Nieuws van politieke partijen in Lansingerland over D66 inzichtelijk

15 documenten

Zienswijze ontwerp Luchtvaartnota

D66 D66 Lansingerland 23-07-2020 15:51

Het Rijk heeft de ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050 ter inzage gelegd met daarin het nationale beleid voor de luchtvaart in Nederland. Deze nota is voor Lansingerland van belang omdat de beleidskeuzes, die hierin worden gemaakt, van invloed kunnen zijn op het nog op te stellen Luchthavenbesluit voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA).

Lansingerland diende een zienswijze in bij het Rijk ondersteunt door alle partijen uit de Raad. Hieronder een aantal opgenomen punten daaruit:

Groei Het heeft er alle schijn van dat ondanks de veranderende samenleving de denklijn van het Rijk nog steeds groei van de luchtvaart lijkt te zijn. Inzet op innovatie en verduurzaming mogen geen vrijbrief zijn voor snelle groei. Wat D66 betreft dient innovatie zich eerst te bewijzen, voordat je van winst kunt spreken. Wij vinden dat bij toekomstige vermindering van geluidbelasting en uitstoot van schadelijke stoffen door vliegtuigen deze vermindering gelijkelijk verdeeld moet worden tussen luchtvaartsector en omwonenden van een vliegveld. Dit analoog aan de 50/50 regel in het Aldersakkoord Schiphol uit 2008. De cumulatieve hinderlijke effecten van spoorlijnen, wegen en andere bronnen is relevant in de context van de luchthavens. Deze effecten moeten in samenhang worden bezien en worden meegewogen bij hinder en beperkende maatregelen.”

Nachtvluchtregime Het lijkt erop dat de Rotterdamse regio het afvoerputje wordt voor Schiphol. Rotterdam The Hague Airport wordt de overloop van Schiphol. D66 is het niet eens met het uitgangspunt dat voor de groei van Schiphol nachtvluchten naar de Rotterdamse regio worden verplaatst.” Een sluiting zou moeten betekenen dat je daar ook het aantal vluchten op aan past, niet ze simpelweg elders in de nacht laten landen! Het verminderen van het aantal nachtvluchten op Schiphol mag, zowel ’s nachts, in de randen van de nacht (22:00-23:00 uur en 07:00-08:00 uur) als overdag, niet leiden tot toename van het aantal vluchten op Rotterdam The Hague Airport.”

Participatie De Rijksoverheid verwacht van de burgerluchthavens dat zij in voorbereiding op een nieuw luchthavenbesluit, met de belanghebbenden in hun regio de gewenste ontwikkeling verkennen. De CRO heeft een dergelijke uitnodiging van luchthaven RTHA mogen ontvangen. Het doel van de luchthaven is op zoek te gaan naar draagvlak in de regio. Een recente onafhankelijke verkenning heeft echter al plaatsgevonden wat geresulteerd heeft in het rapport ‘Schrijnen’. De conclusie daarvan was duidelijk, er is geen draagvlak voor groei in de regio. Een nieuw draagvlak onderzoek achten wij niet noodzakelijk. Wij delen echter het voorstel dd. 19 mei 2020 van de directie van RTHA op de Ontwerp Luchtvaartnota om het aan te vragen nieuwe Luchthavenbesluit te ontwikkelen in cocreatie met de buren, de politiek en andere belanghebbenden. Cocreatie gaat immers verder dan inspraak en adviseren.

Duurzaamheid De doelstelling van de minister dat in 2070 volledig CO2 neutraal moet worden gevlogen, ligt ons inziens heel ver weg. ‘Slim en duurzaam’ is het uitgangspunt van de Luchtvaartnota 2020-2050. In dit kader is gevraagd in de nota op te nemen dat er een inspanningsverplichting zal zijn op basis van alle huidige en toekomstige technologische en innovatieve mogelijkheden om in 2050 CO2 neutraal en duurzaam te kunnen vliegen. Dit geldt ook voor de geluidsoverlast en de uitstoot van gevaarlijke stoffen, inclusief ultra fijnstof.”

D66 en GroenLinks stellen vragen naar aanleiding van bouw Wilderszijde

D66 D66 Lansingerland 23-02-2020 19:37

Op donderdag 20 februari 2020 om 18.53 uur is de raad per brief (U20.01442) geïnformeerd over de realisatie van plan Waal Wilderszijde. Dit is nadat eerder die dag het college een aangepast bouwplan met de ontwikkelaar had ondertekend. De raad is voor zover bekend niet eerder over de inhoud van het aangepaste plan Waal geïnformeerd. Deze brief roept vele vragen op. De eerste stellen wij hierbij aan het college.

Op 29 november 2018 heeft de raad de motie ‘ De raad stelt de kaders’ aangenomen. Doel van de motie is om de raad vroegtijdig kaders te laten stellen voor ontwikkelgerichte plannen.

1. Waarom informeert het college de raad pas nadat de afspraken met de ontwikkelaar zijn getekend?

2. Op welke wijze heeft de raad kaders kunnen stellen voor Plan Waal?

3. Uit de brief van het college van 20 februari 2020 blijkt dat het college sinds 2017 al in overleg is met de ontwikkelaar. Op welke momenten is de raad sinds 2017 hierover geïnformeerd?

4. In de collegebrief wordt gesteld dat Plan Waal is ‘geoptimaliseerd’ op basis van de door de raad vastgestelde uitgangspunten voor een nieuw stedenbouwkundig Masterplan en bestemmingsplan Wilderszijde. (28 november 2019). Hoe ziet deze optimalisatie eruit?

5. Waarom is het college van mening dat ze de raad hierover niet diende te informeren?

6. Op 15 november 2017 ondertekenden wethouders en contractpartijen het ambitiedocument voor de wijk Wilderszijde. Dat is noodzakelijk omdat er “sinds de eerste plannen uit 2007 veel is veranderd op het gebied van omgevingsfactoren, maar ook door maatschappelijke, economische en technologische veranderingen.” (de Boo en Elsinga 2017). 
Waarom is er ondanks grote ontwikkelingen in het gebied (o.a. HSL, aanleg A16, nieuw luchthavenbesluit RTHA, etc.) geen nieuwe MER uitgevoerd voor dit bouwplan?

7. Wat betekent dat voor de milieunormen (o.a. hogere geluidswaarden) voor de woningen binnen plan Waal? Worden toekomstige bewoners geïnformeerd over het feit dat voor hen andere bescherming en rechten zullen gelden?

8. In de motie ‘de raad stelt de kaders’ is aangegeven dat omwonenden en andere belanghebbenden vroegtijdig worden betrokken en dat vooraf duidelijk is hoe het participatietraject is vormgegeven. Op welke wijze hebben betrokkenen, zoals direct omwonenden, winkeliersvereniging, ondernemers, luchthaven etc kunnen participeren bij dit plan?

9. Voor Wilderszijde is nog geen mobiliteitsplan bekend. In het persbericht “ Nieuw begin voor Wilderszijde” staat dat de wijk goed bereikbaar is voor zowel fiets, auto als OV. Waar is deze uitspraak op gebaseerd?

10.Plan Waal staat niet los van het nieuwe plan voor Wilderszijde, maar wordt al wel eerder ontwikkelt. Het heeft hoe dan ook consequenties voor omvang en positie van winkels, maatschappelijke voorzieningen, verkeersontsluiting, klimaatadaptatie etc. Welke uitgangspunten worden daarvoor gehanteerd bij plan Waal? Wordt hiermee plan Waal leidend voor nog te maken keuzes voor de rest van Wilderszijde?

11. Woonwethouder Arends stelt in het persbericht dat het plan goed aansluit op wat wij voor ogen hebben met Wilderszijde. Met wij wordt waarschijnlijk het college bedoeld. Weet het college al meer dan de raad wat zij voor ogen heeft met Wilderszijde?

12. In het persbericht wordt aangegeven hoeveel woningen er komen. Onduidelijk is om welk percentage sociale koop of huur het gaat. Kan het college de raad hierover informeren?

Vliegveld wil uitbreiden

ChristenUnie ChristenUnie D66 Lansingerland 01-04-2019 14:40

https://lansingerland.christenunie.nl/k/n10584/news/view/1273696/113707/RTHA 2.jpg

Op 20 maart waren raadsleden welkom bij Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Hierbij werd veel economische informatie gedeeld over de huidige functies: de vluchten van met name Transavia binnen Europa, spoedeisend verkeer zoals de traumaheli en de winstgevende zakenvluchten zoals voor het Shell Hoofdkantoor in Den Haag. Maar de informatieavond had ook tot doel de raadsleden warm te maken voor de door RTHA gewenste uitbreiding. De verbouwing van de vertrekhal bereidt hier al op voor. Er zijn veel aanvragen voor uitbreiding. RTHA kijkt daarom met een schuin oog naar de functie van trauma- en politie-heli, want deze verbruiken ongeveer een kwart van de toegekende “geluidsruimte” en op hun vluchten zit geen rem. De bevolking in de regio zou positief staan tegenover uitbreiding, aldus de RTHA. Goedkope vakantievluchten en hiervoor “om de hoek” opstappen is voor velen welkom. Maar over de nadelen en zeker over uitbreiding heeft de bevolking ook zorgen. 

Daarom zal de ChristenUnie de plannen, net als in de afgelopen jaren, nauwgezet en kritisch volgen – in samenspraak met onze provinciale en Tweede Kamer collega’s. Want naast gunstige economische effecten en educatieve kansen heeft luchtvaart dicht bij de woonwijken nog andere effecten. Bij de milieueffecten horen naast de geluidsoverlast ook de luchtvervuiling in de vorm van productie van fijnstof dat allerlei nadelige gezondheidseffecten heeft. 

Daarbij doet het ons als ChristenUnie in Lansingerland goed om te zien dat onze lijn tegen de uitbreiding van RTHA wordt gesteund door de Tweede Kamer. Begin maart heeft de Kamer namelijk een motie van ChristenUnie en D66 aangenomen, waarmee de Kamer uitspreekt tegen verdere groei van RTHA te zijn. Wat de ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer betreft, gaan de groeiplannen in de ijskast, tot het duidelijk is of uitbreiding van luchtvaart nog wel past bij onze toekomst. Daarnaast geeft ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins aan dat de omwonenden van RTHA centraal moeten komen te staan. Bij hen is namelijk geen draagvlak voor uitbreiding van de luchthaven, zo geeft Bruins aan. Een herkenbaar geluid, dat ook in Lansingerland te horen is. Ook in de toekomst zullen we dan ook samen met onze Tweede Kamerfractie aan dit dossier werken. 

Fracties van D66 Rotterdam, Lansingerland, Schiedam en de provincie Zuid-Holland blij met steun van de Tweede Kamer voor groeistop RTHA

D66 D66 ChristenUnie Lansingerland 12-03-2019 16:55

 

Fracties van D66 Rotterdam, Lansingerland, Schiedam en de provincie Zuid-Holland blij met steun van de Tweede Kamer voor groeistop Rotterdam The Hague Airport

 

 

foto: D66 en bewonersgroepen praten bij over luchthaven Rotterdam The Hague Airport (RTHA)

Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het aantal vluchten vanaf de regionale luchthavens Rotterdam en Eindhoven voorlopig niet mag groeien. De Kamer steunt daarmee een pleidooi van de regeringspartijen D66 en ChristenUnie voor een groeistop. De fracties van D66 Rotterdam , Lansingerland, Schiedam en Provincie Zuid-Holland trekken al langer samen op tegen de groei van RTHA en zijn daarom heel blij met deze landelijke steun.

De D66 fracties vinden groei van RTHA op dit moment niet aan de orde. Er is te weinig draagvlak voor uitbreiding van het vliegveld en er moet meer vernieuwing in de luchtvaart komen. Zo moet er meer aandacht komen voor gezondheid, klimaat en duurzaamheid naast economische aspecten.

Daarnaast kijken de fracties ook kritisch naar wat er aan het overlast op dit moment kan worden gedaan. Inmiddels heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport(ILT) kritisch meegekeken en kunnen zij RTHA een maatregel op leggen omdat de luchthaven de geluidsnormen heeft overschreden.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) werkt aan een nieuwe luchtvaartnota. Daarin geeft zij aan hoe de luchtvaart zich in de periode 2020 tot 2050 kan ontwikkelen. D66 Rotterdam, Lansingerland, Provincie Zuid-Holland en Schiedam zien dan ook graag dat de groeistop hierin wordt opgenomen.

https://nos.nl/artikel/2275585-kamer-wil-voorlopig-geen-groei-op-luchthavens-rotterdam-en-eindhoven.html

Paul Breitbarth over het luchtvaartdebat

D66 D66 GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Lansingerland 24-02-2019 16:35

Als er naast de fiets één onderwerp voor mij centraal stond in de afgelopen Statenperiode, dan was het wel de toenemende overlast van de luchtvaart in Nederland. Een van de eerste debatten na de vorige verkiezingen ging over de mogelijke komst van een helihaven in het Haagse Ypenburg, vlakbij het Prins Clausplein. En afgelopen woensdag besloten we de Statenperiode met een debat over Schiphol en Rotterdam The Hague Airport.

D66 Zuid-Holland erkent het belang van goede vliegverbindingen voor de Zuid-Hollandse economie. Bedrijven en hun medewerkers moeten nu eenmaal voor internationale contacten de wereld over. Dat merk ik ook in mijn eigen werk: ook al doe ik veel via webvergaderingen, soms is persoonlijk contact écht beter. Maar dat hoeft heus niet altijd per vliegtuig. Veel Europese steden zijn prima per trein bereikbaar, zeker wanneer we de komende jaren blijven investeren in het spoor. De overlast van de luchthavens moet dus naar beneden kunnen. En daar draaide het debat dan ook om.

Luchthaven op zee De komende maanden gaan de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Tweede Kamer aan de slag om een nieuwe luchtvaartnota op te stellen. In het kort: de toekomstvisie op de luchtvaart voor de komende 20-40 jaar. D66 (en 50Plus) stelden eerder al voor om werk te maken van een onderzoek naar een luchthaven op zee, zowel ter vervanging van Schiphol, als van Lelystad en Rotterdam The Hague Airport. Dat onderzoek loopt, en de eerste berichten laten zien dat zo’n project niet onmogelijk is. Afgelopen woensdag ondersteunden wij daarom een motie van GroenLinks om ook inzichtelijk te maken wat hergebruik van de gronden van Rotterdam The Hague Airport in theorie zou kunnen opleveren, als de luchthaven naar zee verdwijnt.

Geluidsafspraken Dat is echter een plan voor de lange termijn. Op korte termijn moet er ook iets gebeuren, zeker rondom Rotterdam The Hague Airport. Er is steeds meer discussie over de hoeveelheid helikopters voor maatschappelijk verkeer: de trauma- en politieheli. Voor dat soort vluchten is groot draagvlak – wie gaat nu beweren dat een traumaheli niet zou mogen vliegen? Maar doordat er steeds meer maatschappelijk helikopterverkeer komt, raakt de ruimte die Rotterdam The Hague Airport heeft voor vliegverkeer vol. De luchthaven wil juist groeien, en ziet haar ambities beperkt. Er wordt dus gepleit voor een oplossing, bijvoorbeeld door maatschappelijk verkeer een eigen geluidsruimte te geven of niet mee te laten tellen voor de geluidsafspraken voor de luchthaven. In de ogen van D66 betekent dat echter dat er via een omweg toch meer geluidsoverlast rondom voormalig Zestienhoven komt, en dat willen we niet. Ik heb daarom woensdag een motieingediend om geen enkele groei van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport toe te staan, ook niet als het maatschappelijk helikopterverkeer anders wordt meegeteld. De overlast voor omwonenden is meer dan groot genoeg. Met hakken over de sloot werd de motie aangenomen, met steun van PvdA, SP, GroenLinks, SGP-CU, de Partij voor de Dieren, 50Plus en twee afgesplitste Statenleden.

Zoals ik in het debat woensdag ook zei: Nederland raakt langzaam de grip op de luchtvaart kwijt. Of het nu gaat om toenemende geluidsoverlast, om de luchtkwaliteit of zelfs het leveren van een bijdrage aan de klimaatdoelstellingen: de luchtvaart heeft een flinke status aparte. Stapje bij beetje moeten we die grip terug zien te krijgen. Aan de volgende Provinciale Staten een schone taak om de volgende stappen te zetten.

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Dieren VVD CDA Lansingerland 03-02-2019 14:13

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 2 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd.

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA PvdA GroenLinks ChristenUnie D66 Partij voor de Dieren Lansingerland 03-02-2019 14:11

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 0 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd. lees meer

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Bewoners eisen dat Inspectie ...

D66 D66 Lansingerland 15-01-2019 22:04

Tweede Kamerlid Jan Paternotte bezoekt D66 Lansingerland

D66 D66 Lansingerland 01-08-2018 13:04

Op dinsdag 17 juli jl. ging Tweede Kamerlid Jan Paternotte (D66) op uitnodiging van de D66 Lansingerland in gesprek met verschillende bewonersorganisaties die zich uitspreken over de overlast en mogelijke uitbreiding van het aantal vliegbewegingen rond Rotterdam The Hague Airport. Hij had daarna samen met partijgenoten een besloten onderhoud met de directie van de luchthaven. Betrokkenen reageren vervolgens op een gepubliceerd verslag van dat gesprek.

Redactie en fotografie door Freek J. Zijlstra van De Heraut.

De fractie van D66 gebruikt het zomerreces gedeeltelijk voor het maken van werkbezoeken, samen met partijgenoten. Op het lijstje stond ook het voornemen om Tweede Kamerlid Jan Paternotte bij te praten over luchthaven Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Paternotte is sinds vorig jaar lid van de Tweede Kamerfractie voor D66 en heeft zich inmiddels het luchtvaartdossier eigen gemaakt. Hij maakt een rondje langs de regio’s waar problematiek rond (uitbreidings)overlast van luchthavens speelt. Ronald van der Stad van D66 Lansingerland wilde Paternotte zo breed mogelijk informeren, en plande een ontmoeting met lokale bewonersorganisaties. Ook stond een bezoek met rondleiding op RTHA en een gesprek met de directie gepland. Er was eerst sprake van een gezamenlijk overleg waarbij bewonersgroepen, directie en De Heraut aanwezig zouden zijn. Op het laatste moment zijn dat twee aparte bijeenkomsten met een verschillende focus geworden. Tijdens een bijeenkomst in het gemeentehuis van Lansingerland gingen de D66 fracties in gesprek met de bewonersgroepen; later op de middag gingen zij op locatie RTHA in gesprek met de directie, waarvan een kort verslag werd gemaakt.

Veel feitenuitwisseling Paternotte liet zich vergezellen door beleidsmedewerker Maarten van Gaans. Namens gebiedscommissie Hillegersberg-Schiebroek (HiS) was de initiatiefnemer van het (burger)meetnet Atze Boerstra afgevaardigd. Verder waren Richard Abbenhuis en Bé Bosman namens de Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV), Marijke van Seventer uit de Rotterdamse wijk 110 Morgen, en Sandra van der Lubbe namens Leven in Schiebroek (LIS) aanwezig. Voorts schoven D66 fractieleden Robin de Roon uit Rotterdam en Anneke Wijbenga en Bastiaan Winkel van Provinciale Staten Zuid-Holland aan. De vereniging BTV heeft ongeveer 900 leden, waarvan 19 in Bleiswijk, 45 in Berkel en Rodenrijs en 145 in Bergschenhoek. In korte pitches werden de landelijke en regionale afvaardigingen op de hoogte van eigen activiteiten gebracht. Aan de orde kwamen onder andere afwijkingen van vliegpaden, verlate nachtvluchten en milieu- en gezondheidseffecten. https://lansingerland.d66.nl/tweede-kamerlid-jan-paternotte-bezoekt-d66-lansingerland/ De inzet van de heli (12% van het totaal aantal vliegbewegingen in 2017) blijkt maatschappelijk redelijk geaccepteerd te worden; dat ligt anders voor de grote luchtvaart (37%). Evenals in voorgaande jaren is dit jaar het aantal vluchten in de zomermaanden vrijwel verdubbeld ten opzichte van januari; die overlast wordt door inwoners ’s zomers extra zwaar ervaren (zie grafiek).

Routeafwijkingen De overlast door routeafwijkingen van de vastgestelde vliegpaden neemt volgens de bewonersorganisaties toe doordat vliegtuigen na het opstijgen op instructie van de luchtverkeersleiding moeten afwijken omdat het vliegverkeer van RTHA anders kruist met de vliegbewegingen naar en van Schiphol. Schiphol gaat áltijd voor! Als gevolg daarvan wordt op een hoogte tussen de 150 en 300 meter over woonwijken gevlogen, vaak buiten de vastgestelde Tolerantiegebieden. Op deze afwijkingen wordt door de Inspectie Leefomgeving en Transport niet gehandhaafd, omdat de reden voor het afwijken ‘veiligheid’ betreft. Hoe meer vliegbewegingen, des te vaker zal van de vastgestelde routes worden afgeweken! De DCMR Klachtenrapportage over 2017 meldt ook dat de routeafwijkingen blijven toenemen. De woordvoerders van de verschillende bewonersorganisaties gaven geen toegevoegde waarde te zien in de aanstelling van de omgevingsombudsman RTHA. Hij kan dan wel aandachtspunten op de agenda krijgen, maar hij heeft geen enkel mandaat!

Uitstel Luchtvaartnota Recent nieuws is dat minister drs. C. van Nieuwenhuizen-Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) op 22 juni jl. bij brief met de titel ‘Aanpak participatie Luchtvaart en reikwijdte Luchtvaartnota 2020-2050’ aan de Tweede Kamer heeft laten weten dat zij voornemens is om de Luchtvaartnota na de zomer 2019 aan te bieden. Daarna volgen stapsgewijs verschillende fases, die afzonderlijk tot een besluit leiden, waarover vervolgens de Tweede Kamer geïnformeerd zal worden. Dat betekent in concreto dat er begin 2019 een Startbesluit met oplossingsvarianten verschijnt; in de zogenaamde Verkenningsfase (2019-2020) oplossingsvarianten uitgewerkt worden en er een Vaststelling voorkeursvariant komt; tijdens de Planuitwerkingsfase (2020-2023) een nadere uitwerking van de voorkeursvariant komt met de Vaststelling definitieve variant; implementatie van de definitieve variant gerealiseerd wordt vanaf 2023. De fractie van D66 Lansingerland heeft naar aanleiding van deze brief en de second opinion in opdracht van de BTV (op de MKBA van Ecorys uit 2015 in opdracht van RTHA), schriftelijke vragen gesteld aan het college van b. en w. D66 is zich bewust dat deze second opinion het zoveelste onderzoek is in een reeks van MKBA’s.Voor D66 Lansingerland is de meerwaarde van al die verschillende onderzoeken dat het wel duidelijk maakt dat er meer feitelijk inzicht moet komen in de maatschappelijke toevoegde waarde van RTHA. Het gaat niet alleen om economische waarde van het vliegen of de winst van banen, maar ook om de impact op de gezondheid, de kwaliteit van de woonomgeving en het verlies van de waarde van de woning. Het college zal echter pas rond 11 september antwoorden. De fractie is vooral bezorgd over het feit dat de minister heeft aangegeven voorlopig geen besluit over uitbreiding van RTHA te gaan nemen, maar eventueel wél over ‘marginale groei’ tot die tijd.

Gesprek met directie RTHA Ronald van der Stad en Ineke den Heijer maakten een samenvatting van het gesprek dat lokale, regionale en landelijke politici van D66 met Steven van der Kleij (directeur Informatie, Capaciteit en Beleid) en Ron Louwerse (algemeen directeur RTHA) hadden. Uit dat goedgekeurde verslag blijkt het volgende: De directie wil de groeiende behoefte uit de regio om naar vakantie- en zakelijke bestemmingen te vliegen graag mogelijk maken. Daarom wordt gewerkt aan het laten vaststellen van een nieuw luchthavenbesluit. Een aanzienlijk en toenemend deel van de huidige geluidscapaciteit wordt gebruikt voor maatschappelijk verkeer, zoals de traumahelikopter. De minister staat alleen groei van RTHA toe als dit wordt vastgelegd in de nieuwe luchthavennota en als er regionaal draagvlak voor is. Dat draagvlak is er, gebaseerd op het verslag van Joost Schrijnen, nu niet. Een nieuw luchthavenbesluit wordt ook vertraagd omdat de bijbehorende milieueffectrapportage (MER) naar aanleiding van fouten in het onderzoek bij Lelystad zorgvuldig moet worden gecontroleerd.

Plannen van RTHA De directie van RTHA overweegt nog welk groeiscenario ze willen voorstellen. Gezien de reële weerstand in de regio voorziet de directie een lager groeiscenario. Ze verwachten weinig van het onderzoek naar uitplaatsing van de helikopters. In het luchthavenbesluit zou daarom iets vastgelegd moeten worden over de groei van het helikopterverkeer, dat daarvoor gebruik maakt van de commerciële geluidsruimte. De directie stelt twee gescheiden geluidsruimten voor: Eén voor commercieel en éen voor maatschappelijk vliegverkeer. De vrijgekomen geluidsruimte kan dan benut worden voor de groei van de commerciële luchtvaart. Dan zijn vliegtijden bespreekbaar, bijvoorbeeld een stop op vertrekkende commerciële vluchten na 22.00 uur. Ook een herverdeling tussen de landingsrechten in de zomer- en winterperiode is mogelijk. De luchthaven werkt aan maatregelen die bijdragen aan een betere relatie met de omgeving. Men wil op termijn minder oudere vliegtuigen op de luchthaven toelaten. De mogelijkheden van elektrisch vliegen wordt in samenwerking met TU Delft onderzocht. Ook spreekt de directie met andere mobiliteitspartijen, om te kunnen voldoen aan de stijgende vraag naar internationale mobiliteit. De luchthaven is bezig met verduurzaming van het bedrijf. Er wordt gekeken naar een zonnepanelenpark tussen de Doenkade en de startbaan. Subsidie is hiervoor reeds ontvangen. Bewoners in de omgeving zouden kunnen meeprofiteren.

Maatschappelijke reacties op de RTHA plannen De BTV heeft namens de bewonersorganisaties op het gespreksverslag met de directie gereageerd: “Er wordt gewerkt aan een nieuw Luchthavenbesluit omdat dit aangewezen is vanuit de omgevingsregeling die nu geldt. De luchthaven grijpt dat moment aan om uitbreiding aan te vragen. De luchthaven heeft indertijd de trauma- en politiehelikopter van harte welkom geheten. Er was toen meer dan voldoende ruimte. Nu er krapte ontstaat door het groeien van zowel het vakantieverkeer als helikopterverkeer, ziet het vliegveld het helikopterverkeer als boosdoener. Wat omwonenden betreft is het maatschappelijk helikopterverkeer geaccepteerd. Er kwamen 174 klachten over helikopters tegenover 14.353 klachten over Boeings! Er is in de regio géén draagvlak voor groei, óók niet voor láge groei. Het helikopter uitplaatsingsonderzoek kwam destijds uit de hoge hoed van verkenner Joost Schrijnen. Dit plan is nooit voorgelegd aan omwonenden of het Traumacentrum en wordt nu misbruikt om groei van vakantieverkeer te faciliteren. Het vliegveld heeft een geluidsruimte, dit geldt voor ál het verkeer op het vliegveld. Deze ruimte behoort niet exclusief toe aan de commerciële luchtvaart. Volgens omwonenden komt er geen geluidsruimte vrij, maar komt er geluidsruimte bij. De helikopters blijven vliegen, en er komt extra commercieel verkeer bij. Het resultaat is méér overlast, méér routeafwijkingen, méér vervuiling. Dit is groei via de achterdeur, waar geen draagvlak voor is. Na 21.00 uur vertrekken er nauwelijks vliegtuigen, dit is een loos gebaar. Er komen alleen nog vliegtuigen binnen. Sturen op zomer- en winterlandingsrechten is wettelijk op basis van Europese regelgeving niet mogelijk. Tot slot, omwonenden zitten niet te wachten op gratis stroom; dit neemt de hinder niet weg.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.