Nieuws van GroenLinks over D66 inzichtelijk

12 documenten

Samenwerken aan onze fietsambities! | Venlo

GroenLinks GroenLinks D66 Venlo 26-05-2020 00:00

GroenLinks Venlo en D66 Venlo hebben een motie ingediend met het doel het fietsen in Venlo te verbeteren. De motie roept op: maak werk van de plannen die er al liggen. Maak van Venlo dé fietsstad van Nederland! Bekijk hier het filmpje.

In een filmpje leggen Huub van Eijck (namens GroenLinks Venlo) en Remy Maessen (namens D66 Venlo) wat hun ambities zijn. In hun gezamenlijke motie roepen ze op: ga aan de slag met het plan van D66 om het fietsen echt eens op de kaart te gaan zetten. Het is tijd dat er actie wordt ondernomen. Maak fietsen nog aantrekkelijker, door bijvoorbeeld gratis fietsparkeerplaatsen in overvloed, veilige (snel)fietspaden, een fietsvriendelijke schoolomgeving, en geef fietsers een streepje voor bij het verkeerslicht.

Klik hieronder om het filmpje te bekijken op youtube.

Ruimte voor fietsen en lopen in coronatijden | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 30-04-2020 00:00

Een eerlijke verdeling van de schaarse openbare ruimte is actueler dan ooit, nu het coronavirus ons dwingt tot meer fysieke afstand. GroenLinks en D66 zijn benieuwd naar de implicaties van deze anderhalvemetersamenleving voor mobiliteit in Tilburg.

Veilig fietsen en lopen is van essentieel belang voor een succesvol verloop van de anderhalvemetersamenleving. Met de verwachte uitval van capaciteit in het openbaar vervoer, is een grote groep mensen zonder rijbewijs of auto voor hun vervoer aangewezen op met name lopen en fietsen. Met de huidige loop- en fietsnetwerken kan dat in de anderhalvemetersamenleving niet altijd op een veilige manier. Om te voorkomen dat fietsers en voetgangers besmet worden tijdens het reizen kan het nodig zijn maatregelen te nemen om de ruimte in de komende weken te vergroten.

In een artikel van Trouw vertelt wethouder Mario Jacobs dat hij brainstormt over het herinrichten van de openbare ruimte om zo de leefkwaliteit en veiligheid te vergroten. Het uitbreiden van het aantal 30-kilometerzones behoort tot de mogelijkheden, zo geeft de wethouder aan. Er volgt zelfs een suggestie voor het invoeren van 20-kilometerzones.

GroenLinks en D66 zijn blij te horen dat het denken niet stil staat nu de maatschappelijke normen sneller bewegen dan ooit. Binnenkort gaan basisscholen en naar verwachting later ook middelbare scholen weer open. Veilig naar school had terecht al de aandacht van de gemeente, maar het coronavirus voegt hier een nieuwe dimensie aan toe. Vandaar de volgende vraag rond dit thema:1. Neemt het college extra maatregelen om basisschoolleerlingen en middelbare scholieren, maar ook bijvoorbeeld ouders en leraren, veilig naar school te laten gaan? De Fietsersbond heeft een advies aan overheden opgesteld met mogelijke kortetermijnmaatregelen. Het terugbrengen van de maximaal toegestane snelheid kan volgens D66 en GroenLinks een goede maatregel zijn om het multimodaal ruimtegebruik te vergroten (conform het advies van de Fietsersbond). Bijvoorbeeld in straten als de Goirkestraat, Korvelseweg of Besterdring. Op deze manier krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte, wat de kans op besmetting verkleint.

Hieromtrent een aantal vragen:2. Aan welke maatregelen denkt het college op de korte termijn om veilig fietsen en lopen in de stad mogelijk te maken? Neemt zij het advies van de Fietsersbond mee? 3. Is het college voornemens om op plekken de maximale snelheid terug te brengen? Zo ja, welke plekken? Zo nee, waarom niet? 4. Denk het college al na over de langetermijneffecten van het coronavirus op mobiliteit? Zijn er al langetermijnmaatregelen in beeld die het college overweegt?

Meer ambitie voor een autoluw Amsterdam Zuid | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Amsterdam Zuid 03-11-2019 00:00

Op 1 oktober werd de conceptagenda autoluw gepubliceerd. De agenda autoluw is een lang verwacht plan om de auto een minder prominente rol te geven in de straat. Iets waar deze stad aan toe is. We leven in een veranderende stad, met zorgen over luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en een strijd om de publieke ruimte. GroenLinks Zuid is dan ook blij dat er een agenda ligt.

En dat is een concept agenda met een aantal mooie concrete vooruitzichten:

P+R (Park & Ride) buiten de stad wordt uitgebreid;
Op straat wordt ruimte gecreëerd, zo worden stedelijk ruim 10.000 parkeerplekken opgeheven;
OV wordt gratis voor kinderen op enkele momenten in de week en er komt een pilot met de nachtmetro;
Er komen deelfietsen bij metrohaltes;

Zeker voor drukke gebieden is deze agenda een goede eerste aanzet. Deze agenda gaat van Amsterdam Zuid een fijnere plek maken om te verblijven. Hier en daar kunnen kinderen straks op straat spelen en ruimte zal ontstaan voor fietsers en voetgangers. Toch vrezen we dat het geen agenda is die ervoor zorgt dat het aantal auto's in de stad in 2030 substantieel afgenomen is. Wat ons betreft een goed begin, en dat is al zeker het halve werk, maar we zien nog genoeg ruimte om de agenda aan te scherpen en te verbeteren. De agenda mag van GroenLinks nog wel wat ambitieuzer.

Zo moet er mee aandacht zijn voor het verminderen van auto's van buiten de stad. Slechts een klein deel van de 27 maatregelen zijn van toepassing op bezoekers van buiten Amsterdam.
GroenLinks Zuid is bezorgd over de hoofdroutes zoals de Stadhouderskade, de Amsteldijk, het Surinameplein en de Amstelveenseweg. Die worden de komende jaren mogelijk juist drukker. In de agenda wordt de belofte gedaan dat de luchtkwaliteit op deze straten niet achteruit gaat, dat lijkt ons wel het minste.
De agenda is een enorme kans (die nog niet gegrepen wordt) voor het vergroten van toegankelijkheid van het openbaar vervoer en voor andere vervoersvormen, zoals deelauto's voor mensen die slecht ter been zijn.

Daarom hebben we in samenwerking met andere partijen in de stadsdeelcommissie een advies opgesteld richting wethouder Dijksma. Wat GroenLinks betreft zijn de belangrijkste punten uit ons advies:

Ook Biro’s en motoren zullen moeten gaan parkeren in parkeervakken en dus niet meer op de stoep.
Bewoners aan hoofdroutes mogen niet de dupe worden van de agenda autoluw. Om dat in de gaten te kunnen houden willen we additionele meetpunten voor het meten van de luchtkwaliteit langs hoofdroutes.
Bij herinrichtingen van drukkere autostraten hebben vrijliggende fietspaden de voorkeur.
Versterk en creëer samen met buurgemeenten snelle fietsroutes.
De pilot met de nachtmetro zou ook voor weekdagen moeten gelden en metro 52 is de aangewezen metro voor een nachtnet.
We vragen om de mogelijkheden voor een (lokale) autoloze zondag te onderzoeken.
De gemeente moet samen met de Rijksoverheid onderzoeken of het mogelijk is om de snelheid op de ring A10 terug te brengen naar 80km/h.
De agenda moet beter inspelen op mensen die slecht ter been zijn. In het advies doen we daarvoor een reeks concrete suggesties.

We zijn trots op het advies dat tot stand is gekomen in samenwerking met D66 en PvdA en we kijken uit naar de definitieve agenda autoluw die deze stad mooier, ruimer en groener gaat maken.

 

Het volledige advies vind je hieronder:  

Algemene Ledenvergadering steunt deelname aan College Zaanstad | Zaanstad

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA VVD CDA Zaanstad 27-10-2019 00:00

Op zaterdag 26 oktober hebben de leden van GroenLinks in een ALV deelname aan het college van Zaanstad, als ook de voordracht van Wessel Breunesse als kandidaat wethouder, ondersteund.

GroenLinks Zaanstad sluit samen met zes andere partijen een nieuw coalitieakkoord voor Zaanstad. De partijen zijn met elkaar het gesprek aangegaan nadat het college haar meerderheid in de gemeenteraad verloor. Het nieuwe akkoord kent een aantal belangrijke punten voor GroenLinks op het gebied van groen, schoon vervoer, de fiets, duurzaamheid en wonen. Ook levert GroenLinks een kandidaat voor de portefeuilles “Ruimtelijke Ontwikkeling, Natuur en Landschap, Milieu en Klimaatadaptatie”: Wessel Breunesse.

Over Wessel Breunesse: Wessel Breunesse (40 jaar) werkt op dit moment als bestuursadviseur bij de gemeente Haarlem. Daarvoor was hij werkzaam als bestuurder en onderhandelaar bij vakbond CNV. Breunesse is sinds 1997 lid van GroenLinks en op verschillende manieren actief geweest voor die partij. Van 2002 tot 2010 was hij raadslid en fractievoorzitter in het Amsterdamse stadsdeel Bos en Lommer. Binnen GroenLinks Zaanstad is hij sinds 2013 actief binnen het bestuur en de fractie, waardoor hij goed bekend is met de Zaanse politiek. Samen met zijn vrouw en twee kinderen woont hij in ’t Kalf.

Wessel Breunesse: “De stad groeit. Er is een enorme behoefte aan betaalbare woningen. Tegelijkertijd liggen er enorme kansen om wijken duurzaam, groen en klimaatbestendig te maken. Ik heb er ontzettend veel zin in om hier samen met de andere partijen en de stad aan te gaan werken.”

GroenLinks Zaanstad is blij met de voordracht. Omdat hij de Zaanstreek en haar politiek goed kent, ervaren is met het werken in een complexe bestuurlijke omgeving en geruime tijd actief is voor de partij.

Coalitie akkoord: Duurzaam, schoon en groen

Er zijn 7 partijen die een coalitieakkoord sluiten (GroenLinks, D66, PvdA, CDA, ChristenUnie, VVD en Rosa). Daarnaast hebben de SP en Democratisch Zaanstad op een aantal onderwerpen een inbreng gegeven. GroenLinks Zaanstad is tevreden met het proces en de uitkomst. Een aantal voor GroenLinks belangrijke punten worden toegevoegd aan het coalitie akkoord, zoals de fietscoördinator, schoon vervoer en een Zaanse groennorm.

Fractievoorzitter Romkje Mathkor: “We hebben intensief met de andere partijen gesproken en voelden veel steun om Zaanstad voor te bereiden op een duurzame toekomst. Ruim baan voor de fietser, betere plannen voor schoon vervoer, en genoeg groen in de buurt voor iedereen.”

VALTHERDIJK EN VALTHERBLOKKEN ZUID | Borger-Odoorn

GroenLinks GroenLinks D66 Borger-Odoorn 19-10-2019 00:00

Samen met collega partijen heeft GroenLinks een motie ondersteund van Leef-baar BO om aan de Valtherdijk een pilot te doen voor het gedeeltelijk afsluiten van deze weg voor gemotoriseerd verkeer met uitzonderingen. Dit om iets te doen aan de forse toename van verkeersstromen. 

En samen met de CU heeft GroenLinks een motie van D66 mede ingediend om samen met een bewonerscollectief rond Valtherblokken Zuid een onderzoek te doen, hoe daar de routering van het verkeer verbeterd kan worden en goede snelheidsbeperkende maatregelen genomen kunnen worden. 

Beide moties haalden het gelukkig, mede ook met onze steun!

Nachtnet | Helmond

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Helmond 24-03-2019 00:00

GroenLinks heeft, net als in Breda, Tilburg, Den Bosch en Eindhoven, een motie ingediend om de lobby voor een nachtnet opnieuw op te pakken.

GroenLinks pleit al jaren voor goede bereikbaarheid van Helmond per OV, ook 's nachts. Deze motie, die je hier kunt teruglezen, werd samen met D66, SP, Lokaal sterk en de VVD ingediend en unaniem aangenomen.

Bezoek GroenLinks Lijsttrekker ...

GroenLinks GroenLinks D66 Bodegraven-Reeuwijk 19-03-2019 13:06

Bezoek GroenLinks Lijsttrekker Provinciale Staten verkiezingen De Fietsersbond heeft met het oog op de provinciale verkiezingen, de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen doorgekeken op fietsvriendelijkheid. Dit levert een positief beeld op. In Zuid-Holland zijn vooral D66, de SP en GroenLinks de fietsers goed gezind, aldus de Fietsersbond. De lokale afdeling van GroenLinks vond dit een goede aanleiding om de lijsttrekker van de Provinciale Statenverkiezingen, Berend Potjer, uit te nodigen voor een bezoek aan Bodegraven-Reeuwijk. Het doel van dit bezoek was een gesprek te voeren met daarin het nadrukkelijke verzoek aan de provinciale fractie zich in te zetten voor een goed openbaar vervoer en voor een snelfietspadenplan in het Groene Hart. Ontmoetingspunt afgelopen zondag was station Bodegraven. Met Berend Potjer, wethouder Robèrt Smits en een aantal andere GroenLinks leden, kon direct het gesprek aangegaan worden over het spoor van Utrecht naar Leiden en vice versa. Dit spoor komt vaak in negatieve zin onder de aandacht vanwege stremmingen, uitval en onduidelijke berichtgeving t.a.v. aankomst- en vertrektijden. Al jaren wordt gesproken over ‘dubbelspoor’. Een mooi punt om onder de aandacht te brengen van lijsttrekker Berend Potjer. De provinciale fractie wil zich na de verkiezingen inderdaad nadrukkelijk inzetten voor een beter openbaar vervoer. Dubbelspoor, maar ook een betere bereikbaarheid met OV van de kleine steden en dorpen, staat in de fractieagenda boven aan de lijst. Robert Smits, als wethouder in Bodegraven-Reeuwijk, kan niet wachten tot de fietspaden tussen Gouda, Alphen aan den Rijn en Woerden snelfietspaden worden. ‘Met de komst van de elektrische fiets is de actieradius van de forens groter geworden en zijn de steden om ons heen goed bereikbaar met de fiets’, aldus Smits. Smits doet al zijn bezoeken in het kader van zijn wethouderschap op de fiets. Vorig jaar heeft hij zo’n 3000 km afgelegd in onze gemeente en de regio. ‘Als we de forens vanuit de auto op de fiets kunnen krijgen van en naar de grotere steden, dan kunnen de dagelijkse files op de A12 en N11 verminderen’. Goede (snel)fietspaden zijn dan noodzakelijk. Dit vraagt om investeringen van gemeente en provincie. Berend Potjer vertelt dat hiervoor volop aandacht is in het verkiezingsprogramma van GroenLinks. Hij zegt zich in de onderhandelingen naar een nieuw bestuur van de provincie, maximaal in te gaan zetten voor fiets, trein, lightrail en bus. . Fietsend van het station naar het Nespad en van daaraf naar Brouwerij De Molen, is hij onder de indruk van de fietspaden en de prachtige polderwegen zo dicht naast de omliggende snelwegen A12 en N11. ‘Als we nu geen goed plan maken voor de fiets en het openbaar vervoer slibben de snelwegen in het Groene Hart nog verder dicht’, aldus Potjer. ‘Een degelijk integraal plan, bedacht vanuit duurzame mobiliteit, staat bovenaan onze lijst’. Onder het genot van een heerlijk biertje bij Brouwerij De Molen sprak het team van GroenLinks nog een tijdje verder. Al met al een nuttig en aangenaam bezoek.

Bezoek GroenLinks Lijsttrekker Provinciale Staten verkiezingen | Bodegraven-Reeuwijk

GroenLinks GroenLinks D66 Bodegraven-Reeuwijk 18-03-2019 00:00

De Fietsersbond heeft met het oog op de provinciale verkiezingen, de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen doorgekeken op fietsvriendelijkheid.

Dit levert een positief beeld op. In Zuid-Holland zijn vooral D66, de SP en GroenLinks de fietsers goed gezind, aldus de Fietsersbond.

De lokale afdeling van GroenLinks vond dit een goede aanleiding om de lijsttrekker van de Provinciale Statenverkiezingen, Berend Potjer, uit te nodigen voor een bezoek aan Bodegraven-Reeuwijk.

Het doel van dit bezoek was een gesprek te voeren met daarin het nadrukkelijke verzoek aan de provinciale fractie zich in te zetten voor een goed openbaar vervoer en voor een snelfietspadenplan in het Groene Hart.

Ontmoetingspunt afgelopen zondag was station Bodegraven. Met Berend Potjer, wethouder Robèrt Smits en een aantal andere GroenLinks leden, kon direct het gesprek aangegaan worden over het spoor van Utrecht naar Leiden en vice versa.

Dit spoor komt vaak in negatieve zin onder de aandacht vanwege stremmingen, uitval en onduidelijke berichtgeving t.a.v. aankomst- en vertrektijden.

Al jaren wordt gesproken over ‘dubbelspoor’. Een mooi punt om onder de aandacht te brengen van lijsttrekker Berend Potjer.

De provinciale fractie wil zich na de verkiezingen inderdaad nadrukkelijk inzetten voor een beter openbaar vervoer.

Dubbelspoor, maar ook een betere bereikbaarheid met OV van de kleine steden en dorpen, staat in de fractieagenda boven aan de lijst.

Robert Smits, als wethouder in Bodegraven-Reeuwijk, kan niet wachten tot de fietspaden tussen Gouda, Alphen aan den Rijn en Woerden snelfietspaden worden. "Met de komst van de elektrische fiets is de actieradius van de forens groter geworden en zijn de steden om ons heen goed bereikbaar met de fiets", aldus Smits.

Smits doet al zijn bezoeken in het kader van zijn wethouderschap op de fiets. Vorig jaar heeft hij zo’n 3000 km afgelegd in onze gemeente en de regio.

"Als we de forens vanuit de auto op de fiets kunnen krijgen van en naar de grotere steden, dan kunnen de dagelijkse files op de A12 en N11 verminderen. Goede (snel)fietspaden zijn dan noodzakelijk. Dit vraagt om investeringen van gemeente en provincie."

Berend Potjer vertelt dat hiervoor volop aandacht is in het verkiezingsprogramma van GroenLinks. Hij zegt zich in de onderhandelingen naar een nieuw bestuur van de provincie, maximaal in te gaan zetten voor fiets, trein, lightrail en bus.

Fietsend van het station naar het Nespad en van daaraf naar Brouwerij De Molen, is hij onder de indruk van de fietspaden en de prachtige polderwegen zo dicht naast de omliggende snelwegen A12 en N11.

"Als we nu geen goed plan maken voor de fiets en het openbaar vervoer slibben de snelwegen in het Groene Hart nog verder dicht", aldus Potjer. "Een degelijk integraal plan, bedacht vanuit duurzame mobiliteit, staat bovenaan onze lijst".

Onder het genot van een heerlijk biertje bij Brouwerij De Molen sprak het team van GroenLinks nog een tijdje verder.

Al met al een nuttig en aangenaam bezoek.

Betrouwbaar en betaalbaar openbaar ...

GroenLinks GroenLinks D66 Nieuwegein 22-01-2019 16:21

Betrouwbaar en betaalbaar openbaar vervoer: een noodzaak voor Nieuwegeiners! Veel Nieuwegeiners zijn voor werk en andere zaken afhankelijk van betrouwbaar en betaalbaar Openbaar Vervoer (OV). GroenLinks zet in op het realiseren van een fijnmazig openbaar vervoernetwerk. De huidige problemen met de tram in combinatie met de prijsverhoging van het OV passen daar niet in. Door de toename van het aantal storingen in het tramverkeer in de regio Utrecht, IJsselstein en Nieuwegein is de betrouwbaarheid van de tramverbinding in het geding. Reizigers zijn daarvan de dupe. Je kunt één keer je werkgever bellen dat je te laat op je werk komt als gevolg van het uitvallen van de tram. Vijf keer moeten bellen dat je te laat komt wordt problematisch. GroenLinks wil dat het openbaar vervoer een aantrekkelijkere keuze is dan de auto in onze regio. Juist nu en in de toekomst van Nieuwegein is iedereen gebaat bij minder autogebruik. GroenLinks kijkt uit naar de beantwoording van de door onze collega’s van D66 gestelde vragen aan het Nieuwegeinse college. We willen vooral van het college weten hoe in Nieuwegein het reizen met OV betrouwbaar blijft, ondanks de werkzaamheden aan de tramlijnen. Zie ook: https://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzending/rtvutrecht/unieuws/20190121-1700/

Betrouwbaar en betaalbaar openbaar vervoer: een noodzaak voor Nieuwegeiners! | Nieuwegein

GroenLinks GroenLinks D66 Nieuwegein 22-01-2019 00:00

Veel Nieuwegeiners zijn voor werk en andere zaken afhankelijk van betrouwbaar en betaalbaar Openbaar Vervoer (OV). GroenLinks zet in op het realiseren van een fijnmazig openbaar vervoernetwerk.

De huidige problemen met de tram in combinatie met de prijsverhoging van het OV passen daar niet in. Door de toename van het aantal storingen in het tramverkeer in de regio Utrecht, IJsselstein en Nieuwegein is de betrouwbaarheid van de tramverbinding in het geding. Reizigers zijn daarvan de dupe. Je kunt één keer je werkgever bellen dat je te laat op je werk komt als gevolg van het uitvallen van de tram. Vijf keer moeten bellen dat je te laat komt wordt problematisch. GroenLinks wil dat het openbaar vervoer een aantrekkelijkere keuze is dan de auto in onze regio. Juist nu en in de toekomst van Nieuwegein is iedereen gebaat bij minder autogebruik. GroenLinks kijkt uit naar de beantwoording van de door onze collega’s van D66 gestelde vragen aan het Nieuwegeinse college.

We willen vooral van het college weten hoe in Nieuwegein het reizen met OV betrouwbaar blijft, ondanks de werkzaamheden aan de tramlijnen.

Zie ook: https://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzending/rtvutrecht/unieuws/20190121-1700/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.