Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage inzichtelijk

27 documenten

Twaalfjarigen kunnen in Den Haag voor een euro blijven reizen in OV

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij 's-Gravenhage 29-12-2023 13:25

De Haagse Stadspartij heeft succesvol een motie ingediend ter behoud van het kinderdagkaartje van één euro in het Openbaar Vervoer (OV) voor kinderen tot en met twaalf jaar.

De motie, die is aangenomen, komt als reactie op het voornemen van het college van burgemeester en wethouders van Den Haag om het OV voor kinderen tot en met elf jaar gratis te maken, waardoor twaalfjarigen het volle tarief zouden moeten gaan betalen.

Fractievoorzitter Fatima Faid: ”Twaalfjarigen dreigden de prijs te gaan betalen van het gratis openbaar vervoer voor kinderen tot en met elf jaar terwijl zij ook gewoon nog basisschoolscholieren zijn.”

Overigens is de Haagse Stadspartij groot voorstander van gratis OV. Onlangs dienden zij nog een motie in om scholieren tot en met zeventien jaar met een Ooievaarspas ook door de weeks gratis te laten reizen. Die motie kreeg geen meerderheid in de raad.

CDA Den Haag roept op tot gratis OV voor kinderen op woensdagmiddag en zondag

CDA CDA 's-Gravenhage 20-04-2020 10:29

Het CDA Den Haag zal donderdag het college oproepen om bij de MRDH te pleiten voor gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar op woensdagmiddagen en zondagen, mits ze reizen onder begeleiding van een volwassene. Dit doen ze tijdens de bespreking van de collegereactie op het ‘MRDH Consultatiememo onderzoeken tarieven OV’. CDA-fractievertegenwoordiger Daniël de Groot verwacht hiermee het OV voor gezinnen een stuk aantrekkelijker te maken. ”Op dit moment is het voor een gezin met 2 of meer kinderen vaak goedkoper om de auto te pakken dan het OV”, Aldus De Groot. Met deze maatregel wil het CDA stimuleren dat gezinnen er vaker voor kiezen de auto te laten staan voor verplaatsingen in de stad. Daarnaast denkt de Groot dat dit ook een bijdrage kan leveren aan het tegengaan van wat wordt genoemd vervoersarmoede: ”Er zijn nu helaas ook mensen die het geld niet hebben om de tram te nemen voor bijvoorbeeld een bezoek aan familie of vrienden of een bezoek aan een sportvereniging, als ze alleen nog voor de volwassenen moeten betalen, halen we deze drempel weg”, meent De Groot. Tot slot verwacht het CDA dat jong geleerd is oud gedaan ook in dit geval opgaat en de jonge Hagenezen ook op latere leeftijd vaker kiezen voor een reis met bus of tram. In Rotterdam geldt deze regeling al langer, daar bevalt het zo goed dat er partijen zijn die pleiten voor gratis OV voor kinderen de hele week lang. Zo ver wil het CDA op dit moment nog niet gaan. CDA-fractievoorzitter Kavish Partiman: ”Laten we eerst eens kijken wat de effecten zijn van deze maatregel”. Bang voor eventuele financiële consequenties is hij niet: ”Volwassenen blijven betalen en gaan mogelijk zelfs meer reizen en het gaat om tijdstippen waar het over het algemeen rustig is in onze trams en bussen”.

“Maak infrastructuur duurzamer” - ChristenUnie/SGP inspireert het stadsbestuur met initiatiefvoorstel

ChristenUnie ChristenUnie 's-Gravenhage 14-11-2019 11:34

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1281583/487158/WhatsApp Image 2019-11-14 at 10.45.35.jpegOp dit moment wordt in de Haagse raad gedebatteerd over het schoner en duurzamer maken van het vervoer in onze stad. Pieter Grinwis: “In de brief van wethouder Van Tongeren die we bespreken gaat het zoals gebruikelijk over schonere auto’s, milieuzones en elektrisch rijden. Maar in het duurzaamheidsbeleid gaat het eigenlijk nooit over onze infrastructuur: het asfalt waar fietsen en auto’s over moeten rijden en de bushaltes waar de reizigers moeten uitstappen. Wat mij betreft moeten we het daar ook eens over hebben, want ook dáár kan het schoner en duurzamer. Van fietspaden die gemaakt zijn van gerecycled plastic tot bus- en tramhokjes met een groen dak, er zijn opties te over.” Daarom biedt Pieter Grinwis vanmorgen tijdens de commissievergadering over schoon vervoer een initiatiefvoorstel aan wethouder Van Tongeren aan met tien inspirerende voorbeelden van mogelijke innovaties, die bijdragen aan de klimaatadaptatie, duurzaam energie- en materiaalgebruik en/of de energietransitie.

“Het stadsbestuur heeft in al haar duurzaamheidsplannen veel aandacht voor wélk vervoer we kiezen. Maar dat we vaker de fiets pakken en meer het OV moeten gebruiken, dat zijn inmiddels platgetreden paden. Waarom gaat het nergens over de infrastructuur? Er ligt maar liefst 1133 kilometer aan wegen en fietspaden in Den Haag. We hebben het dus over een onmisbare schakel op de weg naar een duurzamer Den Haag.” En voor duurzame ideeën hoeft het college het volgens de partij niet ver van huis te zoeken. “Denk aan de zonnepanelen op geluidsschermen langs de weg, zoals ze die bij de N470 bij Pijnacker-Nootdorp al hebben. Of het opslaan van warmte die wegen op een zonnige dag absorberen, zoals op de N211 tussen Den Haag en Poeldijk.”

Grinwis hoopt het stadsbestuur enthousiast te maken voor zijn suggesties. “We willen in 2030 klimaatneutraal zijn. Het is dus zaak om out of the box te durven denken en open te staan voor goede ideeën uit binnen- en buitenland. De noodzaak tot verduurzaming is er, de goede voorbeelden zijn er velen, het is nu aan het college om met ons voorstel in de hand harder aan de - duurzame - weg te gaan timmeren.” 

“Maak infrastructuur duurzamer” - ChristenUnie/SGP inspireert het stadsbestuur met initiatiefvoorstel

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 14-11-2019 11:34

“Maak infrastructuur duurzamer” - ChristenUnie/SGP inspireert het stadsbestuur met initiatiefvoorstel

Op dit moment wordt in de Haagse raad gedebatteerd over het schoner en duurzamer maken van het vervoer in onze stad. Pieter Grinwis: “In de brief van wethouder Van Tongeren die we bespreken gaat het zoals gebruikelijk over schonere auto’s, milieuzones en elektrisch rijden. Maar in het duurzaamheidsbeleid gaat het eigenlijk nooit over onze infrastructuur: het asfalt waar fietsen en auto’s over moeten rijden en de bushaltes waar de reizigers moeten uitstappen. Wat mij betreft moeten we het daar ook eens over hebben, want ook dáár kan het schoner en duurzamer. Van fietspaden die gemaakt zijn van gerecycled plastic tot bus- en tramhokjes met een groen dak, er zijn opties te over.” Daarom biedt Pieter Grinwis vanmorgen tijdens de commissievergadering over schoon vervoer een initiatiefvoorstel aan wethouder Van Tongeren aan met tien inspirerende voorbeelden van mogelijke innovaties, die bijdragen aan de klimaatadaptatie, duurzaam energie- en materiaalgebruik en/of de energietransitie.

“Het stadsbestuur heeft in al haar duurzaamheidsplannen veel aandacht voor wélk vervoer we kiezen. Maar dat we vaker de fiets pakken en meer het OV moeten gebruiken, dat zijn inmiddels platgetreden paden. Waarom gaat het nergens over de infrastructuur? Er ligt maar liefst 1133 kilometer aan wegen en fietspaden in Den Haag. We hebben het dus over een onmisbare schakel op de weg naar een duurzamer Den Haag.” En voor duurzame ideeën hoeft het college het volgens de partij niet ver van huis te zoeken. “Denk aan de zonnepanelen op geluidsschermen langs de weg, zoals ze die bij de N470 bij Pijnacker-Nootdorp al hebben. Of het opslaan van warmte die wegen op een zonnige dag absorberen, zoals op de N211 tussen Den Haag en Poeldijk.”

Grinwis hoopt het stadsbestuur enthousiast te maken voor zijn suggesties. “We willen in 2030 klimaatneutraal zijn. Het is dus zaak om out of the box te durven denken en open te staan voor goede ideeën uit binnen- en buitenland. De noodzaak tot verduurzaming is er, de goede voorbeelden zijn er velen, het is nu aan het college om met ons voorstel in de hand harder aan de - duurzame - weg te gaan timmeren.”

Initiatiefvoorstel Maak het duurzaam.pdf

‘Betaalbaar OV voor alle reizigers’

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij GroenLinks 's-Gravenhage 08-11-2019 14:09

De gemeente Den Haag wil investeren in het openbaar vervoer om de mobiliteit en toegankelijkheid van heel Den Haag te verbeteren. Maar deze investeringen mogen niet leiden tot hogere tarieven. De Haagse Stadspartij en GroenLinks hebben samen en met steun van veel partijen het initiatief genomen om ‘Betaalbaar OV voor alle reizigers’ als uitgangspunt toe te voegen voor de Schaalsprong OV. ​

Na het voorstel ‘Ruim baan voor de Fiets’ is dit een belangrijke volgende stap om mensen te stimuleren over te stappen van autogebruik naar duurzame mobiliteit. Raadslid Maarten de Vuyst: “We hebben niks aan zo’n mega-operatie als niet alle Haagse bewoners en bezoekers er van kunnen profiteren. Dat was de wethouder snel eens met ons.” Joris Wijsmuller van de Haagse Stadspartij vult aan: “Iedereen moet gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Betaalbaarheid is hiervoor een belangrijke voorwaarde, ook om vervoersarmoede tegen te gaan.”

17 juni 2019 Schriftelijke vragen Dragqueens

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 17-06-2019 13:21

Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid Arjen Dubbelaar de volgende vragen:

1. Is het college bekend met het artikel ‘Dragqueens besmeurd met pindasaus en geweigerd door Haagse taxichauffeurs na pride’(*)? Zo ja, klopt dit bericht?

2. Is het college bereid druk uit te oefenen op de Haagse taxibranche teneinde de chauffeurs in kwestie aan te pakken? Zo ja, hoe?

3. Is het college bereid alles in het werk te stellen diegenen die de dragqueens hebben besmeurd op te sporen en te veroordelen? Zo nee, worden op z’n minst de camerabeelden veiliggesteld en uitgelezen?

4. Deelt u onze mening dat er in onze stad geen plek is voor intolerantie en dat taxichauffeurs zich hierin dienen te schikken? Zo ja, hoe gaat u dit bevorderen?

Houd Benoordenhout bereikbaar

CDA CDA 's-Gravenhage 06-06-2019 09:08

Bus 18 is opgeheven, maar er is geen alternatief aangeboden. Dat is een kwalijke zaak voor bewoners van Benoordenhout en Clingendael, stelt CDA-fractievertegenwoordiger Daniël de Groot in een debat over de vervoersplannen van de gemeente. Eerder bracht het CDA Den Haag een bezoek aan Benoordenhout en sprak daar met bewoners en de wijkvereniging. Hieruit maakte het CDA op dat veel inwoners afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en veel last hebben van het verdwijnen van de buslijn. “Het stadsbestuur heeft lijn 18 geschrapt, maar de bewoners hebben er niets voor in de plaats gekregen”, stelt De Groot. Hij vindt dat de gemeente een passende oplossing moet bieden voor dit probleem. “Het voorgestelde wijkbusje met vrijwilligers is geen alternatief voor bus 18”, meent de CDA’er, die de wethouder vraagt met iets beters te komen. Een goed idee komt volgens De Groot vanuit de wijkvereniging, die voorstelt een midibus in te zetten met een aansluiting op tramlijn 9. De Groot vindt dat het openbaar vervoer een grote maatschappelijke waarde heeft: veel mensen zijn op de bus aangewezen om sociale contacten te onderhouden en andere delen van de stad te bezoeken. “Het OV in Den Haag moet toegankelijk zijn voor alle bewoners, vooral ook aan de randen van de stad waar het ov niet al te dik gezaaid is”, aldus De Groot. Voor veel inwoners van Benoordenhout is het openbaar vervoer van groot belang en het is belangrijk dat de wethouder met een passend alternatief komt, nu lijn 18 is opgeheven.

‘Auto moet juist minder ruimte krijgen’

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij 's-Gravenhage 03-06-2019 10:02

De hoofdroutes voor autoverkeer moeten juist wél worden versmald. Alleen zó kan het autoverkeer worden teruggedrongen, vindt Joris Wijsmuller van de Haagse Stadspartij. Hij reageert hiermee op het commentaar ‘Verkeersinfarct in de maak’ in Den Haag Centraal van 23 mei.

‘Door de ligging aan zee is Den Haag voor de auto een doodlopende weg. In de gouden eeuw lag Den Haag nog aan de Hofvijver, en liep met de aanleg van verharde uitvalswegen naar iedere windrichting internationaal voorop. De beroemdste geplaveide weg is de Scheveningseweg uit 1665, maar ook de Rijswijkseweg (1663) en de Loosduinseweg (1693) stammen uit die tijd. In de eeuwen erna groeide Den Haag naar meer dan een half miljoen inwoners, en met de industrialisatie deden nieuwe vervoersmiddelen hun intrede.

Den Haag was de eerste stad in Nederland met een stoomtram (1879), en de eerste stad met een elektrische trein (1908). Met de opkomst van de auto werden nieuwe verkeersplannen bedacht: stadsbouwmeester Dudok tekende het wederopbouwplan (1949) met grote invalswegen die we nu kennen als de Utrechtsebaan en de Rotterdamsebaan. Het idee was om de verkeersdoorbraken door te trekken dwars door het centrum, maar buurtbewoners verenigd in actiegroep ‘Weg met de dwarsweg’ wisten in 1975 het oprukkende asfalt een halt toe te roepen. Deze belangrijke trendbreuk kreeg later vervolg met de Kern Gezond (1989) en het Verkeerscirculatieplan (2009). Inmiddels worden nu plannen gemaakt om het Prins Bernhardviaduct verder af te breken en is het Schenkviaduct bijna rijp voor de sloop.

Autoluwe stad

Het terugdringen van het autoverkeer uit het Haagse centrum staat niet op zichzelf. Iedere zichzelf respecterende Europese stad werkt aan vergaande plannen om autoluw te worden. Want het besef is alom doorgedrongen dat een auto – naast het voorzaken van vervuiling, lawaai en verkeersonveiligheid – vooral heel veel ruimte in beslag neemt. Zowel de rijdende als de geparkeerde auto is een ruimtevreter die moet worden teruggedrongen om ruimte te maken voor andere vervoerswijzen. Zo hou je de stad leefbaar en bereikbaar. “Als iedereen autorijdt, staat uiteindelijk iedereen stil. Dat is een eenvoudige wet van de mobiliteit, die al in 1930 is ontdekt. Ze heet ‘de veroorzaakte verkeersvraag.’ Hoe meer wegen je bouwt, hoe meer auto’s je krijgt.”, aldus planoloog en mobiliteitsexpert Brent Toderian. “Het is eenvoudig. Zet wandelen boven op je prioriteitenlijst en particulier autovervoer onderaan, met daartussenin fietsen en openbaar vervoer en richt je stad volgens die principes in. Mensen zullen wandelen, fietsen en de bus of tram nemen.”

Ik sluit me hier graag bij aan. Den Haag heeft de hoogste autodichtheid van het land, en het autoverkeer in onze stad kent de meeste vertraging van de G4-steden. Ook het OV-netwerk heeft hier last van met een toenemende ‘traagheid’ (nu nog maar 16 km/h terwijl de gewenste snelheid 25 km/h is).

De stad groeit naar verwachting door naar 600.000 inwoners in 2040 en verkeerswethouder Van Asten waarschuwt nu dat een verkeersinfarct dreigt als er niets veranderd. Parijs en Amsterdam willen auto’s met verbrandingsmotor verbieden vanaf 2030, Oslo wil een volledig autovrij centrum, en in Londen werd een opstoppingsheffing ingevoerd en met de opbrengsten worden fietspaden gebouwd en het openbaar vervoer verbeterd. En Den Haag? Ooit liep deze stad voorop met nieuw verkeersbeleid. Het is tijd dat we nieuwe stappen zetten om het ruimtebeslag van de auto terug te dringen en zo onze groeiende stad aantrekkelijk en leefbaar houden.’

Joris Wijsmuller is fractievoorzitter van de Haagse Stadspartij en oud-wethouder voor die partij

D66 in de raad van 16 mei: duurzaamheid en ov

D66 D66 's-Gravenhage 17-05-2019 12:33

D66 heeft tijdens de raadsvergadering van donderdag 16 mei met succes twee voorstellen ingediend. Tijdens de bespreking van de plannen voor verduurzaming van Den Haag heeft Dennis Groenewold een motie ingediend. Tijdens het agendapunt over de strategische agenda van de MRDH, diende Marieke van Doorn succesvol een amendement in.

Gezondheid en veiligheid

D66 wil de aarde weer gezonder maken, zodat onze kinderen er ook nog kunnen leven. De kadernota duurzaamheid geeft daar richting aan. “Het is nu tijd voor actie en we moeten alle kansen pakken die er liggen”, zei Groenwold tijdens zijn inbreng. Draagvlak is daarbij van cruciaal belang. Het belichten van directe veiligheid- en gezondheidsvoordelen van de energietransitie blijft nu nog vaak onderbelicht. Daarom deed D66 het voorstel om bij informatievoorziening over de energietransitie ook duidelijk aandacht te besteden aan het veiliger en gezonder worden van de woonomgeving als extra winstpunt. Een goed voorbeeld is het gasloos maken van een woning. Het afkoppelen van gas betekent dat er minder risico’s zijn voor gevaarlijke gaslekken en mogelijke explosies. De motie is aangenomen. 

Samenwerking

Op de agenda stond ook de bespreking van de strategische agenda van de MRDH. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag is een samenwerkingsverband van 23 gemeenten in de regio op het gebied van onder meer verkeer en openbaar vervoer. D66 wil een stad die goed bereikbaar is met het ov. Grote investeringen in rails op de Binckhorst, richting het strand en richting de Leyweg staan op stapel. Dat vraagt om goede samenwerking met de hele Haagse regio. Raadslid Marieke van Doorn heeft met een aangenomen amendement nog eens vastgelegd dat Den Haag samen met andere gemeentes zal optrekken om doelen voor beter openbaar vervoer te halen.

The post D66 in de raad van 16 mei: duurzaamheid en ov appeared first on Onze stad.

Overlastgevende asielzoekers in een ...

VVD VVD 's-Gravenhage 18-04-2019 15:05

Overlastgevende asielzoekers in een aparte buslijn? Nee. We willen deze mensen vastzetten en uitzetten. Een verbod op de toegang tot het openbaar vervoer is de eerste stap.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.