Nieuws van GroenLinks over VVD inzichtelijk

4 documenten

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Dordrecht 24-04-2019 10:02

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen we af op volgend project: de #waterbus. Er is veel te beleven op ons eiland alleen kan niemand er straks meer komen. in ieder geval niet met OV. Daarom hebben we nu op initiatief van Rolin den Heijer van de Dordtse VVD raadsbreed art 40 vragen gesteld. Hopelijk zijn we er op tijd bij. Hieronder kunt u de artikel 40 vragen lezen. Antwoorden op deze vragen verwachten wij over ongeveer 6 weken. Betreffende: Artikel 40-vragen Nieuwe aanbesteding waterbus Namens de gemeenteraad van Dordrecht: Beter voor Dordt, Dordtse VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU/SGP, PVV, SP, VSP, PvdA en Gewoon Dordt Afgelopen week werd bekend dat bij de nieuwe aanbesteding van de waterbus de frequentie fors omlaag gaat voor wat betreft de routes van Dordrecht naar Rotterdam en vice versa via de andere Drechtsteden. Van een nieuwe exploitant wordt een veel lagere vervoersfrequentie verwacht dan de reizigers nu gewend zijn. Dat is funest voor een evenwichtige modal split waarbij reizigers een prima alternatief grotendeels kwijtraken. Het Drechtstedenbestuur heeft hierover vorige week een kritische brief geschreven aan de verantwoordelijk gedeputeerde, de heer Janssen. Dit leidt bij de gemeenteraad Dordrecht tot de volgende vragen aan het college: 1. Bent u het met ons eens dat in het programma van eisen tenminste het huidige niveau van dienstverlening te vragen aan een nieuwe exploitant? 2. Bent u het met ons eens dat een verlaging van het niveau van de dienstverlening van de waterbus niet strookt met de groei-ambitie van Dordrecht en de Drechtsteden en de multimodale bereikbaarheid van de Drechtsteden in het algemeen en Dordrecht in het bijzonder? Zo neen, waarom niet? 3. Bent u het daarom met ons eens dat het Dordtse eiland ook per waterbus goed verbonden hoort te zijn met de andere Drechtsteden, Kinderdijk en Rotterdam? 4. Wat is de inzet geweest van het Dordtse college bij de aanbesteding van de nieuwe waterbusconcessie zowel richting Drechtsteden als provincie? 5. Wat is de inbreng van het Dordtse college in zowel de Drechtsteden als naar de verantwoordelijk gedeputeerde Janssen geweest? Welke (harde) Dordtse eisen en wensen zijn in dit overleg op tafel gelegd en wanneer was bekend wat de inzet van de provincie zou zijn? 6. Welke stappen gaat het college nemen zowel binnen de Drechtsteden als naar de provincie nemen om te komen tot de best mogelijke dienstverlening en dienstregeling in de nieuwe concessieperiode?

Klimaatmars groot succes | Hengelo

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Hengelo 04-04-2019 00:00

Het regende de hele dag. We liepen er als verzopen kat bij, maar 35 tot 40 duizend mensen waren bezorgd genoeg vanwege het klimaat om de hondse weersomstandigheden te trotseren om naar Amsterdam te reizen en daar de klimaatmars te lopen van de Dam tot aan het Museumplein.

Onder hen waren ondermeer 60 Tukkers, die met een door GroenLinks Twente geregelde bus naar Amsterdam reden. Negen uur was het verzamelen op het station van Hengelo en om half tien vetrok de bus naar de Dam. Die stroomde geleidelijk aan overvol. Meer dan een uur werd op de Dam gestaan, gejoeld en geluisterd naar toespraken, die vaak niet goed te horen waren.

Drie mensen pasten niet meer in de bus en moesten met overvolle treinen naar Amsterdam. Vanaf Deventer waren alle treinen en perrons overvol en liep de vetraging op, maar ook in de treinen was de stemming opperbest.

Uiteindelijk liepen we in een schier eindeloze stoet van de Dam naar het Museumplein, waarna we de bus weer opzochten bij het Centraal Station en weer huiswaarts keerden.

Als CDA en VVD al schrikken van een paar gele hesjes, dan moeten we ze nu wel de stuipen op het lijf hebben gejaagd. Het klimaat is het thema van de komende jaren. Een partij die daar al sinds haar bestaan (1989) voor vecht heeft de wind terecht mee.Op naar een schonere, mooiere, eerlijke en een duurzame samenleving!

Betere treinverbinding met Randstad | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Tilburg 10-02-2019 00:00

Een snelle verbinding naar Tilburg: dat gun je iedere Randstedeling. Onze stad is de enige grote stad van Nederland zonder rechtstreekse verbinding via het spoor met Utrecht en Amsterdam. Zo’n verbinding zou natuurlijk ook prettig zijn voor onze Tilburgse reizigers. Raadslid Bas van Weegberg stelde dit samen met D66, CDA en VVD aan de orde in de gemeenteraad.

Woensdag 6 februari is het nieuwe landelijke ‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer’ gepresenteerd. Daarin staat onder andere dat er in 2040 iedere tien minuten een intercitytrein moet gaan rijden tussen negen grote steden, te weten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Breda, Eindhoven, Arnhem, Nijmegen en Zwolle. 

Naast een goede verbinding met de Chinese stad Chengdu is het volgens de fracties van GroenLinks en D66 hoog tijd voor een directe verbinding met wat meer pittoreske steden als Utrecht en Amsterdam. 

Daarom stellen wij de volgende vragen aan het college:

1.    Is het college het eens dat een directe treinverbinding tussen Tilburg en Utrecht/Amsterdam zeer wenselijk is? 2.    Zijn er de afgelopen jaren gesprekken geweest tussen de gemeente Tilburg en de NS over zo’n verbinding? a.    Zo ja, wat is de uitkomst van deze gesprekken? b.    Zo nee, is het college bereid een gesprek hierover te starten? 3.    Wat vindt het college ervan dat Tilburg in het ‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer’ niet bij de negen grote steden hoort waar iedere tien minuten een intercitytrein moet gaan rijden? a.    Is de gemeente Tilburg betrokken geweest bij de totstandkoming van het toekomstbeeld? b.    Is het college voornemens om wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van dit toekomstbeeld? 

GroenLinks Berg en DalDie ...

GroenLinks GroenLinks VVD D66 PvdA Berg en Dal 31-01-2018 13:54

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.