Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

57 documenten

Niemandsland

SP SP Limburg 11-12-2020 07:38

Calimero-gedrag is mij niet eigen, maar in dit geval is er voldoende om over te klagen. Sterker nog: om het niet meer te pikken. Sinds het tijdperk van concessieverlening in het openbaar vervoer draait het om kosteneffectiviteit en niet om reisgemak, want kaartjes zijn alleen maar duurder en het aantal lijnen en diensten minder. Een kapitalistische gang van zaken die -zeker gezien de sociale ongelijkheid en onze duurzaamheidsopgave- zeer onwenselijk is en vraagt om een radicaal ander systeem.

Ook als we in acht nemen dat ons wegennet en spoorverbindingen niet lijken te bestaan voor de landelijke politiek, totdat de spreekwoordelijke emmer over loopt. Zo ook nu weer met de Maaslijn.

Uiteraard is het regionale vervoer en daarmee ook de verantwoordelijkheid voor het vastgoed over de randstedelijke schutting geflikkerd. Miljoenen betaalden onze gezinnen voor elektrificatie van iets wat onze toekomst is en een Rijksinvestering had moeten zijn. En nu wij in de Staten dachten alles voor de Maaslijn op de rit te hebben, ontspoort het project tóch nog een keer.

Foutieve calculaties van ProRail zorgen voor de nieuwste kostenoverschrijding die ons weer belastinggeld moet kosten. “Helemaal klaar zijn we er mee; in 2024 is het klaar zonder dat we er nog één euro extra aan besteden”, zo luidde het advies aan Den Haag.

Limburg is geen Niemandsland, niet het wormvormig aanhangsel van Nederland. Maar met verbinding naar Aken, Düsseldorf en Luik de corridor naar de rest van Europa. Waar mensen samenleven, ondanks het gebrek aan de eerste levensbehoefte die het OV tegenwoordig is.

Wat ons betreft is de lijn die we moeten volgen helder: een nationaal openbaar vervoer bedrijf, dat ook eigenaar is van het spoor. Een overheid die fors investeert om ook het “buitengebied” beter bereikbaar te maken, ons land fatsoenlijk laat aansluiten op het Europese spoorboekje en het reisgemak aan ons Limburgers teruggeeft, waar wij netjes belastingen voor betalen.

--- Jorge Wolters Gregorio ---

Zie ook: Openbaar vervoer

Wederom toename treinen met gevaarlijke lading door Venlo

SP SP PvdA Venlo 08-08-2020 19:24

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/wederom-toename-treinen-met-gevaarlijke-lading-door-venloDe SP maakt zicht samen met de partijen EENLokaal en PvdA zorgen om de steeds toenemende hoeveelheden gevaarlijke stoffen die per spoor door Venlo komen. Ook in 2019 kunnen we weer een toename zien. We moeten snel de regie in eigen hand nemen om de veiligheid serieus invulling te geven. Vandaar dat wij het college tot actie oproepen om bij ministerie en ProRail  dringend manen de toenemende stijging van vervoer van gevaarlijke stoffen terug te dringen.

 

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/wederom-toename-treinen-met-gevaarlijke-lading-door-venloSP-raadslid Ton Heerschop: “Vorig jaar bracht de SP-Venlo een rapportage uit die nu opnieuw actueel blijkt. Op basis van dat rapport voerden we een debat in de raad. Het resultaat daarvan was een (jaarlijkse) informatieavond over de regelgeving en gevaren op het spoor in Venlo.”

ProRail stelt dat zolang zij binnen de afspraken van de regeling Basisnet spoor werkt er geen gevaar is op het spoor. “Maar met iedere toename van hoeveelheden stijgt vanzelfsprekend ook het risico op een incident”, aldus Heerschop. “Dat is geen bangmakerij dat is eenvoudigweg een logisch gevolg van de toename van spoorbewegingen.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/wederom-toename-treinen-met-gevaarlijke-lading-door-venlo

 

“Mensen denken wellicht dat het allemaal wel mee zal vallen. Maar we moeten ons realiseren dat over het spoor in Venlo nog steeds stoffen als ammoniak worden vervoerd. Een stof die uitermate bijtend en daardoor dodelijk kan zijn. Die ammoniak is het gevolg van een deal tussen DSM en het Rijk. Het Rijk wilde deze stof niet meer in de Randstad hebben en dus spraken beide partijen af dat een fabriek uit IJmuiden zou worden herbouwd in Geleen.”

“Echter, de capaciteit in Geleen is minder dan in IJmuiden en dus komen we in een situatie dat de opvolger van DSM de ammoniak onder andere via Venlo naar het buitenland vervoerd. Een totaal ongewenst situatie”, zegt Ton Heerschop.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/wederom-toename-treinen-met-gevaarlijke-lading-door-venlo

 

Daarnaast zijn er ontwikkelingen op het spoor die mogelijk een vermindering of juist een toename van de aantallen stoffen die over het spoor door Venlo gaan. “Wij willen als SP net als de andere partijen weten hoe het college hiermee omgaat. Het is echt tijd om lokaal de regie te nemen en onze veiligheid serieus invulling te geven. Vandaar dat wij het gemeentebestuur ook oproepen om met Den Haag in discussie te gaan om de toenemende stijging van vervoer van gevaarlijke stoffen terug te dringen.”

Snelheid is daarbij geboden aldus de SP. We hebben met andere partijen vragen gesteld over deze kwestie daarna zullen zeker weer discussies volgen in de gemeenteraad.

 

Bekijk ook: 
06-08-2020, Omroep Venlo: Weer meer giftreinen door Venlo in 2019 24-10-2019: Stevig debat zorgt voor verbeteringen op het spoor 26-09-2019: Onderzoeksrapport naar risico’s en kansen op de spoorwegen rond Venlo 27-06-2019: Zes keer zoveel giftreinen als toegestaan?!?

 

Hernieuwde oproep voor nulmeting bij spoorlijn America

SP SP Horst aan de Maas 11-03-2020 12:38

Maandag 3 oktober 2016 presenteerde de SP Horst aan de Maas een rapport over de overlast van de treinen op het spoor, die inwoners van America ervaren. Bijna een jaar later, op donderdag 13 juli 2017 gingen de Americanen – ondersteund door de SP - met de wethouder in gesprek over de overlast en hoe die weg te nemen (bericht over dat gesprek is hier te lezen).

Onlangs vond er een vervolgbijeenkomst plaats van de werkgroep ‘Treinoverlast America’ die de bewoners langs de spoorlijn vertegenwoordigd. Daarbij kwam een eerder verzoek voor een nulmeting langs het spoor in alle hevigheid terug. Deze vraag speelt al vanaf het onderzoek dat de SP in 2016 heeft uitgevoerd naar overlast door treinen op het traject Sevenum, Hegelsom, America en Griendtsveen. In november 2017 is tijdens de gemeenteraadsvergadering van de gemeente Horst aan de Maas een motie van de SP over deze problematiek door de voltallige gemeenteraad gesteund. Helaas heeft er tot nu toe – ruim twee jaar later ! – nog steeds geen nulmeting plaatsgevonden. Dit tot groot verdriet en ongenoegen van de aanwonenden van het spoor.

De huidige wethouder is wel actief bezig om in samenwerking met andere partijen een pilot van de grond te krijgen om geluidsschermen te regelen tussen het spoor en de woningen. Het gaat om schermen met zonnepanelen. Als dit gaat lukken, zouden de aanwonenden van het spoor daar al ontzettend blij mee zijn. Maar zij vinden, en met hen de werkgroep, nog steeds dat er een nulmeting gehouden moet worden, vóórdat de geluidsschermen in 2021/2022 eventueel geplaatst gaan worden.

Het onderzoek moet gegevens opleveren over de hoeveelheid aan decibel en stikstof/fijnstof, en het aantal trillingen. Dergelijke metingen hadden al in 2016 plaats moeten vinden, zoals de SP destijds constateerde. Dan had men een beter zicht gehad op de situatie van vóór de start van de werkzaamheden aan de Betuwelijn. Vanaf die start denderen de treinen namelijk regelmatig, in plaats van over de Betuwelijn, over de Brabantlijn met alle gevolgen van dien. Want hoe is het om in deze omstandigheden langs het spoor te wonen? Hoe is het als er weer een Duitse dieselgoederentrein achter je huis langsdendert? Men kan geen fatsoenlijk gesprek voeren in de tuin, men kan niet rustig slapen, komt niet tot rust……... enz.

De aanwonenden zijn het spoor bijster. Maar we hopen dat er een nulmeting geregeld wordt, zodat men het gevoel heeft als aanwonende van het spoor gehoord te worden. Kortom, de trein naar het succes rijdt gewoonlijk op het spoor van de vastberadenheid. De aanwonenden strijden voort.

Zie ook: Verkeer

Hoorzitting met en over Qbuzz leidt tot forse kritiek op het bedrijf

SP SP Gorinchem 31-01-2020 13:59

Enorm ziekteverzuim, ritten die uitvallen, vele elektrische bussen die stuk zijn waardoor er diesels in Dordrecht rijden, zomaar een greep uit de onderwerpen die de revue passeerden tijdens de hoorzitting in de Provinciale Staten. De hoorzitting werd geïnitieerd door onder andere de SP en gesteund door alle partijen in de Provinciale Staten. In de bijeenkomst werd het ene na het andere schrijnende verhaal verteld over welke gevolgen het mismanagement en zogenoemde opstartproblemen heeft voor de Drechtsteden, Gorinchem en Molenlanden. Door de inzet van slecht en verouderd materieel en het te snel invoeren van de nieuwe dienstregeling zijn zowel reizigers als medewerkers van Qbuzz de dupe. SP Fractievoorzitter in de Provinciale Staten Lies van Aelst: ‘De provincie heeft van de talloze insprekers luid en duidelijk te horen gekregen dat zij willen dat het provinciebestuur ingrijpt. De mobiliteit van reizigers, veiligheid van reizigers én personeel, maar ook de fijnmazigheid van het OV in deze regio staan zwaar onder druk.’ 

De problemen in het gebied zijn zeer niet alleen ernstig, maar ook heel erg uiteenlopend. Op de MerwedeLingelijn is er een enorme toename van zwartrijders door minder personeel op de trein, lijnen 387 en 388 naar Utrecht rijden vaak niet of niet op tijd en in Molenlanden zijn studenten aangewezen op belbussen die hun OV studentenkaart niet dekt. En dat is nog maar een bloemlezing. Kortom, de chaos is compleet. Dit alles gaat de medewerkers van Qbuzz aan het hart. Van Aelst: Als je een buschauffeur hoort die bijna smeekt of we in kunnen grijpen omdat er voor het eerst in de 35 jaar dat hij rijdt lijnen niet worden gereden of dat een gehandicapte vrouw niet de bus in kan na veel moeite van de chauffeur doordat de bus lift kapot is dan doet dat wat met je. Het provinciebestuur moet dit echt gaan rechttrekken samen met Qbuzz. Het kan niet langer zo!’ De SP zal dit onderwerp op de agenda houden en niet rusten totdat de problemen zijn opgelost. 

Van Aelst: ‘Een deel van de problemen komt voort uit het feit dat we het streekvervoer verplicht aanbesteden. Bij iedere aanbesteding komt er nieuwe onzekerheid voor medewerkers en reizigers, gaat het lijnennet op de schop en zijn er weer groepen reizigers de dupe. De discussie nu gaat over het goed laten functioneren van Qbuzz, maar het stoppen van deze aanbestedingswaanzin staat voor de SP zeker ook hoog op de agenda!’ 

 

 

Spoorverzakking tussen Alphen en Gouda op R-net traject roept vragen op

SP SP Zuid-Holland 29-01-2020 08:29

Op dinsdagmiddag 14 januari heeft ProRail een verzakking geconstateerd op het spoortraject Alphen – Gouda tussen ter hoogte van Boskoop. Hierover heeft fractievoorzitter Lies van Aelst schriftelijke vragen gesteld aan het provinciebestuur. De SP is wil onder andere weten welke structurele maatregelen genomen gaan worden door ProRail en het provinciebestuur om dit stuk van het traject structureel te verbeteren. Daarnaast is het de vraag of er meer trajecten zijn waar mogelijk spoorverzakkingen kunnen ontstaan en welke maatregelen ProRail en provinciebestuur treffen tijdens de aangekondigde buitendienststelling. Van Aelst: ‘Het traject tussen Alphen en Gouda is al langer een zorgenkind. De vorige keer zijn er na vragen van de SP geen structurele maatregelen getroffen, maar vooral lapmiddelen gebruikt. Het wordt tijd dat ProRail haar verantwoordelijkheid neemt en zorgt dat dit traject toekomstbestendig wordt gemaakt.’

De SP is ook van mening dat de reizigers op dit traject gecompenseerd moeten worden en dat er duidelijkheid moet komen over de buitendienststelling en de gevolgen daarvan. ProRail heeft namelijk aangegeven pas over enkele weken een buitendienststelling in te kunnen plannen, terwijl er dagelijks duizenden reizigers gebruik maken van dit sprinter traject van R-net. Ook over de duur van de buitendienststelling is weinig bekend, wat voor grote vraagtekens onder reizigers zorgt. Van Aelst: ‘De onduidelijkheid die er nu bestaat over wat er gaat gebeuren om het traject Alphen - Gouda te herstellen zorgt ervoor dat reizigers niet weten waar ze aan toe zijn. Daarnaast wordt er al langer geklaagd over dit traject. In de volksmond noemt men R-net zelfs ‘Rijdt-niet’. Dat is geen bijnaam om trots op te zijn en het is dus essentieel dat er een structurele oplossing komt om het vertrouwen van de reizigers terug te winnen. We willen immers mensen in het openbaar vervoer lokken, en hen niet afschrikken.’

SP: Tekort Achterhoeks spoor oplossen door schrappen doortrekken A15

SP SP Gelderland 27-01-2020 09:37

De SP-Statenfractie stelt voor om het geld dat is gereserveerd voor het doortrekken van de A15 te gebruiken voor de aanleg van dubbelspoor en een snelle trein naar de Achterhoek. Inmiddels is gebleken dat de kosten veel hoger uitvallen dan de 80 miljoen die de provincie eerder al had gereserveerd. SP Statenlid Maurits Gemmink: “We kunnen beter geld investeren in beter openbaar vervoer dan in nog een snelweg die binnen de kortste keren weer volloopt.”

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2020/01/tekort-achterhoeks-spoor-oplossen-door-a15-te-schrappenWoensdag 29 januari spreken Provinciale Staten over de plannen voor de RegioExpres Achterhoek. Dit bestaat uit verdere spoorverdubbeling tussen Arnhem en Doetinchem en het laten rijden van een sneltrein tussen deze steden. SP Statenlid Maurits Gemmink: “De lijn Arnhem-Winterswijk is een van de drukste regionale spoorlijnen van het land. Het is echt een levenslijn voor de Achterhoek. Al jaren heeft de lijn te kampen met problemen, onder andere doordat een groot deel van het traject enkel spoor is. De Achterhoek verdient een fatsoenlijke spoorverbinding en daarom strijdt de SP samen met de Achterhoekers al jaren voor dubbelspoor.”

In 2018 hebben Provinciale Staten besloten geld beschikbaar te stellen voor verbetering van de spoorlijn. Dat ging aanvankelijk om 80 miljoen. Maar inmiddels is gebleken dat de plannen wel 137 miljoen gaan kosten. Wat de SP betreft geen reden om het sein weer op rood te zetten. Gemmink: “Dat flinke bedrag is voor sommige partijen ongetwijfeld een reden om de keutel weer in te trekken. Maar de resterende miljoenen kunnen zo weggehaald kunnen worden bij de A15. Daarvoor zijn 420 miljoen euro gereserveerd. Door de stikstofuitspraak is de doortrekking van de A15 op losse schroeven komen te staan. Als we dan toch willen investeren in de bereikbaarheid van Gelderland kunnen we beter investeren in openbaar vervoer dan in nog een snelweg die binnen de kortste keren weer volloopt.”

De SP stel niet alleen voor het geld van de A15 te gebruiken. Gemmink: “Laat Gedeputeerde van der Meer zijn beste pak aantrekken en de trein naar Den Haag pakken en zorgen dat de minister eindelijk eens meebetaald aan een bereikbare Achterhoek.”

 

Betrouwbaarheid Provinciaal bestuur geschaad door beperken onderzoek trein Berlijn. SP vraagt interpellatiedebat aan.

SP SP Overijssel 24-01-2020 12:35

De SP-fractie in de Provinciale Staten wil opheldering over berichten dat een onderzoek naar het verkorten van de reistijd van de treinverbinding naar Berlijn beïnvloed is door verschillende Duitse steden. Verschillende media berichten over een onderzoek van Radio Reporter waaruit zou blijken dat onder druk van verschillende Duitse steden, waaronder Bad Bentheim, niet onderzocht is wat de tijdswinst zou zijn als er in deze plaatsen niet langer gestopt zou worden.

 

Door druk uit te oefenen op een onderzoek dat onafhankelijk zou moeten zijn, werden een aantal (onwenselijke) opties niet onderzocht, zo luidt de conclusie van “Reporter Radio”. Hierdoor zou het onderzoek waardeloos worden en is zowel de betrouwbaarheid van de overheid als van het bedrijf dat het onderzoek deed geschaad.

 

De SP-fractie wil opheldering over deze situatie en vraagt een interpellatiedebat aan, gesteund door andere partijen van Provinciale Staten. Wanneer de conclusies van Reporter Radio blijken te kloppen, zou het onderzoek opnieuw moeten worden uitgevoerd, of op zijn minst aangevuld met de ontbrekende informatie vindt de SP-fractie. SP-fractievoorzitter Harry Broekhuijs: “Het is uiterst kwalijk dat belangen aan de voorkant van een onderzoek meegewogen worden. De onderzoeksvraag is daardoor verandert en dat is onwenselijk. Hier lijkt duidelijk sprake van “Wie betaalt, bepaalt”. Reizigers die smachten om een snellere verbinding moeten hierdoor nog langer wachten. Ook roept dit de vraag op of de provincie Overijssel vaker onderzoeken op deze manier aanpast”

 

Inzet snelle intercity brengt IC Hoogeveen dichterbij

SP SP Hoogeveen 03-12-2019 10:47

Vanaf 2023 wil NS een nieuwe rechtstreekse treinverbinding Groningen, Zwolle, en verder naar Amsterdam Rotterdam en Breda. De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) is in staat 200 kilometer per uur te rijden. Daarnaast is het aanleggen van een nieuw tracé voor een HSL lijn van Groningen, via Drachten naar Amsterdam opnieuw in beeld, de Lelylijn. Deze nieuwe ontwikkelingen bieden nieuwe kansen voor Hoogeveen Intercity Station. Daarmee zou een eind kunnen komen aan de situatie dat er een mooie spoorlijn ligt tussen Zwolle en Assen, waar ieder half uur een IC rijdt, maar dat de reiziger van en naar zuidwest Drenthe die IC slechts voorbij ziet razen.

Dienstregeling vanuit knooppunten Momenteel werkt NS met een dienstregeling met de spoorknooppunten Zwolle, Leeuwarden en Groningen. Ieder half uur komen treinen uit alle richtingen bij elkaar, reizigers kunnen overstappen en vervolgens vertrekken de treinen weer naar alle richtingen. Voor de Intercity op het tracé van Groningen, door Drenthe naar Zwolle bedraagt de reistijd minder dan een uur. Een IC stop in Hoogeveen zou volgens NS de gehele dienstregeling met de knooppunten als uitgangspunt op lossen schroeven zetten. Zodoende bleef er voor de reizigers uit de regio zuidwest Drenthe alleen twee keer per uur de stoptrein over. Ondertussen werd de nieuwe dienstregeling elders in het noorden met instemming ontvangen. Meer treinen en meer overstaptijd. En, geen ergernis voor doorgaande IC- reizigers vanwege een tussenstop van dik een minuut in Hoogeveen.

Hoogeveen IC-station haalbaar De ontwikkelingen met de inzet van een snellere intercity zoals de NS nu voorstelt, betekent echter ook dat er tijdwinst mogelijk is op het tracé Zwolle Groningen. Tijdwinst die een dienstregeling met Hoogeveen IC-station haalbaar zou kunnen maken. Daar bovenop komen de plannen voor de zgn. Lelylijn. Een hsl-treinverbinding van de Randstad via Drachten en Groningen richting de Duitse metropolen Hamburg en Bremen. De Groningse reiziger die snel in de Randstad wil zijn, zal dan niet meer kiezen voor de lijn door Drenthe. Ook dat zou een ontwikkeling in de richting van Hoogeveen IC-station dichterbij kunnen brengen. Het is zodoende bovendien de vraag of de geplande werkzaamheden aan de zogenaamde boog bij Hoogeveen nog enige zin hebben. Immers als de Intercity binnenkort niet meer voorbij Hoogeveen hoeft te razen, dan kunnen die miljoenen beter besteed worden aan echte verbeteringen van het spoor.

Eensgezind Ondertussen klinkt de oproep dat het Noorden eensgezind moet optreden om betere verbindingen in Noord-Nederland mogelijk te maken en in Den Haag de Lelylijn over de streep te trekken. Noordelijke ondernemers en bestuurskringen pleiten ervoor de rijen te sluiten. Eensgezindheid vindt echter vooral een basis in plannen die ten goede komen aan alle reizigers in het noorden, waaronder die van en naar zuidwest Drenthe. Een dienstregeling waarbij slechts een deel van de noordelijke reizigers belang heeft en de rest nog steeds de IC voorbij ziet zoeven, zal niet overal de handen op elkaar krijgen. Het uitgangspunt moet allereerst zijn dat de NS er voor alle reizigers is.

Greetje Dikkers SP-fractievoorzitter Drenthe en Philip Oosterlaak SP-raadslid Hoogeveen

Raad Goirle wil terecht geen geld uittrekken voor nieuwe bushaltes

SP SP CDA Noord-Brabant 23-11-2019 19:05

Eerder dit jaar had de SPafdeling Goirle ruim 700 handtekeningen aan het college aangeboden. Die bewoners van Goirle willen de “oude” route van buslijn 2 behouden. De gemeente had bovendien op die route voor een behoorlijk bedrag aanpassingen doorgevoerd om de bus zo goed mogelijk door de wijk te kunnen laten rijden. Daarna besloten Arriva en de provincie plotsklaps eenzijdig, dat de bus die aangepaste  route niet gaat rijden maar wel een andere route die de bus tijdens de verbouwing reed.

Bij de afgelopen begrotingsbehandeling zag de SPfractie tot haar grote verbazing een post van 115.000 euro (!) op de rol staan voor aanpassing van twee bushaltes op de “ nieuwe” route, die bijna niemand in Goirle wil. Met een motie kreeg de fractie bijna unanieme steun voor de opvatting (alleen het CDA was tegen), dat de gemeente het geld voor die aanpassing maar moest halen bij Arriva en de provincie. Een “zuchtende” wethouder is met deze boodschap op pad gestuurd.

De SPfractie Goirle is blij met die brede steun voor haar motie en is zeer benieuwd naar het vervolg.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.