Nieuws van D66 over SGP inzichtelijk

6 documenten

A12 moet naar 100 km/uur

D66 D66 SGP ChristenUnie Woerden 10-10-2019 21:49

Op initiatief van D66 Woerden heeft de gemeenteraad vanavond een motie aangenomen die het College van B&W oproept in Den Haag te pleiten voor een verlaging van de maximumsnelheid op de A12 tot 100 kilometer per uur.

Snelheid op de A12 moet omlaag naar 100 km/uur

Op de Dag van de Duurzaamheid heeft de gemeenteraad van Woerden besloten dat naar haar mening de geluidsoverlast en fijnstofproblematiek rondom de A12 moet leiden tot een reductie van de maximumsnelheid tot 100 km/uur. D66 Woerden fractievoorzitter Saskia van Altena: ‘We roepen niet op tot iets nieuws, maar willen graag volop doorgaan op de ingeslagen weg. In 2015 én in 2018 geeft de gemeenteraad zich ook al negatief uitgelaten over de snelheidsverhoging naar 130 km/uur. Nu is het moment om dit besluit weer om te keren, want er wordt in de landelijke politiek weer gesproken over het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen. Het is dus superbelangrijk om de A12 rondom Woerden weer bij de discussie te betrekken.’

Aanleiding was het initiatief van collega raadsleden uit de gemeente Gouda. Daar werd vorige week woensdag een motie van gelijke strekking aangenomen. Door samen op te trekken zal een krachtiger signaal naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat uitgaan. Van Altena: ‘Als positief mens praat ik graag over voordelen, maar het enige voordeel van 130 km/uur is dat je drie minuten sneller van Utrecht naar Gouda kunt rijden. Maar het leidt bij verkeersongevallen vaker tot dodelijke slachtoffers, er is meer schadelijke uitstoot van fijn- en stikstof, meer geluidsoverlast én de doorstroming van het verkeer neemt af als gevolg van aanzienlijke snelheidsverschillen.’

Er zal een reactie uit Den Haag moeten komen

Tegenstanders van de motie willen vooral afwachten totdat het kabinet met een totaalpakket van maatregelen komt. Naar aanleiding van het advies van de commissie Remkes zal er een reactie uit Den Haag moeten komen voor het nemen van noodmaatregelen om het stikstofprobleem aan te pakken. Van Altena: ‘Door de recente uitspraak van de Raad van State liggen duizenden bouwprojecten stil. Daar zijn ook inwoners en ondernemers van Woerden de dupe van. Zonder het verlagen van de snelheid op de A12, zal bijvoorbeeld het realiseren van Voortuin I (het bedrijventerrein onder aan de afrit Woerden van de A12) nog meer vertraging oplopen.’

Uiteindelijk is de motie met steun van de SP, LijstvanderDoes, Progressief Woerden, Christenunie/SGP, STERK Woerden en Inwonersbelangen aangenomen. Het college gaat nu verdere steun zoeken bij andere gemeentes om gezamenlijk voor 1 december 2019 een brief te sturen naar het ministerie.

De motie verlagen maximumsnelheid A12 (aangenomen op 10 oktober 2019)

Een sluitende begroting met minimale impact op inwoners Barendrecht

D66 D66 VVD CDA PvdA GroenLinks SGP Barendrecht 08-07-2019 10:53

De coalitiepartijen in Barendrecht willen een Voorjaarsnota 2020 waarin onze inwoners, maatschappelijke partners, ondernemers zoveel mogelijk worden ontzien. Bovendien mogen de lasten voor de inwoners niet verhoogd worden. Ze dienen morgen tijdens de behandeling van de nota een amendement in.

De voorjaarsnota die in mei 2019 als voorstel aan de raad is gestuurd, gaat in detail in op allerlei kleine posten om de benodigde beperking van de uitgaven te realiseren. Dit raakte diverse kleine en grote groepen in Barendrecht. De coalitiepartijen zijn van mening dat het beter is andere keuzes te maken. Keuzes die meer ruimte maken voor zoveel mogelijk ambities voor Barendrecht. Waaronder investering in het domein Maatschappij, duurzaamheid en voorzieningen en verbeterde samenhang in Carnisse. En dat zonder lastenverzwaring voor de inwoners en zonder het schrappen van groenonderhoud en het herstel en onderhoud voetpaden, fietspaden en wegen. Daarom komen CDA, SGP/CU, VVD, GroenLinks, PvdA en D66 met een amendement dat het college opdraagt grotere bedragen die nu nieuw of aanvullend zijn opgenomen minder of pas later uit te geven.

De coalitiepartijen vinden extra belastingen of het invoeren van betaald parkeren geen goed idee. “De begroting moet sluitend zijn zonder de inwoner van Barendrecht extra in de portemonnee te raken.” Dit in tegenstelling tot wat de EVB vindt, die wil dat het college belastingverhoging meeneemt als optie om de begroting sluitend te maken.

De raadsvergadering begint dinsdag 9 juli om 19.00 uur. De behandeling van de Voorjaarsnota start om 19.30 uur.

The post Een sluitende begroting met minimale impact op inwoners Barendrecht appeared first on Barendrecht.

In actie tegen motorherrie op Scheveningen

D66 D66 SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 15-04-2019 09:23

Het moet maar eens afgelopen zijn met de racende en ronkende motoren op de wegen naar het Scheveningse strand. Dat vinden de Haagse ChristenUnie/SGP en D66. Met de meivakantie voor de deur en de zomer in aantocht, sporen de raadsleden Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP) en Dennis Groenewold (D66) de gemeente met een actieplan aan de geluidsoverlast en snelheidsovertredingen op Scheveningen nu écht stevig aan te gaan pakken.

“De Scheveningers hebben recht op een verkeersveilige zomer zonder al dat geluidsgeweld.” Flitspalen op beruchte hardrijroutes, waarschuwingen op matrixborden en beach hosts die motorrijders op lawaaiig rijgedrag kunnen aanspreken. Deze en andere voorstellen staan in het actieplan dat de partijen deze week presenteren. “Hiermee kan het college meteen aan de slag. Makkelijker kunnen we het ze bijna niet maken”, zegt Dennis Groenewold.

Verder moet het college de boulevard niet uit het oog verliezen. “Niet alleen voor de verkeersveiligheid op de doorgaande wegen is veel aandacht nodig, maar ook voor de veiligheid op de boulevard”, aldus Pieter Grinwis. “Ook hier moeten we hardrijders blijven beboeten.” De partijen stellen voor om buitengewoon opsporingsambtenaren de bevoegdheid te geven om verkeersovertredingen te handhaven.

The post In actie tegen motorherrie op Scheveningen appeared first on Onze stad.

Aandacht voor fiets, OV en landschap bij nieuwe Duinpolderweg

D66 D66 SGP CDA PvdA VVD Noord-Holland 24-10-2018 16:25

Na negen jaar onderzoek en debat is er in september een besluit genomen over het project Duinpolderweg. Dit project omvat verkeersmaatregelen die de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek en de Haarlemmermeer moet verbeteren. Dit is een gezamenlijk project van de provincies Noord- en Zuid-Holland.

Het voorstel van de colleges voor de definitieve “variant” is door de Staten van Zuid-Holland aangepast. D66 is blij dat er nu meer aandacht is voor het landschap en hinder voor omwonenden, en dat fiets en openbaar vervoer (OV) een belangrijke plek krijgen bij de aanleg van de Duinpolderweg.

Na jarenlange onderzoeken naar zeven alternatieven, ruim 450 ingediende zienswijzen en meer dan 80 insprekers is door de Noord-Hollandse Statencommissie een advies gegeven aan Gedeputeerde Staten en hebben de Staten van Zuid-Holland besloten over de definitieve keuze waar de verkeersmaatregelen en nieuwe wegen moeten gaan komen – en waar niet! Het project omvat een autoverbinding vanaf de A4 ten zuiden van  Hoofddorp en ten noorden van Hillegom tot de N208, een randweg ten noorden van Zwaanshoek, een rondweg ten zuiden van Lisse en een ruimtelijke reservering voor de verbinding van de N208 naar de N206.

Afwegingen

De Statenfracties van D66 NH & ZH zijn al geruime tijd met lokale fracties en met elkaar overleg over de bereikbaarheidsproblematiek. Er is consensus over dat er ingrepen noodzakelijk zijn in de infrastructuur, zeker als er woningen en bedrijvigheid bij komt. In de uiteindelijke afwegingen zijn drie hoofdpunten in de discussie en besluitvorming ingebracht.

1.     Een uitgewerkte gebiedsvisie ontbreekt

In Noord- en Zuid Holland hebben de D66 woordvoerders Andries Tijssens en Ton van Rijnberk aangegeven dat het project meer integraal had moeten worden ontwikkeld. Dat wil zeggen: niet alleen aandacht voor het autoverkeer maar ook voor de ontwikkeling van het gebied voor woningbouw en afstemming voorzieningen het openbaar vervoer, de fiets, de natuurbelangen en landschappelijke inpassing. De colleges erkennen de kritiek. De HOV verbinding Lisse-Schiphol gaat aangelegd worden en een flitsbusverbinding tussen Noordwijk en Schiphol wordt nader onderzocht. Er wordt € 25 miljoen binnen het projectbudget gereserveerd voor fietsmaatregelen. Wat D66 betreft maakt een provinciaal fietspad langs de nieuwe weg en het verbeteren van de fietsverbindingen bij Bennebroek, Hillegom en Lisse/Lisserbroek hier deel van uit.

2.     Minder overlast en schade aan landschap veroorzaken

Er zijn aanvullende maatregelen afgesproken om het landschap te sparen en de overlast te beperken. D66 is zich ervan bewust dat het tracé tussen de N205 en N208 van invloed is op Zwaanshoek maar is akkoord gegaan met het voorgestelde tracé van de A4 naar de N205 en voor de verbinding tussen de N205 en N208  onder de nadrukkelijke voorwaarden dat de kruising met de Ringvaart vanuit een verdiepte weg  met een aquaduct wordt uitgevoerd en dat het een 2 x 1 strooks weg wordt. Dit om de natuurbelangen van de Oosteinderpolder in Hillegom te sparen en het landschap zo min mogelijk aan te tasten. Ook voor Zwaanshoek verkleint dit de overlast. Door beide colleges is toegezegd dat dit in de volgende fase ruimtelijk en financieel wordt uitgewerkt.

Bij de keuze voor het tracé hebben het bestuurlijk draagvlak onder de 14 gemeenten die samenwerken in Holland Rijnland en de effecten op het leefmilieu ten aanzien van geluid en lucht een belangrijke rol gespeeld. Het aspect gezondheid is een belangrijk toetsingscriterium D66 bij ruimtelijke maatregelen. Daarnaast biedt het nieuwe tracé de mogelijkheid om doorgaand auto- en landbouwverkeer dat nu door kernen van Hillegom/Beinsdorp  en Bennebroek/Zwaanshoek rijdt te verminderen en de bestaande routes over de bruggen beter in te richten voor de fiets en verkeersveiliger te maken.

D66 Noord-Holland heeft eerder bij vaststelling van een extra budget van 25 miljoen euro voor dit project al gesteld dat dit voor een goede landschappelijke inpassing moet worden benut.

3.     Project faseren om alleen te doen wat nu echt nodig is

D66 heeft zich uitgesproken tegen de vastgelegde tracéreservering tussen de N208 en de N206 vanwege de doorsnijding van het kwetsbare landschap ten noorden van de Tiltenberg en de problematiek van de stikstofdepositie in het duingebied. Er is besloten om deze reservering nu uit het project te schrappen. In de toekomst moet eerst worden bekeken of doortrekken van de nieuwe weg wel nodig is als de nu besloten maatregelen zijn uitgevoerd. Dit besluit maakt ook budget vrij om de andere extra voorwaarden mogelijk te maken.

Vervolg

Voor D66 Noord-Holland is het van groot belang dat er nu een besluit genomen is. Met name voor de voortgang van de woningbouw in de Haarlemmermeer, waarbij door de gemeente Haarlemmermeer als voorwaarde is gesteld, dat de bereikbaarheid geregeld moet zijn: “eerst bewegen dan bouwen”.

Een ruime meerderheid van VVD, D66, CDA, CU/SGP en PvdA steunden in Zuid-Holland het geamendeerde voorstel. In Noord-Holland is het besluit gedelegeerd aan het college. D66 is van mening dat met de toezeggingen op het gebied van openbaar vervoer, het oormerken van budget voor de fiets , het onderzoek naar het aquaduct en het laten vervallen van een tracéreservering ten noorden van de Tiltenberg een meer integraal besluit is genomen dat kan worden uitgewerkt in de volgende fase.

De deelprojecten gaan nu uitgewerkt worden. Deze fase zal naar verwachting over 1,5 jaar klaar zijn en na een inspraakprocedure ter besluitvorming aan de Zuid-Hollandse Staten worden voorgelegd. De Provinciale Staten van Noord-Holland zijn weer aan zet bij het besluit over het Provinciaal Inpassingsplan voor zover dat Noord-Hollands grondgebied betreft en mits het budget toereikend is.

Vorig jaar hebben de coalitiepartijen VVD, D66, PvdA en CDA besloten om een aantal extra investeringen te doen. De vrijgemaakte middelen kunnen nu ingezet worden voor duurzame vormen van vervoer en landschappelijke kwaliteit.

Provinciale Staten van Noord-Holland hebben met de Zomernota op 8 oktober krediet beschikbaar gesteld voor aanpassingen in het project en de toezegging gekregen, dat het college voor het einde van het jaar met een brief naar Provinciale Staten komt. In de uitwerking komt er meer aandacht en geld voor de fiets, wordt verdiepte aanleg door de Oosteinderpolder en aquaduct onder de ringvaart als optie voorgelegd en de doortrekking naar de N206 geschrapt. Ook zal er duidelijkheid komen over het hoogwaardig openbaar vervoer, en over de deelprojecten gaat in het vervolg apart besloten worden.

Concreet heeft D66 specifiek om het volgende gevraagd: de ruimtelijke reservering voor de doortrekking naar de N206 wordt, overeenkomstig het besluit van PS ZH van 19 september 2018, geschrapt uit het project en de plannen worden hierop aangepast; het tracédeel langs de Oosteinderpolder en passeren ringvaart aldaar, wordt naast het voorkeursalternatief met brug, gelijkwaardig uitgewerkt met verdiepte ligging en aquaduct; er wordt onderzoek gedaan naar maatregelen voor stimuleren fietsgebruik en in gezamenlijkheid met Zuid-Holland financiering gezocht en extra maatregelen uitgewerkt voor verbetering van infrastructuur voor het fiets- en langzaam verkeer in het plangebied; de planonderdelen verbinding N205-N208, randweg Lisse en randweg Zwaanshoek  worden elk volwaardig uitgewerkt, inclusief tracé-onderzoek, onderzoek inpassing en natuurcompensatie, participatietraject en onderbouwing ten behoeve van besluitvorming, zodat gefaseerde uitvoering mogelijk wordt.

“Na het eerder genomen besluit in Zuid-Holland zijn er nu ook in Noord-Holland eenduidige kaders meegegeven voor de verdere uitwerking van de plannen,” stelt Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland, “Dan kunnen er later goed afgewogen besluiten genomen worden over de extra maatregelen”.

Dankzij een initiatief van Marko ...

D66 D66 SGP Alblasserdam 10-10-2018 13:33

Dankzij een initiatief van Marko Stout (D66) en Harrold van Vliet (SGP) bespreekt de gemeenteraad een plan voor een veiliger fietsroute.

Plan voor fietspad onder viaduct Edisonweg

D66 D66 SGP Alblasserdam 09-10-2018 14:42

De gemeenteraad van Alblasserdam buigt zich deze maand over een voorstel om een fietspad aan te leggen onder het viaduct van de Edisonweg, direct naast de A15.

“Daardoor hoeven veel fietsers minder vaak de drukke N915 en de Edisonweg over te steken”, leggen Marko Stout en Harrold van Vliet uit. Zij zitten in de gemeenteraad van Alblasserdam en hebben samen het initiatief genomen voor dit plan, dat nog in de voorbereidende fase zit.

De T-splitsing Edisonweg / N915 verbindt Papendrecht met Alblasserdam en wordt tevens gebruikt voor verkeer dat de snelweg A15 op of af wil. Vele honderden auto’s en vrachtwagens maken daarvan dagelijks gebruik. Naar verwachting zal het kruispunt alleen nog maar drukker worden wanneer straks de containerterminal langs de rivier haar productie nog verder gaat verhogen.

“Alhoewel er tot nu toe weinig grote ongelukken met fietsers hebben plaatsgevonden, wordt het met het steeds drukkere verkeer steeds gevaarlijker. Nu zie ik al geregeld dat grote groepen fietsers oversteken nadat het licht weer op rood gesprongen is, waardoor auto’s en vrachtwagens moeten afremmen terwijl hun licht op groen staat”, weet Van Vliet. “Het is gewoon veel te druk”, vult Stout aan. “En moet je gaan wachten tot het een keer misgaat? Dan kun je beter tijdig ingrijpen!”

Er zijn elke dag ongeveer 1000 fietsbewegingen vice versa op dit kruispunt. Ruim de helft van die fietsers steekt eerst de N915 over om vervolgens af te slaan naar het Molenpad. Dat zijn met name jongeren uit Alblasserdam die naar school gaan op De Lage Waard. Zij moeten dus zowel de N915 als de Edisonweg oversteken en passeren twee drukke verkeerslichten.

Die groep fietsers kan redelijk eenvoudig een alternatieve route aangeboden worden wanneer er een pad aangelegd wordt dat vanaf het viaduct afbuigt en een bocht van 180 graden maakt om bij de snelweg weer een bocht te maken onder het viaduct door. Vervolgens kan dat fietspad doorgetrokken worden langs de snelweg om weer aan te sluiten om het reeds bestaande deel van het Molenpad.

In 2010 werd deze alternatieve fietsroute al eens onderzocht, maar toen werd besloten om het idee niet verder uit te werken omdat het te duur zou zijn. “In dat onderzoek van destijds ging men ervan uit dat er onvoldoende ruimte was voor een fietspad langs de snelweg onder het viaduct”, vertelt Marko Stout. “Maar er blijkt voldoende ruimte te zijn in het talud naast de snelweg, blijkt uit nieuw onderzoek.”

Omdat Marko Stout, hij zit namens D66 in de raad, en Harrold van Vliet (raadslid namens SGP) zich realiseerden dat het kruispunt steeds drukker en daardoor steeds gevaarlijker wordt, besloten ze om een nieuw onderzoek aan te vragen. Dit initiatief werd omarmd door de voltallige raad van Alblasserdam en is in de afgelopen maanden uitgewerkt. Er zijn nu vijf varianten uitgewerkt met bijbehorende kostenplaatjes.

Er zijn varianten waarbij het fietspad een scherpe of juist een flauwe bocht maakt. Ook is er gekeken naar een extra fietsoversteek ter hoogte van kruising Grote Beer met de op- en afrit naar de A15. Dit in combinatie met het laten vervallen van de fietsoversteek over de Edisonweg.

Gezien de positieve reacties bij de eerste presentatie van het plan verwachten Stout en Van Vliet dat de gemeenteraad van Alblasserdam akkoord zal gaan met één van de varianten. Maar daarmee zijn ze er nog niet. Van Vliet: “Rijkswaterstaat moet ook toestemming geven omdat we van hun grond gebruik moeten maken. Daarnaast moeten we nog op zoek gaan naar geld. Het zal naar verwachting tussen de vier en zes ton gaan kosten en dat geld hebben we niet begroot.”

Beide raadsleden hopen dat deze ‘hobbels’ genomen kunnen worden en het fietspad onder het viaduct zo snel mogelijk aangelegd kan worden.

deze tekst is mede geschreven door Harrold van Vliet en Bert Bons en verscheen ook in de Klaroen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.