Nieuws van SGP over D66 inzichtelijk

6 documenten

Krimpen aan den IJssel – Ouverturelaan: een ondoordacht plan van de coalitiepartijen als alternatief voor een slecht plan van het college.  SGP Krimpen aan den IJssel Krimpen aan den IJssel – Ouverturelaan: een ondoordacht plan van de coalitiepartijen als alternatief voor een slecht plan van het college. 

SGP SGP D66 VVD Krimpenerwaard 25-05-2019 00:00

  SGP Krimpen aan den IJssel

                                                                                25 mei 2019

PERSBERICHT

  Krimpen aan den IJssel – Ouverturelaan: een ondoordacht plan van de coalitiepartijen als alternatief voor een slecht plan van het college. 

Afgelopen dinsdagavond is er in de gemeenteraad een debat gevoerd over de verkeerskundige aanpassingen van de Ouverturelaan. Dit was bijzonder omdat eerder deze maand in de commissievergadering het voorstel (van het college) door de overgrote meerderheid van de gemeenteraad als ‘niet rijp voor besluitvorming’ was aangemerkt. Belangrijkste punten van kritiek waren het niet betrekken van omwonenden bij de uitwerking van dit voorstel en het “gebruiken” van fietsers als maatregel om verkeer af te remmen. Helaas hebben de coalitiepartijen op het allerlaatste moment een draai gemaakt om het raadsvoorstel toch op de agenda te houden en zodoende een amendement te kunnen indienen. Een amendement met weer een nieuwe variant welke niet met de bewoners is besproken en waarvan de consequenties op de verkeersveiligheid niet zijn onderzocht. 

De SGP wilde niet zélf met nieuwe varianten komen, maar juist de bewoners rond de Ouverturelaan betrekken om, gezamenlijk met andere belanghebbenden, tot een goed doordachtplan te komen. Verbetering op kleine onderdelen, die snel effect sorteren, worden als het aan de SGP ligt als eerste uitgevoerd. Gelijktijdig kan dan een variant worden uitgewerkt die een structurele aanpak voor veiligheid, verkeersintensiteit, geluid en uitstoot waarborgt. Samen met bewoners en overige belanghebbenden zoeken naar een oplossing, zonder vooraf allerlei beperkingen op te leggen. Helaas bleek voor deze motie geen meerderheid in de gemeenteraad te zijn.

 De coalitiepartijen  hebben zich daags voor de raadsvergadering verenigd en kwamen met weer een nieuwe variant. Aangezien deze partijen (SvK, LK , VVD en D’66) de meerderheid in de gemeenteraad hebben, is het door hen ingediende amendement aangenomen. Een amendement met een heel nieuwe variant waarvan de consequenties niet zijn doordacht en met betrokkenen niet is besproken. Tijdens de raadsvergadering heeft de SGP geen duidelijkheid gekregen over de strekking van het amendement. Wat wordt er bedoeld met minder kruisingen (en aanpassing verplichte rijrichting van diverse straten), het aanbrengen van een asmarkering, fietsers over de Graafkade en stimuleren van inwonersinitiatieven? Een doorrekening en verantwoording van kosten ontbreekt, evenals een gedegen onderbouwing van de consequenties m.b.t de verkeersveiligheid, verkeersintensiteit, geluid en uitstoot. De coalitiepartijen voelen zich daadkrachtig, de SGP ziet het aangenomen amendement als een ondoordacht plan wat straks alleen maar verliezers kent.

 -- einde persbericht.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de fractievoorzitter van de SGP, Arrèn van Tienhoven (06-53599589).

Zie ook: www.krimpenaandenijssel.sgp.nl

 

 

Voorstel verlaging toltarief Westerscheldetunnel

SGP SGP D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Zeeland 09-02-2019 00:00

Tien van de twaalf politieke partijen (SGP, PvdA, CDA, D66, CU, PVV, SP, VVD, PvZ en ZL) in de Zeeuwse Staten zijn indiener van het initiatiefvoorstel van het tariefbeleid Westerscheldetunnel.

Aanleiding is de extra groei van de passages die leidt tot het voorstel om geen trendmatige verhogingen tot het einde van de toltermijn door te voeren. Daarnaast wordt voorgesteld een korting voor veelgebruikers van minimaal 50% en een korting op T-Tagtarieven van minimaal 40% ten opzichte van een los kaartje. Hiermee worden de tarieven per 1 januari 2020 verlaagd in plaats van nieuwe tarieven per 1 januari 2021. Extra voordelen vanaf 2019 worden ingezet om de tunnel eerder tolvrij te maken. Lees hier het volledige voorstel.

In onderstaande afbeelding leest u feiten en cijfers met betrekking tot het voorstel.

/r/46ee97d87d337d7fab8a9061fe9df04a?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Factueel%2Fvoorstel-verlaging-toltarief-westerscheldetunnel%2F10267&id=f660a65c430abf5ce17816aebe9563c2e0ffceb9

Voorstel verlaging toltarief Westerscheldetunnel

SGP SGP D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Zeeland 09-02-2019 00:00

Tien van de twaalf politieke partijen (SGP, PvdA, CDA, D66, CU, PVV, SP, VVD, PvZ en ZL) in de Zeeuwse Staten zijn indiener van het initiatiefvoorstel van het tariefbeleid Westerscheldetunnel.

Aanleiding is de extra groei van de passages die leidt tot het voorstel om geen trendmatige verhogingen tot het einde van de toltermijn door te voeren. Daarnaast wordt voorgesteld een korting voor veelgebruikers van minimaal 50% en een korting op T-Tagtarieven van minimaal 40% ten opzichte van een los kaartje. Hiermee worden de tarieven per 1 januari 2020 verlaagd in plaats van nieuwe tarieven per 1 januari 2021. Extra voordelen vanaf 2019 worden ingezet om de tunnel eerder tolvrij te maken. Lees hier het volledige voorstel.

In onderstaande afbeelding leest u feiten en cijfers met betrekking tot het voorstel.

/r/a7c4993ad2a7c69db5ec87156f2c83ab?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Fverkiezingen2019%2Fvoorstel-verlaging-toltarief-westerscheldetunnel%2F10267&id=c44cf0f8eb6d4092e38777cb671257c9cd62717d

Plan SGP / D66: fietspad onder viaduct Edisonweg in Alblasserdam

SGP SGP D66 Alblasserdam 09-10-2018 00:00

ALBLASSERDAM • De gemeenteraad van Alblasserdam buigt zich deze maand over een voorstel om een fietspad aan te leggen onder het viaduct van de Edisonweg, direct naast de A15.

"Daardoor hoeven veel fietsers minder vaak de drukke N915 en de Edisonweg over te steken", leggen Marko Stout en Harrold van Vliet uit. Zij zitten in de gemeenteraad van Alblasserdam en hebben samen het initiatief genomen voor dit plan, dat nog in de voorbereidende fase zit.

De T-splitsing Edisonweg / N915 verbindt Papendrecht met Alblasserdam en wordt tevens gebruikt voor verkeer dat de snelweg A15 op of af wil. Vele honderden auto's en vrachtwagens maken daarvan dagelijks gebruik. Naar verwachting zal het kruispunt alleen nog maar drukker worden wanneer straks de containerterminal langs de rivier haar productie nog verder gaat verhogen.

Veel te druk"Alhoewel er tot nu toe weinig grote ongelukken met fietsers hebben plaatsgevonden, wordt het met het steeds drukkere verkeer steeds gevaarlijker. Nu zie ik al geregeld dat grote groepen fietsers oversteken nadat het licht weer op rood gesprongen is, waardoor auto's en vrachtwagens moeten afremmen terwijl hun licht op groen staat", weet Van Vliet. "Het is gewoon veel te druk", vult Stout aan. "En moet je gaan wachten tot het een keer misgaat? Dan kun je beter tijdig ingrijpen!"

/r/ca36b12c0bc963e4d04f4e00954a7860?url=http%3A%2F%2Fwww.alblasserdam.sgp.nl%2Factueel%2Fplan-sgp--d66-fietspad-onder-viaduct-edisonweg-in-alblasserdam%2F9629&id=c19e7ea1145fcd15f3765a71f592042c86a5798e

Marko Stout (links) en Harrold van Vliet bij het viaduct. (Foto: Bert Bons)

Er zijn elke dag ongeveer 1000 fietsbewegingen vice versa op dit kruispunt. Ruim de helft van die fietsers steekt eerst de N915 over om vervolgens af te slaan naar het Molenpad. Dat zijn met name jongeren uit Alblasserdam die naar school gaan op De Lage Waard. Zij moeten dus zowel de N915 als de Edisonweg oversteken en passeren twee drukke verkeerslichten.

Die groep fietsers kan redelijk eenvoudig een alternatieve route aangeboden worden wanneer er een pad aangelegd wordt dat vanaf het viaduct afbuigt en een bocht van 180 graden maakt om bij de snelweg weer een bocht te maken onder het viaduct door. Vervolgens kan dat fietspad doorgetrokken worden langs de snelweg om weer aan te sluiten om het reeds bestaande deel van het Molenpad.

Nieuw onderzoekIn 2010 werd deze alternatieve fietsroute al eens onderzocht, maar toen werd besloten om het idee niet verder uit te werken omdat het te duur zou zijn. "In dat onderzoek van destijds ging men ervan uit dat er onvoldoende ruimte was voor een fietspad langs de snelweg onder het viaduct", vertelt Marko Stout. "Maar er blijkt voldoende ruimte te zijn in het talud naast de snelweg, blijkt uit nieuw onderzoek."

Omdat Marko Stout, hij zit namens D66 in de raad, en Harrold van Vliet (raadslid namens SGP) zich realiseerden dat het kruispunt steeds drukker en daardoor steeds gevaarlijker wordt, besloten ze om een nieuw onderzoek aan te vragen. Dit initiatief werd omarmd door de voltallige raad van Alblasserdam en is in de afgelopen maanden uitgewerkt. Er zijn nu vijf varianten uitgewerkt met bijbehorende kostenplaatjes.

VariantenEr zijn varianten waarbij het fietspad een scherpe of juist een flauwe bocht maakt. Ook is er gekeken naar een extra fietsoversteek ter hoogte van kruising Grote Beer met de op- en afrit naar de A15. Dit in combinatie met het laten vervallen van de fietsoversteek over de Edisonweg.

Gezien de positieve reacties bij de eerste presentatie van het plan verwachten Stout en Van Vliet dat de gemeenteraad van Alblasserdam akkoord zal gaan met één van de varianten. Maar daarmee zijn ze er nog niet. Van Vliet: "Rijkswaterstaat moet ook toestemming geven omdat we van hun grond gebruik moeten maken.

Daarnaast moeten we nog op zoek gaan naar geld. Het zal naar verwachting tussen de vier en zes ton gaan kosten en dat geld hebben we niet begroot."

Beide raadsleden hopen dat deze 'hobbels' genomen kunnen worden en het fietspad onder het viaduct zo snel mogelijk aangelegd kan worden.

 Bron: Het Kontakt
 

 

SGP Terneuzen blij met einde gedogen campers

SGP SGP D66 Terneuzen 06-02-2018 00:00

Al jarenlang zijn de gemeentelijke camperplaatsen in Terneuzen en vooral in Sas van Gent erg populair. Zo populair dat er regelmatig veel meer Campers staan dan de afgesproken 2 en 4 stuks. Meermalen heeft de SGP gevraagd om de regels te handhaven, afgelopen jaar nog door het mede ondertekenen van een motie van D66.

Het college was niet voornemens handhavend op te treden maar heeft inmiddels wel werk gemaakt van nieuw camperbeleid. Er worden vooral in Sas van Gent meer plaatsen toegestaan waarbij er voorzieningen voor afval worden aangelegd. De Campers moeten wel voor hun overnachting gaan betalen. Door een betaalsysteem is het dan ook beter te volgen of ieder zich aan de regels houdt en kan er handhavend worden opgetreden.

Voor de SGP is het belangrijkste punt dat er hiermee een einde komt aan jarenlang gedogen van overschrijding van het aantal campers en dat door de invoering van een overnachtingstarief de concurrentiepositie van de minicampinghouders verbetert. Daarom hebben wij in de raadsvergadering van 1 februari voor dit voorstel gestemd.

https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/terneuzen-investeert-in-camperplaatsen~ae831a74/

Verkeersbesluit Schaapsdrift dupeert agrarische bedrijven

SGP SGP GroenLinks D66 CDA De Bilt 30-01-2018 00:00

De Schaapsdrift in Hollandsche Rading is binnenkort verboden terrein voor verkeer met een zwaardere aslast dan 4,8 ton. Aangrenzend wei- en bouwland wordt daarmee onbereikbaar voor agrarisch verkeer, bijvoorbeeld in de maïsoogst. De SGP-fractie in De Bilt vraagt zich af hoe het mogelijk is dat dit besluit door het college met D66, CDA, GroenLinks en Beter De Bilt genomen is.

SGP-lijsttrekker Johan Slootweg: “Door dit collegebesluit worden agrariërs gedupeerd. Voor de gebruikers van de percelen die alleen via de Schaapsdrift te bereiken zijn, wordt het vrijwel onmogelijk om bijvoorbeeld te bemesten of de maïs of het gras van het land te halen met landbouwmachines.” Daarnaast is de SGP benieuwd hoe is vastgesteld dat de blijkbaar ontstane schade is ontstaan door zwaar landbouwverkeer.

Direct belanghebbenden voelen zich overvallen door dit besluit van het college. De SGP vindt het belangrijk dat de gemeente bij het nemen van besluiten de belangen van verschillende partijen zorgvuldig afweegt. Slootweg: “De SGP staat voor een gemeente die zich dienstverlenend opstelt en transparant is. Agrariërs moeten niet onnodig belemmerd worden in hun bedrijfsvoering. Daar past deze gang van zaken niet bij.” De SGP heeft schriftelijke vragen gesteld over dit besluit.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.