Nieuws van Unknown inzichtelijk

4 documenten

Vergroening parkeer­ta­rieven onder de loupe

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren SGP CDA Gouda 31-01-2020 00:00

Via belastingen en tarieven die inwoners aan de stad moeten betalen, kun je een vergroenende werking uit laten gaan op basis van ‘de vervuiler betaalt’. In Gouda gebeurt dat veel te weinig, terwijl wel veel partijen dit in hun verkiezingsprogramma hebben of hadden staan. Dankzij onze motie gaat Gouda nu onderzoeken hoe parkeertarieven de vergroening van de auto’s in onze stad kunnen stimuleren. Jammer genoeg haalde het Collegevoorstel van het parkeerbeleid het die avond niet. Dat zette in op een andere en schone mobiliteit en bij nieuwe woonprojecten zelfs op een ‘nul-norm’ voor parkeren. Maar partijen als het CDA, de CU en de SGP hebben dat laten afzwakken. Zij zijn namelijk bang voor de ‘financiële lasten’ en paaien zo hun kiezers. Wij denken liever in andere lasten waar we Gouwenaar niet mee op willen zadelen: vieze lucht, te weinig ruimte voor groen en auto’s die zowel bij productie als als afval ons milieu waanzinnig belasten. Headerfoto: Stephan Müller from Pexels

Partij voor de Dieren wil verkeers­snelheid van 30 km/uur binnen de ring A10

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Amsterdam 22-01-2020 00:00

Fractievoorzitter Johnas van Lammeren dient vandaag in de Amsterdamse gemeenteraad een voorstel in om de snelheid binnen de ring A10 te verlagen naar 30 km/uur. Dit komt ten goede aan de luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming. De huidige plannen van het stadsbestuur voor een autoluwe binnenstad leveren tot 40% meer verkeer op voor de hoofdstraten zoals Kattenburg, Van Diemenstraat, Houtman- en Nassaukade. Dat is zeer onwenselijk voor de bewoners van deze straten. De verkeersoverlast en luchtkwaliteit overschrijden daarmee alle normen. 30 km/uur voor een gezonde stad Johnas van Lammeren: “Ruim 30 bewonersorganisaties trokken bij de gemeenteraad terecht aan de bel over de gevolgen van de autoluwe plannen. Het verbeteren van de gemiddelde luchtkwaliteit mag niet als gevolg hebben dat de luchtkwaliteit in andere straten sterk verslechtert.” Als er binnen de ring A10 30 km/uur wordt gereden, dan wordt de luchtkwaliteit overal beter en vermindert de CO2-uitstoot. Ook verbetert de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers. Een 30 km-zone maakt ook meer fietsstraten mogelijk. Dit is bijvoorbeeld wenselijk bij de Rozengracht. Op die manier is bijvoorbeeld het kappen van de 33 bomen aldaar niet nodig. Luchtkwaliteit nu al heel erg slecht De Partij voor de Dieren is voorstander van de plannen voor een autoluw Amsterdam. Minder autoverkeer is noodzakelijk voor het verbeteren van de luchtkwaliteit. De gevolgen van de autoluwe binnenstad worden nu echter afgewenteld op de bewoners van de ‘hoofdstraten’. In die straten komt door de ‘verkeersknips’ fors meer verkeer. Tijdens een bezoek aan bewoners van de Houtmankade mat Johnas van Lammeren nu al fijnstofwaarden van 81 pm10, terwijl de norm 40 is. Als in deze straten het verkeersvolume (met zo’n 40%) verhoogd wordt, dan is dat zeer onwenselijk. Het plan voor een 30 km-zone biedt een goede oplossing voor dit probleem.

Huis­vesting Dieren­asiel Arnhem en Omstreken

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Arnhem 17-07-2019 00:00

De huisvesting van Dierenasiel Arnhem en omstreken is al lange tijd sterk verouderd en voldoet niet meer aan hedendaagse eisen. Verbouwen of renovatie ervan is hooguit een tijdelijke oplossing, de huidige problemen kunnen er niet door worden verholpen; het oude gebouw is simpelweg te slecht. Nieuwbouw is de enige fundamentele oplossing om zwerfdieren een verantwoord thuis te bieden en om de arbeidsomstandigheden aldaar op een eigentijds niveau te brengen. Inmiddels heeft het asiel al zeer concrete plannen voor nieuwbouw en reserveert er jaarlijks ook een flink bedrag voor. Maar een deel van de financiering ontbreekt er alsnog. De PvdD heeft motie ingediend om samen met de overige gemeenten die aangesloten zijn bij Dierenasiel Arnhem en omstreken een financieringsregeling te treffen voor een rentevrije lening om de nieuwbouw te realiseren. Deze motie is overgenomen. De wethouder gaat in overleg met het asiel en de betreffende gemeenten om te zorgen dat dit jaar nog kan worden begonnen met de bouw van het nieuwe asiel.

Raad roept gemeente op om te blijven inzetten op snel­heids­ver­laging snelwegen rondom Apeldoorn

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Apeldoorn 21-03-2019 00:00

De gemeente Apeldoorn heeft zich als doel gesteld “zich in te zetten voor de vermindering van geluid- en milieuhinder door de A1 en A50”. Ondanks het feit dat, om dit doel te bereiken, slechts één effectieve maatregel beschikbaar is, heeft het college, middels een brief, de raad van Apeldoorn laten weten “geen zin te hebben in discussies over rijksbeleid inzake de snelheid op snelwegen”. Het college van Apeldoorn stelt daarom voor om allereerst op verschillende plekken in de gemeente geluidsmetingen te verrichten om zo een gerichter beeld te krijgen. Met dit voorstel trekt het college het eigen voornemen overlast te verminderen, in twijfel. Bij een technische presentatie over de Apeldoornse luchtkwaliteit, tijdens de PMA van 21 februari jongstleden, is namelijk gebleken dat snelheidsverlaging de beste manier is om de luchtkwaliteit in Apeldoorn ook daadwerkelijk te verbeteren. Daarnaast zal ook de uitstoot van Co² en stikstofoxide verminderen. Een maatregel waar ook “Belangengroep overlast A1 Ugchelen” op aandringt en die, door de massale bomenkap aldaar, extra relevant is geworden. De partijen Partij voor de Dieren, Groen Links, SP, D66, CDA, 50Plus, PvdA, ChristenUnie, Gemeentebelangen en VSP zullen, tijdens de aanstaande raadsvergadering van 21 maart, via een motie, het college oproepen zich sterk te maken voor de leefbaarheid van Apeldoorn en te blijven lobbyen bij het Rijk én Rijkswaterstaat voor een verlaging van de maximumsnelheid op de A1 en A50 van 130 naar 100 km/u. De motie lees je hier. De motie is inmiddels aangenomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.