Nieuws van VVD over SGP inzichtelijk

7 documenten

Noha Lammerts van Bueren maakt werk van verkeersveiligheid basisscholen

VVD VVD SGP CDA Harderwijk 08-11-2019 08:54

Noha Lammerts van Bueren heeft in de raadsvergadering van 7 november jl. een voorstel ingediend om een bedrag van €15.000,- per jaar vrij te maken, dat basisscholen zelf kunnen besteden aan kleine maatregelen om verkeersveiligheid rond de school te vergroten. Het initiatief werd mede ingediend door Harderwijk Anders, de SGP en het CDA en unaniem gesteund door de rest van de raad.

In de achterliggende maanden heeft de VVD Harderwijk-Hierden veel contact gehad met ouders en leerkrachten van de diverse scholen in de gemeente. Veel is goed geregeld als het gaat om de verkeersveiligheid. Toch kwamen bij bijna elke school kleine punten naar voren die voor verbetering vatbaar zijn. Kleine zaken die, als ze op de juiste manier opgelost worden, voor een groot resultaat kunnen zorgen. Soms gaat het hierbij om aanpassingen in de fysieke omgeving direct rond de school, zoals het aanduiden van een niet-parkeer zone, het bestraten van een fietsparkeerplaats of het plaatsen van een hek. Anderzijds kan het gaan om maatregelen die sturen op gedrag, zoals fout parkeren of te hard rijden.

De VVD vindt het belangrijk dat de school zelf de regie heeft over het beschikbare bedrag, op een laagdrempelige manier. Scholen weten immers zelf het beste wat er speelt. Via een daarvoor aangewezen beheerder bij de gemeente kunnen zij dan direct hun aanvraag doen, met een maximum van €1.000,- per school per jaar.

Geen vuurwerkverbod in Middelburg

VVD VVD GroenLinks SGP ChristenUnie CDA Middelburg 27-06-2019 06:00

Door een ruime meerderheid van de gemeenteraad (ChristenUnie, CDA, SGP, SP, GroenLinks, LPM) is een initiatiefvoorstel ingediend voor een stringent vuurwerkbeleid c.q. een vuurwerkverbod in Middelburg. De VVD heeft dit voorstel niet mee ingediend.

De VVD onderkent de overlast voor kwetsbaren, het bandeloze gedrag in combinatie met het afsteken van vuurwerk (wat schade en overlast veroorzaakt), de overmatige belasting van politie en boa's en de schade die dit veroorzaakt.

De VVD kan zich vinden in de lijn van het college (voorkomen van, handhaven op illegaal vuurwerk, handhaving door boa's gedurende lange periode, inzet politie en actiedagen en bewustwordingscampagnes).

De VVD begrijpt dat met name handhaving (bij vuurwerkvrije zones) lastig is bij geen landelijk verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk, waarvoor de Tweede Kamer niet heeft gekozen.

De VVD stribbelt mee, maar heeft niet “voor” het initiatiefvoorstel stemmen.

Zie tevens een artikel in de PZC van 13-06-2019  https://www.pzc.nl/walcheren/geen-vuurwerkverbod-in-middelburg~a0f0425f/

Geen vuurwerkverbod in Middelburg - stemverklaring van de VVD

VVD VVD GroenLinks SGP ChristenUnie CDA Middelburg 26-06-2019 06:00

Door een ruime meerderheid van de gemeenteraad (ChristenUnie, CDA, SGP, SP, GroenLinks, LPM) is een initiatiefvoorstel ingediend voor een stringent vuurwerkbeleid c.q. een vuurwerkverbod in Middelburg. De VVD heeft dit voorstel niet mee ingediend.

De VVD fractie heeft de volgende stemverklaring gegeven: 

"De VVD onderkent de overlast voor kwetsbaren, het bandeloze gedrag in combinatie met het afsteken van vuurwerk (wat schade en overlast veroorzaakt), de overmatige belasting van politie en boa's en de schade die dit veroorzaakt.

De VVD kan zich vinden in de lijn van het college (voorkomen van, handhaven op illegaal vuurwerk, handhaving door boa's gedurende lange periode, inzet politie en actiedagen en bewustwordings-campagnes).

De VVD begrijpt dat met name handhaving (bij vuurwerkvrije zones) lastig is als er géén landelijk verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk is      (waarvoor de Tweede Kamer niet heeft gekozen).

De VVD stribbelt mee, maar zal niet “voor” het initiatiefvoorstel stemmen".

Zie tevens een artikel in de PZC van 13-06-2019  https://www.pzc.nl/walcheren/geen-vuurwerkverbod-in-middelburg~a0f0425f/

Nieuwe Vrachtwagenparkeervoorziening(en) H2O

VVD VVD SGP ChristenUnie Oldebroek 20-12-2018 00:43

Op 13 december heeft er een uiterst bewogen vergadering van de gemeenteraad plaatsgevonden. Er stond maar één agendapunt op de planning: De realisatie van een nieuwe vrachtwagenparkeerplaats op het H2O terrein.

Tot in de late uurtjes werd er gedebatteerd. Er waren twee initiatieven. De eerste optie hield in dat de vrachtwagens op de huidige plek op H2O bleven, met aanpassingen aan de parkeerplaats, die werd onderhouden door de chauffeurs zelf middels een daarvoor opgerichte stichting. De andere optie hield in dat de chauffeurs op het terrein van een lokale ondernemer, die ook gevestigd is op H2O, zouden gaan staan. Beide initiatieven zouden €100.000 subsidie krijgen van de gemeente, die van de algemene reserve - gemeenschapsgeld - zou worden afgehaald.
Enkele randvoorwaarden hielden in dat er ruimte moest zijn voor 50 vrachtwagens en natuurlijk dat het toegankelijk en ruimtelijk inpasbaar moest zijn. Ook was een van de voorwaarden dat er voor de optie werd gekozen die financieel het meest gunstige was voor de samenleving. Een lastige keuze voor de Raad. Ook voor de VVD, beide voorstellen hadden immers sterke punten. Zo resulteerde het voorstel van de lokale ondernemer op H2O in een vrijkomend kavel op het oude parkeerterrein, wat voor meer bedrijvigheid op H2O zorgde. Aan de andere kant was het voorstel van de stichting volledig in de gedachte van Oldebroek voor Mekaar, waarin initiatieven van doeners uit de samenleving toejuicht worden. De VVD was bereid een keuze te maken. De coalitiepartijen, SGP, ChristenUnie en ABO waren echter niet van plan om een duidelijke keuze te maken en sloegen een heel andere weg in door een amendement in te dienen, een aanpassing op het voorstel.

In dit amendement zouden beide initiatieven groen licht krijgen, een vergoeding van zeventigduizend euro elk voor in totaal 70 vrachtwagens. Volgens het amendement zouden er 35 parkeerplekken gerealiseerd worden op de bestaande locatie en 35 op locatie van de lokale ondernemer. De VVD was, en is nog steeds, verbijsterd. De gang van zaken op zich is schandalig te noemen, doordat twee jaar overleg en inspraak in de prullenbak werd gegooid. De betrokkenen zijn verder niet gehoord door de partijen. Het nieuw gecreëerde voorstel zelf had daarnaast vele gebreken. Er is helemaal geen behoefte aan zo veel parkeerplekken voor vrachtauto’s in onze gemeente. Zelfs toekomstige groei zal de zeeën aan ongebruikt asfalt niet kunnen vullen. Voor al die ongebruikte ruimte word €40.000 extra uit de reserve gehaald, geld dat de samenleving nu nooit meer op een andere manier zal dienen. Concluderend is de VVD zeer teleurgesteld met dit voorstel, waar de SGP, CU en ABO voor hebben gestemd. Beide initiatiefnemers kunnen zich dan wel winnaar noemen, maar de samenleving draait op voor de kosten. De Oldebroekse samenleving is hier de grote verliezer

Mobiliteit is een verkiezingsthema!

VVD VVD SGP D66 CDA Zuid-Holland 24-09-2018 10:42

Op 20 september was Léon Hoek, kandidaat raadslid voor de VVD, te gast in een paneldiscussie over mobiliteit in de Hoeksche Waard. De avond was georganiseerd door Groen Links Hoeksche Waard en de stichting Stop A4. In het panel zaten o.a. vertegenwoordigers van de ondernemersvereniging, van het Hoeksche Waard Landschap en van de politieke partijen: CDA, SGP, D66 en Groen Links Zuid-Holland. De VVD was de enige politieke partij die zich uitdrukkelijk uitsprak voor de aanleg van de A4. Op een verantwoorde manier uiteraard.

https://hoekschewaard.vvd.nl/nieuws/31776/mobiliteit-is-een-verkiezingsthema

Hoe houden we de Hoeksche Waard bereikbaar’ was de centrale vraag, waar het panel over in discussie ging. Er werden interessante oplossingen genoemd zoals snelfietspaden, betere busverbindingen en zelfs een metro of lightrail werden als oplossing genoemd voor personenvervoer. Vervoer over spoor en water werden als alternatief genoemd voor vrachtvervoer.

Voor de VVD, bij monde van Léon Hoek, is het duidelijk: alle oplossingen zijn welkom (o.a. openbaar vervoer, fietsverbindingen)  maar je zult ook moeten investeren in de A4-Zuid om de Hoeksche Waard op lange termijn bereikbaar te houden. Daarnaast speelt het veiligheidsaspect ook een rol, als bijvoorbeeld bij een nieuwe “Moerdijkbrand” een grootschalige evacuatie nodig is.

Tijdens de avond bleek dat ook ondernemers het belang van de A4-Zuid onderschrijven. En zij vragen ook voor lokale en korte termijn oplossingen in de Hoeksche Waard. De ondernemers zien in spoor of water geen echte oplossing om vrachtverkeer van de snelweg af te halen.

Waarom de A4-zuid?Het openen van de A4 in Midden Delfland en Steenbergen heeft gezorgd voor een meer dan 20% toename in verkeer. Iedereen die van en naar de Rotterdamse regio rijdt merkt dat dagelijks: files en ongelukken zorgen voor enorm veel vertraging. Om die reden pleit jouw VVD ervoor om in de nieuwe gemeente zo snel mogelijk te starten met de lobby bij provincie en Rijk om de aanleg te bespoedigen.

Daar verbinden we wel voorwaarden aan: de 6 kilometer A4 door de Hoeksche Waard wordt indien mogelijk verdiept aangelegd, er komt een op- en afrit bij Oud-Beijerland en de capaciteit van de Haringvlietbrug wordt ook verhoogd.

Voor de VVD is mobiliteit een topprioriteit de komende periode.

Ons standpunt over de A4 staat hier.

Bereikbaarheid staat voor de VVD ...

VVD VVD SGP Rhenen 26-02-2018 21:29

Bereikbaarheid staat voor de VVD hoog op de agenda. De dagelijkse files voor de Rijnbrug kunnen we met een korte termijnoplossing aanpakken. Een turborotonde voor de brug waarbij de bottleneck, het verkeerslicht verdwijnt. Vandaag was Leo Schenk (VVD) bij Ukiest van RTV Utrecht waar hij in debat ging over de bereikbaarheid met Gert van Laar (SGP) Hieronder de link om de uitzending te kijken. https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1731496/

Laatste kans bewoners Catharina ...

VVD VVD SGP CDA Renswoude 27-01-2018 15:18

Laatste kans bewoners Catharina Mossellaan! Op dinsdag 30 januari 2018 komt het bestemmingsplan van de Catharina Mossellaan opnieuw in de Raad (zie de site van de gemeente voor volledig voorstel). De reden hiervoor is dat de bewoners zowel afzonderlijk als groep, een beroep hebben ingesteld tegen het bestemmingsplan bij de Raad van State, die het plan vernietigd heeft. Er waren diverse bezwaren. Er mogen op grond van de gebruikte regeling maar 3 woningen gebouwd worden in plaats van 4, maar belangrijker nog: de verkeersveiligheid van de aansluitingsweg is niet goed geregeld. De bewoners willen namelijk dat de aansluiting op hun straat precies komt te liggen bij het “verkeerspleintje” (zie rechts op de foto). Dit pleintje is ooit aangelegd precies met de bedoeling om hier een straat op aan te sluiten. Hier heb je namelijk het beste zicht op het smalle fietspaadje, die tussen de huisnummers 17 en 19 ligt. In een straat met veel kleine kinderen en zonder stoep, is de verkeersveiligheid letterlijk van levensbelang! In de raadsvergadering van 8 november 2016, waarin 3 van de 5 partijen tegen het voorstel hebben gestemd (alleen de collegepartijen CDA en SGP stemden voor) is dan ook beloofd door de wethouder dat er nog gekeken zou worden naar een uitwerking van de beste ontsluiting. Het bestemmingsplan zou een soort ‘principe uitspraak’ zijn. Dit werd ook zo in de vergadering uitgelegd door de wethouder en ook zo opgevat door de raadsleden (letterlijk citaat van de wethouder, de volledige vergadering van 8-11-2016 is terug te luisteren op www.renswoude.nl, vanaf 02:13:50: “wij zullen nog een tekening maken van hoe wij dit kunnen doen....zoals wij hier het bestemmingsplan vaststellen is die uitweg een uitwerking”). Enkele raadsleden van het CDA en SGP die voor hebben gestemd, hebben zelfs een stemverklaring afgelegd, dus akkoord met het principe besluit waarbij de ontsluiting nog aangepast zou kunnen worden. Later bleken de woorden van de wethouder onjuiste informatie te bevatten: vastgesteld is vastgesteld en er kon niets meer worden aangepast! Door deze verkeerde voorstelling van zaken door de verantwoordelijk wethouder hebben uiteindelijk 6 van de 11 raadsleden voorgestemd. Het bestemmingsplan is nu dus vernietigd door de Raad van State. Er zijn nu twee keuzen: of de hele procedure wordt opnieuw opgestart (zodat er ook gekeken kan worden naar een betere ontsluiting), of het bestemmingsplan wordt alleen op het punt van de 3 woningen aangepast. De bewoners van de Catharina Mossellaan willen het eerste en de VVD steunt hen daarin volledig. Laten we het nu goed aanpakken, open en eerlijk en in samenspraak met de bewoners! Het is bijna niet te geloven, maar het voorstel van het college wat in de Raad behandeld zal worden is het laatste: men wil alles in tact laten en alleen even de 4e woning schrappen. Daarmee laat men na om de eerdere gemaakte fouten te herstellen. Wij zijn heel erg benieuwd of de raadsleden van het CDA en de SGP, die vorige keer nog op basis van onjuiste informatie voor hebben gestemd, wederom willen meegaan in dit onzalige voorstel van de wethouder.....De raadsvergadering is openbaar en kan ook via internet worden beluisterd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.