Nieuws van politieke partijen in Apeldoorn over D66 inzichtelijk

5 documenten

Parkeren Apeldoorn West

D66 D66 Apeldoorn 13-03-2020 10:48

De problematiek rond Apeldoorn West kent een heel lange geschiedenis. Er waren destijds grote problemen met parkeren en het verkeer in Berg en Bos. Het regende klachten over wildparkeren op de J.C. Wilslaan in de wijk Berg en Bos en aan de Asselsestraat. Om tot een oplossing voor dit probleem te komen werd er opdracht gegeven aan het college om dit te doen.

Met deze opdracht heeft het college een aantal maatregelen genomen zoals het instellen van een parkeerverbod in een deel van de wijk, het gebruik van een deel van de J.C. Wilslaan als parkeerplaats bij grote drukte, het plaatsen van hagen en dan uiteindelijk het tijdelijke parkeerterrein op de 2 velden van AGOVV. Met deze laatste actie kon het college opzoek gaan naar een definitieve oplossing.

Hoe vaak werd er dan gebruik gemaakt van de overloopparkeerterreinen bij AGOVV? Uit onderzoeken blijkt dat er van het parkeren op de AGOVV- velden 20 keer per jaar gemiddeld zo’n 270 auto’s stalden. De klachten over parkeeroverlast werden minder en zelfs gereduceerd tot 0.

Het onderzoek dat gedaan werd leverde 5 mogelijke locaties op die als overloopparkeerterrein geschikt zouden kunnen zijn. Naast de 2 velden bij AGOVV namelijk: het vergroten van het huidige parkeerterrein door een parkeerdek toe te voegen, extra parkeercapaciteit toe voegen aan het voormalige motelterrein (huidige overloopparkeerterrein voor Julianatoren, de locatie aan de Amersfoortseweg (Gat van Zevenhuizen) en een transferium aan de Hoog Buurloseweg.

Wat zijn dan de afwegingen om te komen tot de uiteindelijke keuze voor het structureel maken van de overloopparkeerplaats op de 2 velden bij AGOVV. Het toevoegen van een parkeerdek aan het huidige parkeerterrein heeft weliswaar een voorkeur maar is een te kostbare oplossing voor een overloopparkeerplaats. Het Gat van Zevenhuizen aan de Amersfoortseweg is Natura 2000 gebied en om daar een parkeerterrein aan te leggen wordt moeilijk, het zal ondergronds moeten en daardoor zeer duur. Hetzelfde geldt voor het uitbreiden van de overloopparkeerplaats van de Julianatoren deze is omsloten door Natura 2000 en dat maakt ook deze oplossing moeilijk en kostbaar. Het aanleggen van een transferium aan de Hoog Buurloseweg brengt met zich mee dat de afstand naar Apenheul te lang is, juist voor mensen met jonge kinderen. Het aanleggen van een transferium en het vervoer naar en van Apenheul vraagt ook een grote investering. Al deze onderzoeken te hebben meegenomen in onze overwegingen is het overloopparkeerterrein bij AGOVV de beste en goedkoopste oplossing die zich bovendien al bewezen heeft. Daarom onze keuze voor deze locatie.

Er blijft echter wel een probleem over namelijk de verkeersdrukte op onze Ring en dan vooral aan de Noord/West kant van onze stad. Deze drukte wordt veroorzaakt door woon-werkverkeer en natuurlijk ook voor een gedeelte door onze attracties. Een deel van de gemeenteraad heeft hier grote problemen mee en wil dit oplossen door automobilisten een andere gedrag aan te leren. Bijvoorbeeld door andere openbare vervoersmiddelen en transferia te gebruiken.

Wij hebben hier een andere mening over en vinden dat we met ons beide voeten op de grond moeten blijven staan. Naar onze overtuiging is het een utopie om bij dit probleem mensen een gedrag aan te leren. Als dat namelijk zo makkelijk was dan hadden bijvoorbeeld de scholen ouders van de kinderen, die twee straten verderop wonen, ervan kunnen overtuigen dat ze hun kinderen niet met de auto naar school moeten brengen. Helaas lukt zelfs dat niet. We kunnen de probleem van de ring niet oplossen zonder fysieke aanpassingen te doen. Als voorbeeld kijken wij naar de Zutphensestraat, na de aanpassing van het aantal rijstroken. Hier rijden auto’s nu door en veroorzaken minder uitstoot doordat de auto’s niet stilstaan.

Wij pleiten wel voor één aanpassing het vergroten, verlengen van de linksaf strook naar het parkeerterrein op de velden van AGOVV aan de Laan van Spitsbergen om zo opstopping op de ring te voorkomen en zo mogelijk de uitstoot te verminderen. Schone lucht is heel belangrijk en daarom willen wij dat luchtkwaliteit in de gaten wordt gehouden door metingen.

Wat ons betreft blijft nog een ding over namelijk, wat gebeurd er als men de velden van AGOVV in de toekomst niet meer nodig blijkt te hebben? Als dat zo is dan willen wij dat deze velden de bestemming natuur krijgen of teruggegeven worden aan AGOVV en bestemming buitensport krijgen. Dit zal wat ons betreft in het te wijzigen bestemmingsplan vastgelegd moeten worden.

Ahmet Alkas, fractievertegenwoordiger en Jeroen Slikker, raadslid

Raad roept gemeente op om te blijven inzetten op snel­heids­ver­laging snelwegen rondom Apeldoorn

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Apeldoorn 21-03-2019 00:00

De gemeente Apeldoorn heeft zich als doel gesteld “zich in te zetten voor de vermindering van geluid- en milieuhinder door de A1 en A50”. Ondanks het feit dat, om dit doel te bereiken, slechts één effectieve maatregel beschikbaar is, heeft het college, middels een brief, de raad van Apeldoorn laten weten “geen zin te hebben in discussies over rijksbeleid inzake de snelheid op snelwegen”. Het college van Apeldoorn stelt daarom voor om allereerst op verschillende plekken in de gemeente geluidsmetingen te verrichten om zo een gerichter beeld te krijgen. Met dit voorstel trekt het college het eigen voornemen overlast te verminderen, in twijfel. Bij een technische presentatie over de Apeldoornse luchtkwaliteit, tijdens de PMA van 21 februari jongstleden, is namelijk gebleken dat snelheidsverlaging de beste manier is om de luchtkwaliteit in Apeldoorn ook daadwerkelijk te verbeteren. Daarnaast zal ook de uitstoot van Co² en stikstofoxide verminderen. Een maatregel waar ook “Belangengroep overlast A1 Ugchelen” op aandringt en die, door de massale bomenkap aldaar, extra relevant is geworden. De partijen Partij voor de Dieren, Groen Links, SP, D66, CDA, 50Plus, PvdA, ChristenUnie, Gemeentebelangen en VSP zullen, tijdens de aanstaande raadsvergadering van 21 maart, via een motie, het college oproepen zich sterk te maken voor de leefbaarheid van Apeldoorn en te blijven lobbyen bij het Rijk én Rijkswaterstaat voor een verlaging van de maximumsnelheid op de A1 en A50 van 130 naar 100 km/u. De motie lees je hier. De motie is inmiddels aangenomen.

Een leuk kijkje achter de schermen ...

PvdA PvdA Partij voor de Vrijheid D66 CDA Apeldoorn 08-03-2019 18:27

Een leuk kijkje achter de schermen van het statenlidmaatschap.

Partij voor de Dieren is tegen een ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Apeldoorn 20-12-2018 19:55

Partij voor de Dieren is tegen een “Mc Donald‘s icoon” met een digitale reclamezuil bij de snelweg. Wij vinden dat het tot lichtvervuiling, verkeersonveiligheid en energieverspilling leidt. Er wordt weliswaar LED verlichting gebruikt, maar het is veel duurzamer om geen “icoon” neer te zetten. Bovendien vinden wij het slecht voor het imago van Apeldoorn om op zo’n prominente plek reclame toe te staan voor een plofkipverkoper. De meerderheid van de raad (bestaand uit GroenLinks die in de PMA nog een fel tegenstander was, maar blijkbaar opeens gedraaid is, PvdA, D’66, CDA, LokaalApeldoorn en VVD) wil wel dit icoon. https://www.destentor.nl/apeldoorn/geflits-is-taboe-op-nieuwe-reclamezuil-van-mcdonald-s-bij-a1~a1bff3ef4/

Ons verkiezingsprogramma #planB komt ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren VVD ChristenUnie PvdA SGP SP CDA D66 Apeldoorn 15-03-2018 22:46

Ons verkiezingsprogramma #planB komt goed uit de bus bij de meetlat van de Fietsersbond Apeldoorn! Interessanter is het te weten in hoeverre de partijen inhoudelijk goede plannen hebben voor de fiets en het fietsbeleid. We hebben onze ‘meetlat’ gelegd tussen de lange lijst met fietsthema’s van de Fietsersbond Apeldoorn en de partij-programma’s. Opvallend - in positieve zin - zijn ChristenUnie, Partij voor de Dieren, SGP en Progressief Sociaal Apeldoorn. Zij hebben veel aandacht voor fiets-gerelateerde onderwerpen. Er zijn ook partijen die het woord ‘fiets’ in het geheel niet vermelden: Socialistische Partij, Vrede & Recht en Lokaal Apeldoorn. 1. Stimuleren van het gebruik van de fiets CU, D66, PSA, PvdA, PvdD en SGP spreken zich uit voor meer plekken in het centrum waar je je fiets gratis kunt stallen. CU, GB, PvdD en SGP willen fietsers vaker/sneller groen licht geven bij verkeersregelinstallaties (stoplichten). CU, GL, PSA, PvdD en SGP willen dat bedrijven en scholen het fietsgebruik stimuleren. CU, D66, GB, GL, PSA, PvdA, PvdD en SGP willen het autoverkeer in de binnenstad terugdringen. PSA wil jongeren die meer dan 10 km naar school moeten fietsen, een trajectkaart verstrekken of tegemoetkomen in de aanschaf van een e-bike. 2. Stimuleren van het gebruik van de fiets in het voor- en na-traject PSA wil meer openbare toiletten in de binnenstad. [De Fietsersbond ziet deze graag in de bewaakte fietsenstallingen.] CU, PSA, PvdA, PvdD en VVD zijn voor de handhaving van gratis fietsenstallingen in de binnenstad. PvdD wil deelfietsen stimuleren en de fiets ook de eerste 24 uur gratis kunnen stallen in de bewaakte NS-stalling. [NB Dat laatste is al mogelijk vanaf 16 maart 2018.] 3. Sneller en directer maken van de fietsroutes in de stad, in het buitengebied en naar omliggende gemeenten Dit item is (soms deels) opgenomen in de programma’s van CU, D66, GB, GL, PvdA, PvdD, SGP en VVD. D66 wil de snelfietsroutes beter laten aansluiten op de doorstroomassen, en is de enige partij die beleid heeft geformuleerd voor snelfietsroutes. VVD wil contactpunten tussen fietsers en auto’s verminderen door tunnels (onder de ring). De PvdD bepleit voor fietstunnels, o.a. bij de Prinses Beatrixlaan en de Lupineweg. 4. Veiliger maken van het fietsgebruik: veilig op de fiets voor iedereen De CU wil de paaltjes op fietspaden zoveel mogelijk laten verwijderen. [Is al aantal jaren in uitvoering]. Deze partij wil tevens snel- en langzaam verkeer zoveel mogelijk scheiden. 50Plus en de PvdD willen scooters met een blauw kenteken weren van de fietspaden binnen de bebouwde kom. GB wil speed pedelecs weren van het fietspad; de VVD wil een extra rijbaan voor speed pedelecs. CU en PvdD willen het aantal ongevallen verminderen. PvdD wil dit bereiken met een veiligheidsplan, snellere aanpak van fietsknelpunten. Ook wil PvdD op smalle wegen zonder vrij-liggende fietspaden de maximum snelheid terugbrengen tot 30 km/uur. CU legt nadruk op het scheiden van langzaam en snel verkeer, en op het verwijderen van paaltjes. CDA, CU, GL, PSA, PvdD, SGP, SP en VVD zetten in op een veilige verkeerssituatie bij de scholen. CU en VVD willen oversteekplaatsen bij scholen verbeteren. CU en PSA willen het parkeren van auto’s bij scholen veiliger maken. CDA, GB, PSA en SGP willen meer verkeerseducatie voor scholieren en/of senioren. CDA, CU, LA, PSA, PvdA, en PvdD willen 30-km gebieden zoveel mogelijk inrichten als autoluwe fietsroutes. 5. Prettig recreatief fietsen PSA en VVD willen meer bankjes langs recreatieve routes. CU, PvdA, SGP en VVD willen meer oplaadpunten voor e-bikes. VVD wil toiletten in de natuur (voor wandelaars, fietsers en ruiters).

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.