Nieuws van politieke partijen in Gelderland inzichtelijk

75 documenten

Visie voor bereikbaar Gelderland

D66 D66 CDA Gelderland 11-07-2020 12:47

D66 onderkent de ontwikkelingen die ten grondslag liggen aan de visie voor bereikbaar Gelderland die op 8 juli ter besluitvorming is voorgelegd aan de Staten. Dat zijn de groei van het aantal verplaatsingen, de klimaatopgave en de verbetering van verkeersveiligheid. De gebiedsgerichte aanpak en de aandacht voor lopen en fietsen op korte afstanden sluiten naadloos aan bij de thema’s van D66.

In de beeld- en oordeelsvormende sessies heeft D66 gepleit voor een helder afwegingskader. Wij zijn dan ook verheugd dat in de visie een afwegingskader is opgenomen op basis waarvan projecten en activiteiten worden getoetst en geselecteerd. Ook aan ons pleidooi om de projecten en activiteiten op de (middel)lange termijn aan de Staten voor te leggen is gehoor gegeven. Alleen zo kan immers voorkomen worden dat kort-cyclische besluitvorming plaatsvindt over lange termijn beslissingen. Ons verzoek om het afwegingskader nader uit te werken, is helaas (nog) niet opgevolgd.

Ook hebben wij ons hart gemaakt voor meer aandacht voor de verbinding met de landelijke gebieden. Immers, elke Gelderlander heeft recht op betaalbare, veilige en duurzame mobiliteit. De motie die op initiatief van de CDA is ingebracht over een eigenstandige benadering van de landelijke gebieden was een stap in de goede richting. Deze motie was echter onvoldoende uitgewerkt en gaf een vrijbrief aan Gedeputeerde Staten. En de motie op initiatief van de CU over slimme mobiliteitsconcepten met slimme financieringsconstructies in landelijke gebieden was bijzonder inventief, maar bracht de betaalbaarheid van woningen in gevaar. De moties over spits mijden door hybride werken en verkeersveiligheid basisscholen heeft D66 wel ondersteund en zijn een nadere uitwerking van de visie voor bereikbaar Gelderland.

Mobiliteitsvisie Gelderland is nu al achterhaald, SP wil beter OV

SP SP Gelderland 08-07-2020 14:33

Een visie die aan alle kanten door corona en stikstofuitspraken is ingehaald. Dat is de mobiliteitsvisie ‘Bereikbaar Gelderland’ volgens de SP. Het stuk is vooral een bevestiging van het huidige beleid van het college. En dat beleid is achterhaald. Vol inzetten op thuis werken, fietsen en goed OV zou van visie getuigen vindt SP Statenlid Maurits Gemmink.

De visie laat van alles wat zien. Meer wegen, een paar fietspaden erbij en vooral veel flexibel vervoer in het buitengebied. De focus ligt op de steden want daar is nu eenmaal het meest aan de hand. SP Statenlid Maurits Gemmink: “Als we goed naar de visie kijken worden er geen echte keuzes gemaakt en is het pappen en nathouden. De mobiliteit in Gelderland zal er de komende tien jaar niet op vooruit gaan. En dat terwijl de afgelopen maanden aan Nederland hebben laten zien hoe het ook kan. Als we zo’n 25% van de automobilisten kunnen verleiden de auto te laten staan dan hoeven we in Gelderland geen grote infrastructuurprojecten aan de wegen uit te voeren. Dan voldoet ons huidige wegennet. Daarmee besparen we miljarden euro’s die we in kunnen zetten voor betere loop- fiets- en OV voorzieningen.”

Gelderland moet volgens de SP aan de slag met het stimuleren van thuiswerken, voor korte afstanden mensen aan het wandelen of fietsen te krijgen en er moet een hoogwaardig OV netwerk zijn, in de steden, de buitengebieden en over de grens met Duitsland.

Dat de SP standpunten door de ‘gewone Gelderlanders’ worden omarmt blijkt uit een onderzoek van Keiskompas onder 2300 Gelderlanders blijkt dat 66% investeren in OV belangrijker vinden dan investeren in nieuwe wegen. 85% van de ondervraagden geeft aan vaker met het OV te gaan als de kwaliteit verbeterd. Dat zijn duidelijke cijfers die duidelijker in een mobiliteitsvisie van de provincie Gelderland naar voren zouden moeten komen.

Gemmink is wel tevreden dat het Wmo doelgroepenvervoer gaat veranderen. Er komt een nieuw netwerk van taxi’s voor het flexibele net in het buitengebied en de slecht bereikbare wijken in de steden. Probleem van het OV vangnet was dat iedereen tegen betaling van OV tarief van dit vervangend vervoer gebruik mochten maken, behalve mensen met een beperking. “We hebben afgelopen periode vaak gedebatteerd over deze bizarre situatie, aangezien het vervangend OV net werd uitgevoerd door vervoerders die gespecialiseerd waren in het vervoeren van mensen met een beperking. GS belooft dat met het nieuwe vervangende OV net iedereen, ook mensen met een beperking, meer kunnen rijden tegen een geldend OV tarief. Daarmee is een basisrecht van mensen met een beperking ingevuld, waarvoor hulde!”

Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk

PvdA PvdA ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 12-06-2020 10:34

Door de realisatie van de Traverse Dieren en de herinrichting van de N348/Ellecomsedijk is niet alleen de hoeveelheid verkeer toegenomen, maar ook de gemiddelde snelheid die gereden wordt. Gemiddeld is dit hoger dan het toegestane maximum van 80 km/h. Van handhaving is daar op dit moment geen sprake.

Voor de bewoners van Dalstein (Ellecom) betekent dit dat zij veel te maken hebben met geluidshinder en daarmee een vermindering van hun gezonde leefomgeving. Bij de bepaling van het plangebied van de Traverse Dieren (in 2010 en 2011) is de oostzijde van Ellecom hierbuiten geplaatst en zijn er om die reden geen maatregelen tegen geluidsoverlast genomen.

Eind 2018 heeft de gemeenteraad van Rheden raadsbreed een motie opgesteld en aangenomen waarin de hinder voor de inwoners wordt erkend en het College van Burgemeester en Wethouders de opdracht krijgt om te zoeken naar eenvoudig te realiseren oplossingen voor de bewoners van Dalstein. De provincie Gelderland is de beheerder van deze weg. Om deze reden is er dus een samenwerking nodig tussen de inwoners, de gemeente en de provincie. Vanuit dit perspectief zijn de bewoners al in maart 2019 uitgenodigd door de provincie om mee te denken over de aanbesteding van de N348.

Over de huidige situatie en de zorgen van de inwoners stellen wij een aantal schriftelijke vragen, gezamenlijk met VVD, CDA, GroenLinks, ChristenUnie en SGP.

Is de gedeputeerde bekend met de huidige situatie in Ellecom zoals hierboven beschreven? Erkent de gedeputeerde dat de oostkant van Ellecom in verschillende planvormen terecht is gekomen? Wat is het effect van de uitvoering van deze twee planvormen naast elkaar? Kan de gedeputeerde aangeven of, en hoe, er rekening is gehouden met de mate van geluidsoverlast door deze splitsing van twee plannen voor het bedoelde gebied? Welke mogelijkheden heeft de gedeputeerde om een oplossing te bieden voor de inwoners van Ellecom die aangeven meer geluidshinder te ervaren?

Het bericht Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Visieontwikkeling voor uniek gebied Maasdriel

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 28-05-2020 14:47

PERSBERICHT De gemeenteraad van Maasdriel heeft woensdag 27 mei unaniem een motie aangenomen die verzoekt een visie te ontwikkelen voor een complex gebied tussen de A2 en het spoor bij Hedel. De problematiek is op deze locatie al jaren hardnekkig en dat werd nog eens bevestigd door de behandeling van het dossier van ondernemer De Schans.

De Schans is een bedrijf in het buitengebied. Wat hij wil met de ontwikkeling van zijn bedrijf past eigenlijk niet binnen de onderleggers van dat gebied. Toch heeft het College van Maasdriel gemeend medewerking te willen verlenen aan zijn toekomstplannen, met als argumentatie dat dit gebied, direct naast de A2 en recht tegenover de nogal in het oog springende bedrijfslocatie van De Groot, sowieso al in de richting gaat van … ja, van wat eigenlijk? Die vraag ziet D66 graag beantwoord middels de motie. Het betreffende gebied is een lint, de voormalige provinciale weg richting de bebouwde kom van Hedel. Daaraan staan grote en kleine bedrijfjes, er wonen mensen, er zit zelfs een uitvaartonderneming. Met een lappendeken aan bestemmingen raken mensen gedwongen zich in allerlei bochten te wringen om op papier legaal te bestaan. Hier is duidelijkheid gewenst.

Unaniem aangenomen

De motie, die samen met Samen Sterk Maasdriel is ontwikkeld en mede door het CDA is ondertekend, kon rekenen op de steun van de hele raad. Die bestond op dat moment overigens verder alleen nog uit de fractie van PvdA-GroenLinks. VVD Maasdriel had de zaal bij de behandeling van dit agendapunt verlaten uit onvrede over de in hun ogen niet goed verlopen procesgang aangaande vragen die zij hadden. D66 betreurt dat de VVD-fractie op deze manier democratie wenst te bedrijven; weglopen betekent je onttrekken aan het debat. Zo vertegenwoordig je niet de mensen die op je gestemd hebben. En dat is zeker jammer aangezien de motie een impuls is voor ondernemers en economie. Daarin betrekken we bovendien in een hoger perspectief de verdere ontwikkeling van het gebied. Wij zien uit naar de oplevering van de visie waarover we dan, hopelijk ook met de VVD, in discussie kunnen gaan.

Mobiliteitsvisie: Zonder extra geld voor OV staat Gelderland straks stil

SP SP Gelderland 22-04-2020 17:05

Zonder extra budget voor onder andere openbaar vervoer en andere alternatieven voor autoverkeer slibt Gelderland dicht. Dat is de conclusie van de SP na het debat over de Mobiliteitsvisie voor Gelderland. Volgens de SP zijn extra investeringen in openbaar vervoer en fietsinfrastructuur nodig om de provincie voor iedereen bereikbaar te houden.

SP Statenlid Maurits Gemmink, woordvoerder mobiliteit van de SP-statenfractie: “Het college is op zoek naar een schouderklopje voor haar mobiliteitsbeleid. Van de SP gaan ze die niet krijgen. Een visie moet een blik op de toekomst zijn. Wat heeft Gelderland nodig om de totaal vastgelopen mobiliteit weer op gang te krijgen? Waar liggen de belangrijkste knelpunten en hoe kunnen we die oplossen? De visie die het college besteld heeft gaat uit van het huidige collegeprogramma en kent geen extra budget. Een kansloze missie voor de ambtenaren die hem moeten schrijven. Dit gaat de verkeersproblemen in Gelderland niet oplossen.”

De meerjarenbegroting voor de mobiliteit ligt voor de komende tien jaar vast ligt. Hierin staan alle plannen die er zijn om Gelderland bereikbaar te houden. Belangrijke plannen, want iedereen die in de spits Arnhem of Nijmegen in of uit moet weet dat de problemen die we uit de Randstad kennen inmiddels Gelderland hebben bereikt.

Een gemiste kans vindt Maurits Gemmink: “Dat voor de komende tien jaar alle plannen vast liggen, inclusief het budget van de provincie voor mobiliteit, geeft de mensen die de visie moeten schrijven geen ruimte. Ze mogen dus met een blinddoek om vooruit kijken, de uitslag is immers bekend. Juist nu zijn goede plannen nodig om de bereikbaarheid van Gelderland te verbeteren. Het beleid van het college is er een van pappen en nathouden. Geen visie, een stukje nieuw asfalt hier, een communicatietraject om meer mensen op de fiets te krijgen daar. Openbaar vervoer moet het al jaren met hetzelfde budget doen en kan dus niet uitbreiden.”

Juist op het gebied van Openbaar Vervoer en de (elektrische) fiets liggen volgens de SP grote kansen. Gemmink: “Als je weet dat op dit moment in het stedelijk gebied van Arnhem en Nijmegen slechts 7% van de mensen de trein gebruiken en 9% een andere vorm van OV dan valt daar veel te winnen. Vergelijk Arnhem - Nijmegen met een even grote Duitse stad als Frankfurt, waar mensen met een visie vanaf 1969 een metro net hebben aangelegd, en we zien dat we hier zwaar achter lopen op gebied van OV. Daar maakt de helft van de inwoners dagelijks gebruik van de U bahn. En dan hebben we andere vormen van OV als de bus en de tram niet meegerekend. Stel je voor dat de helft van de 750.000 inwoners van de agglomeratie Arnhem Nijmegen de metro pakt. Dan is de doortrekking van de A15 naar de A12 niet meer nodig. Dat laat visie zien!”

De visie van de SP is helder: Mensen uit de auto halen door een betaalbaar Openbaar Vervoer netwerk van hoge kwaliteit. Een goed werkend alternatief aanbieden is de oplossing voor de verkeersproblemen in onze provincie. Daarbij opgeteld een goed (snel) fietspaden netwerk, voldoende oplaadpunten voor de elektrische fiets en veilige voetpaden binnen en buiten de steden. Gemmink: “Met zo’n visie zou het provinciebestuur van ons een enorme schouderklop krijgen.”

Geen actie voor geweld tegen vrouwen vanuit de provincie

PvdA PvdA VVD ChristenUnie Gelderland 28-11-2019 08:48

In mei dit jaar heeft de PvdA het College van Gedeputeerde Staten opgeroepen om mee te doen aan de actie Orange The World. Met deze internationale actie samen met ministeries, gemeenten, provincies en maatschappelijke organisaties voert UN Women een bruisende campagne dit jaar.

Ook wij willen vanuit de provincie Gelderland de strijd tegen geweld tegen vrouwen steunen, met in ieder geval een oranje uitgelicht Huis der Provincie. Oranje staat zo niet alleen voor voetbal, maar ook voor een statement tegen geweld tegen vrouwen.

Wij zijn dan ook erg verbaasd dat wij niet meedoen dit jaar en vinden dit een gemiste kans. Ons Huis der Provincie is niet oranje uitgelicht in het kader van deze actie. Naar aanleiding hiervan en de beantwoording van gedeputeerde Peter van ’t Hoog (ChristenUnie) op onze eerdere oproep, hebben wij nog enkele vragen:

Waarom doen wij niet mee met ‘Orange the World’? Waarom is het College van mening dat het oranje uitlichten van het Huis der Provincie niet past bij wat wij op het gebied van leefbaarheid en inclusie doen? Op welke wijze past het niet? Daarnaast is alleen het uitlichten niet voldoende, de actie vraagt dan om meer aandacht, wil het mensen iets zeggen aldus gedeputeerde Van ’t Hoog. Goed dat u er zo over denkt, echter u heeft het wel over een online actie op de socialmediakanalen van de provincie Gelderland. Volgens ons had dat dan goed samen kunnen gaan en ook duidelijkheid kunnen geven. Hoe denkt de gedeputeerde hierover? Is het College met ons van mening dat wij deze actie wel moeten steunen net als de provincie Overijssel, Gouda, Deventer en veel meer plaatsen en provincies? Kan de gedeputeerde toezeggen dat volgend jaar op 25 november het Huis der Provincie wel oranje uitgelicht zal worden en de actie van Orange The World meer draagvlak krijgt binnen de provincie?

In de beantwoording gaf gedeputeerde Van ’t Hoog aan dat volgens hem de kleur oranje teveel geassocieerd wordt met voetbal en het koningshuis. Hij vindt aansluiting bij een alternatieve actie een beter idee en geeft aan dat er inderdaad wel aandacht voor Orange The World wordt gevraagd via de socialmediakanalen van de provincie zelf.

De VVD vraagt zich hardop af hoeveel moeite het is om een lamp te plaatsen en de knop in te drukken om het Huis der Provincie oranje uit te lichten. Zij zijn dan ook van mening dat dit gewoon moet gebeuren.

Ook wij vragen om volgend jaar mee te doen met Orange The World. De gedeputeerde zelf wil nog niet spreken over volgende jaar. Wij blijven ons in ieder geval inzetten voor een — zichtbare — campagne om een eind te maken aan geweld tegen vrouwen, óók in Gelderland.

Bekijk hier de inbreng van Marilyn A-Kum tijdens de vergadering van de Provinciale Staten op 27 november 2019:

Het bericht Geen actie voor geweld tegen vrouwen vanuit de provincie verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Vrijwilligers en de provincie Gelderland

SP SP Gelderland 18-11-2019 10:07

Dat de politieke partijen in de Gelderse Staten het goed voor hebben met de vrijwilligers in Gelderland, dat bleek tijdens de Statenvergadering van 13 november. En toch stemde de SP tegen een motie waaruit de erkenning voor al dat vrijwilligerswerk moet blijken. De motie verbindt de vrijwilligers nadrukkelijk aan ‘de doelen van de Provincie’. Als zij nadrukkelijk daarvoor ingezet worden, moet het dan niet in betaald werk voor die Provincie zijn? Gebruikt de Provincie niet wat al te gemakkelijk de vrijwilligers? De SP denkt dat het op deze manier belonen van vrijwilligerswerk en het erkennen van hun belangrijke rol in de samenleving misleidend is. Misschien wel ongewild misleidend door de partijen die de motie hebben ingediend.

Laten we een voorbeeld geven: een vrijwilliger die als chauffeur op een busje rijdt, zodat mensen op het platteland ook hun bestemming kunnen bereiken. Vanuit het perspectief van de Provincie, die er mede voor gezorgd heeft dat het aantal bussen dat op het platteland rijdt tot een uiterste beperkt is, is een vrijwilliger een geweldige oplossing. Maar feitelijk verricht deze vrijwilliger werk dat naar behoren betaald moet worden. Dat zegt niets over die vrijwilliger. De kans is zelfs groot dat hij/zij het hartstikke leuk vindt en graag doet. Dat hij/zij het erg belangrijk vindt dat mensen vervoerd kunnen worden.

Zo’n motie ‘Vrijwilligers in het hart van onze samenleving’ wrijft dan in een nare wond. Het zijn goede intenties en pleisters plakken is soms ook nodig. Maar het neemt, wat de SP betreft, het zicht weg op waar het werkelijk over gaat: het systeem kraakt, de marktwerking vaalt en uiteindelijk moet de inwoner het voor een prikkie oplossen.

 

Algemene Beschouwingen D66 Maasdriel

D66 D66 Gelderland 07-11-2019 16:52

Fractievoorzitter Tom van Engelen sprak op donderdag 7 november voor de tweede maal de Algemene Beschouwingen uit van D66 Maasdriel. Hij besprak daarin het jaar dat passeerde en richtte een blik op de toekomst, vergezeld van 3 moties.

Algemene Beschouwingen D66 2019 Motie 1 – waterbergingen bij ondernemers Motie 2 – Brug St. Andries Motie 3 – Inventarisatie handhaving

Statenfractie bij vervoerder Breng in Arnhem

PvdA PvdA Gelderland 17-10-2019 12:09

De Statenfractie heeft een werkbezoek gebracht aan vervoerder Breng in Arnhem. De provincie heeft een belangrijke taak wanneer het gaat om openbaar vervoer. Immers: regionale bereikbaarheid en openbaar vervoer behoren tot de kerntaken van de provincie (zie ook: https://youtu.be/Ol5KDX945EA).

Breng doet onder andere het openbaar vervoer in de stadsregio Arnhem-Nijmegen, een regio die een landelijke top 3-notering heeft wanneer het gaat om schoon, duurzaam vervoer.

De fractie kreeg een presentatie over de verduurzaming die de komende tijd uitgevoerd wordt. Zo komen er onder andere meer trolleybussen met een accu die de bus zelf kan opladen, waardoor er geen fossiele brandstoffen meer gebruikt hoeven te worden.

Ook kregen de fractieleden te horen over sociale projecten die de organisatie doet, zoals een traject om statushouders op te leiden tot buschauffeurs en een samenwerking met Pluryn en Driestroom in de Breng Cleanteams.

Het bezoek werd afgesloten met een rondleiding door de werkplaats en de remise.

https://gelderland.pvda.nl/nieuws/statenfractie-bij-vervoerder-breng-in-arnhem/

In een presentatie krijgt de fractie alles te horen over Breng.

https://gelderland.pvda.nl/nieuws/statenfractie-bij-vervoerder-breng-in-arnhem/

Tijdens een rondleiding in de werkplaats wordt de fractie op de hoogte gebracht van alle nieuwe technische ontwikkelingen op het gebied van duurzaam openbaar vervoer.

 

https://gelderland.pvda.nl/nieuws/statenfractie-bij-vervoerder-breng-in-arnhem/

Fun fact: de bussen met roze dak reden eerst alleen in Nijmegen, het blauwe dak was alleen te zien in Arnhem. Inmiddels rijden ze gewoon door elkaar.

Het bericht Statenfractie bij vervoerder Breng in Arnhem verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Informele afsluiting seizoen

SGP SGP Gelderland 09-07-2019 00:00

/r/9c29f463e6a13a2e1bea2351d12272c8?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Finformele-afsluiting-seizoen%2F10976&id=4999310dfea9e82944f135f807ce45ade7136986

Informele afsluiting seizoen

Maandagavond 8 juli organiseerde het bestuur van de Provinciale Afdeling een informeel samenzijn in Ede als afsluiting van het seizoen. We kijken terug op een goede en gezellige avond.

/r/9c29f463e6a13a2e1bea2351d12272c8?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Finformele-afsluiting-seizoen%2F10976&id=4999310dfea9e82944f135f807ce45ade7136986

/r/9c29f463e6a13a2e1bea2351d12272c8?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Finformele-afsluiting-seizoen%2F10976&id=4999310dfea9e82944f135f807ce45ade7136986

/r/9c29f463e6a13a2e1bea2351d12272c8?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Finformele-afsluiting-seizoen%2F10976&id=4999310dfea9e82944f135f807ce45ade7136986

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.