Nieuws van SP in Noord-Holland over PvdA inzichtelijk

7 documenten

Veertien jaar oude motie actueler dan ooit

SP SP GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Noord-Holland 16-11-2019 16:00

Huidig SP-steunfractielid en toenmalig SP-fractievoorzitter Anna de Groot diende op 24 november 2005 een motie in voor onder meer terugdringing van fijn- en stikstof. De SP'er kreeg veel bijval, de fracties van D66, GroenLinks, ROSA, ZOG, ChristenUnie en PvdA steunden het volledig. En de meerderheid van de Zaanse raadsleden van destijds was zo enthousiast dat de motie aanvaard werd.

Veertien jaar geleden had de SP een vooruitziende blik. Ook in 2005 wist men dat fijn- en stikstof teruggedrongen moesten worden om woningen te realiseren. Nu, veertien jaar later, is het idee achter de motie actueler dan ooit. De provincie Noord-Holland gaat onderzoeken of de maximale snelheid op provinciale wegen omlaag moet van 100 naar 80 kilometer en in de buurt van Natura 2000-gebieden zelfs naar 70 of 60 kilometer per uur, dit moet dus ook op de N246 tussen Wormerveer en Westzaan waar overigens al stil asfalt komt.

Hoe het veertien jaar geleden afliep in de onderhandelingen tussen wethouder Robert Linnekamp van Zaanstad en Gedeputeerde Staten van Noord-Holland is overduidelijk. Langs de N246 tussen Wormerveer en Westzaan staan nog steeds borden die een maximale snelheid van 100 km/u aangeven en waar vaak zelfs harder gereden wordt.

De SP-fractie in Zaanstad gaat nu de motie van 24 november 2005 afstoffen en deze in een modern jasje steken om alsnog de snelheid op de N246 naar beneden te krijgen. Misschien wel naar 70 kilometer per uur, want ons Natura 2000-gebied Guisveld verdient de allerbeste bescherming! En de Zaanse woningzoekenden willen ook ergens wonen, hiervoor moet moet je bouwen.

Einde oefening 30 kilometerzone Westzijde

SP SP GroenLinks D66 PvdA Partij voor de Dieren Noord-Holland 25-01-2019 08:22

De Westzijde in Zaandam wordt tussen de Vinkenstraat en Klokbaai ingericht als een dertig kilometerzone waar je vijftig kilometer mag rijden en tot aan de Vincent van Goghweg blijft de maximale snelheid zoals het is. In september vorig jaar hebben GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren, Denk, ROSA, D66 en SP een motie vreemd ingediend om deels van de Westzijde een dertig kilometerzone te maken. Na een langdurig onderzoek heeft de PvdA Zaanstad een enorme draai gemaakt waardoor een krappe meerderheid voor de uitvoering van de motie van de baan is.

SP raadslid Roland van Braam betoogde gisteren in de raadszaal: “De SP vindt het spijtig om te moeten constateren dat Walraadavisering er negatief in staat om de Westzijde als 30 km zone weg in te richten. Allerlei obstakels worden aangedragen waardoor de Westzijde niet ingericht kan worden als 30 km zone. Zoals dat de politie niet kan handhaven in 30 km zones, de politie moet er juist voor zorgen dat ze kunnen gaan handhaven in 30 km gebieden.  Grote steden zoals Amsterdam en Utrecht halen alles uit de kast om hun stad zoveel mogelijk in te richten als 30 km gebied en een klein stukje Westzijde levert hier allemaal beren op de weg! Laten we met een compromis komen, dacht de wethouder? De Westzijde gaan we inrichten als 35 km gebied, maar je mag er met 50 km per uur door heen. De SP vindt dit vragen om problemen en ongelukken en een slecht voorstel. Bij de politie zijn op de Westzijde geen ongevallen bekend veroorzaakt door hoge snelheid. Helaas is onze SP voorzitter, door een ongeval met hoge snelheid aangereden op de Westzijde en ondervind daar nog dagelijks gevolgen van. Laten we de Westzijde zo inrichten dat het voor iedereen duidelijk is namelijk 30 km, want dit is veiliger, schoner en prettiger wonen dan een weg inrichting als 50 km.”

Zie ook:

https://zaanstreek.sp.nl/nieuws/2018/09/motie-vreemd-westzijde-maximaal-30-kmhttps://zaanstreek.sp.nl/nieuws/2018/09/de-columnisten-westzijde-verdient-eindelijk-dertig-kilometerzonehttps://zaanstad.nieuws.nl/actueel/27535/school-bezorgd-over-veiligheid-leerlingen-op-de-westzijde/https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190124_76042557/30-km-in-westzijde-zaandam-is-van-de-baan

Zie ook: Fractienieuws

Coenbrug-soap wordt vervolgd...

SP SP VVD CDA PvdA Noord-Holland 06-08-2018 07:24

Is er nu wel of niet of toch wel (of misschien een beetje) iets aan de hand met de Coenbrug? Zeker is dat deze maand en in september opnieuw aan het viaduct gewerkt wordt. Bovendien heeft Zaanstad Rijkswaterstaat gevraagd om de maximum snelheid op de A8 naar 80 km terug te brengen.

Het begon met onderzoek van NH Nieuws en EenVandaag waaruit bleek dat er veel achterstallig onderhoud aan bruggen en viaducten in Noord-Holland was. Ook bij de Coenbrug en het viaduct in Koog a/d Zaan. VVD, PvdA en SP stelden B&W vragen.

B&W stuurden een brief naar Rijkswaterstaat om te informeren naar de veiligheid en het onderhoud. Rijkswaterstaat reageerde door te stellen dat de veiligheid niet in het geding was.

Na overleg met wethouders Krieger en Slegers stuurde Rijkswaterstaat opnieuw een geruststellende brief over de Coenbrug en het viaduct maar vrijwel tegelijkertijd begonnen stukken uit het viaduct te vallen waarop een spoedreparatie noodzakelijk was. Dus geen inspectiewerk waar Rijkswaterstaat het eerder over had. Loszittend beton op meer dan 60 plekken leverden ‘acuut gevaar’ op voor mensen en voertuigen onder het viaduct.

En nu kondigt verkeerswethouder Gerard Segers (CDA) aan dat de komende maanden onderhoud aan het viaduct zal plaatsvinden. Op 14 en 15 augustus is er brugonderhoud aan CCTV masten, verlichting, afsluitboominstallaties, land- en scheepverkeersseinen. In de eerste week van september wordt er ‘geveegd’ en gereinigd (toeritten kortstondig afgesloten). Op 21 en 22 september wordt voegovergang van de Coenbrug hersteld.

Loszittend spuitbeton (stucwerk) is inmiddels verwijderd. Het werk is op 1 augustus afgerond en “de situatie is veilig verklaard”.

80 km

Zaanstad heeft Rijkswaterstaat gevraagd om de maximum snelheid op de A8 naar 80 km terug te brengen, om stil asfalt op de A8 aan te brengen en om het groot onderhoud dat voor 2024 gepland is naar voren te halen.

Werkgroep A8 - Coenbrug

Meer lezen?

Coenbrug voor RWS veilig... Really?! SP, VVD en PvdA stellen weer vragen over staat Coenbrug SP ongerust over veiligheid Coenbrug SP wil schonere en stillere A8 Alles op onze site over de Coenbrug
Zie ook: Groen

Coenbrug volgens RWS veilig... really!?

SP SP VVD PvdA Noord-Holland 19-07-2018 18:19

De Coenbrug is veilig, zo kopte het gezamenlijke persbericht van de gemeente Zaanstad en Rijkswaterstaat. En wij van WC eend adviseren WC eend. Wanneer is het nu eens afgelopen? Hoe lang mogen burgers aan het lijntje worden gehouden door Rijkswaterstaat? 1 jaar, 10 jaar? Zeg het maar!

Tekst van de inspraak in de raad door betrokken burger David Sluis namens de Werkgroep A8-Coenbrug

Terwijl ze koppijn krijgen van slechte luchtkwaliteit, een dreunende brug en het razende verkeer dag en nacht. Een Rijkswaterstaat die meent boven de wet te staan, met cijfers en rapporten goochelt, of ze moedwillig onder het tapijt veegt. Daarnaast zijn eigen vlees keurt, tot het oneindige burgers frustreert en alleen uit zijn Ivoren toren komt als vasthoudende burgers zaken op de politieke agenda weten te krijgen waardoor ze op een gegeven moment met het mes op de keel gedwongen worden. Maar dan nog…

Nauwelijks 2 maanden zit het nieuwe College er, en nu al ligt men lepeltje lepeltje met RWS in bed, blijkens het sussende gezamenlijke persbericht. Of heb ik het mis? Het College lijkt te zeggen: ’Gaat u maar rustig slapen, de Coenbrug is veilig.’ En dat terwijl de betonbrokken als hagelstenen naar beneden komen en het recente rapport van Arcadis spreekt van acuut gevaar voor winkelend publiek en schade aan voertuigen.

Het coalitieakkoord stelt dat de komende 4 jaar alles wordt gedaan om de overlast op de A8 te verminderen. Daar zijn ook al stappen voor genomen en dat is zeer positief, waarvoor nogmaals dank. Maar wij verwachten een Gemeente die onafhankelijk blijft. Niet één die hand in hand loopt met Rijkswaterstaat. En zo voelt het nu wel.

En dan de beloofde bewonersbijeenkomsten. Mag ik de gemeente vragen of zij denken dat er nog iemand komt naar die bewonersbijeenkomsten? De mensen zijn niet gek! De tijd van praten is echt allang voorbij. Ik ken burgers die al 10 jaar lang brieven hebben geschreven, en tenslotte gefrustreerd zijn afgehaakt. De Werkgroep A8-Coenbrug in 2015 opgericht, adviseert om niet te gaan naar de bijeenkomsten; een proteststem. Laat RWS eerst de huidige problemen oplossen i.p.v. weer een avondje accommodatiepolitiek, waarin burgers gefrustreerd mogen stompen in een hooiberg. Too late, too little Rijkswaterstaat En, oh ja, de antwoorden op de vragen van de Werkgroep A8 richting Rijkswaterstaat zijn er nog steeds niet, ruim 3 maanden na dato.

Het deugt niet bij RWS, en dat roept de Werkgroep A8 al heel lang. Hun verkeerscijfers deugen niet. Hun geluidproductieplafonds deugen niet. Hun berekeningen rondom luchtkwaliteit deugen niet. Hun inspectierapporten rondom de onderhoudstoestand van Coenbruggen deugen niet, want men laat zoveel op zijn beloop, dat de betonbrokken en geluidswanden eerst naar beneden moeten komen, winkels vol moeten lopen met water, elektrakabels los hangen, en nog een waslijst aan gebreken die al heel lang preventief hadden moeten worden opgelost, en gewoon zijn genegeerd door Rijkswaterstaat.

Volgens hun eigen inspectierapporten daterend uit 2015, worden de volgende zaken als een risico benoemd. Ik noem er een paar:

De kwaliteit van het gebruikte staal in de bewapening De voorspanning in het beton De rijstrookbreedte De belasting van de hele constructie t.a.v. van het verkeer wat er over heen gaat

Het is als met die kermisattractie, die ook nog wel een jaartje meekon volgens de exploitant, waarna één van de stoeltjes door metaalmoeheid van de zweefmolen vloog.

De gemeente en RWS spreken van een veilige situatie. Wie stelt die bewijst. Kan de gemeente een onafhankelijk rapport tonen waaruit dit blijkt? Sowieso vragen wij de gemeenteraad om een second opinion te laten uitvoeren naar de veiligheid en de onderhoudstoestand van de Coenbruggen, dan pas heb je objectieve informatie, nu niet. Ondertussen heeft de Werkgroep A8 ook de Onderzoeksraad voor de Veiligheid gevraagd om eens de gangen van Rijkswaterstaat na te gaan. Misschien komt dan de echte waarheid boven tafel, voordat er ongelukken gaan gebeuren?

Meer lezen?

SP, VVD en PvdA stellen weer vragen over staat Coenbrug SP ongerust over veiligheid Coenbrug SP wil schonere en stillere A8 Alles op onze site over de Coenbrug
Zie ook: Groen Fractienieuws

Deelnemers burgerparticipatie N236 Franse Kampweg ontroostbaar

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD CDA Noord-Holland 18-07-2018 08:00

Boos en verdrietig zijn de deelnemers aan de 'pilot burgerparticipatie' N236 na de laatste statenvergadering. Zij hadden al vanaf 2012 aandacht gevraagd voor de onveiligheid op de Franse Kampweg bij Hilversum, onderdeel van de provinciale weg N236. Op voorstel van SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie namen provinciale staten op 27 juni 2016 daarom een motie aan. Daarin stond dat de provincie samen met de bewoners een plan zou gaan maken voor verbetering van de verkeersveiligheid. De motie werd gesteund door PvdA en D66. Maar toen er twee jaar later een gedegen plan op tafel lag, haakten deze twee partijen af.

De N236 is een drukke provinciale weg van Bussum en Hilversum via Weesp naar Amsterdam Zuidoost. Op het eerste stuk bij Bussum doorsnijdt de N236 de bossen van het Goois Natuurreservaat. De N236 heet daar de Franse Kampweg. Fietsers en voetgangers steken er op verschillende plaatsen de weg

over, met als gevolg verschillende aanrijdingen. Al vanaf 2014 is de provincie bezig met reconstructie van de N236. Begonnen werd aan de kant van Amsterdam, en als laatste kwam de Franse Kampweg aan de beurt. Daarvoor hield de provincie op 20 juni 2016 een inspraakbijeenkomst. Omwonenden kwamen met voorstellen voor verbetering van de verkeersveiligheid. Maar de provincieambtenaren zeiden toen - terecht - dat zij zich moesten houden aan de kaders die gedeputeerde Elisabeth Post hen had meegegeven. Bij de bijeenkomst waren echter ook statenleden aanwezig. Zij wezen er op dat provinciale staten nog altijd de hoogste 'baas' zijn van de provincie. Een week later dienden de SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie daarom twee moties in. Eén daarvan stelde voor het fietspad op het oostelijk deel van de Franse Kampweg een tweerichtingsfietspad te maken en verder van de autorijweg vandaan te leggen. Daarmee had gedeputeerde Post geen moeite. Dit voorstel van de omwonenden is inmiddels ook uitgevoerd. De andere motie vroeg om samen met de omwonenden plannen uit te gaan werken voor verbetering van de verkeersveiligheid op het westelijk deel van de Franse Kampweg. Daar was de gedeputeerde mordicus op tegen. Maar Commissaris van de Koning Johan Remkes was in die tijd juist bezig met nadenken over het beter betrekken van inwoners bij provinciale plannen. Op zijn voorstel werd daarom de motie omgedoopt in een 'pilot burgerparticipatie' – en vervolgens aangenomen.

Omwonenden, Fietsersbond en provincieambtenaren kwamen uiteindelijk met een gedegen plan. Bij de oversteek bij de Hocras en de Gamma zou een extra rotonde moeten komen. Ook zou er een tweerichtingsfietspad moeten komen met een vangrail tussen fietspad en autorijweg. Gedeputeerde Post zei dat dit een miljoen extra zou kosten, en dat daarvan geen sprake kon zijn. De omwonenden kwamen daarna met een soberder variant die hooguit 300.000 zou kosten. SP, GroenLinks, 50PLUS en ChristenUnie dienden een voorstel in

om in elk geval die drie ton beschikbaar te stellen én om het overleg met de omwonenden voort te zetten. PvdA en D66 steunden de voorstellen ditmaal niet, met het argument dat er bij de start van de pilot nooit afspraken waren gemaakt over extra geld. De SP vond dit een flauw argument. Wanneer je besluit om samen met omwonenden plannen te maken voor verbetering van de verkeersveiligheid, dan moet je niet raar opkijken dat uitvoering van die plannen ook geld gaat kosten. Wie A zegt moet ook B zeggen.

De moties werden desondanks door PvdA, D66, VVD, CDA en PVV weggestemd. De boze en teleurgestelde bewoners zeiden daarna tegen de pers dat 'de' provincie de hand op de knip houdt en dat provinciale staten besloten hadden geen extra geld beschikbaar te stellen. Dat de SP tot het laatst toe keihard had gevochten om de omwonenden wél tegemoet te komen kon hen niet meer troosten.

De SP gaat in elk geval nog vragen om een evaluatie van de pilot. Wat de SP betreft zullen er een volgende keer vooraf afspraken gemaakt moeten worden voor reële meerkosten. Wat iets anders is dan het vooraf uitdelen van een blanco cheque. Maar dat weten bewoners ook.

Omwonenden woest om slechte staat Coenbrug

SP SP VVD PvdA Noord-Holland 14-04-2018 06:00

"Er zijn ook nog plannen om hier een verbinding tussen de A8 en de A9 te maken, dan wordt het nog drukker met verkeer. Kan de brug dat wel aan? De onderste steen moet boven. Ik wil van de burgemeester weten of de veiligheid gegarandeerd is."

En daarbij krijgt de werkgroep steun vanuit de lokale politiek. De SP, VVD en de PvdA in Zaanstad hebben een brandbrief gestuurd aan het college van Burgemeester en Wethouders.

"Ik ben enorm geschrokken. Is Rijkswaterstaat wel betrouwbaar? Daarom moet er een gesprek komen over wat hier aan de hand is. In de brief staat dat de burgemeester onmiddelijk met Rijkswaterstaat, de minister van Infrastructuur contact op moet nemen hoe het staat met de veiligheid en wat er gaat gebeuren. Daar willen we binnen een week, uiterlijk twee weken concrete antwoorden op hebben", zegt de Zaanse SP-fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer.

Lees het hele artikel en bekijk de reportage op RTVNH

Meer lezen?

SP ongerust over veiligheid Coenbrug Brandbrief Coenbrug SP wil schonere en stillere A8 Alles op onze site over de Coenbrug

Petitie voor geluidsschermen A27 West-Indische Buurt Hilversum

SP SP CDA PvdA Noord-Holland 11-12-2017 12:00

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2017/12/petitie-voor-geluidsschermen-a27-west-indische-buurt-hilversum
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
De bewoners van de West-Indische buurt in Hilversum hebben vanochtend een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer. Zij vragen al sinds 2002 om geluidsschermen langs de A27. In hun woningen is dag en nacht verkeerslawaai te horen. Door het kappen van bomen voor de komende verbreding van de A27 is het lawaai nog erger geworden. De petitie werd uit handen van Sascha Barnstijn in ontvangst genomen door kamercommissievoorzitter Agnes Mulder (CDA) (op de foto links van Barnstijn) in het bijzijn van zes andere kamerleden, waaronder SP'er Cem Laçin (rechts).

De A27 is een rijksweg, dus geld voor de geluidsschermen moet in de eerste plaats komen van het rijk. Bij de aanbieding van de petitie waren ter ondersteuning echter aanwezig wethouder Nicolien van Vroonhoven (CDA, Wonen en Milieu) namens de gemeente Hilversum en Marnix Bruggeman (SP) vanuit provinciale staten van Noord-Holland.

Het geluidsniveau in de woningen langs de A27 is nu al 58=60 decibel. Tijdens het aanbieden van de petitie illustreerden de bewoners dit met het geluid van een stofzuiger. De wettelijke voorkeurswaarde is 48 decibel. Maar tot nog toe piekerde Rijkswaterstaat er niet over bij de West-Indische Buurt schermen te plaatsen. De bewoners uitten bij de aanbieding ook hun ongenoegen over de miscommunicatie vanuit Rijkswaterstaat. Zonder dat dit aanvankelijk aan hen verteld was komt er bij hun woonwijk niet alleen een derde rijstrook bij, maar ook een vierde. Ook bleken de afslagen te worden verdubbeld, waardoor het wegencomplex nog veel dichter bij hun woningen komt te liggen.

SP-kamerlid Cem Laçin kondigde aan de noodzaak van geluidsschermen aan te kaarten in het debat over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport later op de dag. Als dan minister Cora van Nieuwenhuizen ook maar enigszins laat blijken zich het probleem aan te trekken, zal hij een motie indienen om de zo gewenste geluidsschermen dichterbij te brengen. Vanuit de provincie blijft gedeputeerde Adnan Tekin (PvdA, Milieu) met steun van onder meer de SP-fractie aandringen op plaatsing van de geluidsschermen.

Marike Hoving van het bewonerscomité toont aan SP-raadslid Pierre van Rooden en SP-statenlid Wim Hoogervorst de bomenkap voor de verbreding van de A27 Hilversum

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.