Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland over VVD inzichtelijk

10 documenten

Verbreding van de A7 van Purmerend ...

VVD VVD Noord-Holland 21-06-2019 12:12

Verbreding van de A7 van Purmerend tot Hoorn, zodat Westfriezen sneller op het werk en thuis zijn. 🔶 Er worden concrete stappen gezet voor de verbreding van de A7 en daarmee een betere bereikbaarheid van Westfriesland. De VVD Westfriesland is blij dat dit belangrijke punt uit het regionaal verkiezingsprogramma wordt gerealiseerd! 💪👇

De VVD-fractie in Medemblik wil ...

VVD VVD Noord-Holland 14-01-2019 11:11

De VVD-fractie in Medemblik wil weten waarom sinds de invoering van de oranje afvalcontainer deze extra inkomsten niet ten goede zijn gekomen richting de burgers en wil actie. 🔸✴️

Aandacht voor fiets, OV en landschap bij nieuwe Duinpolderweg

D66 D66 SGP CDA PvdA VVD Noord-Holland 24-10-2018 16:25

Na negen jaar onderzoek en debat is er in september een besluit genomen over het project Duinpolderweg. Dit project omvat verkeersmaatregelen die de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek en de Haarlemmermeer moet verbeteren. Dit is een gezamenlijk project van de provincies Noord- en Zuid-Holland.

Het voorstel van de colleges voor de definitieve “variant” is door de Staten van Zuid-Holland aangepast. D66 is blij dat er nu meer aandacht is voor het landschap en hinder voor omwonenden, en dat fiets en openbaar vervoer (OV) een belangrijke plek krijgen bij de aanleg van de Duinpolderweg.

Na jarenlange onderzoeken naar zeven alternatieven, ruim 450 ingediende zienswijzen en meer dan 80 insprekers is door de Noord-Hollandse Statencommissie een advies gegeven aan Gedeputeerde Staten en hebben de Staten van Zuid-Holland besloten over de definitieve keuze waar de verkeersmaatregelen en nieuwe wegen moeten gaan komen – en waar niet! Het project omvat een autoverbinding vanaf de A4 ten zuiden van  Hoofddorp en ten noorden van Hillegom tot de N208, een randweg ten noorden van Zwaanshoek, een rondweg ten zuiden van Lisse en een ruimtelijke reservering voor de verbinding van de N208 naar de N206.

Afwegingen

De Statenfracties van D66 NH & ZH zijn al geruime tijd met lokale fracties en met elkaar overleg over de bereikbaarheidsproblematiek. Er is consensus over dat er ingrepen noodzakelijk zijn in de infrastructuur, zeker als er woningen en bedrijvigheid bij komt. In de uiteindelijke afwegingen zijn drie hoofdpunten in de discussie en besluitvorming ingebracht.

1.     Een uitgewerkte gebiedsvisie ontbreekt

In Noord- en Zuid Holland hebben de D66 woordvoerders Andries Tijssens en Ton van Rijnberk aangegeven dat het project meer integraal had moeten worden ontwikkeld. Dat wil zeggen: niet alleen aandacht voor het autoverkeer maar ook voor de ontwikkeling van het gebied voor woningbouw en afstemming voorzieningen het openbaar vervoer, de fiets, de natuurbelangen en landschappelijke inpassing. De colleges erkennen de kritiek. De HOV verbinding Lisse-Schiphol gaat aangelegd worden en een flitsbusverbinding tussen Noordwijk en Schiphol wordt nader onderzocht. Er wordt € 25 miljoen binnen het projectbudget gereserveerd voor fietsmaatregelen. Wat D66 betreft maakt een provinciaal fietspad langs de nieuwe weg en het verbeteren van de fietsverbindingen bij Bennebroek, Hillegom en Lisse/Lisserbroek hier deel van uit.

2.     Minder overlast en schade aan landschap veroorzaken

Er zijn aanvullende maatregelen afgesproken om het landschap te sparen en de overlast te beperken. D66 is zich ervan bewust dat het tracé tussen de N205 en N208 van invloed is op Zwaanshoek maar is akkoord gegaan met het voorgestelde tracé van de A4 naar de N205 en voor de verbinding tussen de N205 en N208  onder de nadrukkelijke voorwaarden dat de kruising met de Ringvaart vanuit een verdiepte weg  met een aquaduct wordt uitgevoerd en dat het een 2 x 1 strooks weg wordt. Dit om de natuurbelangen van de Oosteinderpolder in Hillegom te sparen en het landschap zo min mogelijk aan te tasten. Ook voor Zwaanshoek verkleint dit de overlast. Door beide colleges is toegezegd dat dit in de volgende fase ruimtelijk en financieel wordt uitgewerkt.

Bij de keuze voor het tracé hebben het bestuurlijk draagvlak onder de 14 gemeenten die samenwerken in Holland Rijnland en de effecten op het leefmilieu ten aanzien van geluid en lucht een belangrijke rol gespeeld. Het aspect gezondheid is een belangrijk toetsingscriterium D66 bij ruimtelijke maatregelen. Daarnaast biedt het nieuwe tracé de mogelijkheid om doorgaand auto- en landbouwverkeer dat nu door kernen van Hillegom/Beinsdorp  en Bennebroek/Zwaanshoek rijdt te verminderen en de bestaande routes over de bruggen beter in te richten voor de fiets en verkeersveiliger te maken.

D66 Noord-Holland heeft eerder bij vaststelling van een extra budget van 25 miljoen euro voor dit project al gesteld dat dit voor een goede landschappelijke inpassing moet worden benut.

3.     Project faseren om alleen te doen wat nu echt nodig is

D66 heeft zich uitgesproken tegen de vastgelegde tracéreservering tussen de N208 en de N206 vanwege de doorsnijding van het kwetsbare landschap ten noorden van de Tiltenberg en de problematiek van de stikstofdepositie in het duingebied. Er is besloten om deze reservering nu uit het project te schrappen. In de toekomst moet eerst worden bekeken of doortrekken van de nieuwe weg wel nodig is als de nu besloten maatregelen zijn uitgevoerd. Dit besluit maakt ook budget vrij om de andere extra voorwaarden mogelijk te maken.

Vervolg

Voor D66 Noord-Holland is het van groot belang dat er nu een besluit genomen is. Met name voor de voortgang van de woningbouw in de Haarlemmermeer, waarbij door de gemeente Haarlemmermeer als voorwaarde is gesteld, dat de bereikbaarheid geregeld moet zijn: “eerst bewegen dan bouwen”.

Een ruime meerderheid van VVD, D66, CDA, CU/SGP en PvdA steunden in Zuid-Holland het geamendeerde voorstel. In Noord-Holland is het besluit gedelegeerd aan het college. D66 is van mening dat met de toezeggingen op het gebied van openbaar vervoer, het oormerken van budget voor de fiets , het onderzoek naar het aquaduct en het laten vervallen van een tracéreservering ten noorden van de Tiltenberg een meer integraal besluit is genomen dat kan worden uitgewerkt in de volgende fase.

De deelprojecten gaan nu uitgewerkt worden. Deze fase zal naar verwachting over 1,5 jaar klaar zijn en na een inspraakprocedure ter besluitvorming aan de Zuid-Hollandse Staten worden voorgelegd. De Provinciale Staten van Noord-Holland zijn weer aan zet bij het besluit over het Provinciaal Inpassingsplan voor zover dat Noord-Hollands grondgebied betreft en mits het budget toereikend is.

Vorig jaar hebben de coalitiepartijen VVD, D66, PvdA en CDA besloten om een aantal extra investeringen te doen. De vrijgemaakte middelen kunnen nu ingezet worden voor duurzame vormen van vervoer en landschappelijke kwaliteit.

Provinciale Staten van Noord-Holland hebben met de Zomernota op 8 oktober krediet beschikbaar gesteld voor aanpassingen in het project en de toezegging gekregen, dat het college voor het einde van het jaar met een brief naar Provinciale Staten komt. In de uitwerking komt er meer aandacht en geld voor de fiets, wordt verdiepte aanleg door de Oosteinderpolder en aquaduct onder de ringvaart als optie voorgelegd en de doortrekking naar de N206 geschrapt. Ook zal er duidelijkheid komen over het hoogwaardig openbaar vervoer, en over de deelprojecten gaat in het vervolg apart besloten worden.

Concreet heeft D66 specifiek om het volgende gevraagd: de ruimtelijke reservering voor de doortrekking naar de N206 wordt, overeenkomstig het besluit van PS ZH van 19 september 2018, geschrapt uit het project en de plannen worden hierop aangepast; het tracédeel langs de Oosteinderpolder en passeren ringvaart aldaar, wordt naast het voorkeursalternatief met brug, gelijkwaardig uitgewerkt met verdiepte ligging en aquaduct; er wordt onderzoek gedaan naar maatregelen voor stimuleren fietsgebruik en in gezamenlijkheid met Zuid-Holland financiering gezocht en extra maatregelen uitgewerkt voor verbetering van infrastructuur voor het fiets- en langzaam verkeer in het plangebied; de planonderdelen verbinding N205-N208, randweg Lisse en randweg Zwaanshoek  worden elk volwaardig uitgewerkt, inclusief tracé-onderzoek, onderzoek inpassing en natuurcompensatie, participatietraject en onderbouwing ten behoeve van besluitvorming, zodat gefaseerde uitvoering mogelijk wordt.

“Na het eerder genomen besluit in Zuid-Holland zijn er nu ook in Noord-Holland eenduidige kaders meegegeven voor de verdere uitwerking van de plannen,” stelt Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland, “Dan kunnen er later goed afgewogen besluiten genomen worden over de extra maatregelen”.

Coenbrug-soap wordt vervolgd...

SP SP VVD CDA PvdA Noord-Holland 06-08-2018 07:24

Is er nu wel of niet of toch wel (of misschien een beetje) iets aan de hand met de Coenbrug? Zeker is dat deze maand en in september opnieuw aan het viaduct gewerkt wordt. Bovendien heeft Zaanstad Rijkswaterstaat gevraagd om de maximum snelheid op de A8 naar 80 km terug te brengen.

Het begon met onderzoek van NH Nieuws en EenVandaag waaruit bleek dat er veel achterstallig onderhoud aan bruggen en viaducten in Noord-Holland was. Ook bij de Coenbrug en het viaduct in Koog a/d Zaan. VVD, PvdA en SP stelden B&W vragen.

B&W stuurden een brief naar Rijkswaterstaat om te informeren naar de veiligheid en het onderhoud. Rijkswaterstaat reageerde door te stellen dat de veiligheid niet in het geding was.

Na overleg met wethouders Krieger en Slegers stuurde Rijkswaterstaat opnieuw een geruststellende brief over de Coenbrug en het viaduct maar vrijwel tegelijkertijd begonnen stukken uit het viaduct te vallen waarop een spoedreparatie noodzakelijk was. Dus geen inspectiewerk waar Rijkswaterstaat het eerder over had. Loszittend beton op meer dan 60 plekken leverden ‘acuut gevaar’ op voor mensen en voertuigen onder het viaduct.

En nu kondigt verkeerswethouder Gerard Segers (CDA) aan dat de komende maanden onderhoud aan het viaduct zal plaatsvinden. Op 14 en 15 augustus is er brugonderhoud aan CCTV masten, verlichting, afsluitboominstallaties, land- en scheepverkeersseinen. In de eerste week van september wordt er ‘geveegd’ en gereinigd (toeritten kortstondig afgesloten). Op 21 en 22 september wordt voegovergang van de Coenbrug hersteld.

Loszittend spuitbeton (stucwerk) is inmiddels verwijderd. Het werk is op 1 augustus afgerond en “de situatie is veilig verklaard”.

80 km

Zaanstad heeft Rijkswaterstaat gevraagd om de maximum snelheid op de A8 naar 80 km terug te brengen, om stil asfalt op de A8 aan te brengen en om het groot onderhoud dat voor 2024 gepland is naar voren te halen.

Werkgroep A8 - Coenbrug

Meer lezen?

Coenbrug voor RWS veilig... Really?! SP, VVD en PvdA stellen weer vragen over staat Coenbrug SP ongerust over veiligheid Coenbrug SP wil schonere en stillere A8 Alles op onze site over de Coenbrug
Zie ook: Groen

Coenbrug volgens RWS veilig... really!?

SP SP VVD PvdA Noord-Holland 19-07-2018 18:19

De Coenbrug is veilig, zo kopte het gezamenlijke persbericht van de gemeente Zaanstad en Rijkswaterstaat. En wij van WC eend adviseren WC eend. Wanneer is het nu eens afgelopen? Hoe lang mogen burgers aan het lijntje worden gehouden door Rijkswaterstaat? 1 jaar, 10 jaar? Zeg het maar!

Tekst van de inspraak in de raad door betrokken burger David Sluis namens de Werkgroep A8-Coenbrug

Terwijl ze koppijn krijgen van slechte luchtkwaliteit, een dreunende brug en het razende verkeer dag en nacht. Een Rijkswaterstaat die meent boven de wet te staan, met cijfers en rapporten goochelt, of ze moedwillig onder het tapijt veegt. Daarnaast zijn eigen vlees keurt, tot het oneindige burgers frustreert en alleen uit zijn Ivoren toren komt als vasthoudende burgers zaken op de politieke agenda weten te krijgen waardoor ze op een gegeven moment met het mes op de keel gedwongen worden. Maar dan nog…

Nauwelijks 2 maanden zit het nieuwe College er, en nu al ligt men lepeltje lepeltje met RWS in bed, blijkens het sussende gezamenlijke persbericht. Of heb ik het mis? Het College lijkt te zeggen: ’Gaat u maar rustig slapen, de Coenbrug is veilig.’ En dat terwijl de betonbrokken als hagelstenen naar beneden komen en het recente rapport van Arcadis spreekt van acuut gevaar voor winkelend publiek en schade aan voertuigen.

Het coalitieakkoord stelt dat de komende 4 jaar alles wordt gedaan om de overlast op de A8 te verminderen. Daar zijn ook al stappen voor genomen en dat is zeer positief, waarvoor nogmaals dank. Maar wij verwachten een Gemeente die onafhankelijk blijft. Niet één die hand in hand loopt met Rijkswaterstaat. En zo voelt het nu wel.

En dan de beloofde bewonersbijeenkomsten. Mag ik de gemeente vragen of zij denken dat er nog iemand komt naar die bewonersbijeenkomsten? De mensen zijn niet gek! De tijd van praten is echt allang voorbij. Ik ken burgers die al 10 jaar lang brieven hebben geschreven, en tenslotte gefrustreerd zijn afgehaakt. De Werkgroep A8-Coenbrug in 2015 opgericht, adviseert om niet te gaan naar de bijeenkomsten; een proteststem. Laat RWS eerst de huidige problemen oplossen i.p.v. weer een avondje accommodatiepolitiek, waarin burgers gefrustreerd mogen stompen in een hooiberg. Too late, too little Rijkswaterstaat En, oh ja, de antwoorden op de vragen van de Werkgroep A8 richting Rijkswaterstaat zijn er nog steeds niet, ruim 3 maanden na dato.

Het deugt niet bij RWS, en dat roept de Werkgroep A8 al heel lang. Hun verkeerscijfers deugen niet. Hun geluidproductieplafonds deugen niet. Hun berekeningen rondom luchtkwaliteit deugen niet. Hun inspectierapporten rondom de onderhoudstoestand van Coenbruggen deugen niet, want men laat zoveel op zijn beloop, dat de betonbrokken en geluidswanden eerst naar beneden moeten komen, winkels vol moeten lopen met water, elektrakabels los hangen, en nog een waslijst aan gebreken die al heel lang preventief hadden moeten worden opgelost, en gewoon zijn genegeerd door Rijkswaterstaat.

Volgens hun eigen inspectierapporten daterend uit 2015, worden de volgende zaken als een risico benoemd. Ik noem er een paar:

De kwaliteit van het gebruikte staal in de bewapening De voorspanning in het beton De rijstrookbreedte De belasting van de hele constructie t.a.v. van het verkeer wat er over heen gaat

Het is als met die kermisattractie, die ook nog wel een jaartje meekon volgens de exploitant, waarna één van de stoeltjes door metaalmoeheid van de zweefmolen vloog.

De gemeente en RWS spreken van een veilige situatie. Wie stelt die bewijst. Kan de gemeente een onafhankelijk rapport tonen waaruit dit blijkt? Sowieso vragen wij de gemeenteraad om een second opinion te laten uitvoeren naar de veiligheid en de onderhoudstoestand van de Coenbruggen, dan pas heb je objectieve informatie, nu niet. Ondertussen heeft de Werkgroep A8 ook de Onderzoeksraad voor de Veiligheid gevraagd om eens de gangen van Rijkswaterstaat na te gaan. Misschien komt dan de echte waarheid boven tafel, voordat er ongelukken gaan gebeuren?

Meer lezen?

SP, VVD en PvdA stellen weer vragen over staat Coenbrug SP ongerust over veiligheid Coenbrug SP wil schonere en stillere A8 Alles op onze site over de Coenbrug
Zie ook: Groen Fractienieuws

Deelnemers burgerparticipatie N236 Franse Kampweg ontroostbaar

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD CDA Noord-Holland 18-07-2018 08:00

Boos en verdrietig zijn de deelnemers aan de 'pilot burgerparticipatie' N236 na de laatste statenvergadering. Zij hadden al vanaf 2012 aandacht gevraagd voor de onveiligheid op de Franse Kampweg bij Hilversum, onderdeel van de provinciale weg N236. Op voorstel van SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie namen provinciale staten op 27 juni 2016 daarom een motie aan. Daarin stond dat de provincie samen met de bewoners een plan zou gaan maken voor verbetering van de verkeersveiligheid. De motie werd gesteund door PvdA en D66. Maar toen er twee jaar later een gedegen plan op tafel lag, haakten deze twee partijen af.

De N236 is een drukke provinciale weg van Bussum en Hilversum via Weesp naar Amsterdam Zuidoost. Op het eerste stuk bij Bussum doorsnijdt de N236 de bossen van het Goois Natuurreservaat. De N236 heet daar de Franse Kampweg. Fietsers en voetgangers steken er op verschillende plaatsen de weg

over, met als gevolg verschillende aanrijdingen. Al vanaf 2014 is de provincie bezig met reconstructie van de N236. Begonnen werd aan de kant van Amsterdam, en als laatste kwam de Franse Kampweg aan de beurt. Daarvoor hield de provincie op 20 juni 2016 een inspraakbijeenkomst. Omwonenden kwamen met voorstellen voor verbetering van de verkeersveiligheid. Maar de provincieambtenaren zeiden toen - terecht - dat zij zich moesten houden aan de kaders die gedeputeerde Elisabeth Post hen had meegegeven. Bij de bijeenkomst waren echter ook statenleden aanwezig. Zij wezen er op dat provinciale staten nog altijd de hoogste 'baas' zijn van de provincie. Een week later dienden de SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie daarom twee moties in. Eén daarvan stelde voor het fietspad op het oostelijk deel van de Franse Kampweg een tweerichtingsfietspad te maken en verder van de autorijweg vandaan te leggen. Daarmee had gedeputeerde Post geen moeite. Dit voorstel van de omwonenden is inmiddels ook uitgevoerd. De andere motie vroeg om samen met de omwonenden plannen uit te gaan werken voor verbetering van de verkeersveiligheid op het westelijk deel van de Franse Kampweg. Daar was de gedeputeerde mordicus op tegen. Maar Commissaris van de Koning Johan Remkes was in die tijd juist bezig met nadenken over het beter betrekken van inwoners bij provinciale plannen. Op zijn voorstel werd daarom de motie omgedoopt in een 'pilot burgerparticipatie' – en vervolgens aangenomen.

Omwonenden, Fietsersbond en provincieambtenaren kwamen uiteindelijk met een gedegen plan. Bij de oversteek bij de Hocras en de Gamma zou een extra rotonde moeten komen. Ook zou er een tweerichtingsfietspad moeten komen met een vangrail tussen fietspad en autorijweg. Gedeputeerde Post zei dat dit een miljoen extra zou kosten, en dat daarvan geen sprake kon zijn. De omwonenden kwamen daarna met een soberder variant die hooguit 300.000 zou kosten. SP, GroenLinks, 50PLUS en ChristenUnie dienden een voorstel in

om in elk geval die drie ton beschikbaar te stellen én om het overleg met de omwonenden voort te zetten. PvdA en D66 steunden de voorstellen ditmaal niet, met het argument dat er bij de start van de pilot nooit afspraken waren gemaakt over extra geld. De SP vond dit een flauw argument. Wanneer je besluit om samen met omwonenden plannen te maken voor verbetering van de verkeersveiligheid, dan moet je niet raar opkijken dat uitvoering van die plannen ook geld gaat kosten. Wie A zegt moet ook B zeggen.

De moties werden desondanks door PvdA, D66, VVD, CDA en PVV weggestemd. De boze en teleurgestelde bewoners zeiden daarna tegen de pers dat 'de' provincie de hand op de knip houdt en dat provinciale staten besloten hadden geen extra geld beschikbaar te stellen. Dat de SP tot het laatst toe keihard had gevochten om de omwonenden wél tegemoet te komen kon hen niet meer troosten.

De SP gaat in elk geval nog vragen om een evaluatie van de pilot. Wat de SP betreft zullen er een volgende keer vooraf afspraken gemaakt moeten worden voor reële meerkosten. Wat iets anders is dan het vooraf uitdelen van een blanco cheque. Maar dat weten bewoners ook.

Omwonenden woest om slechte staat Coenbrug

SP SP VVD PvdA Noord-Holland 14-04-2018 06:00

"Er zijn ook nog plannen om hier een verbinding tussen de A8 en de A9 te maken, dan wordt het nog drukker met verkeer. Kan de brug dat wel aan? De onderste steen moet boven. Ik wil van de burgemeester weten of de veiligheid gegarandeerd is."

En daarbij krijgt de werkgroep steun vanuit de lokale politiek. De SP, VVD en de PvdA in Zaanstad hebben een brandbrief gestuurd aan het college van Burgemeester en Wethouders.

"Ik ben enorm geschrokken. Is Rijkswaterstaat wel betrouwbaar? Daarom moet er een gesprek komen over wat hier aan de hand is. In de brief staat dat de burgemeester onmiddelijk met Rijkswaterstaat, de minister van Infrastructuur contact op moet nemen hoe het staat met de veiligheid en wat er gaat gebeuren. Daar willen we binnen een week, uiterlijk twee weken concrete antwoorden op hebben", zegt de Zaanse SP-fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer.

Lees het hele artikel en bekijk de reportage op RTVNH

Meer lezen?

SP ongerust over veiligheid Coenbrug Brandbrief Coenbrug SP wil schonere en stillere A8 Alles op onze site over de Coenbrug

VVD wil nu opeens eigen slecht beleid repareren?

SP SP VVD Noord-Holland 20-03-2018 07:02

https://zaanstreek.sp.nl/nieuws/2018/03/Patrick Zoomermeijer
De VVD zit nu al jarenlang in het college in Zaanstad en bestuurt in Den Haag. Nu er verkiezingen zijn, komen ze aanzetten met wat er allemaal beter moet, maar wat ze zelf niet hebben bereikt in de coalitie. De SP heeft daarentegen altijd gepleit voor goede buslijnen door alle wijken, snelfietspaden, veilige rondwegen, beter wegonderhoud en een lightrailverbinding met Amsterdam. Niet pas nu, nu er verkiezingen zijn.

Door Patrick Zoomermeijer, lijsttrekker

We knokten tegen het VVD-voorstel om projecontwikkelaars de parkeernorm te laten afkopen. De SP is voor meer blauwe zones, die er mede door oppositie van de SP zijn gekomen, zoals op Zuiddijk en in Krommenie, met 200% meer omzet voor winkeliers.

Maar dit college mét de VVD wilde daar eerst juist betaald parkeren invoeren! Dit college - met de VVD - ondermijnt inspraak over betaald parkeren in Westerwatering. Dan de SP: voor goed OV, goede wegen, goede bereikbaarheid, inspraak bij betaald parkeren.

Overigens is de SP voor maximaal 80 kilometer per uur, stil asfalt en hogere geluidsschermen op de A8. Voor de rust en gezondheid van duizenden Zaankanters.

VVDAppen achter het stuur is ...

VVD VVD Noord-Holland 30-11-2017 17:26

Ambtelijke vragen over hinderlijke paaltjes op fietspaden en verzoek om handhaving foutparkeerders op vergunninghoudersplaatsen binnenstad

VVD VVD Noord-Holland 13-04-2017 07:50

https://westfriesland.vvd.nl/nieuws/21798/ambtelijke-vragen-over-hinderlijke-paaltjes-op-fietspaden-en-verzoek-om-handhaving-foutparkeerders-op-vergunninghoudersplaatsen-binnenstad

Naar aanleiding van klachten, opmerkingen en vragen van stadsgenoten heeft de VVD een aantal ambtelijke vragen gesteld. Het betreft vragen over hinderlijke en voor sommige mensen gevaarlijke paaltjes aan het begin en einde van fietspaden en vragen over meer en betere handhaving tegen foutparkeerders op vergunninghoudersplaatsen in de binnenstad. Het betreft de volgende vragen:

 1. Rood/witte paaltjes bij begin en einde van fietspaden.

We kennen ze allemaal, de rood-wit geblokte paaltjes aan het begin en einde van fietspaden die ervoor moeten zorgen dat bredere voertuigen de fietspaden niet op kunnen. 

In de winter zijn de paaltjes weg en in het voorjaar worden ze weer terug geplaatst. Steeds meer bereiken ons zorgelijke vragen over de nut en noodzaak van deze paaltjes. Immers in de winterperiode zijn ze er ook niet (i.v.m. strooien?). Het zijn vooral wat oudere mensen, veelal met fietstassen, voor wie het een gevaarlijke situatie is omdat de onderlinge afstand tussen de paaltjes te krap is voor veel mensen. Er vallen dan ook mensen met de fiets hierdoor.

Vraag: Kunnen de paaltjes niet wat verder uit elkaar geplaatst worden zodat er meer ruimte komt om er tussen door te manoeuvreren? En zo nee, kunnen ze dan niet beter helemaal verdwijnen; immers in de winterperiode staan ze er ook niet.

2. Handhaving foutparkeerders op vergunninghouderplekken binnenstad.

Bewoners van de binnenstad vragen of er niet meer en duidelijker gehandhaafd kan worden tegen foutparkeerders op vergunninghouderplekken.

1.       Er wordt aangegeven dat het regelmatig voorkomt dat men een kraskaart na vier uur vervangt voor een nieuwe kaart van 4 vier uur zodat men dan 8 uur achtereen parkeert. Mag dat?  En zo nee, wordt hier dan tegen opgetreden?

2.      Op het Munnickenveld wordt geklaagd over het feit dat er op de vergunninghouderplekken niet of nauwelijks gehandhaafd wordt; er zijn automobilisten die dit weten en parkeren dan niet hun auto op een betaald parkeren plek maar op een vergunninghouder plek.

Vraag: De VVD verzoekt om meer handhaving en zo mogelijk ook t.a.v. het ongeoorloofde gebruik van kraskaarten.

 Met vriendelijke groet,  Bert van Dijkhuizen, raadslid VVD Hoorn

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.