Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

53 documenten

Vijf vragen aan Rutger Schonis

D66 D66 Nederland 25-03-2021 11:02

“Het meest trots ben ik op de coulanceregeling voor mensen van 75 jaar en ouder waarvan het rijbewijs dreigde te verlopen. Wie in Nederland 75 wordt, moet zich laten keuren om het rijbewijs te houden. Maar het CBR had een enorme achterstand in het verwerken van deze gegevens. Daardoor kwamen veel ouderen buiten hun schuld om zonder rijbewijs te zitten. Door tijdelijk de rijbewijzen te verlengen zorgden we ervoor dat zij zelf naar hun familie, de winkel of de dokter konden blijven rijden.”

Wat te doen als je je autosleutels verliest…

D66 D66 Ridderkerk 28-12-2019 10:28

Nog niet zo lang geleden was het niet zo erg om je autosleutels kwijt te raken, of erger nog, om ze te verliezen. Je liet misschien zelfs van tevoren al een autosleutel bijmaken en een reserve aan je auto laten hangen in een klein doosje, vastgeplakt aan de binnenkant van de bumper. Maar omdat auto’s technologisch geavanceerder zijn geworden, hebben ze ook hun sleutels, die duurder zijn dan ooit om te vervangen.

Afhankelijk van het model en het jaar waarin je rijdt, kan het vervangen van een verloren of gestolen sleutel enkele stappen en enkele honderden euros kosten. Als je geen tweede autosleutel hebt, laat dan een back-up maken en bewaar deze op een veilige plaats.

Hier zijn een paar belangrijke soorten autosleutels, en enkele suggesties over wat te doen als de jouwe vermist raakt.

Traditionele autosleutel

De standaard sleutel die door de auto-industrie wordt gebruikt is puur mechanisch; steek hem in een ontstekingscilinder en draai hem om om je auto te starten.

Als je hem verliest: Je zou een slotenmaker kunnen bellen, die je ter plekke een nieuwe sleutel kan komen maken. In sommige gevallen – een ongebruikelijk of ouder voertuig – kan een slotenmaker niet helpen. Het kan zijn dat je een nieuwe cilinder en sleutel van het contactslot moet kopen bij de dealer of een onafhankelijke reparatiewerkplaats.

Autosleutel hanger

De eerste fobs waren add-ons en bedoeld als een gemak. Ze kunnen je voertuig vergrendelen en ontgrendelen, maar je gebruikt nog steeds een traditionele sleutel om de auto te starten. De sleutel kan ook gebruikt worden om de deuren te ontgrendelen.

Als je hem verliest: Als je alleen de sleutel verliest, ben je in orde. Je kunt nog steeds je sleutel gebruiken om je auto te ontgrendelen en te starten. Fobs zijn direct beschikbaar als aftermarket producten en zijn eenvoudig te programmeren; je hebt geen speciaal gereedschap nodig. Je kunt ze vinden bij dealers, auto-onderdelenwinkels of online. Ze zijn ook goedkoop (minder dan €20).

Slimme sleutel

Ook wel bekend als “contactloos sleutel”, een slimme sleutel wordt geassocieerd met voertuigen die een startknop op het dashboard hebben. Smart-key technologie werkt via een nabijheidssensor in het voertuig die automatisch weet wanneer de smart key (die helemaal geen sleutel is, maar een gekoppelde sensor) in de buurt is. Vervolgens wordt het voertuig ontgrendeld en kan het met een druk op de knop worden gestart.

Als je hem verliest: Je moet met je auto naar de dealer slepen als je geen reservesleutel hebt, bestel dan een sleutel (als de dealer geen sleutel op voorraad heeft) en laat hem aan je voertuig koppelen. De duurste van de sleutels, deze kunnen oplopen tot €320 om te vervangen, met een mogelijke sleeplading daarbovenop.

Lees ook: Voor- en nadelen van verschillende soorten brei- en haakdraden

Leidse Ring Noord - CDA Standpunt

CDA CDA GroenLinks D66 Leiderdorp 28-11-2019 20:44

Op maandag 18 november zou de Leiderdorpse Gemeenteraad het aangepaste kaderbesluit voor de Leidse Ringweg Noord bespreken. Zoals bekend, brak de LPL met de coalitie bij de start van de vergadering en zagen de wethouders zich gedwongen op te stappen. Het kaderbesluit kon daarom niet inhoudelijk worden behandeld. Waarom is 70 km p/u beter dan 50km p/u? CDA Leiderdorp heeft –samen met de VVD– gezocht naar een compromis. Een compromis in het belang van alle Leiderdorpers. Een compromis met geluidsmaatregelen, zicht op de polder en één die ervoor zorgt dat de weg snel wordt gerealiseerd. We hebben daarom een amendement ingediend dat garandeert dat geluidsschermen niet hoger worden dan 1,25m langs de Dijkwacht, waarmee zicht op de polder blijft behouden. Door middel van bijv. geluidsreducerend wegdek kan worden voldaan aan de wettelijke normen. Wij denken dat 70km p/u met geluidsmaatregelen en zicht op de polder een betere oplossing is dan een 50km-weg zonder geluidsmaatregelen. Bij een 50km-variant is de kans op geluidsoverlast immers zeer groot. Er wordt nu al veel te snel gereden op de weg en met de verdubbeling van de rijbanen zal de kans hierop niet afnemen. Daarnaast wil je de weg zo aantrekkelijk mogelijk houden, zodat het verkeer niet dwars door het dorp gaat. Waarom de ringweg? CDA Leiderdorp wil –net als de andere partijen– dat het verkeer zoveel mogelijk om ons dorp heen rijdt. De Leidse Ringweg Noord is dus een goede zaak voor Leiderdorp. Het verkeer gaat anders via de Engelendaal dwars door ons dorp. De weg moet snel worden gerealiseerd. Leiden zet Leiderdorp onder druk om de overeenkomst met 70km p/u in stand te houden. Het was oorspronkelijk immers 80km p/u. Deze Leidse druk helpt niet, maar het is wel zo dat Leiden de weg grotendeels betaalt (28mio), want de bijdrage van Leiderdorp is slechts 3,5mio. We zullen dus een compromis moeten vinden wat ook in de Leidse gemeenteraad kan worden aangenomen. Wat is het tracé door Leiderdorp? Het kaderbesluit valt voor Leiderdorp in twee delen uiteen: (1) Kruising Engelendaal/Oude Spoorbaan Diverse verbeteringen bij deze kruising, o.a. een fietstunnel onder de Engelendaal, een breder fietspad en geluidsschermen voor de Driegatenbrug en Buitenhof. (2) Oude Spoorbaan tot rotonde N445/N446 Verbreding van de weg tot 2x2 rijstroken en snellere rotondes. De voorgestelde snelheid is 70km. Geen vertraging voor Driegatenbrug CDA Leiderdorp hecht grote waarde aan de snelle realisatie van de Leiderdorpse delen van de Leidse Ring Noord. Waarbij de aanpak van de aansluiting Engelendaal, met een betere aansluiting voor langzaam verkeer en geluidsbescherming voor de woningen bij de Driegatenbrug een hele hoge prioriteit hebben. Met succes heeft het CDA in de informatieavonden gepleit dat de realisatie in Leiderdorp niet het sluitstuk van het project Leidse Ring Noord zou worden. De Engelendaal staat nu zelfs voorop in de volgorde van realisatie. Wij willen niet dat dit vertraging gaat oplopen. Dat is niet in het belang van de bewoners aan de Driegatenbrug en langs de Engelendaal. Wat is belangrijk bij de Oude Spoorbaan? De meeste aandacht is uitgegaan naar de inspanning aan de Oude Spoorbaan. Waar moet de Leidse Ringweg Noord aan voldoen? · Goede doorstroming Het moet voor automobilisten aantrekkelijk zijn om voor de Leidse Ring Noord te kiezen. In ieder geval aantrekkelijker dan een route via de Engelendaal. Daarom is het van belang dat de weg sneller is en ook voorspelbaar qua tijdsduur. Automobilisten moeten zonder na te denken voor de ringweg kiezen. · Geluidsbescherming Het is van belang voor de inwoners langs de route dat er geluidsmaatregelen worden genomen. Dit kan met stil asfalt, geluidsschermen enzovoort. Als dat niet voldoende is, kunnen er ook maatregelen op maat bij de woningen worden geregeld. · Zicht op de polder Leiderdorp kent de slogan ‘Kloppend hart tussen land en stad’. We willen graag zo goed mogelijk zicht houden op de polder. In de pers en commentaren lijkt de discussie nu alleen te gaan over 50 of 70km. Bij CDA Leiderdorp gaat het erom wat nodig is om Leiderdorp te beschermen tegen meer verkeer. Wij verwachten dat de Leidse Ring Noord vanaf de Zijlbrug niet alleen betekent twee rijbanen erbij, maar eindelijk ook goede geluidsbescherming voor de bewoners rond de Driegatenbrug en dat de geluidsbescherming voor de Dijkwacht de weg en de koplampen van de auto’s uit het zicht houdt, maar tevens bijdraagt aan zicht op de polder voor bewoners, fietsers en wandelaars. En daarbij verwachten wij dat de projectgroep en ons college volledig verantwoordelijkheid nemen en dat waar nodig zelfs aanpassingen en geluidsisolatie in en aan woningen worden gerealiseerd. Samenvattend Het CDA was tegen het oorspronkelijke plan waar werd gesproken over 2m hoge schermen. Wij willen maximaal 1,25m hoge geluidsschermen langs de Dijkwacht tot het ovaal. Hierdoor garandeer je zicht op de polder. De geluidsdeskundigen hebben aangegeven dat er oplossingen mogelijk zijn om de bewoners voldoende geluidsbescherming te geven bij 1,25m. Als de wethouder dit kan garanderen, dan is de 70km p/u voor ons acceptabel en draagt dit bij aan de aantrekkelijkheid voor automobilisten om Leiderdorp heen te rijden. Dit is de inzet via ons amendement wat vraagt om maximaal 1,25m geluidsschermen langs de Dijkwacht. We denken ook dat we hier uiteindelijk ook een betere oplossing bieden dan een 50km weg. Bij deze snelheid zullen er immers geen geluidsschermen worden geplaatst en is de kans op geluidsoverlast door te snel rijdende automobilisten zeer waarschijnlijk. Hoe nu verder? Er zijn nu nieuwe coalitieonderhandelingen tussen LPL, D66, GroenLinks en PvdA. De verwachting is uitgesproken dat het nieuwe college midden december kan worden geïnstalleerd. Daarna zal de Leidse Ringweg Noord opnieuw op de agenda staan. We hopen en verwachten dat het nieuwe college zo slim is om al tijdens de onderhandelingen contact te zoeken met Leiden en indien nodig de Provincie. Alleen met goede regionale samenwerking is een oplossing mogelijk en kunnen in ieder geval de (geluids)verbeteringen aan de kruising Engelendaal/Driegatenbrug snel worden gerealiseerd.

D66 Kampen vraagt aandacht voor verkeersveiligheid op fietsroutes naar basisscholen

D66 D66 Kampen 11-07-2019 12:28

D66 Kampen vraagt aandacht voor verkeersveiligheid op fietsroutes naar basisscholen

Uit een verkennend onderzoek van D66 Kampen blijkt dat hooguit 75% van de basisscholieren lopend of op de fiets naar school gaat. Volgens de basisscholen is de verkeersveiligheid op fietsroutes een belangrijke belemmering om dit ...

Dit bericht is afkomstig van D66 Kampen, dé sociaal-liberale partij in Kampen.

#D66 #Wijchen stelt schriftelijke ...

D66 D66 Wijchen 25-06-2019 17:35

#D66 #Wijchen stelt schriftelijke vragen over de verkeerssituatie in Kerkeveld. #verkeersveiligheid #Kerkeveld

Geslaagd? Gefeliciteerd 👏🎉! En voor ...

D66 D66 Amsterdam 12-06-2019 17:07

Geslaagd? Gefeliciteerd 👏🎉! En voor iedereen met een herkansing: veel succes, zet hem op 💪! #eindexamen #opnaardetoekomst

We zijn super trots op alle ...

D66 D66 België & Luxemburg 19-05-2019 16:56

We zijn super trots op alle hardlopers die vandaag hebben deelgenomen aan de 20km van Brussel!! 🏃‍♀️🏃‍♂️Het was een schitterende dag om ons in te spannen voor IGLYO 🌈🌈🌈

Bemiddeling gevraagd bij impasse ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid D66 VVD PvdA Zaanstad 12-05-2019 13:00

Bemiddeling gevraagd bij impasse rond Provily Slibkuil VVD, POV, ROSA, PvdA en D66 hebben inmiddels vragen aan wethouder Krieger gesteld over de zaak. Ze willen het verkeerscirculatieplan van de buurt zien en uitleg krijgen over het participatie-traject en de geheimhouding die de bewoners is opgelegd. Ook willen ze weten wat concreet de mogelijkheden (en kosten) zijn voor verplaatsing van de brug over de Kerksloot naar de Komarowlaan. https://www.deorkaan.nl/bemiddeling-gevraagd-bij-impasse-rond-provily-slibkuil/#more-70022

👍👍👍Succes met de eindexamens ...

D66 D66 Breda 09-05-2019 14:03

👍👍👍Succes met de eindexamens #eindexamen #geslaagd

#D66 #Wijchen komt met een ...

D66 D66 Wijchen 12-04-2019 09:15

#D66 #Wijchen komt met een initiatiefvoorstel, zodat iedereen een elektrische auto bij zijn/haar huis kan opladen. Oók als je de auto niet op eigen grond kan zetten. #duurzaamheid #voordetoekomst

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.