Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

90 documenten

Opnieuw vragen over failliet bedrijf Rutgers Milieu n.a.v. lekkende vaten met het giftige PFOS | Doetinchem

GroenLinks GroenLinks Doetinchem 07-05-2020 00:00

Tijdens de gemeenteraad van 31 oktober 2019 heeft GroenLinks vragen gesteld over het bedrijf Rutgers Milieu. Het bedrijf heeft 875 vaten à 1000 liter met brandblusschuim. Het brandblusschuim bevat PFOS. Deze stof staat officieel geregistreerd als zeer zorgwekkende stof. Toxisch, mogelijk kankerverwekkend en niet tot nauwelijks afbreekbaar in het milieu. In de bodem is PFOS gelekt.

In de Gelderlander d.d. 7 mei 2020 staat dat Rutgers Milieu zich failliet heeft laten verklaren en de gemeente in overleg gaat met de curator om de milieu overtreding ongedaan te laten maken. De curator heeft aangegeven dat Rutgers Milieu het opruimen van de vaten niet kan betalen. https://www.gelderlander.nl/…/bedrijf-failliet-875-problee…/

Diverse dwangsommen sinds augustus 2019 om de rommel op te ruimen, hebben helaas tot niets geleid. Er is door de gemeente een hek geplaatst om te voorkomen dat mensen op het terrein komen. Het terrein is tijdens hoog waterstand eind 2019 door de gemeente ontwaterd om te voorkomen dat de PFOS in het riool lekt.

Vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders:

1.Uit de beantwoording van de vragen van GroenLinks tijdens de gemeenteraad van 31 oktober, bleek dat een goede tussentijdse oplossing zou zijn, om de vaten op een verharde ondergrond te plaatsen, overdekt en in niet-lekkende containers. Is dit inmiddels gebeurd en zo nee wat is hiervan de reden?

2.Wanneer de vaten nog op de oude plek staan, is het college van B&W bereid om alsnog er voor te zorgen dat de vaten op kortst mogelijke termijn veilig worden gesteld zoals genoemd bij vraag 1. En zo ja, wat zijn de kosten hiervan en indien mogelijk deze alsnog te verhalen op de eigenaar?

3.Kan het college van B&W toezeggen de gemeenteraad tussentijds op de hoogte te houden van de ontwikkelingen rond het dossier Rutgers Milieu?

Groenlinks Beekdaelen nodigt u namens de gemeente Beekdaelen uit | Beekdaelen

GroenLinks GroenLinks Beekdaelen 02-03-2020 00:00

Vanaf 30 maart 2020 tot ongeveer eind september 2020 worden in het kader van de aanleg van de Buitenring, de rotondes op de Daelderweg aan beide zijden van het viaduct over de A76 aangelegd.

Daarnaast vindt de afbouw plaats van het resterende gebied Geitenweg, lus Leeuwerweg en Reijmersbekerweg. Dit betekent dat een cruciale verkeersverbinding tussen de oost- en westzijde van de autoweg, voor ongeveer 5 maanden onttrokken wordt aan het verkeer.

Als gevolg hiervan zijn verkeersomleidingen noodzakelijk die een aanzienlijke impact hebben voor de bewoners en bedrijven in het gebied Nuth, Wijnandsrade, Vaesrade, bedrijventerrein De Horsel en de regio.

Om u en bedrijven te informeren vindt op donderdag 19 maart van 17.00 tot 20.00 uur in het Trefcentrum in Nuth een inloopbijeenkomst plaats.  

De gemeente Beekdaelen nodigt u uit | Beekdaelen

GroenLinks GroenLinks Beekdaelen 02-03-2020 00:00

Vanaf 30 maart 2020 tot ongeveer eind september 2020 worden in het kader van de aanleg van de Buitenring, de rotondes op de Daelderweg aan beide zijden van het viaduct over de A76 aangelegd.

Daarnaast vindt de afbouw plaats van het resterende gebied Geitenweg, lus Leeuwerweg en Reijmersbekerweg. Dit betekent dat een cruciale verkeersverbinding tussen de oost- en westzijde van de autoweg, voor ongeveer 5 maanden onttrokken wordt aan het verkeer.

Als gevolg hiervan zijn verkeersomleidingen noodzakelijk die een aanzienlijke impact hebben voor de bewoners en bedrijven in het gebied Nuth, Wijnandsrade, Vaesrade, bedrijventerrein De Horsel en de regio.

Om u en bedrijven te informeren vindt op donderdag 19 maart van 17.00 tot 20.00 uur in het Trefcentrum in Nuth een inloopbijeenkomst plaats.  

30 kilometer is de norm | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 20-02-2020 00:00

GroenLinks wil dat het verkeer in Rotterdam voor iedereen veilig is. Dit is nu niet het geval: jaarlijks komen in Rotterdam 10 tot 15 mensen om het leven in het verkeer. Opvallend is dat driekwart van de slachtoffers op een 50-kilometerweg binnen de bebouwde kom valt.

Veel Rotterdamse straten hebben een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, terwijl een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur leidt tot minder (dodelijke) verkeersongevallen. Daarnaast draagt een lagere maximumsnelheid bij aan schonere lucht. Daarom heeft ons raadslid Jeroen Postma een voorstel ingediend om op meer Rotterdamse straten naar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur te gaan.

Jeroen Postma: “Ga met bewoners en gebiedscommissies om de tafel en kijk waar de gevaarlijke 50 kilometerwegen zijn. Verlaag daar de maximale snelheid zo snel mogelijk naar 30.” Het voorstel vraagt om waar nodig te zorgen voor zaken als drempels, wegversmallingen en bredere fietspaden.

Leidse Ring Noord - CDA Standpunt

CDA CDA GroenLinks D66 Leiderdorp 28-11-2019 20:44

Op maandag 18 november zou de Leiderdorpse Gemeenteraad het aangepaste kaderbesluit voor de Leidse Ringweg Noord bespreken. Zoals bekend, brak de LPL met de coalitie bij de start van de vergadering en zagen de wethouders zich gedwongen op te stappen. Het kaderbesluit kon daarom niet inhoudelijk worden behandeld. Waarom is 70 km p/u beter dan 50km p/u? CDA Leiderdorp heeft –samen met de VVD– gezocht naar een compromis. Een compromis in het belang van alle Leiderdorpers. Een compromis met geluidsmaatregelen, zicht op de polder en één die ervoor zorgt dat de weg snel wordt gerealiseerd. We hebben daarom een amendement ingediend dat garandeert dat geluidsschermen niet hoger worden dan 1,25m langs de Dijkwacht, waarmee zicht op de polder blijft behouden. Door middel van bijv. geluidsreducerend wegdek kan worden voldaan aan de wettelijke normen. Wij denken dat 70km p/u met geluidsmaatregelen en zicht op de polder een betere oplossing is dan een 50km-weg zonder geluidsmaatregelen. Bij een 50km-variant is de kans op geluidsoverlast immers zeer groot. Er wordt nu al veel te snel gereden op de weg en met de verdubbeling van de rijbanen zal de kans hierop niet afnemen. Daarnaast wil je de weg zo aantrekkelijk mogelijk houden, zodat het verkeer niet dwars door het dorp gaat. Waarom de ringweg? CDA Leiderdorp wil –net als de andere partijen– dat het verkeer zoveel mogelijk om ons dorp heen rijdt. De Leidse Ringweg Noord is dus een goede zaak voor Leiderdorp. Het verkeer gaat anders via de Engelendaal dwars door ons dorp. De weg moet snel worden gerealiseerd. Leiden zet Leiderdorp onder druk om de overeenkomst met 70km p/u in stand te houden. Het was oorspronkelijk immers 80km p/u. Deze Leidse druk helpt niet, maar het is wel zo dat Leiden de weg grotendeels betaalt (28mio), want de bijdrage van Leiderdorp is slechts 3,5mio. We zullen dus een compromis moeten vinden wat ook in de Leidse gemeenteraad kan worden aangenomen. Wat is het tracé door Leiderdorp? Het kaderbesluit valt voor Leiderdorp in twee delen uiteen: (1) Kruising Engelendaal/Oude Spoorbaan Diverse verbeteringen bij deze kruising, o.a. een fietstunnel onder de Engelendaal, een breder fietspad en geluidsschermen voor de Driegatenbrug en Buitenhof. (2) Oude Spoorbaan tot rotonde N445/N446 Verbreding van de weg tot 2x2 rijstroken en snellere rotondes. De voorgestelde snelheid is 70km. Geen vertraging voor Driegatenbrug CDA Leiderdorp hecht grote waarde aan de snelle realisatie van de Leiderdorpse delen van de Leidse Ring Noord. Waarbij de aanpak van de aansluiting Engelendaal, met een betere aansluiting voor langzaam verkeer en geluidsbescherming voor de woningen bij de Driegatenbrug een hele hoge prioriteit hebben. Met succes heeft het CDA in de informatieavonden gepleit dat de realisatie in Leiderdorp niet het sluitstuk van het project Leidse Ring Noord zou worden. De Engelendaal staat nu zelfs voorop in de volgorde van realisatie. Wij willen niet dat dit vertraging gaat oplopen. Dat is niet in het belang van de bewoners aan de Driegatenbrug en langs de Engelendaal. Wat is belangrijk bij de Oude Spoorbaan? De meeste aandacht is uitgegaan naar de inspanning aan de Oude Spoorbaan. Waar moet de Leidse Ringweg Noord aan voldoen? · Goede doorstroming Het moet voor automobilisten aantrekkelijk zijn om voor de Leidse Ring Noord te kiezen. In ieder geval aantrekkelijker dan een route via de Engelendaal. Daarom is het van belang dat de weg sneller is en ook voorspelbaar qua tijdsduur. Automobilisten moeten zonder na te denken voor de ringweg kiezen. · Geluidsbescherming Het is van belang voor de inwoners langs de route dat er geluidsmaatregelen worden genomen. Dit kan met stil asfalt, geluidsschermen enzovoort. Als dat niet voldoende is, kunnen er ook maatregelen op maat bij de woningen worden geregeld. · Zicht op de polder Leiderdorp kent de slogan ‘Kloppend hart tussen land en stad’. We willen graag zo goed mogelijk zicht houden op de polder. In de pers en commentaren lijkt de discussie nu alleen te gaan over 50 of 70km. Bij CDA Leiderdorp gaat het erom wat nodig is om Leiderdorp te beschermen tegen meer verkeer. Wij verwachten dat de Leidse Ring Noord vanaf de Zijlbrug niet alleen betekent twee rijbanen erbij, maar eindelijk ook goede geluidsbescherming voor de bewoners rond de Driegatenbrug en dat de geluidsbescherming voor de Dijkwacht de weg en de koplampen van de auto’s uit het zicht houdt, maar tevens bijdraagt aan zicht op de polder voor bewoners, fietsers en wandelaars. En daarbij verwachten wij dat de projectgroep en ons college volledig verantwoordelijkheid nemen en dat waar nodig zelfs aanpassingen en geluidsisolatie in en aan woningen worden gerealiseerd. Samenvattend Het CDA was tegen het oorspronkelijke plan waar werd gesproken over 2m hoge schermen. Wij willen maximaal 1,25m hoge geluidsschermen langs de Dijkwacht tot het ovaal. Hierdoor garandeer je zicht op de polder. De geluidsdeskundigen hebben aangegeven dat er oplossingen mogelijk zijn om de bewoners voldoende geluidsbescherming te geven bij 1,25m. Als de wethouder dit kan garanderen, dan is de 70km p/u voor ons acceptabel en draagt dit bij aan de aantrekkelijkheid voor automobilisten om Leiderdorp heen te rijden. Dit is de inzet via ons amendement wat vraagt om maximaal 1,25m geluidsschermen langs de Dijkwacht. We denken ook dat we hier uiteindelijk ook een betere oplossing bieden dan een 50km weg. Bij deze snelheid zullen er immers geen geluidsschermen worden geplaatst en is de kans op geluidsoverlast door te snel rijdende automobilisten zeer waarschijnlijk. Hoe nu verder? Er zijn nu nieuwe coalitieonderhandelingen tussen LPL, D66, GroenLinks en PvdA. De verwachting is uitgesproken dat het nieuwe college midden december kan worden geïnstalleerd. Daarna zal de Leidse Ringweg Noord opnieuw op de agenda staan. We hopen en verwachten dat het nieuwe college zo slim is om al tijdens de onderhandelingen contact te zoeken met Leiden en indien nodig de Provincie. Alleen met goede regionale samenwerking is een oplossing mogelijk en kunnen in ieder geval de (geluids)verbeteringen aan de kruising Engelendaal/Driegatenbrug snel worden gerealiseerd.

Bomen zijn de juiste weg | Ouder-Amstel

GroenLinks GroenLinks Ouderamstel 01-11-2019 00:00

Column GroenLinks oktober 2019

De verbreding van de A9 staat hoog op de agenda in Ouder-Amstel. En de inwoners laten gelukkig hun stem horen: mensen willen niet nog meer snelweg, nog meer vervuiling, en zeker geen bomenkap van 10- of 14. 000 bomen. De plannen van 10 jaar geleden gaan ervan uit dat de verbreding van de snelweg voor een betere doorstroom zorgt en dus ook geen verslechtering is voor de lucht en milieu. We denken er anders over.

GroenLinks is kritisch over de verbreding en het nieuwe tankstation in onze gemeente. Wij zijn niet tegen om maar tegen te zijn, maar GroenLinks is inhoudelijk niet overtuigd dat deze plannen een verbetering zijn. De plannen dateren van 10 jaar terug en inmiddels is de wereld veranderd: van inzichten over het zeer slechte effect van uitstoot en stikstof op de gezondheid en de natuur, en ook het recente stikstofvonnis. GroenLinks wil dat de verbredingsplannen en het Tracébesluit van destijds worden getoetst aan de nieuwe ontwikkelingen. Anders negeren we werkelijkheid, wetenschap en niet de minste de publieke opinie die om verandering vraagt. Niet per se doorgaan omdat we “het altijd zo doen”. Na Urgenda en het stikstofvonnis lijkt het dat er van alles anders moet. En dat is ook zo. Wat zeker anders moet is dat het leven in de stad niet betekent dat we ons vervreemden van de natuur, maar juist deze twee integreren. En daar helpt de massale bomenkap niet mee. Zoeken naar oplossingen voor doorstroom en tankstations die elders al succesvol werken, kan ook!

GroenLinks vindt dat we de situatie van nu moeten kunnen vergelijken met de situatie van na uitvoering van het Tracébesluit. En ook lijkt het erop dat het Rijk hoe dan ook plannen door kan drukken, willen we aandringen op heroverweging.

GroenLinks De Bilt blij met advies commissie Remkes | De Bilt

GroenLinks GroenLinks De Bilt 25-09-2019 00:00

De fractie van GroenLinks in de Biltse gemeenteraad is blij met het advies van de commissie Remkes om de maximumsnelheid op de snelwegen zo snel mogelijk te verlagen. Het advies kan ertoe leiden dat de overlast en gezondheidsrisico’s voor de bewoners langs de A27 aanzienlijk worden teruggedrongen.

GroenLinks maakt zich al jaren sterk voor een lagere maximumsnelheid op de A27 tussen Utrecht en Hilversum. Fractievoorzitter Henk Zandvliet: “Op het gedeelte van de A27 tussen Vianen en Utrecht geldt al een maximumsnelheid van 100 km/uur omwille van de inwoners van Nieuwegein, Houten en Utrecht. Ik zie niet in waarom geen rekening moet worden gehouden met de inwoners van de kleinere kernen Groenekan, Maartensdijk en Hollandsche Rading. En dan heb ik het nog niet over het gedeelte door het Goois Natuurreservaat.”

De commissie Remkes ziet een verlaging van de maximumsnelheid als een eenvoudig in te voeren maatregel die niet alleen leidt tot een aanzienlijke vermindering van de stikstofuitstoot, maar ook van CO2 en andere broeikasgassen. Daarmee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het realiseren van de klimaatdoelstellingen.

Zandvliet: “Dat is een extra reden om het advies zo snel mogelijk op te volgen. Ik heb vaker foto’s gezien waarop de minister een verkeersbord ‘130 km/uur’ komt plaatsen. Ik nodig haar uit om nog deze maand de borden ‘120 km/uur’ langs de A27 te komen vervangen. Bij voorkeur ’s avonds zodat ze meteen met eigen ogen kan zien hoeveel last mensen in Hollandsche Rading en Groenekan hebben van de 18 meter hoge lichtmasten.”

Ook GroenLinks steunt het verzoek ...

GroenLinks GroenLinks Utrecht 30-08-2019 08:32

Ook GroenLinks steunt het verzoek van de gemeenten Stichtse Vecht en De Ronde Venen om de snelheid op de A2 op 100 km per uur te houden. Een snelheidsverhoging is slecht voor natuur, gezondheid en klimaat!

Op initiatief van GroenLinks wordt ...

GroenLinks GroenLinks Weesp 22-08-2019 16:55

Op initiatief van GroenLinks wordt dit probleem ook in september in de gemeenteraad besproken. Dat was al overigens vastgelegd voor dit artikel 😉. Wat ons betreft komt er een beperking voor het zwaarste vrachtverkeer!

Jammer. De inwoners wilden graag ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 23-07-2019 15:15

Jammer. De inwoners wilden graag veilig winkelen...

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.