Nieuws van CDA over D66 inzichtelijk

12 documenten

CDA ontevreden met gewijzigde koers Lakenhal

CDA CDA D66 Leiden 01-07-2020 20:03

Tijdens het debat over de Jaarstukken, het inhoudelijk en financieel terugkijken naar de resultaten uit 2019, heeft het CDA haar onvrede uitgesproken over de koerswijziging van de Lakenhal. Aanleiding is de uitspraak van Lakenhaldirectrice Meta Knol, gesteund voor cultuurwethouder Yvonne van Delft (GL) dat Blockbuster-tentoonstellingen zoals De Jonge Rembrandt die de nodige bezoekers moeten trekken wat betreft Knol tot het verleden behoren. “Dat is gek” zegt CDA fractievoorzitter Joost Bleijie, “de Lakenhal moest gerenoveerd en verbouwd worden om juist dit soort bezoekerstrekkers mogelijk te maken. Het lijkt er een beetje op dat de Lakenhal de ambitieuze keutel om een stedelijk museum met nationale en soms internationale uitstraling te willen worden weer intrekt nu de renovatie en verbouwing klaar en betaald zijn. Dat voelt een beetje als de spelregels tussentijds en eenzijdig wijzigen op kosten van de Leidse belastingbetaler.” In 2017 heeft de Leidse gemeenteraad het besluit genomen om de Lakenhal grondig te verbouwen en te renoveren. De renovatie was nodig vanwege groot achterstallig onderhoud. De uitbreiding was volgens de toenmalig wethouder van Cultuur Robert Strijk (D66) nodig om de Lakenhal niet te laten afglijden tot een lokale erfgoedkamer, maar om de Lakenhal juist een museum te laten worden met een nationale uitstraling en stijgende bezoekersaantallen. Tijdens de renovatie en verbouwing bleek dat er een tekort flink tekort was ontstaan. De Raad moest ruim € 2,5 miln extra krediet beschikbaar stellen om de volledige verbouwing en renovatie naar wens te kunnen afronden. “Dat was een lastig debat in de Raad. Het CDA moest daar kiezen tussen de passie die wij hebben voor de Lakenhal en financiële degelijkheid. We hebben uiteindelijk, mede door het bevlogen verhaal van Strijk en van de Lakenhal, voor het beschikbaar stellen van extra krediet gestemd. Wij hebben het college daar nog aan een meerderheid geholpen.” Een belangrijk onderdeel van de verbouwing was het creëren van extra expositieruimte waardoor de Lakenhal grotere tentoonstellingen kon organiseren met een grotere, landelijke aantrekkingskracht. Hierdoor zou het bezoekersaantal ook stijgen. De tentoonstelling De Jonge Rembrandt was de eerste van de zogenaamde Blockbuster-tentoonstellingen. Na afloop van de tentoonstelling ga Meta Knol in de landelijke media echter aan dat Blockbuster-tentoonstellingen niet meer van deze tijd zijn. De dure verzekeringskosten voor de bruikleenstukken en het niet duurzame karakter van het invliegen van bruikleenstukken zou de Lakenhal en andere museum ‘Blockbuster verslaafd’ maken. “Ik kan dat verhaal van Knol best volgen en ben het er ook nog grotendeels mee eens ook. Maar juist deze tentoonstellingen die de stijgende ambities op het gebied van de bezoekersaantallen moesten bewerkstelligen, waren een belangrijke reden om in te stemmen met het (extra) krediet voor de verbouwing. Nu de Lakenhal dat niet meer van plan is te doen, voel ik me als raadslid een beetje in het ootje genomen.” Wethouder Van Delft steunde de gekozen, gewijzigde lijn van de Lakenhal. Dat leverde een stevige discussie op in de raadscommissie Werk en Middelen. Bleijie is van mening dat Van Delft en de Lakenhal handelen in strijd met het aangenomen raadsvoorstel waarin niet alleen extra krediet beschikbaar werd gesteld, maar waarin ook de toekomstambities van de Lakenhal zijn weergeven. Hij kreeg bijval, maar ook tegenstand in de commissie. “Ik wil niet dat we ons als Raad met de inhoud van tentoonstellingen gaan bemoeien, maar dat we de Lakenhal houden aan de uitgesproken ambities waarvoor wij ook de portemonnee getrokken hebben. En motie indienen om de wethouder hier toe op te roepen zou eigenlijk niet hoeven aangezien het Raadsvoorstel duidelijk is.” Toch overweegt Bleijie een motie in te dienen die de wethouder hier toe oproept. “Anders leggen we ons dus maar neer bij de eenzijdig gewijzigde en naar beneden bijstelde koers van de Lakenhal en de wethouder.” Heeft u vragen over de Lakenhal of wilt u de fractie van het CDA iets meegeven, mail dan naar fractiecdaleiden@gemail.com

Nota van Uitgangspunten Omgevingsvisie vastgesteld

CDA CDA D66 VVD PvdA Ooststellingwerf 29-01-2020 18:44

Op 28 januari 2020 heeft de Raad de Nota van Uitgangspunten voor de Omgevingsvisie vastgesteld. Als CDA staan wij achter de Nota, die de trends, uitgangspunten en kaders aangeeft. Wij zijn ook blij dat de Omgevingsvisie een dynamisch document wordt dat continu in verbinding staat met de omgeving. Wel hebben wij gezegd dat er niet alléén de focus moet liggen op biobased economy. Er moet rekening worden gehouden met alle bedrijven die er al zijn en goed draaien. Wij staan voor een eerlijke economie. Dat wil zeggen dat iedereen de kans moet krijgen om een eerlijk inkomen te verdienen. Ook hebben wij erop gewezen dat er meer aandacht moet zijn voor de bestaande agrarische sector. Er wordt nu alleen gesproken over kringlooplandbouw en biologische landbouw. Ten aanzien van kringlooplandbouw hebben wij gezegd dat er nog veel onduidelijkheid over is. Er worden in de media en in de praktijk verschillende definities gehanteerd. Ook hebben wij gezegd dat biologische landbouw geen verdienmodel oplevert voor de hele sector. Als CDA vinden wij het belangrijk dat ook de huidige boer zijn boterham moet kunnen verdienen. De wethouder zei hierop dat hij op 26 februari een afspraak heeft met de agrariërs, natuurorganisaties en andere belanghebbenden. Groot discussiepunt was de woningbouw. De CU, Wij Lokaal en VVD wilden per amendement afstand doen van de hele Woonvisie. Wij hebben hiertegen geageerd, samen met de PvdA en D66. Wij vinden dat je bestaand, zorgvuldig vastgesteld beleid (nog maar twee jaar oud) niet zomaar overboord kunt gooien. Daarmee toon je je geen betrouwbare overheid. Pijnpunt bleek de zin over krimp te zijn: ‘Het bouwen van woningen zien wij niet als oplossing voor de krimp’. Het College heeft hierop toegezegd deze zin te verwijderen uit de Nota. In het amendement is daarop de volgende zin toegevoegd: ‘Het huidige woonvisiebeleid blijft tot en met 2021 geldig’. Dit amendement is aangenomen. Van GL lag er nog een amendement over het mogelijk maken van dorpsmolens. We zijn hierin meegaan, maar hebben wel gezegd dat je hiervoor afhankelijk bent van de provincie. Helaas was er voor dit amendement geen meerderheid. De Nota van Uitgangspunten is door de Raad aangenomen.

CDA IJsselstein wil zekerheid voor mensen in nieuw beschut werk bij WerkwIJSS

CDA CDA D66 IJsselstein 11-07-2019 09:51

In de raadsvergadering van donderdag 4 juli jl. is een motie van CDA, D66, GL, CU en PVDA aangenomen, waarin het college wordt gevraagd te onderzoeken of het mogelijk is mensen met Nieuw Beschut Werk bij WerkwIJSS, in dienst te laten komen bij de gemeente of bij de WIL. Na het opheffen van Pauw-bedrijven zijn de gemeenten IJsselstein, Stichtse Vecht, De Ronde Venen en Lopik er in geslaagd een Stichting Beschut Werk Lekstroom op te richten. Het nieuwe bedrijf, WerkwIJSS geheten, is gevestigd in IJsselstein. Het CDA is blij dat deze doorstart voortvarend is opgepakt. Het CDA heeft vragen gesteld over Nieuw Beschut Werk, omdat er in de toekomst nieuwe mensen bijkomen die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben, waardoor ze niet bij een reguliere werkgever in een gewone baan terecht kunnen. Voor deze kwetsbare mensen moet er een werkplek in een beschutte omgeving zijn. Het CDA maakt zich zorgen over de rechtspositie van deze groep werknemers. Het CDA is bang dat deze groep zich moet zien te reden in een woud van detachering en Payrolling. Dat is volgens het CDA geen goede basis voor de zwakste groep werknemers. Dit is een groep die stabiliteit en zekerheid nodig heeft. In oktober 2019 wordt de gemeenteraad door het college geïnformeerd welke mogelijkheden er zijn voor een vast dienstverband voor mensen die nieuw instromen in Beschut Werk bij WerkwIJSS.

Nieuwsbrief van de fractie juni 2019

CDA CDA VVD D66 Hollands Kroon 08-07-2019 16:56

Met maar liefst 4 raadsvergaderingen was de maand juni (te) druk. Gelukkig volgt daarna het reces. Gelet op de zwaarte van de onderwerpen hieronder een uitgebreide terugblik. Dat maakt dat we dit politieke jaar afsluiten met een lijvige nieuwsbrief. Raadsvergadering 13 juni In de raadsvergadering van 13 juni stond de behandeling van de jaarrekening centraal. Deze is door de raad vastgesteld. Dit geldt ook voor de meerjarenprognose van de grondexploitatie en de nota reserves en voorzieningen. Hieronder hetgeen wij hebben ingebracht bij de behandeling van de jaarrekening. In 2018 is veel werk verzet, waarvoor dank aan onze organisatie. Na de verkiezingen in maart is een nieuw college aangetreden. Met de jaarrekening legt het college verantwoording af over de voorgenomen activiteiten en doelstellingen, zoals verwoord in de begroting 2018. Hoewel soms grote fluctuaties, kunnen we constateren dat de jaarrekening per saldo goed aansluit bij de begroting. Het voorzichtig begroten (denk aan de begrotingsbuffer van 5 ton en het ramen van ruim 2 miljoen voor inflatiecorrectie) zien we ook terug in het uiteindelijke positieve resultaat van 5,4 miljoen, veroorzaakt door incidentele meevallers. Meevallers die overigens goed van pas komen om voor de toekomst te kunnen reserveren. Voor het weerstandvermogen streven we naar een voldoende (C). Met een stijging van 1,19 in 2017 naar 6,88 in 2018 is deze gegroeid naar uitstekend (A). We nemen daar met tevredenheid kennis van. Dit geldt ook voor de constatering door de accountant dat de gemeente een goede financiële positie kent. De fractie van het CDA oordeelt positief over de jaarrekening HK 2018. Het hanteren van een viertal programma’s, onderverdeeld in clusters met bijbehorende acties en concrete doelstellingen geeft een duidelijk inzicht in hetgeen wij in Hollands Kroon aan maatschappelijk effecten hebben willen bereiken. Het meer concreet en SMART formuleren van doelstellingen en resultaten blijft voor ons wel een aandachtspunt. Bij de jaarrekening 2017 heeft onze fractie nadrukkelijk gewezen op de opmerking van de accountant dat niet in alle gevallen de aanbestedingsregels zijn gevolgd, dit kan en mag gewoon niet. In 2018 zien we daarin een verbetering (nu onrechtmatigheden tot een bedrag van 5 ton in plaats van 1,7 miljoen vin 2017), maar dat moet nog beter. Bij de jaarrekening 2017 heeft de accountant gewezen op de noodzaak van een goed contractenbeheer. Het is onze fractie niet duidelijk geworden of door het college daaraan invulling is gegeven. Graag een reactie van het college. We kunnen instemmen met het voorstel. Raadsvergadering 20 juni In deze raadsvergadering is besloten over de beleidsregels voor de huisvesting van arbeidsmigranten, maatregelen verkeersituatie en verzakking riolering bij De Verwachting in Anna Pauwlowna, het bestemmingsplan Paadje 1 (vestiging schapenhouderij op een agrarisch bouwperceel) en de verordening rechtspositie raadsleden (naar aanleiding van gewijzigde landelijke regels). Voor wat betreft de huisvesting arbeidsmigranten lag in concept een set beleidsregels voor, die wat ons betreft te ruim en te vaag geformuleerd waren. In overleg met de coalitiepartners is besloten een amendement in te dienen. Hieronder het amendement met toelichting. Het amendement is door de gehele raad (m.u.v. GL) aangenomen. De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 20 juni 2019; Besluit: 1. het voorgestelde besluit: - in te stemmen met de Nota zienswijzen bij de beleidsregels huisvesting tijdelijke werknemers; - de beleidsregels huisvesting tijdelijke medewerkers vast te stellen te wijzigen in: - als uitgangspunten voor de vast te stellen beleidsregels te hanteren: a. geen huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers in (bedrijfs-)woningen, tenzij het een op het agrarische bouwperceel aanwezige tweede bedrijfswoning betreft; b. huisvesting op agrarische bedrijven toe te staan tot maximaal 40 personen, voor zover uit een onafhankelijk onderzoek (ABC commissie) blijkt dat het te huisvesten aantal personen overeenstemt met de (tijdelijke) arbeidsbehoefte van het betreffende agrarisch bedrijf en de beheerder/agrariër ter plaatse woonachtig is. In perioden dat deze voor het betreffende agrarische bedrijf noodzakelijke huisvesting gelet op de (tijdelijke) arbeidsbehoefte niet wordt benut, is het mogelijk deze huisvesting in die perioden te benutten voor de huisvesting van personen, die werkzaam zijn bij andere in de gemeente aanwezige (agrarische) bedrijven; c. het realiseren van grootschalige logiesgebouwen, bij voorkeur op of aansluitend aan bedrijventerreinen nabij kernen in de gemeente, waarbij als randvoorwaarde geldt dat het aantal te huisvesten personen in totaal per kern (dus inclusief reeds vergunde grootschalige logiesgebouwen) niet meer bedraagt dan ca. 10% van de inwoners van de kern (hierbij rekenen we dus de huisvesting bij agrarische bedrijven in het buitengebied niet mee) d. verzoeken, die afwijken van vorenstaande uitgangspunten worden per geval beoordeeld en bij een positieve grondhouding van het college voorgelegd aan de gemeenteraad; 2. het college op te dragen de concept beleidsregels hiermee in overeenstemming te brengen en deze in de raad van september 2019 aan de raad ter vaststelling voor te leggen en –indien nodig- ook een aangepaste Nota van zienswijzen; 3. het college op te dragen het huidige kruimelbeleid voor de zomervakantie zodanig te wijzigen dat huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers in (bedrijfs-)woningen niet meer mogelijk is en dat zo spoedig mogelijk bekend te maken. en gaat over tot de orde van de dag. Toelichting Wij constateren dat het voorliggende voorstel het resultaat is van een uitgebreid participatietraject. Tegelijkertijd zijn wij van mening dat het daardoor ontstane resultaat te weinig recht doet aan de belangen van de minder “georganiseerde” inwoners. Gelet daarop hebben wij behoefte het voorstel nader te concretiseren. Het herschrijven in de door ons gewenste richting kan en mag niet van raadsleden worden verwacht. Gelet hierop wordt ervoor gekozen de uitgangspunten voor de beleidsregels, die wat ons betreft gehanteerd moeten worden vast te stellen opdat het college met een gewijzigd voorstel kan komen. Ad 1a. Gelet op de ervaringen is het niet langer wenselijk dat (bedrijfs)woningen worden gebruikt voor huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers. Wij maken daarbij geen onderscheid tussen wonen in het buitengebied en in de kernen. Wel vinden we het acceptabel als sprake is van een tweede bedrijfswoning op een agrarisch bouwperceel in het buitengebied. Daarmee is toezicht verzekerd vanuit de andere bedrijfswoning. Ad 1b. Huisvesting bij het agrarisch bedrijf waar betrokkenen werken ligt het meest in de rede. De noodzaak voor het aantal te realiseren logiesplekken moet dan wel bepaald worden door de arbeidsbehoefte van het betreffende agrarische bedrijf. Dit moet objectief worden vastgesteld. Tevens is het gewenst dat sprake is van permanent toezicht; de beheerder/agrariër moet op het bouwperceel woonachtig zijn. Indien deze accommodatie in een bepaalde periode leeg staat, is het mogelijk in die periode ook tijdelijke werknemers van andere in de gemeente aanwezige (agrarische) bedrijven te huisvesten. Ad 1c. Gelet op de opgave (benodigd aantal bedden) en de mogelijkheden van toezicht e.d. geven wij naast de huisvesting op agrarische bouwpercelen de voorkeur aan grootschalige logiesgebouwen bij voorkeur op of aansluitend aan bedrijventerreinen. Daarbij is een zekere spreiding over de gemeente gewenst. Ook zal het aantal te huisvesten personen in totaliteit in een redelijke verhouding tot het aantal inwoners van de betreffende kern moeten staan. Ad 1d. Aanvragen die niet aan vorenstaande uitgangspunten voldoen, worden per geval beoordeeld en bij een positieve grondhouding van het college aan de gemeenteraad voorgelegd. Ad 2 Op basis van deze uitgangspunten wordt het college opgedragen het voorgestelde besluit (de beleidsregels) en indien nodig de Nota van zienswijzen aan te passen. Wat ons betreft komen daarin de algemene regels van artikel 2 (m.u.v. de leden 1 en 9) in grote lijnen ook weer terug. Alle logiesgebouwen dienen ook verplicht te worden een exploitatievergunning te hebben en de verordening toeristenbelasting zal moeten worden aangepast. Ad 3 Het niet vaststellen van de beleidsregels betekent wel dat de huidige beleidsregels nog enige tijd van kracht blijven. Voor wat betreft de huisvesting in woningen is dat ongewenst. Vandaar dat het college gevraagd wordt die wijziging z.s.m. door te voeren opdat niet meer meegewerkt behoeft te worden aan aanvragen op grond van het huidige beleid. Raadsvergadering 25 juni Deze vergadering was ingelast om het gebiedsplan Wieringermeer vast te stellen. Een uitwerking van de structuurvisie, waarover veel te doen is geweest de laatste maanden. Gelet op de standpunten in de coalitie en de raad is door ons onderstaande bijdrage ingebracht. De VVD heeft met ons overleg gehad over het door hen in te dienen amendement. Wij hebben besloten dat amendement niet mede in te dienen, maar wel te steunen. Omdat wij vinden dat het college opnieuw in gesprek moet met inwoners en partijen om meer draagvlak proberen te krijgen, vinden wij het eigenlijk niet juist reeds vooraf aan te geven dat het zoekgebied Agri++ wordt verkleind tot 750 ha. Daartegenover staat dat met name de grootte van het gebied punt van discussie was. Verkleining zou in de gesprekken kunnen leiden tot meer draagvlak. Vandaar uiteindelijk toch onze steun. Hieronder onze bijdrage. In de door de gemeenteraad in 2016 vastgestelde omgevingsvisie is aangegeven, dat als er voldoende aantoonbare behoefte is aan nieuwe bedrijfsgrond of grond voor glastuinbouw, uitbreiding van Agriport in de in de omgevingsvisie opgenomen richting voor de hand ligt. Aangegeven is dat op Agriport ook plek is voor meer datacenters. Gelet op de vele ontwikkelingen in de Wieringermeer is op verzoek en in overleg met de provincie besloten de omgevingsvisie voor de Wieringermeer nader uit te werken. Met als doel een afwegingskader waarbinnen bij de gemeente binnenkomende initiatieven in samenhang kunnen worden beoordeeld. Dit heeft geleid tot het opstellen van het voorliggende gebiedsplan. Het gebiedsplan is een nadere uitwerking van de omgevingsvisie/structuurvisie en is dus een deelstructuurvisie voor een bepaald gebied. Gelet daarop is het onjuist te spreken van een gebiedsplan. Gebleken is ook dat de term gebiedsplan tot verwarring leidt. Mede namens de fracties van VVD en SHK stelt onze fractie dan ook voor de benaming te wijzigen in deelstructuurvisie Wieringermeer en dienen wij hiertoe een amendement in. In het coalitieakkoord van SHK, VVD en CDA is opgenomen dat vanuit de deelstructuurvisie Wieringermeer ruimte wordt gegeven aan de verdere doorontwikkeling van een internationaal cluster datacentra. De voorliggende deelstructuurvisie past in de door de gemeenteraad vastgestelde omgevingsvisie/structuurvisie en in het coalitieakkoord qua denk- en ontwikkelrichting. Het verschil is dat de denk- en ontwikkelrichting thans meer concreet wordt. En getuige de vele reacties leidt dit tot sterkere emoties dan destijds bij de vaststelling van de omgevingsvisie, terwijl het gedachtengoed tussen beide visies overeenkomt. Daar waar de gemeente de complimenten heeft gekregen over de wijze waarop de omgevingsvisie is vastgesteld, is bij de totstandkoming van de deelstructuurvisie voor de Wieringermeer vooral het geluid te horen dat inwoners en belanghebbenden zich niet gehoord voelen. De deelstructuurvisie is in een langdurig en complex proces met drie overheden tot stand gekomen, waarbij ook inwoners en overige belanghebbenden betrokken zijn. De reacties maken echter ook duidelijk dat de inwoners en overige belanghebbenden dit niet als zodanig ervaren. Onze fractie roept het college op de komende maanden te benutten om de dialoog aan te gaan met inwoners en belanghebbenden en te bezien of meer maatschappelijk draagvlak is te verkrijgen voor de gekozen uitwerking van de omgevingsvisie. Deze dialoog kan dan ook gebruikt worden om nader uit te leggen wat in welk stadium moet worden onderzocht. Mogelijk kan het gesprek over de inhoud dan plaatsvinden los van eventuele oneigenlijke argumenten of halve waarheden. Dit komt ook de door de gemeenteraad te maken afweging en de besluitvorming door de gemeenteraad ten goede. En hierna de tekst van het amendement van de VVD dat door de raad is aangenomen. De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 25 juni 2019 Constaterende dat: · Ter besluitvorming voorligt het gebiedsplan Wieringermeer met daaraan toegevoegd de nota van zienswijzen; · Het raadsvoorstel veel goede elementen en voorstellen bevat om te komen tot een goede ruimtelijke indeling van de Wieringermeer; · Er vooral over de nu in het voorstel opgenomen grootte van het Agri++ zoekgebied veel vragen, opmerkingen en emoties leven; Van mening dat: · Met het opnemen van 1500 ha. in het Agri++ zoekgebied, nu te veel beslag wordt gelegd op de toekomst van de inrichting van de Wieringermeer; BESLUIT 1. Het voorgestelde besluit: - In te stemmen met bijgevoegde Nota zienswijzen; - Het Gebiedsplan Wieringermeer, conform hetgeen opgenomen in de Nota zienswijzen, gewijzigd vast te stellen te wijzigen in: · Het Agri++ zoekgebied nu te beperken tot in totaal 750 ha. en na een periode van vijf jaar te bezien in hoeverre er verdere behoefte bestaat aan uitbreiding van het zoekgebied Agri++, een en ander afgezet tegen de waarnemingen die op dat moment kunnen worden gedaan over o.a. de gerealiseerde omvang van de werkgelegenheid, de daadwerkelijke landschappelijke inpassing, de gewenste en benodigde infrastructuur etc. · Het college op te dragen het Gebiedsplan Wieringermeer en de Nota van zienswijzen hierop aan te passen; · Het Gebiedsplan Wieringermeer en de Nota van zienswijzen na aanpassing opnieuw voor te leggen aan de raad; · In de tussenliggende periode (opnieuw) in overleg te treden met de belangrijkste stakeholders en daarover te rapporteren aan de raad; · Het college in de tussenliggende periode toe te staan reeds bestaande initiatieven in procedure te brengen en ter besluitvorming voor te leggen aan de raad nadat de raad een besluit heeft genomen over de vaststelling van het Gebiedsplan. __________________________________________________________________________________ Toelichting Naar verwachting zal het Agri++ zoekgebied met 750 ha. ,in ieder geval voor de komende jaren, ruim voldoende zijn om aan de vraag naar de door het Rijk aangewezen zoekplaats voor glastuinbouw, nieuwe datacentra en bedrijven die niet passen op reguliere bedrijventerreinen, te voldoen. Door het CDA is nog een motie ingediend, mede namens de coalitiepartijen en D66 omtrent de omgevingsverordening van de provincie. De motie is raadsbreed aangenomen. Ook hiervan wil ik u de tekst niet onthouden. De motie is overigens ook in andere gemeenten aangenomen (voor zover mij bekend in ieder geval Schagen en Heerhugowaard). De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 25 juni 2019 Constaterende dat: · De provincie het concept van de Omgevingsverordening tot eind mei 2019 heeft vrijgegeven voor een ambtelijke consultatie; dit betreft een zogenaamde 75% versie; · De provincie op 13 juni jl. een bestuurlijk congres heeft georganiseerd over de Omgevingsverordening. Tijdens dit congres is aangegeven dat: o na de ambtelijke consultatieronde en het bestuurlijk congres de omgevingsverordening zal worden afgerond en na de zomer ter besluitvorming zal worden aangeboden aan de bestuursorganen van de provincie; o niet is gebleken dat in het besluitvormingsproces een bestuurlijke consultatie van de gemeentebesturen zal plaatsvinden. Overwegende dat: · In het kader van de Omgevingswet Provinciale Staten van Noord-Holland bevoegd zijn een omgevingsverordening vast te stellen; · Tijdens het door de provincie georganiseerde congres op 13 juni jl. niet is gebleken dat ruimte wordt geboden aan de gemeentebesturen om bestuurlijk op de inhoud van de vast te stellen omgevingsverordening te reageren; · een bestuurlijke consultatie wenselijk is, omdat de inhoud van de verordening mede bepalend zal zijn voor de vraag of invulling wordt gegeven aan het uitgangspunt van de Omgevingswet om meer ruimte te bieden aan gemeenten, ook omdat de Omgevingswet vooral uitgaat van participatie en de wet het mogelijk maakt lokale problemen lokaal op te lossen; · een consultatie van de gemeenteraden in het besluitvormingsproces ook niet tot ongewenste vertraging leidt omdat de Omgevingswet eerst op 1 januari 2021 in werking treedt; roept het college op: 1. Om er bij het provinciaal bestuur op aan te dringen dat de Omgevingsverordening gedurende een periode van 4 maanden ter consultatie wordt voorgelegd aan de gemeentebesturen in Noord-Holland en de gemeentebesturen in die periode de gelegenheid te geven hun zienswijzen uit te brengen; 2. Deze motie onder de aandacht te brengen van de raden van de gemeenten in Noord-Holland, met daarbij de oproep om de motie te ondersteunen. Raadsvergadering 27 juni 2019 En toen restte ons nog de kadernota. Na aanneming van enkele amendementen is de kadernota door de raad vastgesteld. Dit geldt ook voor enkele moties. In Hollands Kroon houden we de algemene beschouwingen bij de kadernota. Tot slot hieronder de tekst van onze algemene beschouwingen. Sinds enkele jaren kwam de kadernota na een aantal inhoudelijke sessies met de raad tot stand. Daarmee was het ook echt een kadernota van de raad. Bij de voorliggende kadernota zijn twee sessies met de raad gehouden, een fundamentele inhoudelijke discussie over doelstellingen en maatschappelijke effecten heeft niet of nauwelijks plaatsgevonden. Onze fractie gaat ervanuit dat de volgende keren de meer inhoudelijke werksessies worden georganiseerd. In lijn met het coalitieakkoord (realistisch en ambitieus door op de ingeslagen weg) bevat de kadernota geen grote kaderstellende veranderingen. Op nagenoeg alle onderdelen wordt zelfs geconstateerd dat de trends en ontwikkelingen geen aanleiding geven bestaande doelstellingen aan te passen. De kadernota gaat dan ook vooral uit van voortzetting van bestaand beleid. Toch ziet onze fractie wel een aantal zaken, die extra aandacht vragen. Onze fractie heeft er behoefte aan om te bezien of geen aanvullende maatregelen/regels nodig zijn om de ontsiering van het landschap en straatbeeld door allerlei reclameuitingen zo veel mogelijk tegen te gaan. Waar blijft de aangekondigde evaluatie van de gewijzigde APV? Voor wat betreft het programma vitaliteit passen de activiteiten bij het gedachtegoed van het CDA: de gemeente voert de regie over het welzijn van onze inwoners. Daarbij is zelfredzaamheid het uitgangspunt. Waar nodig zorgt de gemeente voor een steun in de rug. De kosten voor de zorg blijft een blijvend aandachtspunt. Wij verwachten dat het college er samen met Incluzio alles aan doet om deze kosten binnen de perken te houden. Onze fractie blijft zich zorgen maken over de beschikbaarheid van jeugdboeken in het bibliotheekwerk. Wij zien nog steeds een verarming in de leesondersteuning voor onze jeugd, zeker voor kinderen van ouders, die het financieel minder goed hebben. Wij vragen hiervoor opnieuw nadrukkelijk de aandacht van het college. En om zo nodig met passende maatregelen/voorstellen te komen. Voor wat betreft leefbaarheid zijn de activiteiten gericht op een veilige, aantrekkelijke en goed onderhouden openbare ruimte. Duurzaamheid en energietransitie zijn belangrijke opgaven voor de toekomst. Wanneer verwacht het college inhoudelijk in gesprek te gaan met de raad omtrent de lokale en regionale energiestrategie? We maken ons zorgen over het kunnen voldoen aan de vraag naar passende en geschikte huisvesting voor onze inwoners, waaronder goede betaalbare woningen. We wachten nog steeds op de resultaten van het woningmarktonderzoek. Een onderzoek waarvan de uitkomsten ook mede bepalen in welke volgorde een deelstructuurvisie wordt gesteld voor de omgeving van Nieuwe Niedorp/Winkel of Hippolytushoef/Westerland/Den Oever. Wanneer wordt dit woningmarktonderzoek afgerond? We hebben in ’t Veld gezien hoe lang het kan duren voordat er buiten bestaand stedelijk gebied mag worden gebouwd. Dat is voor onze fractie vorig jaar al aanleiding geweest om de dorpsraden van Nieuwe Niedorp en Winkel te vragen onderzoek te doen naar de woningbehoefte in dat deel van onze gemeente. Wat heeft het college tot nu toe concreet gedaan met de uitkomsten van dit onderzoek? Bij dienstverlening gaat het onder meer om verdergaande digitale dienstverlening, maar ook persoonlijk contact voor degenen die digitaal minder bedreven zijn. Onze fractie is erg benieuwd naar de ervaringen met de zogenaamde Promotiewagen, waarvan in de begroting 2019 sprake was. De communicatie met onze inwoners over beleid, maatregelen, voorgenomen besluiten en vergunningen blijft nadrukkelijk punt van aandacht. Bij de besluitvorming over de aanvullende subsidie voor de lokale omroep hebben wij het college gevraagd met de lokale omroep te bespreken of verspreiding langs dat kanaal mogelijk is. Kan het college hier al iets over terugkoppelen? De komst van de Omgevingswet per 1 januari 2021 is een belangrijke ontwikkeling. Zoals in de kadernota aangegeven, wil de raad meer inzicht in de rol van de raad bij de verdere implementatie van de wet. Onze fractie geeft er de voorkeur aan om dit te bespreken aan de hand van een bestuursopdracht, bij voorkeur voor de zomer van 2020. Onze fractie wil graag op korte termijn ook inzicht krijgen in de wijze waarop de organisatie is voorbereid om per 1 januari 2021 conform de nieuwe wet te werken. Heeft de organisatie goed in beeld welke regels uit de diverse gemeentelijke verordeningen onder de reikwijdte van de Omgevingswet vallen? Is de digitale ondersteuning van de (nieuwe) werkprocessen en de aansluiting op de landelijke voorziening DSO tijdig gereed? En zijn de medewerkers er zelf op tijd klaar voor (opleiding e.d.)? De afgelopen maanden heeft de gemeenteraad een aantal dossiers behandeld, waarin duidelijk is geworden dat realisering van beleid vooral ook een kwestie van handhaving is. Wat onze fractie betreft zal hiervoor meer capaciteit en dus geld beschikbaar moeten komen. De dekking of een deel daarvan kan volgens ons gevonden worden in de toeristenbelasting, die ook van toepassing verklaard zal worden op de huisvesting van tijdelijke medewerkers. Conclusie is dat met name bij de begroting de keuzes zullen worden gemaakt. Tot slot Voor degenen die zich door de gehele tekst hebben gewerkt, applaus. Ik wens iedereen namens de fractie fijne zomermaanden toe en een fijne vakantie. Sjaak Vriend Fractievoorzitter CDA Hollands Kroon

Motie mbt analyse overschrijding voorziening gemeentelijke gebouwen

CDA CDA D66 PvdA Doesburg 27-06-2019 21:33

Samen met D66 en SP hebben we een motie op de raadsagenda van 27 juni gezet die het college opdraagt om met een analyse te komen over hoe het zo fout heeft kunnen gaan rondom deoverschrijding van de voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen.In de laatste commissie MO/BO hebben we aan de hand van een feitenrelaas gesproken over wat er wanneer is gebeurd de afgelopen tijd waardoor er een fors tekort op de voorziening onderhoud gebouwen kon ontstaan. Dat feitenrelaas was toegezegd nadat wethouder Mulder was opgestapt en bood enig inzicht in het proces daaraan voorafgaand.Als CDA zijn wij altijd zeer kritisch geweest op dit dossier maar hebben nooit kunnen of durven bevroeden dat wanneer er op onze vragen geantwoord werd dat de werkzaamheden conform MJOP gewoon nog dit jaar uitgevoerd zouden worden wij hadden moeten vragen: ja, maar dat is theoretisch: zit het geld ook echt in het potje?Dit gehele traject loopt al jaren. Al die jaren zijn er vele momenten geweest waarop ingegrepen kon worden. Dat heeft toenmalig wethouder Jansen niet gedaan, ondanks aandringen en ook in het college lijkt de urgentie van deze zaak niet helemaal geland te zijn geweest. Anders had het toch nooit zo lang kunnen duren…Ondertussen hebben we de beantwoording op verdere technische vragen binnen. Dat verstrekt weer wat verdere duiding en dat is goed. Wat ons betreft had dit gewoon in de commissievergadering moeten gebeuren. Deze vragen zag het college reeds mijlenver aankomen. Nu de beantwoording er is missen wij nog een duidelijke analyse waarom al de genoemde risico’s, afwegingen etc zijn genomen, wat we hier van hebben geleerd en welke lessen we hier voor de toekomst uit trekken. Dat lijkt ons een prima bespreekpunt.(bijv: zie beantwoording vraag 14: er staat dat er het theoretisch budget als uitgangsbudget is toepast. Maar hoe kan dit nu ontstaan? Zijn de controlemechanismen wel ok? Etc)Daar de coalitiepartijen helaas geen zin hadden in het bespreken van een analyse, maar PvdA/GL wel de suggestie deed dat we dit (de stukken die op tafel liggen) tijdens een commissie in september zouden kunnen bespreken hebben we de motie (die het tochniet zou halen) ingetrokken en het onderwerp geagendeerd voor september. Zo kunnen we hopelijk in gezamenlijkheid als raad, college en ambtenaren van de gedane situatie teneinde deze ook te voorkomen.

Van "Kaasschaaf" naar "Botte Bijl"

CDA CDA VVD D66 Renkum 26-06-2019 16:12

Bijdrage CDA fractie Voorjaarsnota en Perspectiefnota 2019-2023 (26 juni 2019) Voorzitter, Nog geen jaar geleden, september 2018, sprak ik de Algemene beschouwingen uit van het CDA. Ik heb ze nog eens nagelezen om te zien wat er nu veranderd is. We lezen de ambities nog eens na van het Coalitieakkoord en leggen die naast de Voorjaarsnota en Perspectiefnota 2019-2023. Wanneer we dan de voorstellen zien van de Voorjaarsnota en Perspectiefnota, dan zien we dat er weinig overeind blijft van uw ambities van het Coalitieakkoord, dat uitblonk in termen als: We zetten nog meer inWe nemen regieWe onderzoekenWe maken een planWe versterkenWe maken beleidWe spannen ons inWe geven met de samenleving aandacht aan We vragen ons nu werkelijk af wat er nu feitelijk is gebeurd om die ambities waar te maken. Ook uw voornemen om de inwoners te betrekken bij ontwikkelingen zowel wat betreft de planvorming als de uitvoering lijkt een mislukking te worden. Het vertrouwen in het gemeentebestuur neemt mede hierdoor sterk af. Inwoners voelen zich niet meer gehoord. Hoe staat het met het contact met de inwoner? Wij ontvangen signalen dat het erg lastig is om afspraken te maken met bestuurders. Sommigen wachten reeds langer dan drie maanden. Het enthousiasme om mooie initiatieven vanuit de samenleving met het college te bespreken neemt daardoor in rap tempo af. Er moet dan ook daadwerkelijk wat veranderen in de bestuurscultuur van dit College, dat kennelijk nog steeds regeert vanuit haar ivoren toren. Het is de vraag of het dit College gaat lukken om ook in de bestuurscultuur de nodige veranderingen aan te brengen. Wij hebben een motie voorbereid met D’66 waarin we het college opdragen met de burger in gesprek te gaan. Wat wel verbeterd is, is de agenda voor de Raadsvergaderingen en de commissies. We zien duidelijke verbetering van de organisatie en het personeel. We klimmen weer uit het dal, echter, we zijn er nog niet. Dan de samenwerking binnen de Raad zelf. Voorzitter, het CDA is altijd een partij geweest die zich constructief opstelt t.o.v. het College en coalitie. Juist daarom is het bitter te moeten constateren dat de oppositie met daarin het CDA nagenoeg continu buiten spel wordt gezet. Wat we nog steeds zien is dat de coalitie toch weer op diverse dossiers eerst zelf een afweging maakt en dat vervolgens voorlegt aan de oppositie. Waarom niet gelijk een raadsbreed overleg? De oppositie bestaat niet uit tweederangs raadsleden. Er zit voldoende kennis en knowhow om tot betere voorstellen en besluiten te komen. Het enthousiasme bij onze raadsleden en commissieleden ebt weg, waarbij wordt aangegeven of wij nog wel zoveel tijd in het raadswerk moeten steken als de coalitie toch samen de dienst uitmaakt. Het proces om te komen tot besluitvorming rond de PPN, laat zien dat het ook anders kan. Laten we elkaar opzoeken, zodat de besluitvorming een breder draagvlak krijgt! Dan nu de Voorjaarnota en Perspectiefnota. Voorzitter, bij de PPN dient het nieuwe beleid en de extra budgetvraag integraal te worden afgewogen. We zien dat dit jaar het college voor de behandeling van de PPN al een aantal voorstellen naar de Raad heeft gestuurd, met als argument, kan niet wachten, is een wettelijke taak etc. Voorzitter het CDA is van mening dat alle voorstellen integraal bij de PPN dienen te worden afgewogen. Wat nu gebeurt, is dat de extra budgetvraag voor bijv. het IHP zich vertaalt in de VJN ipv de PPN. Bij de PPN vindt integrale afweging plaats en daarbij kan de Raad de noodzaak, wettelijke verplichting etc. meewegen bij haar afweging. Voorzitter, vorig jaar bij de begrotingsbehandeling illustreerde het CDA dit college als een gezelschap dat in een sterrenrestaurantje gaat dineren, terwijl de aanmaningen en incasso’s op de deurmat ploffen. Voorzitter, nu een jaar later mogen we constateren dat inmiddels ook de curator voor de deur staat. En dan is er ineens paniek en wordt er vervolgens niet meer bestuurd met visie, maar komt er een grove kaasschaaf uit de la, of, zo u wilt, gaat de ‘miljoenenjacht’ van start. Voorzitter, wanneer we kijken naar de VJN en de PPN en dan vooral naar de bezuinigingen en ombuigingen, zeg maar gewoon wat doen we niet meer, dan missen wij een strategische visie waaraan e.e.a. is getoetst, of heeft het college het louter en alleen boekhoudkundig getoetst, waarbij het jaarresultaat van de jaarschijven op minimaal € 0,- moet uitkomen. Het lijkt daar erg op. Echter, in Renkum, daar draait het om mensen en dat lijkt dit college in deze perspectiefnota volledig te vergeten. Wat voor een gemeente willen we nu zijn? Welke leefbaarheid hebben we onze inwoners te bieden? Zakken we met deze bezuinigingen niet door onze sociale basisvoorzieningen heen? Is er al gekeken welke impact deze maatregelen hebben voor onze inwoners? En wat vindt de inwoner hier nu zelf van? Bij de vaststelling van het Coalitieakkoord is teven besloten om de OZB met 7% te verhogen om gedeeltelijk de ambitie van dit college te bekostigen, waarvan ruim 1% voor de uitbreiding en salarisverhoging van deze wethouders. Het bestuur zit zo wel erg ruim in haar jasje met 4 fulltime wethouder en een burgemeester. Ook daar kan naar gekeken worden naast de voorgestelde bezuinigingen. Ook een herijking van het coalitieakkoord zou zeker nog een extra opbrengst te zien geven. Wellicht dat de meicirculaire hiertoe aanleiding geeft. Voorzitter, 1% OZB verhoging betekent een opbrengst van ongeveer € 70K, oftewel een last van gemiddeld € 0,30 per maand per huishouden. Gelet op dit kengetal zijn wij benieuwd wat de inwoner hier nu zelf van vindt. En hebben zij een keuze gehad? We zijn nog net een jaar na de verkiezingen en nu al blijkt dat de gewekte verwachtingen van alle mooie beloftes uit de verkiezingsprogramma’s niet worden nagekomen. Een verdere verschraling van het onderhoudsniveau openbare ruimten, begraafplaatsen etc. en de overige voorzieningen. Voorzitter, dan de beantwoording van vragen over de VJN van het CDA. De tekst in de VJN correspondeert niet met de beantwoording van de vragen over het Kalimaropad. Wat gaat u nu doen? Gaat u nu het ontwerp uitvoeren of niet? Uit de VJN blijkt dat u het pad niet gaat verleggen . Uit de beantwoording blijkt dat u het ontwerp gaat bespreken met de omwonenden. Dat rijmt niet met elkaar en wekt de indruk dat het college niet integraal werkt. De Connectie: Wanneer we even terugblikken naar de besluitvorming van destijds, om aan te haken, en nu kijken wat daar van is terechtgekomen, dan zien we dat het hele financiële plaatje waarop we destijds hebben besloten niet klopt. Grote overschrijdingen, en inverdieneffecten / efficiency voordelen, blijken een wassen neus te zijn. Zie hier het resultaat, een grote overschrijding die zich structureel doorzet. Wij hebben nu geen keus meer om anders te besluiten. Wel dringen we er bij het college op aan dat er nauwgezet op wordt toegezien dat de Connectie haar taken binnen de begroting uit gaat voeren en dat er waar mogelijk inverdiend gaat worden. Voorzitter als we de PPN nader beschouwen dan vallen ons de volgende punten op: Wanneer alle bezuinigingen één op één worden doorgevoerd dan eindigt de jaarschijf van 2020- 2021 neutraal op € 0,-Vanaf 2022 is er een positief resultaat van € 17K en Vanaf 2023 is er een positief resultaat van € 1.168KWanneer we kijken welke beleidsvelden met name bijdragen aan de tekorten dan zijn dit:Het sociaal domein; Met name de JeugdzorgDe ambtelijke organisatie, waaronder ook de ConnectieHet personeelsbeleidOnderhoud wegen Voorzitter begin juni ontvingen we de uitkomsten van de Meicirculaire. Het accres stijgt minder dan aanvankelijk in 2018 werd gemeld bij de septembercirculaire. De mei circulaire laat zien dat Renkum opnieuw fors minder van het Rijk ontvangt via het gemeentefonds. Ook deze uitkomsten zullen we nog moeten verwerken in de begroting 2020. Voorzitter het CDA is van mening dat de bezuinigingen in eerste plaats daar moeten worden gevonden waar zij ook veroorzaakt zijn. In de perspectiefnota geeft u aan dat u ook daar het merendeel van de bezuinigingen neerlegt. Daarmee redt u het niet. Een deel zal moeten worden gevonden in het voorzieningenniveau, en die zullen de inwoners direct dan wel indirect raken. Het is de vraag of wij dit nu al moeten invullen. Het CDA zou graag willen dat voor de begrotingsbehandeling er een brede inwonersraadpleging wordt gehouden waarin wordt gevraagd of men een x bedrag over heeft voor de volgende punten, waarbij inzichtelijk wordt gemaakt wat 1 % OZB verhoging betekent. Ik gaf al aan dat we daarover een motie met D’66 indienen. Voorzitter Het CDA is mede indiener van het breed samengesteld amendement. Het mag duidelijk zijn dat het CDA de bibliotheek zien als een (sociale) basisvoorziening, waarop wij niet willen bezuinigen.Ook het zwembad Oosterbeek wil het CDA handhaven. Met nagenoeg een bezettingsgraad van 100% voorziet dit in een duidelijke behoefte.Betaald parkeren is voor het CDA geen optie. Er is nauwelijks onderzoek gedaan naar consequenties. Wij zouden juist aantrekkelijk moeten zijn voor de ondernemers om zich hier te vestigen! De reactie van de ondernemersvereniging spreekt boekdelen. Ook de concurrentiepositie van onze centra tov Presikhaaf en Kronenburg is altijd meegewogen om juist geen betaald parkeren in te voeren.Het huidige niveau van groenonderhoud, is voor het CDA de basis. Wij willen hier niet verder op versoberen. Wij hebben al aangegeven dat de inwoners hier best wat voor over hebben. Ga dan ook het gesprek hierover aan met onze inwoners. Wat niet in het amendement is opgenomen is het schoolzwemmen. Voorzitter het is niet uit te leggen dat we enerzijds in Doelum een prachtige nieuwe zwemaccommodatie hebben gebouwd, en dat we anderzijds de schoolkinderen daar geen gebruik van laten maken, omdat we het schoolzwemmen niet meer faciliteren. Maak maximaal gebruik van deze dure voorziening en laat het schoolzwemmen in tact! Ook draagt het bij aan de ontwikkeling van de fijne motoriek. Het is meer dan een natte gymles. Wij komen hier bij de begroting op terug. Wij hebben ook gekeken naar de inkomens verruimde maatregelen. Samen met de VVD dienen we een motie in waarin we het college opdragen om een minima effectrapportage op te stellen. Daarin zal duidelijk worden of er al dan niet een verlaging van de individuele inkomens toeslag kan plaatsvinden. Het Nibud voert dergelijke onderzoeken uit. Ook het kostendekkend maken van de bouwleges is voor ons een belangrijke bijdrage om de tekorten op te lossen. Niet wachten maar nu doorzetten en invoeren m.i.v. 2020. Samen met GB dienen we hier een motie voor in. Ook in de commissie heeft het CDA al aangegeven dat het budget voor onderhoud wegen wel erg hoog is vastgesteld. Zowel structureel van ruim € 700.000 tot ruim € 900.000 alsmede de eenmalige dotatie van € 1.5 mio. ( 2019 en 2020) wellicht dat ook hier een kleine temporisering kan plaatsvinden, zodat de begroting minder belast wordt. Ook het onderzoek naar de staat van onze wegen moet nog worden gerapporteerd, wij willen hier niet op vooruit lopen. Zoals al eerder gemeld staat het CDA niet onwelwillend t.o.v. een kleine OZB verhoging. Een extra belasting van gemiddeld € 1,50 per huishouding zou voldoende moeten zijn om de voorzieningen op het huidige niveau te handhaven Wij willen voor deze maatregel het draagvlak onder onze inwoners weten. Daarnaast zal wat het CDA betreft ook nadrukkelijk gekeken moet worden naar de eigen ambities, zoals weergegeven in het coalitieakkoord. Ook daar zal in geschrapt moet worden of moeten zaken worden uitgesteld. Voorzitter wanneer we de balans opmaken mede n.a.v. onze voorstellen, dan kan er een negatief saldo ontstaan voor de komende jaren. Wij willen met onze inwoners in gesprek om samen met hen tot een duurzame oplossing te komen voor onze begroting. Tot zover de eerste termijn van de CDA fractie.

MET PLEZIER SPORTEN Het CDA wil dat ...

CDA CDA D66 Medemblik 29-04-2019 18:05

MET PLEZIER SPORTEN Het CDA wil dat iedereen met plezier kan sporten. Daarom zijn we, zowel in november 2018 als in april, in actie gekomen om het tekort aan zaalruimte voor de sportverenigingen in Wognum op te lossen. Wij vinden sportieve ontwikkeling belangrijk en willen dat de 'breedtesport' en de 'topsport' elkaar versterken. De afgelopen jaren heeft het tekort aan zaalruimte in Wognum hier qua beleving geen goed aan gedaan. Wij wisten natuurlijk al veel langer dat dit probleem speelt maar het onderzoek waar wij in november om hebben gevraagd heeft dit concreet aangetoond. Desondanks werd het voorstel aan de gemeenteraad om een oplossing te realiseren een fors discussiepunt. De oorspronkelijke opdracht van de raad aan het college was “…een voorstel voor een nieuwe sporthal…” “…teneinde een permanente voorziening cq. oplossing te creëren.”. Met name de zaalsportverenigingen waren hierdoor in de veronderstelling dat er een permanente, dus stenen, sporthal zou komen. In het voortraject zijn veel zorgen uitgesproken over de volwaardigheid van een semipermanente hal en over het beheer van de Westfrieslandhal in de Bloesem en daarmee ook het beheer van de nieuwe hal. Ook waren de verenigingen bang om het gymnastieklokaal aan de Sportlaan kwijt te raken. Het #CDA heeft daarom het raadsvoorstel op 25 april, met een amendement, aangevuld met drie extra kaders: 1) een volwaardige uitrusting van de nieuwe sporthal die bestemd is voor breedtesport en in principe níet voor commerciële doeleinden; 2) aanvullende afspraken maken met de beheerder over het gebruik van beide hallen in samenspraak met de zaalsportverenigingen; 3) het gymnastieklokaal aan de Sportlaan te behouden totdat er meer duidelijkheid is. Alle fracties, met uitzondering van D66, stemden hier voor. Het college gaat nu nader onderzoek doen naar een semipermanente sporthal. In november krijgen we alle details. Wij verwachten dat deze nieuwe hal er over een jaar staat en dat het capaciteitsprobleem naar tevredenheid van de gemeente, beheerder én de zaalsportverenigingen zal zijn opgelost. Namens de fractie, Raadslid Claudia Selders-Kroezen P.S. Alle 20 stukken bekijken / lezen? Zie agendapunt C.1 ➡️ http://ibabsonline.eu/Agenda.aspx?site=medemblik&agendaid=97a54781-d69c-40f2-a955-087e77d9dcbf&FoundIDs=&year=2019

Met plezier sporten

CDA CDA D66 Medemblik 29-04-2019 16:34

Het CDA wil dat iedereen met plezier kan sporten. Daarom zijn we, zowel in november 2018 als in april, in actie gekomen om het tekort aan zaalruimte voor de sportverenigingen in Wognum op te lossen." Wij vinden sportieve ontwikkeling belangrijk en willen dat de 'breedtesport' en de 'topsport' elkaar versterken. De afgelopen jaren heeft het tekort aan zaalruimte in Wognum hier qua beleving geen goed aan gedaan. Wij wisten natuurlijk al veel langer dat dit probleem speelt maar het onderzoek waar wij in november om hebben gevraagd heeft dit concreet aangetoond. Desondanks werd het voorstel aan de gemeenteraad om een oplossing te realiseren een fors discussiepunt. De oorspronkelijke opdracht van de raad aan het college was “…een voorstel voor een nieuwe sporthal…” “…teneinde een permanente voorziening cq. oplossing te creëren.”. Met name de zaalsportverenigingen waren hierdoor in de veronderstelling dat er een permanente, dus stenen, sporthal zou komen. In het voortraject zijn veel zorgen uitgesproken over de volwaardigheid van de semipermanente hal, het beheer van de Westfrieslandhal in de Bloesem en daarmee ook het beheer van de nieuwe hal. Ook waren de verenigingen bang om het gymnastieklokaal aan de Sportlaan kwijt te raken. Het#CDAheeft daarom het raadsvoorstel op 25 april, met een amendement, aangevuld met drie extra kaders:1) een volwaardige uitrusting van de nieuwe sporthal die bestemd is voor breedtesport en in principe níet voor commerciële doeleinden;2) aanvullende afspraken maken met de beheerder over het gebruik van beide hallen in samenspraak met de zaalsportverenigingen;3) het gymnastieklokaal aan de Sportlaan te behouden totdat er meer duidelijkheid is. Alle fracties, met uitzondering van D66, stemden hier voor. Het college gaat nu nader onderzoek doen naar een semipermanente sporthal. In november krijgen we alle details. Wij verwachten dat deze nieuwe hal er over een jaar staat en dat het capaciteitsprobleem naar tevredenheid van de gemeente, beheerder én de zaalsportverenigingen zal zijn opgelost. Namens de fractie,Raadslid ClaudiaSelders-Kroezen P.S.Alle 20 stukken bekijken / lezen?Zie agendapunt C.1➡️http://ibabsonline.eu/Agenda.aspx…

Lees hier onze inbreng over het Eneco debat

CDA CDA VVD D66 's-Gravenhage 09-07-2018 08:14

Tijdens een extra ingelaste raadsvergadering bracht Daniëlle Koster haar inbreng over de verkoop van de Eneco aandelen van de gemeente Den Haag. Tevens kwam de verhouding tussen de coalitie en de oppositie uitgebreid aan de orde. Voorzitter,Helaas hebben we moeten constateren dat dit nieuwe college, pertinent weigert van gedachten te wisselen met de Raad over een belangrijk besluit als de verkoop van Eneco, ons Haagse tafelzilver zeg maar. En dat niet voor het eerst; we zagen dit opzij schuiven van de Raad ook al eerder bij het debat over het coalitieakkoord. Na uren vergaderen weigerden de nieuwe coalitiepartijen om zelfs ook maar één vraag van de Raad te beantwoorden. Van een open bestuurscultuur en samenwerken met de Raad zoals deze coalitie dit met de mond belijd is in praktijk dan ook niks te merken. Die praktijk is namelijkdat de Raad het nu al meerdere keren heeft moeten afdwingen om met dit college over belangrijke zaken te kunnen spreken. Dat zou niet nodig moeten zijn en het is diep treurig dat dit nieuwe college terwijl ze nog maar een paar weken aan het roer is, nu al op deze regenteske manier bestuurt. Dit nieuwe college gaat dan ook totaal voorbij aan de positie van de Raad als hoogste orgaan in de gemeente. En laat tegelijkertijd zien geen respect te hebben voor de belangrijke controlerende taak van de Raad. Dan geeft het geen pas zoals de VVD doet om hier wat lacherig over richting de Raad te doen, het gaat hier wel om een fundamenteel recht van de Raad, wettelijk vastgelegd in de Gemeentewet, art 169, lid 4. Gezien de fundamentele vragen die de opstelling van het college van de afgelopen tijd oproept bij de Raad verzoeken we de eerste loco burgemeester, Dhr. De Mos als om hier de vragen die wij over hebben te beantwoorden. Kan de 1e locoburgemeester ook aangeven hoe de Raad de handreiking over open en constructieve samenwerking die hij heeft gedaan tijdens het debat over het coalitieakkoord moeten interpreteren? Tot nu toe ziet de Raad dat zij volledig opzij geschoven wordt bij belangrijke debatten en de oppositie wordt geschoffeerd. Wat is de belofte over constructieve en open samenwerking dan waard? Kan De Mos ook aangeven hoe het college voortaan wil omgaan met de verhouding tussen Raad en college en de belangrijke controlerende taak van de Raad? Ik constateer hierbij dan ook nog maar even dat in het verkiezingsprogramma van Groep de Mos een adviserend referendum wordt gevraagd over het Onderwijs Cultuur Complex, vanwege de verdeeldheid hierover in de stad terwijl over een groot onderwerp als Eneco waarover de meningen ook verdeeld liggen, de Raad niet eens fatsoenlijk hierover kan debatteren met het college. Wij zijn zeer benieuwd naar de beantwoording van de heer De Mos over de verhouding Raad en college. Dan nu verder met Eneco. Zoals wij in oktober vorig jaar al aangaven, is het CDA voorstander van de verkoop van de aandelen. Wij willen dit echter wel inkleden met belangrijke voorwaarden. Wij willen dan nu ook heel duidelijk en precies van de wethouder horen welke mogelijkheden Den Haag nog heeft om invloed uit te oefenen op de voorwaarden waaronder de aandelen worden verkocht. U heeft nu immers meer informatie omdat u al een commisisievergadering van de verkopers heeft meegemaakt. Graag een toelichting. Bij het vorige debat was de wethouder daar niet helder in. Is het nu inderdaad tekenen bij het kruisje zoals hij zei, of er zijn mogelijkheden om bij te sturen zoals hij opmerkelijk genoeg ook zei? Kan de wethouder in ieder geval en het CDA en zijn coalitiepartners GroenLinksen D66 gerust stellen dat vergroening van de deal nog mogelijk is? Omdat wij onze vraagtekens zetten bij het scherp onderhandelen van dit college, maar daar spreken we komende woensdag verder over, leek het het CDA wel goed om dit college in ieder geval een richting mee te geven voor aanvullende voorwaarden en daarom dient het CDA de volgende motie in: Verzoekt het college De koper dient gevestigd te zijn in een democratisch land;De zekerheden voor werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden voor de werknemers van Eneco dienen minimaal gelijk te zijn aan de huidige zekerheden geboden door Eneco;De bieder dient zich aantoonbaar te committeren aan de duurzame strategie en de warmte strategie van Eneco.Bij het verkoopproces van de aandelen Eneco namens Den Haag te stellen dat zorg gedragen dient te worden voor het behoud van het publiek belang, namelijk de huidige bijdrage van Eneco aan de energietransitie in Nederland, en dat indien nodig een beschermingsconstructie zal worden ingericht om dit publieke belang te borgen. Kan de wethouder ook meer vertellen over hoe ver de inrichting van het verkoopproces is en wat de termijnplanning is? Weten we al wanneer Eneco wordt verkocht en hoe? Beursgang of (gefaseerde) verkoop van de aandelen. Kan de wethouder toezeggen dat hij bij verder stappen de Raad wel van te informeert en de gelegenheid geeft vragen te stellen en wensen mee te geven?

Datebase Lokale Ondernemers

CDA CDA D66 VVD Dronten 16-04-2018 18:50

‘Dronten ken je ondernemers’. Dat was één van onze speerpunten tijdens de verkiezingscampagne. De afgelopen jaren hebben wij geconstateerd dat de gemeente Dronten haar ondernemers niet altijd goed kent en ook niet altijd weet voor welke diensten zij onze bedrijven kunnen inzetten. Motie Daarom is in november 2016 door Siert Jan Lap in nauwe samenwerking met Trudy Stoker van de VVD een motie opgesteld waarin zij voorstellen een database in te richten waarbij lokale ondernemers hun diensten kunnen aanmelden bij de gemeente. Zij kunnen dan bij een vraag (enkelvoudige of meervoudige onderhandse aanbestedingen) naar diensten/producten kijken of en wie in Dronten deze producten/diensten kunnen leveren. Om hiervoor in aanmerking te komen moet de ondernemer wel in actie/beweging komen en zich aanmelden. Uiteindelijk is deze motie door vijf partijen (ook met D66, LD en SP) ingediend en breed aangenomen. Invulling motie Nadien heeft het college van burgemeesters en wethouders de wens van de gemeenteraad opgepakt en is zij hiermee aan het werk gegaan. Na ruim een jaar werden wij als raad begin februari geïnformeerd over de invulling van de motie. Hierin wordt door het college aangegeven dat de database eerst in een pilotvorm wordt ingezet voor de Grond, Weg en Waterbouw (GWW). Als argument wordt gebruikt dat wij veel projecten in deze categorie uitvoeren en dat hiermee veel geld mee gemoeid is. Als CDA vinden wij deze pilot veel te smal, vooral omdat deze groep van ondernemers al gewend is mee te doen aan aanbestedingen. Het doel van de motie was juist dat alle ondernemers, ook die geen of minder ervaring hebben met het aanbesteden, zich bij de gemeente kenbaar konden maken en zo kunnen meedoen aan onderhandse aanbestedingen/gunningen. Daarom hebben wij deze brief opgewaardeerd en hebben wij er donderdag over gesproken. Wat missen wij In de commissievergadering van april 2018 hebben wij aan het college aangegeven dat, naar de mening van het CDA, de uitvoering van de pilot niet is geweest conform de strekking van de motie. Verder hebben wij gevraagd waarom de pilot niet breder is opgezet. Naast de, relatief gemakkelijke, GWW werken ook een database aanleggen voor de kleinere diensten/producten zoals drukwerk, onderhoud van gebouwen/inventaris, bloemen, etc. etc. Daarbij hebben wij benadrukt dat juist voor deze groepen ondernemers de Database een welkome aanvulling is. Juist voor hen is de drempel vrij hoog en deze kan met de database fors worden verlaagd. Wethouder van Amerongen gaf aan “er wel naar te willen gaan kijken” maar was duidelijk niet enthousiast en gaf aan dat er veel (juridische) haken en ogen aan zaten. Deze houding vindt het CDA heel erg jammer. Juist een pilot voor deze dienstverlening/producten is zinvol omdat dit niet gangbaar is. Ook de OVDD heeft zich ook altijd hiervoor sterk gemaakt. Oproep Daarom hebben wij een dringende oproep gedaan aan de wethouder, wat ondersteund wordt door een groot deel van de raad, om de pilot uit te breiden en ook kleine enkelvoudige of meervoudige aanbestedingen toe te voegen. Maak nu een echte database waarop iedere ondernemer zich kan aanmelden voor levering van producten/diensten zodat zij zichtbaar worden voor de gemeente en dat niet altijd bij één en dezelfde (con)collega wordt gekocht binnen of buiten de gemeente. Wij hopen dat de wethouder de oproep van de gemeenteraad alsnog ter harte neemt en de pilot gaat verbreden. Vinger aan de pols Het aanbesteden staat hoog op de lijst van het CDA en wij zullen de ontwikkelingen met aandacht blijven volgen en indien nodig het weer onder de aandacht te brengen. Heeft u praktijkvoorbeelden of heeft u andere ideeën dan horen wij deze graag. Wellicht kunnen wij dan samen optrekken om zo de dienstverlening van Dronten nog beter te maken. Namens de CDA-fractie Ferdinand Zomerman

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.