Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

1139 documenten

VVD wil weten waarom kermis in Hasselt niet door kon gaan

VVD VVD Zwartewaterland 14-08-2021 06:08

Hoe kan een grootschalig buitenevenement wat al een tijd wordt voorbereid opeens niet doorgaan?

 

Wij vroegen opheldering aan het gemeentebestuur. Wij willen weten welke afwegingen er zijn gemaakt door het gemeentebestuur om geen vergunning te verlenen voor de kermis in Hasselt. Ook willen we weten in hoeverre de vergunningaanvraag voor de Biestemerk in Genemuiden dankzij deze ontwikkelingen onder druk komt te staan.

Van de Arnhem Oost aanpak wordt de hele stad beter

VVD VVD Arnhem 30-07-2021 09:59

In maart 2020 tekenden de gemeente Arnhem en Nijmegen, de regio, de provincie Gelderland en het Rijk de woondeal regio Arnhem-Nijmegen. Een samenwerkingsverband voor de regionale woningbouwopgave.  Een belangrijk onderdeel in deze woondeal is de kernafspraak over leefbaarheid en de afspraak om stadsvernieuwing gezamenlijk een nieuwe langjarige impuls te geven. Deze aanpak wordt een integraal stadvernieuwingsprogramma voor de vijf meest kwetsbare wijken van Arnhem (Geitenkamp, Klarendal, Presikhaaf, Arnhemse Broek en Malburgen) en heet de Arnhem-Oost-aanpak. 

Het belangrijkste doel is om met een langjarige aanpak, het plan beoogt de komende 18 jaar, de kansen voor kinderen die opgroeien in deze wijken te verbeteren. Het doel is dat zij niet meer in armoede hoeven op te groeien, met een diploma van school komen, gezonder zijn (waardoor de druk op jeugdzorg vermindert) en opgroeien in een omgeving waar werken normaal is. 

Binnen deze Arnhem-Oost-aanpak is ook het Volkshuisvestingsfonds opgericht. Dit is een uitkering van het rijk aan gemeenten, in het geval van Arnhem 25 miljoen euro, waarmee we gaan investeren in woonkwaliteit, leefomgeving en verduurzaming in deze wijken. De regeling richt zich specifiek op particulier woningbezit. De corporaties doen datzelfde voor hun woningvoorraad, zodat woningen per blok of straat kunnen worden aangepakt. 

De gecombineerde aanpak van woningen en de directe leefomgeving, in samenhang met de bredere aanpak op het gebied van leefbaarheid en kansrijker opgroeien, moet zorgen voor een beter perspectief voor jongeren in deze wijken en voor meer mogelijkheden om volwaardig mee te kunnen doen in de samenleving. Dat is goed voor de jongeren, goed voor deze wijken en goed voor Arnhem. 

Menno LoosSteffenie Pape

Winnaars VVD "Geslaagd-actie" ontvangen hun "zomer-overlevingspakket"

VVD VVD Den Helder 25-07-2021 08:39

De winnaars van onze "Geslaagd-actie" zijn bekend! Afgelopen week ontvingen zij van de fractie het "Geslaagd-overlevingspakket". Zonnebrand factor 50, een 10-rittenkaart voor het IJsparadijs en (omdat sport en beweging natuurlijk belangrijk is) een beachtennis-set.

https://denhelder.vvd.nl/nieuws/45100/winnaars-vvd-geslaagd-actie-ontvangen-hun-zomer-overlevingspakket

Mede dankzij hun inzendingen konden wij ophalen bij onze jongeren hoe zij naar Den Helder kijken. 

Politiek Buskruit

VVD VVD Putten 04-07-2021 04:26

https://putten.vvd.nl/nieuws/44814/politiek-buskruit
Het is onrustig in Bijsteren. Bewoners groeperen zich en staan op tegen de plannen van de gemeente om tijdelijke flexwoningen te bouwen. De locatie lijkt al vast te staan, bewoners mogen meedenken over de inrichting en kleur. Dit is dus Puttense burgerparticipatie anno 2021.
Zo’n 10 jaar gelden, bij de economische crisis had er juist gebouwd moeten worden met een goede visie. Dan hadden we nu gewoon voldoende huizen gehad voor onze eigen jongeren en voor mensen met een urgentieverklaring. Het wordt tijd dat de Puttense politiek zich bezig gaat houden met de langere termijn. Waar willen we Putten zien over 20 jaar? Daar moeten we nu namelijk al aan werken en dat doe je niet met brandjes blussen!
Lees de hele column op puttensezaken.nl

VVD Lisse - Lisse in financieel zwaar weer.

VVD VVD Hillegom 30-06-2021 07:06

https://hillegom-lisse.vvd.nl/nieuws/45168/vvd-lisse-lisse-in-financieel-zwaar-weer

Lisse in financieel zwaar weer

Onze gemeente staat er financieel helaas niet rooskleurig op. Verlichting voor de korte termijn wordt verwacht door extra financiële toezeggingen vanuit de rijksoverheid. Voor een structurele gezonde begroting is er echter meer nodig. Er zullen keuzes moeten worden gemaakt.

Dit negatieve beeld komt voort uit de recent vastgestelde jaarrekening 2020 en de eerste halfjaarlijkse rapportage voor 2021. Met wat creatieve keuzes kon 2020 op het eerste gezicht financieel positief worden afgesloten. De ingeboekte besparing van ruim een miljoen euro voor niet uitgevoerde activiteiten komt in 2021 echter keihard terug. De kosten worden alsnog gemaakt en wij noemen dit dan ook jezelf rijk rekenen.

Voor jeugdzorg ontvangen de gemeenten sinds de decentralisatie in 2015 veel te weinig budget vanuit het rijk. Hierdoor is de financiële reserve bij veel gemeenten, waaronder Lisse, tot het minimum teruggevallen. Voor 2021 en 2022 is er inmiddels een hogere rijksbijdrage toegezegd. Maar voor een structurele bijdrage van voldoende niveau is het wachten op de afspraken die gemaakt worden bij de formatie van een nieuwe regering.

Met een door 97% van de gemeenten ondersteunde motie is via de VNG een noodkreet geuit. En hier ook heel nadrukkelijk aan toegevoegd dat de maat vol is. Bij het niet meeleveren van voldoende budget voor overgehevelde taken zullen deze mogelijk worden ingeperkt en nieuwe taken vooralsnog niet worden opgepakt. Bij het eerste denken we aan jeugdzorg en aan de WMO. Bij het tweede aan de uitvoering van de nieuwe omgevingswet en de uitvoering van maatregelen bij de energietransitie.

Maar met alleen extra geld vanuit het rijk komen we er niet. Dan blijven we tegen de randen van de financiële mogelijkheden van de gemeente oplopen. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden om de begroting structureel in evenwicht te brengen.

Keuzes die we moeten maken op voorzieningenniveau. Kunnen we deze handhaven of moeten we deels afschalen? Minder accommodaties bijvoorbeeld. Werkt de ambtelijke samenwerking in HLTsamen voldoende efficiënt? Kunnen we met andere inzet en met minder externe adviseurs en zonder dure externe rapporten ook de gewenste slagen maken?

Maar ook moet de aandacht uitgaan naar de gemeenschappelijke regelingen waar Lisse met andere gemeenten verplicht of vrijwillig aan deelneemt. Zoals de ISD, de Omgevingsdienst, de Maregroep, de Veiligheidsregio, Holland Rijnland en diverse andere. 

Werken deze samenwerkingsverbanden efficiënt genoeg? Zijn de daar ondergebrachte taken ook altijd noodzakelijk en voor alle gemeenten van toepassing? 

Het is inmiddels duidelijk geworden dat alleen een verzoek aan de samenwerkingsverbanden om ook een financiële bijdrage aan gemeenten te leveren niet helpt. Dan is de conclusie gerechtvaardigd dat het maar moet worden omgedraaid. En dat er door de gemeenten vanuit de inhoud gekeken moet worden waar de winst wel te behalen valt.

Een hele klus, waarbij nog deels het huidige college aan zet is. Onze verwachting gaat echter uit naar een nieuw college, dat korter ‘op de bal’ moet zitten en sneller noodzakelijke keuzes durft te maken. Wij zijn er klaar voor.

VVD Lisse - Lisse in financieel zwaar weer.

VVD VVD Lisse 30-06-2021 07:06

https://hillegom-lisse.vvd.nl/nieuws/45168/vvd-lisse-lisse-in-financieel-zwaar-weer

Lisse in financieel zwaar weer

Onze gemeente staat er financieel helaas niet rooskleurig op. Verlichting voor de korte termijn wordt verwacht door extra financiële toezeggingen vanuit de rijksoverheid. Voor een structurele gezonde begroting is er echter meer nodig. Er zullen keuzes moeten worden gemaakt.

Dit negatieve beeld komt voort uit de recent vastgestelde jaarrekening 2020 en de eerste halfjaarlijkse rapportage voor 2021. Met wat creatieve keuzes kon 2020 op het eerste gezicht financieel positief worden afgesloten. De ingeboekte besparing van ruim een miljoen euro voor niet uitgevoerde activiteiten komt in 2021 echter keihard terug. De kosten worden alsnog gemaakt en wij noemen dit dan ook jezelf rijk rekenen.

Voor jeugdzorg ontvangen de gemeenten sinds de decentralisatie in 2015 veel te weinig budget vanuit het rijk. Hierdoor is de financiële reserve bij veel gemeenten, waaronder Lisse, tot het minimum teruggevallen. Voor 2021 en 2022 is er inmiddels een hogere rijksbijdrage toegezegd. Maar voor een structurele bijdrage van voldoende niveau is het wachten op de afspraken die gemaakt worden bij de formatie van een nieuwe regering.

Met een door 97% van de gemeenten ondersteunde motie is via de VNG een noodkreet geuit. En hier ook heel nadrukkelijk aan toegevoegd dat de maat vol is. Bij het niet meeleveren van voldoende budget voor overgehevelde taken zullen deze mogelijk worden ingeperkt en nieuwe taken vooralsnog niet worden opgepakt. Bij het eerste denken we aan jeugdzorg en aan de WMO. Bij het tweede aan de uitvoering van de nieuwe omgevingswet en de uitvoering van maatregelen bij de energietransitie.

Maar met alleen extra geld vanuit het rijk komen we er niet. Dan blijven we tegen de randen van de financiële mogelijkheden van de gemeente oplopen. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden om de begroting structureel in evenwicht te brengen.

Keuzes die we moeten maken op voorzieningenniveau. Kunnen we deze handhaven of moeten we deels afschalen? Minder accommodaties bijvoorbeeld. Werkt de ambtelijke samenwerking in HLTsamen voldoende efficiënt? Kunnen we met andere inzet en met minder externe adviseurs en zonder dure externe rapporten ook de gewenste slagen maken?

Maar ook moet de aandacht uitgaan naar de gemeenschappelijke regelingen waar Lisse met andere gemeenten verplicht of vrijwillig aan deelneemt. Zoals de ISD, de Omgevingsdienst, de Maregroep, de Veiligheidsregio, Holland Rijnland en diverse andere. 

Werken deze samenwerkingsverbanden efficiënt genoeg? Zijn de daar ondergebrachte taken ook altijd noodzakelijk en voor alle gemeenten van toepassing? 

Het is inmiddels duidelijk geworden dat alleen een verzoek aan de samenwerkingsverbanden om ook een financiële bijdrage aan gemeenten te leveren niet helpt. Dan is de conclusie gerechtvaardigd dat het maar moet worden omgedraaid. En dat er door de gemeenten vanuit de inhoud gekeken moet worden waar de winst wel te behalen valt.

Een hele klus, waarbij nog deels het huidige college aan zet is. Onze verwachting gaat echter uit naar een nieuw college, dat korter ‘op de bal’ moet zitten en sneller noodzakelijke keuzes durft te maken. Wij zijn er klaar voor.

Opgave

VVD VVD Bernheze 29-06-2021 01:19

Afgelopen week hebben wij in de commissie Ruimtelijke zaken de nodige onderwerpen besproken met betrekking tot energie en duurzaamheid. In de nabije toekomst zal iedereen hier in verschillende mate mee te maken gaan krijgen. 

Maar sowieso zal het voor ons allen een enorme opgave worden.

 

Zo is de warmtetransitie besproken. Dit gaat kort gezegd over hoe we onze gemeente duurzaam krijgen en hoe we de klimaatdoelen gesteld voor 2030 en 2050 gaan halen. Dit heeft onder meer betrekking op de gebouwen waarin wij wonen en werken. Er wordt onder andere gekeken naar welke bestaande wijken van het gas af kunnen en op welke manieren we deze dan kunnen verwarmen.

 

De VVD-Bernheze is van mening dat we echt stappen moeten gaan zetten en snel ook. Echter wel met de nodige voorzichtigheid. Het belangrijkste hierin is voor ons om de mensen ook achter de noodzaak van verduurzamen te krijgen. Het zal ons allen in onze portemonnee raken, dus draagvlak is hierin het grootste goed.

 

Ook zijn wij van mening dat eerst ingezet moet worden op relatief simpele verduurzamingen, zoals isolerende maatregelen en bijvoorbeeld zonnepanelen. Hier is al een enorme slag te maken in ons energieverbruik. Het gasloos maken van bestaande woningen is namelijk vaak relatief kostbaar en het draagvlak hiervoor is volgens diverse enquêtes het laagst bij onze inwoners. Wel kunnen we natuurlijk, wanneer woningen in de toekomst worden verbouwd en de kosten door nieuwere technieken lager worden, erop aandringen om deze slag toch te slaan.

 

Heeft u ook ideeën over deze transitie? Wij horen het graag van u via info@vvdbernheze.nl.

 

 

Alexander Bongers,Commissie Ruimtelijke Zaken

Dorpshuis Overlangel

VVD VVD Oss 08-06-2021 03:04

https://oss.vvd.nl/nieuws/44511/dorpshuis-overlangel

Afgelopen maandag 7 juni wijdde het Brabants Dagblad een artikel aan de kosten van het dorpshuis in Overlangel. De VVD-fractie is blij dat er nu extra aandacht is voor dit geldverslindende dorpshuis. Wij zijn vanaf het begin -als een van de weinigen- tegen dit plan geweest omdat de kosten niet in verhouding staan tot het aantal inwoners. Ter vergelijking: voor een nieuw wijkcentrum in Ussen is nog geen 500 euro per inwoner beschikbaar! Als VVD-fractie zoeken we naar een oplossing waarbij de kosten meer in verhouding staan tot het aantal inwoners dat er gebruik van maakt. Heeft u ideeën hierover dan horen wij dat graag!

Artikel in Brabants Dagblad

Te duur dorpshuis ter waarde van 1100 euro per inwoner in Overlangel!

VVD VVD Oss 08-06-2021 03:04

https://oss.vvd.nl/nieuws/44511/te-duur-dorpshuis-ter-waarde-van-1100-euro-per-inwoner-in-overlangel

Afgelopen maandag 7 juni wijdde het Brabants Dagblad een artikel aan de kosten van het dorpshuis in Overlangel. De VVD-fractie is blij dat er nu extra aandacht is voor dit geldverslindende dorpshuis. Wij zijn vanaf het begin -als een van de weinigen- tegen dit plan geweest omdat de kosten niet in verhouding staan tot het aantal inwoners. Ter vergelijking: voor een nieuw wijkcentrum in Ussen is nog geen 500 euro per inwoner beschikbaar! Als VVD-fractie zoeken we naar een oplossing waarbij de kosten meer in verhouding staan tot het aantal inwoners dat er gebruik van maakt. Heeft u ideeën hierover dan horen wij dat graag!

Artikel in Brabants Dagblad

Kinderburgemeester in Bunschoten

VVD VVD Bunschoten 30-05-2021 23:38

De gemeente Bunschoten werkt aan bestuurlijke vernieuwing en vindt het belangrijk om kinderen te betrekken bij de gemeente en de politiek. Daarom is besloten om jaarlijks een kinderburgemeester aan te stellen.

https://bunschoten.vvd.nl/nieuws/44384/kinderburgemeester-in-bunschoten

© Gastles op De Wegwijzer

De gemeente Bunschoten werkt aan bestuurlijke vernieuwing en vindt het belangrijk om kinderen te betrekken bij de gemeente en de politiek. Daarom is besloten om jaarlijks een kinderburgemeester aan te stellen. De eerste kinderburgemeester wordt eind van dit schooljaar gekozen uit groep 7 van het basisonderwijs en is dan het volgend schooljaar in groep 8 kinderburgemeester van de gemeente Bunschoten.

De aanstelling is voor de duur van één schooljaar: van september 2021 tot de zomervakantie van 2022. Aan het eind van het schooljaar 2022 draagt de eerste kinderburgemeester de kinderambtsketen over aan zijn of haar opvolger. 

Taken kinderburgemeester

De kinderburgemeester krijgt vooral representatieve taken naast de (loco)burgemeester en sluit aan bij activiteiten voor kinderen vanuit de gemeente. Daarnaast mag de kinderburgemeester regelmatig met de (loco)burgemeester en eventueel de gemeenteraad meepraten over diverse ontwikkelingen. De kinderburgemeester brengt ook een eigen aandachtspunt in: een punt waar hij/zij veel waarde aan hecht en waaraan tijdens de periode als kinderburgemeester invulling wordt gegeven. 

Gastles door (loco)burgemeester

Om kinderen kennis te laten maken met de gemeentelijke organisatie en om meer te vertellen over de verkiezing tot kinderburgemeester, krijgen de groepen 7 van de basisscholen een gastles van de (loco)burgemeester aangeboden. De scholen kunnen vervolgens bepalen of zij een kind uit groep 7 willen afvaardigen die in aanmerking komt om kinderburgemeester te worden.

Bron: Gemeente Bunschoten

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.