Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland over CDA inzichtelijk

12 documenten

KWARTAALBERICHT - OKTOBER 2023

CDA CDA Noord-Holland 09-10-2023 14:56

In dit nummer 1 Van de fractievoorzitter 2 Het Meerjarenperspectief 2024-2027 3 Noord-Holland voorbeeld wereldwijd 4 Kaderrichtlijn Water 5 Klimaatadaptatie Hoorn 6 Overwhere, natste plek in Purmerend 7 Deelnemen aan fractievergadering Leeshier het gehele kwartaalbericht

KWARTAALBERICHT - JULI 2023

CDA CDA Noord-Holland 18-07-2023 11:21

KWARTAALBERICHT - JULI 2023 In dit nummer 1 Van de fractievoorzitter 2 De coalitievorming 3 Niels fractie-assistent in raad Alkmaar 4 Chris Jansen nieuwe fractie-assistent 5 Jaarstukken HHNK 2022 6 Werkbezoek Hedwig Komproe 7 Stadsstrand Hoorn lees hier het kwartaalbericht

5 SEPTEMBER: KOM IN ACTIE VOOR DE ZORG

SP SP VVD D66 CDA ChristenUnie Noord-Holland 27-08-2020 08:39

Het is tijd voor actie. Actie voor de zorg. Want onze zorgverleners verdienen meer dan alleen applaus. De coronacrisis heeft nog eens onderstreept hoe belangrijk goede zorg is. Ook zijn er de komende tijd veel meer mensen nodig die in de zorg willen werken zodat goede zorg voor iedereen gegarandeerd kan blijven en de werkdruk omlaag kan. Zorgverleners verdienen meer waardering: een beter salaris, minder werkdruk en meer zeggenschap over hun werk.
 
Maar ondanks verschillende stemmingen in de Tweede Kamer over ons voorstel voor meer structurele waardering voor zorgverleners, blijven de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie dit blokkeren. Zo gaan we van klappen vóór de zorg naar een klap in het gezicht van de zorg. Dat laten we niet gebeuren, onze zorgverleners verdienen beter.
 
DAAROM KOMEN WE OP ZATERDAG 5 SEPTEMBER OM 14.00U ONLINE IN ACTIE.
 
Dat is vlak voor Prinsjesdag en hét moment om van ons te laten horen. We doen dit online zodat (ook in deze coronatijd) zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen en we zorgverleners zo min mogelijk belasten. We gaan voor de grootste online zorgactie ooit! Meld je aan en wij sturen je snel meer informatie over hoe je mee kunt doen met de online zorgactie.
 

SLUIT JE AAN via deze link  

Zie ook: Gezondheidszorg

De columnisten: Een hete herfst is pure noodzaak

SP SP VVD D66 CDA Noord-Holland 26-06-2020 08:50

Tijdens de persconferentie van afgelopen woensdagavond kondigde minister-president Mark Rutte (VVD) versoepelingen aan voor de coronamaatregelen met de woorden: „Wij gaan met meer vrijheid de zomer in dan verwacht.” Het nieuwe moraal van de ‘anderhalve meter’ blijft overeind omdat het levensbedreigende coronavirus nog lang niet de kop is ingedrukt. Zolang er geen medische oplossingen zijn keert volgens hem het oude systeem niet terug, dus met aanpassingen kan het Nederlandse volk vakantie vieren is zijn stelling. Of de zomer een feestje wordt voor iedereen is maar de vraag.

Tekst: Willem Croese

Bij aanvang van de coronacrisis kwam zelfs het begrip ‘solidariteit’ uit de mond van Rutte en de zijnen. Velen applaudisseerden voor de zorgmedewerkers en zo werd het zogenaamde solidariteitsgevoel aangemoedigd. Eerlijk is eerlijk in de zorg is keihard gewerkt om met een zeer beperkte hoeveelheid middelen zo goed mogelijk patiënten te helpen. Wij kennen ook de trieste beelden en verhalen. Een belastingvrije bonus van duizend euro is voor het zorgpersoneel volgens de Tweede Kamer en het kabinet op zijn plaats. 

Het begrip solidariteit is intussen verdwenen uit de monden van de neoliberale politici met Rutte voorop. Het kapitalisme laat juist de zwakheden van het systeem zien. Bedrijven vallen om, werknemers raken hun banen kwijt, veel zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers) kunnen hun broeken niet meer ophouden, KLM krijgt 3,4 miljard euro van ons allen om weer te vliegen terwijl de grote jongens van dit bedrijf om die reden een jaar langer moeten wachten op hun dikke bonussen, en ga zo maar door. 

Een somber beeld dus. Wie betaalt de rekening? Het antwoord is wij. Neem bijvoorbeeld de ziektekostenverzekeraars die zullen zonder enige twijfel hun premies fors laten stijgen. Verhoging van het eigen risico en uitbreiding van de eigen bijdrage volgen vast ook wel. Of ondanks dat de meerderheid van de Eerste Kamer tegen de huurverhoging is per 1 juli weigert minister Ollongren (D66, Wonen) de maatregel af te blazen. Huurders kunnen dus vast hun knip openen.

Er is meer aan de hand. Het is niet voor niets dat wereldwijd tegen racisme wordt gestreden. Volkomen terecht dat men in opstand is. Je zult maar dagelijks ernstige hinder ondervinden door raciale en seksistische discriminatie in jouw woon-, werk- en leefsituatie. Het kapitalistische systeem is onder de anderhalve meter economie echt niet anders dan voorheen. En dan met de wetenschap dat de campagnes voor de Tweede Kamerverkiezingen van volgend jaar op gang komen. Mona Keijzer, CDA kandidaat lijsttrekker, maakte het van de week helemaal bont. Zij wil een ruk naar rechts, noemt het racismedebat een Randstedelijke discussie en sluit samenwerking met Forum voor Democratie niet uit, al moet Thierry Baudet volgens haar zijn mond spoelen.

De kaarten worden verder geschud om mensen tegen elkaar uit te spelen. Wij mogen eerst met alle risico’s van dien zoals gezegd vakantie vieren. In de tussentijd dendert het grootkapitaal zakkenvullend voort. Op de zogenaamde ‘routekaart’ zorgt het kabinet er voor niet te veel uit de bocht te vliegen. Het is een kwestie van geef het volk brood en spelen. In het najaar piekt naar verwachting het coronavirus weer met flinke nadelige gevolgen, terwijl er dan nog steeds geen medicatie is om deze sluipmoordenaar uit te schakelen. Met anderhalve meter afstand en internationale solidariteit is een hete herfst pure noodzaak om het kapitalisme van ons af te schudden.

SP gaat zich óók verzetten tegen opheffing buslijnen Gooi en Vechtstreek

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 17-10-2018 22:15

De kaalslag van het busvervoer in Noord-Holland Noord is nog maar net achter de rug. Maar de provincie heeft al weer een nieuw slachtoffer op het oog: de buslijnen in Gooi- en Vechtstreek. Deze week kregen statenleden een presentatie van de ideeën. Alleen "HOV" lijn 320 en een paar andere "stroomlijnen" blijven over. Zeven buslijnen zouden geheel of gedeeltelijk worden opgeheven. Statenlid Marnix Bruggeman kondigt aan dat de SP zich tot het uiterste zal verzetten.

In 2021 eindigt de subsidie-concessie Gooi- en Vechtstreek die de provincie aan Connexxion heeft verleend. Volgend jaar begint de aanbesteding van een nieuwe concessie. De provincie denkt nu al na hoe het nieuwe buslijnennet er uit moet gaan zien. Zij heeft daarvoor een opdracht gegeven aan Anne Koot, Proces- en Programma-manager van adviesbureau Goudappel Coffeng. Koot onthulde haar ideeën in een "benen-op-tafel"-overleg afgelopen maandag. Ze vindt dat er alleen nog zogenaamde stroomlijnen moeten overblijven, zoals HOV lijn 320. Mensen moeten daar op de fiets naar toe. Een fietsafstand van 2,5 kilometer vindt Koot aanvaardbaar. Als aanvulling kunnen er eventueel buurtbussen met vrijwilligers als chauffeur komen. Met het plan kan de provincie 20 procent besparen op de subsidie voor de buslijnen in Het Gooi.

Volgens de plannen zou buslijn 108 tussen Laren en Huizen moeten worden opgeheven. In Blaricum komt dan geen bus meer. Ook verdwijnen de

              De dikke donkere lijnen zijn de op te heffen busroutes

Hilversumse buslijnen 1 (naar Kerkelanden), 2 (naar het Erfgooierskwartier en winkelcentrum Seinhorst) en 3 (Oosterengweg). Tussen Bussum en Huizen verdwijnt lijn 107 langs het Mediapark. In Bussum zelf wordt lijn 107 op de Huizerweg opgeheven. In de Huizermaat in Huizen verdwijnen de lijnen 100 en 101.

Volgens de provincie gaat het nog maar om voorlopige ideeën. SP-statenlid Marnix Bruggeman is echter meteen in de hoogste staat van paraatheid: "Wij hebben net de aanbesteding van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord achter de rug. Daar zijn uiteindelijk 21 buslijnen geheel of gedeeltelijk opgeheven. De plannen daarvoor zijn door de provincie zo lang mogelijk geheim gehouden. Toen de SP ze openbaar maakte, zei gedeputeerde Elisabeth Post zelfs dat de SP mensen op het verkeerde been zette en onnodig paniek zaaide. Maar ondanks felle protesten van SP en talloze buspassagiers zijn de plannen uiteindelijk door de coalitie van VVD, D66, CDA en PvdA helaas precies zo doorgevoerd zoals de SP had voorspeld." Bruggeman raadt de buspassagiers in het Gooi daarom aan nu alvast te protesteren tegen de opheffingsplannen. "Als je het nu niet doet, krijg je straks te horen dat de plannen al vastliggen en dat je maar eerder had moeten protesteren."

De stadsbuslijnen in Hilversum bestaan al sinds mensen-heugenis. Hier in 1974 op het niet meer terug te herkennen Stationsplein.

SP twijfelt bij pilot 'bundeling' doelgroepenvervoer en OV Schagen

SP SP VVD CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Noord-Holland 11-06-2018 18:00

De statenfractie van de SP zet vraagtekens bij een onderzoek van de provincie om het speciaal leerlingenvervoer, ouderenvervoer en gehandicaptenvervoer open te stellen voor andere openbaar vervoergebruikers. Vandaag bespraken provinciale staten een voorstel van PvdA, CDA en D66 voor zo'n proef in Schagen. De SP wees er op dat tien jaar geleden overal mislukte proeven zijn gedaan met bundeling van doelgroepenvervoer en openbaar vervoer. Er zou eerst naar de resultaten van deze eerdere pilots gekeken moeten worden. PvdA, CDA en D66 vonden dit niet nodig. Een motie van de SP om te leren uit het verleden kreeg de steun van GroenLinks, PVV, Partij voor de Dieren, 50PLUS en Ouderenpartij.

Ook in de regio Schagen is in 2007 al een pilot gehouden. Bij deze regionale proef waren acht gemeenten betrokken. De pilot kostte € 220.000. Er zou openbaar vervoer naar Agriport bij Medemblik komen in combinatie met het speciaal gehandicapten- en leerlingenvervoer. Ook de toenmalige provinciale belbus werd bij de pilot betrokken. Verkeersadviesbureau AGV Movares maakte in maart 2008 een evaluatie. Conclusie: de pilot heeft geen resultaten opgeleverd die merkbaar zijn voor de reiziger. De combinatielijn naar Agriport is er nooit gekomen. De belbus Noord-Holland Noord is al lang ter ziele. Uit een andere pilot, Regiotaxi Zuidoost Drenthe, kwam naar voren dat gebruikers ontevreden waren dat er veel meer werd omgereden en de reizen langer waren gaan duren.

In een memo had SP-statenlid Marnix Bruggeman PvdA, CDA en D66 gevraagd eerst de resultaten van de vroegere pilots te bestuderen: "Met opnieuw het wiel willen uitvinden is niks mis. Wel als er vermoedens zijn dat dit wiel eigenlijk nooit zo goed wilde draaien. Meer efficiency is mooi. Maar de praktijk heeft uitgewezen dat je autisten of scholieren met een handicap niet in één busje moet stoppen met andere gebruikers van het openbaar vervoer. Dat leidt tot onrust en langere reistijden voor alle groepen."

Andries Thijssens (D66) wierp de SP tegen dat er op ICT-gebied in tien jaar veel veranderd is. En gedeputeerde Post (VVD) zei tegen Bruggeman: "In uw wereld mag dan in tien jaar niets veranderd zijn, in de wereld om u heen wel degelijk." Bruggeman: "Op één punt moet ik u inderdaad toegeven dat er wel iets is veranderd sinds 2008. En dat is dat de provincie Noord-Holland sindsdien - en per 22 juli aanstaande nog veel meer – allemaal buslijnen opheft. Deze pilot is weer een schaamlap voor het opheffen van buslijnen. Dat is er inderdaad veranderd: dat er een kaalslag heeft plaats gevonden in het gewone regulier openbaar vervoer. En dat straks met deze pilot Wmo-geld van de gemeenten wordt ingezet als gewoon openbaar vervoer dat door de provincie is wegbezuinigd."

Zie ook: Openbaar vervoer

Opheffing buslijnen Noord-Holland Noord - helaas – zoals SP voorspelde; acties gaan door

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 10-05-2018 13:03

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/05/opheffing-buslijnen-noord-holland-noord-helaas-zoals-door-sp-voorspeld-acties-gaan
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
De opheffingen van de buslijnen in Noord-Holland Noord zijn precies zoals de SP al had voorspeld. Dit blijkt uit het 'Vervoerplan Noord-Holland Noord vanaf 22 juli 2018' dat busbedrijf Connexxion onlangs op zijn website heeft gepubliceerd. In de staten­commissie Mobiliteit van 9 april had gedeputeerde Post (VVD) nog gezegd dat mensen op het verkeerde been waren gezet over de opheffingsplannen: "Er zijn daarbij verkeerde voorbeelden gebruikt. Er is paniek ontstaan, die volkomen overbodig is." Maar deze paniek bleek dus achteraf volkomen terecht. Acties van de SP tegen de opheffingen blijven doorgaan.

Hoewel Post geen namen noemde was duidelijk dat zij met haar beschuldigingen wees in de richting van de statenfractie van de SP, die eerder dit jaar onthulde welke lijnen zouden worden opgeheven. SP-statenlid Marnix Bruggeman heeft steeds gezegd dat elf buslijnen geheel of gedeeltelijk zouden worden opgeheven: "Waar we maar een greintje twijfel hadden of we het bij het rechte eind hadden, hielden we een slag om de arm. Uiteindelijk blijken er nu maar liefst veertien lijnen geheel of gedeeltelijk te worden opgeheven. Wij zijn er bepaald niet trots op dat we gelijk gekregen hebben. Want dit is diep triest voor de mensen die deze bussen nu nog gebruiken. Wij kunnen alleen maar gissen waarom gedeputeerde Post beweerde dat er onjuiste informatie was verspreid en paniek gezaaid." Tot de recente publicatie van het Vervoerplan op de website van Connexxion weigerde de gedeputeerde de opheffingsplannen openbaar te maken. Bruggeman: "Misschien hoopte ze op die manier dat er geen protesten kwamen." Die protesten kwamen er toch massaal, nadat de SP de opheffingsplannen bekend had gemaakt.

Helaas hebben de protesten nog nauwelijks geholpen, zoals nu blijkt uit het Vervoerplan. Alleen hier en daar zijn er onder druk van de protesten in de bezuinigingsplannen enkele kleinigheidjes teruggedraaid. Zo blijft tussen Callantsoog en Grote Keeten de bus rijden. In de vergadering van provinciale staten van 23 april had de SP voorgesteld extra provinciaal geld uit te trekken voor het behoud van de bedreigde buslijnen. Dat voorstel werd verworpen door een meerderheid van PvdA, D66, CDA en VVD. De SP geeft de strijd niet op en komt binnenkort met nieuwe acties.

Uit het onlangs publiceerde Vervoerplan van Connexxion blijkt het volgende:

- Lijn 5 ringlijn Alkmaar Station – De Hoef. Komt te vervallen.

- Lijn 10 Alkmaar Station – Oudorp – St. Pancras - Langedijk – Heerhugowaard. Rijdt voortaan het traject Station Alkmaar – St. Pancras Kerkplein. Traject St. Pancras – Heerhugowaard opgeheven.

- Lijn 11 Hoorn Station – Risdam – Wognum – Nibbixwoud – Oostwoud. Rijdt voortaan het alleen nog het traject Station Hoorn – Risdam. Traject Risdam – Oostwoud opgeheven.

- Lijn 28 Texel Veerhaven – Den Burg – De Koog. Er wordt niet meer het gehele rondje door Den Burg gereden.

- Lijn 32 Den Helder Station – Station Zuid – Julianadorp. Komt te vervallen.

- Lijn 34 Den Helder Station – De Schooten. Minder ritten (halvering frequentie) en een andere route.

- Lijn 123 Alkmaar Station – De Rijp – Alkmaar Station. Minder ritten. Rijdt op werkdagen één keer per uur. Op zaterdag en zondag opgeheven.

- Lijn 131 Hoorn Station – Blokker – Wervershoof – Andijk. Rijdt voortaan alleen nog in de ochtendspits en in de middagspits.

- Lijn 150 Alkmaar Station – Nieuwe Niedorp – Schagen Station. Komt te vervallen.

- Lijn 151 Alkmaar Station – Petten - Julianadorp.  Rijdt voortaan tussen Alkmaar en Petten. Traject Petten – Julianadorp vervalt.

- Lijn 152 Schagen Station – Callantsoog - Julianadorp. Rijdt voortaan het traject tussen Schagen en Callantsoog. Traject Grote Keeten – Julianadorp opgeheven. Enkele scholierenritten (lijn 652) Schagen – Julianadorp – Den Helder komen er voor in de plaats.

- Lijn 157 Alkmaar Station – Tuitjenhorn – Schagen Station. Traject Tuitjenhorn – Schagen Station vervalt.

- Lijn 158 Anna Paulowna – Breezand – Airport - Den Helder Station. Komt te vervallen.

- Lijn 164 Castricum Station – Egmond Binnen – Egmond aan Zee. Rijdt voortaan alleen nog in de ochtend- en middagspits. Tussen de spitsen en op zaterdag en zondag opgeheven.

Voor enkele (maar lang niet alle) opgeheven trajecten komt een belbus ("Overal Flex") in de plaats.

Het 'Vervoerplan Noord-Holland Noord vanaf 22 juli 2018' is te lezen op:https://www.connexxion.nl/wat-gaat-er-veranderen/1471

Afscheid na vier jaar wethouderschap: ‘een prachtige tijd’

VVD VVD GroenLinks CDA PvdA Noord-Holland 03-05-2018 08:28

In de afgelopen weken is er een nieuw bestuursakkoord gesloten tussen ODS, CDA en PvdA/GroenLinks. Dit betekent dat na maandag 23 april Ton Schuitemaker wethouder af is. Hij had graag doorgegaan, maar het is nu de beurt aan een nieuwe coalitie, zonder de VVD. In 2014 startte Ton als wethouder in een coalitie van CDA, GBS, PvdA/GroenLinks en VVD. De VVD’er kijkt nu terug op vier jaar wethouderschap.

https://westfriesland.vvd.nl/nieuws/30201/afscheid-na-vier-jaar-wethouderschap-een-prachtige-tijd

© Gemeente Stede Broec

Ton kijkt terug op ‘een prachtige tijd’. “Vanaf dinsdag ben ik geen wethouder meer. Jammer, want ik had alle kennis die ik heb vergaard graag nog vier jaar ingezet. Maar ja, dat is nu eenmaal het democratisch systeem. Ik kan het niet anders zeggen, dan dat ik een prachtige tijd heb gehad. Het college kende zich in een goede balans, collegialiteit en wederzijds respect. Natuurlijk, het was in het begin erg wennen, want het wethouderschap is toch een vak apart; er zijn geen cursussen vooraf om het te worden. Maar gaandeweg, ook door schade en schande, en zeker ook door die collegialiteit kreeg ik er toch behendigheid in.”

https://westfriesland.vvd.nl/nieuws/30201/Wethouder Ton Schuitemaker bij de vernieuwde kademuur bij Broekerhaven.Wethouder Ton Schuitemaker bij de vernieuwde kademuur bij Broekerhaven.

De afgelopen periode was best heftig, zeker als we de kranten alleen al moeten geloven. “De raadsperiode bestond wat mij betreft uit twee periodes: een eerste, zeer ongestructureerde en de andere na het aanbrengen van een structuur door de griffie. Ik ervaarde die eerste als lastig. De commissievergaderingen mondden uit in een soort vragenvuur: politieke en technische vragen door elkaar met weinig tot geen debat onderling; meer een soort wij (raad) tegen zij (college). De periode erna ging veel beter en toen was er ook tijd voor mijn eigen ontwikkeling.”

Ton is duidelijk over zijn functioneren. “Die eerste periode bracht met zich mee dat de informatievoorziening niet goed ging en dat is voor zowel college als de raad, vervelend. Door de structurering ging het beter en dat leidde tot een betere relatie tussen college (lees mij) en de raad.”

Een aantal uitgevoerde projecten springen er voor Ton uit. De renovatie van de kade van de haven, het planmatig onderhoud van de openbare ruimte, de kunst en cultuurnota en de algemene subsidieverordening. Maar wat hij zelf ook van waarde acht is het verschil kunnen zijn voor de inwoners, sturing geven om maatwerk te kunnen leveren, natuurlijk zonder uitzonderingsposities te creëren. “Ik ben trots op de dankbaarheid van inwoners.”  

De toekomst

En nu begint de toekomst na het wethouderschap, Ton gaat niet stil zitten. “De komende tijd ga ik mij richten op een heerlijke vakantie met Renate (zijn vrouw, red.). Weg met z’n tweeën, met de tent. Maar daarna zal ik contact opnemen met mijn vorige werk; ik heb politiek verlof gekregen voor het wethouderschap, maar ik kan weer terug. Wel zal ik in de regio kijken wat er te doen is; Westfriesland is te mooi om er niet te werken. Dus, als iemand een managementfunctie weet?”

Ton is de komende periode raadslid voor de VVD, samen met fractievoorzitter Martien Krijger. Samen gaan ze de komende raadsperiode het liberale geluid laten horen vanuit de oppositie in de raad. 

Negentig boze buspassagiers naar Provinciehuis tegen afbraak OV

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 09-04-2018 21:30

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/04/negentig-boze-buspassagiers-naar-provinciehuis-tegen-afbraak-openbaar-vervoer
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
Negentig boze buspassagiers uit Alkmaar, Bakkum, Castricum, Heerhugowaard kwamen vandaag naar het Provinciehuis in Haarlem. Zij protesteerden daar tegen de plannen voor opheffing van elf buslijnen in Noord-Holland Noord. Veertien van hen namen als inspreker ook deel aan de discussie in de statencommissie Mobiliteit. Officieel stond daar op de agenda alleen een voorstel van de PvdA om een paar busritjes uit het bezuinigingsplan toch maar niet te schrappen – door de SP bestempeld als schaamlap voor de afbraak van het openbaar vervoer. Over het bezuinigingsplan zelf wilden coalitiepartijen PvdA, VVD, D66 en CDA liever niet praten. De insprekers trokken zich daar niets van en pleitten samen bijna een uur lang, vurig en soms ontroerend, voor behoud van hun buslijn 5 (Alkmaar), 152 (Julianadorp) en 164 (Bakkum, Egmond).

De insprekers vertelden allemaal wat het verdwijnen van hun bus voor hen

betekent. Heel veel indruk maakte de toespraak van Giel Schoon, die leeft met een handicap: "Wij wonen met veertien mensen op de Alkenhoef in Alkmaar. Wij gaan bijna allemaal met de bus. Wij zijn geschrokken dat de bus misschien verdwijnt. Dan zijn we veel vrijheid kwijt. Wij willen dat de buslijn 5 blijft." Ontroerend was ook de inspraak van Salver Sarp-Koç, vrijwilligster in het buurthuis De Alkenhorst in Alkmaar. Ze werkt voor gehandicapten en oude mensen, en heeft zelf ook een handicap: "Wij zijn heel erg verdrietig, wij kunnen niet heel erg ver lopen. Wij gaan met de bus naar de stad en het vrijwilligerswerk. Dat kan ik niet met mijn scootmobiel. Met de bus kan ik dat wel. Alstublieft …. voor de gehandicapten en de oude mensen …. stop niet met bus 5, alstublieft."

Anke Kretsmar is ook actief in De Alkenhorst: "Toen bekend werd dat bus 5 ging verdwijnen, is men erg geschrokken. Drie jaar geleden moest ik vanwege financiële omstandigheden mijn auto de deur uit doen. Wat nu? Lijn 5! Ik moest er even aan wennen. En toen vond ik het geweldig. Met mijn lijn 5 kan ik naar het kerkhof, naar de kinderboerderij, maar het speeltuintje, naar het ziekenhuis en naar het centrum, en niet te vergeten de bibliotheek. De bereikbaarheid is voor economisch zwakkeren - en daar wonen er heel veel van in deze wijk - heel belangrijk om te kunnen participeren." Hilda Deis wees er op dat er in Hoefplan binnenkort een Pabo komt. Die studenten hebben ook bus 5 nodig.

Uit Castricum sprak Wil Groentjes, bewoonster van een appartement bij woonzorgcentrum De Sandmark: "Wij zijn allen zelfstandig, maar willen wel graag naar onze familie en vrienden. Ook willen wij hen kunnen ontvangen. Maar dit wordt onmogelijk als buslijn 164 komt te vervallen. Zelf heb ik familie en vrienden in Bakkum-Noord, in Egmond aan de Hoef en Egmond aan Zee. Zonder deze bus wordt het eenzaam, heel eenzaam."  Carolien Jansen verhuisde zes jaar geleden om gezondheidsredenen van Amsterdam naar Castricum: "Bij mijn sociale huurwoning stopten twee bussen. In de advertentie had gestaan: de strandbus naar Castricum aan Zee stopt bij u om de hoek! En dankzij bus 164 was Egmond aan Zee binnen 18 minuten bereikbaar. Nu dreigt dat uit beeld te raken. Nooit meer even snel de bus pakken voor een bezoek aan het strand of voor vrijwilligerswerk in de terminale zorg."

Ilse Dieben uit Julianadorp is ouder van een kind dat onderwijs volgt in Schagen. In haar inspraak zei ze: "Ik maak me erg veel zorgen over het busvervoer, over lijn 152." Ze maakte duidelijk dat de paar ritten die op scholierenlijn 652 overblijven volstrekt onvoldoende zijn: "Lange wachttijden tot meer dan een uur. Scholieren zullen langer blijven hangen in het centrum van Schagen. Mijn dochter maakt elke dag gebruik van lijn 152 en volgens haar is het altijd druk in de bus. In de middag zijn er altijd passagiers. Hou het studeren alstublieft aantrekkelijk voor onze kinderen."

Inspreekster Marjo Husslage werd aangevallen door VVD-statenlid Hanneke Kamer van Hoegee, die Husslage tegenwierp: "Op een gemiddeld buskaartje zit 60 procent subsidie. Dus wilt u dat wij nog meer gaan subsidiëren op bussen die leeg rondrijden?" Waarop Husslage terugsloeg: "De bussen rijden niet leeg rond, mevrouw, daar gaat het nou juist om. En u heeft het over subsidie, maar een bus was en zou nog steeds een nutsvoorziening moeten zijn." Ook andere insprekers gaven een politiek oordeel. Zoals Arjan Gelder van Wil Nu uit Alkmaar: "Deze verslechteringen zijn echt op de liberale zelfredzaamheid toer – zoek het maar lekker zelf uit. De overheid ontwikkelt zich op een voor ons onaanvaardbare wijze, waarbij niet meer sprake is van een dienende overheid, maar steeds meer afstotend."

SP-statenlid Marnix Bruggeman vatte daarna de verhalen van de insprekers nog eens samen: "Van de insprekers hebben we gehoord wat dit voor hen betekent. Niet meer met de bus boodschappen kunnen doen. Met een enorme omweg naar het ziekenhuis. Minder bezoek van familie. Ach, zegt Connexxion, waar de bus is opgeheven, moeten mensen voortaan maar voor eigen vervoer zorgen. Ik zeg: ach ja, en zo gaan jullie lekker door met de afbraak van publieke voorzieningen. Maar wij pikken het niet meer!"

In het debat daarna tussen de statenleden ging het er vaak fel aan toe. Tot zichtbare irritatie van de coalitiepartijen deed Bruggeman het volgende voorstel: "Ik heb laten uitzoeken wat we besparen als we de gedeputeerden niet meer in dienstauto's en taxi's laten rondrijden en ze in plaats daarvan een ov-jaarkaart geven. Per jaar een hálf miljoen. Dat geld kan dan naar behoud van de bus!"

D66 statenlid Andries Tijssens (D66) wekte de suggestie dat Bruggeman met zijn overzicht van de elf op te heffen buslijnen gelekt zou hebben uit geheime stukken. Bruggeman wees er fijntjes op dat zijn informatie kwam uit een stuk van Connexxion. Dat stuk had hij als openbaar stuk gekregen via gemeenteraadsleden uit Castricum en Heerhugowaard. Alleen de statenleden hadden dit stuk niet gehad. Gedeputeerde Post (VVD) stelde bij herhaling dat openbaar maken van de busplannen alleen maar tot verwarring zou leiden. Waarop Bruggeman reageerde: "Over dat verhaal dat het niet openbaar kan worden, omdat daardoor mensen wel eens in de war kunnen raken, wat is dat voor onzin? Dat er in de politiek dingen kunnen veranderen, dat gebeurt zo vaak. Moet je voortaan alles geheim houden tot aan het eind van een wetsvoorstel de Eerste Kamer definitief besloten heeft? Dat gelooft u zelf toch ook niet? Bruggeman kondigde tot slot aan in de komende statenvergadering te komen met een eigen voorstel om het openbaar vervoer daadwerkelijk te redden, "en niet met een schaamlap zoals de PvdA doet."

SP blijft knokken voor behoud openbaar vervoer in Noord-Holland Noord

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 13-03-2018 11:27

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/03/sp-blijft-knokken-voor-behoud-openbaar-vervoer-in-noord-holland-noord
Foto: Aart Marchal / Aart Marchal
Afgelopen vrijdagavond belegden de SP Castricum en SP Noord-Holland een actiebijeenkomst over het behoud van buslijn 164. Hierbij liepen de gemoederen hoog op. Als het aan de provincie Noord-Holland en vervoerder Connexxion ligt wordt er namelijk flink geschrapt in de dienstregeling. Momenteel vertrekt buslijn 164 nog de gehele dag ieder uur tot 23:00 ’s avonds. Vanaf juli 2018 dreigt de frequentie van de bus, die via Castricum en Bakkum naar Egmond aan Zee rijdt, te worden teruggeschroefd naar enkele ritten in de ochtendspits en enkele ritten in de middag.

De vele belangstellenden in Hotel Fase Fier maakten vrijdagavond duidelijk welke ingrijpende gevolgen de plannen van de provincie hebben op het dagelijks leven van mensen. Zo stopt bus 164 onder andere bij het winkelcentrum Geesterduin, woonzorgcentrum de Santmark in Castricum en het Sint Lioba klooster in Egmond-Binnen, waar onder meer respijtzorg wordt verleend. Kortom: het doen van de dagelijkse boodschappen of het afleggen van familiebezoek wordt veel mensen een haast onmogelijke opgave wanneer bus 164 overdag verdwijnt. Vanuit de Alkmaarse huurdersvereniging ‘Onder de Vleugels’ werd nog gewezen op de pijn die het dreigende verdwijnen van stadsbus 5 met zich mee zal brengen. Wanneer buslijn 5 in juli wordt geschrapt verliezen veel ‘oudere bewoners’ in De Hoef  hun rechtstreekse verbinding naar het ziekenhuis en het centrum van Alkmaar.  

Wat de SP betreft is deze kaalslag en verschraling van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord onacceptabel. Eerder, in januari dit jaar, trok de SP al met veertig gedupeerde buspassagiers naar het Provinciehuis in Haarlem om gedeputeerde staten (PvdA, CDA, D66 VVD) tevergeefs op andere gedachten te brengen. Ook toen veel persoonlijke verhalen van mensen die in de knel komen te zitten, wanneer onder andere, op bus 152 de rit van Callantsoog naar Julianadorp wordt opgeheven.

Met uw steun zal de SP zich echter blijven verzetten tegen de kaalslag van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord. De partij richt haar pijlen nu op de maand april wanneer de plannen van het provinciebestuur en Connexxion wederom aan de orde komen in de Staten. Houdt u onze website in de gaten voor nadere informatie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.