Nieuws van politieke partijen in Vught over GroenLinks inzichtelijk

16 documenten

De vinger van de SP

SP SP GroenLinks VVD PvdA Vught 07-08-2020 16:01

De opgestoken vinger die de SP heeft gebruikt in de soap rond de Jagersboschlaan, heeft in politieke kringen in Vught voor nogal wat verontwaardiging gezorgd. Tijd voor opheldering dus.

Het interpellatiedebat dat inmiddels achter ons ligt, heeft voor de nodige irritatie gezorgd omdat politici gestoord werden in hun vakantie. En dat snappen wij. Vakantie is tenslotte vakantie.

Konden we ook maar zeggen: de Jagersboschlaan is tenslotte de Jagersboschlaan. En daar blijf je ook af. Maar ja, zo consequent redeneren de heren politici in Vught dan weer niet. Zoals er wel meer niet consequent is: eerst een rechterlijke uitspraak respecteren, dan weer niet; zeggen dat je de raad goed hebt geïnformeerd maar eigenlijk dus niet; burgerparticipatie op papier belijden maar niet in de praktijk;

En daar verschijnt onze vinger ten tonele. Wij steken geen vinger uit naar wie dan ook. Maar de opgestoken vinger staat symbool voor het gevoel dat veel burgers hebben overgehouden aan het politieke gekonkel van de afgelopen jaren van VVD, Gemeentebelangen en (last but not least) PvdA/GroenLinks. Met als voorlopig hoogtepunt de soap (jawel, nog een) rond de voorlopige uitspraak van de rechter.

We begrijpen dat de coalitie danig in het nauw zit en daarom graag onze vinger gebruikt als afleidingsmanoeuvre. En dan komt een ander politiek spel van pas: stel je op als aangeschoten wild, schreeuw als de vermoorde onschuld en geef je politieke tegenstander een sneer. En dan maar hopen dat niemand het meer heeft over de werkelijke ellende die je zelf veroorzaakt.

Veel burgers hebben terecht het gevoel dat de politiek hen niets meer heeft te bieden. Want vaak gaat het niet meer om het algemeen belang maar om persoonlijke of partijbelangen. En daarom wordt er niet meer naar (gezond) tegengeluid geluisterd. Daarom tenslotte nog een advies dat we als SP nog niet zo lang geleden al eens hebben gegeven: als de sfeer zo is dat alleen partijbelangen nog een rol spelen, wek dan de slapende Rekenkamer tot leven. Want dat is dan nog de enige mogelijkheid voor deze coalitie om terug te keren op het pad van gezonde politiek.

De SP geeft het gemeentebestuur dus geen vinger maar reikt haar de hand. En wie kan rekenen: dat zijn vijf vingers.

Vught subsidieert het rijk en schuift N65 problemen op de lange baan

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 15-06-2020 07:11

Na een traject van meer dan 10 jaar vond in mei voor de gemeenteraad van Vught de finale besluitvorming plaats met betrekking tot de N65.Op donderdag 7 mei de inspreekavond met maar liefst 34 insprekers, op 8 mei de commissievergadering met 125 zienswijzen en tenslotte op 14 mei de raadsvergadering met ook het burgerinitiatief van Vught Participeert en vaststelling van het bestemmingsplan. Inspraakavond N65 Op de inspraakavond hebben maar liefst 34 personen en/of instellingen gebruik gemaakt van hun spreekrecht. Deels schriftelijk (ingestuurde brief), deels via een videoboodschap en 21 mensen zijn persoonlijk komen inspreken. De rode draad bij alle insprekers was klip en klaar: Er heeft nooit een echte dialoog plaatsgevonden tussen gemeente enerzijds en inwoners c.q. direct belanghebbenden anderzijds, inspraak en overleg werd niet op prijs gesteld. Of zoals een inspreker het verwoordde: “ We worden niet serieus genomen”. Alle 125 ingediende zienswijzen (bezwaren) werden van tafel geveegd. Zonder dat daarbij inhoudelijk op de bezwaren werd ingegaan. Wat kregen de indieners wel? Inconsequente antwoorden, onlogische conclusies en rekenmodellen waar geen touw aan vast te knopen viel. “Onder de maat” zo kwalificeerde de woordvoerder van de Vereniging Platform Vught Structureel de kwaliteit van de beantwoording door de gemeente. En het recht op inspraak, dat recht werd met de voeten getreden. De inwoners van de Heikantstraat/Olmenlaan en een deel van de Helvoirtseweg, de straten die met een verdubbeling van het verkeer krijgen te maken, die inwoners hebben geen recht op bezwaar. Want laten nou juist die twee straten niet tot het bestemmingsplan behoren. Die zijn ondergebracht bij het PHS-project. En tegen het PHS-project kan nu geen bezwaar worden gemaakt. Een van de meest getroffen groep inwoners van Vught werd zo met een bestuurlijk trucje van het college juridisch buitenspel gezet. Over integer besturen gesproken. Burgerinitiatief Vught Participeert Op 8 mei werd in de commissie Ruimte een start gemaakt met de inhoudelijke behandeling van het bestemmingsplan N65. Vooraf werd eerst een discussie gevoerd over het burgerinitiatief (onderzoek naar ondertunneling N65) van Vught Participeert. Iedere politieke partij in Vught omhelst burgerinitiatieven, men juicht ze toe. Zo veel werd wel duidelijk. Maar voor de coalitie van GB, PvdA-GroenLinks en VVD bleef het hierbij. Prachtig zo’n burgerinitiatief, maar nu even niet dus. Vught subsidieert het rijk En dan de N65. Feiten deden er voor de coalitie niet zo toe. Dat de verkeersonveiligheid in Vught dramatisch toeneemt, jammer maar we moeten verder. Een toenemende luchtverontreiniging in Vught, jammer maar we moeten verder. Wat we als burger wel krijgen zijn de kap van 418 bomen (waaronder 70 monumentale bomen), gelikte animaties van de nieuwe N65 als je over de weg zelf rijdt (maar zonder dat de geluidsschermen goed worden getoond, en ook niet wat je te zien krijgt als je niet op de N65 rijdt), onjuiste verkeersmodellen, onvolledige cijfers en halve waarheden. En een totale kostenpost voor Vught van ruim € 33 mln. ( 5.000 per huishouden) die ons niets gaat brengen, want de enige winst van de reconstructie van de N65 is een marginale verbetering van de doorstroming op de N65 zelf. Conclusie is dat Rijkswaterstaat zich wel in de handen mag knijpen met onze € 33 mln. Een mooie subsidie van Vught aan het Rijk. Problemen verschuiven naar de toekomst Op 14 mei was daar dan de raadsvergadering. Een marathonzitting, die duurde van 20.00 tot 02.00 ’s-nachts. Het burgerinitiatief was al eerder in de voorbereidende Commissie vergadering door de coalitie af geserveerd. Dat gebeurde nu nog eens formeel.Bij de inhoudelijke behandeling vielen tenslotte een drietal zaken op. In de eerste plaats de erkenning van PvdA-GroenLinks woordvoerder van de Vossen dat de raad in 2016 belangrijke informatie is onthouden. Hij doelde daarmee op de officiële Rijkswaterstaat berekening die concludeert dat de hele investering van (toen nog) € 110 mln. in de N65 voor Vught niets brengt. “Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar zou de besluitvorming in 2016 niet anders hebben doen zijn”, aldus PvdA-GroenLinks. Het CDA denkt van wel. We zouden als raad in 2016 hebben tegengestemd. Je gaat als raadslid toch geen miljoenen euro’s over de balk smijten? In de tweede plaats de verharding van de Jagersboschlaan. Wederom kon het college niet duidelijk maken dat die verharding noodzakelijk is en waarom de werkzaamheden op zo kort mogelijke termijn zouden moeten worden uitgevoerd. Maar toch werd de motie van de oppositie om de verharding uit te stellen door de coalitiepartijen afgewezen. Tenslotte de landbouwbrug op het perceel van de familie Simons. De geplande situering van de brug heeft duidelijk negatieve gevolgen voor de bedrijfsvoering en de toekomstbestendigheid van het landbouwbedrijf. Het CDA/D66 amendement om de geplande brug iets op te schuiven en daarmee de bedrijfsvoering niet te belasten haalde het ook niet. Afgewezen door de coalitie. Waarom? Omdat we verder moeten. Het CDA heeft tegen het bestemmingsplan N65 gestemd. Natuurlijk zijn wij voor ongelijkvloerse kruisingen, dat is ook niet het discussiepunt. We hebben tegengestemd omdat de leefbaarheid in Vught enorm afneemt door deze N65 plannen. Omdat er in Vught zelf sprake zal zijn van een enorme toename van de verkeersonveiligheid. Omdat daarvoor niets aan maatregelen is getroffen. “Dat komt later” zo was de reactie van college en coalitie. Dus eerst maar eens € 33 mln. subsidie aan Rijkswaterstaat geven en daarna maar eens kijken hoe we in Vught de problemen gaan oplossen? En wie gaat de kosten daarvan dan betalen? U raadt het al, dat zijn opnieuw de Vughtse burgers. Motie van wantrouwen Tot slot werd Wethouder van Woesik aan de tand gevoeld over de inspraak rondom de N65 plannen. Vond hij dat hij als verantwoordelijk wethouder echt zijn best had gedaan om de inwoners van Vught te betrekken bij de N65 plannen? De wethouder vond van wel. De oppositie onder aanvoering van het CDA niet. Uit opgevraagde informatie was namelijk gebleken dat de wethouder in de afgelopen 2 jaar slechts één keer had gesproken met burgers. Alle andere gesprekken werden door zijn ambtenaren afgehandeld. De wethouder bleef er bij dat hij zijn uiterste best had gedaan. Het CDA niet, en diende een motie van wantrouwen tegen wethouder van Woesik in, daarin gesteund door D66 en de SP. De motie haalde het niet, want de coalitiepartijen waren van mening dat de wethouder zijn werk wel goed had gedaan. Gezien de reacties in het Klaverblad wordt daar in Vught heel anders over gedacht.

Vught subsidieert het rijk en schuift N65 problemen op lange baan

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 02-06-2020 10:06

Na een traject van meer dan 10 jaar vond in mei voor de gemeenteraad van Vught de finale besluitvorming plaats met betrekking tot de N65.Op donderdag 7 mei de inspreekavond met 34 insprekers, op 8 mei de commissievergadering met 125 zienswijzen en tenslotte op 14 mei de raadsvergadering met het burgerinitiatief van Vught Participeert en vaststelling van het bestemmingsplan. Inspraakavond N65Op de inspraakavond hebben maar liefst 34 personen en/of instellingen gebruik gemaakt van hun spreekrecht. Deels schriftelijk (ingestuurde brief), deels via een videoboodschap en 21 mensen zijn persoonlijk komen inspreken. De rode draad bij alle insprekers was klip en klaar: Er heeft nooit een echte dialoog plaatsgevonden tussen gemeente enerzijds en inwoners c.q. direct belanghebbenden anderzijds, inspraak en overleg werd niet op prijs gesteld. Of zoals een inspreker het verwoordde: “ We worden niet serieus genomen”. Alle 125 ingediende zienswijzen (bezwaren) werden van tafel geveegd. Zonder dat daarbij inhoudelijk op de bezwaren werd ingegaan. Wat kregen de indieners wel? Inconsequente antwoorden, onlogische conclusies en rekenmodellen waar geen touw aan vast te knopen viel. “Onder de maat” zo kwalificeerde de woordvoerder van de Vereniging Platform Vught Structureel de kwaliteit van de beantwoording door de gemeente. En het recht op inspraak, dat recht werd met de voeten getreden. De inwoners van de Heikantstraat/Olmenlaan, de twee straten die met een verdubbeling van het verkeer krijgt te maken, die inwoners hebben geen recht op bezwaar. Want laten nou juist die twee straten niet tot het bestemmingsplan behoren. Die zijn ondergebracht bij het PHS project. En tegen het PHS project kan nu geen bezwaar worden gemaakt. Een van de meest getroffen groep inwoners van Vught werd dus met een bestuurlijk trucje van het college juridisch buiten spel gezet. Over integer besturen gesproken. Burgerinitiatief Vught ParticipeertOp 8 mei werd in de commissie Ruimte een start gemaakt met de inhoudelijke behandeling van het bestemmingsplan N65. Vooraf werd eerst een discussie gevoerd over het burgerinitiatief (onderzoek naar ondertunneling N65) van Vught Participeert. Iedere politieke partij in Vught omhelst burgerinitiatieven, men juicht ze toe. Zo veel werd wel duidelijk. Maar voor de coalitie van GB, PvdA-GroenLinks en VVD bleef het hierbij. Prachtig zo’n burgerinitiatief, maar nu even niet dus. Vught subsidieert het rijkEn dan de N65. Feiten deden er voor de coalitie niet zo toe. Dat de verkeersonveiligheid in Vught dramatisch toeneemt, jammer maar we moeten verder. Een toenemende luchtverontreiniging in Vught, jammer maar we moeten verder. Wat we als burger wel krijgen zijn de kap van 418 bomen (waaronder 70 monumentale bomen), gelikte animaties van de nieuwe N65 (maar zonder dat de geluidsschermen worden getoond en ook niet wat je te zien krijgt als je niet op de N65 rijdt), onjuiste verkeersmodellen, onvolledige cijfers en halve waarheden. En een totale kostenpost voor Vught van € 33 mln. ( 5.000 per huishouden) die ons niets gaat brengen, want de enige winst van de reconstructie van de N65 is een marginale verbetering van de doorstroming op de N65 zelf. Conclusie is dat Rijkswaterstaat zich wel in de handen mag knijpen met onze € 33 mln. Een mooie subsidie van Vught aan het Rijk. Problemen verschuiven naar de toekomstOp 14 mei was daar dan de raadsvergadering. Een marathonzitting, die duurde van 20.00 tot 02.00 ’s-nachts. Het burgerinitiatief was al eerder in de voorbereidende Commissie vergadering door de coalitie af geserveerd. Dat gebeurde nu nog eens formeel. Bij de inhoudelijke behandeling vielen tenslotte een drietal zaken op. In de eerste plaats de erkenning van PvdA-GroenLinks woordvoerder van de Vossen dat de raad in 2016 belangrijke informatie is onthouden. Hij doelde daarmee op de officiële Rijkswaterstaat berekening die concludeert dat de hele investering van (toen nog) € 110 mln. in de N65 voor Vught niets brengt. “Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar zou de besluitvorming in 2016 niet anders hebben doen zijn”, aldus PvdA-GroenLinks. Het CDA denkt van wel. We zouden als raad in 2016 hebben tegengestemd. Je gaat als raadslid toch geen miljoenen euro’s over de balk smijten? In de tweede plaats de verharding van de Jagersboschlaan. Wederom kon het college niet duidelijk maken dat die verharding noodzakelijk is en waarom de werkzaamheden op zo kort mogelijke termijn zouden moeten worden uitgevoerd. Maar toch werd de motie van de oppositie om de verharding uit te stellen door de coalitiepartijen afgewezen.Tenslotte de landbouwbrug op het perceel van de familie Simons. De geplande situering van de brug heeft duidelijk negatieve gevolgen voor de bedrijfsvoering en de toekomstbestendigheid van het landbouwbedrijf. Het CDA/D66 amendement om de geplande brug iets op te schuiven en daarmee de bedrijfsvoering niet te belasten haalde het ook niet. Afgewezen door de coalitie. Waarom? Omdat we verder moeten. Keuze van het CDAHet CDA heeft tegen het bestemmingsplan N65 gestemd. Natuurlijk zijn wij voor ongelijkvloerse kruisingen, dat is niet het discussiepunt. We hebben tegengestemd omdat de leefbaarheid in Vught enorm afneemt door deze N65 plannen. Omdat er in Vught zelf sprake zal zijn van een enorme toename van de verkeersonveiligheid. Omdat daarvoor niets aan maatregelen is getroffen. “Dat komt later” zo was de reactie van college en coalitie. Dus eerst maar eens € 33 mln. subsidie aan Rijkswaterstaat geven en daarna maar eens kijken hoe we in Vught de problemen gaan oplossen? En wie gaat de kosten daarvan dan betalen? U raadt het al, dat zijn opnieuw de Vughtse burgers. Motie van wantrouwenTot slot werd Wethouder van Woesik aan de tand gevoeld over de inspraak rondom de N65 plannen. Vond hij dat hij als verantwoordelijk wethouder echt zijn best had gedaan om de inwoners van Vught te betrekken bij de N65 plannen? De wethouder vond van wel. De oppositie onder aanvoering van het CDA niet. Uit opgevraagde informatie was namelijk gebleken dat de wethouder in de afgelopen 2 jaar slechts één keer had gesproken met burgers. Alle andere gesprekken werden door zijn ambtenaren afgehandeld. De wethouder bleef er bij dat hij zijn uiterste best had gedaan. Het CDA niet, en diende een motie van wantrouwen tegen wethouder van Woesik in, daarin gesteund door D66 en de SP. De motie haalde het niet, want de coalitiepartijen waren van mening dat de wethouder zijn werk wel goed had gedaan. Gezien de reacties in het Klaverblad wordt daar in Vught heel anders over gedacht.

Coalitie blokkeert beter renovatieplan van The Battle Axe in Cromvoirt

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 04-05-2020 22:19

Een unieke situatie in de laatste raadsvergadering. De oppositiepartijen D66 en CDA kwamen met een beter renovatieplan (mét dekking) voor gemeenschapshuis The Battle Axe in Cromvoirt, het college gaf daar een positief oordeel over, maar de coalitie zette alle zeilen bij om het D66/CDA-plan van tafel te vegen. Gemeentebelangen zette hierdoor de eigen wethouder voor schut. Uniek, maar niet iets om op trots op te zijn. “Een nieuw dieptepunt in de Vughtse politiek”, aldus D66-raadslid Fons Potters na de stemming in een stemverklaring.

Wat was het geval: D66 was zeer kritisch over de hoge bijdrage aan de renovatie van The Battle Axe, omdat het doel vooraf niet was vastgesteld. Het ging hier om een apart potje provinciale ruimte-voor-ruimte-geld, dat binnen korte tijd besteed moest worden, anders moest het geld terugvloeien naar de provincie. De uitgangspunten waarop het college voorstelde om 750.000 euro te steken in het gemeenschapshuis van Cromvoirt gaan lijnrecht in tegen het in Vught democratisch vastgestelde gemeentelijke beleid: ■ Bij het accommodatiebeleid gaan we voor zoveel mogelijk doen op zo min mogelijk vierkante meters. Hier mag 7,5 ton geïnvesteerd wordt in een gebouw met een zeer lage bezetting, zelfs zonder de inspanningsverplichting om een wat hogere bezetting te bereiken. ■ De toegankelijkheid voor iedereen wordt niet gewaarborgd, omdat er geen lift komt. In 2019 heeft dit college nota bene de Lokale Inclusie Agenda 2019-2021 ‘Onbeperkt Meedoen’ laten vaststellen. Hier was een concrete kans, maar er wordt niet naar gehandeld. ■ Er wordt 7,5 ton geïnvesteerd in een gebouw van de ander. Volgens de wethouder omdat er sprake is van erfpacht. Maar dat is bij De Zwaluw ook zo, maar daar mag geen cent van de gemeente naar de nieuwe kantine. En aan de DePetrus is ook meebetaald, terwijl het gebouw van derden is. ■ De Speeldoos hoeft nergens op te rekenen, omdat het bestuur het te vroeg vond om het gebouw en de grond voor 1 euro aan de gemeente te verkopen. De SP vroeg terecht waarom die aankoop eis niet gesteld is bij deze investering in The Battle Axe.

D66 kon niet anders concluderen dat dit voorstel is geen maatwerk, maar willekeur, meten met meerdere maten. “Maar laat duidelijk zijn, wij hebben hiermee geen enkele kritiek op het bestuur van The Battle Axe”, aldus Potters. “Zij hebben een plan gemaakt en hebben zich aan de afspraken gehouden die ze met het college hebben. Wij spreken dus het college aan, omdat zij handelen tegen hun eigen uitgangspunten. Ambities op inclusie, duurzaamheid en benutten van accommodatie worden niet gehaald.”

Wél een lift en duurzaamheidsmaatregelen

In het ruimte-voor-ruimte-potje zat nog 65.000 euro, zo bleek uit navraag. Het college legde het renovatieplan pas voor aan de raad in vergevorderd stadium, zelfs nadat het vol trots verteld was in de media en daarom vond D66 het onverantwoord om de Cromvoirtse gemeenschap teleur te stellen. Daarom stemde D66 voor deze investering en stelden we voor om het nog iets beter te doen met het restant in de ruimte-voor-ruimte-pot waar nog geen bestemming voor was; de lift erin en de rest van de bedrag voor duurzaamheidsmaatregelen. De college gaf een positief oordeel over dit D66/CDA-voorstel.

Maar dat was tegen het zere been van de coalitiepartijen Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD. Die dachten met het plan mooie sier te maken in Cromvoirt? In alle haast moest er geschorst worden, want het D66/CDA-voorstel leek het te gaan halen. Want wie stemt er nou tegen een voorstel waarover het eigen college positief geadviseerd heeft? En welke partij stemt er nou tegen het advies van zijn eigen wethouder? Het antwoord: Gemeentebelangen, samen met PvdA-GroenLinks en VVD.

‘Lift in The Battle Axe helemaal niet nodig’

Gemeentebelangen vond de lift overbodig. Maar in het bouwplan worden er wel voorbereidingen gemaakt voor het plaatsen van een lift. Op de vraag of die voorbereidingen dan ook maar uit het plan moeten, kon GB-raadslid Bregje Peijenburg geen antwoord geven. Voor extra duurzame maatregelen moet het college maar op zoek naar subsidies. Dat kan, maar dan zul je toch echt zelf ook een bijdrage moeten leveren. Niets wordt 100% gesubsidieerd, meestal maximaal 50%. Als je dus geen cent extra wilt uitgeven aan duurzaamheid, is de subsidie automatisch nul euro.

Veel verwijten en sneren van PvdA-GroenLinks

PvdA-GroenLinks maakte het nog bonter en had bedacht om de oppositiepartijen eens een lesje te leren. Karin Sprik kwam richting D66 en CDA met enkel verwijten dat de partijen te kritisch op het proces waren. En dat PvdA-GroenLinks dit bedrag wél over heeft voor Cromvoirt. Sprik had gemist dat in de commissievergadering D66 en CDA ook al gezegd hadden niet meer terug kunnen vanwege de beloftes aan Cromvoirt. Op de vraag, die drie keer gesteld werd, over binnen welke kaders deze 7,5 ton wordt uitgegeven, had Sprik geen antwoord. Dat D66 en CDA voorstellen de lift mogelijk te maken extra geld beschikbaar te stellen voor duurzaamheid, sloot exact aan bij het verhaal van PvdA-GroenLinks in de commissievergadering. Na het onnodig agressieve betoog van PvdA-GroenLinks was er geen ruimte meer om dit in te zien.

De VVD legde het plan wel tegen een soort meetlat, maar kon niet uitleggen waarom het wel 750.000 euro mag kosten, maar niet dat het met lift en duurzaamheidsmaatregelen geen 815.000 euro mocht kosten.

Geld niet naar lift maar naar ‘brug van niks naar nergens’

Uiteindelijk dwongen op één na alle aanwezige raadsleden van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD wethouder Pennings te zeggen dat 15.000 euro (van het totaalbedrag van 65.000 euro) al naar een nieuwe brug bij Fort Isabella zou kunnen gaan. Daartoe was vorig jaar een motie opgesteld, maar die is niet uitgevoerd. Nu wordt er alsnog gekeken of het geld van de provincie wel naar die brug mag, die PvdA-GroenLinks destijds treffend ‘een brug van niks naar nergens’ noemde. Vught heeft er immers weinig aan, laat staan Cromvoirt.

Uiteindelijk is vooral de Cromvoirtse gemeenschap de dupe van dit soort politieke spelletjes. Vervolgens kwam Gemeentebelangen uit de losse pols met het plan om het geld uit te geven aan een opknapbeurt van De Noot in Cromvoirt (gebouw van de fanfare). Op die manier met geld strooien is nu juist de kritiek van D66 op het hele proces, maar dat was duidelijk aan dovemansoren gericht.

https://vught.d66.nl/2020/05/04/coalitie-blokkeert-beter-renovatieplan-van-the-battle-axe-in-cromvoirt/

Reacties? fractie@d66vught.nl

The post Coalitie blokkeert beter renovatieplan van The Battle Axe in Cromvoirt appeared first on D66 Vught.

D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 12-03-2020 07:31

D66 wil dat de gemeenteraad, maar ook inwoners van Vught en belangenorganisaties beter meegenomen worden in de ontwikkelingen bij de IJzeren Man. Aanleiding is de aanleg van een illegale parkeerplaats, waarbij groen en bomen weggehaald werden, zonder dat daar een vergunning voor was aangevraagd. Verder zijn er ook allerlei andere ‘wilde’ plannen bij de IJzeren Man, die wel bekend zijn bij het college, maar niet met de raad en inwoners van Vught gedeeld worden.

De IJzeren man is een geliefde en gewaardeerde plek in Vught om te wandelen, sporten, zwemmen of te genieten binnen of buiten. Op het terras, op het strand of ergens aan de oever van het water. De parel van Vught, een pleisterplaats. Ooit werd het rondje IJzeren Man met een handtekeningen actie veilig gesteld. Bijna iedereen die in Vught woont komt er wel eens.

Ook nieuwe eigenaar moet zich aan afspraken houden

Er diende zich anderhalf jaar geleden opeens een nieuwe uitbater aan. “Dat had van ons niet gehoeven, want we waren zeer tevreden over hoe Fit Outdoor het aanpakte met respect voor natuur, omgeving en cultuurhistorie”, aldus fractievoorzitter Dianne Schellekens. “Maar goed, dat is niet aan ons of aan de omgeving om te bepalen wie de uitbater is, zolang hij zich maar aan de afspraken en het bestemmingsplan houdt.”

De nieuwe ondernemer bleek grote plannen te hebben en strooide dat rond in Vught. Dat was voor de fractie Van D66 wel reden om eens na te vragen bij het college wat er klopte van deze verhalen en of dat paste op deze plek. D66 heeft toen ook met de ondernemer gesproken en hij heeft ons zijn plannen laten zien. De plannen zijn ook aan het college voorgelegd, dus we hadden verwacht dat daarover na een jaar wel een ei gelegd zou worden en dat de gemeenteraad geïnformeerd zou worden.

Ondernemer dient kennis van regelgeving te hebben

Een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. Dat zijn kaders de we in het verleden hebben meegegeven als raad. Het gebruik en bezoek van het Strandhuys,  het strandpaviljoen en het strandbad wordt steeds intensiever. Dat betekent, meer mensen, meer verkeersbewegingen, meer drukte en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De fractie van D66 vraagt zich oprecht af of dit allemaal binnen de kaders valt en of het college mandaat heeft om deze plannen te faciliteren zonder de raad hierover te informeren en/of om advies te vragen. Een ondernemer moet kunnen ondernemen maar niet ten koste van de natuur, rust, cultuurhistorie waarde, de grote waarden die Vught toekent aan de IJzeren Man. En een ondernemer die zijn zaken op orde heeft, moet weten wanneer je een vergunning nodig hebt, zoiets is een wezenlijk onderdeel van ondernemen.

GB wil illegaal aangelegde parkeerplaatsen legaliseren

CDA en SP ondersteunden de oproep om iedereen meer bij de ontwikkelingen te betrekken. Bij de coalitiepartijen Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks was er echter geen enkele behoefte te zijn om meegenomen te worden in de plannen. Dat is volgens deze partijen aan het college. PvdA-GroenLinks was het wel met D66 eens dat een ondernemer zich moet houden aan de afspraken en het bestemmingsplan. Gemeentebelangen vond van niet. De partij beoordeelde de illegaal aangelegde parkeerplaatsen als een verbetering en sprak de hoop uit dat deze snel gelegaliseerd zal worden. Kortom: als je als ondernemer iets illegaals doet, het verkoopt als iets wat in het algemeen belang is, dat vindt die partij het een prima route om het daarna te legaliseren.

De VVD maakte het nog bonter. Deze partij had helemaal geen trek om te praten over dit onderwerp en wilde via een ordevoorstel dit onderwerp zelfs van de agenda halen. Toen dat niet lukte werd er op verschillende manieren uitgehaald naar D66. Zo moest D66 van de VVD maar eens stoppen met stellen van controlerende vragen, want die zijn volgens de VVD enkel gericht op het in diskrediet brengen van het college. Ook zouden de contacten met bijvoorbeeld de Natuur en Milieugroep uitstekend zijn. Wethouder Van de Ven beaamde dat, maar sprak over de kwantiteit van die gesprekken en niet de kwaliteit. Het was tekenend dat juist op deze avond een inspreker van de Vughtse groene organisaties zijn grote zorgen uitte over de ontwikkelingen bij de IJzeren Man. Hij schetste onder andere de schade aan de natuur aangebracht bij het illegaal aanleggen van de parkeerplaatsen. Als partijen, burgers of organisaties deze ontwikkelingen ongewenst vinden, hoeven ze niet bij de VVD aan te kloppen. De partij vindt alle ontwikkelingen bij de IJzeren Man prima, ook al passen ze niet binnen de afgesproken kaders.

Transparantie helaas weer ver te zoeken

Hoe logisch zou het zijn geweest als de gemeenteraad over de plannen en gemaakte keuzes geïnformeerd was door het college. Dat is transparant, de raad kan haar werk doen, inwoners, verenigingen en groene clubs kunnen inbreng leveren, het college heeft mandaat en kaders en de ondernemer kan vooruit. Gelukkig zegde het college toe de raad de informeren over de ontwikkelingen bij de IJzeren Man en in gesprek te gaan met de groene groepen. Ook worden de illegaal aangelegde parkeerplaatsen niet gelegaliseerd.

D66 neemt haar controlerende rol in de raad serieus en blijft de ontwikkelingen rond de IJzeren man op de voet volgen en vragen stellen en agenderen als zij dat nodig vindt.

Zie ook: – Oplegger D66 – Beantwoording schriftelijke vragen IJzeren Man (5-3-2020) – D66 vraagt duidelijkheid over nieuwe ontwikkelingen bij de IJzeren Man (29-1-2020) – D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man (22-4-2019)

Reacties? fractie@d66vught.nl

The post D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man appeared first on D66 Vught.

Nieuwe brug bij Isabellakazerne brug te ver

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 21-10-2019 19:57

­D66 heeft net als het CDA tegen de aanleg van nieuwe een brug over het Drongelens kanaal bij de Fort Isbella gestemd. Het aanleggen van deze nieuwe brug is financieel onverantwoord met miljoenentekorten die Vught in het verschiet heeft. Ook kost het de gemeente Vught te veel; verreweg het grootste deel van de brug moet Vught ophoesten. De brug is vooral in het belang van Den Bosch en Fort Isabella, maar Den Bosch betaalt in verhouding veel minder dan Vught en de Isabella Groep slechts een fractie. Ook PvdA-GroenLinks was in de commissievergadering tegen de aanleg, maar draaide tijdens de raadsvergadering 180 graden en stemde toch voor, samen met Gemeentebelangen en VVD.

De nieuwe brug komt -vanuit Vught gezien- aan de achterkant van Fort Isabella. De brug verbindt het Fort met de Gement. Dat is leuk voor Den Bosch en de toekomstige bewoners, maar Vughtenaren zullen er weinig gebruik van maken. Fietsers zullen altijd sneller zijn via de huidige brug.

Gegniffel over de forse bijdrage van Vught

Maar of D66 nou voor of tegen was, het bleek bij de behandeling al een gelopen race. De verantwoordelijk wethouder wilde dit heel graag. Dat bleek al voor de zomervakantie toen de raad geconfronteerd werd met het  miljoenentekort op de begroting. Hoewel er fors bezuinigd moest gaan worden, werd toen al meteen gesteld dat die brug er in ieder geval moet komen. Iedereen weet dat het gevaarlijk is als je iets heel graag wilt, want dat maakt je onderhandelingspositie ten opzichte van andere partijen zwakker. Zij komen dan minder snel met geld over de brug. Dat bleek het geval. Wethouder Pennings wilde de brug zo graag, dat andere partijen hun hand op de knip deden en lieten Vught bijna alles betalen. In politiek Den Bosch werd er dan ook gegniffeld is om de geringe bijdrage die de stad bijlegt voor een brug die vooral van belang is voor de projectontwikkelaars van Fort Isabella en de gemeente Den Bosch.

Bijdrage van de projectontwikkelaars is te laag

Niet alleen de bijdrage van Den Bosch maar ook de bijdrage van de projectontwikkelaars van Fort Isabella vindt D66 te laag. Destijds hebben de ontwikkelaars de kazerne voor een appel en een ei gekocht. Dat is zoals het is, maar met de kennis van nu, had de raad waarschijnlijk wél gebruik gemaakt van het eerste recht van koop. Dat is niet terug te draaien en nu een gegeven. Dat betekent echter niet dat Vught de ontwikkelaars moet blijven spekken. Het is een particulier initiatief, zoals het college meermalen verkondigd heeft de afgelopen jaren, en zij staan zelf aan de lat voor investeringen. Dat gebeurt dus niet. De projectontwikkelaars betalen maar een beperkt deel van de brug. Het totale project kost twee keer zoveel als voor de hele kazerneterrein met opstallen betaald is. Dat is heel krom. Complimenten voor de projectontwikkelaars voor hun onderhandelingsvaardigheden, maar onbegrijpelijk dat de gemeente op deze wijze investeert in Fort Isabella.

No-brainer

De raadsvergadering verliep Kafkaiaans. Het compleet veranderen van standpunt van PvdA-GroenLinks was niet eens het opmerkelijkste. De VVD deed nog vreemder. De partij had de kritische bril over gemeentefinanciën thuis gelaten en ingeruild voor een roze bril. De fractie was lovend over de brug. Superlatieven als ‘we zouden een dief van onze eigen portemonnee zijn als we tonnen aan deze brug niet uitgeven’ en ‘dit is voor ons een no-brainer’ fronsten menige wenkbrauw. De aanleg zou de gemeente per saldo maar 10.000 euro aan rentelasten per jaar kosten. Even later werd toegegeven dat ook wel 20.000 euro zou kunnen zijn. Ook Gemeentebelangen was blij met de extra uitgaven, ondanks de grote tekorten op de begroting van Vught. De reden: het geld zat namelijk in een potje voor bepaalde bestemmingen en alleen deze brug was als bestemming onderzocht. Volgens GB moesten we het dus wel aan die brug uitgeven.

D66 staat voor een deugdelijk en toekomstgericht financieel beleid. Het is belangrijk om initiatieven mede mogelijk te maken maar wel steeds met het oog op een evenredige verdeling tussen de betrokken partijen. We staan er financieel slechter voor dan ooit te voren en er komen bezuinigingen aan. We besluiten hier over een brug waarvan zelfs nog geen ontwerp van beschikbaar is. Voor D66 een brug te ver.

Zie ook: – Grote zorgen D66 om begrotingstekort in Vught (8-8-2019) – D66 teleurgesteld over besluitvorming toekomst Isabellakazerne (26-11-2014)

 

The post Nieuwe brug bij Isabellakazerne brug te ver appeared first on D66 Vught.

Inclusief Vught?!

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Vught 21-09-2019 19:03

De gemeenteraad behandelde deze maand de Lokale Inclusie Agenda, een belangrijk en eerste speerpunt in het verkiezingsprogramma van PvdA-GroenLinks: iedereen kan meedoen in een inclusieve gemeente.

We hebben als partij ingezet op het versneld realiseren van het VN verdrag voor mensen met een beperking dat Nederland in 2016 heeft geratificeerd. Als uitwerking daarvan moet er op alle terreinen gewerkt worden aan het inhalen van achterstanden die mensen met een beperking hebben (zo is de werkloosheid onder mensen met een beperking 3 keer hoger dan gemiddeld) en moeten allerlei drempels in de fysieke en sociale omgeving worden weggenomen zodat mensen met een verstandelijke, fysieke of zintuiglijke beperking net als andere burgers kunnen meedoen.

In het Coalitieprogramma is ons speerpunt overgenomen en werd al aangekondigd dat er versneld een 0-meting zou worden gehouden in goed overleg met de doelgroep zelf. Die meting werd begin 2019 gepresenteerd en gaf aan op welke terreinen mensen met een beperking aangeven waar zij sociale en fysieke drempels ervaren. Op basis van deze meting werd nu een Lokale Inclusie Agenda gepresenteerd voor de periode van 2019-2021.

Complimenten voor de burgerparticipatie

Wethouder Heijboer heeft dit voortvarend opgepakt en kreeg onze complimenten voor de wijze waarop dit proces is aangepakt in goed overleg en met betrokkenheid van de doelgroep zelf. De voorzitter van de werkgroep Toegankelijkheid maakte in de commissievergadering duidelijk dat zij volledig achter dit plan stonden en riep de raad op om dat unaniem ook te doen.

In het plan wordt als rode draad uitgewerkt dat bewustwording de centrale factor is en dat toegankelijkheid de norm is waaraan alle voorstellen getoetst worden. Inclusie is een College-brede verantwoordelijkheid die niet alleen op de sociale agenda bovenaan moet staan maar ook bij wonen, cultuur, leren, werken, vervoer etc. In het plan staan dan ook 12 gebieden waarop acties worden aangekondigd.

Niet alleen iets van de gemeente.

PvdA-GroenLinks betoogde in de commissie dat dit een lange-termijn agenda nodig heeft voor de samenleving waarin ook maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven en burgers hun verantwoordelijkheid nemen. Ze riep het College dan ook op tot een langere horizon dan 2021 en op tijd te evalueren zodat dit in het programma van de nieuwe gemeenteraad na de samenvoeging met Helvoirt leidt tot een lange termijn aanpak waarin gedurig de aandacht voor toegankelijkheid en burgerrechten is opgenomen.

We hadden als PvdA-GroenLinks wel de opmerking dat de actiepunten op de 12 gebieden scherper geformuleerd konden worden zodat we als gemeenteraad ook de vinger aan de pols kunnen houden of de gewenste vorderingen geboekt worden op de gebieden van werkgelegenheid, inkomen, onderwijs, leren etc.

Een voorbeeld daarvan is het overnemen van de toilet-norm die door een Vughtse bewoonster bij de inspraak in de commissie aan ons werd voorgehouden. Die stelt dat in kernen waar veel mensen komen (winkels, recreatie) om de 500 meter een publiek toegankelijke (en rolstoeltoegankelijk) toilet moet zijn.

In het plan was deze norm niet opgenomen. Samen met Gemeentebelangen heeft de PvdA-GroenLinks fractie er op aangedrongen deze norm op te nemen en concreet uit te gaan werken.

De wethouder kwam onze fractie daarin ruim tegemoet en zegde toe om volgend voorjaar al een concretisering te sturen aan de Raad van de actiepunten. Ze zegde ook toe dat de toiletnorm rond die tijd ook al gerealiseerd zal zijn. Als fractie hebben we het College al eerder opgeroepen dat in dat kader er in het nieuw te bouwen Centrumplan Oost bij de Marktveldpassage ook een toilet wordt meegenomen dat 7×24 uur en rolstoeltoegankelijk is. We houden het College scherp aan de toezeggingen in dat verband.

Ook hebben we als fractie meegegeven dat er in het programma wat hogere ambities mogen worden meegenomen bijvoorbeeld op het gebied van publiciteit en acties omtrent bewustwording. Dat zou wat ons betreft opgehoogd moeten worden van 2 keer naar 8 keer per jaar. Ook de toegankelijkheid voor rolstoelers in het buitengebied (bijvoorbeeld in het publieke gedeelte van de IJzeren Man) zou wat ons betreft aangepakt moeten gaan worden in de uitwerking van het actieprogramma.

Verder was opvallend dat de fractie van D66 uit de toon viel door niet aan de oproep van de voorzitter van de werkgroep toegankelijkheid te voldoen om unaniem als raad achter dit programma te gaan staan. Als enige partij stemden zij tegen dit programma omdat het niet integraal genoeg zou zijn.

D66 en CDA scharen zich achter actie ‘Wij willen die vent-weg’

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 20-09-2019 08:28

De Vughtse gemeenteraadsfracties van D66 en CDA hebben zich achter de actie ‘Wij willen die vent-weg‘ geschaard. De werkgroep Jagersboschlaan en de SP begonnen deze actie enkele maanden terug. Ze willen voorkomen dat de Jagersboschlaan wordt verhard en wordt opengesteld voor autoverkeer. D66 en CDA gaan nu ook achter de actie staan, omdat het college heldere vragen van Vughtse inwoners niet wil beantwoorden. Hiermee keert het college de Vughtse samenleving de rug toe.

D66 en CDA hebben het college de afgelopen maanden de tijd gegeven om op vragen van omwonenden, het Maurick College, kinderopvang Mowgli en verschillende belangenverenigingen te antwoorden. Terechte vragen als waarom de weg überhaupt aangelegd moet worden en of er alternatieven zijn om Regina Coeli te ontsluiten door de ventweg langs de N65 door te trekken.

Cijfers tonen aan dat openstelling niet nodig is

Inmiddels is gebleken uit cijfers van de gemeente zelf dat de weg niet open hoeft vanwege de aanpak van de N65. De cijfers tonen aan dat er geen enkele noodzaak is om van het pad dat dagelijks gebruikt wordt door honderden fietsers en voetgangers een ontsluitingsweg te maken.

Hulpdiensten ten onrechte ingezet als argument

Volgens wethouder van Woesik is de openstelling van de Jagersboschlaan noodzakelijk voor de hulpdiensten. Ook dat argument is weggevallen. Uit navraag blijkt dat hulpdiensten hier helemaal niet om hebben gevraagd. Bij de ombouw van de N65 en de verdieping van het spoor zullen hulpdiensten er noodzakelijkerwijs wel eens langer over doen om ergens te komen. In geval van nood kunnen hulpdiensten nu ook al over de onverharde weg. Om hiervoor een hele weg blijvend te verharden, is onlogisch en onnodig.

Alle gronden voor openstelling zijn weg

Er is dus geen enkel argument meer over om de Jagersboschlaan te verharden en open te stellen voor autoverkeer. De afgelopen maanden bleef het stil. Antwoorden op allerlei vragen zijn uitgebleven en het gesprek met betrokkenen is vermeden. Desalniettemin is deze week het verkeersbesluit genomen om de weg open te stellen. Daarmee gaat het college (wederom) lijnrecht in tegen het coalitieakkoord van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD, waarin staat dat inwoners van Vught in een vroeg stadium betrokken moeten worden bij besluitvorming. Hier gebeurt het tegenovergestelde. Dit alles bij elkaar hebben D66 en CDA doen besluiten om zich te scharen achter deze actie ‘Wij willen die vent-weg’.

Voor de actie is ook een petitie opgestart. Deze kan HIER getekend worden

Reacties? fractie@d66vught.nl

The post D66 en CDA scharen zich achter actie ‘Wij willen die vent-weg’ appeared first on D66 Vught.

40% van nieuwbouwwoningen in Vught wordt betaalbaar

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Vught 20-06-2019 13:34

Kijk, een onderwerp waar we allemaal verstand van hebben is aan de orde in de gemeenteraad. Wat hierbij aardig is, is dat vooral dit onderwerp aangeeft dat het verschil maakt welke partijen aan de knoppen draaien. In de afgelopen raadsperiodes is er met het bouwen van nieuwe woningen vooral de keuze gemaakt om het dure segment te bouwen. Voorbeelden te over, kijk maar rond in Vught: de Koepel, de Ruimte voor Ruimte ontwikkeling Vught Zuid, de nieuwbouw bij de voormalige huishoudschool en zo meer.

Met de komst van PvdA-GroenLinks in de coalitie is er een (voorzichtige eerste) draai gemaakt. De planning voor de woningbouw in deze periode gaat uit van 40% betaalbare, 40 % middeldure en 20% dure woningen. Dat wil niet zeggen dat het volgend jaar – dan loopt deze raadsperiode als gevolg van de herindeling Haaren af- die woningen gebouwd zijn. Dat kan niet, zo vlug gaan de procedures niet. Wat wel bereikt is, is de afspraak dat op het einde van deze periode onomkeerbare besluiten genomen zijn voor die bouwplannen. Daarmee zijn de problemen van woningzoekenden vandaag niet opgelost maar is er een wenkend perspectief voor de verdere toekomst. En wat de problemen van vandaag betreft: gelukkig is Woonwijze druk met de ontwikkeling van de zeeheldenbuurt. Daar komen zo’n 150 woningen beschikbaar voor Vught.

Is daarmee de woningproblematiek tot een eind gekomen? Zeker niet maar zoals blijkt: het maakt uit wie er aan de knoppen draait en het is goed dat iedereen zich dat realiseert als we volgend jaar november weer in het kieshokje staan.

Ton van der Vossen

De raadsvergadering van 6 juni

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Vught 07-06-2019 19:41

Het belangrijkst dat deze avond op de agenda stond was ongetwijfeld het herindelingsbesluit. De raad heeft unaniem ingestemd met het voorstel dat voor Vught het gevolg heeft dat Helvoirt onderdeel wordt van de gemeente Vught. Bij deze: alle Helvoirtenaren van harte welkom!

Wat een feestje had moeten worden eindigde in een politiek treurspel. De toon werd gezet door het afwijzen van de behandeling van een motie van D66 over de N65. Nu vinden we in zijn algemeenheid dat als een fractie iets ter bespreking voordraagt dat ook mogelijk moet zijn. Dat vinden we tenzij we van oordeel zijn dat iets echt overbodig of ontijdig is. Dat laatste was nu het geval: net in de week van de raadsvergadering is de inspraak over het bestemmingsplan opgestart. Het leek ons daarmee niet het goede moment  als raad allerlei uitspraken daarover te doen: het woord is nu aan de burger. De nogal geïrriteerde reactie van D66 verbaasde ons maar we namen er maar kennis van.

Bij het onderwerp woningbouwplanning –ik schreef daar inhoudelijk eerder over- kwam de koop van de appartementen die gebouwd gaan worden op de plek gebouw Schoonveld aan de orde. Uitgebreid ging het over de prijs, de rechtmatigheid daarvan, wie nu waar voor verantwoordelijk is etc. Ik zal u hier nu niet verder vermoeien met de details maar er vallen wat ons betreft een paar dingen te constateren. In de eerste plaats worden er woningen aangeboden die vallen in de prijscategorie die de raad zelf heeft vastgesteld. In de tweede plaats is er een contract tussen de gemeente en ontwikkelaar afgesloten en die werkelijkheid is bij allen bekend. Formeel moet het college nog een besluit nemen over de verkoop aan de ontwikkelaar maar het te nemen besluit zal binnen de kaders van de raad vallen.

Nu mag je vinden dat het college onhandig gemanoeuvreerd heeft, je mag vinden dat de prijs van woningen te hoog is omdat je het niet eens bent met het eerder genomen raadsbesluit en je mag vinden dat de communicatie beter kan. Hierover een motie van wantrouwen indienen waarin staat dat de formaliteit niet klopt en woorden in de mond gelegd worden die niet juist zijn is wat ons betreft buiten de orde. Een motie van wantrouwen is immers geen kleinigheid

Tenslotte kwam de beweegzaal (de nieuwe sportvoorziening bij de school De Springplank) als motie aan de orde. D66 vond het nodig dat verhaal nog een keer opnieuw aan de orde te stellen hoewel daar eerder al een motie van wantrouwen over was ingediend. Zonder dat er echt nieuwe zaken aan de orde gesteld werden –behalve dan dat men “de rode doos” niet mooi vindt- dienden de oppositiepartijen opnieuw een motie hierover in, een motie van afkeuring. Wij konden ons daar absoluut niet in vinden, temeer omdat over de communicatie zaken gedebiteerd werden die door wethouder Toine van de Ven ter plaatse werden ontkracht.

Nou ja, zo’n avond overziend word je niet blij va raadslidmaatschap. Natuurlijk mag er oppositie gevoerd worden op het scherp van de snede, dat moet zelfs. Moties indienen op basis van halve waarheden, onjuistheden en nog maar eens terugkomen op een discussie die al ruimschoots gevoerd is, is in elk geval niet de vorm waar PvdA-GroenLinks zich bij thuis voelt. Gezelliger wordt het er niet op en de beeldvorming over de politiek wordt er niet positiever van. In elk geval ben ik er trots op dat in de twee vorige periodes wij de oppositierol op een andere wijze hebben opgepakt.

Ton van der Vossen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.