Nieuws van ChristenUnie inzichtelijk

22 documenten

Mondelinge vragen Openbaar vervoer wijk Aalderinkshoek

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 30-09-2020 09:02

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1319749/173756/buurtbus.jpgIn de wijk Aaldrinkshoek is een grote concentratie senioren aanwezig. Tegelijkertijd is er, omdat een reguliere lijnbus is omgezet naar een buurtbus die vanwege COVID-19 niet rijdt, een zeer gebrekkige situatie van het openbaar vervoer in deze wijk. Reden voor het stellen van vragen.

De coronacrisis treft ons allemaal. In deze tijd zijn veel dingen niet meer zoals we het gewend zijn.Zo ook het Openbaar Vervoer in onze stad. De normale bussen rijden weer volgens de oude dienstregeling. Dit geldt echter niet voor de buurtbussen. Omdat deze niet aan de eisen kunnen voldoen die op dit moment gesteld worden in verband met besmettingsgevaar van het coronavirus.Het gevolg is dan wel dat met name oudere mensen in onze stad verstoken blijven van de mogelijkheid om met de bus naar het centrum van de stad te komen.In de wijk Aalderinkshoek rijdt normaal de buurtbus lijn 525. Deze bus vangt het gat in de dienstregeling op van lijn 681 den Ham-Almelo die voor 10.00 uur en na 15.00 uur door deze wijk rijdt. Nu de buurtbus niet meer rijdt is er dus tussen 10.00 uur en 15.00 uur geen openbaar vervoer in deze wijk terwijl de bewoners van de Aalderinkshoek dat wel gewend waren. Vooral de oudere bewoners van deze wijk maken veel gebruik van deze mogelijkheid van openbaar vervoer. Aangezien het einde van de beperkende maatregelen in verband met het coronavirus nog niet in zicht is blijft het dus voor de oudere bewoners van deze wijk nog steeds moeilijk om overdag met het openbaar vervoer te reizen.

Wij hebben daarom de volgende vragen:

Klopt het dat in het contract dat gemaakt is met Keolis/Syntus bij de start van lijn 525 een clausule is opgenomen dat wanneer de kleine buurtbus niet inzetbaar is Keolis met een normale bus moet rijden? Zo ja, kan het college Keolis aan deze clausule houden zodat deze grote bus ingezet wordt om het gat in de dienstregeling op te vullen zolang de beperkende coronamaatregelen gelden? Zo nee, kan het college er dan bij Keolis op aandringen dat lijn 681 ook tussen 10.00 uur en 15.00 uur de uitgebreide route door de Aalderinkshoek rijdt zoals dat ook voor 10.00 uur en na 15.00 uur het geval is? In het westen van het land zijn de kleine acht persoons bussen al wel aangepast en rijden weer gewoon. Kan het college er bij Keolis ook spoed achter zetten dat ook hier de kleine bussen aangepast worden en ze weer volgens de normale dienstregeling kunnen rijden?

In antwoord op de vragen, gesteld door Jeanet Buikema, gaf de wethouder Maathuis aan dat de vragen worden doorgeleidt naar de Provincie Overijssel. Zij hebben immers het contract met Keolis gesloten.

Wij wachten verder af en hopen dat er spoedig ook lokaal een politiek beraad komt over het OV in de Aaldrinkshoek. Onze fractie heeft op 5 maart 2018 schriftelijke vragen gesteld over het Openbaar Vervoer in de wijk Aalderinkshoek. Daarop is geantwoord dat uitkomsten van een onderzoek door Keolis met de gemeenteraad gedeeld zullen worden. In april 2019 was dit nog niet gebeurd en als antwoord op schriftelijke vervolgvragen door ons is toegezegd dat in september 2019 hierover een Politiek Beraad zou worden gehouden. Daar wachten we nog steeds op.

 

Iedereen mee met het ov

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 25-06-2020 08:33

Door Stieneke van der Graaf op 25 juni 2020 om 10:17

In dit land moet iedereen kunnen meedoen. Hiervoor is het heel belangrijk dat mensen zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen, ook als ze een beperking hebben. Hoewel veel vervoersbedrijven aandacht hebben voor de toegankelijkheid van het vervoer, schiet het in de praktijk nog vaak tekort. Daarom presenteert de ChristenUnie vandaag een tienpuntenplan om de toegankelijkheid in het ov te verbeteren.

Geweigerd in de bus

Op de meeste stations zijn er bijvoorbeeld wel rolstoelplanken aanwezig, maar is er niet altijd reisassistentie beschikbaar om rolstoelgebruikers de trein in te helpen. Nog niet in elke trein zijn toegankelijke toiletten. Voor reizigers is het bovendien voorafgaand aan hun reis niet duidelijk of alle vervoerders waar zij mee reizen, daadwerkelijk voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Je zou maar bij de halte moeten blijven staan, omdat je wordt geweigerd in de bus.

Als je met het openbaar vervoer wilt reizen, moet dat mogelijk zijn. Ongeacht een lichamelijke of visuele beperking. Begin dit jaar riep ik middels een aangenomen motie de regering op om samen met andere overheden, vervoerders en ervaringsdeskundigen concrete afspraken te maken over de toegankelijkheid in het ov. Deze afspraken moeten als minimumeisen gelden voor nieuwe aanbestedingen in het openbaar vervoer. Zo moeten we ervoor zorgen dat bovenstaande situaties voortaan tot het verleden behoren.

Tienpuntenplan

Vandaag doen we als ChristenUnie alvast een schot voor de boeg. Met allerlei (belangen)organisaties hebben we een tienpuntenplan gemaakt, om ervoor te zorgen dat iedereen met het ov moet kunnen reizen. Dit plan overhandigen we aan het kabinet. We willen namelijk dat de vervoerders aan de slag gaan met toegankelijke toiletten, reisassistentie en de mogelijkheid om overal hulpmiddelen mee te nemen. Bij nieuwe plannen moeten mensen met een beperking altijd worden meegenomen. En blijkt het openbaar vervoer toch niet toegankelijk te zijn, dan moet de overheid de vervoerders hierop aanspreken.

Zo creëren we een toegankelijk openbaar vervoer, zodat iedereen zelfstandig kan reizen. Iedereen verdient immers de kans om mee te doen in de samenleving.

Beantwoording art. 42 vraag klachten regiotaxi

ChristenUnie ChristenUnie SGP Westland 02-06-2020 10:09

In november 2019 hebben wij vragen gesteld naar aanleiding van de grote hoeveelheid klachten over het functioneren van de regiotaxi.

Hieronder vindt u de beantwoording door wethouder Varekamp.

Op 26 november 2019 hebben wij vragen ontvangen van de fractie CU-SGP over “functioneren Regiotaxi”. Ingevolge artikel 42 van het Reglement van Orde informeren wij u als volgt.

“Het regent klachten over de regiotaxi”, luidt de kop van een artikel op WOS.nl. Een uitzending van TV West bevestigt deze berichtgeving. Na klachten in het verleden, beloofde de Regiotaxi beterschap. Een korte tijd verbeterde de situatie, maar nu is het weer helemaal mis. Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder! De klachten variëren: ernstige vertragingen, slechte telefonische bereikbaarheid, verkeerde taxi’s die voorrijden of helemaal niet komen opdagen. Navraag bij ervaringsdeskundigen bevestigen de situatie. Gebruikers van de Regiotaxi behoren tot een kwetsbare doelgroep, meestal ouderen en gehandicapten. Deze mensen zijn vaak niet in staat om te klagen en afhankelijk van deze wijze van vervoer.

Vraag 1 Bent u bekend met deze schrijnende situatie en bent u het met ons dat dit niet kan voorbestaan?

Antwoord 1 Wij zijn bekend met de managementrapportage over de Regiotaxi in 2019. Daarin wordt de stiptheid (niet of tijd of in sommige gevallen niet komen) minder goed beoordeeld. Daarnaast scoort (ook regionaal) de bereikbaarheid van het callcenter minder goe d.

Vraag 2 Heeft u inmiddels contact opgenomen met Regiotaxi?

Antwoord 2 Ja.

Vraag 3 Zo niet, waarom niet

Antwoord 3 N.v.t.

Vraag 4 Zo ja, kunt u dan aangeven wat de oorzaak is van deze onacceptabele situatie?2 –

Antwoord 4 In de periode juni – september van vorig jaar zijn er meer vertragingen geweest als gevolg van het faillissement van één van de taxibedrijven die de Regiotaxi rijden (De Roo). Hierdoor was er een tekort aan voertuigen en personeel. Inzet van andere taxibedrijven heeft ervoor gezorgd dat vanaf oktober dit probleem was opgelost. Helaas zagen we in oktober wederom grote vertragingen door de stakingen in die maand. Wegen waren daardoor afgesloten en de Regiotaxi moest dus flink omrijden en kon ook niet overal komen. Daarnaast hebben zaken als toenemend verkeer op de weg invloed op de mate van stiptheid van de Regiotaxi. Ook is binnen de huidige aanbesteding een bepaalde marge van stiptheid afgesproken (een kwartier eerder of later dan afgesproken tijd).

Vraag 5 Welke actie gaat worden ondernomen om de werkwijze van de Regiotaxi op de kortst mogelijke termijn te verbeteren?

Antwoord 5 Het contractbeheer- en management wordt in de regio Haaglanden uitgevoerd door de MRDH. Met de taxibedrijven die Regiotaxi rijden heeft de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) regelmatig overleg om de oorzaken van de vertragingen te achterhalen en wat eraan gedaan kan worden. Daarom controleert MRDH de ritgegevens en gaat met Regiotaxi in gesprek over verbeteringen en wordt Regiotaxi aangesproken op de zaken die niet goed gaan (bijv. het niet halen van de afgesproken aanrijtijden). De MRDH legt ook boetes op bij vertragingen van een uur of langer als er geen aanvaardbare reden is voor de vertraging. Ook met de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek kan MRDH zaken bijsturen. Wij zien dat vertragingen vaak worden veroorzaakt door de drukte op de wegen. Ook andere vervoerders hebben hiermee te maken.

Onderwerpen als “stiptheid” nemen we mee in de nieuwe regionale (met Haaglanden-gemeenten) aanbesteding van de Regiotaxi, waarbij wel opgemerkt dient te worden dat, hoe hoger de kwaliteitseisen die daarin gesteld worden, des te duurder (deze vorm van) doelgroepenvervoer wordt. Deze regionale aanbesteding gebeurt op basis van criteria, zoals prijs en kwaliteit. Daarbij is niet vooraf te zeggen dat een Westlands bedrijf, zoals in het verleden de Roo, de gunning zal krijgen.

Raadsvergadering 14-05-2020 ChristenUnie-SGP

ChristenUnie ChristenUnie SGP Vlaardingen 27-05-2020 09:03

https://christenunie-sgpvlaardingen.nl/content/raadsvergadering-14-05-2020-christenunie-sgp

Op donderdag 14 mei heeft de gemeenteraad van Vlaardingen vergaderd over verschillende zienswijzen op de begrotingen van de gemeenschappelijke regelingen en heeft het de woonruimteverordening vastgesteld. Helaas bleek de verbinding van deze digitale raadsvergadering voor een groot deel te zijn weggevallen en daarom willen wij u graag informeren over het verloop ervan en onze bijdrage aan deze raadsvergadering.

Bij de zienswijze op de begroting van de MRDH (Metropoolregio Rotterdam-Den Haag) heeft de ChristenUnie-SGP een amendement ingediend om aandacht te vragen voor de regionale fietssnelwegen. Ook heeft onze partij zich kritisch uitgelaten over de zienswijzen op de begrotingen van ROG-Plus, de GRJR (Jeugdhulp Rijnmond) en Stroomopwaarts.

 

De ChristenUnie-SGP heeft het amendement voor de fietssnelwegen ingediend, omdat door de extra bouwopgaven van 2000 woningen en het groeiende bedrijventerrein het aantal verkeersbewegingen in de regio zal toenemen. Naar verwachting levert dit ook meer files op; daarom is de ChristenUnie-SGP een groot voorstander van alternatief vervoer. Vanwege de ambitie van de gemeente Vlaardingen om fietsstad 2022 te worden en de ambitie van de regio om innovatief met alternatieve vervoersmiddelen bezig te zijn, heeft de ChristenUnie-SGP extra aandacht voor de aanleg van ontbrekende fietssnelwegen toegevoegd in de zienswijze. Het amendement is met een ruime meerderheid aangenomen: 19 stemmen voor en 13 stemmen tegen.

 

Helaas was de ChristenUnie-SGP niet tevreden met alle begrotingen en/of zienswijzen en heeft daarom ook de nodige kritiek geuit. Het is volgens de partij uiterst merkwaardig hoe de meervraag van de GRJR over 2019 tot stand is gekomen. Er zijn geen extra - maar alleen meer langdurige gebruikers. We moeten meer betalen voor de zorg voor hetzelfde aantal zorgbehoevenden als in 2018.  Het is daarom goed dat een verzoek tot onderzoek naar deze stijging in de zienswijze is opgenomen.

De zienswijzen van ROG-Plus en Stroomopwaarts vindt de ChristenUnie-SGP conflicteren. In de zienswijze op de begroting van ROG-Plus wordt besloten niet in te stemmen met de begroting vanwege het ontbreken van de taakstellingen zoals vastgesteld in het Herstelplan. Terwijl het ontbreken van eenzelfde taakstelling geen breekpunt blijkt te zijn voor het vaststellen van de begroting van Stroomopwaarts. Een gevalletje van het meten met twee maten.

Verder vindt de ChristenUnie-SGP dat het innovatiebudget van €375.000 onvoldoende wordt onderbouwd en de partij kon daarom niet instemmen met de voorgeschreven zienswijze. Wel is ingestemd met de zienswijze op de begroting van ROG-Plus, mede omdat er vast wordt gehouden aan beleid zoals deze is vastgesteld door de gemeenteraad. Hier werd wel  de juiste maat gehanteerd.

Verbeteringen dienstregeling busvervoer Syntus

ChristenUnie ChristenUnie Bunschoten 24-02-2020 20:28

https://bunschoten.christenunie.nl/k/n6018/news/view/1311122/50529/Syntus_1040_76_Amf.jpegOp 13 december 2020 start de nieuwe dienstregeling van het busvervoer van Syntus. Ook in Bunschoten verzorgt Syntus het Openbaar vervoer. Nu kunnen we als gemeente wensen en suggesties aanleveren bij Syntus ter verbetering van de nieuwe dienstregeling.

De ChristenUnie wil dit breed onder de aandacht brengen. In de commissie Ruimte hebben we de volgende wensen kenbaar gemaakt:

Een snelbus van Bunschoten naar Amersfoort Centraal. Opstappen op één halte in Bunschoten en dan rechtsreeks vervoer naar station Amersfoort, zonder bij andere haltes te stoppen.

Een bushalte bij de Zuidwenk voor mensen die met het openbaar vervoer naar hun werk op de Zuidwenk gaan.

Het verbeteren van de bereikbaarheid van middelbare scholen in Baarn en Vathorst. De middelbare scholen in Baarn zijn nu niet te bereiken per OV vanuit Bunschoten. De middelbare school in Vathorst wel, maar de bustijden sluiten niet aan op de schooltijden. De eerste bus arriveert pas om 09:45 uur in Vathorst, terwijl de school al om 08:15 uur begint.

Heb jij ook suggesties om het busvervoer te verbeteren? Mail ze dan vóór 1 maart naar: fractie@bunschoten.christenunie.nl

Toegankelijk openbaar vervoer voor mensen met een beperking

ChristenUnie ChristenUnie CDA Nederland 19-02-2020 13:04

Door Stieneke van der Graaf op 19 februari 2020 om 11:02

Toegankelijk openbaar vervoer voor mensen met een beperking

De ChristenUnie staat voor een inclusieve samenleving, waarin iedereen er mag zijn en kan meedoen. Daarvoor is het heel belangrijk dat iedereen gebruik kan maken van het openbaar vervoer. Helaas verschilt de toegankelijkheid sterk per vervoerder en is het voor mensen met een beperking soms onmogelijk om te reizen met het openbaar vervoer. Toiletten zijn niet geschikt, er is geen personeel om te helpen bij het in- of uitstappen of reisbegeleiding ontbreekt.

Daar moet verandering in komen. Ik ben dan ook blij dat deze week in de Tweede Kamer een motie van ChristenUnie en CDA is aangenomen die de regering oproept om samen met de vervoerders tot nieuwe, concrete afspraken te komen. Deze moeten gelden als minimumeisen voor de inzet van alle vervoerders op het gebied van toegankelijkheid en hulp. Zodat iedereen kan reizen met het openbaar vervoer en een beperking geen belemmering is.

Belangrijke motie over landelijk toegankelijk OV en minimum eisen bij OV aanbestedingen aangenomen! Dank aan @Stienekevdgraaf @gertjansegers @jobaCDA 👏🏻 Op naar één landelijke basisvoorziening waar iedereen zich aan houdt! #ToegankelijkOV. Groot draagvlak. 👇 pic.twitter.com/cA00XCWoT1

— CoalitievoorInclusie (@cvinclusie) February 19, 2020

Spaarndamseweg: meer groen en beter OV

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 30-08-2019 09:04

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278844/48317/IMG_20181102_092810946.jpgDe gemeente werkt aan een ontwikkelvisie voor diverse bouwlocaties langs de Spaarndamseweg. Er moeten woningen komen, werklocaties en 1 of 2 basisscholen. Sommige locaties spelen op korte termijn, andere bouwprojecten zijn verre toekomstmuziek. De ChristenUnie heeft gepleit voor meer groen en beter OV.

Voorzitter, de plannen die nu in hoofdlijnen op papier staan zijn mooi. Mooi vinden wij vooral het voorstel voor een nieuwe fietsbrug in het verlengde van de Paul Krugerkade en het voorstel voor een langzaam verkeersroute langs de oostoever van het Spaarne. De ChristenUnie heeft nog wel opmerkingen over de bouwhoogtes, de inrichting van de Spaarndamseweg en de mobiliteit.

Qua bouwhoogtes denken wij dat op sommige plekken nog een extra bouwlaag mogelijk is. Bijvoorbeeld op de plek van het 50Kv station bij de Schoterbrug en het terrein van bouwcentrum Filippo. Beide locaties gaan uit van 4 tot 6 bouwlagen. Wij denken dat op delen van deze kavels ook 7 bouwlagen moet kunnen.

Het idee voor een tweerichtingen fietspad op de Spaarndamseweg langs het Spaarne is mooi maar komende 10 jaar gebeurt dat niet want de weg is recent opnieuw ingericht. Op korte termijn kan de weg wel veel groener door de versteende middenberm groen te maken. Hier kan actie steenbreek letterlijk snel worden uitgevoerd. ChristenUnie heeft hier al eens een motie over ingediend. Wat houdt de wethouder tegen om hier nog voor de volgende zomer te vergroenen?

De visie stelt terecht: Het openbaar vervoer langs het Spaarne moet beter. Lijn 14 rijdt hier nu 1x per uur en in de spits 2x per uur. Maar de vraag is of hogere frequenties mogelijk worden met circa 650 extra woningen. Met een gewone buslijn lukt dat denk ik niet. De ChristenUnie stelt daarom voor om naar andere vormen te kijken zoals zelfstandig rijdende busjes. In Drimmelen, Den Haag en Capelle rijden ze al rond. Ze moeten alleen nog wat sneller worden. De ontwikkelingen op dit gebied gaan hard, en dit zou wel eens rendabel kunnen zijn. Dan kan je hogere frequenties bieden dan de huidige lijn 14. Is de wethouder bereid dit te onderzoeken? Zelfde geldt voor de te onderzoeken busverbinding naar station Bloemendaal. Daar is denk ik de vervoervraag te klein voor, maar ook hier zouden automatische busjes kunnen helpen. Dan kunnen reizigers vanaf de Spaarndamseweg ook snel bij R-net Minahassastraat komen.

Voor parkeren is het uitgangspunt van de conceptvisie vooral oplossen op eigen terrein. Dat is echter duur en maakt bovendien de auto aantrekkelijker want je kan bij regen droog instappen. De ChristenUnie stelt voor juist te gaan werken met een wijkhub. Dat is goedkoper dan ondergronds parkeren onder elk gebouw en het stimuleert ook dat mensen gebruik maken van fiets en OV. Zo’n wijkhub zou bij het winkelcentrum kunnen komen. Dan worden parkeerplaatsen ook beter benut. Nu staan ze ’s avonds allemaal leeg. De ChristenUnie vraagt de wethouder zo’n wijkhub mee te nemen in de definitieve ontwikkelvisie.

Nieuwe dienstregeling busvervoer - vervolg

ChristenUnie ChristenUnie Delft 10-07-2019 13:24

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1277994/131785/EBS busOp 25 augustus zal de dienstregeling van de buslijnen in Delft fors wijzigen. Een aantal buslijnen krijgt een hogere frequentie en er komt een directe busverbinding naar het vliegveld. Hier tegenover staat dat een aantal vaste buslijnen met dienstregeling zal worden vervangen door de Delfthopper. In de raad van 27 juni jl. dienden we als fractie twee moties in.

We zijn als fractie ontstemd over de wijze waarop het besluit rond de Delfthopper is genomen. Daarom dienden we in de laatste raadsvergadering een motie van afkeuring in. Naast deze frustratie, zie dit nieuwsbericht, zijn we als fractie bang dat deze Delfthopper voor een aantal mensen een te hoge drempel vormt om met het OV te reizen. Helaas is aan deze dienstregeling niets meer te doen, maar als gemeenteraad kunnen we over enige tijd onze wensen voor de dienstregeling per 2021 wel meegeven. Maar dan is het wel belangrijk dat we goed weten wat de effecten zijn van de Delfthopper. Dus dat we busbezettingscijfers van voor de Delfthopper kunnen vergelijken met gegevens over het gebruik van de Delfthopper.

Daarom dienden we in de Raad van 27 juni een motie in, getiteld “Busvervoer, meten is weten”. De wethouder heeft wat we vroegen in de motie toegezegd. De motie hoefde daarom niet in stemming gebracht te worden.

We zijn heel benieuwd naar hoe de dienstregeling in Delft en hoe de Delfhopper in het bijzonder ervaren gaat worden. We horen graag uw mening daarover! Al uw input kunnen we meenemen in de gesprekken die we binnen de MRDH voeren over de nieuwe dienstregeling per 2021.

 

Joëlle Gooijer fracie@delft.christenunie.nl

 

Boos over Belbus in plaats van Buslijn

ChristenUnie ChristenUnie Delft 20-05-2019 20:36

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1276154/131785/EBS busDe ChristenUnie is verontwaardigd over de nieuwe OV-dienstregeling die vanaf eind augustus in Delft zal gelden. De nieuwe busvervoerder EBS laat vanaf dan de buslijn door het Centrum, bus 62 in Buitenhof en bus 33 in Westerkwartier vervallen en vervangen door een belbus. Absurd, vindt de ChristenUnie. De fractie heeft in de commissievergadering van 9 mei wethouder Huismans hierover ter verantwoording geroepen.

Egged Bussed System zal vanaf 25 augustus 2019 het busvervoer in de regio Haaglanden overnemen van Connexxion. EBS heeft onlangs op haar website kenbaar gemaakt hoe ze vanaf dan het busvervoer wil organiseren. Daaruit blijkt dat een aantal buslijnen vervangen zal worden door een Delfthopper. Deze Delfthopper heeft geen vaste dienstregeling, maar rijdt op verzoek. De ChristenUnie is zeer ontstemd over deze plannen. Volgens verantwoordelijk wethouder Huijsmans passen de voorstellen binnen het programma van eisen dat begin 2017 door de gemeenten is vastgesteld. En dus zijn ze niet meer tegen te houden. Maar over de invulling van de plannen heeft de raad zich nooit kunnen uitspreken. De raad heeft ook niet kunnen voorzien dat een busaanbieder vaste buslijnen zou gaan vervangen voor een belbus.

Het effect is bijvoorbeeld dat voor delen van Buitenhof de dichtstbijzijnde halte (waar ook een echte dienstregeling geldt) straks 1000 meter lopen is, waar 400 à 500 meter de norm is. Fractievoorzitter Joëlle Gooijer: “Ik herinner me hoe groot de verontwaardiging in de stad was toen een lus van buslijn 62 in Voorhof, langs de verzorgingshuizen verdween. We hebben ons ingespannen om die plannen van tafel te krijgen, maar tevergeefs. En nu vervalt buslijn 62 helemaal in Buitenhof. Ik kan dit niet uitleggen aan de stad! Ik heb er geen vertrouwen in dat deze Delfthopper een klantvriendelijk alternatief is voor de vervallen buslijnen. Delft is toch geen buitengebied?!”

De wethouder heeft in de commissie donderdagavond beloofd met een brief te komen naar de raad, waar de commissie Ruimte en Verkeer op 11 juni over verder zal debatteren. De brief is vrijdag 10 mei verschenen. De wethouder verschuilt zich achter de procedure en laat helemaal niet blijken wat ze vindt van de plannen. “Ongelofelijk”, vind de ChristenUnie. “We gaan dit tot op de bodem uitzoeken. We kunnen dit niet zomaar laten gebeuren in onze stad. De stad moet er wat van kunnen vinden. En de raad moet hierover kunnen beslissen.”

Joëlle Gooijer

Aanbesteding OV Zuid Holland Noord

ChristenUnie ChristenUnie Alphen aan den Rijn 25-04-2019 08:53

https://alphenaandenrijn.christenunie.nl/k/n6234/news/view/1275468/44443/bushalte.jpg

Op 15 april was er een bijeenkomst over de aanbesteding van het Openbaar Vervoer in Zuid Holland Noord. Op 4 april is deze bijeenkomst in de raadscommissie Ruimtelijk en Economisch Domein besproken en afgesproken gezamenlijk een aantal punten naar voren te brengen. De raad zit dan ook op veel punten over dit onderwerp op een lijn. Siem Bak heeft namens de ChristenUnie de volgende punten ingebracht voor het overleg op 15 april.

De ChristenUnie vindt goed openbaar vervoer belangrijk.  Belangrijk voor de mobiliteit van onze burgers, voor de duurzaamheid (minder auto’s) en voor het verminderen van filedruk.De laatste jaren zien we dat het gebruik van het Openbaar Vervoer toeneemt. Deze ontwikkeling moeten we omarmen en verder stimuleren door goed OV aan te bieden. Goed OV is dichtbij, betrouwbaar, comfortabel (goede zitplekken en Wifi), goede aansluitingen en regelmatig rijden (minimaal eens per half uur).Duurzaam materiaal is belangrijk, maar er moet een afweging worden gemaakt tussen het aantal diensten en duurzaamheid. Deze afweging moet zorgvuldig gebeuren. We moeten ook vooral investeren in duurzaamheid bij reguliere vervanging van het materiaal.Nog niet zo lang geleden hebben we de motie voor het nachtnet gesteund, maar hierbij wel aangegeven dat we het ontsluiten van woonwijken en kernen zeker net zo belangrijk vinden. We steunen het initiatief van buurtbus 728 in Boskoop. De ChristenUnie wil dat er gekeken wordt of in andere gebieden vergelijkbare initiatieven mogelijk zijn.De buurtbus door Zwammerdam waar Ipse de Bruggen gevestigd is, heeft door de weeks een zeer beperkte dienstregeling  van een maal per anderhalf uur. Dat bevordert volgens ons het gebruik van het openbaar vervoer niet. Er is een grote kans dat gebruikers dan moeten wachten met als gevolg dat er naar alternatieven gezocht wordt.We zien dat parallelle buslijnen worden ingekort of verminderd (bijv de QLiner 382 van Den Haag naar Boskoop) Hierdoor neemt de kwaliteit van dienstverlening af.Minder draagkrachtigen zijn vaak afhankelijk van openbaar vervoer. Op sommige plaatsen worden buslijnen opgeheven met verwijzing naar aanwezig spoor. Echter het reizen via spoor is duurder dan met de bus. Een voorbeeld: Op dit moment stappen jongeren op weg naar een School in Gouda uit de richting Alphen in Boskoop over op de bus. Onder andere in verband met kosten.De spoorverbinding tussen Utrecht Leiden via Alphen aan den Rijn moet verbeterd, nu vaak overvolle treinstellen. Ook moet de aanleg van de halte bij Hazerswoude-Rijndijk sneller gerealiseerd worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.