Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

9 documenten

Lelylijn belangrijk voor Opsterland!

VVD VVD Opsterland 02-03-2020 03:54

De media besteden weer volop aandacht aan de Lelylijn, in het verleden in het nieuws als HSL (Hoge Snelheids Lijn) of de Magneetspoorlijn. De voorgestelde route loopt nog steeds van Groningen, via Drachten, Heerenveen, Emmeloord en Lelystad, naar het bestaande spoornet naar Amsterdam e.o.

Het plan landde indertijd in de ijskast doordat de Randstad het belang niet zag van een supersnelle verbinding met het Noorden. Dat lijkt nu heel anders te zijn. De Randstad slibt vol met wegen, auto’s en bestaande spoorverbindingen. Zelfs de directie van Schiphol pleit openlijk voor een snelle verbinding met het Noorden, inclusief het doortrekken van de spoorlijn naar Bremen en Hamburg. Achterliggend idee: Europese reizen van minder dan 500 kilometer niet meer met het vliegtuig maar met elektrische treinen maken. Mits reistijd en kosten kunnen concurreren met het vliegen en het bovendien een flinke CO2-reductie oplevert.

Maar wat is het belang voor Opsterland om in Drachten of Heerenveen op te kunnen stappen op de snelle Lelylijn? Veel bedrijven vestigen zich in de buurt van Schiphol of de grote zeehavens van Rotterdam. Zij trekken jonge mannen en vrouwen richting het westen. Inwoners uit het Noorden en dus ook Opsterland vertrekken voor opleiding en werk naar de Randstad. Dat merken we bijvoorbeeld aan een verhoudingsgewijze versnelde vergrijzing van de bevolking, het zogenaamde ‘ontgroenings-effect’.Met een snelle treinverbinding als de Lelylijn is het mogelijk binnen een uur in de Randstad te zijn. Geen file, goed voor de stikstof- en CO2-reductie en men kan hier blijven wonen. Dat helpt bij het behoud van voorzieningen zoals goed onderwijs. Ook de middenstand en sportverenigingen plukken hun voordeel van deze nieuwe snelle spoorlijn. Onderbelicht is het belang voor de recreatieve en toeristische sector. Terwijl de snelle treinen de forenzen naar de Randstad brengen, kunnen toeristen de overvolle Randstad ontvluchten en een dagje genieten van de prachtige Opsterlandse landschappen.

Het Rijk mag van de honderden miljarden aardgasbaten uit het wingebied ’t Noorden best wel een ‘paar’ miljarden terug laten vloeien. Kortom: investeer in de aanleg van de Lelylijn. Het is een uitstekende investering voor Nederland in zijn geheel en voor Opsterland in het bijzonder.

Wanda GeertsmaHielke de VriesVVD Opsterland

Station Lansingerland-Zoetermeer geopend

ChristenUnie ChristenUnie VVD Lansingerland 27-05-2019 09:35

https://lansingerland.christenunie.nl/k/n10584/news/view/1276474/113707/Station Lansingerland Zoetermeer.jpeg

Op vrijdag 17 mei is station Lansingerland-Zoetermeer officieel geopend door staatssecretaris Van Veldhoven. Met dit nieuwe station op de grens van Bleiswijk en Zoetermeer heeft Lansingerland voor het eerst in jaren weer een treinstation. Niet alleen treinen richting Den Haag en Utrecht, maar ook trams richting Zoetermeer en bussen richting Bleiswijk, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs stoppen op het station. Daarmee wordt station Lansingerland-Zoetermeer een belangrijk vervoersknooppunt voor inwoners van Lansingerland.

De ChristenUnie is blij dat na jaren praten en werken, het station nu officieel is geopend. Aan de komst van station Lansingerland-Zoetermeer, ging dan ook een jarenlange lobby vooraf. In 2013 leidde dit tot een motie van ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber en haar VVD-collega Betty de Boer, waarin de regering werd opgeroepen om het station te realiseren. Deze motie werd in 2014 uitgevoerd met het besluit van de staatssecretaris om Prorail opdracht te geven het station te realiseren. Met de opening van het station is de Kamermotie van de ChristenUnie nu echt helemaal uitgevoerd.

Het station geeft een flinke impuls aan de bereikbaarheid van Lansingerland en de ontwikkeling van het gebied waarin het station is gelegen. Dat het station meerwaarde heeft voor Lansingerland, wordt wel duidelijk uit het aantal reizigers dat sinds december (toen het station door de NS in gebruik werd genomen) in- of uitstapt op Lansingerland-Zoetermeer. Op dit moment zijn dat er al 1.000 per dag. De verwachting is dat dit in de toekomst doorgroeit naar 2.500 reizigers per dag

Station Lansingerland-Zoetermeer ...

VVD VVD Lansingerland 18-05-2019 06:06

Station Lansingerland-Zoetermeer officieel geopend! Eric Kampinga en Edwin Vervaet waren voor de VVD aanwezig bij de officiële en feestelijke opening van het nieuwe Station. De topmannen van betrokkenen als NS, ProRail en wethouders Rosier en Abee uitten hun vreugde over het feit dat het project binnen het budget en (bijna) binnen de termijn gerealiseerd is! Daarna verrichtte staatssecretaris Stientje Van Veldhoven op feestelijke wijze de openingshandeling, samen met burgemeesters Pieter van de Stadt (Lansingerland) en Charlie Aptroot (Zoetermeer). Met het vervoersknooppunt komen de NS Sprinter, HTM RandstadRail, de ZoRo-buslijn naar station Rodenrijs, regionale buslijnen, auto en fiets samen. Door het ‘vertrammen’ van de ZoRo-lijn zou de mobiliteit nog verder kunnen verbeteren, aldus burgemeester Aptroot. Hij hield de staatssecretaris voor dat het niet uitgegeven bedrag van haar ministerie slechts voor de helft (€ 200 mln) nodig is om de vertramming te realiseren. Overigens nam de NS het station begin december 2018 al in gebruik. Met ca.1.000 reizigers per dag is het gebruik tot nu toe boven verwachting. VVD Lansingerland heeft zich altijd ingezet voor het ontwikkelen van dit Lansingerlandse grondgebied, het ‘Landschap als podium’. Onder andere door deelname aan het bestuur van de gemeenschappelijke regeling van Lansingerland en Zoetermeer, Bleizo. Na de crisisjaren is nu door een groot aantal instanties de vervoerknoop geopend. De staatssecretaris grapte nog dat ‘zelfs’ de VVD blij is met dit nieuwe OV-platform. Ze weet kennelijk niet dat voor Lansingerland dit knooppunt belangrijk is voor bereikbaarheid en mobiliteit. We zijn allang niet meer uitsluitend de auto-partij! Het station is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, de auto (veel parkeerplaatsen) en de fiets met een verlicht fietspad, die door het Annie MG Schmidtpark naar Station Rodenrijs loopt.

Klimaatmars groot succes | Hengelo

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Hengelo 04-04-2019 00:00

Het regende de hele dag. We liepen er als verzopen kat bij, maar 35 tot 40 duizend mensen waren bezorgd genoeg vanwege het klimaat om de hondse weersomstandigheden te trotseren om naar Amsterdam te reizen en daar de klimaatmars te lopen van de Dam tot aan het Museumplein.

Onder hen waren ondermeer 60 Tukkers, die met een door GroenLinks Twente geregelde bus naar Amsterdam reden. Negen uur was het verzamelen op het station van Hengelo en om half tien vetrok de bus naar de Dam. Die stroomde geleidelijk aan overvol. Meer dan een uur werd op de Dam gestaan, gejoeld en geluisterd naar toespraken, die vaak niet goed te horen waren.

Drie mensen pasten niet meer in de bus en moesten met overvolle treinen naar Amsterdam. Vanaf Deventer waren alle treinen en perrons overvol en liep de vetraging op, maar ook in de treinen was de stemming opperbest.

Uiteindelijk liepen we in een schier eindeloze stoet van de Dam naar het Museumplein, waarna we de bus weer opzochten bij het Centraal Station en weer huiswaarts keerden.

Als CDA en VVD al schrikken van een paar gele hesjes, dan moeten we ze nu wel de stuipen op het lijf hebben gejaagd. Het klimaat is het thema van de komende jaren. Een partij die daar al sinds haar bestaan (1989) voor vecht heeft de wind terecht mee.Op naar een schonere, mooiere, eerlijke en een duurzame samenleving!

Naast de verjaardag van onze ...

Dorpen Centraal Dorpen Centraal VVD PvdA CDA Tubbergen 25-03-2019 20:28

Naast de verjaardag van onze burgemeester en onderstaand punt kwamen er nog veel meer interessante kwesties aan de orde vanavond. De vergadering is terug te kijken via bestuur.tubbergen.nl

Bouw geluidscherm N209 bij de Kruisweg begonnen

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD Lansingerland 24-03-2019 09:35

Bouw geluidscherm N209 bij de Kruisweg begonnen

Posted on mrt 24, 2019 | 0 comments

Gedeputeerde Floor Vermeulen (VVD) en wethouder Simon Fortuyn (Leefbaar 3B) persten de eerste paal de eerste paal de grond in, waarop het 4 meter hoge geluidscherm tussen de N209 en de woningen aan de Kruisweg wordt gebouwd.

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om het scherm langs de N209 te krijgen. Voormalig wethouder Henk de Paepe (Leefbaar 3B) is er mee begonnen rond 2011. En toen het vorig jaar dankzij het opjutten van Simon Fortuyn uiteindelijk alles voor elkaar leek te zijn en de schermen gepland werden bij Bergschenhoek en Bleiswijk, bleek De Kruisweg buiten de boot te vallen. Goed overleg tussen de gemeente Lansingerland en de provincie heeft er toe geleid dat nu ook de geluidschermen bij de Kruisweg worden gebouwd. lees meer

Zonder ook de coöperatieve inzet van:

 Paul Dietz, voorzitter van de Bewonersvereniging de Kruisweg;

 Stichting Stop Herrie HSL en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die vanuit het budget van € 37,5 miljoen voor geluidsmaatregelen langs de HSL in Lansingerland een bedrag van € 1 miljoen beschikbaar stelden voor de geluidproblematiek bij de Kruisweg;

 Bedrijventerrein Prisma, dat financiële maatregelen heeft genomen om het geluidafscherming bij de Kruisweg aan te pakken

zou het scherm bij de Kruisweg er niet zijn gekomen.

Complimenten voor bestuurders, bewoners, ambtenaren, bedrijven en bovenal Paul Dietz.

Camiel Beijer, lijst 1 nummer 15

VVD VVD De Bilt 16-03-2019 03:28

Wij vinden het fantastisch wonen, werken, leren en recreëren in onze mooie provincie Utrecht. De VVD wil dat graag zo houden, en ik denk dat het zelfs nog beter kan. Ik knok voor: - Werknemers, zodat de provincie een gezonde economie blijft waarin voldoende kansen zijn voor wie wil en kan werken. Goed onderwijs op alle niveaus dient daar op aan te sluiten; - Reizigers, door station De Bilt/Bilthoven rechtstreeks aan te sluiten op het regionale OV-systeem rondom de stad en naar het Utrecht Science Park. Overlast in De Bilt van parkeerders die reizen naar De Uithof wordt aangepakt.

https://debilt.vvd.nl/nieuws/34420/camiel-beijer-lijst-1-nummer-15

Camiel heeft oog voor menselijke verhoudingen en maatschappelijke belangen. Met optimisme, een luisterend oor en door verbinding wil hij zich op een positieve wijze inzetten voor het aantrekkelijk houden van deze mooie plek in Nederland.

Zie ook: http://voordedoeners.nl/camiel

Vragen CU & VVD leiden tot extra fietsparkeerplekken

ChristenUnie ChristenUnie VVD Utrecht 21-12-2018 10:36

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1235898/43795/Fiets kleinDit najaar bleken er te weinig fietsparkeerplekken te zijn rond station Utrecht Leidsche Rijn. Vragen van VVD en ChristenUnie hierover leidde uiteindelijk tot een mooi vervolg: de wethouder heeft gezocht naar een tijdelijke, snelle oplossing. Ook op de langere termijn worden er extra fietsplekken gecreëerd in de omgeving van het station.

Er komen 70 tijdelijke fietsklemmen op het zandbed onder de Vleutensebaan. Deze klemmen worden al voor de kerstvakantie geplaatst. 

In eerste instantie leek het erop dat de plaatsing van 300 permanente fietsklemmen nog op zich lieten wachten. Deze week werd echter bekend dat de fietsklemmen, die door ProRail worden beheerd, inmiddels zijn geplaatst.

Naast deze fietsparkeerplekken worden er nog 30 'nietjes' geplaatst op de locatie Brusselplein / Kopenhagenstraat. 

Raadslid Jan Wijmenga: 'Dit is goed nieuws voor de fietsers die gebruik maken van station Leidsche Rijn. Een fietsstad van formaat zijn betekent ook het aanbieden van voldoende parkeergelegenheid.'

Een blijvende verbinding tussen Rijen-Noord en Rijen-Zuid

VVD VVD CDA PvdA Gilze en Rijen 23-07-2018 08:03

Onlangs sprak de gemeenteraad uitgebreid over de toekomstige plannen voor een veilige spoorzone. Op basis van de toekomstvisie Spoorzone van 2013 is gezamenlijk met het Rijk, Provincie, NS, ProRail en de gemeente een voorkeursvariant in beeld gekomen. Deze variant behelst aanleg van een tunnel voor fietsers, voetgangers en lokaal autoverkeer op de plek van de overweg Julianastraat – Stationsstraat. Op deze manier blijft verbinding tussen Rijen-Noord en Rijen-Zuid intact en wordt het station aan beide kanten toegankelijker.

https://gilzerijen.vvd.nl/nieuws/31316/een-blijvende-verbinding-tussen-rijen-noord-en-rijen-zuid

VVD-fractievoorzitter David Vermorken is positief over dit plan: “Het is een zeer ambitieus plan dat er op het eerste oog zeer fraai uitziet en veel ruimtelijke mogelijkheden biedt in de spoorzone voor de komende 40 jaar. Maar, het is ook een plan dat voor veel omwonenden in de nabijheid van de tunnelbak een forse impact heeft.”

De VVD vindt het daarom ook merkwaardig dat omwonenden slechts één week geleden met dit plan zijn geconfronteerd. Zeker omdat op 9 juli het raadsvoorstel “vaststellen van een voorkeursvariant” wordt behandeld in de gemeenteraad. VVD-raadslid Hans Rutten: “Als CDA-wethouder Rolph Dols meer energie had gestoken in goed en tijdig overleg met alle omwonenden, dan had een groot deel van de onrust voorkomen kunnen worden. Dat is een gemiste kans.“

In december vorig jaar heeft de VVD samen met de PvdA een motie ingediend die uitsprak dat de overweg Julianastraat – Stationsstraat niet gesloten mag worden als er geen tunnel voor auto’s wordt aangelegd. “De voorkeursvariant voldoet aan deze eis. We willen namelijk geen grotere fysieke scheiding tussen Rijen-Noord en Rijen-Zuid. In een toekomstige tunnel moet dus ook gewoon ruimte zijn voor lokaal autoverkeer. Daarom hebben wij het initiatief genomen om ook te komen tot een goed verkeersplan, dat doorgaand autoverkeer over andere routes moet leiden. Ons amendement daarvoor werd aangenomen”, aldus David Vermorken. 

Vragen of opmerkingen?

U kunt altijd contact opnemen met de VVD. Zijn er zaken in uw buurt of dorp waar u tegen aanloopt of die u wilt veranderen? Of heeft u vragen over bovenstaand artikel? Fractievoorzitter David Vermorken, raadslid Hans Rutten en raadslid Ryan van Osch horen graag van u. Natuurlijk kunt u ons ook bereiken via FacebookInstagram en Twitter.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.