Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

13 documenten

Rog: zorg dat kwetsbare leerlingen zomeronderwijs kunnen volgen

CDA CDA D66 Zuid-Holland 01-05-2020 09:22

Er moet een landelijk dekkend aanbod van zomeronderwijs komen, speciaal voor kinderen met een moeilijke thuissituatie die vanwege de sluiting van de scholen een leerachterstand hebben opgelopen. Die oproep deed CDA-onderwijswoordvoerder Michel Rog via een motie, die hij indiende samen met zijn collega van D66 Paul van Meenen, tijdens een debat over onderwijs en het coronavirus.Kwetsbare leerlingenOnlangs verscheen in het nieuws dat er duizenden leerlingen zijn die simpelweg ‘kwijt’ zijn. Maar er zijn ook leerlingen die om een andere reden slechts beperkt thuisonderwijs krijgen, zoals kinderen zonder internet of kinderen die in een onveilige thuissituatie zitten. Voor die laatste groep is school een veilige haven. Rog: “Vanwege de coronacrisis hebben scholen dit jaar minder aanvragen voor de subsidie van lente- en zomerscholen ingediend dan in voorgaande jaren. Er is dus nog geld over. Wij willen dat dit geld wordt gebruikt voor deze speciale groep leerlingen, zodat ze hun leerachterstand weg kunnen werken.” Dat betekent overigens niet dat deze leerlingen verplicht worden om in hun vakantie naar school te gaan, maar de mogelijkheid moet er wel zijn, aldus Rog.Voortgezet Speciaal OnderwijsEen andere groep waar Rog (ook samen met D66) deze week aandacht voor vroeg is de groep eindexamenleerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs. Minister Slob wil dat de examens voor deze leerlingen doorgaan. Het CDA en D66 willen dat deze leerlingen een diploma krijgen op basis van tot nu toe behaalde of nog te behalen schoolresultaten.Protocol bij coronabesmetting op schoolTot slot zette het CDA-Kamerlid vraagtekens bij het onderwijsprotocol om pas bij meerdere besmettingen met het coronavirus de GGD in te schakelen. Volgens Rog is het van groot belang dat zowel bij een vermoeden van als bij een geconstateerde besmetting met het virus er direct gehandeld wordt, om verdere verspreiding op school te voorkomen. Bijvoorbeeld door het naar huis sturen van de klas of indien nodig sluiting van de school. In een motie roept hij minister Slob op om samen met zorg- en onderwijsprofessionals actie te ondernemen en het beleid hierop aan te passen

De toekomst van bijzonder onderwijs

CDA CDA Amsterdam 26-02-2020 07:52

Onderwijs heb je in allerlei soorten en maten: Van katholiek tot montessori en van Joods tot dalton: In Amsterdam hebben ouders en hun kinderen een grote schoolkeuze. Maar bijzonder onderwijs is onder druk te komen staan en de wethouder onderwijs fantaseert zelfs over het afschaffen van artikel 23 van de Grondwet, die vrijheid van onderwijs garandeert. Dinsdagavond 10 maart gaan we in het gebouw van het Sint-Nicolaaslyceum (katholiek) in gesprek over de toekomst van bijzonder onderwijs. Het panel bestaat uitHansko Broeksteeg (Radboud Universiteit), Michel Rog (CDA-Tweede Kamerlid), Menno van de Koppel (Onderwijs Consumenten Organisatie), Atie van der Vlist (directeur Gereformeerde Basisschool Veerkracht) en Lotte Schipper (CDA-duoraadslid onderwijs). De gespreksleider is Marleen Sanderse (CDA-statenlid Noord-Holland). De inloop is om 19.30 uur en het gesprek duurt van 20.00 tot 21.30 uur. Het adres is Beethovenplein 2, vlak bij Station Zuid.

Rog: Schrap toelatingstoetsen voor de pabo

CDA CDA D66 VVD Zuid-Holland 11-10-2019 09:49

Samen met de overige coalitiepartijen (VVD, D66 en CU) stelt het CDA voor om de toelatingstoetsen voor de pabo te schrappen. Dit moet ertoe leiden dat de lerarenopleiding aantrekkelijker wordt en de doorstroom vanuit mbo, havo en vwo verbetert. Zo nemen de partijen een extra maatregel om het lerarentekort aan te pakken.Op de pabo worden mensen opgeleid voor docent in het primaire onderwijs. Afhankelijk van het vakkenpakket dat ze op de middelbare school hadden, moeten studenten die zich aanmelden eerst een toelatingstoets voor aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek halen. De coalitiepartijen willen nu van die toelatingstoetsen af, zonder afbreuk te doen aan de hoge kwaliteit van de opleiding. Voorwaarde is dus dat een eventueel kennisgebrek tijdens de opleiding wordt ingehaald.CDA-Onderwijswoordvoerder Michel Rog: “De toetsen vormen een onnodige drempel, in een tijd waarin al een groot tekort aan leraren is. Daar komt bij dat er bijna niemand is van de aankomende pabo-studenten die al die verplichte vakken in zijn pakket heeft. De meeste studenten hebben òf aardrijkskunde en geschiedenis in hun pakket, òf natuur en techniek, maar zelden alle drie. Hoogste tijd dus om die toetsen af te schaffen.”

CDA stelt mondelinge vragen over vertrek SLO uit Enschede

CDA CDA Enschede 30-09-2019 15:36

Zoals u inmiddels via verschillende kanalen gelezen en gehoord heeft, heeft de directie van SLO besluit genomen om uit Enschede te vertrekken. Met dit besluit is geen enkele partij blij. Ook het college betreurt dit besluit en geeft in de brief aan de Raad d.d. 23 september 2019 aan: “dat afgezien van het directe verlies van werkgelegenheid in deze regio, dit het verlies van een landelijke opererende toonaangevende instelling op het gebied van onderwijs betekent. Juist voor een regio als Twente is het van groot belang dat er instellingen met een bovenregionale uitstraling en functie gevestigd zijn en dat er een breed aanbod van werkgelegenheid is. Recent is een regiodeal gesloten met het Rijk ter versterking van de regionale economie in Twente, dan is het bijzonder dat het Rijk op datzelfde moment ook instemt met het vertrekken vanwerkgelegenheid”. In 2015 had SLO dit voornemen ook maar dankzij een breed aangenomen motie van Tweedekamerlid Michel Rog (CDA) om SLO voor Enschede te behouden, heeft de minister van OCW Bussemaker destijds gehoor gegeven aan deze motie en de directie van SLO verzocht om het besluit te vertrekken te heroverwegen. Voor het CDA en alle partijen in de Raad en het college weegt het verlies van directe (hoogwaardige) en indirecte werkgelegenheid in Enschede en Twente bijzonder zwaar. Daarnaast is het voor de toekomst van Twente en SLO het economische argument van belang: het behoud van SLO in het economische netwerk in Enschede en Twente als innovatieve kennishotspot en complete vestigingsplaats. Deze ontwikkeling rijmt ook niet met het spreidingsbeleid van het Rijk en het dichtslibben van het Westen. In dit kader heeft het CDA de volgende vragen aan het college: Welke acties heeft u ondernomen richting SLO en het Rijk sinds het recente besluit van de directie om te vertrekken uit Enschede?Heeft u ook lobbyacties ondernomen voor het aantrekken van nieuwe Rijkstaken in Enschede en omgeving?Onderneemt u ook lobbyacties samen met de Provincies, de overige Twentse gemeentes en Twente Board?Wat heeft u van de Raad nodig om uw lobbywerk te versterken? Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede

Vragen over vertrek SLO uit Enschede

CDA CDA Enschede 30-09-2019 15:36

Zoals u inmiddels via verschillende kanalen gelezen en gehoord heeft, heeft de directie van Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) het besluit genomen om uit Enschede te vertrekken. Met dit besluit is geen enkele partij blij. Ook het college betreurt dit besluit zoals het onlangs in een brief aan de Raad d.d. 23 september 2019 aangaf. In 2015 had SLO dit voornemen ook, maar dankzij een breed aangenomen motie van Tweedekamerlid Michel Rog (CDA) om SLO voor Enschede te behouden, heeft de minister van OCW Bussemaker destijds gehoor gegeven aan deze motie en de directie van SLO verzocht om het besluit om te vertrekken te heroverwegen. Voor het CDA en alle partijen in de Raad en het college weegt het verlies van directe (hoogwaardige) en indirecte werkgelegenheid in Enschede en Twente bijzonder zwaar. Daarnaast is voor de toekomst van Twente en SLO het economische argument van belang: het behoud van SLO in het economische netwerk in Enschede en Twente als innovatieve kennishotspot en complete vestigingsplaats. Deze ontwikkeling rijmt ook niet met het spreidingsbeleid van het Rijk en het dichtslibben van het Westen. In dit kader heeft het CDA afgelopen maandag tijdens de raadsvergadering de volgende vragen gesteld aan het college: Welke acties heeft u ondernomen richting SLO en het Rijk sinds het recente besluit van de directie om te vertrekken uit Enschede?Heeft u ook lobbyacties ondernomen voor het aantrekken van nieuwe Rijkstaken in Enschede en omgeving?Onderneemt u ook lobbyacties samen met de Provincies, de overige Twentse gemeentes en Twente Board?Wat heeft u van de Raad nodig om uw lobbywerk te versterken? Wethouder Eerenberg gaf aan dat dat hij zowel richting SLO als met de lobbyist van de regio richting Den Haag de nodige acties heeft ondernomen. Dit heeft hij ook in samenwerking met de provincie gedaan. De lobbyacties waren niet alleen gericht op behoud van SLO voor Enschede, maar ook voor het aantrekken van nieuwe rijkstaken naar de regio. Met het aantrekken van nieuwe rijkstaken is men al jaren bezig. Ik heb ook de burgemeester opgeroepen om het door hem eerder genoemde nationale debat te initiëren over het dichtslibben van het Westen, spreidingsbeleid, onvervulbare vacatures in het westen van ons land en de aanwezige kennis hier. Het is nu een perfecte tijd om het debat aan te gaan over de noodzaak van een beter spreidingsbeleid en het verkorten van reisafstanden zodat dit ook kan leiden tot een evenwichtiger woningmarkt in Nederland. Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede

Michel Rog voorzitter parlementaire ondervragingscommissie

CDA CDA VVD GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid D66 ChristenUnie Zuid-Holland 05-07-2019 13:14

Deze week werd de Parlementaire ondervragingscommissie naar ongewenste beïnvloeding van maatschappelijke en religieuze organisaties in Nederland geïnstalleerd. CDA-Kamerlid Michel Rog is gekozen tot voorzitter van deze commissie. De commissie voert een verkorte parlementaire enquête uit. Rog: “Dit type parlementair onderzoek wordt in de volksmond ook wel flitsenquête genoemd, en dat geeft het werk van deze commissie goed weer. Een kort maar krachtig onderzoek naar ongewenste beïnvloeding van maatschappelijke en religieuze organisaties uit onvrije landen. Bijvoorbeeld van moskeeën. Naast het in kaart brengen van deze beïnvloeding gaan we ook de mogelijkheden onderzoeken om deze beïnvloeding te doorbreken.”De commissie gaat zich de komende maanden eerst in de materie verdiepen. Naar verwachting zullen dan in november de openbare verhoren volgen, waarbij getuigen en deskundigen onder ede verhoord kunnen worden.De commissie bestaat, naast voorzitter Michel Rog (CDA) en ondervoorzitter Ronald van Raak (SP), uit de volgende leden: Mark Harbers (VVD), Edgar Mulder (PVV), Rutger Schonis (D66), Niels van den Berge (GroenLinks), Gert-Jan Segers (ChristenUnie), Chris Stoffer (SGP) en Tunahan Kuzu (DENK).

Succesvolle eerste Onderwijscafé

CDA CDA Amsterdam 12-06-2019 06:38

Gisteravond organiseerde de Amsterdamse CDA-fractie in het Barlaeus Gymnasium een bijeenkomst over het lotingssysteem van middelbare scholen. Dit was het eerste zogenaamde Onderwijscafé, en nu al een groot succes. Met zeker 35 aanwezigen werd flink gediscussieerd met de sprekers: Anne Martien van der Does (de Amsterdamse Kinderombudsman), Michel Rog (Tweede Kamerlid CDA), Alwin Hietbrink (OSVO) en Elisabeth Bootsma (Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam). De avond werd geleid door Ciel Stevens en georganiseerd door duoraadslid Lotte Schipper. Aan de hand van verschillende prikkelende stellingen werd het debat aangegaan over het lotingssysteem en de problemen ervan. Zo gaven verschillende ouders in het publiek aan dat ze het bijvoorbeeld oneerlijk vinden dat uitgelote achtstegroepers voorrang krijgen bij de eerste schoolkeuze van andere kinderen. Zo bestaat een derde van de leerlingen van het Barlaeus Gymnasium uit kinderen die het niet als eerste keus hadden opgegeven. Ook talloze andere problemen en oplossingen kwamen aan de orde. Lotte Schipper, die namens de fractie woordvoerder onderwijs is, schreef druk mee. Het CDA is van plan enkele moties in te dienen bij de gemeenteraad om de vrijheid van onderwijs te vergroten en de problemen van het systeem op te lossen.

Verbindingen maken

CDA CDA Medemblik 30-05-2019 19:34

De Wissel is een school voor speciaal basisonderwijs en werkt sinds dit schooljaar, als eerste en enige van Nederland, met een vierdaagse schoolweek. Deze pilot duurt twee jaar.Michel Rogis namens het#CDAwoordvoerder onderwijs (PO, VO, lerarenbeleid) in de Tweede Kamer en wilde graag eens komen kijken en luisteren naar de ervaringen hiermee. Op 24 mei was een selecte groep CDA'ers welkom bij De Wissel voor een uitgebreid werkbezoek. Michel Rog en drie anderen mogen een deel van een les meemaken, waarna de gehele groep een rondleiding krijgt. DirecteurMark Leekvertelt hen over de toename van de noodzaak om aandacht te besteden aan gedrag. En enthousiast over de positieve effecten van de vierdaagse schoolweek. Daarna volgt een presentatie in de kantine over het hoe en waarom van deze nieuwe werkweek. Hierbij is bestuurderJan van Berkum, voorzitter cvb van Stichting Trigoon, aanwezig. Hij doet een oproep voor een sterkere verbinding tussen zorg en onderwijs. Daarna is er tijd om te luisteren naar de ervaringen van leerkrachten, ouders en adjunct directeurCorinne Meij. Ook uit deze gesprekken blijkt dat vier dagen naar school gaan voor deze groep leerlingen vrijwel alleen maar positief is. De vrije woensdag brengt rust, meer structuur en het lijkt er zelfs op dat de leerprestaties verbeteren! De ouders geven aan dat ze wel moesten wennen en vooraf ook wel zorgen hebben gehad maar nu merken dat het hun kinderen meer rust geeft, ook thuis. De leerkrachten zien het als bonus dat zij de woensdagen nu kunnen benutten voor overdracht en het voorbereiden van de lessen. Michel Rog zegt, gezien alle positieve ervaringen, aandacht te zullen hebben voor een eventueel vervolg van deze pilot. Na het officiële gesprek verteltClaudia Selders-Kroezendat zij blij is deze verbinding tussen de theorie in de Tweede Kamer en de praktijk bij De Wissel te hebben gemaakt. Wat haar betreft is De Wissel een prachtig voorbeeld van passend onderwijs waarbij er écht uitgegaan wordt van de behoefte van het kind. Mark Leek, Corinne Meij en Jan van Berkum hartelijk dank voor jullie gastvrijheid! Michel Rog bedankt voor jouw tijd en oprechte aandacht!

VERBINDINGEN MAKEN Tweede Kamerlid ...

CDA CDA Medemblik 29-05-2019 10:42

VERBINDINGEN MAKEN Tweede Kamerlid Michel Rog op werkbezoek bij Sbo De Wissel De Wissel is een school voor speciaal basisonderwijs en werkt sinds dit schooljaar, als eerste en enige van Nederland, met een vierdaagse schoolweek. Deze pilot duurt twee jaar. Michel Rog is namens het #CDA woordvoerder onderwijs (PO, VO, lerarenbeleid) in de Tweede Kamer en wilde graag eens komen kijken en luisteren naar de ervaringen hiermee. Op 24 mei was een selecte groep CDA'ers welkom bij De Wissel voor een uitgebreid werkbezoek. Michel Rog en drie anderen mogen een deel van een les meemaken, waarna de gehele groep een rondleiding krijgt. Directeur Mark Leek vertelt hen over de toename van de noodzaak om aandacht te besteden aan gedrag. En enthousiast over de positieve effecten van de vierdaagse schoolweek. Daarna volgt een presentatie in de kantine over het hoe en waarom van deze nieuwe werkweek. Hierbij is bestuurder Jan van Berkum, voorzitter cvb van Stichting Trigoon, aanwezig. Hij doet een oproep voor een sterkere verbinding tussen zorg en onderwijs. Daarna is er tijd om te luisteren naar de ervaringen van leerkrachten, ouders en adjunct directeur Corinne Meij. Ook uit deze gesprekken blijkt dat vier dagen naar school gaan voor deze groep leerlingen vrijwel alleen maar positief is. De vrije woensdag brengt rust, meer structuur en het lijkt er zelfs op dat de leerprestaties verbeteren! De ouders geven aan dat ze wel moesten wennen en vooraf ook wel zorgen hebben gehad maar nu merken dat het hun kinderen meer rust geeft, ook thuis. De leerkrachten zien het als bonus dat zij de woensdagen nu kunnen benutten voor overdracht en het voorbereiden van de lessen. Michel Rog zegt, gezien alle positieve ervaringen, aandacht te zullen hebben voor een eventueel vervolg van deze pilot. Na het officiële gesprek vertelt Claudia Selders-Kroezen dat zij blij is deze verbinding tussen de theorie in de Tweede Kamer en de praktijk bij De Wissel te hebben gemaakt. Wat haar betreft is De Wissel een prachtig voorbeeld van passend onderwijs waarbij er écht uitgegaan wordt van de behoefte van het kind. Mark Leek, Corinne Meij en Jan van Berkum hartelijk dank voor jullie gastvrijheid! Michel Rog bedankt voor jouw tijd en oprechte aandacht! Aanwezigen CDA: Win Bijman - wethouder Koggenland Nico Bosch - fractievoorzitter Opmeer Saskia Schouten - Spijkerman - raadslid Medemblik Els van den Bosch - raadslid Medemblik Piet Ligthart - raadslid Medemblik Raadslid Claudia - raadslid Medemblik Linda Koekkoek CDA Hoorn - raadslid Hoorn Karin van 't Klooster - Hoorn Diana Dekker - fractievolger Hoorn

De onderwijsvrijheid verdient het om beschermd te worden

CDA CDA Zuid-Holland 26-04-2019 18:17

OPINIEARTIKEL De oproep van Klaas Dijkhoff om artikel 23 van de grondwet aan te passen of ondergeschikt te maken aan artikel 1, is in onze ogen niet de discussie die we moeten voeren. Het CDA vindt juist dat de onderwijsvrijheid het verdient om beschermd te worden. De keuzevrijheid die ouders hebben bij het kiezen van een school is een groot goed. Niet de staat, maar de ouders mogen in vrijheid deze verantwoordelijke beslissing nemen. Door de zorgelijke situatie die bij het islamitische Cornelius Haga Lyceum in Amsterdam is ontstaan, staat onze onderwijsvrijheid onder druk. De school kwam in opspraak vanwege salafistische invloeden. Er zou zelfs sprake zijn van een potentieel gevaar voor de nationale veiligheid of de democratische rechtsorde. Voor diverse mensen bleek dit hét startschot om de aanval op artikel 23 van de grondwet te openen. Dat artikel borgt de vrijheid van onderwijs en de gelijke bekostiging van openbaar en bijzonder onderwijs. Het zorgt ervoor dat ouders kunnen kiezen voor een school die aansluit bij hun levensovertuiging of opvattingen over onderwijs en vorming. Artikel 23 van de grondwet bepaalt ook dat moet worden voldaan aan ‘deugdelijkheidseisen’: de objectieve criteria die voor alle scholen gelden, zoals de eisen die aan leraren worden gesteld en het voldoen aan de kerndoelen. De Onderwijsinspectie houdt hier toezicht op. We moeten eerlijk zijn. Scholen waar kinderen worden geïndoctrineerd met antidemocratische ideologieën en die onze normen en waarden bedreigen, zoals het politieke salafisme of jihadisme zijn volstrekt ongewenst. Deze stromingen keren zich af van de Nederlandse samenleving in plaats van bij te dragen aan actief democratisch burgerschap. Maar laten we duidelijk benoemen waar het wringt en niet het kind met het badwater weggooien. Moet de ernstige situatie bij het Cornelius Haga Lyceum het einde van de vrijheid van onderwijs betekenen? Natuurlijk niet! We hebben de dure plicht onze vrijheid van onderwijs juist weerbaar te maken tegen hen die deze vrijheid misbruiken. Binnen ons stelsel met vrijheid van onderwijs kunnen we regels maken of aanscherpen om misbruik te voorkomen. De minister voor basis- en voortgezet onderwijs moet nu echt prioriteit geven aan de aangekondigde wetgeving, waarmee we kunnen voorkomen dat scholen waar antidemocratisch gedachtegoed wordt verspreid, kunnen worden opgericht. Dat doen we door de inspectie aan de voorkant meer ruimte te geven om te controleren, in combinatie met een verbodsbepaling voor organisaties die onze democratische rechtstaat willen afschaffen. We willen een betere screening van schoolbestuurders, maar ook nadrukkelijker nagaan of binnen de op te richten school de burgerschapsopdracht die alle scholen hebben kan worden uitgevoerd. Wanneer schoolbestuurders van bestaande scholen over de schreef gaan, bijvoorbeeld door het verheerlijken van terroristisch geweld, dan worden ze geschorst. Ten slotte mogen we verwachten dat de burgerschapsopdracht van het onderwijs geen papieren tijger is. Nu kunnen scholen volstaan met theoretische kennis over de kenmerken van een democratie. We willen dat dit een aantoonbaar onderdeel vormt van de schoolcultuur, waarbij leerlingen geactiveerd worden hier mee te oefenen. De inspectie moet hier op kunnen handhaven. Zo kunnen leerlingen in de toekomst ook zelf actief bijdragen aan de Nederlandse democratische samenleving. Op deze manier beschermen we onze kinderen én onze samenleving door antidemocratische krachten te weren. En we behouden wat goed is: de verantwoordelijke keuze voor ouders en leerlingen om in vrijheid te kunnen kiezen voor een school die bij hen past. Michel Rog is Tweede Kamerlid namens het CDA

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.