Dankzij de inspanningen van Team Sportservice West-Friesland, nadat onze motie eind 2017 door de raad is aangenomen, is het zover; aanstaande zondag 8 september 2019 zijn de Special Olympics Nationaal Evenement in #Wervershoof Gemeente Medemblik! Ons uiteindelijke doel als #CDA is, om de Regionale #SpecialOlympics in onze gemeente te laten plaatsvinden. Om kansrijk te zijn, moeten we starten met een succesvol evenement onder de vlag van de Special Olympics Nederland. Tijdens dit toernooi, voor mensen met een verstandelijke beperking, staan de sporten handbal en skeeleren op het programma. Daarnaast zijn er voor deze doelgroep ook andere sportieve activiteiten georganiseerd. Meer info over locatie en tijden ➡️ https://specialolympics.nl/evenementen/nationaal-handbal-en-inline-skaten-evenement-in-medembik/ Zondag is het dus zover; wees welkom en geniet! Want zoals Peter Heerschop het heeft verwoord: “Een beperking? Sporters met een beperking hebben een enorm talént, om te genieten én om anderen te laten genieten”. Met dank aan Els van den Bosch voor het indienen van de motie!
32 documenten
Liesbeth Keur uit #Andijk Gemeente ...
CDA Medemblik 27-07-2019 15:18
Liesbeth Keur uit #Andijk Gemeente Medemblik is het financiële geweten van CDJA Noord-Holland. Lees hier meer over Liesbeth ⤵️
Wij stellen aan u voor de financiële vrouw van onze club. Mijn naam is Liesbeth Keur. Ik studeer criminologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en ben in mei verkozen tot penningmeester van het CDJA Noord-Holland. Ik woon doordeweeks in Amsterdam en in het weekend ben ik vaak bij mijn ouders in het prachtige Westfriesland. Ik ben opgegroeid in een muzikale en maatschappelijk betrokken familie. Aan de keukentafel worden regelmatig discussies gevoerd, altijd met respect voor elkaar en elkaars standpunten. Ik was opzoek naar een leuke uitdaging naast mijn studie, zo kwam het CDJA op mijn pad. Ik wil me graag inzetten voor de maatschappij en ik vind het belangrijk dat jongeren hun stem kunnen laten horen bij maatschappelijke problemen en/of discussies. Jongeren betrekken bij de politiek is een belangeijke stap daar toe. Voor mij is het CDJA de juiste organisatie omdat te doen. Ik hoop met onze besturen en onze evenementen binnen Noord-Holland een aanspreekpunt voor jongeren te kunnen zijn en te laten zien dat politiek zo gek nog niet is. Fijne vakantie allemaal en tot ziens op een van onze evenementen! Foto gemaakt door Laureen Wuite.
Minister Ferd Grapperhaus: Als ...
CDA Nederland 29-06-2019 09:00
Minister Ferd Grapperhaus: Als Nederland de georganiseerde drugscriminaliteit écht wil aanpakken, moet je ook het gebruik van drugs op festivals aanpakken. ¨Ik ga niet op een scootertje met de politie achter gebruikers aan. Maar met een pilletje kom je er niet in.” Tegelijkertijd wil de Grapperhaus de drugshandel harder gaan aanpakken. We zijn benieuwd naar jouw mening. Laat het weten in de reacties.
Dat de aanpak van de ondermijnende criminaliteit faalt, daar is minister Ferd Grapperhaus het absoluut mee oneens. Maar dat we een probleem hebben, erkent hij volmondig. ,,Daarom blijf ik de knip trekken”, belooft hij in een gesprek met de Brabantse onderzoeksredactie. De minister kijkt daarvoor m...
In Vlaardingen blijven we de ...
Beter voor Vlaardingen (BVV) CDA Vlaardingen 07-06-2019 05:52
In Vlaardingen blijven we de volgorde van het behandelen van stukken gewoon in een andere volgorde houden! Eerst gaan we regels opnemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en dan pas gaan we er later over praten. Dit werd gisteravond weer eens duidelijk tijdens de behandeling van de "herziene" APV 2019. De huidige APV dateerde van 2014 en diende zowel door wettelijke regelgeving als door ander inzicht gewijzigd te worden. En dan zou je denken dat het dan zou gebeuren in de volgorde die een normaal denkend mens zou doen. Eerst beleid maken, wat willen we en dan dit uitwerken en dit in eventuele gebods- en/of verbodsbepalingen opnemen in de APV? Nee hoor, er werd ruim een uur gediscussieerd over een artikel over aanvraagtermijnen voor evenementen. Notabene een onderwerp dat juist thuis past in een behandeling van de Evenementennota. Samen met de Horecanota stond de Evenementennota in eerste instantie gepland voor het eerste kwartaal 2019, dus had eigenlijk al behandeld kunnen zijn. Maar bij de gemeente was men van mening dat deze beide nota's wel op een veel later tijdstip behandeld kunnen worden, één zelfs pas eind 2020, ondanks dat wij als Raad besloten hadden dit op de agenda te behandelen in het 1e kwartaal 2019. Handig maakte hier de portefeuillehouder, de burgemeester, gebruik van om inhoudelijk in te gaan op een amendement van o.a. CDA waarin de aanvraagtermijnen voor zogenaamde C.B en A-evenementen met 2 weken verlengd werd omdat anders de ambtenaren de vergunning niet op tijd konden krijgen (de aandacht van het de werkelijke situatie wist zij hiermee weg te nemen). Over de daadwerkelijk inhoud van het Amendement dat BVV indiende, dat zegt dat eerst beleid gemaakt dient te worden op het gebied van evenementen en horeca, wimpelde zij hiermee af. Veel partijen trapten erin. Wel werd er dus een uur gesproken over de "beleidswijziging" over de aanvraagtermijnen van de evenementen, waarin ook de portfeuillehouder voorbij ging dat de termijnen in Vlaardingen afwijkt van die van de direkt omringende gemeenten als Maassluis en Rotterdam, waar men dus wel in een korter tijdsbestek de vergunningen in orde kunnen krijgen. Gemeenten waar verder altijd naar gekeken wordt!
De afgelopen weken heeft Samen 070 ...
Samen070 VVD D66 PvdA CDA 's-Gravenhage 23-05-2019 20:59
De afgelopen weken heeft Samen 070 met een aantal Haagse partners twee bijeenkomsten georganiseerd om een bijdrage te leveren aan de politieke participatie van met name de mensen met een migratie achtergrond. Opkomstbevordering was daarbij het hoofddoel. Vereerd zijn wij dat wij SAMEN 8 verschillende politieke partijen een podium mochten bieden. DENK, 50PLUS, GROENLINKS, PvdA, D66, CDA, VVD en de SP, dank voor jullie medewerking. Wanneer al onze gasten vandaag naar de STEMBUS gaan zijn wij SAMEN in onze opzet geslaagd. Wij danken ook PRODEMOS voor de professionele ondersteuning. Hierbij een opname van 22 mei 2019. Een mooi voorbeeld van hoe respect en waardering eruit kan zien. Daar waar onze voorzitter Joy Bindraban/Samen 070 en Kavish Bisseswar/ PvdA vorig jaar lijnrecht tegenover elkaar stonden, hebben ze gisteren laten zien dat respect voor elkaars kwaliteiten de publieke zaak verder helpt. Het gaat ons minder om de persoon en meer om de zaak. Samen 070 is altijd op zoek naar aanknopingspunten, momenten en ook naar personen die SAMENWERKING in het DNA hebben. Vandaag op 23 mei 2019 roepen wij iedereen op om het belang van 1 Europa voorop te stellen. Europese Samenwerking is wat ons betreft daartoe de SLEUTEL. STEM mee met Samen 070.
Discussie sluitingstijd kantines ...
Bladel Transparant (BT) CDA Bladel 23-05-2019 10:57
Discussie sluitingstijd kantines gesloten! Op donderdag 9 mei werd na bijna een half jaar de APV vastgesteld. De APV (Algemene plaatselijke verordening) is een document waarin alle regels die de gemeente zelf mag bepalen staan opgeschreven. Thema’s als ballonnen oplaten, carbid schieten en een plaatselijk vuurwerkverbod werden behandeld. Voor Bladel Transparant was echter het belangrijkste thema de sluitingstijden van de sportkantines. Bij de voorbereiding werd duidelijk dat de gemeente de sportkantines in de gemeente Bladel voortaan een uur eerder wilde gaan sluiten. Bladel Transparant heeft er samen met CDA en VHP voor gezorgd dat de kantines toch gewoon tot 01.00 uur open mogen blijven. Zie column van Niek Panjoel Raadslid Bladel Transparant https://www.pc55.nl/politiek/discussie-sluitingstijd-kantines-gesloten/
Op donderdag 9 mei werd na bijna een half jaar de APV vastgesteld. De APV (Algemene plaatselijke verordening) is een document waarin alle regels die de gemeente zelf mag bepalen staan opgeschreven. Thema’s als ballonnen oplaten, carbid schieten en een plaatselijk vuurwerkverbod werden behandeld. V...
Minister Ferd Grapperhaus komt ...
CDA Nederland 22-05-2019 08:10
Minister Ferd Grapperhaus komt vandaag met een pakket aan maatregelen om seksueel grens overschrijdend gedrag harder aan te pakken. Alle onvrijwillige seks en seksuele intimidatie worden strafbaar! Nu is onvrijwillige seks pas strafbaar als er dwang aan te pas komt. Dat betekent bijna altijd dat het slachtoffer zich verzet moet hebben. Maar ruim tweederde van de slachtoffers verstijft uit angst en is niet in staat zich te verweren of zelfs te protesteren, zeggen onderzoekers.
Onvrijwillige seks en seksuele intimidatie worden strafbaar. Dat eerste is nodig om slachtoffers die uit angst ‘bevriezen’ en niet protesteren beter te beschermen, vindt minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. Het tweede moet ervoor zorgen dat opdringerige onverlaten niet langer hu...
Initiatief om de lokale democratie ...
VVD CDA Buren 22-05-2019 05:41
Initiatief om de lokale democratie in de regio te verbeteren. We zien 4 kansen.
20 mei 2019 | Je gaat er wél over De belangrijkste boodschap van deze avond is dat de raden wel degelijk veel invloed hebben op gemeenschappelijke regelingen zodra wij gaan samenwerken. En juist dat stukje is nog niet voldoende en structureel georganiseerd in Regio Rivierenland. Het besluitvormingsproces is er nog niet op ingericht om elkaar te kunnen vinden. De onmacht die je als raadslid voelt is het ontbreken van deze ‘aanloop’. In de praktijk krijgen we een paar weken voor een besluitvormende raad zienswijzen voorgelegd en kunnen we als het ware tekenen bij het kruisje. Dat kan beter en dat moet ook beter. De stem van onze inwoners klinkt nauwelijks door in de regio. De lokale democratie staat onder druk en vraagt van ons dat wij het verlengd lokaal bestuur (=gemeenschappelijke regelingen) met nieuwe ogen gaan bekijken. Hoewel de beweging groot is en de materie complex liggen er ook tal van kansen vlak voor onze voeten. Juist daar vragen we nu aandacht voor. De kansen Deze bijeenkomst is de eerste aanzet om samen te komen tot een beter besluitvormingsproces. De problemen die we als eerste willen aanpakken: 1. De dossiers worden binnen de 8 raden niet op hetzelfde moment besproken in de raad. Het betreft hier vooral de beleidsmatige dossiers. Bij de ene raad wordt het besproken in september en bij de andere komt hetzelfde dossier pas aan bod in december. Hierdoor kunnen wij over de inhoud niet met elkaar afstemmen. We stellen voor om de motie ‘synchroniseren van de agenda’s’ in te dienen, waardoor de griffiers van de 8 raden de opdracht krijgen om onze agenda’s onderling uit te lijnen. Dit geldt voor alle stukken van gemeenschappelijke regelingen, waarvan raden ook formeel wat mogen vinden (zienswijzen). Samen toewerken naar eenzelfde stip aan de horizon is de eerste stap richting een goede samenwerking in de regio. 2. Hoewel de vergaderingen van het Algemeen Bestuur (AB) van de gemeenschappelijke regelingen openbaar zijn, zijn ze voor raadsleden nauwelijks te bezoeken omdat ze overdag plaatsvinden. De vergaderingen zijn nauwelijks navolgbaar. Er speelt zich dus veel af in de regio waar de raadsleden weinig zicht op hebben. Om onze rol als volksvertegenwoordiger goed te kunnen vervullen, moeten we kaderstellend en controlerend kunnen zijn. Dat betekent niet alleen achteraf geïnformeerd worden over de voortgang maar met name aan de voorkant richting mee kunnen geven en tijdig kunnen controleren. Dit is een belangrijk punt omdat samenwerken in de regio in de toekomst steeds belangrijker wordt. We stellen voor om de motie ‘transparantie van bestuur’ in te dienen, waarin de politieke opdracht wordt gegeven om de vergaderingen van het AB van de gemeenschappelijke regelingen voortaan online (al dan niet live) beschikbaar te laten zijn. Vergaderingen zouden in de raadszalen kunnen plaatsvinden, waardoor zij online te volgen zijn en later altijd zijn terug te zien. Ook voor onze inwoners. 3. Raadsleden zijn in de regio nog nauwelijks georganiseerd. Dat is een gemis omdat er op deze manier weinig verbinding is tussen de raden. Dat merk je goed als je het besluitvormingsproces wil verbeteren. Omdat we zo versnipperd zijn hebben we weinig slagkracht. We kunnen als raden wel veel invloed hebben, maar alleen als we samen staan. We hebben als het ware een plek nodig waar het samenkomt. We willen onze initiatiefgroep ‘Kracht van de Raden’ graag uitbreiden met een afvaardiging uit alle 8 raden, zodat we op regionaal niveau met elkaar het gesprek kunnen voeren. We stellen voor om de motie ‘Initiatief-Raadskring Regio Rivierenland’ in te dienen. Hierin kiezen we ervoor om de raadsleden in de Regionale Agenda Commissie (RAC) voorlopig als afvaardiging van de 8 raden te laten fungeren totdat er een definitieve raadskring gevormd is. We kiezen in eerste instantie voor een tussenvorm, een initiatief-raadskring, die tot aan het einde van 2019 zich gaat bezighouden met twee taken: A. Het opstellen van eerste wensen en doelen (manifest) tussen de 8 raden; B. Zich buigt over hoe de afvaardiging uit de 8 raden op een goede manier kan worden georganiseerd en ervoor zorgt dat er een definitieve raadskring komt. 4. De basisvoorwaarde om als raadslid in positie te zijn en te worden gebracht, is een goede informatievoorziening. Dit is een eerste wettelijke verantwoordelijkheid van het college van B&W. In de vierde motie worden de colleges van burgemeester en wethouders opgeroepen om de raad te voorzien van juiste, volledige en tijdige informatie. We stellen voor de motie ‘Informatievoorziening vanuit het college’ in te dienen. Wat vragen we van jullie? Wij als initiatiefnemers willen jullie vragen om deze moties te bespreken en in je eigen raad in te dienen. Mocht het zo zijn dat deze moties in 8 raden worden aangenomen dan hebben we als raadsleden van Regio Rivierenland samen de eerste stap gezet naar meer ‘grip op de gemeenschappelijke regelingen’. Hoe gaat het nu verder? De initiatiefgroep monitort het proces na deze bijeenkomst en houdt bij welke stappen de 8 raden zetten. Worden de moties ingediend? Zo ja, welke? We zullen hierover communiceren via Facebook. Zie de contactgegevens hieronder. Ook als er maar één van de 4 moties wordt aangenomen door de 8 raden, dan hebben we samen toch al een grote stap gezet in het verbeteren van de lokale democratie. We hebben namelijk laten zien dat het mogelijk is. Wat gebeurt er als de motie ‘Initiatief-Raadskring Regio Rivierenland’ niet wordt aangenomen? Dan blijft de initiatiefgroep ‘Kracht van de Raden bestaan en zal zij nogmaals proberen tot samenwerking te komen tussen de 8 raden op regionaal niveau. Net zolang tot we succes hebben. Natuurlijk is het wenselijk om de motie ‘Initiatief-Raadskring Regio Rivierenland’ wel aan te nemen, want op die manier hebben we een afvaardiging uit alle 8 de raden en kunnen we ons gesprek op regionaal niveau snel starten. Deze bal ligt nu bij jullie. Wij denken dat het goed is als in ieder geval het vervolg van deze bijeenkomst zou zijn dat er nagedacht wordt over hoe een raadskring te initiëren met als doel grip te krijgen op GR’en. Wij gaan er immers over. Planning De eerstvolgende raadsvergaderingen waar de moties ingediend zouden kunnen worden per gemeente: Buren 28-5-2019 / 25 juni 2019 Culemborg 27 mei 2019/ 6 juni 2019/20 juni 2019 Maasdriel 26 juni 2019 Neder-Betuwe 6 juni 2019 / 4 juli 2019 Tiel 13 juni 2019/ 19 juni 2019 West Betuwe 13 juni 2019 /25 juni 2019 West maas en Waal20 juni 2019 Zaltbommel 6 en 20 juni 2019 Volgende raadsinformatiebijeenkomst vanuit Regio Rivierenland: 28 oktober 2019. Tijdens deze bijeenkomst zullen wij terugkoppelen wat er in de tussentijd is gebeurd. Communicatie Na deze bijeenkomst ontvangen jullie deze brief plus moties digitaal via de griffies. Natuurlijk heeft deze bijeenkomst tal van vragen opgeroepen. We beantwoorden ze graag. Ook jullie ideeën zijn van harte welkom. Contact opnemen kan via de volgende kanalen: Facebookpagina: “Raadskring Regio Rivierenland” @raadskringregiorivierenland Op deze pagina vind je de actuele stand van zaken rondom de opstart van deze Initiatief-Raadskring, maar ook relevante data en informatie omtrent de Gemeenschappelijke Regelingen. Deze pagina is net als dit initiatief in opstart. Dat betekent dat er in eerste instantie nog niet veel informatie is te vinden. We denken wel dat een pagina heel relevant kan zijn om makkelijk met elkaar in contact te blijven over wat er speelt in de regio. Wij willen jullie hartelijk danken voor jullie aanwezigheid vanavond. Als we het goed aanpakken, zetten we samen iets in beweging. Met hartelijke groet, Nanda van Doremalen VVD Buren nanda.vandoremalen@buren.vvd.nl 06-53589622 Peter Elferink ProTiel PJJElferink@tiel.nl 06-52498736 Frans van Gelder CDA West Maas en Waal fvgelder@westmaasenwaal.nl 06-44252142 ?Communicatie Na deze bijeenkomst ontvangen jullie deze brief plus moties digitaal via de griffies. Natuurlijk heeft deze bijeenkomst tal van vragen opgeroepen. We beantwoorden ze graag. Ook jullie ideeën zijn van harte welkom. Contact opnemen kan via de volgende kanalen: Facebookpagina: “Raadskring Regio Rivierenland” @raadskringregiorivierenland Op deze pagina vind je de actuele stand van zaken rondom de opstart van deze Initiatief-Raadskring, maar ook relevante data en informatie omtrent de Gemeenschappelijke Regelingen. Deze pagina is net als dit initiatief in opstart. Dat betekent dat er in eerste instantie nog niet veel informatie is te vinden. We denken wel dat een pagina heel relevant kan zijn om makkelijk met elkaar in contact te blijven over wat er speelt in de regio. Wij willen jullie hartelijk danken voor jullie aanwezigheid vanavond. Als we het goed aanpakken, zetten we samen iets in beweging. Met hartelijke groet, Nanda van Doremalen VVD Buren nanda.vandoremalen@buren.vvd.nl 06-53589622 Peter Elferink ProTiel PJJElferink@tiel.nl 06-52498736 Frans van Gelder CDA West Maas en Waal fvgelder@westmaasenwaal.nl 06-44252142?Planning De eerstvolgende raadsvergaderingen waar de moties ingediend zouden kunnen worden per gemeente: Buren 28-5-2019 / 25 juni 2019 Culemborg 27 mei 2019/ 6 juni 2019/20 juni 2019 Maasdriel 26 juni 2019 Neder-Betuwe 6 juni 2019 / 4 juli 2019 Tiel 13 juni 2019/ 19 juni 2019 West Betuwe 13 juni 2019 /25 juni 2019 West maas en Waal20 juni 2019 Zaltbommel 6 en 20 juni 2019 Volgende raadsinformatiebijeenkomst vanuit Regio Rivierenland: 28 oktober 2019. Tijdens deze bijeenkomst zullen wij terugkoppelen wat er in de tussentijd is gebeurd. ?Communicatie Na deze bijeenkomst ontvangen jullie deze brief plus moties digitaal via de griffies. Natuurlijk heeft deze bijeenkomst tal van vragen opgeroepen. We beantwoorden ze graag. Ook jullie ideeën zijn van harte welkom. Contact opnemen kan via de volgende kanalen: Facebookpagina: “Raadskring Regio Rivierenland” @raadskringregiorivierenland Op deze pagina vind je de actuele stand van zaken rondom de opstart van deze Initiatief-Raadskring, maar ook relevante data en informatie omtrent de Gemeenschappelijke Regelingen. Deze pagina is net als dit initiatief in opstart. Dat betekent dat er in eerste instantie nog niet veel informatie is te vinden. We denken wel dat een pagina heel relevant kan zijn om makkelijk met elkaar in contact te blijven over wat er speelt in de regio. Wij willen jullie hartelijk danken voor jullie aanwezigheid vanavond. Als we het goed aanpakken, zetten we samen iets in beweging. Met hartelijke groet, Nanda van Doremalen VVD Buren nanda.vandoremalen@buren.vvd.nl 06-53589622 Peter Elferink ProTiel PJJElferink@tiel.nl 06-52498736 Frans van Gelder CDA West Maas en Waal fvgelder@westmaasenwaal.nl 06-44252142
#DenHelder #schaken Casper ...
Beter voor Den Helder CDA Den Helder 18-04-2019 18:20
#DenHelder #schaken Casper Duin DEN HELDER Rick Leibbrand had een droom: een schaaktafel op het Julianaplein om de denksport zo naar de buiten te brengen. Donderdag wordt zijn vergezicht realiteit. Een ’huis-tuin-en-keuken-schaker’ noemt hij zichzelf. Overal waar de 33-jarige Nieuwedieper kwam, schaakt hij. Ook in coffeeshops. Een club- of competitiespeler werd hij nooit. Toch heeft hij zijn hart verpand aan de sport, die hij vanaf jonge leeftijd beoefent. Films Het was 1 mei 2018, Leibbrand kan zich de dag nog goed heugen. Hij stond op uit bed met het idee dat Den Helder een schaaktafel zou moeten hebben. Een buitengelegenheid waar mensen samenkomen, spelen, leren en praten. Zoals hij had gezien in films en documentaires op televisie, waarin inwoners van New York gretig gebruik maakten van de buitenschaakborden. ,,Het is relatief goedkoop te realiseren. Het brengt mensen naar buiten, bij elkaar. Iedereen kan leren schaken. Mensen die eenzaam zijn, kunnen elkaar daar ontmoeten. En schaken is goed voor het brein.’’ Meteen had hij het park aan het Julianaplein op het oog als gedroomde locatie. ,,Ik was rond mijn vijftiende/zestiende nogal op mezelf. Ik ’hing’ veel op het Julianaplein. Daar leerde ik mensen kennen, die vrienden werden en ik nog steeds spreek. Dat heb ik altijd in mijn hoofd gehouden. Het Julianaplein betekent veel voor me. Ik loop veel door Den Helder. Het is een van de mooiste steden van het land, met dito parken. En de stad met de meeste zonuren moet vanzelfsprekend een schaaktafel hebben.’’ Handtekeningen Leibbrand maakte handtekeningenlijsten, verzamelde er binnen een uur veertig in het Helderse stadshart en toog er dezelfde dag nog mee naar het gemeentehuis. Een burgerinitiatief. Dat de handen direct op elkaar kreeg bij de gemeente. De uitvoering is in handen van Zeestad gelegd. Schaakstukken Deze week is een boom geplant op de plek waar de twee schaaktafels donderdagmiddag om 16 uur officieel in gebruik worden genomen. Twee betonnen tafels met stoeltjes aan weerszijden worden het. Hufterproof. Schaakstukken kunnen tegen betaling van een borg worden geleend bij eetgelegenheid C’est Si Bon. Leerlingen van de Dr. Jac. P. Thijsseschool verrichten de eerste zet, samen met CDA-fractievoorzitter en schaker Harmen Krul. In maart dit jaar werden Thomas Kamps, Tygo Feenstra, Mads Jansen en Bas Luiten schoolschaakkampioen van de gemeente Den Helder. Zij plukten de vruchten van de wekelijkse lessen op vrijdagmiddag van schaakmeester Willem Dekker. ,,Mijn geheim?’’. herhaalt Thomas, terwijl hij ondertussen een schaakbord tevoorschijn tovert. ,,De Herdersmat. Binnen vier zetten staat je tegenstander dan schaakmat. Kijk, zo doe je dat. Van de tien partijen verloor ik er een. Zeven keer won ik via een Herdersmat. En als jouw tegenstander het door heeft, dan moet je iets anders zien te verzinnen.’’ ,,Als school moedigen wij het schaken van harte aan’’, vertelt onderwijzeres Joke Vorstman. ,,Het is enorm goed voor kinderen. Je moet nadenken, intelligent zijn, problemen oplossen, vooruit denken. In het nieuwe schooljaar pakken we de lessen van Willem Dekker weer op. Er is veel animo voor.’’ Voorvechter Landelijk geldt Utrechter Jesus Medina Molina als voorvechter van schaaktafels in parken. Als het aan hem ligt, krijgt elke stad een schaaktafel. Zo zijn er inmiddels vijf in Utrecht en Amsterdam, een in Amersfoort en Apeldoorn, drie op Schiermonnikoog, twee in hartje Doetinchem en Gorkum en inmiddels heeft Tilburg zich ook bij dit rijtje gevoegd. Leibbrand: ,,Jesus en ik zijn met elkaar in contact gekomen. Mijn droom dateert alweer van een jaar geleden. Jesus heeft me er op sommige momenten doorheen gesleept. Hij heeft een groot hart voor schaken. Hij is een man met een missie. Hopelijk is hij ook bij de onthulling in Den Helder.’’
Gemeente ZwijndrechtDe gemeenteraad ...
Algemeen Belang Zwijndrecht CDA Zwijndrecht 17-04-2019 21:40
De gemeenteraad van Zwijndrecht heeft vanavond Hein van der Loo (48) voorgedragen als nieuwe burgemeester van Zwijndrecht. De vertrouwenscommissie van de gemeenteraad omschrijft de heer Van der Loo als een evenwichtige, recht-door-zee bestuurder en een dienende leider. Een boegbeeld binnen en buiten de gemeente Zwijndrecht. Hij is sociaal zeer vaardig, wendbaar en signaalgevoelig. Daarnaast kan hij goed schakelen tussen diverse partijen en belangen. De vertrouwenscommissie ziet in de heer Van der Loo de verbinder, die partijen samenbrengt en gezamenlijke resultaten nastreeft. De heer Van der Loo heeft 22 jaar in het bedrijfsleven (voornamelijk de internationale bankwereld) gewerkt. De geboren Brabander heeft tussen 1995 en 2017 diverse leidinggevende functies bekleed bij Rabobank en ABN AMRO. Op dit moment is hij zelfstandig adviseur en interim manager. De heer Van der Loo is getrouwd en heeft vier kinderen. Hij is lid van het CDA en woont in Rotterdam. Het streven is om de nieuwe burgemeester op woensdag 5 juni 2019 te installeren. #burgemeester #zwijndrecht Meer info: https://www.zwijndrecht.nl/Bestuur/Nieuws_en_bekendmakingen/Nieuws/Hein_van_der_Loo_voorgedragen_als_burgemeester_van_Zwijndrecht