Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

8 documenten

Station Lansingerland-Zoetermeer ...

VVD VVD Lansingerland 18-05-2019 06:06

Station Lansingerland-Zoetermeer officieel geopend! Eric Kampinga en Edwin Vervaet waren voor de VVD aanwezig bij de officiële en feestelijke opening van het nieuwe Station. De topmannen van betrokkenen als NS, ProRail en wethouders Rosier en Abee uitten hun vreugde over het feit dat het project binnen het budget en (bijna) binnen de termijn gerealiseerd is! Daarna verrichtte staatssecretaris Stientje Van Veldhoven op feestelijke wijze de openingshandeling, samen met burgemeesters Pieter van de Stadt (Lansingerland) en Charlie Aptroot (Zoetermeer). Met het vervoersknooppunt komen de NS Sprinter, HTM RandstadRail, de ZoRo-buslijn naar station Rodenrijs, regionale buslijnen, auto en fiets samen. Door het ‘vertrammen’ van de ZoRo-lijn zou de mobiliteit nog verder kunnen verbeteren, aldus burgemeester Aptroot. Hij hield de staatssecretaris voor dat het niet uitgegeven bedrag van haar ministerie slechts voor de helft (€ 200 mln) nodig is om de vertramming te realiseren. Overigens nam de NS het station begin december 2018 al in gebruik. Met ca.1.000 reizigers per dag is het gebruik tot nu toe boven verwachting. VVD Lansingerland heeft zich altijd ingezet voor het ontwikkelen van dit Lansingerlandse grondgebied, het ‘Landschap als podium’. Onder andere door deelname aan het bestuur van de gemeenschappelijke regeling van Lansingerland en Zoetermeer, Bleizo. Na de crisisjaren is nu door een groot aantal instanties de vervoerknoop geopend. De staatssecretaris grapte nog dat ‘zelfs’ de VVD blij is met dit nieuwe OV-platform. Ze weet kennelijk niet dat voor Lansingerland dit knooppunt belangrijk is voor bereikbaarheid en mobiliteit. We zijn allang niet meer uitsluitend de auto-partij! Het station is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, de auto (veel parkeerplaatsen) en de fiets met een verlicht fietspad, die door het Annie MG Schmidtpark naar Station Rodenrijs loopt.

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Dordrecht 24-04-2019 10:02

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen we af op volgend project: de #waterbus. Er is veel te beleven op ons eiland alleen kan niemand er straks meer komen. in ieder geval niet met OV. Daarom hebben we nu op initiatief van Rolin den Heijer van de Dordtse VVD raadsbreed art 40 vragen gesteld. Hopelijk zijn we er op tijd bij. Hieronder kunt u de artikel 40 vragen lezen. Antwoorden op deze vragen verwachten wij over ongeveer 6 weken. Betreffende: Artikel 40-vragen Nieuwe aanbesteding waterbus Namens de gemeenteraad van Dordrecht: Beter voor Dordt, Dordtse VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU/SGP, PVV, SP, VSP, PvdA en Gewoon Dordt Afgelopen week werd bekend dat bij de nieuwe aanbesteding van de waterbus de frequentie fors omlaag gaat voor wat betreft de routes van Dordrecht naar Rotterdam en vice versa via de andere Drechtsteden. Van een nieuwe exploitant wordt een veel lagere vervoersfrequentie verwacht dan de reizigers nu gewend zijn. Dat is funest voor een evenwichtige modal split waarbij reizigers een prima alternatief grotendeels kwijtraken. Het Drechtstedenbestuur heeft hierover vorige week een kritische brief geschreven aan de verantwoordelijk gedeputeerde, de heer Janssen. Dit leidt bij de gemeenteraad Dordrecht tot de volgende vragen aan het college: 1. Bent u het met ons eens dat in het programma van eisen tenminste het huidige niveau van dienstverlening te vragen aan een nieuwe exploitant? 2. Bent u het met ons eens dat een verlaging van het niveau van de dienstverlening van de waterbus niet strookt met de groei-ambitie van Dordrecht en de Drechtsteden en de multimodale bereikbaarheid van de Drechtsteden in het algemeen en Dordrecht in het bijzonder? Zo neen, waarom niet? 3. Bent u het daarom met ons eens dat het Dordtse eiland ook per waterbus goed verbonden hoort te zijn met de andere Drechtsteden, Kinderdijk en Rotterdam? 4. Wat is de inzet geweest van het Dordtse college bij de aanbesteding van de nieuwe waterbusconcessie zowel richting Drechtsteden als provincie? 5. Wat is de inbreng van het Dordtse college in zowel de Drechtsteden als naar de verantwoordelijk gedeputeerde Janssen geweest? Welke (harde) Dordtse eisen en wensen zijn in dit overleg op tafel gelegd en wanneer was bekend wat de inzet van de provincie zou zijn? 6. Welke stappen gaat het college nemen zowel binnen de Drechtsteden als naar de provincie nemen om te komen tot de best mogelijke dienstverlening en dienstregeling in de nieuwe concessieperiode?

Motie treinverbinding ...

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen VVD D66 CDA Almelo 03-04-2019 08:27

Motie treinverbinding Amsterdam-Berlijn gewijzigd op aandringen LAS. Ontsproten in de Twenteraad (Regio Twente) een motie om er op aan te dringen dat de treinverbinding van Amsterdam naar Berlijn een stop in Hengelo zou behouden. Almelo als stop leek wat al te gemakkelijk te worden gofferd in het streven om de reistijd tussen de Duitse hoofdstad en Amsterdam te willen bekorten. Die ‘grachtengordelwens’ is al langer een punt van aandacht en ook de NS ziet een snellere verbinding tussen beide metropolen wel zitten. Door tussenstops aan Nederlandse zijde van de grens te schrappen zou er per stop een tijdwinst van 4 minuten kunnen worden gerealiseerd. Dat geldt aan de Duitse zijde van het traject eveneens. Echter Deutsche Bahn, die de lijn mede namens NS exploiteert, is niet van zins de eerste 15 jaar te schrappen in het aantal stops. Dit vanwege de importantie voor het ‘Regionalverkehr’ in met name Nedersaksen. Blijft dus te strepen in het Nederlandse deel met stops in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. Drie à vier stations overslaan zou dan een tijdwinst van 12 tot 16 minuten opleveren, maar dat acht Lokaal Almelo Samen (LAS) niet wenselijk gezien de geringe tijdwinst in vergelijk met de huidige functie als Intercity-verbinding, net zoals de Deutsche Bahn dat vindt voor het traject in ons buurland. Voor reizigers en forenzen uit voornoemde steden en omliggende regio’s is de verbinding van levensbelang mede omdat velen juist bewust kiezen voor deze Duitse trein. Vooral ook vanwege het hogere comfort in vergelijk met het aftandse materieel dat NS inzet op het traject naar Twente. De door de Twenteraad geïnitieerde en door D66 Almelo ingediende motie leek dus min of meer op een capitulatie om maar een aantal stops te schrappen vanwege een kwartiertje tijdwinst tussen Amsterdam en Berlijn. Voor Almelo en omliggende gemeenten een slechte zaak, zo concludeerde vorige week ook al de gemeenteraad van Tubbergen dat eveneens de stop in Almelo (en Hengelo) wil behouden. LAS hield de gemeenteraad voor dat een aantal fracties wat al te lichtzinnig de motie van D66 al hadden ondertekend en pleitte voor een aanpassing van de motie met tevens behoud van de stop in Almelo. Leefbaar Almelo onderstreepte dat alsnog ook al had het de motie al ondertekend. De CDA-fractie ondersteunde de voorgestelde motiewijziging van LAS evenals de VVD en uiteindelijk alle fractie die de motie al hadden ondertekend. Het Almelose college van B&W kan dus aan de slag om de verbinding voor de reizigers/forenzen uit de regio Almelo te behouden. Goed nieuws Deutsche Bahn maakte onlangs bekend nieuwe treinstellen aan te schaffen van het type TALGO. Deze Spaanse trein heeft een voortreffelijk comfort en kan rijden met snelheden tot 230 km per uur. Deutsche Bahn gaat de TALGO ook inzetten op het traject Berlijn-Amsterdam via Twente. Een loc-wissel in Bad Bentheim (D) wordt daardoor overbodig en dat levert zo’n 25 minuten tijdwinst op. Meer dan het schrappen van Nederlandse stations waarbij Hilversum, Apeldoorn en Almelo moeten vrezen. Hogesnelheidslijn Het Rijk, de Duitse regering, NS en Deutsche Bahn hebben een vooronderzoek laten uitvoeren voor een Hsl-verbinding tussen Berlijn en Amsterdam met als ultieme doel een reistijd van 3 uur. Via Arnhem en Nordrhein Westfalen zou dat een investering vergen van zeker 2,2 miljard euro. Via de bestaande verbinding door Twente echter een veelvoud van circa 6,5 miljard euro. Deutsche Bahn heeft echter tevens laten weten, dat het de eerste 10 jaar zeker niet gaat investeren in een nieuw traject omdat het andere prioriteiten heeft. Bovendien zou een snelle Hsl trein mogelijk maar een paar keer per dag ingezet kunnen worden.

Wethouder Aalderink heeft afgelopen ...

VVD VVD PvdA Winterswijk 31-03-2019 09:12

Wethouder Aalderink heeft afgelopen raadvergadering de raad bijgepraat over de stand van zaken omtrent de beveiliging en afsluiting van spoorwegovergangen in de gemeente Winterswijk.. De fractie van de VVD had duidelijk een andere visie op de afsluitingen dan het door het college voorgestelde scenario. Samen met WB en de PvdA dienden wij een motie in tegen afsluiting. Met succes. De angst van andere fracties dat Prorail dan niet meer zou bijdragen, was gelukkig ongegrond.

Naast de verjaardag van onze ...

Dorpen Centraal Dorpen Centraal VVD PvdA CDA Tubbergen 25-03-2019 20:28

Naast de verjaardag van onze burgemeester en onderstaand punt kwamen er nog veel meer interessante kwesties aan de orde vanavond. De vergadering is terug te kijken via bestuur.tubbergen.nl

FACT CHECK: zo nu en dan worden er ...

VVD VVD PvdA Uitgeest 12-12-2018 22:07

FACT CHECK: zo nu en dan worden er uitspraken en beslissingen gedaan en genomen binnen de gemeenteraad & college, waarvan wij denken... Klopt dat wel? Deze week: het plan "de groene heuvel" om het stationsgebied van Uitgeest aantrekkelijker te maken (en groener!) zou financieel onhaalbaar zijn. Feit of fictie? AANLEIDING Station Uitgeest staat niet echt te boek als de meest inspirerende plek op aarde. Sterker nog; uit een enquete van reizigersvereniging Rover is het de minst aangename station van Noord-Holland! Gevoel van onveiligheid en een "guur en koud station waar niks te beleven valt." Daar moet je wat mee! Ook de huizenproblematiek in Uitgeest is een "dingetje" (behoorlijk groot dingetje). Daarbij wil ProRail ook wat aanpassingen doorvoeren. Drie vliegen in één klap. Een prachtig plan volgt. Maar volgens het zittende college is het plan financieel niet haalbaar. Dit wordt gesteund door de coalitie van PU, UVP en PvdA (=kleine meerderheid in de Gemeenteraad van Uitgeest). Klopt dat wel? Hieronder een beschouwing: BESCHOUWING: Vanwege de aanpassingen voor spoorboekloos rijden, krijgt Uitgeest op termijn een tweede middenperron op het station. De bestaande tunnel onder het station is daarvoor te smal, omdat er meer reizigers door de tunnel moeten naar de middenperrons. ProRail heeft daarom aan de gemeente gevraagd wat de voorkeur heeft - een traverse (bovengrondse oversteek) op het station of een tunnel - om die stroom reizigers te verwerken. De afgelopen maanden heeft er een haalbaarheidsscan plaatsgevonden om te zien of het mogelijk is de sporenzone bij het station en de N203 te overkappen met een brede groenstrook en woningen ("Plan Groene Heuvel", zie bijgevoegde foto) Door de combinatie van meer groen en minder geluid ontstaat rond het station ruimte voor woningbouw en kunnen beide kanten van het spoor op een andere manier met elkaar worden verbonden. Op basis van de uitkomsten van de haalbaarheidsscan, stelt het college aan de raad voor om niet verder te gaan met het uitwerken van dit idee. Het project wordt te omvangrijk en te ingewikkeld geacht en zou te grote financiële risico’s hebben. Waar is dit standpunt op gebaseerd? Volgens het college is uit het financiële uitgangspunt naar voren gekomen dat de groene heuvel €18 tot €33 miljoen gaat kosten. “Dit is niet haalbaar, ook niet middels woningbouw, parkeergelden en OZB", aldus wethouder Cecilia van Weel. EN? KLOPT HET? Tijdens de raadsvergadering van donderdag 30 augustus 2018 is er door de fracties van het CDA Uitgeest en Uitgeest Lokaal een amendement ingediend. Onderstaand enkele alinea’s uit dit amendement. "Hoewel alle politieke partijen en de stakeholders enthousiast waren over de plannen en mogelijke ontwikkelingen rond het station wordt er nu alleen gekeken naar de kosten en niet naar de opbrengsten." Verder pleiten deze partijen voor een financieel onderzoek waarin in ieder geval in algemene lijnen onderzocht wordt op welke subsidies Uitgeest aanspraak zou kunnen maken en welke opbrengsten gegenereerd kunnen worden uit het eventueel te bouwen aantal woningen en andere ruimtelijke ontwikkelingen. Bij het doornemen van de haalbaarheidsscan blijkt dat er inderdaad nog niet of nauwelijks is gekeken naar de opbrengsten-kant en voornamelijk is gefocust op de kostenkant. CONCLUSIE: De conclusie van het college en de coalitie (PU, UVP & PvdA) is volledig gebaseerd op de kosten, er is niet of nauwelijks onderzoek gedaan naar de opbrengsten van woningbouw en andere ruimtelijke ontwikkelingen of subsidies. Zonder een dergelijk onderzoek is niet met zekerheid vast te stellen of het plan wel of niet financieel haalbaar is. Een verder onderzoek zou tot drie mogelijke conclusies kunnen leiden: 1) De kosten zijn zoveel hoger dan de opbrengsten dat het plan inderdaad niet financieel haalbaar is; 2) Het verschil tussen de kosten en de opbrengsten is dusdanig klein dat deze in overweging genomen kan worden, of 3) De opbrengsten kunnen de kosten dekken. De conclusie van het college en de coalitie dat het plan voor de groene heuvel gebaseerd op de huidige haalbaarheidsscan niet haalbaar is, is voorbarig en dus niet waar!

Eind november bracht onze Alexander ...

VVD VVD Haarlem 01-12-2018 13:17

Eind november bracht onze Alexander met een aantal leden van de commissie ontwikkeling een bezoek aan de tijdelijke modulewoningen die in Sloterdijk zijn neergezet. Binnen de commissie gaan stemmen op om deze woningen ook in Haarlem te realiseren, met name in Oostpoort bij Station Spaarnwoude. Bij Oostpoort komt ruimte voor een flink aantal woningen en wat ons betreft worden dat permanente woningen. De bouw van deze woningen zal misschien iets langer duren, maar deze locatie vlakbij station Spaarnwoude verdient meer dan tijdelijke woningen. Wat vinden jullie? Lees hier meer:

College past verkeersplan aan! Ons ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 19-05-2018 08:04

College past verkeersplan aan! Ons artikel over het Verkeersplan oude kom Volendam van vorige week heeft een positief gevolg gekregen. Onder andere door dit artikel, het blijven lobbyen en de aandacht er op blijven vestigen hebben de coalitiepartijen LijstKRAS, Zeevangs Belang, VVD en CDA tijdens de raadsvergadering van 17 mei een motie ingediend om de venstertijd van 06:00 tot 11:00 uur ook voor vrachtwagens kleiner dan 8 m. en lichter dan 7,5 ton te laten gelden. Gelijktijdig heeft wethouder Runderkamp opdracht gegeven een simulatieprogramma uit te voeren om te onderzoeken of het inderdaad onmogelijk is deze vrachtauto’s door de Haringstraat, Spieringstraat en Rokersgracht te laten rijden. De uitslag van dit programma kwam tijdens de vergadering bij de wethouder binnen, en daarin werd de mening van de PvdA bevestigd. Dit alles heeft het college doen besluiten de motie over te nemen en de toegang voor vrachtverkeer in de oude kom Volendam verder in te perken. Het wordt nu verboden voor alle vrachtwagens, hoe lang of zwaar dan ook, na 11:00 uur de oude kom in te rijden. Hoe nu verder? De PvdA heeft er alle vertrouwen in dat het college haar vergissing zo snel mogelijk zal herstellen en de bebording bij de toegangswegen aanpast waardoor het voor chauffeurs duidelijk wordt dat zij in overtreding zijn wanneer ze voor 06:00 en na 11:00 de oude kom in rijden. Max Slotboom Fractie PvdA Edam-Volendam

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.