Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

100285 documenten

Vereniging Nederland WMW

CDA CDA West Maas en Waal 26-04-2024 10:49

Beste bestuurders en vrijwilligers uit West Maas en Waal, Hierbij een korte follow up van de sessie met Inge van Dijk van 1 maart 2023, verschillende updates, gesprekken met wethouders en burgemeester van West Maas en Waal als ook de raadsvergadering van 25 April 2024. In de raadsvergadering van 25 April jl. is de motie aangenomen die opgezet is door CDA West Maas en Waal en nu gesteund is door een meerderheid van de raad. Inhoudelijk betekent dit dat voor nieuwe A en B evenementen er geen leges meer wordt gevraagd. Verder gaat CDA West Maas en Waal een nieuwe informatieavond plannen voor de verenigingen in West Maas en Waal alwaar de fractie, wethouder en mogelijk Inge van Dijk aanwezig zullen zijn. Hier gaan we de verenigingen informeren aan wat we hebben gerealiseerd en wat we nog kunnen doen om in de toekomst ook dit traject te blijven vervolgen. Uiteraard gaan we u tijdig over een datum informeren en hopen dat u daar weer aanwezig zult zijn. Mochten er vragen zijn dan graag deze kenbaar maken via onze secretaris Lambert Romijnders via lambertromijnders@planet.nl. Wilt u een gesprek dan kan dat natuurlijk ook. We horen graag van u. Wordt vervolgd. Namens CDA West Maas en Waal Voorzitter Wim Jagtenberg

Raadsvergadering van don. 25 april 2024

Sociaal Maas en Waal Sociaal Maas en Waal West Maas en Waal 26-04-2024 08:58

De raadsvergadering van 25-04-2024 stond in het teken van de Toekomstvisie Druten 2040. De visie is een heel ambitieus document, bestaande uit 8 pijlers/thema’s waarin de ambities voor 2040 beschreven staan. We hebben een mooi betoog gehouden waarin wij als Sociaal Maas en Waal onze ambities voor 2040 hebben benadrukt. Druten wil in 2040 een gemeente zijn met veel gemeenschapszin, waar mensen omkijken naar elkaar. Een gemeenschap waaraan iedereen kan en mag meedoen. Om dit te bereiken, vinden wij KANSENGELIJKHEID  erg belangrijk. Daarnaast vinden wij dat de Toekomstvisie ook klimaatbestendig moet zijn, en wij in ons betoog de oproep doen voor een ambitieuzer KLIMAATBELEID. We zijn dan ook zeer benieuwd naar de verdere uitwerking van de thema’s KANSENGELIJKHEID en KLIMAAT.

Dan was er nog een motie van Dorpslijst Afferden voor een gelijk speelveld en gelijke subsidiëring lokale politieke partijen. Vanuit ‘gelijke kansen voor iedereen’ hebben wij vóór deze motie gestemd en is deze unaniem aangenomen. Kern hiervan is het deels of geheel wegnemen van her verschil tussen subsidiëring van lokale politieke partijen die kunnen terugvallen op een landelijjk kader, en lokale politieke partijen die dat niet kunnen.

Als laatste wil ik noemen een motie van Welzijn Druten voor een plan van aanpak integrale visie Horssen. Wij snappen deze motie niet en onze vraag hierbij was dan ook: waarom? Wij hebben tegen deze motie gestemd. Kernachtig Druten deed hetzelfde, en met 9 tegen 8 is deze motie aangenomen.

Hieronder ons betoog over de Toekomstvisie Druten 2040.

Een taart voor de klas van Pim en Luuk!

CDA CDA Berkelland 26-04-2024 08:18

Vorige week, tijdens onze politieke avond van 16 april jl., is er raadsbreed ingestemd met het raadsvoorstel m.b.t. de oud papier inzameling van 2023 en 2024. Dat betekent nog niet dat er duidelijkheid is over het inzamelen vanaf 2025, maar voor 2023 en 2024 zijn er mooie afspraken gemaakt. Omdat de kinderen van de St. Jozefschool in Rietmolen het oud papier huis-aan-huis ophalen betekent dit voor hen, voor deze jaren, een opbrengst van minimaal € 3.000 per jaar. Een mooi resultaat dat mede door het inspreken van Luuk en Pim, en alle andere insprekers, bij de politieke avond van de gemeenteraad is bereikt! Dat ‘geld’ een stimulans is om het oud papier op te halen is begrijpelijk. Maar voor een gemeenschap betekent het oud papier ophalen meer dan ‘geld’ alleen. Dat is waarom de inspraak van Luuk en Pim zo’n indruk heeft gemaakt. De kinderen halen het oud papier op bij de ouderen en maken met hen een praatje. Het zorgt voor verbinding tussen jong en oud! Daarnaast draagt het bij aan een stukje duurzaamheidsbesef van de jeugd. “Gewoon oud papier ophalen bij oude mensen. Samen maken we Berkelland mooier!” Wanneer je op deze wijze inspreekt, en daarmee bewustwording creëert, dan verdient dat een opsteker. Tevens is dit een mooi voorbeeld van hoe je samen iets moois kunt bereiken! Dat is waarom Patricia Oostendarp en Martine Tenhagen-Pelle namens het Berkellandse CDA Pim en Luuk, en alle andere kinderen van groep 7/8 van de St. Jozefschool, vandaag in het zonnetje hebben gezet. Zij werden verrast met een heerlijke slagroomtaart.

VVD present bij informatieavond energietransitie

VVD VVD Katwijk 26-04-2024 08:17

https://katwijk.vvd.nl/nieuws/55356/vvd-present-bij-informatieavond-energietransitie

Deze week organiseerde Holland Rijnland, het samenwerkingsverband van dertien gemeenten in onze regio, een boeiende informatieavond over de energietransitie. Vanuit de VVD waren burgerlid Leendert Hoek en gasten Erik van der Plas en Michael van Hilten hierbij aanwezig.Het doel van de bijeenkomst in Leiden was om met elkaar de regionale energiestrategie te bespreken: waar staan we nu, en hoe kunnen we de transitie van fossiele naar duurzame energiebronnen zo goed mogelijk verwezenlijken?Dat nog niet alles perfect loopt wordt erkend en ook landelijk besproken. Maar het is goed te zien dat er draagvlak is om dit samen op te pakken, zowel op gemeentelijk als regionaal niveau.

IJmonders vinden: Subsidie? Ja, maar dan wel inspraak en inkomsten!

SP SP Velsen 26-04-2024 06:26

Afgelopen maanden hebben we aan de inwoners van de IJmond gevraagd hoe zij de toekomst van Tata Steel in hun leefomgeving zien. Men vindt dat de staat wel subsidie voor vergroening kan geven aan een vermogende buitenlandse eigenaar maar dan willen we er ook wat voor terug: inspraak en inkomsten, voor de omwonenden en de werknemers. Dat de staat deels of geheel eigenaar moet worden is zelfs 62% positief. Men vindt dat de staat wel  subsidie voor vergroening kan geven aan een vermogende buitenlandse eigenaar maar dan willen we er ook wat voor terug: inspraak en inkomsten, voor de omwonenden en de werknemers. Voor de SP is dat belangrijkste punt wat er uit de steekproef is gekomen. Want dat is precies waar de SP zich voor inzet. 

In totaal hebben we 255 reacties gehad, de IJmond krijgt gemiddeld een 7,2. 

80% ziet toekomst in staal in de IJmond, maar wel als er vergroend is. 6% vindt het prima zoals de fabriek nu produceert en 14% ziet de staalfabriek liever verdwijnen uit de IJmond. 

55% van de mensen die gereageerd hebben geeft aan dat zij positief zijn over dat de overheid subsidie zou verlenen om vergroening (deels) te bekostigen. Hierbij zijn uitgesproken tegenstanders, 30%, overwegend van mening dat het de verantwoordelijkheid is van Tata Steel zelf om dit te bekostigen. De groep die minder hard voor of tegen is, spreekt regelmatig uit dat Tata Steel subsidie enkel kan als er ook wordt bijgedragen door Tata Steel zelf, en er harde eisen worden gesteld aan de resultaten.

Net als de SP willen de mensen die aan de steekproef hebben meegedaan een schone fabriek, ook de belangengroepen Frisse Wind en Greenpeace zetten zich hier voor in. Een schone fabriek (voor de gezondheid van de omwonenden en werknemers) willen we graag zo snel mogelijk. Tata Steel hoeft niet te verdwijnen want de fabriek zorgt voor werkgelegenheid.

Hierbij bedanken wij de mensen die de online vragenlijst hebben ingevuld en de mensen die wij gezamenlijk met Remine Alberts (SP Noord Holland) en Renske Leijten (Voormalig lid SP fractie Tweede Kamer) gesproken hebben.

Voor vragen mail naar velsen@sp.nl

 

05 september 2021

CDA CDA Wierden 26-04-2024 06:00

Aanstaande zaterdag 11 september vindt het bijzonder partijcongres plaats in Den Bosch. Samen met veertien CDA-afdelingen hebben we een brief naar het partijbestuur gestuurd. Met deze brief willen we bouwstenen aandragen voor het CDA-verhaal, de veranderingen die wat ons betreft noodzakelijk zijn om het CDA bijeen te houden en het vertrouwen van CDA-leden en stemmers te herwinnen. We geven hiermee gehoor aan de oproep van het partijbestuur. Bepaal een heldere christendemocratische koers Ten eerste moet het CDA weer duidelijk staan voor een heldere christendemocratische koers. Deze uitgangspunten zijn nu voor de kiezer niet meer herkenbaar. Geef duidelijk invulling aan onze CDA-kernwaarden: rentmeesterschap, gespreide verantwoordelijkheid, publieke gerechtigheid en solidariteit. Ga verder met het toekomstperspectief voor 2030 ‘Zij aan Zij’en kom met concrete plannen. Nederland heeft onze kernwaarden nu meer dan ooit nodig. We komen als christendemocraten op voor gezinnen, familiebedrijven, het verenigingsleven en sociale cohesie. Hier moeten we met overtuiging voor staan en dit ook duidelijk uitdragen in onze politieke koers en in de organisatie van het CDA. Toon het sociale gezicht Ten tweede moet het CDA in haar beleid haar sociale gezicht tonen en uitdragen. Inwoners en ondernemers komen steeds vaker tussen de wielen van de overheid terecht en worden daar vermorzeld. Er ontstaat een tweedeling in de maatschappij. Mensen met wie het goed gaat en die zichzelf goed redden en mensen die aan hun lot worden overgelaten. We hebben een overheid nodig die benaderbaar is en een menselijk gezicht heeft en toont, zeker aan inwoners die van de overheid afhankelijk zijn. Stel mensen en hun rechtsbescherming weer centraal, in plaats van planbureaus en modellen leidend te laten zijn. Pak met concrete voorstellen de tweedeling in de maatschappij aan op het gebied van wonen, inkomen, onderwijs en zorg. Maak zo snel mogelijk werk van haalbare en betaalbare oplossingen voor het klimaatprobleem en maak wetgeving, EU-richtlijnen en internationale verdragen juridisch ondergeschikt aan het klimaatdoel. Kies voor Europese samenwerking en sta daarbij pal voor de rechtsstaat. Bied perspectief voor de boeren en het platteland, de natuur én iedereen die daarin woont en werkt. Pleit voor duurzame leefbaarheid van (kleine) kernen en het ommeland, nu en in de toekomst. Doe dit in een tempo dat de samenleving kan volgen. Voer ook het regionale kiesstelsel in om de band tussen kiezer en gekozene te versterken. Doorbreek de huidige bestuurscultuur Ten derde moet de huidige bestuurscultuur doorbroken worden. Als CDA moeten we bijdragen aan transparantie en actief zorgen dat tegenmacht de ruimte krijgt in het openbaar bestuur. Blijf weg van de achterkamertjes en de daaruit voortvloeiende akkoorden. Blijf open staan voor kritische geluiden. De Haagse ‘ons-kent-ons’ bubbel moet plaats maken voor een open beleid dat recht doet aan allen, zowel binnen als buiten het CDA. Zorg ervoor dat politiek Den Haag het goede voorbeeld geeft en wet- en regelgeving niet alleen voor inwoners en ondernemers geldt maar ook voor de bewindspersonen en hun organisaties. Het is essentieel dat de impact en effectiviteit van nieuwe wet- en regelgeving vooraf aan introductie wordt getoetst in een pilotproject waarin doelgroep, stakeholders en testregio deelnemen. Verenig de partij Ten vierde moet de partij verenigd worden. Maak van het CDA weer de brede volkspartij die het altijd is geweest, voor jong én oud, stad én platteland. Doe dit door het mogelijk te maken dat iedereen kan meepraten en zich gehoord voelt in de partij. Versterk daarvoor het democratische gehalte van het CDA. Concreet betekent dit dat een conceptregeerakkoord voorgelegd moet worden aan het congres. Daarnaast moet het CDA openlijk afstand nemen van de gevoerde praktijken in het CDA rond donaties, omgangsvormen, bestuursamendementen en andere parallelle circuits die voor het gewone lid ongrijpbaar en onbegrijpbaar zijn en waarop bestuurders en politici moeilijk aangesproken kunnen worden. Zorg voor transparante en controleerbare procedures waar iedereen weer vertrouwen in kan hebben. Herstel de verbroken verbinding Ten vijfde moet het CDA als partij, gelet op alle commotie, de geconstateerde afdwaling van de oorspronkelijke beginselen, en de grote afstand tussen partij en haar leden gereorganiseerd worden. Herstel de verbroken verbinding tussen lokale en provinciale afdelingen en de landelijke partij. Het CDA wordt in de eerste plaats gedragen door de vele leden die lokaal actief zijn en hun steentje bijdragen aan hun afdeling. Zij vormen de basis van het CDA en de partij moet dan ook meer van onderop georganiseerd worden, in plaats van door een kleine selecte groep in Den Haag. Maak dankbaar gebruik van de eigen identiteit en authenticiteit van lokale CDA’ers en afdelingen. Denk nog eens kritisch na over de manier waarop leden van de verenigingsraad en het landelijk bestuur worden voorgedragen. Het rechtstreeks laten verkiezen van leden van de verenigingsraad door de leden in de provincies dient serieus onderzocht te worden om een betere binding tussen de landelijke partij en lokale en provinciale afdelingen te krijgen. Reorganiseer op basis van deze punten de partijorganisatie. Wat ons betreft vormt het partijcongres van 11 september 2021 de start van een nieuwe fase in het CDA waarin we aan de slag gaan met de noodzakelijke veranderingen zodat we onze christendemocratische waarden geloofwaardig kunnen uitdragen. Hartelijke groet, CDA Dinkelland CDA Enschede CDA Losser CDA Oldenzaal CDA Tubbergen CDA Deventer CDA Raalte CDA Almelo CDA Hardenberg CDA Berkelland CDA Borne CDA Wierden CDA Haaksbergen CDA Twenterand CDA Bronckhorst

Voorbereidingskrediet Gebiedsontwikkeling Markt (Centrum) Beek

Burger Belangen Beek Nieuwe Democraten Beek (BBB-NDB) Burger Belangen Beek Nieuwe Democraten Beek (BBB-NDB) Beek 25-04-2024 20:50

In de raadsvergadering van 25 april 2024 stond het voorstel tot het voteren van een voorbereidingskrediet van € 550.000 voor de gebiedsontwikkeling van het centrum centraal. Dit krediet is bedoeld om een gedegen voorbereiding te garanderen voor dit belangrijke Majeure project.

Proces en Transparantie

De fractie BBB-NDB heeft tijdens de raadsvergadering haar steun voor het voorstel uitgesproken maar benadrukte tegelijkertijd het belang van transparantie in het proces. Raadslid Dennis van Es pleitte voor duidelijkeonderscheidingen tussen product en proces in de verschillende stadia van kredieten (haalbaarheids-, voorbereidings- en uitvoeringskrediet). Dit moet resulteren in goede transparanteinformatieverstrekking aan en betrokkenheid van allebetrokken partijen.

Vergroening en Klimaatadaptatie

Verder legde BBB-NDB de nadruk op het belang van vergroening en klimaatadaptatie binnen het project. Van Esbenadrukt dat dergelijke maatregelen essentieel zijn voor de toekomstbestendigheid van het centrum en niet alleen wenselijk maar noodzakelijk moeten zijn in de toekomstige ontwikkelingen van de gemeente Beek.

Participatie en Overlastbeperking

De fractie sprak zich ook uit voor het bevorderen van burger- en ondernemersparticipatie, vooral in relatie tot de fasering van het project om overlast te minimaliseren. Een motie is aangenomen gericht op het uitwerken van een uitvoeringsstrategie die overlast beperkt.

Veilige Fietsroutes en Verkeersontsluiting

Veiligheid voor fietsers en voetgangers in en rond het centrum werd als noodzakelijk beschouwd. Er werd wederom een motie ingediend voor de positionering van fietsers en voetgangers in en rond het centrum met een verbeterde verbinding met belangrijke oversteekplekken zoals Burgemeester Janssenstraat en Wolfeynde. Gezien de directe relatie van de Heirstraat met dit project werd aandacht voor de Heirstraat gevraagd door een motie om te onderzoeken hoe de Heirstraat te betrekken bij dit project.

Tot Slot

De fractie BBB-NDB benadrukte het belang van heldere communicatie naar raad en burgers toe, vooral in de aanloop naar het ‘go or no’ beslissingsmoment over het project. Dit moment zal cruciaal zijn om te besluiten of men doorgaat met de uitvoering en het uitvoeringskrediet.

De inbreng en de ingediende moties tijdens deze raadsvergadering weerspiegelen een ambitieus doch kritisch blik op de toekomstige ontwikkeling van het centrum, met een sterke nadruk op duurzaamheid, participatie en transparantie.

Wethouder Martens van D66 zwaar in de fout in Leudal

Ronduit Open Ronduit Open Leudal 25-04-2024 20:48

Dinsdag 25 april jl. stond de extra bijdrage van €2 mln. op de raadsagenda. Tijdens de behandeling in de raad ging Martens meerdere keren in de fout. Dat begon doordat hij een overeenkomst die hij afsloot met het Maasveld niet eerst in de raad had gebracht. Daarna liet zijn geheugen hem in de steek en hield hij bij hoog en laag vol dat hij een essentieel document nog nooit had gezien. Een dag later bleek dat gelogen. Hij was niet alleen op de hoogte van het document, hij had het ook nog eens in zijn bezit. Toen hij in de raad hierover bevraagd werd schoof hij ook nog het ‘niet hebben’ van het document in de schoenen van een oud collega-wethouder. Deze zou hem het document nooit overhandigd hebben. En ook dat was gelogen.

Hoe kon de wethouder zó in de fout gaan?

Het college stelde 23 april de raad voor een bedrag van €2 mln. extra uit te trekken voor het Maasveld. Hoewel wij als Ronduit Open altijd voor realisatie van het Maasveld zijn geweest hebben we in het verleden duidelijke gezegd dat dit maximaal €3.1 mln. mocht kosten (inclusief wielerbaan én met een sluitende exploitatie). Het besluit dat de raad nu heeft genomen is volledig in strijd met het door de raad zelf vastgestelde accommodatiebeleid. Hoewel Martens het zelf heeft voorgesteld, waarschuwde hij de raad op voorhand al voor precedentwerking. Maar dat mag wethouder Wijers straks oplossen. De rekening van het genomen besluit komt in ieder geval bij alle inwoners van Leudal te liggen.

Voorafgaand aan dit raadsvoorstel sloot Martens vorig jaar een overeenkomst met het Maasveld die hij eerst aan de raad had moeten voorleggen. Hij liet dit na en handelde daarmee in strijd met een eerder raadsbesluit. Ook handelde hij in strijd met een eerder raadsbesluit waarin stond dat het Maasveld gerealiseerd kon worden conform variant twee-plus. In de raad van 23 april wist Martens blijkbaar niet meer wat de raad had besloten.

Wat heeft de raad dan besloten wat Martens niet duidelijk was?

Letterlijke tekst besluit raad 12 december 2017: ‘De raad besluit wel door te gaan met het burgerinitiatief Park Leudal-Oost volgens scenario twee-plus met uitzondering van een volwaardige sporthal.’

Na een korte schorsing en een indringend advies van enkele ambtenaren moest de wethouder bekennen dat de raad dat misschien wel had besloten maar toen was hij ineens de inhoud van scenario twee-plus vergeten. De burgemeester bevestigde dat de raad dat inderdaad had besloten en corrigeerde daarmee terecht haar eigen wethouder. Martens gooide het ineens over een andere boeg en zei het betreffende document nooit gezien te hebben. En dan maakt hij het helemaal bont. Hij voegt daar ook nog aan toe dat hij geen kennis heeft kunnen nemen van dat document (scenario twee-plus) omdat zijn voorganger zou zijn vergeten dat stuk bij de overdracht aan hem te geven. Samengevat. De raad neemt een besluit. Zie hiervoor. Daar wordt verwezen naar ‘scenario twee-plus’ en wethouder Martens zegt dat hij niet weet wat dat scenario inhoudt. En de schuld daarvoor legt hij bij zijn voorganger. Die heeft hem dat namelijk nooit gegeven.

Wat blijkt echter? In een mail die wethouder Martens aan de raad heeft gestuurd blijkt dat hij wel degelijk kennis had van scenario twee-plus. In die mail verwijst hij niet alleen naar het stuk. Hij voegt het ook nog toe als bijlage. Dus dat hij de bijlage niet kende was duidelijk gelogen.

Wij vinden het volstrekt onacceptabel en een wethouder onwaardig dat hij eerst bij hoog en laag beweert een openbaar document niet te kennen. Geheel tegen het besluit van de raad z’n eigen weg bewandelt. En als hij daarmee geconfronteerd wordt, nog steeds blijft volhouden niet te beschikken over die informatie en dat hij ook nog eens de schuld daarvan bij zijn voorganger legt. En dat terwijl hij al jarenlang op de hoogte was van die informatie.

En dan nog iets over het vermeende niet overdragen van het dossier. Op 12 juni 2018 werd in de collegevergadering de nieuwe portefeuilleverdeling van het college vastgesteld. Dat was twee weken na de installatie in de raad van het nieuwe college. Op 12 juli 2018 (1 maand later) verstuurt Martens de betreffende brief (waar hij scenario twee-plus bijvoegt als bijlage) naar de raad. Dus nog geen vier weken nadat hij het Maasveld in portefeuille kreeg had hij die brief al in zijn ‘overdrachtsdossier’. Het is buitengewoon kwalijk dat een wethouder zich tot dit soort gedrag/ uitlatingen verlaagt.

Wij hebben ook het college en de raad van dit handelen op de hoogte gesteld. Helaas hebben wij nog geen reactie mogen ontvangen van het college.

Fractie Ronduit Open

24 april 2024

Column raadspraat: Keuzes maken

ChristenUnie ChristenUnie Hardinxveld-Giessendam 25-04-2024 20:15

https://hardinxveld-giessendam.christenunie.nl/k/n6071/news/view/1495632/1055390/168x168 Aafke OuwerkerkIk vind keuzes maken lastig. Ik ben zo’n persoon die graag alles zou willen doen. Ik ben snel enthousiast, zie in veel dingen potentieel en maak het ook graag iedereen naar de zin. U begrijpt vast dat ik in mijn leven al vaak tegen de beperkingen van mijn tijd en energie ben aangelopen.

Een aantal jaar geleden kwam ik thuis te zitten met een burn-out. Waar ik eerder schijnbaar moeiteloos veel taken kon doen, had ik ineens niet meer genoeg energie voor de meest dagelijkse dingen. Ik leerde een harde les: Als je geen keuzes maakt doe je veel dingen half en kun je uiteindelijk niet de dingen doen die je het belangrijkste vindt.

Wat voor mijn dagelijks leven geldt, is ook aan de orde binnen onze gemeente. Deze week debatteert de gemeenteraad over het stellen van prioriteiten. Als raadsleden willen we allemaal het beste voor ons dorp en we zouden dan ook graag alle plannen die er zijn realiseren. Geld en capaciteit zijn  echter niet oneindig en dus moeten er keuzes gemaakt worden. Waar richt de gemeente zich de komende tijd op? Welke plannen brengen we als eerste verder? 

Ook hier geldt: allereerst moet er prioriteit zijn voor de dagelijkse en noodzakelijke dingen. In een gemeente gaat het dan bijvoorbeeld om onderhoud aan wegen of onderwijshuisvesting. Daarna volgt de vraag: wat kunnen we dan verder nog doen. Daarover gaat het debat. Wat heeft nu de grootste prioriteit om te doen? Daarmee vervallen die andere plannen niet. We kunnen er alleen niet als eerste aandacht aan besteden. 

Bent u nieuwsgierig naar hoe wij die keuzes maken en wat daarin onze overwegingen zijn? Wees welkom op de (digitale) publieke tribune!

Aafke Ouwerkerk

Column Kompas Hardinxveld-Giessendam, 24 april 2024 

Wethouder Proos weigert in Vlaardingen te wonen. Minstens negen fracties zien hem liever helemaal vertrekken.

SP SP Vlaardingen 25-04-2024 19:44

Video of Wethouder Proos weigert in Vlaardingen te wonen

De raad bespreekt 25 april een voorstel van de ChristenUnie/SGP om wethouder Proos voor een derde keer een jaar uitstel te geven om naar Vlaardingen te verhuizen. Bij zijn installatie in 2022 heeft Proos beloofd naar Vlaardingen te verhuizen, zoals de wet verplicht. Later kwam hij hierop terug, omdat hij en zijn gezin liever in Barendrecht blijven wonen. Achteraf blijkt dat Proos al vooraf aan zijn benoeming in de Barendrechtse media heeft aangegeven niet te willen verhuizen. Daarmee blijkt dat hij tegen de Vlaardingse raad gelogen heeft over zijn intenties.

Een substantieel deel van de raad heeft in de afgelopen twee jaar meermaals aangegeven niet akkoord te gaan met vrijstelling wanneer hier geen zwaarwegende redenen voor zijn. Vorig jaar schreven deze partijen een verzoek aan de minister om het vrijstellingsbesluit te vernietigen. Na een uitgebreid ambtelijk juridisch onderzoek van het ministerie bleek dat het de raad is die besluit of iets zwaarwegend is om niet te verhuizen, ook als dit overduidelijk niet zwaarwegend is. De minister liet weten daarom geen mogelijkheden te hebben.

Omdat Proos ook komend jaar niet in Vlaardingen wil gaan wonen, vinden minstens negen fracties dat de maat vol is: “Hij heeft nu lang genoeg de tijd gekregen en hij weet dat een substantieel deel van de raad het van groot belang vindt dat Vlaardingse wethouders in Vlaardingen wonen.” Aldus de indieners. Met een motie van wantrouwen stellen zij de raad voor het vertrouwen in de wethouder op te zeggen. 

De motie wordt ingediend door de fracties van SP, Heel de Stad, DENK, Stadsbelangen Vlaardingen, Beter Voor Vlaardingen, Algemeen Ouderen Verbond, Fractie Solleveld, ONS.Vlaardingen en PvdA. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.