Nieuws van ChristenUnie-SGP inzichtelijk

15 documenten

Simon's toespraak tijdens de Algemene Beschouwingen

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Woerden 31-10-2019 17:17

Door Simon Brouwer op 31 oktober 2019 om 18:07

Simon's toespraak tijdens de Algemene Beschouwingen

Vandaag, op Hervormingsdag, spreekt onze fractievoorzitter de gemeenteraad toe tijdens de Algemene Beschouwingen. Lees hier zijn bijdrage:

Voorzitter,

Morgen is een bijzondere dag. Mijn partij, de SGP breekt dan een nationaal record, namelijk de oudste politieke partij ooit. Om dat te vieren, deel ik graag wat lekkers uit, zodat u daarna rustig kunt genieten van mijn algemene beschouwingen. #celebratingSGP (stroopwafels uitdelen)

Ik wil vanavond beginnen zoals mevrouw van Soest dat altijd doet. Vandaag is het de dag dat … het 502 jaar geleden is dat Maarten Luther 95 stellingen op de deur van de slotkapel in Wittenberg sloeg. Vandaag is het namelijk hervormingsdag.

In eerste instantie was het mijn bedoeling om mijn algemene beschouwingen op te delen rondom 95 stellingen. Maar goed, nu er inmiddels al zoveel moties en amendementen zijn ingediend (tenslotte zijn dit ook vormen van een stelling) leek het me goed om het toch iets anders in te delen. En aangezien wij deze begroting prima kunnen steunen, hebben we zelf ook geen motie of amendement ingediend.

Ik wil nog een stukje geschiedenis naar voren laten komen. Dit jaar is ook het jaar van Rembrandt, ’s werelds beroemde schilder. En daarmee maak ik meteen het bruggetje naar de verkeersproblematiek en de moties daarover. Deze zullen wij niet steunen, immers daarmee zouden we de participatie van meedenkende inwoners niet serieus nemen. Door nu – bij voorbaat – al één van de mogelijkheden af te laten vallen, dat is wat ons betreft geen goed idee. Niet dat wij al overtuigd zijn van de Rembrandtbrug, integendeel. Willen we die goed kunnen beoordelen, dan zullen we die verder moeten onderzoeken, om zodoende objectief te kunnen wegen in hoeverre deze een haalbaar, betaalbaar en duurzame oplossing is.

Om toch nog even terug te grijpen op de geschiedenis, die is inmiddels opnieuw zichtbaar gemaakt op de rotonde hier vlakbij. Het wonder van Woerden is inmiddels uitgeroepen tot de mooiste rotonde van Nederland. Waar een gemiddelde stad toch in uit kan blinken!

In de begroting die voor ons ligt, lezen wij dat de gemeente Woerden een proces wil opstarten van strategische heroriëntatie. Daarbij willen wij u alvast een handje helpen. Ik heb eens teruggezocht naar hetgeen de raad in 2008 heeft opgeschreven, en ik moet onze oud-raadsleden de complimenten geven hoe actueel het nu nog is.

Woerden anno 2022

Wonen

Woerden is één van de aantrekkelijkste gemeenten in de Randstad om in te wonen. Het is een gemeente met een menselijke maat: afwisselend en overzichtelijk tegelijk. De gemeente heeft een plezierige en levendige historische binnenstad die nog steeds elk jaar mooier lijkt te worden.

Voor de toeristen zijn er diverse verschillende stadswandelingen, en vele verschillende wandel-, fiets- en vaarroutes te maken. Veel van die routes leiden naar de mooie dorpen en wijken die Woerden rijk is en natuurlijk naar het Groene Hart. Want als Woerden érgens trots op is, dan is het wel dat het erin geslaagd is de belangrijkste waarden van het Groene Hart te bewaren én te ontsluiten voor wie van rust en ruimte houdt.

Werken

Misschien wel omdat Woerden zo’n prettige woonstad is, met een groot aanbod van kwalitatief hoogwaardige wijken, is Woerden erin geslaagd een regionale centrumgemeente te blijven. De werkgelegenheid is zich gelukkig goed aan het ontwikkelen. Niet in de laatste plaats omdat de lokale overheid een verbond heeft gesloten met het lokale bedrijfsleven. Er is een groot pakket aan onderwijs- en stagefaciliteiten bijgekomen, vooral op het niveau van het voorbereidend en middelbaar beroepsonderwijs. Woerden timmert hiermee aan de weg en laat zien dat er voor iemand die een vak beheerst altijd werk is! Men is over het algemeen actief en betrokken, ook in de sfeer van het vrijwilligerswerk.

Dat Woerden ook voldoende oog heeft voor een sociaal vangnet voor mensen die tussen wal en schip dreigen te raken, spreekt voor ons vanzelf. Woerden is een mensgerichte gemeente die gelooft in kleinschaligheid waar het kan en grootschaligheid waar het moet.

Tot zover een selectie uit de Visie Woerden 2022, als we 650 jaar stadsrechten hebben.

Voorzitter, dat is een stad waarin ChristenUnie-SGP zich herkent. Een stad waar de mens de maat der dingen is, niet te klein en niet te groot. Een dorp met stadse allures, zogezegd.

We lezen in de inleiding op de begroting dat de waarden die we samen delen betrouwbaar, dienstbaar en open zijn. In 2007 hebben we goede gesprekken gevoerd met veel mensen uit de Woerdense samenleving. Dat was een prima manier van participatie.

Bij die strategische heroriëntatie, is het goed om de samenleving daarin opnieuw goed te betrekken. En daarin erkennen we dat we het nooit iedereen naar de zin kunnen maken. Het is voor ons wel een worsteling hoe we dat doen. We zien dat we, als we de samenleving vragen mee te denken, telkens weer hoe lastig het is om dat niet te veel vooraf in te kaderen en tegelijkertijd toch de nodige randvoorwaarden mee te geven. Het is geen gemakkelijke opgave, en we wensen het college veel wijsheid toe bij het maken van een voorstel.

Als we met die blik de begroting bekijken, willen we beginnen met complimenten te maken dat de begroting sluitend is voor komend jaar. Voor de jaren erna zijn er nog wel onzekerheden, we moeten scherp aan de wind varen. Onze fractie gaat daarbij de discussie niet uit de weg, maar wil daarin ook graag samen met de gehele raad verantwoordelijkheid nemen. Immers, ook voor de komende jaren dreigen nog tekorten die we komend voorjaar nader zullen moeten invullen. We zijn blij dat het sociaal domein vooralsnog uit de wind is gehouden, al beseffen we ook dat hierin wellicht keuzes gemaakt moeten worden. Voor ChristenUnie-SGP is het daarin vooral belangrijk dat we investeren in preventie, degenen die de lasten echt niet zelf kunnen dragen zo veel mogelijk ontzien, en rationeel kijken waar het een tandje minder kan.

Qua economie en verkeer zullen we de komende maanden nog met elkaar in debat gaan. Voor ChristenUnie-SGP is het belangrijk dat we van groot naar klein werken, dus eerst de visie goed in beeld hebben, daaruit de gewenste vormgeving van de regio afleiden (RES en REP), en dan pas naar de concrete uitwerking op kern en wijkniveau. Waar projecteren we de broodnodige schuifruimte, hoe zorgen we dat geheel Woerden niet in de file komt te staan, en zorgen we dat wonen en energievoorziening in balans is en blijft. Denk daarbij ook aan de onzekerheid rondom pfas en stikstof. Kan de wethouder ons hier zo snel als mogelijk over informeren?

Een aantal zorgpunten die we hebben, wil ik nog wel benoemen.

Hoe houden we onze Woerdense brandweer, met de vele vrijwilligers, enthousiast en op volle sterkte. We zijn blij dat de portefeuillehouder heeft toegezegd om in november de raad bij te praten over alle ontwikkelingen binnen de VRU.

De voorgestelde vermindering van het budget op ondermijning, vinden wij een verkeerd signaal. Juist de afgelopen tijd hebben we gezien en gehoord hoe gevaarlijk ondermijning is. Wat ons betreft kan er beter iets minder naar recreatie en toerisme gaan!

Laten we daarbij ook over onze eigen schaduw durven stappen en met een open mind alle voorstellen bespreken.

Voorzitter, ik begon met Luther, ik wil daar ook mee afsluiten. Luther werd door psalm 46 geïnspireerd en schreef een lied wat deze dagen in de kerken nog veel gezongen wordt, namelijk “een vaste burcht”.

De laatste woorden van deze psalm luiden: “De HEERE van de legermachten is met ons;

De God van Jakob is voor ons een veilige vesting.”

Dat wens ik u allen toe!

Advies aan verkenner

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP 's-Gravenhage 10-10-2019 12:55

Vanmiddag hebben Pieter Grinwis en Judith Klokkenburg een gesprek gevoerd met de verkenner voor een nieuwe coalitie, de heer De Bruijn. Na afloop hebben zij onderstaande brief met aandachtspunten van de ChristenUnie/SGP overhandigd.

Den Haag, 9 oktober 2019

Betreft: coalitievorming en -akkoord

Dank voor de mogelijkheid om met u te spreken in het kader van uw verkenning naar een stabiel Haags college, nu het huidige college sinds afgelopen week niet meer steunt op een meerderheid in de gemeenteraad en we dringend op zoek zijn naar een vernieuwd stadsbestuur dat wel vruchtbaar kan samenwerken met de meerderheid van de raad. Daarbij zijn diverse partijencombinaties denkbaar en realistisch. Hierbij doen wij u een aantal van de gedeelde overwegingen tevens op schrift toekomen.

Door het onderzoek van het Landelijk Parket naar ambtelijke corruptie, omkoping en schending van het ambtsgeheim, onder andere gericht op twee wethouders en een raadslid van Groep de Mos, is er een uitzonderlijke en dramatische situatie ontstaan voor Den Haag in het algemeen en het stadsbestuur in het bijzonder. Deze situatie vraagt allereerst om reflectie: het kan en mag niet zo zijn dat onze stad bestuurd wordt door een college waar ook maar een zweem van twijfel rondom zijn integriteit heen hangt. Het is dan ook allereerst noodzakelijk dat onze stad weer zijn naam als stad van vrede en recht waarmaakt met een stadsbestuur dat integer en gezaghebbend is en te allen tijde verantwoord en transparant te werk gaat.

Vervolgens, op 12 september jl. is een begrotingsvoorstel gepresenteerd, waarin het structurele tekort van € 70 miljoen is opgelost door vooral te bezuinigen op zorg, jeugd en beschermd wonen, op de medewerkers van de gemeente en door in te teren op de reserves en op de nog te realiseren verkoopopbrengst van Eneco: een dekking die niet op het applaus van de oppositie - inclusief mijn fractie - kon rekenen. Mijn fractie heeft gelijk na het verschijnen van de Programmabegroting 2020-2023 de handschoen opgepakt om een alternatief te formuleren, waarin enerzijds andere begrotingskeuzes worden gemaakt en anderzijds oog is voor de grote (transitie)opgaven waar onze stad voor staat op het gebied van woningbouw, mobiliteit en energievoorziening. Uiteraard zijn daarin ook enkele posten opgenomen die vooral kenmerkend zijn voor de politieke inzet van mijn fractie, maar afgezien daarvan geeft de insteek van de tegenbegroting mijns inziens inspiratie voor een gemeenschappelijke landingsplaats in een vernieuwd coalitieakkoord. Daarom heb ik onze tegenbegroting ‘Voor een betere kijk op Den Haag’ als bijlage bijgevoegd.

Samengevat betekent onze alternatieve kijk op Den Haag dat we (1) niet wegkijken, maar (2) omkijken naar elkaar en (3) vooruitkijken.

We mogen in onze stad niet langer wegkijken van de veelomvattende ondermijnende criminaliteit in onze stad. Drugsbaronnen rekenen zich steeds rijker, afrekeningen worden steeds gruwelijker en tegelijkertijd wordt het slikken van een pilletje steeds normaler. Een stevige en geloofwaardige aanpak van ondermijning is daarom een must. Daar hoort onder andere een impuls voor handhaving, het HEIT en de Pandbrigade bij. En laten we daarbij ook niet langer wegkijken van het onrecht dat dagelijks in Haagse prostitutiestraten plaatsvindt.

We pleiten daarnaast ook voor beter omkijken naar elkaar. Dat betekent dat wij voorstellen de eerder aangekondigde bezuinigingen op het welzijnswerk en de in de Programmabegroting voorgestelde forse bezuinigingen op zorg, jeugd en beschermd wonen te halveren. De financiële uitdagingen, waar onze stad onmiskenbaar voor staat, mogen er niet toe leiden dat we minder omzien naar mensen die afhankelijk zijn van goede ondersteuning en zorg. Wij vinden het namelijk belangrijk dat iedereen waardig ouder kan worden in Den Haag. Om die bezuinigingen aanzienlijk te kunnen verzachten, mogen we best wat extra vragen van inwoners die zich een huis, hond of tweede ‘heilige koe’ kunnen permitteren. Bovendien is een evenwichtiger verdeling van de begrotingspijn tussen (jeugd)zorg en posten als citymarketing, evenementen en economie wat mijn fractie betreft op zijn plaats.

Ten slotte kijken we vooruit naar de grote (transitie)opgaven waar onze stad voor staat. Het is hoog tijd de hand aan de ploeg te slaan. Op het gebied van energie, waarbij het in 2018 gesloten Klimaatpact inspiratie biedt. Op het gebied van mobiliteit, om onze groeiende stad de komende decennia duurzaam bereikbaar en leefbaar te houden. Op het gebied van woningbouw, waarbij we de groeiende tweedeling willen tegengaan en dus zand en veen meer met elkaar willen verbinden.

Ten slotte, onze stad heeft behoefte aan een daadwerkelijk collegiaal stadsbestuur onder leiding van een daadkrachtige burgemeester, waar niet een ieder op zijn eigen eilandje zijn ding doet, maar waarbij er constructief, eerlijk en transparant wordt (samen)gewerkt. Daarbij zijn professionele ambtenaren, die tegelijk loyaal, kritisch en integer zijn, van onschatbare waarde. Deze houding laat zich niet vangen in regels, maar vereist een gewetensvolle moraal.

Daarnaast geldt onverminderd de uitdaging voor het nieuwe stadsbestuur om bij het besturen van onze mooie en geliefde stad goed te luisteren naar bewoners en niet alleen als het zo uitkomt. Eveneens acht de ChristenUnie/SGP het noodzakelijk dat het nieuwe college de raad met een open houding tegemoet treedt, zodat er ruimte is voor gezond dualisme.

Ik wens u wijsheid bij uw verdere verkenning en Den Haag een bestuur dat zich met hart en ziel inzet voor de vrede, het recht en de bloei van onze stad.

Met de meeste hoogachting u vriendelijk groetend,

Pieter Grinwis

Fractievoorzitter ChristenUnie/SGP Den Haag

Bijdrage Kadernota 2020: Zwijndrecht is in volop in beweging

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Zwijndrecht 04-09-2019 21:06

Door Gemerden, A. (Andries) van [386713]

De korte, heldere presentatie van de kadernota is goed leesbaar en begrijpelijk. Complimenten aan ambtenarij en college is hier op zijn plaats.

Zwijndrecht is in volop in beweging. Financiën dwingen ons echter om te kijken hoe we de grote opgaven in Zwijndrecht in het rechte spoor krijgen en houden. We moeten nu echter vooral opletten dat we ons niet stil laten zetten. Wat is nu wijsheid?

Een grote zorg is het zorgdomein zelf. Als gemeente moeten we onze zorgtaken uitvoeren met minder geld vanuit het rijk, terwijl de zorgvraag fors is gegroeid. Ook loopt het tekort op bij de uitkeringen. Doordat vooral Dordrecht minder geld ontvangt moeten we als regiogemeente delen. Dit is een belangrijke solidariteitsafspraak. Waar we absoluut achter staan. Het dwingt ons wel om als gemeenten in de regio kritisch te kijken naar de uitvoering van de zorgtaken die we hebben. We moeten in de toekomst, door te weinig geld vanuit het rijk, echte keuzes gaan maken over hoe wij onze zorgtaken invullen. Wat doen we wel en wat doen we bijvoorbeeld minder of niet meer. Dit zal niet meer gaan om alleen een kaasschaafmethode. Gelukkig is er inmiddels een taskforce aan het werk gegaan in de regio Drechtsteden. Met deze uitkomsten zullen we als gemeente en regio het gesprek moeten voeren over hoe het nu verder moet. De inzet van Zwijndrecht in de regio heeft opgeleverd dat we de bal nu niet alleen bij het Drechtstedenbestuur hebben neergelegd, maar dat we samen met de andere gemeenten en de gemeenschappelijke regio Drechtsteden naar een oplossing zoeken.

Voorzitter, We moeten oppassen dat we niet ook in Zwijndrecht met de kaasschaaf gaan werken. In de afweegbare voorstellen staan een aantal posten waar we het niet eens over zouden moeten hebben qua bedrag. Hiermee gaan we het grote tekort niet wegpoetsen. Voor ons is echter wel duidelijk dat voorstel C1 kan vervallen.

C1: Het verlagen met 10% van de rioolheffing zonder tegenmaatregelen lijkt ons niet wenselijk. Het is natuurlijk heel goed om na te denken wat we kunnen doen om de kosten voor de inwoners te verlagen. Als we dit in het huidige financiële klimaat nu opnemen in de begroting zijn wij van mening dat we onze taak als kaderstellend orgaan niet serieus nemen. Zoeken naar een kostenverlaging is natuurlijk akkoord mits we daar een goede dekking voor hebben! Het effect van de motie op afval is nog in onderzoek, maar heeft grofweg eenzelfde financieel effect. Ons advies is afwachten en als de resultaten bekend zijn de juiste afweging maken in samenhang met het totale armoedebeleid. Zonder deze samenhang vinden wij dat dit inderdaad niet opgenomen moet worden in de begroting!

C2 (Regulier budget groen): Het klopt idd dat we 4 jaar geleden 200.000 euro extra hebben ingezet om het groen een impuls te geven. Destijds was de buitenruimte rommelig en was er sprake ver achterstallig onderhoud. Het extra krediet heeft wat ons betreft de juiste uitwerking gehad. We hebben gezien dat het flink vooruit is gegaan. Het lijkt ons verstandig hier budget voor te zoeken en dit in de komende begroting te continueren en structureel te maken.

C4 (Uitvoeringsagenda Groenvisie): Vanzelfsprekend moeten we het nog gaan hebben over de uiteindelijke Groenvisie. Wij zijn heel benieuwd naar de concrete uitwerking naar aanleiding van de discussie. Een visie is mooi, maar nu komt het aan op groene handen in plaats van groene gedachten.

C5-C9 (Personeel): Om echt invulling te geven aan de hoge ambities van Zwijndrecht, namelijk verbetering van het sociaal-economisch klimaat en de terugdringing van armoede vinden wij het erg logisch dat we de formatie voor inzet om onze economische agenda te verbinden met de regionale economische agenda en de as Rotterdam-Antwerpen toch indien mogelijk structureel gemaakt gaat worden. De regiostrateeg brengt ons in positie in de ambtelijke regionale samenwerking en wij begrijpen de wens om deze functie structureel te maken.

C10 (MKB-katalysatorfonds): Hier hebben wij toch ook wel lichte twijfels bij. Het is jammer dat er in de regio iets wordt opgetuigd en dat dit vervolgens over de schutting wordt gegooid en de gemeenten hierin weer een bijdrage moeten doen, waarbij de bijdrage van de regio niet evenredig naar beneden gaat.

C11 (Motie vuurwerk): Dit voorstel staat bij de items waar geen budget voor gezocht gaat worden. Dit begrijpen wij, aangezien dit voorstel nog in behandeling is. Voor 2019 is hier financiële dekking voor gevonden. Als het voorstel in de komende periode wordt aangenomen dan wordt daar logischerwijs ook dekking voor gezocht. Wel willen we nogmaals de kanttekening maken dat Dordrecht en Papendrecht ook akkoord moeten gaan. Als er geen gezamenlijke vuurwerkshow is, dan gaan we het als gemeente natuurlijk niet alleen doen. Zoals ook in onze woordvoering verwerkt is gaat het niet alleen om de vuurwerkshow. Het is een stapeling van effecten en maatregelen bezien over een langere periode. Gezien de landelijke trend lijken vuurwerkshows wel de toekomst te hebben. Goede communicatie waarom we dit doen is belangrijk. Bewoners moeten verleid worden zelf minder of geen vuurwerk te kopen. Natuurlijk moet er aandacht zijn voor handhaving en duidelijkheid met betrekking tot de vuurwerkvrije zones. Graag zien wij een extra vuurwerkvrije zone buitendijks (daar waar vuurwerkshow plaatsvind tot aan Veerplein).

C13 (Beschermd wonen – middelen lokaal plan): We hebben nog geen voorstel ontvangen, maar toch vraagt u om een akkoord. Begrijpelijk om het financieel perspectief zuiver te houden, maar het is ook niets meer dan het financieel inzichtelijk maken. Het plan zullen we op inhoud beoordelen en dan keuzes maken.

C15 (SUS-Wachten): Volgens een aantal bewoners hebben de Sus-wachten onvoldoende geholpen. De ondernemers daarentegen hebben de meerwaarde van de sus-wachten ervaren. Naar onze mening moeten we eerst de resultaten goed doorzien en naar aanleiding daarvan een oordeel geven. De vraag is voor ons ook nog of het logisch is dat de gemeente moet delen in de kosten. Zouden deze kosten niet door de veroorzakers van de overlast gedragen moeten worden?

D2 (Gewoon veilig): De gelegenheidscoalitie 'gewoon veilig' heeft de Zwijndrechtse handhavingsbehoefte in kaart gebracht. Daaruit volgt dat als wij uitgaan van het scenario waarin de behoefte op het vlak van Parkeren, Afval, Honden, Verkeer en Drank en Horeca wordt ingevuld met BOA-uren, dit leidt tot meerkosten zoals in de tabel vermeld. Gelet op de uitbreiding van taken, het feit dat hondenoverlast, verkeersoverlast en afval op straat de grootste ergernissen zijn onder inwoners en handhaving dit kan verminderen, is het naar onze mening niet verkeerd om verder uit te breiden.

D3 (Trots op Zwijndrecht): Het is geen wereldbedrag, maar is dit echt nodig? Even afgezien van de associaties die wij krijgen bij een ‘Trots op…’ kunnen we er bijna twee vuurwerkshows voor geven. Laten we zeggen; één voor kinderen en één voor volwassenen. Een bureau inschakelen om identiteit te creëren? Identiteit heb je of je hebt het niet!

E2 (index subsidiebudgetten): Veel van onze subsidiënten, zoals de bibliotheek, Diverz en Vivera, hebben in de crisisjaren geen indexatie gehad. Juist in de afgelopen jaren zijn de kosten fors toegenomen. Denk dan aan loonkosten en onderhoudskosten. Wij willen daarom graag meegeven dat als er ook maar enigszins ruimte lijkt te zijn dat onze subsidiënten dan toch geïndexeerd gaan worden.

Investeringsprogramma: Zwijndrecht investeert fors in de infrastructuur en de rioleringen. Het geeft soms behoorlijke overlast, maar het is wel begrijpelijk en nodig. Daarnaast wordt er nu ook fors geïnvesteerd in onderwijshuisvesting en sportvelden en accommodaties. De investeringen in onderwijshuisvesting zijn echt nodig. Veel gebouwen zijn oud of verouderd. Daarbij is vaak sprake van een slecht binnenklimaat. Daardoor staan de gezondheid en staan de leerprestaties onder druk. Op langere termijn zorgt goede huisvesting voor minder gezondheidsproblemen en betere leerprestaties. Daardoor kunnen we kinderen echt in de basis van hun leven helpen, maar het helpt ook om onze duurzaamheidsideeën vorm te geven. Het blijven namelijk wel overheidsgebouwen. Wij hebben ook daarin een belangrijke voorbeeldfunctie.

Een sluitende begroting: Een sluitende begroting lijkt bijna niet te behalen. Hoe hard we ook gaan ingrijpen. Sommige mogelijke ingrepen zijn ook onwenselijk. Wij begrijpen dat het college zegt dat we bij het sociaal domein niet nog meer uit eigen middelen structureel moeten gaan bijpassen. Dat betekent dat er een tekort bleef bestaan van 1,2 miljoen als het amendement in de Drechtsteden ongewijzigd was aangenomen. Het tekort dreigt nu nog groter te worden. Het college krijgt daarmee van ons inderdaad de opdracht om samen met de regiogemeenten het gesprek aan te gaan met de provincie. Laten we nu de discussie aangaan en hier niet nog langer mee wachten. Het gevaar is dan dat we teveel bezig zijn met lapwerk en niet met structurele oplossingen.

Wij mogen hier onze mening geven. We mogen met elkaar in debat. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn. Inwoners hebben al het recht om mee te doen, in te spreken, te demonsteren en dergelijke. Wat een onvoorstelbaar voorrecht. Het is vandaag 9 juli 2019. Op 9 juli 1999, 20 jaar geleden, brak de Studentenbetoging uit in Iran. Enkele tienduizenden studenten betoogden in Teheran, en in een tiental andere steden van Iran. Ze werden brutaal aangevallen door de veiligheidsdienst van Iran. Betogers werden doodgeschoten, duizenden betogers werden gevangengenomen, velen onder hen zitten nog in de gevangenis, sommige zijn ofwel vrijgelaten, ofwel geëxecuteerd. Laten we koesteren wat wij hebben. Laten we met elkaar het goede doen voor Zwijndrecht. Dat moet in het besef dat we dat niet alleen kunnen. Daar hebben we inwoners, de regio Drechsteden, de grotere regio, elkaar hard voor nodig. Vanuit ons diepste besef weten wij dat we daar Gods hulp nodig hebben. Zonder Zijn hulp zijn wij tot niets in staat. We wensen u allemaal Gods onmisbare zegen toe.

Sporthuis Abcoude: ChristenUnie-SGP bepleit uitstel besluitvorming en doet handreiking voor een oplossing.

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP VVD ChristenUnie De Ronde Venen 28-01-2019 08:56

Even de geschiedenis: tot voor een paar jaar geleden had Abcoude een eigen zwembad: Het Meerbad. Door besluiten uit de voormalige gemeente Abcoude moest dat zwembad wijken voor de bouw van appartementgebouwen omdat het zwembad alleen open zou kunnen blijven door een kostbare renovatie. Tegelijkertijd is ook de Kees Bonzaal, waarin verenigingen sporten en scholen gymles geven, aan vervanging toe. Het plan voor een nieuwe sporthuis zou beiden voorzieningen combineren, waarbij de gemeente het gymzalendeel financiert en de initiatiefnemers in de vorm van een stichting zorg dragen voor financiering van het zwembaddeel via een lening waar de gemeente garant voor staat. Het totaalbudget hiervoor was 8,5 miljoen euro. In september 2017 heeft de raad daar mee ingestemd. Voor de ChristenUnie-SGP was één van de belangrijkste argumenten  om dat te steunen, dat daarmee het probleem van de Kees Bonzaal op elegante wijze zou worden opgelost. Daarbij is de business case voor ons wel op de rand van het haalbare.

Het voorstel wat nu voorlag ging toch veel verder. Fractievoorzitter Wim Stam heeft dat in de raad als volgt uitgelegd.

"Anderhalf jaar geleden heeft de ChristenUnie-SGP haar nek uitgestoken voor het sporthuis in Abcoude. Door ons amendement is in september 2017 een positief besluit genomen. Daarbij zijn we over onze eigen schaduw heen gesprongen door de criteria die we zelf vooraf gesteld hadden op te rekken. Die betroffen de financiële inbreng van de gemeente en het risico-dragend deelnemen.

Er ligt nu echter een voorstel in combinatie met een amendement voor, dat die grenzen nog verder oprekt. De financiële bijdrage van de gemeente wordt zowel incidenteel als structureel fors opgehoogd. Maar ook de risico's nemen fors toe door de verschillende onzekerheden onder andere met betrekking tot het BTW regiem en subsidies.

Daarnaast kunnen ook de mogelijke bezwaren tegen het bestemmingsplan met het oog op het parkeren, wat de bouw zomaar met 1 a 2 jaar kan vertragen, kan grote  impact hebben. Onder andere voor de toekomst van de Kees Bonzaal en de vermoedelijk verder oplopende bouwprijs.

Ook zijn wij onaangenaam verrast door een aantal belangrijke nieuwe feiten zoals:

* de Samenwerkingsovereenkomst (SOK) die het college heeft gesloten wijkt ten aanzien van de afspraken over de exploitatiebijdrage af van het genomen besluit in het amendement van september 2017. Het college heeft dus een overeenkomst gesloten die niet is afgedekt door het raadsbesluit. Wij vinden dat een ernstig feit.

* naar nu blijkt is de raad onzorgvuldig geïnformeerd over de BTW-positie in de incidentele bijdrage van de gemeente. De 3,6 miljoen blijkt inclusief BTW te zijn, terwijl de informatie in het raadsvoorstel, met name het investeringsoverzicht, anders suggereert.

* de doorwerking van de SDE-exploitatiesubsidie is nergens in de stukken transparante gemaakt, noch in het voorstel, noch in de informatienota van 22 januari. Dit terwijl de investering in duurzaamheid wel in het totaalbedrag van 10,1 miljoen lijkt te zitten, waarbij de budgetverruiming van 1,6 miljoen voor het overgrote deel door de gemeente wordt opgehoest.

Dit totaalplaatje maakt het voor de ChristenUnie-SGP op dit moment onmogelijk om een dergelijk, al dan niet geamendeerd, voorstel te steunen.

Eerlijk gezegd vinden wij het voorstel op dit moment zelfs niet rijp voor besluitvorming door de vele onduidelijkheden en onzekerheden die er nog in zitten. Los eerst de losse eindjes goed op. Wat ons betreft is dit voorstel dan ook niet rijp voor de besluitnemende raad."

In het vervolgdebat hebben wij dat pleidooi voor uitstel nog verder onderbouwd waarbij we ook hebben verwezen naar de harde toezeggingen van de stichting dat men binnen die oorspronkelijke 8,5 miljoen euro zou blijven. Stam zei daarover "Wij hebben er begrip voor dat de extreme stijging van bouwprijzen in het afgelopen jaar niet waren voorzien, maar het kan niet zo zijn dat  de stichting nu op haar rug gaat liggen en alle meerkosten 1 op 1 afwentelt op de gemeente. Wat is er gebeurd met de harde belofte van de stichting dat bij overschrijding van het budget van 8,5 miljoen, men dat zou oplossen met aanpassingen in het pand?" zo vroeg Stam zich af.

De ChristenUnie-SGP heeft zich ook mateloos geërgerd aan de onjuiste voorstelling van zaken door de VVD-fractie, die de raad wilde doen geloven dat de gemeente alleen extra betaalt voor het gymdeel en daarmee verzweeg dat we via hun eigen amendement ook opdraaien voor een jaarlijkse extra bijdrage van € 25.000 om de extra lening af te dekken.

Want het verschil van 1,6 miljoen (10,1 - 8,5) wordt voor ca 3 ton afgedekt door eigen middelen en subsidies, maar het restant moet de gemeente financieren via een eenmalige extra bijdrage van € 540.000 en een verhoging van de jaarlijkse exploitatie met ca. € 25.000 per jaar.

Daarom hebben wij voorgesteld het besluit uit te stellen, die tijd te gebruiken voor zodanige aanpassingen in het bouwplan dat men ergens in de buurt van 9 tot 9,2 miljoen uit zou komen. Daarmee heeft de ChristenUnie-SGP een realistische handreiking naar de stichting en de indieners van het amendement gedaan. Tegelijkertijd kan dan in overleg met omwonenden naar een acceptabele oplossing voor het parkeerprobleem gezocht worden zodat de bezwaren van tafel zijn en kunnen de onzekerheden rondom het BTW-regiem ook opgelost worden. Helaas hebben we voor dat voorstel de handen niet op elkaar gekregen en is het raadsvoorstel en amendement met 14 stemmen voor en 11 (CDA, RVB en CU-SGP) tegen aangenomen.

Nieuwsbrief december ChristenUnie Westland

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Westland 19-12-2018 19:48

SAMEN VOOR EEN LEEFBAAR WESTLAND. Onze verkiezingsslogan van maart 2018. Als ik het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie-SGP bekijk dan had ik niet durven dromen dat er in relatief korte periode zoveel verschuivingen plaats konden vinden binnen de fractie van de ChristenUnie-SGP.

Leen Snijders, onze fractievoorzitter is wethouder geworden. Willy de Zoete nam de verantwoordelijkheid op zich als fractievoorzitter, Arij de Bloeme als raadslid en Anja Muilwijk, Ton van Spronsen en Ad van Harmelen als steunraadsleden. Zij hebben het afgelopen jaar zich stevig ingezet om het werk van volksvertegenwoordigers vorm en inhoud te geven. Zij hebben hun mannetje gestaan.

Namens het bestuur van de ChristenUnie wil ik hen voor hun enthousiasme, hun ijver en trouw hartelijk bedanken, het is echt geweldig! Tevens wensen wij hen toe dat zij met veel inspiratie en de zegen van onze God het komende jaar ons zullen vertegenwoordigen in de gemeenteraad. Dat zij samen als fractie in 2019 gaan voor een leefbaar Westland.

Als Westlandse gemeente krijgen wij ook een nieuwe burgemeester. Op 18 december 2018 draagt onze tijdelijke burgemeester, mevrouw Agnes van Ardenne, haar verantwoordelijkheid over aan de nieuwe burgemeester de heer Bouke Arends. Het college, de raad en de Westlandse bevolking zullen met verwachting uitkijken wat deze burgemeester het Westland zal brengen. Ook hen wensen wij een goede samenwerking toe, “Samen voor een leefbaar Westland”.

Datum om te noteren:

MAANDAG 25 FEBRUARI 2019, 19.30 uur, Ontmoetingskerk Naaldwijk, Ledenvergadering ChristenUnie afdeling Westland

U krijgt de gelegenheid om Leen Snijders en Willy de Zoete te ontmoeten. Wij kijken er naar uit om u te ontmoeten bij deze bijeenkomst.

Namens het bestuur van de ChristenUnie wens ik u toe, dat u allen in de gelegenheid bent om de feestdagen samen te vieren. Dat betekent omzien naar elkaar voor een leefbaar Westland. Hierin heeft ieder een eigen verantwoordelijkheid. Wat kan en mag ik delen met de ander. Daarbij wens ik u Gods onmisbare zegen toe voor 2019.

Keetie van der Wel, voorzitter bestuur ChristenUnie Westland

BERICHT UIT DE RAAD

Op 15 mei dit jaar werd ik benoemd tot lid van de raad van de gemeente Westland. Hoewel ik op 24 april de eed had afgelegd als steunraadslid, is het gebruikelijk als raadslid opnieuw de eed af te leggen. Inmiddels liggen er zeven maanden van raadswerk achter mij. Voor mijn gevoel kwam ik in een achtbaan van activiteiten terecht.

Om te beginnen was er een inwerk- programma voor nieuwe raadsleden. Hierin werden we in een aantal bijeenkomsten door de Griffie wegwijs gemaakt in het reilen en zeilen van de raad, kennismaking met de Rekenkamercommissie en de ambtelijke organisatie. Er stonden ook twee bijeenkomsten met het thema integriteit op het programma. De cyclus van maandelijkse vergaderingen gaat ook gewoon door, de vier commissievergaderingen en de Raadsvergadering. Deze worden beide door de fractie in twee bijeenkomsten voorbereid. Dan zijn er ook de RIA ’s , Raads Informatie Avonden met diverse onderwerpen zoals het inkoopbeleid van de gemeente Westland, de Omgevingswet en participatie. Werkbezoeken zijn een ander fenomeen voor raadsleden. We hebben afgelopen maanden werkbezoeken gebracht aan o.a. Vitis-Welzijn, Havenbedrijf Rotterdam, Patijnenburg, World Horti Center (WHC) en symposium Schuldhulpmaatje. Op deze manier laten wij ons informeren over actuele zaken.

Als fractie kiezen we gericht voor thema’s die passen binnen de speerpunten van ChristenUnie-SGP. Dat betekent dat uitnodigingen die ertoe doen onder de fractieleden verdeeld worden, omdat je anders elke dag wel op pad kunt. Wat ik zeker zo belangrijk vind, is het contact met medeburgers. Het gebeurt mij regelmatig dat ik onderweg tijdens winkelbezoek of een wandelingetje mensen tegen het lijf loop en dan volgt er een gesprek. Mensen vragen dan hoe het gaat in de raad en of ik het leuk vindt en ik krijg dan soms goede suggesties. Dat brengt me terug bij het onderwerp integriteit.

Er is een Gedragscode integriteit voor raadsleden van de gemeente Westland. In artikel 3 staat: ‘Het raadslid zorgt ervoor dat vertrouwelijke en geheime informatie waarover hij beschikt veilig wordt bewaard’ en ‘Het raadslid maakt niet ten eigen bate of ten bate van derden gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie’. Dat staat de laatste tijd nogal ter discussie in de raad. Wanneer is de grens van vertrouwelijke en geheime informatie overschreden? Er zijn politici die, belust op publiciteit, hierbij de grenzen opzoeken. Naar mijn mening is dit schadelijk voor het vertrouwen in de raad en in de politiek. Je maakt hiermee de politiek als geheel ongeloofwaardig.

De laatste fractievergadering openden we met het lezen van een stukje uit 1 Samuel 17 en een bijpassend stukje uit het dagboek ‘Dag in, Dag uit’. Het gaat daar over het gevecht van David met Goliath. “Goliath is tot de tanden toe gewapend. David is nog maar een onervaren jongen. Maar David heeft iets wat Goliath niet wil zien: geloof. David zegt: ‘Jij vertrouwt op je wapens. Ik vertrouw op de machtige Heer. Jij denkt dat je laatdunkend kunt doen over de levende God. Maar als ik je versla, zal iedereen weten dat Israël een God heeft.’ Dat is het doel van David. Niet om zelf naam te maken, maar om de naam van God groot te maken. De strijd is gestreden zodra hij is begonnen. David wint. Dat is geen daad van eigen kracht, maar een teken van Gods macht. Zo overwint God steeds. In David. Later in Jezus, Davids zoon, koning en herder die komt als een weerloos kind in de kribbe.” Ik wens u allen gezegende kerstdagen en een gelukkig 2019 toe.

Arij de Bloeme, raadslid ChristenUnie-SGP Westland

BRANDENDE KAARSJES

Als bestuurslid van de ChristenUnie afdeling Westland werd mij gevraagd om voor de nieuwsbrief van december iets te schrijven.

December, de laatste maand van het jaar. De maand van vroeg donker en lichtjes. Het lijkt wel of de huizen en tuinen steeds vroeger en uitbundiger worden verlicht. Als je ’s avonds ergens heen gaat is het allemaal sfeervol verlicht.

December de maand van kerst, van verwachten en uitkijken naar de geboorte van Jezus die als kindje klein voor ons ter wereld kwam.

Dit doet mij terugdenken aan een kerstliedje wat ik ooit, lang geleden op de kleuterschool heb geleerd. Van kaarsjes die branden in de nacht. Graag wil ik dit lied met u delen omdat het zo mooi is en nog steeds veel zeggingskracht heeft. Ik vond het lied terug in de Evangelische liedbundel.

Jezus zegt dat hij hier van ons verwacht,

Dat we zijn als kaarsjes brandend in de nacht.

En Hij wenst dat ieder tot zijn ere schijn,

Jij in jouw klein hoekje en ik in ’t mijn.

Wij mogen allemaal op onze manier en op onze plaats van betekenis zijn voor de mensen om ons heen! Ik kan dat niet voor een ander invullen maar als we om ons heen kijken is er vast iemand die wat extra aandacht kan gebruiken, iemand die we een kaartje kunnen sturen, iemand tegen wie we iets vriendelijks kunnen zeggen.

Als we zo mens worden voor elkaar dan gaat daar iets van uit.

Tot slot een vraag aan jou/u. Mocht u als ChristenUnie lid Westland ergens tegenaan lopen waarvan u zegt: dat verdient extra aandacht of dat zou ik graag anders zien, schroom dan niet om dat kenbaar te maken via het emailadres wat u in deze nieuwsbrief vindt. Het bestuur is graag in contact met zijn leden en wie weet kunnen we van betekenis zijn.

Ik wens u goede Kerstdagen en een gezegend 2019 toe!

Bea Koen-Snijders, bestuurslid ChristenUnie Westland

ChristenUnie-SGP gaat voor verbetering informatievoorziening Jeugdzorg

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Leiderdorp 21-11-2018 10:22

In het Politiek Forum en de Raad van deze week werd er gesproken over het Rekenkamerrapport over toegang tot jeugdzorg en de regio-inkoop van jeugdhulp. In het Rekenkamerrapport werden verschillende aanbevelingen gedaan die, zo leek het, door het college niet werden overgenomen. ChristenUnie-SGP had daarover een motie ingediend. Omdat het college met een aanvullende brief is gekomen, waarin wel duidelijk werd dat ze gehoor gaven aan de aanbevelingen van de Rekenkamer, is deze motie gisteren in de Raad ingetrokken. Het college heeft toegezegd de informatievoorziening aan de raad te verbeteren.

Als het gaat over de regio-inkoop van jeugdhulp is ChristenUnie-SGP kritisch en hebben we als enige fractie tegen de voorgestelde lijn van het college gestemd. We kopen nu jeugdhulp in met de Holland Rijnland gemeenten, het voorstel is om dat met de vier Leidse regio gemeenten te doen vanaf 2020.  Wij zien als groot risico dat specialistische jeugdzorg niet voor alle kinderen beschikbaar is, omdat we dit met maar vier gemeenten willen inkopen. Bovendien vinden we het jammer dat er geen goede evaluatie ligt van het functioneren van de huidige inkooporganisatie op Holland Rijnland schaal de zogenaamde TWO. Bovendien blijkt uit het raadsvoorstel dat de kosten voor ambtelijke capaciteit toenemen.  Echter, we komen nu al geld tekort. ChristenUnie-SGP vindt het niet te verdedigen dat er meer geld gaat naar uitvoeringskosten, en daarmee minder geld naar de hulp zelf.

Motie 1 CU-SGP PvdA D66 informatievoorziening jeugdhulp.pdf

Bijdrage ChristenUnie-SGP Leiderdorp Begrotingsraad - Regeren is vooruitzien

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Leiderdorp 09-11-2018 14:06

Geert Schipaanboord, raadslid namens de fractie van de Leiderdorpse ChristenUnie-SGP, zal vanuit het motto ‘Regeren is vooruitzien’ de begroting bespreken. In het verlengde van dat spreekwoord geeft hij ook invulling aan het vertrekpunt van ChristenUnie-SGP. Regeren is namelijk niet alleen vooruitkijken, maar ook omhoog kijken. Dat wordt in Psalm 121 op een mooie manier verwoord:

“Ik sla mijn ogen op naar de bergen, vanwaar mijn hulp komen zal. Mijn hulp is van de HEERE. Die hemel en aarde gemaakt heeft.”

In lijn met deze psalm wenst de fractie van ChristenUnie-SGP de voorzitter, de leden van deze raad en het college wijsheid bij de uitvoering van hun taak in 2019.

ChristenUnie-SGP wil vol inzetten op het terugdringen van de tekorten jeugdhulp

ChristenUnie-SGP vindt het opvallend dat er in de begroting na 2019 niet vooruit wordt gekeken als het gaat over de jeugdhulp. Op jeugdhulp komen we nu al 1 miljoen per jaar te kort. Zonder maatregelen is de reserve Sociaal Domein in 2022 leeg. ChristenUnie-SGP vindt het belangrijk om nu maatregelen te nemen. ChristenUnie-SGP pleit daarom ervoor om inzicht te krijgen in waar de tekorten liggen om zo gericht te kunnen sturen.

ChristenUnie-SGP vindt meer aandacht voor de fiets belangrijk

Leiderdorp krijgt een nieuw IVVP (plan voor het verkeer), maar de al 4 jaar bestaande Fietsnota wordt maar beperkt uitgevoerd! ChristenUnie-SGP pleit voor concrete toezeggingen op dit gebied en geeft daarom een paar concrete suggesties:

- Verbeter de veelgebruikte fietsroutes naar Leiden, met name de Van der Marckstraat op de aansluiting Touwbaan en Lijnbaan.

- Verbeter de mogelijkheden om fietsen te parkeren, bijvoorbeeld bij de Winkelhof.

ChristenUnie-SGP pleit voor een lastenverlaging voor gezinnen

ChristenUnie-SGP vindt het belangrijk dat Leiderdorp qua bevolking een goede balans heeft tussen jong en oud. Om gezinnen te trekken moet Leiderdorp financieel aantrekkelijk zijn en blijven. ChristenUnie-SGP ziet dat in verhouding de meerpersoonshuishoudens in Leiderdorp zwaar worden belast. Dit is ook te zien in de tabel op de achterzijde van de publiekssamenvatting.

ChristenUnie-SGP pleit ervoor om de gemeentelijke lasten beter te verdelen, waardoor Leiderdorp aantrekkelijk blijft voor gezinnen. ChristenUnie-SGP vraagt daarom aan het college of het college inzichtelijk wil maken wat de mogelijkheden hiertoe zijn.

ChristenUnie-SGP wil graag lagere kosten voor begraven

Uit een onderzoek van Monuta is al twee keer gebleken dat Leiderdorp de duurste gemeente van Nederland is als het gaat om de kosten van begraven. ChristenUnie-SGP vindt dat begraven niet zou moeten worden belemmerd door financiële overwegingen en pleit ervoor om de tarieven met 20% te verlagen en zal een amendement indienen om dat te regelen.

Bijdrage begroting 9 november 2019 ChristenUnie-SGP.pdf

Publiekssamenvatting 'Regeren is vooruitzien'.pdf

Begroting 2019

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Gorinchem 08-11-2018 21:21

De ChristenUnie-SGP ervaart de begrotingsbehandeling als een soort fait accompli, een voldongen feit, we kunnen spartelen wat we willen, maar de uitkomst ligt vast.

Concreet missen wij de handreiking tot dialoog om het beste eruit te willen halen voor de stad. Een gemiste kans, naar onze mening!

Gezien de zeer beperkte tijd aandacht voor enkele onderwerpen:

Brede School Hoog Dalem

Fatsoenlijk onderdak voor de leerlingen in wijk Oost. De noodlokalen van  de Regenboog school kregen tenslotte een al te permanent karakter.

Openbaar Groen Wat extra geld voor onderhoud > Prima, het mag best wat netter op bepaalde locaties, 60cm hoog onkruid bij bushaltes bijvoorbeeld,  mag echt niet voorkomen.

Versterken organisatie > goed om daarin te investeren

We moeten oog houden voor onze bestuurskracht in Gorinchem. Zeker nu omliggende gemeenten fors opschalen en hun bestuurskracht toeneemt.

Veiligheid & handhaving

Veiligheid: ondanks de regionale setting: blijf aandacht vragen voor  Gorinchem. Ook op preventie. Sprekend voorbeeld hiervan is de maandenlange jacht op navigatiedieven enkele jaren geleden, deze inbraken stopten pas echt na inzet van lokauto’s en laagvliegende helikopters.

Handhaving: Goed dat deze behoefte wordt onderkend en de daad bij het woord gevoegd door het BOA-team uit te breiden.

Voorzitter, het is onvermijdelijk: onze punten van grote zorg in deze begroting

De Financiële glijbaan:

De Weerstandscapaciteit van ver boven het maximum knalt naar het absoluut minimum in 6 maanden tijd. De met pijn en moeite opgebouwde Algemene Reserve, ons vet op de botten voor magere jaren, daalt met 10M, de vaste schulden stijgen met 36M.

Wat extra geld voor onderhoud:

Geen enkele financiële ruimte voor de komende 4 jaar. Het wordt koorddansen op het financiële randje : geen ruimte voor tegenvallers. En dat tot aan 2022. Kortom, deze begroting brengt Gorinchem in de situatie dat toekomstige tegenvallers beantwoord moeten worden met pijnlijke bezuinigingsmaatregelen. Willen wij dat? De ChristenUnie-SGP in elk geval niet!

Geen middelen voor uitwerking Mobiliteitsvisie

Na 10M voor het opleuken van het gebouw De Nieuwe Doelen, waarvan 2 eerdere wethouders de raad hebben voorgehouden het onverstandig te vinden daarin nog fors te investeren, is er geen echt budget gereserveerd voor de belangrijke ambitie van onze stad. Ook bekrachtigd door onze inwoners in de Visie van de stad, namelijk: aanpak van de bereikbaarheid. Wij weten dat er investeringen aankomen voor een Ringweg Noord, vervanging Lange Brug, aanpak fietsveiligheid en de doorstroming tussen Oost en West.

In 2019 wordt de Mobiliteitsvisie opgeleverd. Welke daden gaan wij daaraan koppelen als er geen geld meer beschikbaar is?

Daarom dienen wij de volgende motie in ‘Mobiliteitsvisie: geen woorden maar daden’

Hiermee beogen wij de raad in positie te brengen om de Mobiliteitsvisie daadwerkelijk uit te gaan voeren aangezien de begroting hierin niet voorziet.

ChristenUnie-SGP Gorinchem Motie Mobiliteitsvisie.pdf

Algemene Beschouwingen 2018

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Zeist 07-11-2018 07:55

Voorzitter,

Ik wilde onze bijdrage wat beschouwend beginnen. Per slot van rekening noemen we dit onderdeel ook de algemene beschouwingen. We beschouwen vandaag de begroting voor 2019, maar dat is tegelijkertijd “beschouwen” van 2018.

Vraag is dan wel hoe beschouwen we dan. Is dat alleen vanuit fin.economisch perspectief. Of laten we daar ook andere aspecten in meewegen. Is de begroting en de uitgaven leidend, of zijn er ook andere perspectieven die we kunnen kiezen. Het gaat vooral hierom denk ik dat we als politieke partijen duidelijk maken wat goed is geweest voor Zeist en wat niet. Daar heeft iedereen zijn eigen inkleuring bij. Dat levert uiteindelijk geen optelsom op maar wel een boeiend palet waarin de veelkleurigheid van de Zeister samenleving zichtbaar in wordt. De CU/SGP wil aan die veelkleurigheid graag een bijdrage leveren.

Er is nog iets. 2018 is het jaar waarin de vorige coalitie voor het laatst aan het roer zat. Een mooi moment om daar ook bij stil te staan als het gaat over de opbrengsten van het beleid van de afgelopen 4 jaar.

Daar wil ik mee beginnen. Want het eindpunt van de vorige coalitie is het startpunt van de nieuwe coalitie. Als we deze opbrengsten van de afgelopen 4 jaar proberen te waarderen dan kunnen we in ieder geval zeggen dat er met de financiën van Zeist op een goede wijze is omgegaan. Daarnaast is veel in gang gezet. Grote projecten als de aanpassing van het Centrum, Het tunneltje bij den Dolder, Het station bij Driebergen, en niet te vergeten de transitie van de gezondheidszorg. Trajecten die zijn opgepakt, en voor een groot deel ook zijn gerealiseerd. Toch is er ook veel blijven liggen, ik denk aan de huisvestingopgave, de negatieve ontwikkelingen in de zorg, de situatie op de woningmarkt in Zeist, de middenstand in Zeist, de verkeerssituatie is in ontwikkeling en vooral ook op het gebied van het milieu moet er nog veel gebeuren. Daarover straks meer. We kennen binnen onze politieke cultuur in Zeist, niet een soort van decharge moment, maar de CU/SGP is over het algemeen positief over het gevoerde beleid in de afgelopen periode van 4 jaar. Maar tegelijkertijd geldt dat er op een aantal dossiers nog grote inspanning moet worden verricht om tot een afronding te komen.

Kijken we naar de begroting voor 2019 dan kunnen we vaststellen, dat de lopende zaken in de BV Zeist goed zijn geregeld. Maar dat is het dan ook. Hier even een klein uitstapje. Los van alle inspanningen die zijn gepleegd door het ambtelijk apparaat, die door de CU/SGP uitermate gewaardeerd wordt, zijn de stukken moeilijk te doorgronden. Zeker als het gaat om voorgaande jaren te vergelijken met het laatste jaar en de begroting. Naar het idee van de CU/SGP is een dergelijke vergelijking een basisuitgangspunt voor een goede rapportage. Wij willen dan ook graag van het college weten of zij die mening deelt. En we horen graag of ze een toezegging wil doen om de rapportage ook verder te professionaliseren. Het zou veel vragen voorkomen als de begroting voor het komende jaar op die wijze zou zijn ingericht. En let wel, het is niet de eerste keer dat deze vraag voorbijkomt. Terug naar de begroting. De begroting is terughoudend waar het gaat om het initiëren van nieuw beleid. Dat is een verstandige keuze van de nieuwe coalitie. Zeker in het licht van de maaltijd van Zeist die belangrijke input levert voor de agenda van Zeist in de komende jaren. De Zeister gemeenschap heeft in de afgelopen weken haar eigen algemene beschouwing gehouden, en de uitkomst daarvan kennen we inmiddels. Wij zullen in dit debat de opbrengsten van de maaltijd niet politiek duiden. Maar we zullen wel bij de onderwerpen die wij die onze fractie van belang vindt in het kader van deze begroting de opbrengst van de maaltijd van Zeist meewegen, in de aanvullingen van het beleid voor 2019.

Waar gaat het nu om. We zien ons in Zeist voor een aantal grote en complexe problematieken geplaatst. Ik noemde ze net al even. Ik noemde ze net al, en herhaal ze nog even in willekeurige volgorde. De huisvestingopgave, de negatieve ontwikkelingen in de zorg/jeugdzorg, de situatie op de woningmarkt in Zeist, de middenstand in Zeist, de ontwikkelingen in de verkeerssituatie en een aantal zaken op het gebied van het milieu. Wat zorgen baart is dat de voortgang op deze dossiers lijkt te vertragen. Als CU/SGP pleiten we er dan ook voor om op deze terreinen met voortvarendheid aan de slag te gaan.

Ik loop de onderdelen langs die wij daarbij op het oog hebben.

Als eerste zien wij de ontwikkelingen in de zorg. We zien dat de uitputting van de budgetten in hoger tempo plaatsvindt dan was verwacht. Dat geldt zowel zorg als jeugdzorg maar bv ook WMO. Daarbij speelt nog steeds dat we vanuit controle perspectief niet kort op de bal kunnen spelen. Dat veroorzaakt veel te lange intervallen waarover kan worden bijgestuurd. Dit resulteert in een overwegend reactieve houding, terwijl we daar veel meer pro-actief zouden willen we handelen. Al sinds de transitie is het een steeds herhaalde vraag om met adequate rapportages te komen, een wens die nog steeds niet is vervuld, en mede oorzaak van de gedwongen re-actieve rol. Onze vraag aan het college daarbij is, deelt u onze waarneming, en wat zou u vinden van een onderzoek naar de zorgbehoefte in Zeist voor de komende 3-5 jaar op basis waarvan we beter in staat zijn om onze zorgplicht af te stemmen en te begroten. We verwijzen hiervoor ook naar de opbrengst van de maaltijd waarin eenzaamheid, een aspect is wat duidelijk naar voren komt. We zouden graag zien dat een dergelijk onderzoek op korte termijn gestart zou worden.

Als tweede onderdeel willen we het milieu noemen. Ook hier dient voortgang te worden gemaakt met betrekking tot de keuzes die we gaan maken. Milieu is een veel besproken onderwerp, maar we slagen er niet goed in om het vertalen daar concrete operationele plannen. En het is zo 2030, het jaar waarin  we klimaatneutraal willen zijn. Dat houdt in dat een derde van de doelstellingen in deze coalitie periode gerealiseerd moet worden. 2019 is het jaar waarin er een realistische roadmap zal worden opgesteld. Het is van het grootste belang dat hier voortgang wordt gemaakt, zodat beleid en keuzes kunnen worden omgezet in actie. Vanuit de maaltijd is er heel veel aangereikt mbt milieu en daarmee wordt duidelijk dat het een onderwerp is dat midden in de belangstelling staat. Er is dus draagvlak voor plannen en ideeën. Aan het college de vraag om budgetten, kennis en kunde vrij te maken om te waarborgen dat deze plannen ook daadwerkelijk opgesteld gaan worden.

Verkeer en veiligheid.

De afgelopen periode is er veel veranderd aan de verkeerssituatie in Zeist. De acties zijn nog niet allemaal afgerond. Er is daar ook onrust over bij de burgers in Zeist. Gelukkig is er door de nieuwe coalitie al een en ander in gang gezet, maar er moet nog het nodige gebeuren. De CU/SGP bepleit om waar nodig extra budget ter beschikking te stellen om z.s.m. tot een afronding te komen. In de maaltijd van Zeist is veel input binnengekomen m.b.t. het verkeer. Vooral de suggesties om te komen tot snelle fietsverbindingen van en naar het centrum vinden we de moeite waard om verder te onderzoeken. Dit gekoppeld aan initiatieven en maatregelen om fietsen in Zeist veilig en leuk te maken. En ook al is er het nodige gebeurd op het gebied van het verbeteren van de fietspaden. Er valt nog voldoende op te pakken. Het zou goed zijn als we 2019 zouden gebruiken om een aantal knelpunten aan te pakken. En om daarnaast een visie en aanpak te ontwikkelen hoe we de fietser in Zeist meer ruimte kunnen geven. (wellicht handig om hier wat concrete punten achter de hand te hebben, voor als daar vragen over zouden komen). Fietspad naar Auterlitz werd genoemd in de Maaltijd (onverlicht).

Wonen

We hebben nog een behoorlijke uitdaging als het gaat over de versnellingsopgave. Woningen zijn onvoldoende beschikbaar in het middensegment vooral huur. Ook uit de recepten die zijn ingediend blijkt dat. De doorstroming stagneert. Je kunt je daarom afvragen of het overlaten van het bepalen van de woningsoort aan de vrije markt wel voldoende alle belangen afdekt. Het lijkt erop dat de markt niet in staat is om tot de juiste verdeling te komen. De CU/SGP zou graag willen onderzoeken of een meer opgelegde richtlijn, tav de te bouwen woningen niet tot een betere doorstroming zou leiden. Daarnaast ligt er met betrekking tot het wonen ook de ook nog een stevige verduurzamings doelstelling. Woningcorporaties naar niveau-B, en een stimuleringsprogramma voor particulieren en bedrijven die daar private investeringen in willen doen.

Er valt meer te noemen maar voor dit moment en in het kader van de begroting wil ik het hierbij laten. In de behandeling van de opbrengst van de maaltijd van Zeist zullen we een aantal zaken verder nuanceren en aanvullen. Er dus veel erg veel dat moet worden opgepakt. Er moet snelheid worden gemaakt. Dat is de boodschap van onze fractie. Laten we daar waar dat kan nu ook gaan starten en plannen en beleid gaan ontwikkelen. Dat zal veel vergen van iedereen die erbij betrokken is, zowel vanuit de ambtenaren, als de raad en het college. Wij wensen iedereen daarbij Gods zegen toe.

Schriftelijke vragen over de verkeerschaos na het Vuurwerkfestival

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 30-08-2018 07:50

Schriftelijke vragen over de verkeerschaos na het Vuurwerkfestival

In het tweede en derde weekend van augustus vond het 39e Internationale Vuurwerkfestival Scheveningen plaats. Ook dit jaar hebben velen tienduizenden dit spectaculaire Vuurwerkfestival bezocht. Een te groot deel van deze bezoekers komt, ondanks andere adviezen, met de auto naar Scheveningen, wat weer leidde tot grote verkeerschaos. De ChristenUnie/SGP heeft hierover verschillende klachten gekregen, onder andere van bewoners uit het Renbaankwartier, waar tot ver voorbij middernacht de straten volledig geblokkeerd waren door festivalbezoekers. Natuurlijk gaat een evenement als dit altijd met verkeersoverlast gepaard, maar zo erg hadden bewoners het nog niet eerder meegemaakt. De ChristenUnie/SGP heeft daarom de volgende vragen gesteld.

1)         Bent u bekend met de verkeerschaos na afloop van het Vuurwerkfestival?

2)         Is inzichtelijk hoeveel bezoekers er zijn geweest, en op welke manier (auto/tram/bus/scooter/fiets) zij naar Scheveningen zijn gekomen?

3)         Hoeveel mensen hebben gebruikgemaakt van Park&Beach in New Babylon, van Uit-je-auto en van Park&Bike? Indien mogelijk graag een onderverdeling per alternatief.

Op strategische plaatsen stonden verkeersregelaars opgesteld, maar lang niet overal. Zo ontbraken verkeersregelaars bij de kruising Statenlaan-Westduinweg, en bij de kruising Westduinweg-Schokkerweg, waar een continue stroom van fietsers, scooters en voetgangers overstak, waardoor er voor de auto’s (die er beter niet hadden kunnen staan) geen doorkomen aan was.

4)         Hoeveel verkeersregelaars waren er actief voor en na het vuurwerk? Vanaf en tot welke tijd zijn zij actief? Op welke plekken stonden zij?

Net als bij voorgaande edities waren parkeergarages binnen no-time vol. Ondanks het advies niet meer met de auto naar Scheveningen te komen, bleven mensen dit tóch massaal doen. Dat heeft er toe geleid dat er massaal op straat werd geparkeerd, onder andere in bochten, op stoepen en in de bermen bij de tramrails.

5)         Op welke manieren en door wie is voorafgaand en tijdens het festival gecommuniceerd dat de parkeergarages vol waren? En is dit advies vroegtijdig verspreid?  Is er voldoende en vroegtijdig gebruikgemaakt van sociale media, die natuurlijk beter worden gevolgd, dan dat er websites worden bezocht?

6)         Hoeveel handhavers waren er gedurende het Vuurwerkfestival actief op Scheveningen? Is er tijdens het festival gehandhaafd op fout parkeren? Zo niet, waarom niet? Zo ja, hoeveel bekeuringen zijn er  - gedurende de twee weekenden in de avonden - uitgedeeld voor fout parkeren?

Na afloop van het festival waren meerdere straten - niet alleen in directe nabijheid van de Boulevard - langdurig geblokkeerd door bezoekers die Scheveningen wilden verlaten, maar geen kant op konden. Hierdoor zouden hulpdiensten  er niet doorheen kunnen komen in geval van nood.

7)         In hoeverre kan het college de veiligheid van bewoners en bezoekers nog garanderen met zoveel bezoekers en vastlopend verkeer? Welke mogelijkheden zijn er om dergelijke verkeersinfarcten te voorkomen?

8)         Is het college bereid om bij dergelijke drukte verdergaande maatregelen te treffen, zoals het bijtijds afsluiten van toegangswegen naar Scheveningen voor autoverkeer (met uitzondering natuurlijk van bewoners die naar huis willen)? Is het college bereid om onderzoek te doen naar andere maatregelen, zoals het - na afloop van het festival - omkeren van de rijrichting van toegangswegen (zodat er meer uitstroom mogelijk is) en het bieden van meer ruimte op (verder afgesloten) wegen voor bussen, zodat bussen meer inzetbaar zijn?

9)         Op de website van het festival wordt geadviseerd om, als je geen zin hebt in files, met de fiets of het OV te komen . De stroom bezoekers die met het OV kwam, leek echter onvoldoende verwerkt te kunnen worden door de HTM. Kan het college uitleg geven bij de chaos die ontstond bij tram- en bushaltes na afloop van het vuurwerk?

10)       Volgend jaar vindt de 40e editie van het Internationale Vuurwerkfestival plaats. Klopt het dat de organisatie dit nog grootser wil aanpakken? Vindt het college dit, gezien de chaos met het huidig aantal bezoekers, wenselijk? En zo ja, hoe wil het college er dan zorg voor dragen dat de afwikkeling van de bezoekersstroom soepeler gaat en met minder overlast voor de bewoners van Scheveningen gepaard gaat?

11)       Is het college voornemens met de organisatie van het Vuurwerkfestival, de hulpdiensten, de HTM, bewoners en andere relevante partners, een grondige evaluatie te doen naar de verkeers- en bezoekersstroomafwikkeling, en lessen te trekken voor een volgende editie?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.