Nieuws van CDA over ChristenUnie inzichtelijk

9 documenten

Houtense raad spreekt zich uit voor inclusieve samenleving raadsvergadering 9 juli 2020

CDA CDA D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD Houten 10-07-2020 16:01

Op de laatste raadsvergadering voor de zomer heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Houten zich uitgesproken om het Initiatief dat zich inzet om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren te ondersteunen. Het initiatief ‘Sint voor alle Houtense kinderen’ heeft als doel de roetveegpiet tot standaard te maken in Houten en daarmee aan te sluiten bij de landelijke intocht en het Sinterklaasjournaal. De initiatiefnemers hebben overleg gehad met het Sinterklaascomité in Houten en ook het comité erkent dat een groeiende groep inwoners van Houten vindt dat de roetveegpiet de meest voor de hand liggende aanpassing is. Beide groepen hebben een beroep gedaan op de raad, als vertegenwoordigers van haar inwoners, om de verandering te steunen. PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en het CDA hebben gezamenlijk een motie ingediend. De VVD sloot zich in het debat ook aan. Zij allen willen de oproep steunen omdat zij vinden dat de gemeente Houten voor een inclusieve samenleving staat: “We kiezen voor ‘we’: het met elkaar oplossen en iedereen bij de samenleving betrekken”. Net als elders in Nederland, is óók in de gemeente Houten helaas sprake van ongelijkheid en achterstelling, die soms ook plaatsvindt langs etnische lijnen. Eén van de aanhoudende discussies daarbinnen gaat over de zwarte-pietfiguur bij het Sinterklaasfeest. De gelaatskleur van de zwarte-pietfiguur roept, hoewel niet zo bedoeld, voor een groep mensen in onze samenleving eerder associaties op met racisme en discriminatie, dan met een fijn en vrolijk feest; De partijen onderschrijven met de initiatiefnemers en het Sinterklaascomité dat het Sinterklaasfeest voor velen van ons een mooie jeugdherinnering is die we koesteren. “Ook onze kinderen gunnen we dit feest met alle vrolijkheid en blijdschap die daarbij hoort”. Natuurlijk, de politiek beslist NIET over tradities, maar kan zich wel uitspreken over haar ideaal van een inclusieve samenleving. En dat betekent dat Sinterklaas een feest is voor álle kinderen en hun ouders in de Houten. Gezien de huidige maatschappelijk discussie vinden de partijen het nu het moment om hun steun uit te spreken voor dit initiatief en de oproep van het Sinterklaascomité. De motie roept op om organisaties die betrokken zijn bij Sinterklaasfeesten en -intochten de roetveegpiet tot standaard te verklaren en de traditionele zwarte-pietfiguur niet meer te gebruiken. Ook willen de partijen dat de gemeente Houten zelf de zwarte-pietfiguur niet meer gebruikt. De volledige tekst vindt u hier:https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=Houten&id=1e1427a3-270e-41f7-bdfc-9ea51e9b71fb Bij monde van fractievoorzitter Cora Gerritsen werd het volgende uitgesproken:"Het CDA steunt deze motie van harte, omdat wij de overtuiginig heben dat niemand gekwetst mag worden. Want, als er één ding duidelijk is in de discussie over zwarte piet dan is het dat in toenemende mate gekleurde mensen zicht gekwetst voelen en aanstoot nemen. Sinterklaas is geen feest voor alleen witte kinderen en ouders, maar voor iedereen. Het CDA vindt het daarom belangrijk dit initiatief te steunen om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren en de roetveegpiet tot standaard te maken. Het is wat ons betreft iets kleins, maar een teken van iets groots. Dat we zien en horen wie zijn achtergesteld. Het niet ik en jij, maar wij samen die de samenleving vormen in al zijn veelkleurigheid. Inhet het kort is dit de achtergrond van onze steun aan de motie die hier vanavond ter bespreking voorligt."

Coalitie Krimpen maakt namen wethouders bekend en presenteert 26 juni het coalitieprogramma

CDA CDA SGP ChristenUnie Krimpen aan den IJssel 12-06-2020 12:32

Krimpen aan den IJssel De nieuwe coalitie in Krimpen aan den IJssel zal op vrijdagochtend 26 juni haar coalitieprogramma presenteren. De coalitie bestaat uit zes partijen: SGP, VVD, Krimpens Belang, CDA, ChristenUnie en PvdA. De titel van het programma is ‘Evenwichtig door de crisis’. In verband met het voldoen aan de RIVM-richtlijnen is op dit moment de locatie van de bijeenkomst nog niet bekend. De zes fractievoorzitters zullen ter plekke hun handtekening onder het programma zetten. Belangstellenden zijn van harte uitgenodigd. Van de coalitiepartijen leveren SGP, VVD, CDA en PvdA wethouders. De namen van de kandidaat- wethouders zijn inmiddels bekend. De SGP draagt huidig raadslid Hugo van der Wal voor als voltijds wethouder. Van der Wal is op dit moment senior beleidsadviseur op het ministerie van VWS. Van der Wal krijgt als portefeuilles onder meer het sociaal domein (WMO, jeugdzorg) en Wonen. De VVD ziet graag huidig wethouder Anthon Timm zijn taak voortzetten, eveneens voltijds. In Timms portefeuille zitten onder meer economie, bereikbaarheid en mobiliteit, waarmee hij zich nu ook al bezighoudt. Het CDA en de PvdA krijgen wethouders voor 0,8 fte. Het CDA draagt Wubbo Tempel uit Rotterdam voor, nu werkzaam als gemeentesecretaris in Oudewater. De portefeuille van Tempel wordt onder meer financiën, energie en onderwijs. De PvdA draagt huidig fractievoorzitter Coen Derickx voor, nu werkzaam als gemeentesecretaris in Loon op Zand. In Derickx’s portefeuille zitten onder meer sport, cultuur en participatie. Formateur Arrèn van Tienhoven “ik sluit hiermee een bijzondere periode af, waarin we op een intensieve en plezierige manier hebben gewerkt aan een gezamenlijk gedragen en evenwichtig programma passend bij de Krimpense inwoners en ondernemers’’. Het voornemen is dat het nieuwe college wordt geïnstalleerd op donderdag 2 juli tijdens een extra raadsvergadering in het Raadhuis van Krimpen aan den IJssel.

Lachgasverbod in Lansingerland

CDA CDA PvdA ChristenUnie Lansingerland 22-12-2019 19:43

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag 20 december heeft de Raad besloten dat hinderlijk lachgasverbruik in Lansingerland verboden is. Op initiatief van de ChristenUnie, gesteund door CDA Lansingerland, PvdA en WIJ is er een amendement ingediend op de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) die dit verbod instelt. Dit amendement haalde het ruim, alleen D66 en een deel van de fractie van GroenLinks stemden tegen.Het CDA Lansingerland vindt een verbod op lachgas, vooruitlopend op landelijke wetgeving, zeer gewenst. Sinds lachgas niet meer onder de Geneesmiddelenwet valt is het gebruik, met name onder jongeren, zeer sterk toegenomen. Gebleken is dat het gebruik van lachgas ernstige gevolgen voor de gezondheid kan hebben, dat door het gebruik van lachgas in het verkeer de verkeersveiligheid in gevaar komt, dat er veel zwerfafval zoals patronen en ballonnen blijft liggen na het gebruik van lachgas en dat lachgas een zeer sterk broeikasgas is en daarmee slecht voor het klimaat. Genoeg redenen dus om een krachtig signaal af te geven dat het gebruiken van lachgas ongewenst is en dat dit derhalve verboden moet worden in de openbare ruimte. Daarnaast is het van belang dat we ook inzetten op preventie en voorlichting door scholen en jongerenwerkers, want met verbieden alleen zijn we er niet.

CDA fractievoorzitter Jan Vergeer raadslid 2019

CDA CDA ChristenUnie Bodegraven-Reeuwijk 17-12-2019 23:00

Bodegraven - Dit jaar heeft voor het eerst, op initiatief van Burgerlobby, de verkiezing plaats gevonden van 'het raadslid van 2019'. In het totaal werden 589 stemmen uitgebracht. Tijdens de opnamen van het programma Tussen Kerst en Kurk maakte Nel de Wilde, sinds kort voorzitter van RTV Bodegraven, de uitslag bekend. De winnaar werd Jan Vergeer (CDA), die maar liefst 40% van de stemmen vergaarde. Het verheugde raadslid, die de prijs zag als een erkenning voor het vele werk dat het raadslidmaatschap mee zich mee brengt, liet daarmee Els Oliwkiewicz (ChristenUnie) met 30% van de stemmen en de andere genomineerden Hennie Castelein (BBR), Robin Kersbergen (VVD) en Elly de Vries (D66) achter zich. De winnaar ontving een mooi glazen aandenken dat beschikbaar was gesteld door glaskunstenaar Marry Buiks. In hetzelfde programma maakte burgemeester Christiaan van der Kamp bekend dat de veel gehoorde wens voor naamswijziging van RTV Bodegraven per 1 april zijn beslag zal krijgen. De nieuwe naam wordt BR6, waarbij de 6 verwijst naar de 6 kernen waaruit de gemeente Bodegraven-Reeuwijk bestaat. Het programma tussen Kers en Kurk, waarin 8 gasten geïnterviewd worden door Annemarie Visser wordt uitgezonden vanaf 27 december t.m. 31 december op ieder oneven uur bij TV Bodegraven. Naar een artikel uit Kijk Op Bodegraven-Reeuwijk Tekst en beeld: Bert Verver

Voorstel CDA weggestemd: Delft eerste gemeente die NEE zegt tegen CO2-begroting

CDA CDA D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD Delft 01-12-2019 19:02

Een verrassende stemming in Delftse gemeenteraad afgelopen donderdag. Geheel tegen de verwachting in stemde een meerderheid van de gemeenteraad TEGEN het voorstel van het CDA, mede-ingediend door de ChristenUnie, om in Delft een jaarlijkse CO2-begroting in te voeren. De oppositiepartijen stemden voor, de coalitiepartijen Groen Links, STIP, D66, VVD en PvdA stemden tegen. Daardoor heeft Delft een trieste primeur: het is de eerste gemeente van Nederland die NEE zegt tegen een CO2-begroting! Wat is een CO2-begroting? Een gemeentelijke CO2-begroting is een jaarlijks overzicht hoeveel CO2 er in de gemeente wordt uitgestoten, hoeveel CO2-uitstoot het college van Burgemeester en Wethouders het volgende jaar wil besparen en hoe (en tegen welke kosten) dit bereikt gaat worden. Met zo’n begroting kunnen we als gemeenteraad continu een goede afweging maken: zitten we op de goede weg met onze duurzaamheidsdoelen, moet er een tandje bij en besteden we ons geld op de meest efficiënte manier zodat we geen belastinggeld over de balk smijten? Waarom wil het CDA een CO2-begroting voor Delft? Delft heeft zo’n acht jaar geleden de ambitie uitgesproken in 2050 volledig energieneutraal te willen zijn. Een ambitie die het CDA volledig steunt, want alleen door energieneutraal te worden houden we Delft leefbaar voor volgende generaties! Energieneutraal houdt onder meer in dat er in 2050 geen CO2 meer uitgestoten wordt op Delfts grondgebied. Dat is een hele ambitieuze doelstelling. Volgens de planning van wethouder duurzaamheid Stephan Brandligt zouden we, om op schema te liggen, dit jaar ongeveer 28% minder CO2 moeten uitstoten dan in 1990. We zitten echter pas op minder dan 20% reductie! Een flinke achterstand dus! Tot nu toe komt het onderwerp klimaat en CO2 af en toe voorbij in de gemeenteraad. Maar we bespreken dan altijd losse ideeën of plannen. Nooit bespreken we duurzaamheid in samenhang met andere plannen en nooit hebben we het over echt concrete doelen en resultaten. Het blijft bij dit college altijd bij ambities, plannen voor over een paar jaar en mooie woorden. Daardoor kunnen we als gemeenteraad heel moeilijk sturen op duurzaamheidsdoelen. Waarom stemden andere partijen tegen? Dat was eerlijk gezegd voor het CDA ook verrassend. Vooraf hadden we verwacht dat de coalitiepartijen deze motie zouden steunen. In veel andere gemeenten is de afgelopen jaren een CO2-begroting of klimaatbegroting ingevoerd, en vaak waren het daar dan juist GroenLinks, D66 en PvdA die het initiatief namen. En lokaal zegt ook STIP altijd voor duurzaamheid te zijn. Waarom deze partijen hier ineens tegen stemden is natuurlijk gissen. Tijdens de vergadering bleef het vaag. Zo had GroenLinks “een beetje het gevoel dat door te focussen op een CO2-begroting we het daarmee [te] specifiek maken”. GroenLinks steunde desgevraagd alle doelstellingen van de motie, maar vond het woord ‘begroting’ te concreet, en stemde daarom tegen. De toezegging van de wethouder duurzaamheid dat hij gaat uitvoeren waar hij toch al mee bezig is (zoals het maken van een warmteplan, het maken van een mobiliteitsplan, het maken van een routekaart verduurzamen vastgoed en een certificering van de uitstoot van de gemeentelijke organisatie), was voor D66, PvdA, STIP en VVD genoeg. En nu? Het korte antwoord: de gemeenteraad krijgt de komende jaren veel verschillende plannen toegestuurd, die ons toch al beloofd waren. Maar door het onverwachte verzet bij de coalitie kunnen we deze plannen niet in samenhang bespreken en tegen elkaar afwegen. De wethouder duurzaamheid hoeft van de coalitie geen stap extra te zetten. Delft heeft nog een lange weg te gaan!

Motie CDA 'Uitreiking Jeugdlintje'

CDA CDA D66 VVD ChristenUnie Lansingerland 29-11-2019 14:18

De gemeenteraad van Lansingerland kwam op 28 november bij elkaar om verschillende onderwerpen te bespreken. De avond werd afgesloten met een motie van het CDA. Dave Bergwerff van het CDA is trots op jonge inwoners van onze gemeente die zich inzetten voor anderen of voor de gemeente. Bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk te doen, door een heldendaad te verrichten of door een actie te organiseren voor een goed doel. De CDA fractie wil hen graag in het zonnetje zetten en heeft daarom voorgesteld om vanaf nu jaarlijks een jeugdlintje uit te reiken aan Jonge Helden van Lansingerland. Deze jonge helden kunnen inwoners zijn tussen de 6 en 17 jaar die iets bijzonders hebben gedaan of zich belangeloos en uitzonderlijk hebben ingezet. Het jeugdlintje is inmiddels al in vele gemeente in Nederland een begrip. Dankzij het CDA volgt nu ook de gemeente Lansingerland. Het is heel fijn dat het college en de andere politieke partijen het met het CDA eens zijn, waardoor Dave Bergwerff een motie mocht inbrengen waarbij alle fracties binnen de raad ondertekenaar zijn. MOTIE 2019-MOTIE VREEMD AAN DE ORDE Onderwerp: Uitreiking Jeugdlintje De Raad van de gemeente Lansingerland; In vergadering bijeen d.d. 28 november 2019 Gehoord de beraadslaging, van mening dat - Het goed is als jongeren in de gemeente Lansingerland zo vroeg mogelijk enthousiast worden om zich als held in te zetten voor anderen; - De gemeente Lansingerland moet laten zien trots te zijn op onze jeugdigen en dat de gemeente veel belang hecht aan hun inzet voor de samenleving; - Goed gedrag beloond moet worden. Keuze (*): roept het college op - Een voorstel te doen aan de Raad op welke manier het initiatief van het jeugdlintje in Lansingerland valt te realiseren; - Hierbij een planning te hanteren die het mogelijk maakt dat in 2020 het/de eerste jeugdlintje(s) kunnen worden uitgereikt; - Deelnemers dienen binnen de leeftijdscategorie te vallen van 6- t/m 17 jaar; - Indien het aantal aanmeldingen het toelaat zal de leeftijdscategorie zich splitsen in de categorie 6 t/m 12- en 13 t/m 17 jaar en worden er twee of meer lintjes uitgereikt; - De prijs zal uitgereikt worden op de gewone dag van de vrijwilligersprijs. Dus de prijs zal uitgereikt worden samen met de vrijwilligersprijs voor volwassenen tijdens de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente. Zodat de jongeren voelen dat hun inzet net zoveel waard is als van volwassenen; - De term held zal ruim geïnterpreteerd worden. Je bent een held door bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te doen, langdurige mantelzorger te zijn, door een unieke (sport-)prestatie of acties te organiseren voor een goed doel; - Iedereen kan iemand voordragen. Net zoals bij de andere vrijwilligersprijzen; - De jaarlijks samengestelde juryberaad zal bepalen wie de winnaars zijn van de vrijwilligersprijzen en zullen vanaf 2020 ook het Jeugdlintje meenemen tijdens hun beraad. en gaat over tot de orde van de dag. Ondertekening en naam: Dave Bergwerff, CDA Machiel Crielaard, Leefbaar 3B Marloes Draak, VVD Paul LIeverse, ChristenUnie Erik Jonker, D66 Leon Hoek, WIJ Lansingerland Selgei Gabin, GroenLinks Petra Verhoef, PvdA (In te vullen door de griffier) Aangenomen/verworpen(*) door de raad van de gemeente Lansingerland in zijn openbare vergadering van 28 november 2019, de griffier drs. Marijke Walhout (*) selecteren wat van toepassing is Motie: korte en gemotiveerde verklaring over een onderwerp waardoor een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken Wijze van indienen van een motie: Elke motie moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend.

CDA maakt tegenbegroting: 'geen ozb-stijging woningen, halveer hondenbelasting en investeer in sport'

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie D66 PvdA Groningen 09-11-2019 14:08

De begroting die de coaltie van GroenLinks, PvdA, D66 en ChristenUnie heeft opgeleverd is in onze ogen geen evenwichtige begroting. Inwoners van onze gemeente moeten méér betalen, maar ze krijgen er minder voor terug. Grote bezuigingen op sport en onderhoud en daarnaast een verhoging van de OZB met 8%. Bovenop de verhoging van 12,5% van vorig jaar. De rekening komt teveel bij onze inwoners te liggen. Dat is niet de keuze die het CDA maakt. Toegegegeven; het is een lastige financiële tijd. Het Rijk heeft taken aan de gemeente overgeheveld met te weinig geld. Daarnaast geeft het Rijk minder uit, waardoor ook de begroting van de gemeente zwaar onder druk komt te staan. Maar ook met die constatering kun je andere keuzes maken. Keuzes die veel meer terug gaan naar de kern van wat de gemeente zou moeten doen. En ja, daarin zitten ook keuzes die wij liever niet zouden maken, maar die evengoed beter in balans zijn dan de keuzes van deze coalitie. Het CDA stelt een pakket voor waarin zo'n 5 miljoen euro wordt verschoven en anders wordt uitgeven. Zo kunnen we een ton extra investeren in sport en beheer en onderhoud van de gemeente op peil houden. We draaien de OZB verhoging voor huizeneigenaren terug en maken van de hondenbelasting een doelbelasting. Dit doen we bijvoorbeeld door de basisbaan niet in te voeren, te bezuinigen op het economisch programma en door een tegenprestatie in te voeren. Daarnaast is het helaas noodzakelijk om het OZB-tarief voor niet woningen te verhogen tot in totaal 2,87%, daarmee zit het overigens nog onder de prijsindexatie van 3,87%. Deze keuzes leveren volgens ons een pakket op waarmee we de kwetsbaren blijven ontzien en waarmee we de gemeente meer laten focussen op haar kerntaak. En deze andere keuzes levert naar onze stellige overtuiging een begroting op waarmee we de rekening van de politieke ambities niet jaar in jaar uit neerleggen bij onze inwoners.

CDA Begrotingsbehandeling 2019

CDA CDA ChristenUnie Alblasserdam 21-11-2018 20:29

Voor ons ligt de eerste begroting van de nieuwe collegeperiode 2018-2022. De begroting is prettig leesbaar en duidelijk. Over het algemeen kunnen we zeggen dat het perspectief voor 2019 en de daarop volgende jaren goed is voor Alblasserdam. Het document staat vol met sporen, locomotieven en wagons. De metafoor die al bij de besprekingen voor deze coalitie is ontstaan. Voor de behandeling van de begroting zal ik namens het CDA proberen in sneltreinvaart door onze reactie te gaan. Maar hier en daar zal het een stoptrein worden. Voor we vertrekken is het wel zo netjes om de dienstregeling mee te geven. De eerste halte die we aandoen is Groen, daarna zullen we stoppen bij Actief en Zorgzaam. De stations rondom het Fundament kunnen natuurlijk niet achterblijven. Het eindstation is het compliment en het vertrouwen in 2019. Het zal u niet verbazen dat deze indeling overeenkomt met de eerder door het CDA uitgesproken algemene beschouwingen in juli van dit jaar. Groen Het eerste station is Groen. Bij de behandeling van de perspectiefnota in juli heeft het CDA een motie ingediend. De strekking van deze motie was om het groen verder te versterken in Alblasserdam. Als beeldbepalend symbool stond in de motie het aantal bomen in Alblasserdam. In juli haalde ik hiervoor het onderzoek aan van de Universiteit van Wageningen. Ik zal dit vandaag niet weer doen maar wij hebben als CDA de begroting wel hierop beoordeeld. Wat we lezen stemt het CDA tevreden. We gaan, in 2019, aan de slag met verduurzaming in de buitenruimte. Meer groen en open structuren om de pieken van ons klimaat op te kunnen vangen. Daarnaast komt het groenstructuurplan nu ook ten uitvoering. De groene loper door het dorp moet vorm krijgen en er moet een duidelijke groenstructuur zichtbaar worden. Wij kijken uit naar de uitwerking van deze plannen. Daarnaast lezen we in de begroting dat de wijkschouwen in 2019 weer worden uitgevoerd. Het CDA ziet graag dat de hele raad hiervoor wordt uitgenodigd. Hiermee kunnen we een oude traditie in ere herstellen en samen met wijkbewoners kijken naar acties die voor hen nodig zijn. Soms op gespannen voet met groen staan verkeer, bereikbaarheid en parkeren. In 2019 komt er een ‘position paper’ en een plan van aanpak. Wat het CDA betreft krijgt dit echtprioriteit. Een uniek punt van Alblasserdam is de ligging en goede bereikbaarheid van winkels. Het aanbod is divers en we kennen weinig leegstand. Goede en gratisparkeervoorzieningen zorgen ervoor dat deze voorzieningen bij ons blijven en hebben een regionale aantrekkingskracht. Op het gebied van verkeer en bereikbaarheid zien we nog te weinig terug in deze begroting. De ambities zijn goed maar de uitvoering laat op zich wachten. Een voorbeeld hiervan is het GVVP. In 2017 hebben we hiervoor een eerste startnotitie gekregen pas in 2019 verwachten we te komen tot een afronding van het GVVP en moet de uitvoering nog starten in de jaren daarna. We vragen de wethouder vaart te maken in dit dossier. Een belangrijk punt daarin is het verbeteren van kruispunten (pagina 52), elk jaar minimaal één kruispunt verbeteren. Het zal u niet verbazen dat wij hiervoor graag een suggestie doen voor 2019. Het betreft dan de kruising bij de Vinkenpolderweg met de Edisonweg/Oude Torenweg. U bent bekend met onze wens, en die van veel Alblasserdammers, om hiervoor het 4e pootje van de Wensveenrotonde open te stellen voor verkeer naar Oud Alblas. Hiermee kan voor een deelde doorstroming worden bevorderd en een ergernis in Alblasserdam worden opgelost. Wij dragen dit kruispunt graag aan voor 2019. Tot slot vallen onder het kopje groen de ambities op het gebied van duurzaamheid. De opgave voor de overheid en de samenleving is groot. Het risico bij een grote opgave is het steeds maar tegen de grootte hiervan op te kijken. Wat het CDA betreft beginnen we en zetten we zo elk jaar een stapje. We zijn blij te zien dat dit ook in de begroting tot uiting komt. Bijvoorbeeld in het vergroenen van gemeentelijke daken maar ook in het verbeteren van de bereikbaarheid per openbaar vervoer als alternatief voor de auto. Actief De volgende halte is Actief. In deze begroting is meer aandacht voor sport en bewegen. Ook cultuur krijg wat meer aandacht. Voor het CDA zijn dit belangrijke onderwerpen die bijdragen aan meedoen en welzijn in Alblasserdam. Een mooi voorbeeld is de cultuurcoach die kan bevorderen dat kinderen al vroegtijdig in aanraking komen met cultuur in Alblasserdam, bijvoorbeeld door muziek, dans en beweging. Ook het intensiveren van sport en bewegen staat concreet benoemd in de begroting. We kijken uit naar de plannen en uitvoering hiervan in 2019. Tijdens de algemene beschouwingen hebben we aandacht gevraagd voor het verzelfstandigen van Souburgh. Het onderwerp staat ook op de agenda en zou in deze collegeperiode nog plaats kunnen vinden. Hierbij roept het CDA op om een breder onderzoek te doen naar samenwerking op het sportpark. In dit kader is al vaker over een ‘omnisport samenwerking’ gesproken. Nog in 2019 komt er duidelijkheid zo kunnen we lezenin de begroting. Tijdens de algemene beschouwingen hebben we als CDA ook gevraagd om met concrete plannen te komen op het gebied van cultuur zoals: een lespakket over de plaatselijke cultuurhistorie;het onder de aandacht brengen van het culturele erfgoed door het aanbrengen van informatieborden in het dorp;het aanwijzen van gebouwen en woningen als gemeentelijk monument. Stuk voor stuk geen grote investeringen maar wel belangrijk voor ons dorp. Kan de wethouder aangeven waarom deze onderwerpen niet terugkomen in de begroting en kan de wethouder, gezien de geringe investeringen, hier alsnog ruimte voor maken in 2019? Hiermee hebben we de halte Actief gehad en zijn we ongeveer halverwege deze rit! Zorgzaam Dan de halte Zorgzaam. Samen met het de ChristenUnie vragen we altijd aandacht voor de mantelzorgers. Afgelopen algemene beschouwingen heb ik dat nagelaten. Dit keer wil ik dat rechtzetten. Rechtzetten met een compliment. Het is immers de maand van de mantelzorger. Niet alleen staat dit onderwerp prominent op de agenda, ook zie we concrete actie. Niet in de laatste plaats door het bezorgen van 300 bossen bloemen. Het kan niet genoeg gezegd hoe belangrijk mantelzorgers zijn voor onze samenleving. In de begroting zie we terug dan de samenwerking met de SWA op dit thema een speerpunt is. Ga zo door. Dan armoedebestrijding, een thema waar we helaas mee te maken hebben. Ook in Alblasserdam hebben we te maken met armoede: zo’n 60 gezinnen maken gebruik van de voedselbank en kledingbank. Stuk voor stuk voorzieningen die nodig zijn om deze gezinnen te ondersteunen. Tegelijk weten we dat door preventie en vroegtijdig signaleren armoede kan worden voorkomen. Wij hebben veel vertrouwen in de signaleringsfunctie en zijn benieuwd naar de evaluatie in september 2019. Op dit terrein voorzitter heeft de gemeente een trieste klap moeten verwerken. Afgelopen september is een medewerker van de gemeente Alblasserdam, Julia, omgekomen bij een persoonlijk drama. Zij zette zich als ambtenaar maar vooral ook met heel haar persoonlijkheid zeer actief in op het terrein van armoede. Laten we dit goede werk in haar nagedachtenis doorzetten in 2019. Dan de decentralisaties. We zijn nu een viertal jaren onderweg. Het wordt dus tijd voor terugkijken, aanscherpen en bijsturen. De vraag die wij in 2019 steeds terug zullen laten komen is: hoe verloopt de samenwerking tussen alle partijen die zorg verlenen? Samenwerking is vaak niet het sterkste punt. Gehinderd door cultuur, regels, en weet wat niet meer is samenwerking vaak moeilijk. Toch gebruiken we steeds termen als ‘ontschotten’ en ‘één gezin, één plan, één regisseur’.... In de praktijk blijkt dit vaak erg moeilijk. Wij zullen dit thema nauwlettend volgen in 2019. De planontwikkeling hiervoor op pagina 30 zou als thema moeten hebben ‘samenhang en integraliteit’. Deze samenhang en integraliteit zien we ook graag terug bij de realisatie van Dok12. Naar onze mening is gebleken tijdens de BIO in Dok11 dat het tot nog toe te veel gaat over partners onder één dak plaatsen en te weinig over de samenhang en integraliteit die te realiseren is door deze verhuizing. In het kader van het budget voor de decentralisaties en met name jeugdzorg delen we de zorgen die laatst zijn geuit door de 17 gemeenten richting het rijk. We steunen de wethouder hierin. Tot slot de Dirk locatie. Afgelopen algemene beschouwingen hebben we als CDA een motie ingediend. Niet veel later werd bekend dat er wederom een supermarkt zal komen op de locatie van de Dirk. Als CDA zijn we blij hiermee. Dit neemt niet weg dat de aandacht voor dit gebied ook in 2019 zal moeten blijven. We hebben via het coalitieakkoord de SWA gevraagd een wijkanalyse uit te voeren. We gaan hierover graag in gesprek. Fundament Tot slot voorzitter als laatste halte het Fundament. Al deze plannen zijn onmogelijk als het fundament van de gemeente Alblasserdam niet stevig staat. Soms kunnen we dit letterlijk nemen als we het hebben over de verbouwing van het gemeentehuis. Hierover zullen we het later in november hebben. De begroting voor 2019 is solide net als voorgaande jaren. Toch zijn er wel zaken anders dan andere jaren. Voor het wegvallen van de precario moet de komende jaren structurele dekking worden gezocht. Daarnaast dalen we iets op de indicatoren van weerstandsvermogen en schuldpositie. Tegelijk zijn deze indicatoren nog steeds positief. Het blijft zaak om komende jaren een goed financieel beleid te blijven voeren om onze gemeente gezond te houden. De basis moet op orde zijn en dat geldt ook voor onze dienstverlening. De komende jaren is de gemeente fysiek moeilijker bereikbaar, zowel intern als extern, doordat de functies niet in het vertrouwde gemeentehuis zitten. Hierdoor is extra aandacht voor dienstverlening nodig. We hopen dat de nieuwe website voor de digitale dienstverlening veel verbetering gaat brengen. We bespreken het resultaat hiervan in de eerste maanden van 2019. En tenslotte de woonlasten. Zoals afgesproken is de inzet voor 2019 het gelijk houden van de woonlasten. Wat het CDA betreft is dit een goede ontwikkeling om zo ook landelijk gezien meer naar het gemiddelde te groeien. Over gemiddeld gesproken we lezen in de begroting dit jaar de tekst dat de woonlasten ‘gemiddeld gelijk’ blijven. Hoe moeten we deze tekst interpreteren? Gaan deze in andere jaren eerst stijgen om daarna weer te dalen en gemiddeld gelijk uit te komen? Of gaat het om het gemiddelde tussen de verschillende typen woonlasten zoals WOZ en afvalstoffenheffing? Ik ga afsluiten en we komen aan bij het eindstation. Zoals gezegd sluit ik af met een compliment en vertrouwen. Een compliment aan het college en in het bijzonder aan de wethouder van financiën om wederom een sluitende begroting te maken. Gezien alle omstandigheden en veranderingen is dit niet altijd makkelijk maar is het tegelijk de enige manier om financieel gezond te blijven. Zoals de wethouder altijd zegt: “Geld dat je niet hebt, kun je ook niet uitgeven. Ook in de vraagstukken die op ons afkomen zullen we deze uitspraak steeds in gedachten houden. Daarnaast wil het CDA ook vertrouwen uitspreken over 2019. Er staan zoals gezegd grote opgaven op ons te wachten. De tekorten in het sociaal domein lijken op te lopen. Toch hebben wij het vertrouwen dat met goede sturing en solide financieel beleid de gevolgen voor Alblasserdam beperkt kunnen blijven. Wij zien uit naar 2019 en wensen het college en haar ambtenaren Gods zegen toe bij de uitvoering van deze begroting.

Coalitieakkoord 2018-2022

CDA CDA VVD D66 PvdA ChristenUnie Hattem 01-06-2018 05:07

Inleiding Een zo breed mogelijk gedragen akkoord, dat is waar ChristenUnie, CDA en PvdA mee aan de slag zijn gegaan. Dat was de aanbeveling die de verkenner meegaf aan deze coalitie. Bij de totstandkoming van dit coalitieakkoord is naar de verkiezingsprogramma’s van alle partijen gekeken en is ook specifiek inbreng gevraagd aan D66 en VVD. Want ook al kent elke partij zijn eigen kleur: samen willen we het beste voor Hattem. We hebben geen dichtgetimmerd akkoord voor de komende vier jaar. Er is niet alleen ruimte voor aanvulling en in de uitwerking, we gaan ook actief op zoek naar inbreng en nieuwe ideeën, met name vanuit de Hattemse samenleving. Hattem is een sterke samenleving, waarin veel onderlinge verbanden bestaan. In buurten en straten, in de binnenstad, bij evenementen, op het sportveld, bij verenigingen, in de kerk, in de politiek, we komen elkaar op veel plekken tegen. Daardoor kunnen we als klein stadje samen grote opgaven aan. Dat is maar goed ook, want de opgaven worden niet kleiner de komende periode. Het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen willen een aantal grote maatschappelijke opgaven gezamenlijk aanpakken. In een Interbestuurlijk Programma staan tien maatschappelijke opgaven centraal. Er komt extra geld beschikbaar via het Gemeentefonds om hiermee aan de slag te gaan. Hoeveel geld dat precies is en in welke mate vastgelegd wordt hoe en waaraan het besteed moet worden, is nog onduidelijk. Dat betekent dat we nu wel ambities uitspreken, maar daar nog geen investeringen aan kunnen koppelen. Richting de begroting voor 2019 krijgen we meer zicht op de financiële mogelijkheden. In de afgelopen periode hebben veel goede visies het licht gezien. Wij willen de energie steken in zaken die tastbaar zijn voor de Hattemer. In dit coalitieakkoord leest u per programma uit de begroting onze ambities voor de komende vier jaar. Wij gaan samen met u voor Hattem aan de slag! Arend Palland Teun Juk Geert Winkel ChristenUnie CDA PvdA 1. Hattem, sociaal sterk Veranderingen in het sociaal domein Het Rijk heeft drie decentralisaties in het sociaal domein aan gemeenten toevertrouwd. Die overgang van taken hebben we met veel inspanning goed weten te verwerken. Wanneer Hattemers het zelf niet meer redden, worden ze geholpen door hun naasten, de samenleving en de gemeente. We blijven in Hattem passende zorg bieden aan onze inwoners. We maken nu ook een ontwikkeling door in hoe we als gemeente en gemeenschap met onze partners invulling geven aan zorg en ondersteuning. Daarbij willen we zorgvragen zo snel mogelijk herkennen, zodat we met lichtere ondersteuning zware zorg kunnen voorkomen. We richten met onze partners een loket in waar al onze inwoners, van nul tot honderd jaar oud, terecht kunnen. Zo gaan we het uitgangspunt ‘één gezin, één plan, één regisseur’ versterken. Participatiewet Een leven lang leren is nodig om mee te kunnen doen in de samenleving. Daar gaan we als gemeente een bijdrage aan leveren. We richten ons daarbij op samenwerking en de verbinding tussen onderwijs, ondernemers en arbeidsmarkt. Samen met onze ondernemers willen we banen creëren voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt. De gemeente neemt als werkgever een voorbeeldrol op het gebied van bijvoorbeeld participatiebanen en beschut werken. We zetten hier verder actief in op de samenwerking met onze buurgemeenten en in de regio Zwolle. Maatschappelijke ondersteuning Iedereen moet zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen en actief kunnen meedoen in de samenleving. Omzien naar elkaar en goede ondersteuning helpen daarbij. Voorzieningen moeten voor iedereen bereikbaar zijn. Hattem doet mee aan het jaarlijkse mantelzorgcompliment. Jeugd We willen dat Hattem voor onze jeugd een aantrekkelijke gemeente blijft. We willen de bestaande ondersteuning en stimuleringsmaatregelen voor onze jeugd in stand houden. Er is specifieke aandacht voor de uitvoering van de jeugdzorg, waarbij we vooral aan de voorkant willen komen van de problematiek. We zijn blij met het kindpakket, schoolzwemmen, de buurtsportcoach en sportstimuleringsmaatregelen. Dit zijn mooie voorbeelden van de brede manier waarop we investeren in onze jeugd. Aanvullend willen we kinderen uit gezinnen met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm een extra ondersteuning bieden als zij de stap van het basis naar het voortgezet onderwijs maken door daar een eenmalige bijdrage van 300 euro aan te koppelen. Onderwijs: We willen voortvarend uitvoering geven aan de Onderwijsvisie, waarbij de brede ontwikkeling van het kind centraal staat. De nieuwe kindcentra geven daar invulling aan geven. De bouw van het eerste scholencluster start in deze periode. We blijven daarin nauw optrekken met de scholen. We gaan voor een goede locatie en duurzame schoolgebouwen voor alle drie clusters en bekijken welke ruimte daarbij is voor extra ambities. We willen onze jeugd het goede voorbeeld meegeven en gaan met de scholen in gesprek over bijvoorbeeld groene schoolpleinen. Sport Sport is een belangrijke verbinder en draagt bij aan een goede gezondheid en persoonlijk welbevinden. Het is vooral aan verenigingen om accommodaties te beheren en te onderhouden. Om daarin vanuit de gemeente financieel ondersteuning te bieden, stellen we in 2018 beleid vast onder welke voorwaarden Hattemse sportverenigingen leningen kunnen aanvragen voor (ver)bouw van sportaccommodaties. Om dit op een financieel verantwoorde wijze te doen, doen we dit samen met het Waarborgfonds Sport. Daarnaast zal een maximum totaal uit te lenen bedrag worden bepaald en ook bekeken worden of er een maximum per vereniging mede gebaseerd op het aantal leden, gehanteerd gaat worden. We willen in deze collegeperiode in ieder geval met de verenigingen en sportkoepel het gesprek aangaan over de toekomst van accommodaties. Gezondheid Inwoners van Hattem werken aan hun gezondheid. Dit verhoogt de kwaliteit van leven en draagt bij aan een vitaal Hattem, waar iedereen naar vermogen meedoet. Daarbij gaat het om een gezonde leefstijl, mentale gezondheid en een gezonde leefomgeving. Wij willen een gezonde levensstijl bevorderen. Zo is bijvoorbeeld de instandhouding van een breed netwerk van AED’s noodzakelijk. Het bestrijden van eenzaamheid vinden wij een belangrijk thema, iedereen kan daarbij helpen. Statushouders We spannen ons in om nieuwkomers volwaardig te laten participeren in de Hattemse samenleving. Daarbij kijken we niet alleen naar het realiseren van minimaal de taakstelling voor huisvesting van statushouders, maar zetten we ons ook in op het verbeteren van het taalniveau en het begeleiden naar arbeid van deze groep. Kunst en cultuur Kunst en cultuur geven kleur aan Hattem. We willen creatieve initiatieven faciliteren die de kleur van Hattem verrijken. We zijn trots op onze musea, die net als onze monumenten en ons rijke Hanzeverleden Hattem aantrekkelijk maken voor inwoners en bezoekers. We willen het verhaal van Hattem, decor, duiding en dynamiek van de Hanze, voor onze mooie stad laten renderen. We komen met een voorstel voor een Erfgoedprijs. Bij de promotie van Hattem speelt Rond Uit een belangrijke rol. Evenementen zoals het Chocoladefestival, Dikke Tinne en de Kunstmarkt dragen bij aan een levendige binnenstad. Subsidies We gaan verder met de koers die is ingezet met resultaatgericht subsidiëren. Waarderingssubsidies houden we in stand, omdat we onze waardering voor onze verenigingen en hun vrijwilligers niet alleen uit warme woorden willen laten bestaan. Ondersteuning willen we daarnaast vooral bieden door als gemeente niet met regels in de weg te zitten en een luisterend oor te hebben voor initiatieven. We hechten waarde aan de lokale omroep en waarderen dat vrijwilligers RTV Hattem met nieuw elan als een continue factor in de Hattemse samenleving willen behouden. 2. Hattem, een mooie stad om in te wonen, te werken en te recreëren Omgevingswet Het Rijk neemt ook het ruimtelijk domein op de schop: een complete stelselwijziging met de invoering van de Omgevingswet. Dat is weer een forse opgave, maar ook één die kansen biedt. Kansen om meer nog dan voorheen samen met inwoners en ondernemers te bepalen hoe het Hattem van de toekomst eruit gaat zien. Een houding van “ja, mits” in plaats van “nee, tenzij” staat daarin centraal, samen met het thema duurzaamheid. We gaan de Hattemers actief betrekken bij het opstellen van de Omgevingsvisie. Woonzorgzones We ontwikkelen in Hattem twee woonzorgzones. We actualiseren het behoefteonderzoek naar zorgplekken in deze periode om helder te krijgen welke inzet nodig is op dit gebied. Als uit dit onderzoek blijkt dat er behoefte is aan meer zorgplekken, willen we ons als gemeente maximaal inzetten om zorgaanbod op algemene grondslag te realiseren. Voor de woonzorgzone Geldersedijk/ijsbaanterrein gaan we voor een integrale ontwikkeling van het gebied en willen daar, ook plek bieden aan initiatieven voor kleinschalige woonvormen voor bijzondere doelgroepen, zoals stichting de Luwte. Woningbouw Hattemers moeten hun hele leven een voor hen passende woonvorm in Hattem kunnen vinden. We willen de toekomstige woonwensen van Hattemers kunnen blijven faciliteren. Daarom willen we nieuwe locaties in beeld brengen die een aanbod voor divers types woningbouw kunnen betekenen, kwalitatieve inbreiding gaat daarbij voor uitbreiding. Er moet gebouwd worden naar behoefte, waarbij we oog hebben voor betaalbare huisvesting voor elke Hattemer. De kwaliteit van de sociale woningvoorraad houden we op peil. De ontwikkeling van ‘t Veen nemen we voortvarend ter hand. Ondergrondse verkabeling van de hoogspanningslijnen kan de kansen voor de ontwikkeling van het gebied vergroten. Lelystad Airport We blijven ons er voor inzetten dat er helderheid komt over de gevolgen van Lelystad Airport voor de gezondheid en het woongenot van onze inwoners. Insteek blijft daarbij: geen laagvliegroutes, eerst een herindeling van het luchtruim. Energietransitie en klimaat We willen de energietransitie versnellen en toewerken naar een situatie waarin Hattem energieneutraal is. In de komende periode brengen we in kaart wat daar voor nodig is. We sluiten daarbij geen oplossingsrichtingen uit. We hebben daarbij een “ja, mits” houding ten aanzien van duurzaamheidsinitiatieven. We gaan meer inzetten op de energietransitie en het klimaatactieprogramma. Daar gaan we een wijze van financiering bij voorstellen die ons in staat stelt om echte stappen te zetten, we denken aan bijvoorbeeld een duurzaamheidsfonds of -reserve. Aan onze inwoners bieden we instrumenten die het investeren in duurzame maatregelen aantrekkelijk maken. We denken daarbij aan duurzaamheidsleningen en uitbreiding van het Energieloket. Het minimabeleid willen we uitbreiden met maatregelen ter bestrijding van hoge energielasten (voorkomen van energiearmoede), zodat ook gezinnen met lage inkomens in staat zijn om duurzame maatregelen te nemen. We gaan uitvoering geven aan het convenant met Powered by Hattem en ondersteuning bieden in deze opstartfase. Plaatsing van zonnepanelen op de oude stortplaats (tussen Oranje Nassaulaan en Prinses Beatrixlaan) beschouwen wij als een kansrijk project. Triada is een belangrijke partner bij het realiseren van duurzame woningen in Hattem. We blijven daar in de prestatieafspraken op inzetten, maar staan ook open voor een actiever partnerschap om onze duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken. Het Rijk zet in op aardgasvrije nieuwbouw en als Hattem willen we daar ook onverkort op inzetten. Op ’t Veen gaat aardgasvrij gebouwd worden. We sluiten aan bij de landelijke regelgeving op dit punt en zullen zeer terughoudend omgaan met het geven van ontheffingen. We zoeken op het gebied van energietransitie de samenwerking met onze buurgemeenten op. Als gemeente gaan we dienstreizen van de gemeente verduurzamen door het inzetten van elektrische vervoersmiddelen. We zetten in op klimaatadaptatie via onder andere het afvalwaterketenplan en willen de bewustwording bij inwoners stimuleren om hun tuinen te vergroenen. Binnenstad De binnenstad is de parel van Hattem. We zijn trots op onze historische binnenstad en willen dat inwoners en bezoekers die kunnen beleven. We zien de toekomst van de Hattemse binnenstad als autoluw. De toegankelijkheid van de Markt wordt verbeterd. De Detailhandelsvisie en het convenant met de HAVO gaan we voortvarend uitvoeren. Het thema leegstand heeft daarbij urgentie en de uitwerking van een aanpak daarop. Kwaliteit openbare ruimte In de jaren van bezuinigingen was het noodzakelijk om voor een lager niveau van kwaliteit te gaan in de openbare ruimte. Dat heeft geleid tot verrommeling en achteruitgang van kwaliteit en comfort. We gaan de komende jaren weer investeren in de kwaliteit van de openbare ruimte, te beginnen met het weer toevoegen van prullenbakken op logische plekken in Hattem en ze vaker legen waar dat nodig is. We hebben ook aandacht voor het aantrekkelijk houden van fiets- en wandelroutes door bijvoorbeeld het plaatsen van bankjes. Vlotte afhandeling van meldingen over de openbare ruimte door onze inwoners draagt daar ook aan bij. Recreatie en vrijetijdseconomie Hattem is een prachtige Hanzestad op de Veluwe. We vermarkten ons samen met de Hanzesteden langs de IJssel en op de Veluwe en op de schaal van de Veluwe. We willen het eigen verhaal van Hattem ook sterk neerzetten: decor, duiding en dynamiek zijn daarbij sleutelwoorden. We gaan ondernemers verleiden om samen het verhaal van Hattem verder te brengen en zo ook onze identiteit te versterken. Economie We spannen ons in om het H2O bedrijventerrein zo snel mogelijk gevuld te krijgen. Het realiseren van het bestemmingsplan en de afrit zijn daarbij de eerste prioriteit. De transformatie van ’t Veen wordt voorgezet en het planologisch mogelijk maken van de derde supermarkt wordt afgerond. De gemeente nodigt lokale ondernemers nadrukkelijk uit bij aanbestedingen door de gemeente. We gaan geen gebruik maken van de mogelijkheid voor verruiming van de openingstijden van winkels en handhaven de zondagsrust in Hattem. Verkeer De fietser en de voetganger staan nadrukkelijk op één in Hattem. We pakken de uitvoering van het GVVP voortvarend op en komen dit jaar met een uitvoeringsplan. Jaarlijks bepalen we de prioriteiten voor de uit te voeren werkzaamheden. We gaan de oversteek op de Burgemeester Bijleveldsingel aanpakken. Daarmee geven we invulling aan een onderdeel van een fietssnelweg door Hattem naar Zwolle. Bereikbaarheid is een thema dat we vooral in regionaal verband oppakken. We hebben oog voor de gevolgen van de nieuwe afrit voor H2O voor het verkeer in Hattem. Hattem moet goed bereikbaar blijven met het openbaar vervoer. 3. Hattem: besturen en organiseren Participatie met inwoners Samen Hattem en het gedachtengoed dat daarbij hoort, is onderdeel van het DNA van het Hattems gemeentebestuur geworden. We gaan de ingezette lijn voortzetten: we bekijken participatie samen met inwoners, per project of initiatief. De door de Raad vastgestelde participatiecode is daarbij leidend. We gaan ook onderwerpen kiezen waarop er met nieuwe vormen van meer directe democratie gewerkt gaat worden, bijvoorbeeld met een gelote burgerraad. We willen participatie ook bevorderen door het ondersteunen van vrijwilligers. Het gaat ook over betrokkenheid bij de stad en bij elkaar. De gemeente kan ook “slechts” een rol als verbinder hebben en wordt niet altijd partij. We creëren een budget om de opstart en/of ondersteuning van initiatieven van inwoners mogelijk te maken. Dienstverlening We willen dienstverlening die past bij wat we als gemeente uit willen stralen. Het stadhuis is een uitnodigende plek voor onze inwoners. Veiligheid en handhaving Hattem is een relatief veilige gemeente, maar niet vrij van ergernissen of overlast. Nu ligt het zeker niet altijd op het pad van de gemeente om tussen inwoners in te gaan staan, maar hebben inwoners daar zelf het voortouw en hun verantwoordelijkheid in te nemen. Als gemeente hebben we, doordat we regels stellen, daar ook een rol in. We willen in de komende periode projectmatig extra handhavingscapaciteit (BOA) inzetten op de bestrijding van ergernis en overlast op het gebied van bijvoorbeeld hondenpoep en foutparkeren. Regionale samenwerking Wij blijven investeren in de bestuurskracht van Hattem. Onze gemeente wil betekenisvol zelfstandig blijven en de voordelen van de kleine schaal en de nabijheid tot onze inwoners benutten. We kunnen snel schakelen in de regio. Wij realiseren onze bestuurskracht door zelf sterk te zijn en krachtig in onze netwerken te staan en daarin te investeren. Sterke samenwerkingsverbanden komen ten goede aan onze inwoners en investeringen daarin renderen direct of indirect voor Hattem. We continueren onze huidige samenwerkingsverbanden: - voor het ruimtelijk domein ligt daarbij de nadruk op de buurgemeenten op de Veluwe en de Samenwerking Noord Veluwe; - op het sociaal domein werken we vooral samen in de regio Midden-IJssel/Oost-Veluwe (Apeldoorn); - voor economie en arbeidsmarkt ligt de focus duidelijk op de regio Zwolle. We voorzien deelname in het Cluster Logistiek (als H2O) en de thema’s Human Capital Agenda en Bereikbaarheid (die laatste vanuit de samenhang met ons gastheerschap in de SNV op het thema bereikbaarheid A28). Voor het thema Energietransitie bezien we of samenwerking in de Zwolse regio of in SNV verband het meest logisch is; - op bedrijfsvoering continueren we de samenwerking die tot stand is gekomen in H2O en zouden we de samenwerking op ICT graag uitgebreid zien met meer gemeenten. We onderhouden goede contacten met de provincies Gelderland en Overijssel en het Waterschap Vallei en Veluwe. Bestuursstijl We willen als college volop in contact staan met de samenleving en onze inwoners. Open, toegankelijk, vertrouwen, ruimte laten en praktisch zijn voor ons kernbegrippen. We streven naar besluiten met een breed draagvlak in de raad. We nodigen initiatieven uit. We zijn een betrouwbare partner voor onze inwoners, instellingen, verenigingen, bedrijven en de bestuurlijke partners waarmee we samenwerken. We zoeken naar de gezamenlijke winst en focussen ons daarbij op de langere termijn. Financiën Hattem is een mooie woongemeente waar we de lastendruk zoveel mogelijk beperken. De gemeente krijgt extra geld om uitvoering te geven aan de afspraken in het Interbestuurlijk Programma. Daarnaast kent de gemeente ook autonome ontwikkelingen die financiële consequenties kennen. Wij zullen een verantwoord financieel beleid voeren, waarbij we de financiële ruimte die ontstaat in de stad investeren. De weerstandsratio handhaven we op minimaal 1,4. Ons beleid is er op gericht dat we blijven voldoen aan de provinciale normen om onder repressief toezicht te vallen. De begroting is zowel in het eerste als in het laatste jaar van het meerjarenperspectief in evenwicht. Precario We gaan ervoor zorgen dat de extra heffing die Vitens oplegt aan huishoudens vanwege de precario op leidingen, niet tot hogere totale lasten leidt voor Hattemse huishoudens. Gemeentelijke organisatie Bij bestuurlijke zelfstandigheid hoort een toekomstbestendige gemeentelijke organisatie. En ambities zijn niet te realiseren zonder uitvoeringskracht. Blijvend inzetten op participatie, de transformatie in het sociaal domein, het waar kunnen maken van een “ja, mits” insteek in het ruimtelijk domein, zijn thema’s die een permanente doorontwikkeling van de gemeentelijke organisatie vragen. Wij realiseren ons dat ambities en ontwikkelingen ook investeringen in de gemeentelijke organisatie vragen. Daarbij verwachten wij van de organisatie dat zij het werk op een slimme manier, “lean”, organiseert en investeert in haar flexibiliteit en lerend vermogen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.