Nieuws van CDA over SGP inzichtelijk

8 documenten

Perspectiefnota 2021-2014: Niet alles kan en niet alles kan tegelijk

CDA CDA SGP Noordoostpolder 29-06-2020 13:19

De fractie CDA Noordoostpolder dankt het ambtelijk apparaat voor het werk wat is verricht. De Perspectiefnota is onder de huidige onzekere omstandigheden eigenlijk in potlood geschreven. Wat zijn de niet vergoede effecten van Corona? Wat zijn de effecten van de herverdeling van het Gemeentefonds? Hoe pakken de kosten van het Sociaal Domein uit? Onzekerheden die het reëel en evenwichtig begroten dit jaar extra moeilijk maken. Vooral de sterke toename van de niet- beïnvloedbare lasten zoals bijvoorbeeld de Veiligheidsregio, de Omgevingsdienst en de open eindregelingen in het sociaal domein maken een sluitende begroting moeilijk. De financiële structuur van gemeente Noordoostpolder is robuust. Er zijn afgelopen jaren flinke reserves en liquide middelen opgebouwd. Een uitkomst van jaren verstandig met middelen omgaan. Echter de ruimte in de exploitatie wordt ieder jaar minder. Met grote investeringen is er voorzichtig beleid gevoerd. Eerst sparen en dan pas investeren. In tegenstelling tot vele andere gemeenten is het lenen voor grote duurzame investeringen hier niet aan de orde. Echter het ambitieniveau voor investeringen is groot. Het CDA is van mening dat niet alles kan en niet alles tegelijk kan. Er komen nieuwe tijden en daarbij horen aangepaste ambities, voor alle beleidsterreinen. Echter als grote maatschappelijke investeringen aan snee komen moeten we het gezond verstand gebruiken. Niet alleen cijfers maar ook maatschappelijke effecten bepalen de keuze en het moment van de investering. Daarom vindt het CDA dat na een zorgvuldig gevoerd proces over het Bosbad het verantwoord is te kiezen voor scenario 2. We dienen hiervoor samen met CU-SGP en GL een amendement in. Het CDA houdt vast aan begrotingsevenwicht. Echter het CDA kiest voor 2021 en 2022 voor een demping van de voorgestelde bezuinigingen. Dit is mogelijk vanwege de omvang van de reserves. We zijn met CU-SGP mede-indiener van een motie. Het CDA hecht belang aan biodiversiteit in de openbare ruimte. Na de landbouw is de openbare ruimte de grootste grondgebruiker. Uitbreidingen van bebouwing en infrastructuur moeten zo worden uitgevoerd dat ze meer biodiversiteit opleveren en een positief effect hebben op natuur en klimaat. Het CDA is samen met GL mede-indiener van een motie. Als de gemeente Noordoostpolder een bedrage mag leveren aan het tekort aan woningen in Nederland wil het CDA weten wat de sociaal economische effecten zijn van de bouw van 6000 woningen. Echter bij de bouw van deze woningen horen wel voorwaarden als de N50 vierbaans en de komst van de Lelylijn. Met een gunstige prijsstelling biedt de bouw van extra woningen kansen voor het bedrijfsleven, voor het toerisme en voor de komst van nieuwe inwoners. Samen met D’66 dient het CDA een motie in. Ook is het CDA mede-indiener van een motie om fietsroutes in Noordoostpolder aantrekkelijker te maken. Het CDA vindt het niet verantwoord dat de lasten in het sociaal domein met ruim 3 miljoen toenemen bij het bestendigen van het huidige beleid. Het CDA kiest daarom voor scenario 2 met aanvullende maatregelen. Dit scenario laat een evenwicht zien tussen goede zorg en betaalbaarheid. Sinds de decentralisaties verstrekt het Rijk gemeenten onvoldoende middelen om de lasten in het sociaal domein te dekken. De lage eigen bijdrage in de WMO wekt een toenemende vraag op. Met de PU dient het CDA een motie in om het Rijk te verzoeken het abonnementstarief in de WMO terug te draaien. Binnen het sociaal domein moet meer ruimte voor innovatie komen. Digitale en technologische ontwikkelingen kunnen in zorg en de toeleiding ernaar versterkend en besparend werken. Om het voordeel en de mogelijkheden te onderzoeken dient het CDA samen met D’66 een motie in. Het CDA vindt dat het sportstimuleringsbudget ten goede aan de betreffende sportverenigingen dient te komen. Grote evenementen moeten volgens het CDA gefinancierd worden uit het budgetten voor gebiedspromotie. Het CDA dient hiertoe een motie in. Raad, College en ambtelijke dienst: De tijden zijn veranderd.We moeten ons echter niet door angst en vastomlijnde taakstellingen laten leiden, maar het gezonde verstand gebruiken. We moeten vooruitkijken en voorstellen doen die niet in beton zijn gegoten, maar flexibel zijn. Hierbij ligt naast financiële haalbaarheid draagvlak onder onze inwoners van belang.

Coalitie Krimpen maakt namen wethouders bekend en presenteert 26 juni het coalitieprogramma

CDA CDA SGP ChristenUnie Krimpen aan den IJssel 12-06-2020 12:32

Krimpen aan den IJssel De nieuwe coalitie in Krimpen aan den IJssel zal op vrijdagochtend 26 juni haar coalitieprogramma presenteren. De coalitie bestaat uit zes partijen: SGP, VVD, Krimpens Belang, CDA, ChristenUnie en PvdA. De titel van het programma is ‘Evenwichtig door de crisis’. In verband met het voldoen aan de RIVM-richtlijnen is op dit moment de locatie van de bijeenkomst nog niet bekend. De zes fractievoorzitters zullen ter plekke hun handtekening onder het programma zetten. Belangstellenden zijn van harte uitgenodigd. Van de coalitiepartijen leveren SGP, VVD, CDA en PvdA wethouders. De namen van de kandidaat- wethouders zijn inmiddels bekend. De SGP draagt huidig raadslid Hugo van der Wal voor als voltijds wethouder. Van der Wal is op dit moment senior beleidsadviseur op het ministerie van VWS. Van der Wal krijgt als portefeuilles onder meer het sociaal domein (WMO, jeugdzorg) en Wonen. De VVD ziet graag huidig wethouder Anthon Timm zijn taak voortzetten, eveneens voltijds. In Timms portefeuille zitten onder meer economie, bereikbaarheid en mobiliteit, waarmee hij zich nu ook al bezighoudt. Het CDA en de PvdA krijgen wethouders voor 0,8 fte. Het CDA draagt Wubbo Tempel uit Rotterdam voor, nu werkzaam als gemeentesecretaris in Oudewater. De portefeuille van Tempel wordt onder meer financiën, energie en onderwijs. De PvdA draagt huidig fractievoorzitter Coen Derickx voor, nu werkzaam als gemeentesecretaris in Loon op Zand. In Derickx’s portefeuille zitten onder meer sport, cultuur en participatie. Formateur Arrèn van Tienhoven “ik sluit hiermee een bijzondere periode af, waarin we op een intensieve en plezierige manier hebben gewerkt aan een gezamenlijk gedragen en evenwichtig programma passend bij de Krimpense inwoners en ondernemers’’. Het voornemen is dat het nieuwe college wordt geïnstalleerd op donderdag 2 juli tijdens een extra raadsvergadering in het Raadhuis van Krimpen aan den IJssel.

Seniorenwoningplan op Stanislas1-locatie.

CDA CDA SGP D66 VVD Partij voor de Dieren Pijnacker-Nootdorp 12-07-2019 12:04

CDA verzoekt tot woningplan voor seniorenhuisvesting op Stanislas1-locatieHet CDA heeft – samen met mede-indieners CU-SGP, PvdD, EA, VVD, D66 en PPN – een motie ingediend die ervoor moet zorgen dat het college in samenspraak met de ouderenbonden op de voormalige locatie van het Stanislas college aan de Meidoornlaan een woningplan opstelt geschikt voor seniorenhuisvesting of een mixvorm van huisvesting voor starters en senioren. Het CDA was initiatiefnemer van de motie die gisterenavond unaniem werd aangenomen in het debat rond de Kadernota 2019.Door Janno Meijer Brief ouderenbonden KBO en PCOB Afgelopen januari bereikte de gemeenteraad een brief van de ouderenbonden, waarin werd gevraagd om meer duidelijkheid over locaties voor seniorenhuisvesting. Reeds in het verkiezingsprogramma had het CDA opgenomen er veel aan gelegen te zijn in de komende periode seniorenwoningen te realiseren, dichtbij de voorzieningen in Pijnacker en Nootdorp. Het CDA ziet locaties nabij de centra van Pijnacker en Nootdorp, en de haltes van de Randstadrail als zeer geschikt voor seniorenhuisvesting of een mixvorm van huisvesting voor starters en senioren. De overweging daarbij is dat het ruimtelijk haalbaarder is om senioren dichtbij de voorzieningen te laten wonen, dan andersom. Doorstroming Het creëren van seniorenhuisvesting of een mixvorm van huisvesting voor starters en senioren heeft nog andere effecten. Ook starters die een woning zoeken hebben op dit moment te weinig mogelijkheden in Pijnacker-Nootdorp. En dat terwijl het CDA het juist van groot belang vindt dat in onze gemeente de mogelijkheid bestaat voor een lokale wooncarrière. Bovendien is het in tijden waarin iedereen het steeds drukker heeft, maar er tegelijkertijd een zwaarder beroep gedaan wordt op de zorg van naasten, belangrijk dat familie en gezin ervoor kunnen kiezen om dichtbij – in dezelfde gemeente – te blijven wonen. En tot slot heeft het realiseren van seniorenhuisvesting het grote voordeel dat de eengezinswoningen die nu nog bewoond worden door senioren, vrijkomen voor starters en de middenklasse. Dit zijn juist de groepen die het op de woningmarkt nu zwaar te verduren hebben. Het CDA beoogt met de motie dus doorstroming te realiseren binnen de gemeente.

Seniorenwoningplan op Stanislas1-locatie.

CDA CDA SGP D66 VVD Partij voor de Dieren Pijnacker-Nootdorp 12-07-2019 12:04

CDA verzoekt tot woningplan voor seniorenhuisvesting op Stanislas1-locatieHet CDA heeft – samen met mede-indieners CU-SGP, PvdD, EA, VVD, D66 en PPN – een motie ingediend die ervoor moet zorgen dat het college in samenspraak met de ouderenbonden op de voormalige locatie van het Stanislas college aan de Meidoornlaan een woningplan opstelt geschikt voor seniorenhuisvesting of een mixvorm van huisvesting voor starters en senioren. Het CDA was initiatiefnemer van de motie die gisterenavond unaniem werd aangenomen in het debat rond de Kadernota 2019.Door Janno Meijer Brief ouderenbonden KBO en PCOB Afgelopen januari bereikte de gemeenteraad een brief van de ouderenbonden, waarin werd gevraagd om meer duidelijkheid over locaties voor seniorenhuisvesting. Reeds in het verkiezingsprogramma had het CDA opgenomen er veel aan gelegen te zijn in de komende periode seniorenwoningen te realiseren, dichtbij de voorzieningen in Pijnacker en Nootdorp. Het CDA ziet locaties nabij de centra van Pijnacker en Nootdorp, en de haltes van de Randstadrail als zeer geschikt voor seniorenhuisvesting of een mixvorm van huisvesting voor starters en senioren. De overweging daarbij is dat het ruimtelijk haalbaarder is om senioren dichtbij de voorzieningen te laten wonen, dan andersom. Doorstroming Het creëren van seniorenhuisvesting of een mixvorm van huisvesting voor starters en senioren heeft nog andere effecten. Ook starters die een woning zoeken hebben op dit moment te weinig mogelijkheden in Pijnacker-Nootdorp. En dat terwijl het CDA het juist van groot belang vindt dat in onze gemeente de mogelijkheid bestaat voor een lokale wooncarrière. Bovendien is het in tijden waarin iedereen het steeds drukker heeft, maar er tegelijkertijd een zwaarder beroep gedaan wordt op de zorg van naasten, belangrijk dat familie en gezin ervoor kunnen kiezen om dichtbij – in dezelfde gemeente – te blijven wonen. En tot slot heeft het realiseren van seniorenhuisvesting het grote voordeel dat de eengezinswoningen die nu nog bewoond worden door senioren, vrijkomen voor starters en de middenklasse. Dit zijn juist de groepen die het op de woningmarkt nu zwaar te verduren hebben. Het CDA beoogt met de motie dus doorstroming te realiseren binnen de gemeente.

de 3 O's. Onbetaalbaar, Onrealisitisch, Onnodig; Kadernota 2019

CDA CDA SGP Soest 04-07-2019 14:38

4 juli 2019 CDA: Algemene beschouwingen Kadernota Het CDA is vereerd, zeer vereerd over de uitnodiging van dit college, om hen te helpen. Een college dat zich in grote financiële problemen heeft gemanoeuvreerd. En ja, we krijgen van het Rijk minder geld dan we dachten. Maar ú houdt de verantwoordelijkheid een sluitende begroting aan te bieden. Met de dreiging van miljoenentekorten moeten drastische keuzes worden gemaakt. We snappen dat u het CDA te hulp roept. Want 5 jaar geleden stond een ander college voor een bezuinigingsoperatie. Het CDA toonde met Soest2002, VVD en D66 lef door bezuinigingen in de begroting op te nemen. Niet leuk, maar we namen de verantwoordelijkheid. Politiek is keuzes maken en u kunt op het CDA rekenen. In tijden dat het makkelijk is en in tijden dat het moeilijk is. Vorig jaar kregen we ook al een uitnodiging van het college om met elkaar te spreken. Over de kader discussie nota. Het CDA stond toen voor de keuze: meepraten of niet. En zoals ik zei: het CDA kent haar verantwoordelijkheid. Dus, we praatten mee: maar ……. Het coalitie-akkoord bleek in beton gegoten. Discussie daarover was niet mogelijk. Dat is ons niet goed bevallen. Positief was wel dat het college zelf bereid was aan te geven dat een uitgavenplafond in het sociaal domein niet kon betekende dat onze inwoners geen zorg krijgen. Dank nogmaals wethouder voor het meedenken over onze motie daarover. Vorig jaar heeft het CDA bij de kadernota en de begroting duidelijk gemaakt niets te zien in de groots gepresenteerde, haast megalomane, plannen rond de Dalweg. Een sporthal op een plek die inhoud dat er twee extra gymzalen voor de scholen bij moeten in Overhees, een mogelijke dure verhuizing van Idea, vraagtekens rond het gemeentehuis. Woningbouw in het Dalweggebied overigens prima, dat wil het CDA zelf ook. Het CDA heeft toen voor het eerst niet ingestemd met een deel van de begroting. U leverde nl. niet de financiering van uw eigen ambities op het gebied van RO, wonen, natuur en milieu. Nu, een jaar later, een tweede verzoek om mee te praten. Wéér een beroep op onze verantwoordelijkheid. We snappen de heikele positie. Het voelt vast niet prettig , beschamend misschien om na een jaar bij de oppositie te moeten aankloppen. Te moeten erkennen, met het schaamrood op de kaken: Jullie hebben gelijk, de plannen van dit college zijn in het licht van het geld dat we hebben Onbetaalbaar, Onrealistisch, Onnodig. Dus is de vraag: Hoe staat het CDA tegenover dit tweede verzoek? Ik zei al: het CDA kent haar verantwoordelijkheid. Maar we willen ook horen hoe de coalitiepartijen hun verantwoordelijkheid invullen. Zij zijn aan zet. Wat wilt u: U wilt uw ambities behouden, maar u heeft geen geld. En ja ik weet, we ontvangen minder van het Rijk. Maar het Rijk is niet verantwoordelijk voor uw keuze in ambities, is niet verantwoordelijk voor uw PM posten zoals Uitvoering vervoersplannen, Korte en Lange Brinkweg, groenbeheerplan, Huisvestingsplan Griftland, Huisvesting gemeentehuis, Dalweggebied. Het Sociaal domein: daar ontbreken bedragen. Logisch overigens, want daar is veel in beweging. Dat erkennen we ruiterlijk. Dat is nog niet eens meegenomen. Laten we eerlijk zijn: Eigenlijk bestaat het akkoord al niet meer. Wat wilt u VVD: Legt u de rekening voor alle duurzaamheidplannen bij de burger, gaat de VVD de OZB verhogen zodat extra ambtenaren nog meer plannen kunnen maken die ook weer betaald moeten worden? En dat bij een tekort van meer dan 1,6 miljoen met die PM posten. En CU/SGP: staat u toe dat we dan maar snijden in het sociaal domein? Of gaat u elders bezuinigen? Een jaar regeert u en wat opdoemt uit de mist van verlangens en ambities en niet opgenomen posten is een nachtmerriebegroting. In de kadernota vraagt u wéér extra middelen, terwijl u weet dat u geld tekort komt. Het is of het één of het ander. Als u voor zulke grote tekorten staat zoals nu, moet u kiezen. 1 . Bent u bereid uw ambities echt van tafel te halen? Wilt u dat we met elkaar als volwaardige partners praten? 2. Of bedoelt u met meepraten dat WIJ mogen aangeven waar WIJ op willen bezuinigen om UW plannen te betalen? Het is naïef te denken dat wij dat laatste gaan doen. Zeker nu we geen totaaloverzicht hebben van wat ons wachten staat, met zoveel PM posten. Waar staat het CDA nu? Wij willen meedenken, maar dan onder de logische voorwaarde dat het doel is een sluitende begroting, niet de financiering van coalitie-ambities. Het coalitie-akkoord is niet ons akkoord, behalve waar u het sociaal domein als speerpunt noemt. Als we minder hoeven uit te geven door te snijden in bureaucratische rompslomp: prima. Als slim inzetten van mensen en hulp de zorg in kwaliteit omhoog brengt; prima. Voor het CDA is het belangrijkst onze inwoners de zorg te blijven bieden die nodig is. Dat is onze wettelijke taak. U vraagt ons een richting. Voor het CDA is die bepaald door aandacht voor ambities uit de samenleving. Niet die van het college. Het CDA vindt het bijv. onbestaanbaar dat de wethouder Onderwijs, vooruitlopend op de richting van de raad, die u ons zelf vraagt, in de media suggereert dat een school (de Werveling) naar haar gerechtvaardigde uitbreiding kan fluiten. De school heeft al jaren ruimtegebrek want de prognoses kloppen nooit met de werkelijkheid. Er liggen nu concrete plannen bij de gemeente. De school moest al tientallen potentiele leerlingen teleurstellen (ruim 80), tientallen gezinnen die hier willen maar niet gaan wonen omdat de school geen plaats heeft. Dát college, slechts als een voorbeeld, dát zijn de ambities uit de samenleving. Een plek voor onze kinderen om goed onderwijs te krijgen. Een plek voor gezinnen waar hun kinderen kunnen opgroeien. Dié ambities uit de samenleving moeten voorrang krijgen. Dát bepaalt onze richting. Tot slot Erken dat dat dit coalitie-akkoord met te veel ambities en te weinig geld Onbetaalbaar, Onuitvoerbaar en Onnodig is. Concentreer op uw wezenlijke taak; Investeer allereerst in wat nodig is in het sociaal domein. Het college zit in financiële nood. Die nood vraagt een noodoplossing. Het CDA wil oproepen tot een nieuw akkoord. Het coalitie-akkoord gaat van tafel en we gaan werken aan een breed raadsakkoord waar een meerderheid van de partijen zich in kan vinden. Het CDA heeft niet de taak de coalitieproblemen op te lossen, maar wel de problemen in de Soester samenleving als gevolg van een beroerde begroting. Dát voorzitter, dat is de richting van het CDA.

Bestedingsplan Mobiliteit en Bereikbaarheid

CDA CDA SGP D66 Houten 03-04-2019 18:32

Afgelopen dinsdagavond stond het Bestedingsplan Mobiliteit en Bereikbaarheid op de agenda. Belangrijk punt voor het CDA was onder andere de veiligheid op de Beusichemseweg tussen 't Goy en de Goyerbrug. Een erg onveilige weg voor fietsers. We hebben een motie hierover opgesteld om de veiligheid te verbeteren op dit traject. Deze motie is unaniem door de Raad aangenomen. Een mooi resultaat waar we erg blij mee zijn. Zo kan hopelijk binnenkort de veiligheid voor met name fietsers binnenkort verbeterd gaan worden. De volledige bijdrage en de motie vindt u hieronder. Geachte voorzitter, collega raadsleden, Toen we twee weken geleden de behandeling van dit onderwerp in de RTG hadden, werd er gezegd: wat moeten we met dit plan? Het is toch een collegebevoegdheid, waarom zouden we als Raad hier dan nog iets van moeten vinden?? Voorzitter, wij zijn vooral juist heel blij met hoe dit proces gelopen is. Dit is wat ons betreft dé manier waarop je dit soort processen moet aanlopen. Voor de RTG was er de mogelijkheid om al een eerste reactie te geven op de prioritering van de verschillende projecten. Er is veel input gekomen en een aantal plannen is van prioriteit gewisseld. De veelvuldige reacties en interacties hebben bijgedragen aan een beter plan. Ook geeft het de mogelijkheid om deze projecten nog eens met de achterban te bespreken. En vanuit het CDA weten we dat er het nodige speelt rondom het laatste stuk van de Beusichemseweg tussen ’t Goy en de Goyerbrug. Een smalle weg, waar ook veel landbouwverkeer en vrachtwagens gebruik van maken. Tevens een weg die gebruikt wordt door fietsers, zoals kinderen (vaak met ouders) die op de fiets naar de basisschool in ’t Goy gaan en naar het voortgezet onderwijs in Culemborg. Het CDA begrijpt waarom dit project prioriteit nr. 4 heeft gekregen. De kosten voor een volledig vrij liggend fietspad liggen op 2,6 miljoen euro en het is niet mogelijk om hiervoor financiering bij de Provincie te krijgen. We vinden dan ook niet dat de prioritering moet worden aangepast of dat er financieel geschoven moet worden tussen projecten. Daardoor zouden andere, meer urgente projecten in de knel komen. Echter, we zien wel dat er met wat simpele maatregelen de veiligheid toch verbeterd kan worden. Bijvoorbeeld met een bewustwordingscampagne of betere fietssuggestiestroken. Op die manier kunnen we het fietsen op deze weg toch een stuk veiliger maken. We dienen daartoe een motie in, opgesteld met de SGP, medeondertekend door D66, ITH en Houten Anders. Verder willen wij nog uw aandacht vragen voor de overlast en de verkeersonveiligheid van motoren op een gedeelte van de Lekdijk en met name gedurende de weekenden in de zomermaanden. Zoals U weet hebben wij als CDA de gemeente Lopik gecomplimenteerd met de maatregelen die zij genomen hebben en zij zijn bij de Rechtbank Utrecht daarvoor ook in het gelijk gesteld. Wij zouden graag van de wethouder willen horen, wat de gemeente Houten gaat doen om een vergelijkbaar verkeersbesluit te kunnen nemen. Daar heeft de wethouder, naar ons bekend is, onderzoek naar laten doen. En onze vraag is: Hoe gaat dit in het kader van het Bestedingsplan Mobiliteit en Bereikbaarheid nu verder opgepakt worden? Voorzitter, we zijn dus positief over dit planen hopen voor de toekomst dat deze meer proactieve manier van werken ook vaker zal worden toegepast om plannen met input van raad en inwoners te verrijken.

CDA zet samenleving centraal bij begrotingsbehandeling 2019

CDA CDA GroenLinks SGP VVD Houten 15-11-2018 11:27

Dinsdag 13 november 2018 debatteerde de gemeenteraad van Houten over de begroting voor 2019. De begroting is unaniem aangenomen! Bij de begrotingsbehandeling kwamen diverse moties aan de orde: Het CDA diende gesteund door Groen Links, HA, SGP een motie in om een Initiatievenmarkt te houden in 2019. Deze motie is in meerderheid aangenomen ( met tegenstem van de VVD) CDA en SGP dienden een motie in voor een ontvangstruimte op Begraafplaats Oud Wulven. De wethouder zegde toe het materiaal dat er is van een vorig onderzoek ter beschikking te stellen. Die motie is aangehouden. SGP e.a. dienden een motie in om te onderzoeken of er een museum in Houten kan komen. Wethouder Herman Geerdes betoogde dat hij dat liever eerst met de samenleving bespreekt en daar is een mooie gelegenheid voor om dat te doen bij de participatie over de nieuwe Erfgoedwet en -verordening en de toepassing in Houten. CDA steunde hem daarin. De meerderheid van de raad besliste echter anders: de motie is aangenomen! Voorts dienden SGP en ITH een motie in met de oproep om de aanstaande 50.000ste inwoner van Houten groots te vieren en deden daarvoor allerlei suggesties. CDA wethouder Kees van Dalen betoogde dat de gemeente daar al lang mee bezig is en vond de motie overbodig. Jan de Jong van de CDA fractie vond de timing van deze motie ook niet in orde. Immers het lijkt er daarmee op net alsof je de kinderen al laat kijken in de zak met cadeautjes van Sinterklaas als de Sint nog niet eens in het land is. De motie is verworpen! Inbreng CDA bij begrotingsdebat 2019 Met het goedkeuren vanavond markeren we belangrijk moment voor ons als raad en ook voor ieder raadslid persoonlijk. Immers we praten vaak in termen: toén was mijn eerste begroting ( in mijn geval dan 2013: dus nú mijn 7de ) en we hebben het ook steeds over begrotingsjaren etc. (heer Zandbergen: de hoeveelste is dat voor u?) Het is goed om bij zo’n begroting voor een nieuw jaar alle beleidsterreinen weer eens onder de loep te nemen en er nieuwe doelstellingen en indicatoren voor te bepalen. Ook dit proces hebben we nu weer met veel vragen en informatie-uitwisseling naar ruime tevredenheid, neem ik aan, uitgevoerd. We kregen ook van de accountant complimenten te horen hoe stevig en consistent de gemeente Houten dit al jarenlang doet. Complimenten en dank voor onze ambtenaren, die daar zo veel energie in steken en dat dus ook zó goed doen. En dan kunnen we bedenken: de begroting 2019 is ook wel een bijzondere. Naar onze inzichten gaan we naar de volgende begroting voor 2020 belangrijke stappen zetten van: ‘een begroting vóór de Houtense samenleving’ naar ‘een begroting ván de Houtense samenleving’ ! Het proces daar naar toe moet er wat ons betreft dan ook anders uitzien. De doelen en doelstellingen, en de indicatoren komen dan tot stand in samenspraak met de inwoners en maatschappelijke organisaties …..en veel meer wordt duidelijk wat de gemeente zelf doet en waar zij de kracht van onze samenleving voor gaat inzetten en welke partijen daar dan een rol in gaan spelen en zo ja welke rol? En als die effort op ons- afkomt ( nou ja: op college en met name de ambtenaren) en we hebben nu al heel veel doelstellingen en indicatoren, dan werpen wij als CDA wel de vraag op: Zou het toch niet wat compacter kunnen en wellicht ook moeten? Wij weten dat inmiddels een artikel daarover bij de Audit en Rekening-Commissie circuleert, waar o.i. hele bruikbare suggesties in staan. Dus wachten wij van die collega’s de voorstellen af. Voor ons als CDA is het belangrijkste thema voor 2019: dé samenlevingsagenda. Het is bemoedigend dat nu op 12 plekken in de begroting daarover wordt gesproken. Het woord ‘initiatief’ of ‘initiatieven’ komt zelfs al bijna 60 keer voor. Een positieve constatering…. En we moeten er ook gestaag en gericht naar toe werken: Naar een andere en betere samenwerking tussen politiek en samenleving! ( Immers ons CDA verkiezingsprogramma luidde: Groei … naar nog beter!) De natuurlijke neiging van inwoners is nog vaak: we leggen dit en dat probleem op het bordje van de gemeente en zij moeten dat maar oplossen! Voor de toekomst moeten we ons steeds meer de vraag stellen of dát nu wel de aanpak is en dan dringt zich nadrukkelijk de vraag op, nadat wij met inwoners en partners samen een agenda hebben gemaakt: Wie neemt dat op zich en wie is daarvoor aan zet? En wat is er daarbij nog van de gemeente nodig? En dan geven we initiatiefnemers de ruimte, dan doen we meer samen met maatschappelijke partners, dan stimuleren we de inzet en betrokkenheid van inwoners. Zo werken we echt samen aan een nog beter Houten. Nu over deze begroting 2019: Vele vragen en opmerkingen van ons zijn al in het voortraject behandeld en beantwoord: • Zo kregen wij de toezegging van de wethouder van Economische Zaken dat er in 2019 een ondernemerspeiling wordt uitgevoerd, waardoor we de mening van de ondernemers over het ondernemersklimaat komen te weten en dit ook input kan zijn voor de economische agenda met het bedrijfsleven. • Zo vroegen wij aandacht van de wethouder van Jeugd voor de o.i. wat weinig ambitieuze indicatoren bij jeugdhulp. Maar wij hebben de toezegging dat de informatie-voorziening over de jeugdhulp verbeterd gaat worden en daarbij zullen we die indicatoren beslist nog aan de orde hebben. • Zo gaven wij aan wij geen blanco cheque willen geven voor de plannen van een recreatie-voorziening in Nieuw Wulven, niet omdat we tegen zijn, maar wel omdat we wél willen zien of alle voorwaarden wel op een goede manier worden ingevuld. En wij vragen de wethouder Buitengebied dan ook te bevestigen, dat er niet al uitvoering plaatsvindt, vóórdat wij daar als raad een besluit over hebben genomen. • En zo zijn er meer vragen gesteld en opmerkingen gemaakt, die voor ons nu afdoende zijn, met dank aan de ambtenaren. • Wij blijven nog wél zorgen houden over: - de jeugdhulp en de kosten daarvan en - over de toereikendheid van het woning-aanbod in Houten, maar daar zullen nog vele momenten in het komende jaar komen om die zorgen opnieuw te adresseren. Ik zei al: Onze CDA visie is dat de samenwerking tussen de politiek en de samenleving gaat veranderen! In dat perspectief hebben we nu ook een motie die er over gaat om initiatieven uit de samenleving op een creatieve manier te stimuleren. Wij stellen voor om volgend voorjaar als raad een initiatievenmarkt te organiseren, waar inwoners, groepen, straten, wijken, initiatieven kunnen presenteren. De bezoekers van die markt zijn de raadsleden en zij kunnen die initiatieven, als zij die kansrijk achten en daar enthousiast van worden, adopteren en met de initiatiefnemers dan meestal in de vorm van een motie klaarmaken voor behandeling in de gemeenteraad. Het lijkt ons een interessant evenement te worden, met een opbrengst die zowel vóór als ván onze samenleving is. Hoe veel mooier wilt u het hebben? We besluiten zo dadelijk om volgend jaar € 124,5 mln. uit te kunnen geven. Sommigen in deze raad zullen zeggen, dat het teveel is, anderen vinden het misschien te weinig. Wij als CDA vinden bij wat we uitgeven, dát het vooral ‘duurzaam’, ‘ondernemend’ en ‘dichtbij’ moet zijn. Immers dat zijn de kernwoorden en de spirit van óns College-programma! Dank U.

Commentaar CDA op coalitieakkoord

CDA CDA SGP VVD PvdA Woudenberg 01-06-2018 18:21

Over het procesTerugkijkend zijn we als CDA teleurgesteld over de gang van zaken. We hebben 16 jaar achtereenvolgens op een prettige wijze met GBW samengewerkt in een coalitie en college. De verwachting was dan ook dat we als partij ook als eerste uitgenodigd zouden worden door onze coalitiepartner om te bespreken welke coalitie voor beide partijen een optie zou zijn. Tot onze verbazing waren we pas de tweede partij met wie GBW in gesprek zou gaan. Daarbij bekroop ook het gevoel dat GBW er met de CU al uit was en het CDA bij het kruisje kon tekenen. De wens van het CDA om een efficiënt gemeentebestuur te behouden zonder zinloze extra kosten van een wethouder was dan niet meer mogelijk.Vlak voor het eerste gesprek met GBW deed zich een bijzondere ontwikkeling voor. De 2e partij van Woudenberg, de SGP, was bereid om niet in het college deel te nemen maar wilde het huidige college van CDA en GBW gedogen. Hierbij behielden we een goed draaiend college en bespaarden we tot EUR 70.000,-- per jaar vanwege het feit dat een derde wethouder in deze variant niet opportuun was.Wij hebben deze variant voorgelegd aan GBW en aangegeven dat we graag deze variant wilden voor verkennen. Ja u hoort het goed, voor verkennen. Niet formeren, niet informeren niet verkennen maar voor verkennen. Gewoon een gesprek waarbij drie partijen elkaar even in de ogen konden kijken en waarbij overeenkomsten maar ook verschillen geduid konden worden. Daarbij heeft het CDA expliciet aangegeven dat we welke coalitievorm dan ook niet uitsluiten maar dat we de uitkomsten van een eerste voor verkenning eerst wilde afwachten. Dit hebben we ook zo aan GBW gecommuniceerd. Duidelijk, maar wel met een opening naar een alternatief op het moment dat het gesprek op niets zou uitlopen. Helaas was GBW absoluut niet van plan om überhaupt een voor verkenning aan te gaan. Een vraag, wat is de reden dat u niet wilde voor verkennen met de SGP.Nadat gecommuniceerd werd dat GBW-CU-VVD de coalitiebesprekingen zouden vervolgen, vond er wederom een verrassende wending plaats. De PVDA/GL en SGP hadden elkaar gesproken en gevonden. Vervolgens heeft men contact met ons gezocht en hebben we samen de oproep gedaan aan de CU om ook met ons (CDA-PVDA/GL-SGP) in gesprek te gaan. Niet om direct te formeren, maar om eens te horen wat er voor de CU in deze vorm voor hen mogelijk zou zijn. In deze opzet zou het college bestaan uit CDA-CU-PVDA/GL en zou SGP gedoogsteun geven. Hiermee verzilverden we gelijk onze wens om kosten te besparen aangezien we in totaal op 2.0-2.1 FTE aan wethouder zouden uitkomen en dus forse onnodige kosten zouden besparen. Helaas hebben we geen reactie van de CU vernomen.Wij opteerden voor een efficiënt gemeentebestuur. Iets wat bij vorige onderhandeling altijd een belangrijk punt was voor GBW. Uiteraard zijn wij teleurgesteld over het feit dat we niet in een coalitie deelnemen maar we hebben een eerlijk verhaal en daar wilde we aan vasthouden. We wisten uiteraard wat een consequentie daarvan zou kunnen zijn en dat we daardoor in de oppositie zouden komen. Maar deelname aan een college is geen doel op zich, onze geloofwaardigheid behouden wel.Zijn wij teleurgesteld, ja over het proces wel. GBW heeft het initiatief genomen maar creëerde mist. Zo wisten wij niet dat bijvoorbeeld in een coalitie tussen CDA, GBW en PvdA/GL ook een college met 2 FTE wethouders mogelijk was. Een vraag, waarom heeft de GBW met deze informatie deze vorm niet als mogelijkheid voorgelegd. En achteraf terugkijkend op dit proces zou u het dan anders doen? Stel u wordt over 4 jaar de grootste, ben u dan een voorstander van een informateur? Dat zou namelijk tot minder mist hebben geleid en de snelheid van de coalitievorming ten goede zijn gekomen.We zijn teleurgesteld maar toch ook trots. We hebben een heel duidelijk en eerlijk verhaal. We wilden niet tekenen bij het kruisje maar kwamen ook niet met een onoverkomelijk alternatief. Dat dit geen gehoor kreeg bij GBW is een feit maar we hebben laten zien dat we voor onze keuzes staan. Voor het CDA, maar eigenlijk voor bestuurlijk Woudenberg, is het een groot verlies dat onze eigen wethouder, Gijs de Kruif, niet meer als wethouder zal terugkeren.Voor de fractie is oppositie nieuw, maar daarom niet minder uitdagend. Ook vanuit deze rol zullen we veel bereiken. In deze rol zitten veel mogelijkheden om als partij het verschil te maken. We zijn constructief, kritisch en strijdvaardig. En de komende jaren zullen we meer dan ooit het CDA-geluid laten horen, namens onze kiezers.Over het coalitieakkoordEn dan de inhoud. Een compliment aan VVD voor dit liberale coalitieprogramma. U bent de kleinste partij van het stel maar uw geluid in dit programma is het duidelijkst te lezen. Daarnaast heeft u met 0.8 FTE een superdeal gesloten en de onderhandelingen zeer goed gevoerd. De zondagsopenstelling heeft u moeten opgeven maar dit was voor u ook geen speerpunt. Ook neemt u in het college uw verantwoordelijkheid om de zwaarste portefeuilles op uw schouders te nemen.Het Coalitieakkoord heet Sterk Woudenberg = Samen Doen, maar echt invulling wordt er niet aan dit motto gegeven. Tijdens de informatieavonden hoorden we dat de komende kadernota beleidsarm zal worden en daar lijkt dit coalitieprogramma alvast een voorschot op te nemen. Er staat van alles een beetje in: wat ‘omzien naar elkaar’ hier en een snufje ‘Samen met partners’ daar - maar als je nou écht goed kijkt naar wat dit College belooft en zelf gaat doen, dan blijft er van dat SAMEN DOEN bitter weinig over.Wat gaat dit College dan wél zelf doen? Nou, onderzoek! Het woord onderzoek of onderzoeken komt maar liefst 23 keer voor in dit coalitieprogramma: naar hoe je inwoners initiatieven laat nemen, naar het afkoppelen van het aardgas, naar het tegengaan van sluipverkeer in het buitengebied, naar woningbehoefte, naar een levendig dorpshart, naar samenwerkingsrelaties over de gemeentegrenzen heen, naar participatie, naar financiële consequenties, naar de zondagsopenstelling ….. Je vraagt je haast af of het aanstaande College wel doorheeft waartoe zij op aard is: het uitvoeren van beleid. Veel onderzoek is namelijk allang gedaan of wordt aangereikt door bestaande regionale samenwerkingsverbanden, de Provincie en het Rijk. Dat hoef je echt niet zelf dunnetjes over te doen. Ga gewoon aan de slag en beloof niet bij ieder wissewasje dat je onderzoek zult doen.Nog even stilstaan bij u onderzoek naar de woningbehoefte. VVD en CU hebben de GBW heel duidelijk laten weten dat er actie ondernomen moet worden om de afgesproken sociale woningbouw te realiseren. Ik lees daar in dit overleg helemaal niets concreet over. We hebben in die motieafgesproken dat we nu actie nemen en niet wachten op dat onderzoek toch? Kunnen VVD en CU aangeven waarom dit niet opgenomen is in dit coalitie programma? Of kan ik hier gewoon van uit gaan dat hierop wordt doorgepakt.Goed om te lezen dat u de agrarische sector niet vergeten bent. Ik citeer: ‘Samen met de agrarische sector werken we aan een toekomstbestendige agrarische sector met een gezonde economische basis”. Vraag aan CU en VVD. Stel, dicht bij een camping en woonwijk wil een agrarische ondernemer een toekomstbestendige agrarische uitbreiding realiseren. Neem bijvoorbeeld, biologische varkens. Kan ik er vanuit gaan dat dit onder deze coalitietekst valt en dat u daar voor open staat.We lezen gelukkig dat u aandacht geeft aan veilige fietsverbindingen. Bij het hoofdstuk over mobiliteit geeft u heel veel zaken aan die we van u mogen verwachten. We mogen bijvoorbeeld, zo lees ik, van u verwachten dat u samen met de Provincie Utrecht de verkeersknelpunten op de N224 en N226 gaat aanpakken. Dit om er voor te zorgen dat toenemende drukte niet ten koste gaat van de leefbaarheid van het dorp. Vraag aan de coalitiepartijen, wat zijn uw concrete ideeën hierbij?Waar eenzaamheid een belangrijk thema was in verkiezingstijd, ziet onze fractie dat het er in dit 17 kantjes tellende coalitieprogramma maar wat bekaaid vanaf komt. Het wordt vooral neergezet als iets wat inwoners moeten signaleren en waar de kerken en maatschappelijke organisaties iets aan moeten doen. Van een coalitie waar de CU deel van uitmaakt hadden wij op dit punt toch wel een socialer en sterker verhaal verwacht. Het lijkt er sterk op dat dit College met de wens tot een bescheiden overheid en het aanmoedigen van eigen initiatief vooral wil zeggen: “Participeert u maar fijn, wij zijn bezig met onderzoek.”Het valt ons op dat deze coalitie plannen koestert en beloftes doet die de inzet van hogere overheden vereist, zoals van de Provincie en de Rijksoverheid. Dat geldt bijvoorbeeld voor het eerdergenoemde realiseren van gasloze woningen – waar eerst nog onderzoek naar gedaan moet worden -, maar bijvoorbeeld ook voor een “vereenvoudiging van de regelgeving voor milieuvriendelijke initiatieven, zoals zonnepanelen, windenergie, biogas-installaties e.d.” Ook voor de regionale aanpak van de fijnstofproblematiek, het uitbannen van restafval en “het optimaal hergebruik van grondstoffen (circulaire economie)”. Stuk voor stuk zijn dit hele grote vraagstukken, waar een hele grote overheid voor nodig is om ze aan te pakken. Maak jezelf en de inwoners nou niet wijs dat je dit zelf wel allemaal even zult oplossen, net zoals je een duurzaam klimaat niet even “meeneemt in je omgevingsvisie”. En dat alles met nauwelijks stijgende lokale lasten (“niet meer dan inflatiecorrectie”). Aangezien dit coalitieakkoord geen financiële paragraaf bevat, is het ver zoeken naar het realiteitsgehalte van deze beloftes. Vraag, nog even los van de uitvoerbaarheid: heeft het nieuwe College al paraat hoe al deze wensen binnen vier jaar worden betaald?Je kunt je ook afvragen of sommige plannen en wensen eigenlijk wel échte plannen en wensen zijn. Neem bijvoorbeeld de belofte om sluipverkeer in het binnen- en buitengebied tegen te gaan. Wij lezen in de plannen: “In hoeverre hiervan sprake is moet blijken uit nader onderzoek.” Tja, zo kunnen we allemaal wel beloftes maken dat we zaken zullen uitbannen die er mogelijk niet eens zijn. Zo kan het ook gaan met de gasloze woningen: als het Rijk niet financieel bijspringt of met de juiste regelgeving komt, kun je het Rijk makkelijk de schuld geven dat jouw lokale plannen niet van de grond zijn gekomen. Veel van wat we hebben gelezen in de plannen bestaat trouwens al lang, zodat er eigenlijk niets nieuws onder de zon is. Denk aan voorlichting aan jonge ouders over het ouderschap via het consultatiebureau of de verloskundige, het zoveel mogelijk huisvesten van statushouders en samen met de politie en brandweer een prioritering maken in dehandhavingstaken. “We bepalen samen wat we willen bereiken en hoe we dat meten.” Wat we nog missen in de plannen is de opmerking dat het nieuwe College “voortvarend op de winkel zal passen.”Verrassende passage over de zondagsrust. Goed dat deze passage wederom is opgenomen. Toch wel weer bijzonder dat GBW als grootste partij dit punt heeft laten vallen. Woudenberg weet dat het voor GBW een speerpunt was en met name in de laatste 2 weken voor de verkiezingen heeft u hier heel veel aandacht aangegeven. En toch heeft u geluisterd naar de wens van een groot deel van Woudenberg die daar geen behoefte aan heeft. Dit deel van Woudenberg is u dankbaar. En als CDA zijn wij ook erg blij met dit resultaat.We ronden af. Nobele en grote beloftes, onduidelijke of al lang bestaande oplossingsrichtingen, open deuren, veel onderzoek en een gebrek aan financiële onderbouwing van de plannen. Was het nou echt nodig om hier drie maanden over na te denken met elkaar? En om het drie dagen voorafgaand aan de raadsvergadering de stukken voor zoiets wezenlijks als een coalitieprogramma naar de raad te zenden? Je zou haast wensen dat je in de oppositie zit.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.