Nieuws van ChristenUnie over SGP inzichtelijk

11 documenten

ChristenUnie en SGP bedanken de stemmers

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 22-03-2019 07:35

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1273140/70173/Stemmen.jpgAfgelopen woensdag hebben we onze stem mogen uitbrengen voor de Provinciale Staten en voor het Waterschap. Iedere keer weer een mooi moment in ons democratisch bestel.

We kunnen terug kijken op een mooi resultaat. De ChristenUnie ging van 611 stemmen in 2015 naar 1012 afgelopen woensdag. De SGP verloor helaas wat stemmen en zakte van 397 naar 340 stemmen. Totaal groeien we wel van 1008 naar 1352. Ondanks een hogere opkomst (nu 63% tegen 55% in 2015) groeien we ook procentueel (van 5,6% naar 6,4%). Zoals het er nu uit ziet, krijgt de ChristenUnie in de provincie er ook een zetel bij (van 3 naar 4). De SGP blijft gelijk op 2

Bij de waterschapverkiezing zien we helaas een daling van 7,8% naar 6,5% voor de ChristenUnie. De SGP heeft daaraan niet deelgenomen. Wel heeft de ChristenUnie het in het hele waterschapgebied zo goed gedaan, dan we hier weer met één zetel terug keren.

Rest ons niets anders dan onze dank uit te spreken voor deze zegen en u als stemmers op onze partij de danken voor het vertrouwen.

Partij

PS2015

In %

PS2019

in %

GR2018

In %

Aantal stemmen

18041

 

21379

 

20951

 

Opkomst %

55,40%

 

62,70%

 

60,30%

 

ChristenUnie

611

3,4%

1012

4,8%

1204

6%

Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP)

397

2,2%

340

1,6%

0%

1008

5,6%

1352

6,4%

1204

PLEIDOOI VOOR UITSTEL BESLUITVORMING ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD - De Ronde Venen 28-01-2019 19:16

PLEIDOOI VOOR UITSTEL BESLUITVORMING EN HANDREIKING VOOR EEN OPLOSSING MBT SPORTHUIS ABCOUDE DOOR RAAD VERWORPEN Op donderdag 24 januari werd het raadsvoorstel behandeld waarin om een aanvullend budget voor het te bouwen Sporthuis in Abcoude wordt voorgesteld. Omdat dit voorstel nog steeds een gat laat van € 735.000 ten opzichte van het benodigde budget volgens de initiatiefnemers, werd ook een amendement van D66, VVD en de Seniorenpartij behandeld wat extra gemeenschapsgeld beschikbaar stelt om ook dat gat te dichten. De ChristenUnie-SGP heeft zich hier zeer kritisch over uitgelaten, temeer omdat er nog de nodige losse eindjes in het voorstel zitten. Lees verder op onze website: https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1262999/70173/sporthuis-abcoude-christenunie-sgp-bepleit-uitstel-besluitvorming-en-doet-handreiking-voor-een-oplossing.html.

Sporthuis Abcoude: ChristenUnie-SGP bepleit uitstel besluitvorming en doet handreiking voor een oplossing.

ChristenUnie ChristenUnie VVD D66 SGP De Ronde Venen 28-01-2019 08:56

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1262999/70173/VP2-Sportgebouw-640x360.jpgOp donderdag 24 januari werd het raadsvoorstel behandeld waarin om een aanvullend budget voor het te bouwen Sporthuis in Abcoude wordt voorgesteld. Omdat dit voorstel nog steeds een gat laat van € 735.000 ten opzichte van het benodigde budget volgens de initiatiefnemers, werd ook een amendement van D66, VVD en de Seniorenpartij behandeld wat extra gemeenschapsgeld beschikbaar stelt om ook dat gat te dichten. De ChristenUnie-SGP heeft zich hier zeer kritisch over uitgelaten, temeer omdat er nog de nodige losse eindjes in het voorstel zitten.

Even de geschiedenis: tot voor een paar jaar geleden had Abcoude een eigen zwembad: Het Meerbad. Door besluiten uit de voormalige gemeente Abcoude moest dat zwembad wijken voor de bouw van appartementgebouwen omdat het zwembad alleen open zou kunnen blijven door een kostbare renovatie. Tegelijkertijd is ook de Kees Bonzaal, waarin verenigingen sporten en scholen gymles geven, aan vervanging toe. Het plan voor een nieuwe sporthuis zou beiden voorzieningen combineren, waarbij de gemeente het gymzalendeel financiert en de initiatiefnemers in de vorm van een stichting zorg dragen voor financiering van het zwembaddeel via een lening waar de gemeente garant voor staat. Het totaalbudget hiervoor was 8,5 miljoen euro. In september 2017 heeft de raad daar mee ingestemd. Voor de ChristenUnie-SGP was één van de belangrijkste argumenten  om dat te steunen, dat daarmee het probleem van de Kees Bonzaal op elegante wijze zou worden opgelost. Daarbij is de business case voor ons wel op de rand van het haalbare.

Het voorstel wat nu voorlag ging toch veel verder. Fractievoorzitter Wim Stam heeft dat in de raad als volgt uitgelegd.

"Anderhalf jaar geleden heeft de ChristenUnie-SGP haar nek uitgestoken voor het sporthuis in Abcoude. Door ons amendement is in september 2017 een positief besluit genomen. Daarbij zijn we over onze eigen schaduw heen gesprongen door de criteria die we zelf vooraf gesteld hadden op te rekken. Die betroffen de financiële inbreng van de gemeente en het risico-dragend deelnemen.

Er ligt nu echter een voorstel in combinatie met een amendement voor, dat die grenzen nog verder oprekt. De financiële bijdrage van de gemeente wordt zowel incidenteel als structureel fors opgehoogd. Maar ook de risico's nemen fors toe door de verschillende onzekerheden onder andere met betrekking tot het BTW regiem en subsidies. 

Daarnaast kunnen ook de mogelijke bezwaren tegen het bestemmingsplan met het oog op het parkeren, wat de bouw zomaar met 1 a 2 jaar kan vertragen, kan grote  impact hebben. Onder andere voor de toekomst van de Kees Bonzaal en de vermoedelijk verder oplopende bouwprijs.

Ook zijn wij onaangenaam verrast door een aantal belangrijke nieuwe feiten zoals:

* de Samenwerkingsovereenkomst (SOK) die het college heeft gesloten wijkt ten aanzien van de afspraken over de exploitatiebijdrage af van het genomen besluit in het amendement van september 2017. Het college heeft dus een overeenkomst gesloten die niet is afgedekt door het raadsbesluit. Wij vinden dat een ernstig feit.

* naar nu blijkt is de raad onzorgvuldig geïnformeerd over de BTW-positie in de incidentele bijdrage van de gemeente. De 3,6 miljoen blijkt inclusief BTW te zijn, terwijl de informatie in het raadsvoorstel, met name het investeringsoverzicht, anders suggereert.

* de doorwerking van de SDE-exploitatiesubsidie is nergens in de stukken transparante gemaakt, noch in het voorstel, noch in de informatienota van 22 januari. Dit terwijl de investering in duurzaamheid wel in het totaalbedrag van 10,1 miljoen lijkt te zitten, waarbij de budgetverruiming van 1,6 miljoen voor het overgrote deel door de gemeente wordt opgehoest.

Dit totaalplaatje maakt het voor de ChristenUnie-SGP op dit moment onmogelijk om een dergelijk, al dan niet geamendeerd, voorstel te steunen.

Eerlijk gezegd vinden wij het voorstel op dit moment zelfs niet rijp voor besluitvorming door de vele onduidelijkheden en onzekerheden die er nog in zitten. Los eerst de losse eindjes goed op. Wat ons betreft is dit voorstel dan ook niet rijp voor de besluitnemende raad."

In het vervolgdebat hebben wij dat pleidooi voor uitstel nog verder onderbouwd waarbij we ook hebben verwezen naar de harde toezeggingen van de stichting dat men binnen die oorspronkelijke 8,5 miljoen euro zou blijven. Stam zei daarover "Wij hebben er begrip voor dat de extreme stijging van bouwprijzen in het afgelopen jaar niet waren voorzien, maar het kan niet zo zijn dat  de stichting nu op haar rug gaat liggen en alle meerkosten 1 op 1 afwentelt op de gemeente. Wat is er gebeurd met de harde belofte van de stichting dat bij overschrijding van het budget van 8,5 miljoen, men dat zou oplossen met aanpassingen in het pand?" zo vroeg Stam zich af.

De ChristenUnie-SGP heeft zich ook mateloos geërgerd aan de onjuiste voorstelling van zaken door de VVD-fractie, die de raad wilde doen geloven dat de gemeente alleen extra betaalt voor het gymdeel en daarmee verzweeg dat we via hun eigen amendement ook opdraaien voor een jaarlijkse extra bijdrage van € 25.000 om de extra lening af te dekken.

Want het verschil van 1,6 miljoen (10,1 - 8,5) wordt voor ca 3 ton afgedekt door eigen middelen en subsidies, maar het restant moet de gemeente financieren via een eenmalige extra bijdrage van € 540.000 en een verhoging van de jaarlijkse exploitatie met ca. € 25.000 per jaar.

Daarom hebben wij voorgesteld het besluit uit te stellen, die tijd te gebruiken voor zodanige aanpassingen in het bouwplan dat men ergens in de buurt van 9 tot 9,2 miljoen uit zou komen. Daarmee heeft de ChristenUnie-SGP een realistische handreiking naar de stichting en de indieners van het amendement gedaan. Tegelijkertijd kan dan in overleg met omwonenden naar een acceptabele oplossing voor het parkeerprobleem gezocht worden zodat de bezwaren van tafel zijn en kunnen de onzekerheden rondom het BTW-regiem ook opgelost worden. Helaas hebben we voor dat voorstel de handen niet op elkaar gekregen en is het raadsvoorstel en amendement met 14 stemmen voor en 11 (CDA, RVB en CU-SGP) tegen aangenomen.

Wethouders gemeente West Betuwe.

ChristenUnie ChristenUnie SGP Geldermalsen 26-01-2019 19:00

https://westbetuwe.christenunie.nl/k/n6097/news/view/1262957/1084246/Wethouders West Betuwe.JPGDinsdag 29 januari worden in een extra raadsvergadering de wethouders in gemeente West Betuwe beëdigd. Op de foto vlnr boven Govert van Bezooijen, Rutger van Stappershoef en Ed Goossens. Onder Jacoline Hartman en Ton van Maanen.

De portefeuilles zijn (op hoofdlijnen) als volgt verdeeld:

Burgemeester Harry Keereweer: Openbare orde & integrale veiligheid - Handhaving & toezicht - AB lid VRGZ - Regionale samenwerking/regio Rivierenland FruitDelta - Crisisbeheersing & rampbestrijding - Klachtenbehandeling/WOB verzoeken/Integriteit - Algemene & Juridische Zaken -  Communicatie – Kabinet - Externe betrekkingen Ton van Maanen (SGP): 1e loco-burgemeester - Sociaal domein - Sociale zaken & werkgelegenheid - Water & Vervoer (o.a. spoor) – Fruitpact - Gebiedswethouder Beesd, Rumpt, Enspijk, Deil, Tricht, Buurmalsen (ca. 10.100 inwoners) Ed Goossens: 2e loco-burgemeester - Bedrijfsvoering & dienstverlening op maat/hostmanship (incl. planning & control/risico management) - Coördinatie college uitvoeringsprogramma, incl Bidbook - Economische zaken & inkoop- en aanbestedingsbeleid – Verkeer - Gebiedswethouder Spijk, Heukelum, Asperen, Acquoy, Rhenoy, Gellicum (ca. 8.200 inwoners) Govert van Bezooijen: 3e loco-burgemeester - Financiën – Onderwijs – Duurzaamheid - Natuur & Milieu - Gebiedswethouder Geldermalsen, Meteren (ca. 15.000 inwoners) Jacoline Hartman: 4e loco-burgemeester - Ruimtelijke ontwikkeling (incl. volkshuisvesting) - Ruimtelijk beheer – Grondexploitatie – Sport - Gebiedswethouder Waardenburg, Neerijnen, Est, Opijnen, Ophemert, Varik, Heesselt (ca. 7.800 inwoners) Rutger van Stappershoef: 5e loco-burgemeester - Gebiedsgericht werken (o.a. leefbaarheid, gebiedsmarketing) - Recreatie & Toerisme - Cultuur/evenementen - Subsidiebeleid - Gebiedswethouder Vuren, Herwijnen, Hellouw, Haaften, Tuil (ca. 9.400 inwoners).

Een verdere aanscherping van de portefeuilles zal plaatsvinden tijdens het eerste college vergadering.

Een aantal projecten en verbonden partijen zullen nog toegewezen worden.

Govert van Bezooijen was van 2010 - 2019 wethouder in Lingewaal en heeft daar recent afscheid genomen.

1eloco-burgemeester

Bijdrage ChristenUnie-SGP Leiderdorp Begrotingsraad - Regeren is vooruitzien

ChristenUnie ChristenUnie SGP Leiderdorp 09-11-2018 14:06

https://leiderdorp.christenunie.nl/k/n43028/news/view/1234389/1122616/Geert Schipaanboord

Regeren is vooruitzien

Geert Schipaanboord, raadslid namens de fractie van de Leiderdorpse ChristenUnie-SGP, zal vanuit het motto ‘Regeren is vooruitzien’ de begroting bespreken. In het verlengde van dat spreekwoord geeft hij ook invulling aan het vertrekpunt van ChristenUnie-SGP. Regeren is namelijk niet alleen vooruitkijken, maar ook omhoog kijken. Dat wordt in Psalm 121 op een mooie manier verwoord: “Ik sla mijn ogen op naar de bergen, vanwaar mijn hulp komen zal. Mijn hulp is van de HEERE. Die hemel en aarde gemaakt heeft.” In lijn met deze psalm wenst de fractie van ChristenUnie-SGP de voorzitter, de leden van deze raad en het college wijsheid bij de uitvoering van hun taak in 2019.

ChristenUnie-SGP wil vol inzetten op het terugdringen van de tekorten jeugdhulpChristenUnie-SGP vindt het opvallend dat er in de begroting na 2019 niet vooruit wordt gekeken als het gaat over de jeugdhulp. Op jeugdhulp komen we nu al 1 miljoen per jaar te kort. Zonder maatregelen is de reserve Sociaal Domein in 2022 leeg. ChristenUnie-SGP vindt het belangrijk om nu maatregelen te nemen. ChristenUnie-SGP pleit daarom ervoor om inzicht te krijgen in waar de tekorten liggen om zo gericht te kunnen sturen.

ChristenUnie-SGP vindt meer aandacht voor de fiets belangrijkLeiderdorp krijgt een nieuw IVVP (plan voor het verkeer), maar de al 4 jaar bestaande Fietsnota wordt maar beperkt uitgevoerd! ChristenUnie-SGP pleit voor concrete toezeggingen op dit gebied en geeft daarom een paar concrete suggesties:- Verbeter de veelgebruikte fietsroutes naar Leiden, met name de Van der Marckstraat op de aansluiting Touwbaan en Lijnbaan.- Verbeter de mogelijkheden om fietsen te parkeren, bijvoorbeeld bij de Winkelhof.

ChristenUnie-SGP pleit voor een lastenverlaging voor gezinnenChristenUnie-SGP vindt het belangrijk dat Leiderdorp qua bevolking een goede balans heeft tussen jong en oud. Om gezinnen te trekken moet Leiderdorp financieel aantrekkelijk zijn en blijven. ChristenUnie-SGP ziet dat in verhouding de meerpersoonshuishoudens in Leiderdorp zwaar worden belast. Dit is ook te zien in de tabel op de achterzijde van de publiekssamenvatting. ChristenUnie-SGP pleit ervoor om de gemeentelijke lasten beter te verdelen, waardoor Leiderdorp aantrekkelijk blijft voor gezinnen. ChristenUnie-SGP vraagt daarom aan het college of het college inzichtelijk wil maken wat de mogelijkheden hiertoe zijn.

ChristenUnie-SGP wil graag lagere kosten voor begravenUit een onderzoek van Monuta is al twee keer gebleken dat Leiderdorp de duurste gemeente van Nederland is als het gaat om de kosten van begraven. ChristenUnie-SGP vindt dat begraven niet zou moeten worden belemmerd door financiële overwegingen en pleit ervoor om de tarieven met 20% te verlagen en zal een amendement indienen om dat te regelen.

Kampen krijgt Energiebank

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP CDA Kampen 11-09-2018 07:32

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1227778/631962/foto_3[1]Duurzaamheid en armoedebestrijding hand in hand. Een motie van de ChristenUnie in november 2017, gesteund door GroenLinks, CDA en SGP is bekrachtigd door de oprichting van de Energiebank. Afgelopen week werd daarvoor het startsein gegeven. De Energiebank zorgt ervoor dat Armoedebestrijding en duurzaamheid hand in hand gaan. “Foto Kamper Nieuws”

Wat is de Energiebank

De Energiebank helpt mensen om het energieverbruik in huis te verlagen. Minder energieverbruik betekent minder kosten en is een bijdrage aan de milieudoelstellingen. In het coalitieprogramma staat dat Kampen in 2035 energieneutraal moet zijn. De Energiebank kreeg een startsubsidie van 5.000,- Euro maar draait op vrijwilligers. Deze professionele coaches adviseren en informeren mensen met een smalle beurs over hun energieverbruik om zodoende geld te besparen. Op dit moment zijn er in Kampen drie coaches betrokken.

Wethouder Van der Sloot (Groen Links: Duurzaamheid, Armoedebeleid) zegt dat de rekening voor gas, water en licht een fors deel van de woonlasten is bij mensen die vaak in huizen wonen die een hoog energieverbruik kennen. Ook verhuurders kunnen aan vermindering van het energieverbruik bijdragen. Hierover zijn al afspraken tussen woningcorporaties en gemeente gemaakt. Wethouder Van der Sluis (ChristenUnie: WMO, Sociaal Domein) was bij de starthandeling ook aanwezig en draagt het initiatief een warm hart toe.

Roel Woudstra van Energiebank Nederland vertelde trots te zijn op de 4e Energiebank in Nederland. Wim Westendorp, voorzitter van Energieteam Kampen is gedreven aan de Energiebank begonnen en vindt dat “de zwakkeren niet de dupe mogen worden van de energietransitie”.

Hoe werkt de Energiebank

In Kampen is een goed netwerk rond mensen die in armoede leven, zoals ’Rondkomen in Kampen’. Mensen kunnen de energiebank benaderen en ook hulpinstanties kunnen doorverwijzen naar de energiecoaches. Er vindt een intake plaats en het energieverbruik van de woning wordt bekeken. Er wordt een lijst gemaakt van besparingsmogelijkheden. Met enige regelmaat komt de coach langs om te kijken of de besparingen werken. Het is voor een deel namelijk gedragsverandering. De bank gaat in de toekomst gefinancierd worden uit donaties van resterende energie en sponsoren.

Zie ook: https://www.energiebanknederland.nl/de-energiebank/energiebank-kampen/

HP

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1227778/631962/kampen-krijgt-energiebank.html

Wethouders Van der Sloot (m) en Van der Sluis (r) nemen symbolisch een starterspakket energiebesparing van Wim Westendorp (l) van Energiebank Kampen in ontvangst.

 

Schriftelijke vragen over de verkeerschaos na het Vuurwerkfestival

ChristenUnie ChristenUnie SGP 's-Gravenhage 30-08-2018 07:50

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1227064/487158/vuurwerkIn het tweede en derde weekend van augustus vond het 39e Internationale Vuurwerkfestival Scheveningen plaats. Ook dit jaar hebben velen tienduizenden dit spectaculaire Vuurwerkfestival bezocht. Een te groot deel van deze bezoekers komt, ondanks andere adviezen, met de auto naar Scheveningen, wat weer leidde tot grote verkeerschaos. De ChristenUnie/SGP heeft hierover verschillende klachten gekregen, onder andere van bewoners uit het Renbaankwartier, waar tot ver voorbij middernacht de straten volledig geblokkeerd waren door festivalbezoekers. Natuurlijk gaat een evenement als dit altijd met verkeersoverlast gepaard, maar zo erg hadden bewoners het nog niet eerder meegemaakt. De ChristenUnie/SGP heeft daarom de volgende vragen gesteld.

1)         Bent u bekend met de verkeerschaos na afloop van het Vuurwerkfestival?

2)         Is inzichtelijk hoeveel bezoekers er zijn geweest, en op welke manier (auto/tram/bus/scooter/fiets) zij naar Scheveningen zijn gekomen?

3)         Hoeveel mensen hebben gebruikgemaakt van Park&Beach in New Babylon, van Uit-je-auto en van Park&Bike? Indien mogelijk graag een onderverdeling per alternatief.

Op strategische plaatsen stonden verkeersregelaars opgesteld, maar lang niet overal. Zo ontbraken verkeersregelaars bij de kruising Statenlaan-Westduinweg, en bij de kruising Westduinweg-Schokkerweg, waar een continue stroom van fietsers, scooters en voetgangers overstak, waardoor er voor de auto’s (die er beter niet hadden kunnen staan) geen doorkomen aan was.

4)         Hoeveel verkeersregelaars waren er actief voor en na het vuurwerk? Vanaf en tot welke tijd zijn zij actief? Op welke plekken stonden zij?

Net als bij voorgaande edities waren parkeergarages binnen no-time vol. Ondanks het advies niet meer met de auto naar Scheveningen te komen, bleven mensen dit tóch massaal doen. Dat heeft er toe geleid dat er massaal op straat werd geparkeerd, onder andere in bochten, op stoepen en in de bermen bij de tramrails.

5)         Op welke manieren en door wie is voorafgaand en tijdens het festival gecommuniceerd dat de parkeergarages vol waren? En is dit advies vroegtijdig verspreid?  Is er voldoende en vroegtijdig gebruikgemaakt van sociale media, die natuurlijk beter worden gevolgd, dan dat er websites worden bezocht?

6)         Hoeveel handhavers waren er gedurende het Vuurwerkfestival actief op Scheveningen? Is er tijdens het festival gehandhaafd op fout parkeren? Zo niet, waarom niet? Zo ja, hoeveel bekeuringen zijn er  - gedurende de twee weekenden in de avonden - uitgedeeld voor fout parkeren?

Na afloop van het festival waren meerdere straten - niet alleen in directe nabijheid van de Boulevard - langdurig geblokkeerd door bezoekers die Scheveningen wilden verlaten, maar geen kant op konden. Hierdoor zouden hulpdiensten  er niet doorheen kunnen komen in geval van nood.

7)         In hoeverre kan het college de veiligheid van bewoners en bezoekers nog garanderen met zoveel bezoekers en vastlopend verkeer? Welke mogelijkheden zijn er om dergelijke verkeersinfarcten te voorkomen?

8)         Is het college bereid om bij dergelijke drukte verdergaande maatregelen te treffen, zoals het bijtijds afsluiten van toegangswegen naar Scheveningen voor autoverkeer (met uitzondering natuurlijk van bewoners die naar huis willen)? Is het college bereid om onderzoek te doen naar andere maatregelen, zoals het - na afloop van het festival - omkeren van de rijrichting van toegangswegen (zodat er meer uitstroom mogelijk is) en het bieden van meer ruimte op (verder afgesloten) wegen voor bussen, zodat bussen meer inzetbaar zijn?

9)         Op de website van het festival wordt geadviseerd om, als je geen zin hebt in files, met de fiets of het OV te komen . De stroom bezoekers die met het OV kwam, leek echter onvoldoende verwerkt te kunnen worden door de HTM. Kan het college uitleg geven bij de chaos die ontstond bij tram- en bushaltes na afloop van het vuurwerk?

10)       Volgend jaar vindt de 40e editie van het Internationale Vuurwerkfestival plaats. Klopt het dat de organisatie dit nog grootser wil aanpakken? Vindt het college dit, gezien de chaos met het huidig aantal bezoekers, wenselijk? En zo ja, hoe wil het college er dan zorg voor dragen dat de afwikkeling van de bezoekersstroom soepeler gaat en met minder overlast voor de bewoners van Scheveningen gepaard gaat?

11)       Is het college voornemens met de organisatie van het Vuurwerkfestival, de hulpdiensten, de HTM, bewoners en andere relevante partners, een grondige evaluatie te doen naar de verkeers- en bezoekersstroomafwikkeling, en lessen te trekken voor een volgende editie?

 

Een nieuwe coalitie in Barendrecht

ChristenUnie ChristenUnie SGP Barendrecht 19-06-2018 14:34

https://barendrecht.sgp-christenunie.nl/k/n23412/news/view/1222461/355363/Gemeentehuis Barendrecht v2Barendrecht heeft een nieuwe coalitie! Het is om verschillende redenen mooi dat de SGP-CU fractie hier deel van uitmaakt. Graag vertellen we er wat meer over. De vorige raadsperiode van 2014 tot 2018 was een roerige tijd. In wisselende samenstellingen heeft EVB een coalitie gehad met VVD, D66 en later CDA en SGP-CU. Vooruitblikkend op de komende periode heeft de SGP-CU gezegd behoefte te hebben aan een coalitie op basis van vertrouwen, gelijkwaardigheid en breed draagvlak. Die elementen vonden we in de gesprekken met onze nieuwe coalitiegenoten. We zijn dankbaar dat er op het gebied van zondagsrust duidelijke afspraken zijn gemaakt tegen verdere verruiming. Ook identiteitsgebonden zorg, een degelijk financieel beleid en ruimte voor ondernemers in het nieuwe akkoord zijn belangrijke zaken voor ons. Ook hebben we aangegeven dat veiligheid een kernzaak is de komende periode. Fietsendiefstal en andere criminele praktijken moeten stevig aangepakt worden.

Tenslotte zijn we erg tevreden met onze nieuwe wethoudersportefeuille op het gebied van Economische Zaken en Wonen. Arnoud Proos, afkomstig van de landelijke SGP-fractie in de Tweede Kamer, zal deze taak op zich nemen.Afgesproken is dat elke partij een wethouder levert, maar dat het in totaal om 4.8 FTE gaat.

In afhankelijkheid van God willen we de komende vier jaar ons best doen voor álle inwoners van Barendrecht, en werken aan breed vertrouwen tussen alle partijen en inwoners.

Hartelijke groet, mede namens raadsleden Martijn van Meppelen-Scheppink en Tsjimmie Klos- de Vries,Leendert Mijnders - fractievoorzitter

 

Transitie van AWBZ naar WMO in Enkhuizen

ChristenUnie ChristenUnie SGP Enkhuizen 16-06-2018 10:23

https://enkhuizen.christenunie.nl/k/n6049/news/view/605795/63543/awbz-wmo-decentralisatie2Vanavond in Commissie BOFS stond de overheveling van AWBZ vanuit het Rijk naar het gemeentelijke WMO-beleid ter discussie. Onze bijdrage hierover in de Commissie: "Het voelt een beetje onwerkelijk om een regionaal beleidskader voor Enkhuizen te bespreken, terwijl ...

de collectiviteit van de gemeenten net vorige week “nee” heeft gezegd tegen de wijze waarop de overdracht nu door de regering wordt “aangeboden” aan de gemeenten, zie 'VNG wijst decentralisatieplannen zorg af.'

De in het beleidskader opgenomen uitgangspunten, het beoogde effect en de wijze van organiseren lijken logisch. Maar whttps://enkhuizen.christenunie.nl/k/n6049/news/view/605795/63543/transitie-van-awbz-naar-wmo-in-enkhuizen.htmlel 'high level' en vol van veronderstellingen, verwachtingen, maar ook risico’s. En dat kan ook haast niet anders, als je ziet wat er op de gemeenten af komt en de wijze waarop en de timing waarmee de regering te werk gaat. Beschamend vinden wij het, om dergelijke groteske veranderingen op deze wijze bij de gemeenten te parkeren!!

Maar goed, vanuit de gemeente bezien is het een fact of life, ofwel, gezien de deadlines moeten we er wel alvast mee aan de slag, anders is er straks niets geregeld voor deze tak van WMO in Enkhuizen. Daarom zouden nu wel graag een aantal zaken aan de portefeuillehouder willen voorleggen:

1. Bij uitgangspunt 3b namelijk "sluitende financieringssystemen en beschikbare budget zijn leidend" is vermeld dat 'pijnlijke keuzes hoe dan ook niet zijn te vermijden'. In het beleidskader is hier verder niets over uitgewerkt. Wat kan de portefeuillehouder hierover al vertellen? Wat zijn voor het college denkrichtingen en no go areas ten aanzien van die pijnlijke keuzes?https://enkhuizen.christenunie.nl/k/n6049/news/view/605795/63543/transitie-van-awbz-naar-wmo-in-enkhuizen.html

2. In  de risicoparagraaf is vermeld dat wanneer het budget niet afdoende is, de kans ontstaat op wachtlijsten ofwel op budgetoverschrijding. Waarom is budgetoverschrijding als risico genoemd als bovengenoemd uitgangspunt stelt dat beschikbare budgetten leidend zijn?En: als we nog jaar overhouden aan het eind van het budget, waar denkt het college dan aan: wachtlijsten of budgetoverschrijdingen?

3. In de risicoparagraaf is tevens vermeld dat medewerking van de zorgverleners essentieel is om efficienter te kunnen werken dan op dit moment via de AWBZ. Hoe luiden de afspraken hierover met de zorgverleners en hoe kan dit worden afgedwongen?

4. Vorig jaar heeft het college in de kadernota aangegeven dat het minimabeleid en de houdbaarheid ervan zou worden bezien als de decentralisaties in het sociaal domein zouden worden uitgewerkt. Dat moment lijkt nu te zijn aangebroken. Wordt dit aspect meegenomen naar de komende kadernota toe? In de nu voorliggende stukken is er geen vermeldinghttps://enkhuizen.christenunie.nl/k/n6049/news/view/605795/63543/transitie-van-awbz-naar-wmo-in-enkhuizen.html over te vinden. (Hierover kreeg onze fractie een toezegging van de wethouder, dat dit uitgewerkt zal worden voor de kadernota.)

5. Een reactie van de Wmo-raad ontbreekt. (De reden daarvan is volgens de wethouder, dat het commentaar al is verwerkt. Dat is mooi, al blijft het interessant om te zien wat wel en wat eventueel niet zou zijn verwerkt.)

Fractie ChristenUnie-SGP

Meer over:

Commissie BOFS over transitie AWBZ naar WMO, audioverslag en beleidstukken van Gemeente Enkhuizen, ma 20 januari 2014 WMO-raad Enkhuizen 'VNG wijst decentralisatieplannen zorg af', nu.nl op 17 januari 2014 VNG over decentralisatie AWBZ AWBZ, wat gaat er veranderen?, Rijksoverheid Wijzigingen AWBZ en WMO: een overzicht, Movisie kennis en aanpak sociale vraagstukken

Algemene beschouwingen 2018

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 29-05-2018 07:41

Woensdag 30 en donderdag 31 mei a.s. wordt de Kadernota voor de begroting 2019 behandeld in de raad. Vooruitlopend hebben de fracties vandaag schriftelijk al hun algemene beschouwingen ingeleverd. De ChristenUnie-SGP heeft met het oog op het beleid voor 2019 het volgende ingebracht.

We behandelen deze maand een kadernota, die beleidsarm is vanwege de coalitie-wisseling. Tegelijkertijd ligt er een coalitieakkoord, wat een aantal ambities voor de komende vier jaar benoemd. Veel van die ambities, zo hebben we bij de behandeling van het coalitieakkoord al aangegeven, deelt de ChristenUnie-SGP.

De ChristenUnie-SGP wil, ook na de teleurstellende verkiezingsuitslag, op een constructieve manier mee bouwen aan deze mooie gemeente. We hebben daar bij de commissiebehandeling van de kadernota ons visitekaartje voor afgegeven, zowel via de voorronde met schriftelijke vragen als de constructief-kritische mondelinge behandeling. Want ook voor de komende vier jaar zijn er voldoende belangrijke aandachtpunten. We noemen de Jeugdhulp, de woningbouw, afstemmen werkeloosheid en werkgelegenheid, duurzaamheid, de invoering van de omgevingswet en de bestemmingsplannen voor het buitengebied en het plassengebied.

Succesvol samenspel tussen raad en college hangt in belangrijke mate af van goede en tijdige informatieverstrekking en concrete vraagstelling in raadsvoorstellen en informatienota’s. Hier is in het verleden al vaker over gesproken, maar recent bleek nog maar weer eens dat raadsfracties niet hebben gereageerd op een informatienota die wel bedoeld was om zienswijzen op te halen. Informatienota’s moeten dus een duidelijk onderdeel krijgen “wat vragen wij van de raad”? En in raadsvoorstellen staan feitelijk voldongen besluiten vermeld, met argumenten en kanttekeningen. Maar mogelijke alternatieven en de afwegingen daarbij ontbreken veelal. Raadsvoorstellen zouden, eventueel via een begeleidend memo , met name voor de commissiebehandeling, duidelijker de alternatieve keuzes, en de argumenten waarom daar niet voor wordt gekomen, moeten schetsen zodat er ook debat kan zijn over welke keuze als beste gemaakt kan worden. Wij zijn wel benieuwd naar de opvattingen van de overige fracties hierover.

Het gezin centraalAls het om jeugd gaat, staat voor de ChristenUnie-SGP het gezin centraal. De afgelopen jaren hebben we daar bij herhaling aandacht voor gevraagd. We vinden het teleurstellend, dat zowel in de kadernota als in het coalitieakkoord er kennelijk geen visie is op de rol van ouders of het gezin. Een gemiste kans, waar we in de commissie scherp de nadruk op gelegd hebben. We hebben dan ook goed geluisterd naar de verantwoordelijk wethouder, die in de commissie heeft aangegeven “de rol van het gezin essentieel te vinden”. Wij verwachten dan ook in de begroting een duidelijke passage hoe dit college daar invulling aan gaat geven en met welk budget zij dat beleid in 2019 en later gaat uitvoeren.

De stijgende kosten voor de jeugdhulp, mede door te toename van het beroep op de jeugdhulp, baart ons ook zorgen. Maar nog meer zorgen maken we ons over het feit, dat kennelijk de analyse ontbreekt waar die toename door wordt veroorzaakt. En dan bedoelen we niet dat het aantal hulpvragen toeneemt, maar de achterliggende oorzaken waardoor dat wordt veroorzaakt.  De ChristenUnie-SGP is van mening dat het college deze analyse met grote spoed moet aan uitvoeren. Wij willen de uitkomsten daarvan bij de begrotingsbehandeling betrekken.  Per slot van rekening is er op dit moment een structureel gat van 1 miljoen euro tussen het budget en de werkelijke kosten.

Voor een zorgzame samenleving en gemeenteIn februari is op het initiatief van de ChristenUnie-SGP een lokaal manifest “Waardig Ouder Worden” door, inmiddels elf, organisaties ondertekend. Daaronder een vijftal politieke partijen. Drie van de vier coalitiepartijen hebben daar ook hun handtekening ondergezet. Op onderdelen, zoals de dementie-vriendelijke gemeente en het ondersteunen van mantelzorg bijvoorbeeld via respijtzorg, worden al stappen gezet. Maar op andere onderdelen zullen we nog stappen moeten zetten. Bijvoorbeeld op het gebied van eenzaamheidbestrijding. En daar kan juist het maatschappelijk middenveld, via vrijwilligers, veel betekenen. Daarom is het jammer, dat deze coalitie het innovatiebudget niet doorzet na 2018. Voor 2018 is er nog een restant van 2017 beschikbaar van ca € 147.000, maar voor de jaren 2019 en verder niet meer. Wij zullen dus een amendement indienen om ook in 2019 een innovatiebudget van € 150.000 in de begroting op te nemen voor het sociaal domein.

Een ander onderwerp is de huisvesting, niet alleen voor jongeren en starters (hoe belangrijk ook), maar ook voor ouderen. We horen steeds meer dat senioren aan het nadenken zijn over hun woontoekomst, waarbij ze aanlopen tegen het probleem dat er te weinig passende seniorenhuisvesting beschikbaar is. Zowel koop als huur, en zeker niet alleen in de sociale sector, maar vooral ook dicht bij voorzieningen en met (eventueel op termijn) de mogelijkheid van zorg aan huis. Wij vragen het college om vooruitlopend op de begrotingsbehandeling een inventarisatie te maken van de reeds beschikbare seniorenhuisvesting (al dan niet met zorg) in onze gemeente en om stappen te zetten naar een Lokaal Ouderenwoonakkoord.

Tijdens de Dag van de Zorgvrager van begin 2017 bleek ons dat veel ouderen op zich tevreden zijn met het WMO-voorzieningenniveau in onze gemeente. Tegelijkertijd horen we dat er ook mensen zijn die vastlopen op de bureaucratie en het ontbreken van flexibel omgaan met hulpvragen. Datzelfde beeld komt, als landelijk patroon, ook naar voren in het recent verschenen rapport “Zorgen voor burgers” van de Nationale Ombudsman,

Zowel de kadernota als het coalitieakkoord steken vooral in op de zelfredzaamheid van mensen, maar gaan daarbij voorbij aan het feit dat veel mensen aanlopen tegen muren van bureaucratie, niet met elkaar afstemmende instanties, verordeningen en regels die vooral aangeven wat niet kan, etc… Te vaak nog horen wij dat vooral waar meerdere problemen spelen of waar acute hulp geboden is, en het netwerk ontbreekt, mensen in de knel komen te zitten. Die zelfredzaamheid is wat ons betreft een blinde vlek. Eigen kracht werkt niet altijd en wij pleiten voor een cultuuromslag bij bestuur en organisatie. Geef ambtenaren de ruimte om te experimenteren. Zorg dat een deel van het sociaal domein beschikbaar is via een calamiteitenpot om noodsituaties snel op te kunnen lossen. En zorg dat de clientondersteuning verbetert zodat mensen echt geholpen worden in het doolhof van de regelgeving.  Ondersteun en werk samen met lokale initiatieven, zoals de recent gestarte stichting “Gezinsbuddy”. We hopen dat we in de begroting hierover heldere beleidsvoornemen terugvinden.

Aan het werkDe ChristenUnie-SGP heeft de afgelopen jaren meermalen aandacht gevraagd voor een passend beleid om de aansluiting van werkzoekenden en werkgevers te verbeteren. Bij de begroting van 2018 hebben we daar een motie voor ingediend, die door de raad is aangenomen en in april jl heeft het vorige college aangegeven wat daar inmiddels mee is gedaan.

Uit de recent verschenen monitor sociaal domein blijkt dat de aantallen mensen in een uitkering alleen maar oplopen, wat tegenstrijdig is met de economische ontwikkeling.

Uit de beantwoording van onze vragen naar aanleiding van de kadernota over het werkcentrum zien we nog teveel  dat de organisatie blijft hangen in sollicitatie- of vergelijkbare vaardigheidstrainingen.  En dat het werkcentrum nog steeds niet goed functioneert, ongeacht de oorzaken die in de monitor worden benoemd. De ChristenUnie-SGP vindt dat de raad beter geïnformeerd moet worden over de ontwikkelingen rondom het werkcentrum en het terugdringen van de werkeloosheid en vraagt het college de raad per kwartaal een voortgangsrapportage te verstrekken, die ons inzicht geeft in resultaten, de gesignaleerd knelpunten en de genomen maatregelen. Graag zien we hierover een toezegging van het college.

Het werkcentrum verwacht van mensen dat ze zelf met concrete voorstellen komen, maar bij de keuze van een loopbaanswitch is vaak wat hulp nodig. Wat ons betreft dan moet de focus liggen op loopbaanonderzoek in combinatie met een adequate omscholing. Juist ook naar banen waarvoor bijvoorbeeld MBO of HBO niveau gevraagd wordt. Dat kan de gemeente niet alleen, maar daar zal een samenwerkingsverband met ondernemers en onderwijsinstellingen voor nodig zijn. De ChristenUnie-SGP roept dit college op met partijen aan tafel te gaan om te komen tot een Plan van Aanpak om hiermee ook zo snel mogelijk te voorzien in geschikt personeel voor de vele vacatures in de zorg, techniek, etc…. Ook bij de behandeling van de kadernota en bij de bespreking van de plannen rondom PAUW hebben we hier opnieuw aandacht voor gevraagd. Daarbij is het voor ons van groot belang dat ook specifieke doelgroepen zoals 50+-ers en statushouders hierin mee genomen worden. Kan het college aangeven wat zij op korte termijn hieraan gaat doen?

En daar zal ook budget voor beschikbaar moeten zijn, wat niet past bij de dalende bedragen voor re-integratie zoals aangegeven in de bijlage bij de beantwoording van onze vragen over de kadernota. Wij verwachten dus in de begroting een beleidsintensivering te zien rondom re-integratie.

De kadernota spreekt ook over “coherente branding en promotie van De Ronde Venen”. Een mooi initiatief, wat ook tot werkgelegenheid in de recreatie en horeca kan leiden, maar waarbij het ons onduidelijk is hoe dit inhoud moet krijgen. Onze gemeente heeft niet eens een VVV. Afgezien van een TIP Vinkeveen ontbreekt een goed gestructureerde informatie over recreatie en toerisme in de volle breedte van onze gemeente. De ambitie uit de kadernota komen we overigens niet tegen in het coalitieakkoord. Hoe denkt het huidige college over de recreatieve ambitie. Daarbij zijn innovatieve (meertalige) websites, informatiepanelen, informatie-apps, foldertafels bij recreatie-ondernemingen, maar ook recreatieve arrangementen door samenwerking van ondernemers, wat ons betreft, van groot belang.  Er zijn prima voorbeelden in ons land waar deze slag, ook met gebruikmaken van moderne technologie, al is gemaakt.

Een leefbare omgeving voor al onze inwonersTen aanzien van mobiliteit, ondersteunt de ChristenUnie-SGP de gedachte van het coalitieakkoord om te komen tot een strategisch plan openbaar vervoer. Ook zijn wij positief over het doortrekken van de fietsverbinding over de ringdijk tussen Wilnis en Mijdrecht.

Aanvullend hebben wij met betrekking tot mobiliteit twee concrete voorstellen, die als doel hebben om het gebruik van de fiets verder te bevorderen. Allereerst zouden wij op meer plekken de fiets voorrang willen geven boven de auto, met name in de bebouwde kom bij doorgaande fietspaden. We denken dan bijvoorbeeld aan de kruising Oosterlandweg/Viergang of de kruising Molenlang-Padmosweg/Bozenhoven. We zullen hier een motie voor indienen.

Ook hebben wij nagedacht over de verkeersdrukte rondom de Rondweg in Mijdrecht, nu er binnenkort een woonwijk bijgebouwd gaat worden. We constateren dat op een gebied van ca 500 meter er minstens 4 oversteekplaatsen zijn, terwijl de Rondweg één van onze drukste gemeentelijke wegen is. En die drukte zal alleen maar toenemen. Bij de informatiebijeenkomst over de grondexploitaties hebben we ervoor gepleit om te onderzoeken over geen fiets/voetgangers-brugverbinding over de Rondweg gemaakt kan worden. Wij willen daar nader onderzoek naar en dienen hier een motie voor in.

Met betrekking tot verduurzaming staat ons land voor grote uitdagingen. Op korte termijn moeten zoveel mogelijk huizen van het gas af. Voor nieuwbouwwijken zal dat binnenkort standaard zijn, maar het knelpunt zit in de bestaande bebouwing, vaak eigendom van particulieren. Hier moet iets extra’s gebeuren, waar de gemeente aanjager en ondersteuner kan zijn.  Welke concrete voornemens heeft het college hierover? We zien dat in de begroting  graag terug.

De kadernota schetst onder het kopje “Transitie Elektriciteit” een aantal te nemen maatregelen, waarbij ons op basis van het coalitieakkoord onduidelijk is of het nieuwe college die richting onderschrijft. De ChristenUnie-SGP wil wel aangeven, dat we voorzichtig moeten zijn met het inzetten van grote volumes zonnevelden. We pleiten ervoor de methode van de Zonneladder te hanteren en verwijzen daarbij bijvoorbeeld naar de “Handreiking Beleid en Criteria voor Zonnevelden”  van de Gelderse Natuur en Milieu Federatie.

Eén van de grootste uitdagingen de komende jaren is de invoering van de Omgevingswet. De ChristenUnie-SGP heeft het gevoel dat dit vooralsnog voornamelijk een “ambtelijk spel” is en dat de raad daar nog weinig in betrokken is. Wij pleiten ervoor om, net zoals we bij de transformatie van het Sociaal Domein hebben gedaan, een raadswerkgroep te benoemen, die in samenspraak met betrokken ambtenaren zich de komende tijd gaat buigen over de betekenis van de invoering van deze nieuwe wet. We zijn benieuwd naar de opvatting hierover van andere fracties.

Ons en uw geldDe kadernota is een richtinggevend document voor de begroting. De begroting gaat zowel over het te voeren beleid, maar ook over het geld van de gemeente. En dus eigenlijk het geld van 43000 inwoners. Zou het nu geen goed idee zijn om die inwoners daar meer bij te betrekken? Een paar jaar geleden hebben we een inwonersraadpleging rondom de begroting georganiseerd, die door de aanwezigen als zeer positief werd ervaren. De ChristenUnie-SGP is geen voorstander van referenda, waarin de inwoner een ongenuanceerd “ja” of “nee” mag geven. Wij zien veel meer in het gesprek met de inwoner over de koers voor de toekomst. En daarom stellen wij voor om jaarlijks de inwoner hierbij te betrekken, maar dan bij de kadernota omdat daarmee de koers voor het daaropvolgende jaar wordt uitgezet. Wij zullen hier een motie voor indienen.

Hoewel de ontwikkeling van de algemene reserve er erg gunstig uit lijkt te zien, bepleit de ChristenUnie-SGP voorzichtigheid. De joodse koning Salomo deed dat in al zijn wijsheid ook al toen hij schreef “In de schoot geworpen rijkdom is weer snel verdwenen, gestage groei maakt rijk”[1]. Recent hebben we een maartcirculaire langs zien komen, die van grote invloed is op de reservepositie van de gemeente. Dat geldt ook voor het resultaat van de jaarrekening 2017 met een netto overschot van ca 5 miljoen. Maar tegelijkertijd zien we een aantal nieuwe taken op ons afkomen, waarbij het onduidelijk is hoe de financiering daarvan is geborgd. We hebben kennis genomen van de informatienota afgelopen week hierover. In die nota wordt overigens nog gezwegen over het door ons gesignaleerde tekort van 1 miljoen op de jeugdhulp, die naar ons oordeel voorlopig wel eens een structureel karakter zou kunnen krijgen. De ChristenUnie-SGP wil dus voor de begrotingsbehandeling volstrekte duidelijkheid hebben over de impact van deze circulaire, de financiële ontwikkelingen  in het sociaal domein en de nieuwe taakstellingen voor de gemeente.  

Daarbij is wat ons betreft voorzichtigheid geboden wat betreft het besteden van de mogelijk extra middelen. Temeer daar het naar ons idee goed is om ook wat extra buffer aan te houden in verband met de (verplichte) tussentijdse winstnemingen in de grondexploitaties. Het laatste wat wij willen is een scenario zoals in 2011 naar aanleiding van het DHV rapport toen maatregelen genomen moesten worden die minder dramatisch geweest zouden zijn als in de jaren daarvoor wat voorzichtiger met de reservepositie was omgesprongen.

Tot slotIn deze algemene beschouwingen hebben we aandacht willen geven voor goede zorg, zowel voor jeugd, ouderen als de mensen die langs de kant staan maar ook aan een leefbare omgeving. We zijn ons ten volle bewust, dat we mooie voornemens kunnen hebben, maar dat het mensenwerk is met alle gebrekkigheid van dien. Toch maakt ons dat niet moedeloos, want de ChristenUnie-SGP bedrijft politiek in het volle besef dat we dit niet uit eigen kracht hoeven te doen.  

Laat uw hand mij te hulp komen, ik heb gekozen voor uw regels. Ik verlang ernaar dat u mij redt, HEER, uw wet verheugt mij.[2]

[1] Spreuken 13 vs 11.

[2] Psalm 119 vs 173 en 174

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.