Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

860 documenten

Begroting 2024 en het ‘ravijnjaar’ 2026

Progressief Westerveld Progressief Westerveld D66 CDA Westerveld 08-11-2023 12:54

Namens Progressief Westerveld was fractievoorzitter Michiel van de Kasteelen content met de “burgerlijke ongehoorzaamheid” van het College (en bijna de hele VNG) over het naderende ‘ravijnjaar’ 2026. Het kan niet zo zijn dat de rijksoverheid de gemeenten straks echt kapot bezuinigt. Hierbij zijn hele eerste termijn:

Voorzitter,

Wat mij betreft staan we vandaag binnen het uur weer buiten. Niet omdat ik niet in zou zijn voor een scherp debat of voor een gezellige avond, maar omdat mij inmiddels duidelijk is geworden, dat deze begrotingsraad zich voor geen van beide echt leent. Nu we de algemene beschouwingen bij de begrotingsbehandeling hebben afgeschaft, krijgt u dus geen bespiegelingen van onze kant over verantwoordelijkheid, over optimisme 2.0, of over het afschaffen van ‘stippen aan de horizon’. We beperken ons tot de begroting 2024 zelf.

Laatst was ik te gast in het illustere gezelschap van de auditcommissie en daar begon ik langzaam maar zeker iets te begrijpen van de nieuwe Planning en Control cyclus, die strakker is vorm gegeven dan hier een aantal jaren gebruikelijk was. Bij een vorige gelegenheid heb ik al mijn welgemeende complimenten gegeven aan de wethouder Financiën en aan de ambtelijke organisatie. Zaken zijn gestroomlijnder; interne procedures en controles zijn beter op orde. En als ik kijk naar deze Begroting 2024, dan is die behoorlijk beter ingericht en leesbaar dan de Kadernota van afgelopen juli. Achteraf gezien heb ik toch wel spijt over mijn voorstem bij die Kadernota; dat was eigenlijk een verkeerd signaal.

Natuurlijk, de Begroting is in principe allesomvattend. Dus zou je op heel veel zaken in kunnen gaan, vragen kunnen stellen bij formuleringen van beleid; amendementen indienen. Het meest opvallend bij dit soort stukken is toch altijd weer, dat veel hoofdzaken ontbreken en er veel kleinere zaken aan de orde komen. Ik zeg niet ‘onbelangrijker’, maar kleiner. Dat is een bekend verschijnsel: de echte grote kwesties vermijden, want waar moet je beginnen? Het is niet echt een verwijt, maar een constatering, die niet alleen het College betreft, maar ook onszelf als Raad.

Nu er eigenlijk geen fractie meer is, die pleit voor een kleinere overheid (integendeel), en nu er ook niet meer echt wordt ingezet op een lager budget met lagere lasten (want hoe zou dat kunnen?), hoeven we daarover dus geen principiële discussies meer te voeren. Het probleem aan de personele kant is al enige tijd niet meer het daarvoor beschikbare bedrag, maar de vraag waar je de mensen vandaan moet halen. Daarbij baart het verloop in de ambtelijke organisatie ons overigens wel zorgen.

Voor wat betreft de beschikbare middelen is het gesprek ook al gevoerd bij de Kadernota. Dat was en is straks weer het moment waarop we naar de hoogte en verdeling van de Onroerend Zaak belasting kunnen kijken, waarop we de systematiek van de Toeristenbelasting onder de loep kunnen nemen of de door ons al eerder aan de orde gestelde hoogte van de Forensenbelasting. Niet nu dus.

Blijft over de kwestie van het leeuwendeel van de inkomsten: de bijdrage uit de rijksbegroting. Met een VVD-premier, een CDA Minister van Binnenlandse Zaken en een D66 Minister van Financiën is het natuurlijk de vraag hoe die fracties aankijken tegen de hardnekkigheid waarmee dit kabinet de gemeentelijke financiële positie richting het ravijn blijft dirigeren. Ik ben het volledig eens met de burgerlijke ongehoorzaamheid van dit College (en van het overgrote deel van de gemeentebesturen in dit land) ten aanzien van de meerjarenplanning voor de jaren 26 en 27. Als je nu voor die jaren een sluitende raming zou construeren, ben je geen knip voor de neus waard.

Wij gaan dus niet in detail in op de verschillende programma’s, de beleidsvoornemens daarin, de onderbouwing daarvan. De kaders daarvoor zijn al vastgelegd. Maar zelfs als je het zou willen, is er – als gezegd – geen beginnen aan.  Kijkend naar de uitgavenkant valt wel één ding op. Het enorme terrein van het Sociaal Domein, is goed voor een fors aandeel in onze uitgaven. Het is daarnaast ook de grootste bron van onzekerheid, zelfs binnen een begrotingsjaar (we komen daar bij de bespreking van de 2

Bestuursrapportage nog wel over te spreken). Maar als je kijkt naar onze debatten in de Raad, dan is het geen regelmatig onderwerp van gesprek. Natuurlijk, het beïnvloedbare deel van de uitgaven daarvoor is beperkt. Maar mijn fractie mist toch wel de reflectie op al die elementen, die tezamen dat Sociale Domein vormen. Hoe kijkt de wethouder daar tegenaan?

Afrondend, voorzitter. In de auditcommissie kwam de suggestie langs om de bespreking van de begroting rond deze tijd van het jaar gewoon een agendapunt te maken op een reguliere raadsvergadering. En die gedachte is bij mij wel geland, moet ik zeggen. In deze vorm is zonde om hier een hele avond aan te besteden. Maar misschien maken mijn collega’s het straks toch nog wat spannender. Hoe dan ook, als we dat zo doen, legt dat een des te grotere druk op de bespreking van de Kadernota, want dan is dat het enige moment in het jaar voor het langere termijn perspectief. En niet alleen op de bespreking, maar vooral op de Kadernota zelf. Het document, zoals we dat voor ons hadden in juli, voldeed daarvoor geenszins. Ik wil hierbij dan ook nogmaals aandringen op een fundamentele verbetering daarvan.

Samen kunnen we het verschil maken.

D66 D66 DENK Nederland 04-03-2023 16:15

De situatie is niet hopeloos. Dat spreekt alleen al uit het feit dat we hier vandaag samen zijn.

Big tech

In de zoektocht naar een weg vooruit kijk ik nadrukkelijk naar big tech. Op hun platforms zijn vrouwen en minderheden aangeschoten wild. Denk aan de perverse algoritmes die opruiende, haatzaaiende of illegale berichten een megafoon geven. De winsten zijn voor de techreuzen, de kosten voor de maatschappij. Wat mij betreft gaan we zulke algoritmes verbieden, want deze online sentimenten vinden altijd hun weg naar het echte leven. Daarmee vormen ze een bedreiging voor onze samenleving.

Samenleving

Maar er is meer wat we kunnen doen. Wat de samenleving kan doen. We moeten ons blijven uitspreken. Het gesprek blijven voeren. De confrontatie aan blijven gaan. En als we straks in het stemhokje staan, kunnen we ons rode potlood gebruiken om op een vrouw te stemmen. Of op een man met een warm hart voor de vrouwenzaak.

We kunnen met datzelfde potlood extreemrechtse en conservatieve politici uit de provinciebesturen houden. En als we dan het stemhokje uitlopen, kunnen we de moed vinden om onszelf uit te spreken. Want de stilte van omstanders is vaak pijnlijker dan de opmerking zelf.

Vrijheid behouden door coronatoegangsbewijs uit te breiden

D66 D66 Nederland 03-11-2021 18:06

Voorlopig geen freedom day. Toch ben ik blij dat het kabinet kiest voor maatregelen waardoor wel álles open blijft. Dat je met test, vaccinatie of bewijs van immuniteit gewoon overal naartoe kan.

Maar! Willen we dit behouden, dan moet de vrijblijvendheid er wel echt vanaf. Dat zegt ook het OMT: het werkt alleen als er gehandhaafd wordt. Nogal logisch! Dus kijk ik naar deze minister.

Toen het toegangsbewijs werd ingevoerd was er meteen het beeld van: waarom zou ik het doen als er toch niet op gehandhaafd wordt?  Eén derde van de horecaondernemers controleert niet. Sommige burgemeesters treden stevig op, maar in meerdere grote gemeenten zijn nauwelijks boetes uitgedeeld of plekken gesloten.

Hoe gaat de minister dit een topprioriteit maken? Hoe helpt hij de burgemeesters? Wordt er wederom extra geld vrijgemaakt voor handhaving? En wat is met het eerste bedrag gebeurd? Is het al op? Heeft het geholpen? Zijn er extra mystery guests ingezet?  Hebben we horeca voldoende ondersteund met een extra iemand bij de ingang? Veel vragen dus.

En die zijn er ook bij de buitensport bij amateur verenigingen. Burgermeesters geven aan dat dit lastig uitvoerbaar is. Ik hoor graag hoe het kabinet er tegen aankijkt.

De tijd dringt nog steeds!

D66 D66 Gemert-Bakel 20-09-2021 17:24

Afgelopen week lazen we in de krant dat het college van B en W van Gemert-Bakel weer een actieve rol wil vervullen op de woningmarkt.

We zullen het maar zien als een, enigszins verlate, reactie op een motie van VVD/D66  (met spoed 100 nieuwe sociale huurwoningen) die begin juli door de raad is aangenomen. Maar niet voordat op pijnlijke wijze werd blootgelegd in een overleg met Woningbouwstichting Goed Wonen dat in de nabije toekomst weinig tot geen sociale huurwoningen meer worden bijgebouwd.

Dat is in lijn met we weten over de woningbouwplanning (Stavaza) zoals die in juni werd gepresenteerd aan de commissie ruimte en mobiliteit. Nadat in het eerste kwartaal van dit jaar nog 12 sociale huurwoningen zijn gerealiseerd, zitten er slechts 44 sociale huurwoningen in de pipeline (waarvan 10 door WGW).  Het betreft bouwinitiatieven die nog allerlei procedures moeten doorlopen. Daardoor is het maar de vraag wanneer de bouw dan echt kan gaan plaatsvinden. Slechts 5 van deze huurwoningen staan gepland buiten Gemert kern (i.e. Bakel). 

Wij zijn verheugd dat het college een actieve rol wil gaan vervullen op de woningmarkt: vaker zelf (weer) bouwgrond aankopen, WGW eerder betrekken bij nieuwbouwplannen en intensiever overleggen met projectontwikkelaars. Wij steunen deze initiatieven van harte maar vinden wel dat er meer moet gebeuren.

In onze gemeente zijn tal van mogelijke projecten die maar niet overgaan tot bouw vanwege trage procedures. Deze procedures binnen de gemeentelijke organisatie zouden verbeterd, efficiënter en transparanter kunnen worden gemaakt.

Wij vinden ook een verbetering van de informatievoorziening wenselijk. Weten we eigenlijk wel voldoende over de huidige woningvoorraad in verhouding tot de huidige en toekomstige woonbehoefte? In onze woonvisie staat dat 25% van de nieuwbouw moet bestaan uit sociale huur. Maar waar komt dat cijfer vandaan? De woningmarkt is dynamisch en daarom is voortdurende monitoring ervan nodig om tot doeltreffend beleid te komen.  Meten is weten.

Over woonbehoefte gesproken: ik spreek afgelopen tijd herhaaldelijk mensen die zich afvragen waarom een initiatief als het ecodorp in Boekel (ook steeds meer in andere gemeenten) daar wel gerealiseerd kan worden maar niet in Gemert-Bakel. Er bestaat hier echt wel belangstelling voor maar de gemeente lijkt hierin weinig faciliterend en proactief op te treden. Dit geldt ook voor initiatieven ten aanzien van tiny houses.

We zouden ook meer gebruik kunnen maken van kennis opgedaan bij andere gemeenten. Zo zijn er al veel gemeenten die ruimhartiger beleid voeren inzake het bouwen van (mantel)zorgwoningen voor ouderen die nu nog niet zorgbehoevend zijn maar wel binnen enkele jaren. Dit kan voor extra doorstroming op de woningmarkt zorgen.

Mocht u ideeën hebben over het verlichten van de woningnood, al dan niet “out of the box”, dan horen wij dat graag van u. Ook andere reacties zijn welkom!

Laurens van den Berg

06-51976022

info@d66gemert-bakel.nl

Het bericht De tijd dringt nog steeds! verscheen eerst op Gemert-Bakel.

Wethouder Financiën in Coronatijd

D66 D66 Enschede 28-08-2021 14:14

Enschede heeft perspectief nodig. Samen bouwen aan de toekomst door en uit de crisis. We moeten investeren in de stad om onze inwoners en ondernemers kansen te bieden. Na jaren van bezuinigingen is de rek er wel uit.

Er is stevig gelobbyd bij het Rijk om meer middelen voor de gemeenten vrij te maken in het Gemeentefonds. Dat lijkt nu eindelijk resultaat te krijgen, alhoewel het Rijk nog niet op alle punten duidelijkheid geeft, zolang er geen nieuwe regering is gevormd. Als wethouder vind ik het enorm belangrijk om de grote sociale en financiële uitdagingen aan te gaan en anticyclisch te investeren in de stad.

Te weinig middelen van het Rijk

De begroting van Enschede heeft een omvang van zo’n 750 miljoen Euro. Daar doet Enschede veel mee, heel veel. Tot 2020 werd bezuinigd om het gemeentelijk huishoudboekje op orde te krijgen. Dat was nodig als gevolg van de financiële crisis, maar vooral omdat het Rijk te weinig middelen beschikbaar stelde voor gemeenten. Dat betekende voor Enschede dat extra middelen werden ingezet in het sociale domein ten koste van het fysieke domein. Maar daar kan, zoals gezegd, verandering in komen.

Geen extra bezuinigingen

Het meerjarenbeleid wordt ieder jaar voor het zomerreces uitgestippeld in de zogenoemde Zomernota. Daarin geeft de Gemeenteraad de contouren aan voor de begroting die na het reces tot stand komt.

De Zomernota voor 2020 kreeg van mij de veelzeggende titel Coronanota. Een pandemie van deze omvang was ongekend. Voor mij stond vast dat we onze inwoners door de crisis zouden helpen. Geen nieuwe bezuinigingen en zoveel mogelijk de gevolgen beperken. De raad stemde in met het voorstel om geen verdere bezuinigingen door te voeren. Dat was een mooi moment: mijn eerste door de raad vastgestelde nota. Ook werd unaniem ingestemd met de motie Wederopbloei, waarbij een fonds werd gevormd om de veerkracht van de stad financieel te ondersteunen. Bij de begroting kon daar 600K euro voor worden vrijgemaakt.

Niemand wist wat de toekomst ons zou brengen en dat is in zekere zin nog steeds het geval. Toch tekenen zich inmiddels een aantal contouren af. Zo kwam het Rijk de belofte om de financiële gevolgen te compenseren ruimschoots na.

Investeren in de stad

Bij mij groeide het besef van de noodzaak om anticyclisch te investeren. In eerste instantie om het aantal banen dat zou verdwijnen te compenseren. Dat bracht mij tot het voorstel om te kijken in hoeverre het mogelijk zou zijn om projecten naar voren te halen, te versnellen, zodat er meer banen bij komen. Inmiddels is duidelijk dat ook de woningmarkt onder grote druk is komen te staan. Dat vraagt eveneens om investeringen. Al bij de begroting voor 2021 lukte het om de plannen voor Centrum Kwadraat mee te nemen, evenals het plan Rondkomen met je Inkomen. Daarmee wordt én in de fysieke kant én in de sociale ambitie van de stad geïnvesteerd.

Ook de Zomernota 2021, waarin een Investeringsagenda is opgenomen, is begin juli door de Raad aangenomen.

Het Gemeentefonds

Het Rijk heeft inmiddels een voorstel ontwikkeld om de financiële middelen, die aan de gemeenten worden toegerekend, op een nieuwe manier te berekenen: te herijken. Binnen de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) en de G40 (40 grootste gemeenten) voeren we gesprekken over de wijze waarop en de gevolgen voor onze stad. De discussie is nog niet afgerond. Toch zijn de signalen inmiddels positief te noemen.

Enorm tekort middelen jeugd

Een belangrijk punt hierbij is het structurele tekort op de middelen voor de jeugd. In 2015 heeft de decentralisatie van de uitvoering van de Jeugdwet plaatsgevonden terwijl de middelen met 40% gekort werden. Het was voorspelbaar dat daardoor een enorm knelpunt zou ontstaan. Inmiddels is berekend dat het landelijke tekort meer dan 1,5 miljard euro bedraagt. Er moest een arbitrage aan te pas komen om het Rijk in beweging te brengen. De demissionaire regering heeft nu voor 2022 de tekorten aan de middelen voor jeugd toegevoegd. Het gaat voor Enschede om een kleine 16 miljoen euro. Voor de invulling van de structurele middelen voor de jaren erna wordt gewacht op de nieuwe regering. Dat is uiterst ongelukkig voor alle gemeenten die in oktober de begroting voor 2022-2025 moeten indienen. Het maakt nogal verschil of structureel met een verhoging van 16 miljoen kan worden gerekend. De bezuinigingskramp ligt weer op de loer.

Stand van zaken herijking

Daarnaast speelt de herijking van het gemeentefonds. De afgelopen week is bekend geworden dat de nu gehanteerde berekening voor Enschede leidt tot een structurele verbetering van onze financiële positie. Het is nog niet definitief*, maar de nieuwe berekening komt uit op €46 per inwoner op jaarbasis erbij. Weliswaar gefaseerd ingevoerd, maar op basis hiervan zou vanaf 2023 2,5 miljoen, 2024 5 miljoen en 2025 7,5 miljoen voordeel gelden in onze begroting.

In dat geval komt er meer ruimte om én onze Investeringsagenda én onze voorzieningen op te pakken. En natuurlijk blijven we ook inzetten op het sociale domein. Zoals we dat de afgelopen jaren met overtuiging hebben gedaan.

*Eerdere herverdelingen leidden bij het definitieve resultaat uiteindelijk tot afwijkende cijfers.

Het bericht Wethouder Financiën in Coronatijd verscheen eerst op Enschede.

Maidenspeech Hanneke van der Werf: “Schijnveiligheid mag echte veiligheid nooit verdringen.”

D66 D66 Nederland 01-07-2021 10:36

Waar wordt Nederland veiliger van? Dat is de vraag die vandaag voorligt.

In 2014 stapte ik als raadslid de politieke arena binnen als woordvoerder Veiligheid. Hier zo’n honderd meter verderop, in het Haagse stadhuis. Voor de kenners: het IJspaleis. Die zomer zag je hier in de stad de gevolgen van de oorlog die zich in Syrië en Irak afspeelde.

Op het Hobbemaplein verzamelden zich voorstanders van het IS-regime, die luid en duidelijk hun steun betuigden aan de jihadi’s die naar het Midden-Oosten trokken.

Vrouwen, ook uit deze stad, reisden hen achterna. Met een mengeling van boosheid, walging en verwondering sloeg ik het gade.

En ik was niet de enige.

Het conflict, de aanslagen en de vluchtelingenstroom die het veroorzaakte, werkten door in de politieke gemoederen en verhoudingen. De premier van Nederland zette toen de toon: Jihadisten kunnen beter creperen in de woestijn, dan hier in Nederland voor de rechter verschijnen. Daarmee was de toon gezet: You’re either with us, or you’re against us. De werkelijkheid werd gereduceerd tot identiteitspolitiek. Welkom in de wereld van de nieuwe verzuiling.

En de loopgraven zijn inmiddels overzichtelijk geworden. Wie voor het klimaat redden is, is tegen zwarte piet. Wie tegen immigratie is, is voor de Brexit. En zo gaat het in het veiligheidsdebat maar al te vaak. Er wordt een positie ingenomen en met man en macht verdedigd, voordat de vraag is gesteld: waar wordt Nederland nou echt veiliger van?

Die vraag wil ik tijdens mijn Kamerlidmaatschap wel stellen. Omdat politici meer zijn dan een spreekbuis van de onderbuik. Omdat politici de verantwoordelijkheid hebben om moeilijke keuzes te maken, ook als dat electoraal niet uitkomt. En omdat schijnveiligheid echte veiligheid nooit mag verdringen.

Wethouder van Gils legt rekening Coronacrisis niet bij de Rotterdammer

D66 D66 Rotterdam 25-06-2021 10:32

Deze maand is de voorjaarsnota van de Gemeente Rotterdam gepresenteerd. Daarin staan de plannen die het college voor de stad heeft omschreven. Het College legt de rekening niet bij de Rotterdammers meer, maar wil de stad uit de crisis investeren: “Juist nu het einde in zicht lijkt, willen we Rotterdam en zijn inwoners sterker uit de crisis laten komen,” aldus wethouder Arjan van Gils.

Veerkrachtige stad In de onlangs gepresenteerde voorjaarsnota staat omschreven hoe de Gemeente Rotterdam de stad uit de crisis wil investeren. Onder de noemer ‘Rotterdam. Sterker Door’ wordt 114 miljoen euro geïnvesteerd in de economie; dit wordt onder andere gebruikt om het woningtekort op te lossen. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in vernieuwing, ondernemerschap en duurzaamheid.

Gelijke kansen voor elke Rotterdammer Om de veerkracht van de stad te vergroten, is het van belang dat ook in de Rotterdammer zelf wordt geïnvesteerd. Via Scholingsvouchers krijgen werkzoekenden de kans om zich bij te scholen, en verschillende groepen krijgen extra hulp bij de aanpak van armoede en schulden.

“Een veerkrachtige stad krijg je door te investeren in mensen, samenwerkingen en innovaties waarbij we niet alleen herstellen van afgelopen jaar, maar ook verder de toekomst in kijken… We leggen de rekening van de coronacrisis niet neer bij de Rotterdammer. Juist nu het einde in zicht lijkt, willen we Rotterdam en zijn inwoners sterker uit de crisis laten komen,” aldus wethouder Arjan van Gils.

De voorjaarsnota zal op 6 en 8 juli in de raad behandeld worden.

Het bericht Wethouder van Gils legt rekening Coronacrisis niet bij de Rotterdammer verscheen eerst op Rotterdam.

Kandidaatstelling voor Gemeenteraadsverkiezingen 2022

D66 D66 Groningen 06-06-2021 11:39

Het lijkt nog heel ver weg, maar de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 komen snel dichterbij. Afgelopen week is bekend geworden dat Tom Rustebiel door de leden is verkozen tot lijsttrekker. Bekijk de video hier.

Nu komt het er op aan om een lijst met sterke kandidaten samen te stellen. Afgelopen donderdag 3 juni organiseerde het bestuur een online informatie avond voor geïnteresseerden voor het raadslidmaatschap.

Heb je ambities maar wil je eerst nog vragen stellen? Laat het ons weten!

Een profielschets voor kandidaat-raadsleden vind je hier: profiel raadslid GR2022

Alle informatie over de vereisten van kandidaatstelling vind je hier: Kandidaatstelling Raadslid GR2022

Vanaf 8 juni kun je je kandidaatstellen als raadslid voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Op 8 juli om 23:59 sluit de termijn weer. Je kunt je kandidaatstelling doorgeven door het volgende formulier in te vullen en te e-mailen naar maarten@d66groningen.com. Het formulier in .doc format kun je opvragen bij Maarten. Formulier: kandidaatstellingsformulier Raadslid GR2022

Het bericht Kandidaatstelling voor Gemeenteraadsverkiezingen 2022 verscheen eerst op Groningen.

Het belang van een diverse fractie

D66 D66 DENK Utrechtse Heuvelrug 07-05-2021 14:21

De Tweede Kamerverkiezingen zijn achter de rug. Landelijk is het nu tijd voor de kabinetsformatie, maar lokaal kijken we alweer vooruit naar de volgende verkiezingen, die voor de gemeenteraad op 16 maart 2022. Het lijkt ver weg, maar we zijn er inmiddels volop mee bezig.

Misschien lijkt het je wel wat, een periode raadslid worden? Misschien overweeg je je kandidaat te stellen.? Of zou je graag wat extra informatie krijgen over wat een raadslid eigenlijk doet?

Diverse en complexe uitdagingen De komende raadsperiode zullen we met een aantal diverse en complexe uitdagingen te maken krijgen, ook op de Utrechtse Heuvelrug. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de toenemende ongelijkheid: wie kan hier (blijven) wonen, hoe geef je kinderen een gelijke start en zorg je ervoor dat iedereen in onze gemeente gezond oud kan worden? Denk aan de uitdagingen van de energietransitie: hoe zorg je ervoor dat iedereen mee kan doen en dat we zorgvuldig omgaan met de inrichting van onze groene gemeente? En denk aan de kloof tussen politiek en inwoner die niet alleen in Den Haag, maar ook lokaal speelt. En dat allemaal tegen de achtergrond van een penibele financiële situatie, want we staan er als gemeente financieel gezien nog steeds niet goed voor.

Het belang van een diverse fractie We hebben dus, ook voor de komende periode, weer een diverse fractie nodig om aan oplossingsrichtingen voor deze en andere problemen te werken. Dat betekent idealiter zoveel mogelijk spreiding: qua gender, leeftijd, culturele achtergrond en qua dorpen. Op die manier denken we het best sensitief te kunnen blijven voor de onderwerpen waar de verschillende inwoners uit de verschillende dorpen van onze gemeente écht van wakker liggen. Dat dat hele diverse onderwerpen zijn, die ook nog eens per dorp behoorlijk verschillen, is gebleken uit de goedbezochte digitale dorpsgesprekken die wij de afgelopen maanden met de fractie en de programmacommissie maakten. Maar daarover in de volgend Nieuwsbrief meer.

Is het iets voor jou? Of het raadslidmaatschap iets voor jou is, valt uit te zoeken. Door bijvoorbeeld een (online) raadsvergadering te bezoeken als er een onderwerp op de agenda staat dat je boeit, door mee te doen met de leergang oriëntatie op het raadslidmaatschap die onze gemeente binnenkort met andere gemeenten organiseert, of door een kop thee te drinken met een raadslid om eens te horen wat hij/zij zoal doet.

Je kunt daarvoor, of voor andere vragen die je hebt, natuurlijk altijd even contact opnemen met één van ons!

Beusberger Waterleiding in Markelo – D66 en SP stellen schriftelijke vragen

D66 D66 Hof van Twente 20-04-2021 12:13

Op 2 maart 2021 nam het College een besluit over het sportpark aan de Endemansdijk in Markelo. Naar aanleiding daarvan stuurden omwonenden een brief aan het College en aan de Raad. Via de griffie ontvingen we op 29 maart een brief die door het College naar de omwonenden is gestuurd met de plannen.

Wat is het plan: Om de gebruiksmogelijkheden van het voormalige sportveld niet te beperken en omdat het Waterschap Rijn en IJssel hier geen specifieke aanvullende wateropgave heeft liggen, wordt de watergang niet ontduikerd. De gemeente blijft eigenaar van de velden, dus indien er in de toekomst andere plannen ontstaan of er vanuit de verenigingen noodzaak is tot uitbreiding van het aantal speelvelden, dan is dat vanuit onze eigendomssituatie mogelijk alsnog te realiseren. Mede hierom wil men de verhuurafspraken voor het voormalige veld 6 ook beperken in duur. Komende maanden wordt onderzocht of er een wandelroute langs de Beusberger Waterleiding kan worden gerealiseerd, vanaf Markelo naar de Schipbeek. Dit moet worden gecombineerd met het aanleggen van een ecologische zone langs de watergang. Mogelijk als onderdeel van het I1 project (insectensnelweg). Bij de herinrichting van de velden 5 en 6 wordt ook aandacht geschonken aan maatregelen om de biodiversiteit te vergroten. Dit vindt plaats in samenspraak met de nieuwe gebruikers.

Op 6 mei 2019 heeft de gemeente een avond georganiseerd om samen met belanghebbenden en omwonenden een plan te ontwikkelen voor de Endemansdijk. Met enthousiasme en betrokkenheid hebben alle aanwezigen die avond vele ideeën, wensen en zorgen geuit om de kansen die er liggen in het gebied te benutten. Ondanks beloften om later dat jaar verder te werken aan een gezamenlijk plan, is het daar nooit meer van gekomen. Inmiddels zijn diverse besluiten genomen in dit gebied zonder belanghebbenden en omwonenden te informeren. Het College lijkt haar eigen plan te trekken, dat ze heeft vastgesteld in de Collegevergadering van 2 maart 2021. Pas nadat omwonenden naar aanleiding van dit besluit een brief stuurden aan de gemeente werden ze geïnformeerd over de plannen. Hierdoor ontstaat het beeld dat de gemeente helemaal niet geïnteresseerd is in het samen ontwikkelen van een plan.

Vragen:

1. Het college heeft in de Visie 2018-2022 een sturingsvisie (Samen doen) geformuleerd, waarbij ze burgers vraagt om mee te denken en mee te doen. Het college wil het actief burgerschap stimuleren. Hoe is bij de plannen rondom sportpark Endemansdijk/ Beusberger waterleiding invulling gegeven aan burgerparticipatie? Wat was daarin de rol van de gemeente, de omwonenden en belanghebbenden? 2. We begrijpen van de omwonenden, dat zij niet tevreden zijn met de besluiten, die zijn genomen. Hoe staat de gemeente daarin? 3. Hoe denkt de gemeente een vervolg te geven aan het proces en de omwonenden en belanghebbenden weer actief te betrekken?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.