Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

89 documenten

DelfSail en Eurocup geven Eemsdelta landelijke uitstraling

VVD VVD Groningen 07-11-2020 07:28

https://eemsdelta.vvd.nl/nieuws/41432/delfsail-en-eurocup-geven-eemsdelta-landelijke-uitstraling

Evenementen als DelfSail en Eurocup zijn evenementen waar we trots op mogen zijn. Het toont aan dat de regio Eemsdelta veel te bieden heeft en dat stralen we met dit soort evenementen landelijk uit.” Aan het woord is VVD-kandidaat op plaats 11, Roy Boxmeer (29). Hij is oprichter en voorzitter van Eurocup en bestuurslid van DelfSail. Twee evenementen van naam. Niet alleen in de regio, maar zelfs ver buiten onze landsgrenzen.

Negen jaar geleden begon Roy Boxmeer samen met een aantal andere twintigers het indoor voetbalevenement Eurocup voor jonge voetbaltalenten van profclubs. Inmiddels is het uitgegroeid tot een evenement waar topteams uit de hele wereld aan meedoen, tot Brazilië aan toe. Jaarlijks komen 10.000 toeschouwers naar Delfzijl. “Het trekt een enorme media-aandacht en dat is goed voor de regio. We hebben hiermee laten zien dat jonge mensen ook iets groots kunnen organiseren,” zegt Boxmeer. Eurocup draait volledig op vrijwilligers. Zo’n 150 mensen zijn een week lang actief om Eurocup in goede banen te leiden. Het evenement omvat inmiddels ook een schoolvoetbaltoernooi, een damestoernooi en pubquizen. Voor iedere doelgroep is er wel iets. Hetzelfde geldt ook voor DelfSail. Ook dat draait op enorm veel vrijwilligers en brengt net als Eurocup veel mensen op de been.

Beide evenementen geven de regio kleur op de wangen en zorgen ervoor dat de Eemsdel- ta-regio ertoe doet. “Juist dit soort evenementen zijn het bewijs dat wanneer we samen ergens de schouders onder zetten, je de regio kunt laten bloeien en groeien. Dat is toch schitterend!” De organisatie van grote evenementen kost Roy Boxmeer en zijn jonge gezin veel tijd.

“Maar ik neem dat voor lief, want het is belangrijk dat het gebeurt.”Roy Boxmeer was jarenlang salesmanager bij FC Groningen. Hij kent de Groningse zakenwereld op zijn duimpje. Werkte vervolgens bij de Economic Board Groningen (EBG). Daar was het zijn taak om met zijn contacten, netwerk en zakelijke ervaring bedrijven voor de Eemsdelta aan te trekken. En met succes, want mede dankzij de inzet van Boxmeer kwamen er 14 bedrijven naar de nieuwe gemeente. Maar het ondernemersbloed kroop waar het niet gaan kon en is hij begin dit jaar een nieuwe uitdaging aangegaan als algemeen directeur bij Heuvelman GSO.

‘’Echt een prachtig bedrijf,” zegt Boxmeer, “we zijn actief als aannemer, maar ook in transport, grondverzet, op- en overslag en we hebben tevens een hoveniersbedrijf. Juist de diversiteit en de onderlinge verbindingen maakt dit bedrijf zo dynamisch.’’

VVD-fracties vragen minister en partijgenoot Blok om hulp bij terugdraaien 'code rood' voor Noord-Holland Noord

VVD VVD Den Helder 21-09-2020 00:41

Namens de gezamenlijke VVD-fracties van Noord-Holland Noord heeft raadslid Rogier Bruin een brief gestuurd aan de minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok. Met deze brief doen wij als VVD-fracties een oproep aan onze partijgenoot, en mede inwoner van Noord-Holland, om iets te doen aan het besluit van de Duitse overheid om onze gehele provincie tot ‘code rood’ te bestempelen, als gevolg van een stijgend aantal coronabesmettingen.

https://denhelder.vvd.nl/nieuws/40766/vvd-fracties-vragen-minister-en-partijgenoot-blok-om-hulp-bij-terugdraaien-code-rood-voor-noord-holland-noord

Het voordeel van een landelijke partij, die ook nog eens in de regering zit, is dat wij korte lijntjes hebben naar onze partijgenoten in Tweede Kamer en in het kabinet. Wij hopen op deze manier een kleine bijdrage te kunnen leveren aan het laten terugkeren van de Duitse toeristen, die altijd zo massaal onze regio bezoeken en zo een belangrijke bijdrage leveren aan onze regionale en lokale economie. Met name al die ondernemers in de recreatie en toerisme sector, die keihard moeten werken om in deze tijd van corona hun hoofd boven water te houden, horen daarbij alle mogelijke steun te krijgen!

De Schoterbrug eindelijk helemaal af?

PvdA PvdA Haarlem 09-09-2020 07:19

https://haarlem.pvda.nl/nieuws/de-schoterbrug-eindelijk-helemaal-af/In de bestuursperiode 2002-2006 rondde een PvdA-wethouder de lange discussie af over een nieuwe noordelijke oeververbinding tussen de Spaarndamseweg en de Waarderpolder. In de daarop volgende periode werd de brug onder zijn aansturing gebouwd, en in gebruik genomen.

De huidige fractie ziet graag dat het laatste stukje verweesde brug op de juiste plek wordt gezet, zodat de brug eindelijk compleet zal zijn. Het losse stukje in het groen, kan nu, na een periode “mee verouderen met de brug”, alsnog worden geplaatst. Er komt niet snel een nieuwe kans. 

De aanleiding is minder fijn. Het bedrijf Walki (voorheen Meeuwesen) vertrekt uit Haarlem. Dat kost 60 arbeidsplaatsen. Voor Haarlem is het van groot belang dat de locatie op een belangrijke zichtlocatie aan het Spaarne zo snel mogelijk een nieuwe toekomst krijgt; een toekomst met werkgelegenheid en een verbeterde openbare ruimte. 

Onze fractie heeft vragen gesteld over het aanhelen van de brug, en de verwachting uitgesproken naar het college dat het werkt aan een kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte aan het Spaarne en https://haarlem.pvda.nl/nieuws/de-schoterbrug-eindelijk-helemaal-af/bij de brug; een ruimte die ook aantrekkelijk is voor een nieuw bedrijf op die locatie. 

Het stukje “weesbrug” kon eerder niet worden geplaatst onder de lantaarn, omdat anders vrachtwagens van Meeuwesen de groene loodsen (op gemeentegrond) niet konden bereiken langs het talud. Voor de toenmalige bedrijfsvoering was deze toegang noodzakelijk. Daar waar het kon, staan delen van de brug al op het bedrijfsterrein. Nu doet de kans zich voor om het laatste stuk te plaatsen. 

Ook doet zich nu de kans voor om, zoals jaren geleden uitgewerkt in het Spaarneplan, de oever van het Spaarne vrij te maken. Een openbare oever, die ruimtelijk de oost- en westzijde verbindt, en waardoor de bedrijfsfronten richting het Spaarne komen te liggen. 

Ienke Verhoeff

Het bericht De Schoterbrug eindelijk helemaal af? verscheen eerst op PvdA Haarlem.

VVD Eemsdelta stelt kandidatenlijst vast voor verkiezingen herindeling

VVD VVD Groningen 01-09-2020 05:34

Op 31 augustus hebben de leden van de VVD Eemsdelta haar kandidatenlijst vastgesteld. Gekozen is voor een goede mix tussen ervaring en nieuwe enthousiaste mensen. Eduard Mulder is in juni al benoemd als lijsttrekker.

https://eemsdelta.vvd.nl/nieuws/40570/vvd-eemsdelta-stelt-kandidatenlijst-vast-voor-verkiezingen-herindeling

 

Op plek 2 staat de huidige wethouder uit Delfzijl Hans Ronde, die tevens de kandidaat wethouder is voor de VVD. Hij wordt op plek 3 gevolgd door het huidig raadslid in Loppersum, Bert-Jan Huizing. Jenz Verbogt is de kandidaat voor de VVD uit Appingedam. Eerste vrouw op de lijst is nieuwkomer Laura Wilke de Souza (24), uit Delfzijl. Andere nieuwkomers zijn Frans Ozinga (29) uit Stedum en Rutger Smit (19) en Chris Ronde (28) uit Delfzijl.

 

Arie Heuvelman, sinds 2010 aanvoerder en het boegbeeld van de VVD, zal zijn ervaring blijven inzetten als lijstduwer. Tineke Naafs uit Wagenborgen doet na drie periodes in de raad van Delfzijl ivm gezinsuitbreiding een stapje terug op de kandidatenlijst. Zij zullen beide hun kennis overdragen aan de nieuwe lichting kandidaten.

 

Lijsttrekker Eduard Mulder is zeer content met de kandidatenlijst. “Het is een mooie lijst met 26 betrokken personen waarmee we ons gaan inzetten voor de nieuwe gemeente Eemsdelta. Wij willen de ruimte geven aan initiatieven van inwoners en ondernemers om de kansen te benutten in de nieuwe gemeente” aldus de lijsttrekker.

Foto:

Boven, van links naar rechts: Laura Wilke de Souza, Chris Ronde, Rutger Smit en Eduard Mulder

Onder, van links naar rechts: Jenz Verbogt, Hans Ronde, Bert-Jan Huizing en Frans Ozinga

Economie laatste thema voor reces provincie

SP SP Dongeradeel 16-07-2020 08:33

Het laatste thema voordat de provinciale statenleden van Fryslân op vakantie reces gingen, was de startnotitie economie. De SP ziet hierin dat er vooral weer wordt ingezet op groei en export, terwijl juist de corona-crisis heeft laten zien dat korte lokale ketens zeer belangrijk zijn voor een gezonde (circulaire) economie en daarmee voor de lokale ondernemers.

De lokale economie kan snel omvallen als we niet zorgen voor de lokale ondernemers. Bij de uitwerking van de startnotitie economie hoopt de provinciale SP dat het College daar genoeg oog voor zal hebben.

Tevens stelt de SP voor het boek 'Donuteconomie' van Kate Rayworth in de vakantie nog eens te lezen. Daarin staat goed beschreven wat een echte circulaire economie is, die ook, zelfs misschien wel vooral, rekening houd met de mens.

Op 22 augustus is de 'viering' van Earth Overshoot Day. Op deze dag hebben we alle grondstoffen opgemaakt die onze aarde in een jaar kan leveren. In Nederland hadden we de voorraad op 3 mei al opgemaakt... Dus echt lekker doen we het niet.

Maar jij kunt er wat aan doen: Test jouw eigen voetafdruk op: www.friesevoetafdruk.nl Inspiratie en simpele tips voor bewuster leven: www.ikbenbewust.nl

Een extra reden om minder te consumeren en extra in te zetten op de circulaire economie!

Half september is de eerste Statenvergadering weer na het zomerreces, en hopen we op veel vergaarde wijsheid in de vakantie... 

Vragen over faillissement Recyclingbedrijf Demacq

PvdA PvdA Zeeland 06-07-2020 13:56

Het Vlissingse bedrijf Demacq Recycling International is failliet verklaard. Onderzocht wordt nog of een doorstart van de jonge onderneming mogelijk is.

De Statenleden Ton Veraart (D’66) en Ralph van Hertum (PvdA) hebben hierover onderstaande vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten van Zeeland:

Is er naast de investering vanuit de N.V. Economische Impuls Zeeland ook andere subsidie vanuit de provincie aan Demacq verleend? Welke bedragen zijn hiermee gemoeid en uit welke fondsen of budgetten zijn de middelen afkomstig? Welke mogelijkheden zijn er voor de provincie om dit geld terug te krijgen? Graag uitleg. Zijn de met deze investeringen en subsidies ontwikkelde kennis en projecten (deels) voor de regio te behouden? Is er ook sprake van ontwikkelde technologie waarvoor dat ook het geval kan zijn? Op welke wijze kunnen de provincie Zeeland en Provinciale Staten invloed hebben op de doorstart van Demacq? Graag uitleg. Welke van deze wijzen hebben Gedeputeerde Staten voor ogen? Graag uitleg.

Het bericht Vragen over faillissement Recyclingbedrijf Demacq verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Tekst raadsvergadering 1 juli 2020 | Beverwijk - Wijk aan Zee

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Beverwijk - Wijk aan Zee 01-07-2020 00:00

Vandaag is het een bijzondere vergadering. Traditioneel kijken wij terug naar wat is bereikt en vooruit als aanzet van wat wij willen bereiken in 2021.

De Covid crises schudt onze samenleving door elkaar. Totdat er een vaccin is staat onze samenleving op zijn kop. Met grote gevolgen voor onze inwoners zowel mb.t. hun gezondheid, economische positie als bewegingsvrijheid.

 

2019 was op hooflijnen een rustig en stabiel jaar. Dit geeft het jaarverslag duidelijk weer. Onze dank gaat uit naar de ambtelijke organisatie voor zowel hun werk van het afgelopen jaar als het opleveren van een goed leesbaar jaarverslag.

Ondanks de schijnbare rust waren er wel een aantal flinke grote dossiers:

De discussies rondom het project Sportpark Adrichem met de sport verenigingen. Het is dan ook goed om te kunnen constateren dat e.e.a. goed op schema is blijven lopen. Het bijna omvallen van Kenter, een steun pilaar binnen onze jeugdzorg De grote wachtlijsten en financiële problemen van Veilig Thuis, wat opgelost is door het binnen de VRK te brengen De explosie van geweld incidenten (leidend tot een demonstratie voor het Stadhuis). Iets waar actie op is genomen, samen met de buurt in een combinatie van repressie en sociaal werk. Het Tata steel dossier waarbij er grote zorgen zijn omtrent zowel de milieu effecten, de werkgelegenheid als de financiële ruimte voor Tata om te kunnen investeren in noodzakelijke duurzaamheid maatregelen. Dit dossier zal nog jaren veel aandacht nodig hebben. Tata is en blijft een economische pijler onder onze gemeente. De combinatie van het principe "Gezondheid op 1" en het functioneren van Tata, is en blijft een complexe uitdaging voor alle betrokkenen. De bijeffecten van het aanwijzen van onze gemeente als stekkerdoos voor wind op zee. In dit dossier vinden wij het belangrijk dat de gemeente in staat is de belangen van onze inwoners op een goede wijze in te brengen in de discussies met de experts van zowel TenneT als de Rijksoverheid. Om dat te kunnen is specifieke vakkennis nodig. Vraag is of die voldoende in huis is. Daarom dienen wij mede de motie, over dit onderwerp, van de fractie Vrij in, .

De toekomst is ongewis, De bijeffecten van COVID19 zullen sterk bepalend zijn. Gelukkig staan wij, in vergelijking met onze buurgemeenten, er goed voor. Hier zijn geen urgente bezuinigingen nodig. Wij hebben geld voor het opzetten van een Covid steunfonds. Als steun in de rug, aanvullend op de landelijk regelingen voor onze bedrijven, verenigingen en culturele instellingen.

Toch brengt de toekomst veel onzekerheden met zich mee. Daarom is het goed dat het college een pas op de plaats maakt door een beleidsarme voorjaarsnota aan te bieden. Het is goed om deze pas op de plaats te maken om bij de begroting behandeling de ruimte te hebben om keuzes te kunnen maken. Wat is nog mogelijk, wat moeten wij versterken, wat temporiseren en wat even in de ijskast zetten. Dit kan ambities gaan raken, dat lijkt onontkombaar. Keuzes op basis van de juiste informatie. De lopende studies zullen dan de informatie leveren.

De fractie van GroenLinks vindt het belangrijk om raadsbreed gedragen keuzes te maken.De realisatie van ambities reikt verder dan de twee jaar die deze college periode nog duurt. Het is, ons inziens, belangrijk om benodigde externe partners enig vertrouwen te geven dat projecten niet sterk coalitie afhankelijk zijn.

Tot slot:

Twee belangrijke thema's zijn woningbouw en gezondheid. Deze komen samen in het dossier Schiphol. In de recent uitgebracht Rijks Luchtvaart nota staat groei van het aantal start en landingen nog steeds voorop. De, bewezen, negatieve gezondheidseffecten van fijnstof uitstoot en verstoorde nachtrust spelen nauwelijks een rol in de voorgestelde aanpak.

Aanvullend heeft de nieuwe omgevingswet geluidhinder een hogere status. De woningbouw in de wijde omgeving van Schiphol komt daarmee in gevaar door strengere geluidsregels. Doordat vliegverkeer ook wordt toegevoegd, ontstaat er een veel negatiever beeld. Dat betekent niet perse minder woningbouw, maar juist dat we nog meer moeten inzetten op hinderreductie van de luchtvaart. Onze regio vertegenwoordiger in het bestuurlijk overleg Schiphol (BRS) heeft hier aandacht voor. De visie van de BRS kan versterkt worden als de achterliggende gemeenteraden de colleges opdracht geven om op korte termijn een ondersteunende zienswijze in te dienen bij de Rijksoverheid.

De fractie van Groenlinks, samen met de fracties van de PvdA, Vrij en D66, dient een motie in waarbij wij het college vragen de BRS te ondersteunen door het indienen van de gevraagde zienswijze om de Rijksoverheid te vragen om ipv de groei van Schiphol, juist het verminderen van de fijnstof uitstoot, de verstoring van de nachtrust (door het aantal nachtvluchten te verminderen) en het verminderen van de geluidsbelasting in het algemeen (om blokkade woningbouw te voorkomen) voorop te stellen.

 

 

SP Oss wil meer maakindustrie op Heesch-West

SP SP Oss 25-06-2020 23:24

Het regionale bedrijventerrein Heesch-West is nu voor een belangrijk deel gericht op grote ondernemingen waaronder veel logistieke bedrijven. het Kabinet gaat naar aanleiding van de coronacrisis onderzoeken waar kansen liggen om extra werkgelegenheid in de maakindustrie te creëren. Het belang van de maakindustrie voor de Osse economie is groot. Maakindustrie levert meer arbeidsplaatsen op in onze regio en dat biedt, zeker in combinatie met "Brainport Eindhoven", kansen voor Osse vakmensen.

SP-raadslid heeft in de gemeenteraad een voorstel ingebracht om meer aandacht te geven voor de maakindustrie op Heesch-West. Het voorstel werd unaniem aangenomen.

Zie ook: Economie

Provincie past strategie naar 100% circulaire economie aan

D66 D66 Noord-Holland 24-06-2020 15:11

Mede op aandringen van D66 is de Provincie Noord-Holland in 2017 begonnen met het stimuleren van meer circulariteit in de economische activiteiten om het opraken van grondstoffen in de toekomst voor te zijn. In een circulaire economie blijven grondstoffen en producten zo lang mogelijk behouden en wordt zorgvuldig omgegaan met natuurlijk kapitaal. De provincie wil in 2050 100% circulair zijn en in 2030 al een reductie van 50% bereikt hebben in het gebruik van primaire grondstoffen. Daartoe is in 2017 gestart met een actieagenda waarvan de resultaten nu bekend zijn.

De Provincie Noord-Holland heeft ingezet op verschillende terreinen en verschillende rollen. Daaruit is nu meer duidelijk wat werkt en wat niet. Tegelijkertijd is de wereld niet meer dezelfde en heeft de nieuwe coalitie verdergaande ambities. Daarom wordt het beleid nu aangepast.

Circulair beleid

Noord-Holland streeft naar versterking van het innovatieklimaat voor circulaire bedrijven met programma’s voor grote en kleine bedrijven. Ook draagt de Provincie bij aan hernieuwbare inzet van grondstoffen en streeft naar het voorkomen van afvalstromen. Dit wordt mogelijk gemaakt door het creëren van ruimte, aanpassing van regels en samenwerking met andere partijen en overheden. Daarnaast zorgen we voor circulariteit van de eigen organisatie. Juist door het delen van kennis en data kan de Provincie de circulaire economie aanjagen.

Remco Vonk, woordvoerder voor D66 Noord-Holland, is heel enthousiast over de weg die het college in wil slaan: “Op basis van een degelijke analyse komt er nu een gerichter en concreter beleid. Hierin sluit de Provincie aan bij zowel  bij ontwikkelingen bij het Rijk en de Europese Commissie als bij ontwikkelingen in de regio. Ook is er aandacht voor monitoring zodat we bij de tussenrapportages weten waar we staan.”

Vonk vroeg in de provinciale commissie op 15 juni wel nog specifiek aandacht voor het betrekken van de burger, ook vanuit de Provincie, en naar het ‘eerlijker’ beprijzen van producten en diensten in het licht van circulariteit. Recent werd duidelijk dat we dan ook ICT en dataverkeer daarbij moeten gaan betrekken. Het college heeft nog niet op alle vragen antwoorden, maar gaat nu aan de slag om een nieuwe actieagenda uit te werken. Op de vraag naar tussentijdse rapportages en meer concrete doelen werd positief gereageerd. Dat zal in de definitieve actieagenda meegenomen worden.

Alleen nog duurzame groei

D66 ziet uit naar de nadere uitwerking van dit beleid. Voor een duurzame toekomst is het essentieel dat we circulair gaan denken en handelen. Met een groeiende wereldbevolking kunnen we niet doorgaan met het uitputten van aardse bronnen. Groei kan alleen nog als het duurzaam is. Het provinciale beleid probeert daar een flinke steen aan bij te dragen.

https://noordholland.d66.nl/2020/06/24/provincie-past-strategie-naar-100-circulaire-economie-aan/

ConnyvS
Boekelermeer

 

De columnisten: Het is tijd om niet te hervatten

SP SP Noord-Holland 22-06-2020 06:22

Wim Verhoeven van De Koffiekring vertaalde onderstaand artikel voor L’Atelier d’Ecologie Politique (Atécopol) in Toulouse, een Frans collectief van wetenschappers. Een stuk dat stof tot nadenken geeft. Is het tijd om over een andere herstart na te denken?

De huidige gezondheidscrisis heeft geleidelijk de wereldproductie tot stilstand gebracht. Binnen slechts enkele weken heeft deze mogelijk gemaakt, wat onmogelijk leek. Het losraken van de budgettaire verwurging, een herbeoordeling van dividenden, een verdediging van de welvaartstaat door hen die hem hadden ontmanteld, onvoorwaardelijke steun voor werknemers geraakt door inkomensverlies en een onverwachte daling in broeikasgasemissies. Maar we horen nu al berichten over enorme economische stimuleringsplannen voor na deze periode van beperking om deze zo snel mogelijk af te sluiten en de weg van economische groei die was onderbroken, te hervatten.

Er zijn twee belangrijke zaken. Ten eerste moet met alle mogelijke middelen getracht worden de mogelijke immense sociale en geopolitieke crisis te limiteren. Ten tweede: we moeten niet zo doorgaan als tot nu toe het geval was. 

De moeilijkheden die zich in de komende maanden zullen opstapelen betekenen dat er zeker een tijd voor en na covid-19 is. We zullen ‘morgen’ niet mee zo leven als we gisteren deden. Dit scenario voor de toekomst wordt voorbereid maar is nog niet geschreven. De volgende gedachten hebben het doel om de chaos die komt te kanaliseren. Deze overwegingen proberen ook rekening te houden met de huidige verergering van ongelijkheden. Inzake degenen die zijn geïsoleerd, voor hen die hun baan hebben verloren, voor hen die zich moeten blijven blootstellen aan het virus op de werkplek en voor hen die van huis werken. 

De gezondheidscrisis creëert een paradoxale situatie. Deze zorgt voor een diepere herbeoordeling van de wijze waarop onze economie functioneert, omdat zelfs gewaardeerde analisten, ooit overtuigd van de voordelen nu de impasse waarin we zitten moeten toegeven. Echter, ondanks de drastische crisismaatregelen is de voortgaande productie buiten de sectoren die als noodzakelijk wordt gezien en de erosie van publieke vrijheden een teken dat sommigen klaar staan om alles te doen de productie tegen elke prijs te hervatten. Zelfs als dat ‘hel en verdoemenis’ betekent voor de ecologische balans en de fysieke- en psychologische gezondheid van mensen. We moeten ons derhalve voorbereiden op het voorkomen van een hervatting hetzelfde dodelijke traject, zodat dit moment in de menselijke geschiedenis inderdaad bijdraagt tot een keerpunt richting een wenselijke toekomst. 

Tijd voor een inventarisatie 

Samen met veel organisaties, de Club van Rome. De socioloog Bruno Latour of een groep intellectuelen die oproepen tot een Covid-19 conferentie, geloven we dat de economische vertraging, veroorzaakt door de crisis de gelegenheid biedt om eindelijk de ecologische problemen aan te pakken die wanneer er niets aan wordt gedaan nog veel meer rampzalige episoden voorspellen. Het zou kunnen dat we nooit meer de gelegenheid krijgen om dit te doen. Dankzij Covid-19 is er een sterke focus gekomen op hoe ons productiesysteem is georganiseerd, waar we echt om geven en vooral de wil om te kiezen voor een andere weg.

Onder de vele voorstellen die naar voren kwamen om van deze crisis een omslagpunt te maken teneinde vrede te sluiten met het complexe systeem dat de aarde is, bevindt zich die van Bruno Latour. Hij stelt voor, dat alvorens wij de productie hervatten, een inventaris maken van wat we waarderen en wat we anderzijds willen stoppen. Dit voorstel kan een leidraad vormen voor de individuele en gelokaliseerde problemen op onze planeet. Het is een oproep om opnieuw uit te vinden hoe we ons socialiseren met de natuur, in plaats van de op onze soort gerichte wijze. Echter, vooral is waarschijnlijk een fundamentele herbeoordeling van menselijke activiteiten de enige manier waarop wij kunnen voldoen aan de overeenkomsten van Parijs. Dit omdat de noodzakelijke drastische vermindering van onze broeikasgassen die nodig zijn, niet overeenkomen met het herstel van het huidige businessmodel. 

Vanuit dit perspectief, moeten we ons afvragen of we weer opnieuw moeten starten, alsof er niets is gebeurd. Zoals luchtvaart, scheepsbouw, auto-industrie, internationale toerisme, intensieve landbouw/veeteelt, digitale industrie en meer in het algemeen ons productiesysteem dat is gebaseerd op de internationale verdeling van arbeid en stimulans voor onbeperkte consumptie. Dat betekent niet dat we geen vliegtuigen, schepen, auto’s of zelfs blikjes meer maken, maar dat we ons eerst af moeten vragen: wat is essentieel en maakt ons gelukkig? En wat doet dat niet? Wat maakt het mogelijk voor ons om hier te leven zonder deze mogelijkheid voor mensen die ergens anders wonen en toekomstige generaties in gevaar te brengen. 

Deze vragen zouden ons er bijvoorbeeld toe kunnen brengen om materiaal-efficiënte auto’s te produceren, die alleen worden gebruikt als er geen vervanging is voor openbaar vervoer. Ook om het gebruik van vliegtuigen te beperken, om de landbouw in synergie met ecosystemen te ondersteunen, om niet langer te accepteren dat onze kleding en medicijnen van de andere kant van de aarde moeten komen, om lokaal geproduceerd voedsel te eten etc. Dit alles kan onderwerp van het debat worden, met in achtneming van de gevolgen van die keuzes voor ons en voor anderen, speciaal voor hen in de wereld die om te overleven op dit ogenblik geheel van buitenlandse productie afhankelijk zijn. 

Onszelf sterk maken om het oude niet te hervatten

De covid-19 crisis heeft sommige landen ertoe gedwongen om vele redenen, afgezien van hun internationale klimaatverplichtingen, dringend te bepalen wat hun ‘essentiële activiteiten’ zijn. Sommige bedrijven waarvan de productie als niet-essentieel werd geacht hebben (vrijwillig of niet) tijdelijk omgeschakeld naar het maken van noodzakelijke producten, terwijl anderen hebben getracht om de zaken als gebruikelijk voort te zetten, weer anderen zijn gestopt en vele van de arbeiders die geraakt werden door deze keuzes merkten dat ze hun werk kwijtraakten. 

Deze splitsing tussen noodzakelijke en niet-noodzakelijke activiteiten is opgelegd zonder controle/inspraak van burgers en kan derhalve niet dienen als een model voor de toekomst. Als we gezamenlijk de inventarisatie zoals door Bruno Latour wordt voorgesteld, zouden deze ideeën en ervaringen besproken moeten worden door gebruik te maken van democratische mechanismen. Deze zouden de vorm kunnen krijgen van burger conventies en algemene vergaderingen van diverse grootte. Die moeten het mogelijk maken om de veranderingen die nodig zijn te bespreken en door te zetten teneinde duurzame levensomstandigheden te bereiken. 

Deze mechanismen zullen tijd kosten, toch heeft de crisis snelle openbare interventie nodig om faillissementen en werkloosheid te voorkomen. Desondanks, zullen sommige onmiddellijke interventies duidelijk zinloos zijn. Wat is bijvoorbeeld het voordeel om de luchtvaartindustrie te steunen als zelfs afgezien van de huidige gezondheidscrisis, het groei traject van luchttransport en de bijbehorende productie van nieuwe vliegtuigen niet duurzaam zijn met betrekking tot onze klimaatdoelen? In plaats van eeuwig de markten geruststellen dat de publieke autoriteiten alle fouten van grote bedrijven zullen goedmaken, inclusief de meest vervuilende en minst noodzakelijke, waarom niet beginnen met heroriëntering van het productiesysteem en richten op essentiële behoeften. Tenminste zou het aan te raden zijn deze noodhulp aan bedrijven en banken aan de voorwaarden te verbinden om tot een werkelijke ecologische transitie te komen. Tegelijkertijd met deze korte termijn interventies kunnen de institutionele condities voor het debat over onze toekomst worden gecreëerd.  

Het creëren van een onvoorwaardelijk basis inkomen (UBI) zou het mogelijk maken om onmiddellijk de economische nood, veroorzaakt door deze crisis en door andere vooralsnog onopgeloste zaken te verlichten. Voorstellen als deze ontstaan over de hele wereld. Niet zomaar een bijkomstig iets, want een mechanisme van dit type kan op de lange termijn bijdragen aan de noodzakelijke transformatie van ons productiesysteem en het verlaten van de op groei gebaseerde economische principes, zoals bijvoorbeeld de stad Amsterdam reeds overweegt. Dit inkomen, per land vast te stellen, kan worden gedistribueerd vanaf het moment dat we beslissen de rijksten te gaan belasten. De financiële levensvatbaarheid van een basis inkomen werd theoretisch een paar jaar geleden gedemonstreerd in Spanje. Intussen maken enige bedrijven onfatsoenlijke winsten (Amazon en andere digitale bedrijven) ten koste van hun werknemers terwijl onze lokale detailhandel, onze vrijheden en gezelligheid zijn gedecimeerd. Het belasten van zulke bedrijven zou heel logisch zijn. Belastingen op financiële transacties, die die speculatie op de aandelenmarkt limiteert zou ook gerechtvaardigd zijn. 

Misschien kunnen we een overeenkomst voor tien jaar maken. Tien jaar met een basis inkomen teneinde tragedies van baanverlies te voorkomen, samen met een versterking van de publieke service en sociale herverdeling. Tien jaar met afgedekte inkomens, dankzij een herverdeling van de rijkdom zoals is voorgesteld door Thomas Piketty --- en breed gepromoot in de eerste dagen van de epidemie, teneinde sociale stabiliteit te herstellen en de salarisschalen opnieuw vast te stellen zodanig dat rekening wordt gehouden met het sociale nut van iedere baan. Tien jaar zonder reizen naar Bali of luxe cruises. Tien jaar om te leren om de voorkeur te geven aan een tomaat uit een tuin dichtbij boven een ribsteak uit Argentinië of nieuwe sneakers in elkaar gezet door lage lonen werkers en verhandeld door een Amazon bemiddelaar om vervolgens door Uber-achtige bedrijven te worden afgeleverd. Vogelgeluiden in plaats van zwermen drones. Tien jaar om eventueel nieuwe onze nieuwe banen te zoeken en het duurzamer organiseren van onze activiteiten. Tien jaar om alles weer in overeenstemming te brengen met de akkoorden van Parijs, die voor de pandemie iedere dag steeds verder uit beeld raakten en tenslotte de ecologie te verzoenen door de economisch onderdrukten te beschermen. Tien jaar om ons aan te passen en te bepalen wat het volgende is wat we moeten doen. 

Dit zijn alleen maar suggesties die verder breed kunnen worden besproken naast wat voor crisis gedreven regeren dan ook. De collectieve psyche zal zonder twijfel door deze crisis worden opgeschud. Er zullen moeilijke momenten komen en andere met vruchtbare nieuwe wensen. Het zou verontrustend zijn als de manier van denken die de ecologische ramp heeft voortgebracht weer onze toekomst beheerst, zoals dit het geval was na de financiële crisis van 2008. Dus, wetenschappers, activisten, politici en belangrijke spelers..burgers… laten we de balans opmaken van wat belangrijk voor ons is, laten we de initiatieven delen, laten we ons organiseren op alle niveaus om de politiestaat en een herstel dat zich tegen het ecosysteem richt en dat al vorm krijgt. Dit terwijl we werken of beperkt blijven, zonder angst voor de toekomst. Laten we niet toestaan dat dit waanzinnige traject naar een hopeloze ramp zich gaat hervatten. Laten we een nieuwe institutionele, ecologische en burgerlijke fundering leggen die eindelijk aan iedereen de mogelijkheid biedt te floreren terwijl we ons gemeenschappelijke waarden en het hele leven bewaren.  

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.