Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

82 documenten

Energie opwekken op de Heuvelrug

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 28-09-2020 00:00

In de klimaatroutekaart van onze gemeente is bepaald dat 25% van de energievraag duurzaam opgewekt zal worden. Wij onderschrijven de noodzaak van duurzame energie opwek. Niets doen is geen optie. Maar we moeten zuinig zijn op onze schaarse ruimte. Daarom zijn wij tegen zonnepanelen in veldopstelling.

Deze opgave van 25% energie opwekken is bepaald, ervan uitgaande dat de opties voor besparen al maximaal worden toegepast. De benodigde hoeveelheid opwek is bepaald op basis van de verwachte energievraag in 2050. In 2030 moet 49% en in 2050 100% gerealiseerd worden.

In totaal is 0,58 TWH nodig. Hier gaat een deel mobiliteit vanaf (nauwelijks lokaal te beïnvloeden en geen onderdeel k limaatakkoord) en zon op grote daken. Dan resteert een opgave van 0,24 TWH. Het college stelt voor om deze opwek te verdelen in 3/8 wind en 5/8 zon en een deelopgave voor 2025 te hanteren van 0,08 TWH. Dit is gelijk aan 2 grote windmolens en 55 hectare zonnevelden. Inwoners en ondernemers kunnen plannen indienen en de beste plannen zullen vergund worden. 

Wij zijn voor het toepassen van de zonneladder. Dat houdt in dat je eerst alle mogelijkheden van zon langs infra e.d. benut. Deze eerste trede van de zonneladder heeft een potentie in de regio U16 van 9,8 TWH.

Wij zijn er daarom van overtuigd dat zonnepanelen in veldopstelling niet nodig zijn en hebben een voorkeur van energie opwekking door wind. Zonenpanelen in veldopstelling vinden wij onverstandig omdat:  

De beschikbare ruimte en kwaliteit van ons kwetsbare buitengebied door de ambities wat betreft klimaat, wonen, werken, economie en mobiliteit reeds onder druk staat. Verduurzaming van landbouw en versterking van de natuur alleen mogelijk is door voldoende grond voor landbouw en natuur beschikbaar te houden. De gemeente Wijk bij Duurstede en Bunnik geen windmolens inzetten om duurzame energie op te wekken en de in het raadsvoorstel genoemde overweging dat een combinatie van zon- en wind tot een meer stabiele energievoorziening zal leiden daarom eerder zal pleiten voor wind dan zon op veld. Windenergie is de helft goedkoper dan zonne-energie (bron: RvO) Moderne windmolens kunnen goed gerecycled worden en leveren daarom nauwelijks afval op. Het effect van zonnevelden op bijv. de bodemgesteldheid is ongewis.

Ook windmolens hebben zo hun nadelen, denk aan uitzicht, slagschaduw en geluid. Bij de plaatsing moeten we er daarom voor zorgen dat de overlast voor omwonenden tot een minimum beperkt blijft. We vinden het daarom onbegrijpelijk dat er partijen zijn die windmolens in het bos op voorhand al uitsluiten. Hierdoor kan er geen zorgvuldige afweging gemaakt meer worden waar plaatsing van windmolens het beste is.

De potentie van zon langs infra en windenergie is voldoende om de benodigde energie opwek in 2030 te realiseren. Voor de doelstelling na 2030 kan ingezet worden op innovatie en alternatieven voor zon- en wind zoals kernenergie, thorium en waterstof.  Er is daarom geen noodzaak voor het zonnevelden. Omdat nieuwe technieken windmolens na 2030 overbodig kunnen maken, is het verstandig de windmolens slechts tijdelijk te vergunnen en niet langer dan bijv. 15 jaar toe te staan. We horen graag nog van het college of dat mogelijk is.

Het opwekken van energie is overigens slechts 25% van de routekaart. 75% van de CO2 reductie gebeurt door energie besparing, isoleren etc. Hier moet veel meer vaart mee gemaakt worden. Het is hoog tijd dat het college prioriteiten gaat stellen en daarom bijv. het handhaven van duurzaamheidsdoelstellingen bij bedrijven gewoon door de ODRU gaat laten uitvoeren.

Overigens zal een nog te nemen besluit om wijken van het gas af te halen zeer waarschijnlijk een nog grotere vraag naar elektriciteit opleveren. C02 reductie heeft wat ons prioriteit. Wij geven het college daarom vast mee om in elk geval tot 2030 niet in te zetten op het gasloos maken van wijken, behalve als er alternatieve warmtebronnen zijn die niet leiden tot een toename van de vraag naar elektriciteit.

Daarnaast missen we wederom een gevoel van urgentie als het gaat de mogelijkheden van opslag en de betrouwbaarheid en stabiliteit van het netwerk. Ook de betaalbaarheid komt weer nauwelijks aan bod. Nog daargelaten dat de participatie beter had gekund en gemoeten. Het college is hiervoor in de werkgroep energie al gewaarschuwd, maar heeft de suggesties die daar gedaan zijn niet opgevolgd. Terwijl dit raadsvoorstel vanavond al wordt besproken heeft de gemeente afgelopen week alsnog een enquête over zon en wind energie uitgezet. Beter laat dan nooit moet ons college gedacht hebben.

Dit gezegd hebbende nog een keer samengevat ons standpunt: niets doen is geen optie. Maar we moeten zuinig zijn op schaarse ruimte. We zijn daarom tegen zonnevelden en voor windenergie. We kunnen daarom het raadsvoorstel zoals dat nu voorligt niet steunen omdat we overwegende bezwaren tegen het voorstel hebben. We hadden hier graag een raadsbreed gedeeld standpunt ingenomen maar dat zit er niet in.

Gerrit Heij over ‘Zo duurzaam als de zon...’

SGP SGP D66 PvdA Ede 27-07-2020 00:00

 

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker thema in de Edese gemeenteraad. Het college van B en W heeft in het bestuursakkoord afspraken gemaakt over dit thema en er wordt regionaal overlegd om de diverse doelen te bereiken. Dit is samen gebracht in de Regionale Energie Strategie.

Belangrijke pijlers in deze strategie zijn windmolens en zonnepanelen. De vraag is alleen: waar gaan we deze plaatsen? Hierover verschillen de meningen nogal. Geen enkele partij is bijvoorbeeld tegen zonnepanelen, maar de meningen verschillen over de vraag waar deze dan geplaatst moeten worden. 

Zoals u van de SGP mag verwachten, hebben we ook over dit onderwerp een helder standpunt. Aan de hand van een aantal vragen en antwoorden leg ik u onze argumentatie graag uit. 

Wat vindt SGP Ede van energie opwekken met zonnepanelen? Een mooie manier om duurzaam rentmeesterschap in de praktijk te brengen! 

Jullie zijn dus voor zonnevelden? Dat ligt eraan. Zonnepanelen kunnen wat ons betreft in de eerste plaats ‘het dak op’. Dan heb je dubbel ruimtegebruik, en dat is in ons kleine land met schaarse ruimte ideaal. Bovendien zijn er landelijk nog maar 4% van de daarvoor geschikte daken benut. Echter wij zijn tégen plaatsing van zonnepanelen op landbouwgrond. 

Wat is daar mis mee dan? Nederland heeft een bijna ideaal klimaat voor landbouw. Verder staat onze landbouw wereldwijd aan de top én beschikken we over vruchtbare grond. Wat is er dan mooier om daar één van de meest duurzame en diervriendelijke landbouw te bedrijven? Verder is plaatsing van zonnepanelen op land slecht voor het bodemleven; dat is toch ook schepping? 

Sommigen geven aan dat de biodiversiteit juist toeneemt in een zonnepark. Klopt dat? Als je in een gewoon weiland zonnepanelen plaatst én daarbij allerlei extra’s doet kan dat het geval zijn. Dit is tevens een gelegenheidsargument: zo kun je ook bijvoorbeeld een fabriek in een natuurgebied plaatsen en de biodiversiteit omhoog brengen. Feit is dat het bodemleven de dupe is en dat langetermijneffecten nog niet bekend zijn. 

Staat de SGP niet alleen in deze visie? Het andere argument hoor je vaker. De lobby van investeringsmaatschappijen die zonnevelden aanleggen is sterk. Opvallend is dat de SGP veel natuur- en milieuorganisaties aan zijn zijde heeft. Zij willen dolgraag duurzame energie, maar zien ook de grote nadelen voor de natuur. Daarom wordt er door hen (door argumenten onderbouwd) gestreden tegen deze parken. Opvallend is dat landelijk veel partijen ook het SGP-standpunt hanteren, bijvoorbeeld de CU (mw. Dik-Faber), PvdA (dhr. Moorlag) maar ook D66 wil erop letten dat de opwek van duurzame energie niet ten koste gaat van vruchtbare landbouwgrond. (dhr. Jetten) Plaatselijk zien we dit echter niet altijd terug. 

De SGP is dus tegen; hebben jullie wel alternatieven? Zeker. In Ede hebben we afgesproken dat we 50 hectare zonnevelden gaan aanleggen tot en met 2022. Dit is recent naar 40 hectare bijgesteld. Dit dient volgens ons niet op landbouwgrond te gebeuren. Constructief als we zijn, hebben we het college een lijst met restgronden aangereikt: bijvoorbeeld braakliggende terreinen (Deelen), spoordijk, snelwegtaluds en meer. Verder initieerden we een informatieavond over windmolens voor agrarische bedrijven in ons buitengebied. 

Welke richting gaat het op denken jullie? Het verzet tegen zonneparken op landbouwgrond groeit. In de noordelijke provincies is wildgroei ontstaan; dit wil eigenlijk niemand in onze gemeente. Verder valt op dat draagvlak in de buurt vaak ontbreekt, ondanks mooie verhalen van de investeerders. Tegelijkertijd lopen we in onze gemeente voorop in de groei van zonnepanelen op daken. Ook gaat de technologische ontwikkeling door, waardoor we in de nabije toekomst wellicht nieuwe mogelijkheden krijgen. En tenslotte kan de huidige coronacrisis ervoor zorgen dat we nog beter gaan beseffen dat we gezond eten nodig hebben: van de beste boeren ter wereld! 

Gerrit Heij, Fractievolger SGP Ede

Foto door Darwis Alwan via Pexels

Parijs op z'n Zeeuws

SGP SGP Zeeland 14-07-2020 00:00

Het Klimaatakkoord en de door het kabinet gestelde klimaatdoelstellingen hebben grote impact op het beleid van provincies, gemeenten en waterschappen. Zij moeten deze doelstellingen regionaal uitwerken in energie strategieën. Vrijdag 10 juli werd de Regionale Energiestrategie (RES) in Provinciale Staten van Zeeland behandeld. Statenlid Harold van de Velde: ''Een belangrijk voorstel, want het gaat over hoe wij Zeeuwen onze energie dagelijks gebruiken. De één thuis om zijn waterkoker aan te zetten, de ander om zijn bedrijf te runnen. Weer een ander om zijn hobby uit te voeren.'' Kortom, energie is essentieel.

Leveringszekerheid van de energiemixEr ligt een nuchtere, Zeeuwse strategie waarin nog veel zaken open liggen. En dat is goed, want dat biedt ruimte voor ontwikkeling. Daarop inspringend heeft de SGP samen met een aantal andere partijen een motie ingediend om de eenzijdige focus op zonne- en windenergie aan te kaarten. Er moet een brede afweging gemaakt worden voor een goede energiemix. In de huidige strategie is daar onvoldoende aandacht voor. Van de Velde: ‘’We willen voorkomen dat mensen ’s-avonds in het donker zitten, omdat er niet voldoende stroom is. We moeten ons dus niet blindstaren op alleen zonne- en windenergie, want dat biedt onvoldoende leveringszekerheid.‘’ De motie is door een ruime meerderheid aangenomen.

Haalbaarheid en betaalbaarheidIn de huidige energiestrategie is weinig beschreven over de uitvoering van de plannen en hoe die betaald moeten worden. Daarom heeft de SGP samen met een aantal andere partijen een motie ingediend om alleen over te gaan tot haalbare en betaalbare investeringen die het meeste rendement opleveren. Dat kan de komende jaren best wel eens wijzigen. Een techniek die we nu niet als rendabel zien, is dat over vijf jaar misschien wel. Ook hier geldt dat we ons niet blind moeten staren op zon en wind. En wie gaat vervolgens al die plannen betalen? De SGP vindt dat de Rijksoverheid middelen beschikbaar moet stellen voor de uitvoering van de plannen en dat dit ook echt als voorwaarde gesteld moet worden voor een gezamenlijke uitvoering in Zeeland. Van de Velde: ‘’Want het kan toch niet zo zijn dat gemeenten en provincie op moeten draaien voor de landelijk gestelde doelstellingen?’’ Ook deze motie is door een ruime meerderheid aangenomen. 

Regionale Energie Strategie (RES) | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks SGP Vlissingen 05-07-2020 00:00

Op 2 juli 2020 stemde GroenLinks tijdens de besluitenraad in met het raadsvoorstel Regionale energie strategie 1.0.

Het Behalen van de klimaatdoelstellingen vraagt om veel kleine stappen om uiteindelijke de klimaatdoelen te behalen. GroenLinks is blij met de RES 1.0. Wel ziet GroenLinks nu al verbeterpunten voor de volgende RES2.0. Die verbeterpunten liggen vooral op provinciaal niveau bij de Zeeuwse-industrie. En nieuwe vormen van energiewinning.

Voor de gemeente Vlissingen betekent de RES toch wel iets anders dan voor de Provincie. De gemeente komt aan bod als het gaat om energiezuinige en klimaatvriendelijke plannen te maken voor en samen met inwoners in de woonwijken en kernen.

Een mooi voorbeeld is de Klimaatstresstest die studenten van de HZ in Vlissingen uitvoerde. Deze Klimaatstresstest leverde resultaten en actiepunten op. GroenLinks wil hieraan graag daadwerkelijk uitvoering geven.

De wethouder kondigde, naar aanleiding van onze GroenLinks vragen, aan dat er voor eind 2020 een plan van aanpak ligt waarin de speerpunten van de RES én de resultaten van de Klimaatstresstest zijn opgenomen.

 

Kernenergie

Naar aanleiding van de RES diende de SGP een drietal moties in. Met deze moties werd o.a. gevraagd om gebruik te maken van een mix van kernenergie met andere energievormen.

GroenLinks stemde tegen de moties. De fractievoorzitter van GroenLinks lichtte de reden in de raad toe.

GroenLinks is tegen kernenergie. Daarom wil GroenLinks dat de kerncentrale in Borssele sluit en geen nieuwe kerncentrales meer openen. Kerncentrales kosten vele miljarden euro's en zijn niet winstgevend. Kernenergie drukt bovendien duurzame stroom van de markt. De kans op ongelukken met kerncentrales is misschien klein, maar als er iets gebeurt, heeft een dergelijk ongeluk enorme gevolgen. Daarnaast zorgt kernenergie voor schadelijk radioactief afval. Kernenergie is peperduur en wordt steeds duurder. Eén kerncentrale kost tientallen miljarden euro's. Kerncentrales krijgen financiële steun van overheden, omdat ze te duur zijn voor ondernemers zelf. De Nederlandse economie schiet bovendien weinig op met nieuwe kerncentrales, want het zijn buitenlandse bedrijven die ze bouwen. Elke euro die we uitgeven aan kernenergie kunnen we niet meer investeren in wind- en zonnestroom of het gebruik van aardwarmte. En dat is zonde, want wind blijft waaien zon blijft schijnen, maar uranium raakt onherroepelijk op. Wind- en zonne-energie leveren meer stroom op, scheppen meer banen en geven ons een schoner milieu.

Het is hoopgevend dat de bouw van een tweede kerncentrale in Borssele niet doorgaat. En als het aan GroenLinks ligt gaat ook de bestaande centrale in Borssele zo snel mogelijk dicht.

Slim omgaan met energie en meer gebruik maken van groene energie - dat zijn de echte antwoorden voor de toekomst.

Dit is onderwerp is eigenlijk geen gemeentelijke verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid ligt bij de staat en de provincie. Het is wel prettig dat ik ruimte heb gekregen om ons GroenLinks standpunt op dit onderwerp te mogen laten horen.

Jeroen Portier

Fractievoorzitter GroenLinks Vlissingen

Gemeenteraad zet nieuwe stap richting energietransitie | De Bilt

GroenLinks GroenLinks SGP VVD PvdA De Bilt 01-07-2020 00:00

Op 30 juni stemde een ruime meerderheid van de gemeenteraad in met de concept-bijdrage van de Utrechtse regiogemeenten aan het Klimaatakkoord. Deze houdt in dat de 16 deelnemende gemeenten (plus provincie en waterschappen) beloven in 2030 in totaal 1,8 TWh (ofwel 1,8 miljoen MWh) aan duurzame elektriciteit te zullen opwekken. Wat je je daarbij moet voorstellen is het benutten van 15% van alle grote dakoppervlakken plus ongeveer 45 grote windmolens en rond 800 ha zonnevelden. De discussie over waar die turbines en zonnevelden moeten komen, volgt later nadat ook de inwoners daarover hun mening hebben kunnen geven. Ook komt er een onderzoek naar het benutten van duurzame warmtebronnen, waarbij onder andere wordt gedacht over het benutten van warmte uit de rioolwaterzuivering voor de wijk Brandenburg-West.

Fractievoorzitter Henk Zandvliet wees in zijn bijdrage op de noodzaak om niet te lang te wachten om het treffen van maatregelen. We ondervinden immers steeds sterker de gevolgen van de klimaatverandering: hetere zomers, grotere plensbuien en een ernstige aantasting van de biodiversiteit en van onze gezondheid. Niet voor niks dringen jongeren, de volgende generatie, er wereldwijd op aan om haast te maken met de energietransitie.

Bij de verdere uitwerking zal vooral de plaatsing van windmolens een gevoelig punt blijken. Met name de lokale partijen en de SGP willen daar niks van weten zonder overigens met alternatieven te komen. In een mede namens GroenLinks ingediende motie van de PvdA sprak de raad zich wel alvast uit over de meest wenselijke locaties: langs snelwegen, spoorbanen en kanalen, gevolgd door industrie- en bedrijventerreinen. Ook benadrukt de motie het belang van tenminste 50% lokaal eigenaarschap.

Een SP-motie over het niet verder uitbreiden van het gebruik van biomassa als alternatieve energiebron werd eveneens aangenomen. Waar de raad helemaal niks voor voelde was het proefballonnetje van de VVD samen met SGP en Beter de Bilt over kernenergie. Het Biltse college zou daar onderzoek naar moeten doen, maar een eventuele kerncentrale zou natuurlijk wel ergens anders moeten komen…

Als GroenLinks dienden we ook een motie in, gericht op een regionale Helpdesk Energietransitie. Immers het succes van de Regionale Energie Strategie staat of valt voor een groot deel met de betrokkenheid van inwoners en bedrijven en informatievoorziening speelt daarbij een cruciale rol. Vooraf had GL-gedeputeerde Huib van Essen al laten weten dat de provincie daarvan doordrongen is en bereid is financieel aan een dergelijke helpdesk te willen bijdragen. De meerderheid in de Biltse raad wilde echter het belang hiervan niet inzien en stemde tegen: de motie kreeg alleen steun van PvdA en SP

Motie 3 Vaststellen RES

SGP SGP Vlissingen 29-06-2020 00:00

MOTIE 3 - Datum vergadering: 2 juli 2020Agendapunt: Voorstel tot vaststelling Regionale Energiestrategie 1.0Onderwerp: Leveringszekerheid van gekozen energiemixDe gemeenteraad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op 2 juli 2020,Constaterende dat:- De focus van de concrete plannen in de Regionale Energiestrategie Zeeland voornamelijk op het opwekken van energie uit zon en wind ligt;- Leveringszekerheid en beschikbaarheid de achilleshiel is van deze vormen van elektriciteitsproductie, zeker in combinatie met de afname van regelbare conventionele centrales en de verwachte elektrificatie van (een gedeelte van) de warmtevraag;- Kernenergie van de kerncentrale Borsele zonder CO2-uitstoot ook tot de brede energiemix hoort;- Nieuwe vormen van duurzame energie momenteel volop worden onderzocht en ontwikkeld;- Andere landen om ons heen, zoals België, in de praktijk laten zien dat een tekort aan elektriciteit direct tot problemen kan leiden voor inwoners en ondernemers. Is van oordeel dat:- Eenzijdige focus op zon en wind op korte en middellange termijn niet verstandig is;- Een brede blik op verschillende vormen van energie noodzakelijk is om tot een goede energiemix te komen waarbij leveringszekerheid het uitgangspunt is;- Inzichtelijk moet worden welke maatschappelijke kosten gemoeid zijn met het garanderen van leveringszekerheid in de beoogde Zeeuwse energiemix voor 2030 en tot welke bijstelling van de visie dat leidt;- De kansen binnen de huidige infrastructuur in Zeeland (o.a. het gasnetwerk) te betrekken bij alternatieve vormen van energie, bijvoorbeeld biogas of waterstof. Verzoekt het college om de stuurgroep RES te verzoeken:- Bij de totstandkoming van de uitvoeringsplannen voortdurend een brede afweging te doen naar een goede energiemix die breder is dan alleen zonne- en windenergie om de leveringszekerheid zo goed als mogelijk te borgen;- In een volgende versie van de RES inzichtelijk maken wat er voor nodig is om de leveringszekerheid van energie in Zeeland te borgen en welke maatschappelijke kosten hiermee gepaard gaan. En gaat over tot de orde van de dagSGP, Lilian Janse-van der Weele

Motie vaststellen Regionale Energie Strategie

SGP SGP Vlissingen 29-06-2020 00:00

Onderwerp: vaststellen Regionale Energie Strategie 1.0 (Agendapunt 5.17)De raad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen d.d. 2 juli 2020Overwegende dat:- De Regionale Energie Strategie een visie- en beleidsdocument is dat uitgaat van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen;- De kerncentrale in Borssele een unieke bestaande Zeeuwse asset is die betrouwbaar en continue 485MW elektrisch vermogen koolstofemissieloos produceert;- Het CO2-loze basisvermogen van de kerncentrale belangrijk is om de regionale én nationale klimaatdoelen te halen en voldoende basislast te generen in combinatie met energiebronnen zoals wind- en zonne-energie, zoals in hfdst. 3.7 van de RES summier wordt aangegeven;- Ter illustratie: het vermogen van de huidige kerncentrale is voldoende om alle Zeeuwse huishoudens via het bestaande gasnet om te schakelen van aardgas naar waterstof, of in te zetten als “oranje waterstof” die gebruikt kan worden door de Zeeuwse industrie als grondstof voor hoogwaardige producten. De kerncentrale ligt in het middelpunt van een regio waar binnen een straal van 15 km meer dan 50% van alle Nederlandse waterstofproductie en -gebruik plaatsvindt;- Juist in een gebied als Zeeland in het algemeen en Vlissingen in het bijzonder, waterstof een interessante optie is om huishoudens kosteneffectief en snel van het aardgas af te halen;- De basislast van de kerncentrale zich uitermate leent om te combineren met een sterk wisselend vermogen van windenergie, dat op hetzelfde punt aanlandt, eventueel gecombineerd met de gasgestookte Sloecentrale. Met deze energie-mix kan Zeeland stappen zetten naar grootschalige waterstof(en zuurstof)productie middels elektrolyse.Is van oordeel dat:Kernenergie in de Regionale Energie Strategie van Zeeland een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de energie-mix die nodig is voor de waterstofproductie en hierin steviger ingebed dient te zijn dan momenteel in hoofdstuk 3.5 weergegeven.Verzoekt het College:Om bij de stuurgroep een concrete vervolgactie vast te laten leggen in het te ontwikkelen Uitvoeringsplan (2020), door expliciet op te nemen dat Zeeland zich als regio, samen met het Rijk, actief inzet om een concrete business case te ontwikkelen waarin de gehele energie-mix, inclusief kernenergie, in Zeeland wordt onderzocht om grootschalige CO2-vrije waterstof te produceren, hetzij voor huishoudens en/of industrie. Een dergelijk waterstofcluster is uniek in de wereld en van grote betekenis voor Zeeland met zijn uitgestrekte buitengebied en grootschalige industrie. En tenslotte is het ook voor de regionale werkgelegenheid van groot belang.En gaat over tot de orde van de dag.SGP, Lilian Janse-van der Weele

Motie 1 Vaststellen Regionale Energie Strategie (RES)

SGP SGP Vlissingen 29-06-2020 00:00

Onderwerp: vaststellen Regionale Energie Strategie 1.0 (Agendapunt 5.17)De raad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen d.d. 2 juli 2020Overwegende dat:- De Regionale Energie Strategie een visie- en beleidsdocument is dat uitgaat van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen;- De kerncentrale in Borssele een unieke bestaande Zeeuwse asset is die betrouwbaar en continue 485MW elektrisch vermogen koolstofemissieloos produceert;- Het CO2-loze basisvermogen van de kerncentrale belangrijk is om de regionale én nationale klimaatdoelen te halen en voldoende basislast te generen in combinatie met energiebronnen zoals wind- en zonne-energie, zoals in hfdst. 3.7 van de RES summier wordt aangegeven;- Ter illustratie: het vermogen van de huidige kerncentrale is voldoende om alle Zeeuwse huishoudens via het bestaande gasnet om te schakelen van aardgas naar waterstof, of in te zetten als “oranje waterstof” die gebruikt kan worden door de Zeeuwse industrie als grondstof voor hoogwaardige producten. De kerncentrale ligt in het middelpunt van een regio waar binnen een straal van 15 km meer dan 50% van alle Nederlandse waterstofproductie en -gebruik plaatsvindt;- Juist in een gebied als Zeeland in het algemeen en Vlissingen in het bijzonder, waterstof een interessante optie is om huishoudens kosteneffectief en snel van het aardgas af te halen;- De basislast van de kerncentrale zich uitermate leent om te combineren met een sterk wisselend vermogen van windenergie, dat op hetzelfde punt aanlandt, eventueel gecombineerd met de gasgestookte Sloecentrale. Met deze energie-mix kan Zeeland stappen zetten naar grootschalige waterstof(en zuurstof)productie middels elektrolyse.Is van oordeel dat:Kernenergie in de Regionale Energie Strategie van Zeeland een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de energie-mix die nodig is voor de waterstofproductie en hierin steviger ingebed dient te zijn dan momenteel in hoofdstuk 3.5 weergegeven.Verzoekt het College:Om bij de stuurgroep een concrete vervolgactie vast te laten leggen in het te ontwikkelen Uitvoeringsplan (2020), door expliciet op te nemen dat Zeeland zich als regio, samen met het Rijk, actief inzet om een concrete business case te ontwikkelen waarin de gehele energie-mix, inclusief kernenergie, in Zeeland wordt onderzocht om grootschalige CO2-vrije waterstof te produceren, hetzij voor huishoudens en/of industrie. Een dergelijk waterstofcluster is uniek in de wereld en van grote betekenis voor Zeeland met zijn uitgestrekte buitengebied en grootschalige industrie. En tenslotte is het ook voor de regionale werkgelegenheid van groot belang.En gaat over tot de orde van de dag.SGP, Lilian Janse-van der Weele

Regionale Energie Strategie- 5 vragen en antwoorden

D66 D66 SGP CDA Utrechtse Heuvelrug 25-06-2020 11:34

Vanavond neemt de gemeenteraad van de Gemeente Utrechtse Heuvelrug een besluit over het concept bod voor de Regionale Energie Strategie (RES). Al een paar weken wordt in de voorbereidende commissies door de verschillende raadsfracties flink gediscussieerd over de RES. Maar wat is de RES nou precies en waarover wordt er besloten donderdag?

Wat is de achtergrond?

In het politieke klimaatakkoord dat vorig jaar gesloten werd voor de periode tot 2030, werd afgesproken dat voortaan lagere overheden zelf alle zeggenschap zouden krijgen over het opwekken van groene elektriciteit.

En dat betekent dat de gemeenten moeten komen met plannen. Alle plannen bij elkaar moeten ervoor zorgen dat het gezamenlijke klimaatdoel wordt bereikt, namelijk dat in 2030 ongeveer 70% van het Nederlandse elektriciteitsverbruik met zon en wind wordt opgewekt om ervoor te zorgen dat de CO2-uitstoot dat jaar met 49% gereduceerd wordt. Doel voor elektriciteit is om in 2030 landelijk 35 terrawattuur (TWh) stroom op land op te wekken. Nog eens 49 TWh moet in 2030 opgewekt worden door grote windturbines op de Noordzee.

Hoe komen de plannen tot stand?

Er zijn ruim 350 grote en kleine gemeenten in Nederland. Afstemming tussen de verschillende gemeenten is bij de voorbereiding van de plannen noodzakelijk. De Gemeente Utrechtse Heuvelrug overlegt over het plan voor duurzame opwek  binnen de U16. Dit is een samenwerkingsverband van 16 Utrechtse gemeenten, waarin allerlei maatschappelijke opgaven die vragen om een gemeente-overstijgende aanpak worden opgepakt. Ook 4 waterschapen, de provincie Utrecht en Stedin zijn bij de afspraken over duurzame opwek betrokken.

In totaal zijn er verschillende 30 energieregio’s in Nederland. Uiterlijk 1 oktober dienen alle energieregio’s het concept van hun plannen, oftewel de RES, in. Vervolgens beoordeelt het planbureau voor de leefomgeving (PBL) of alle plannen voldoende zijn om het klimaatdoel te halen. Het definitieve plan moet op 1 juli 2021 worden ingeleverd.

Hoeveel heeft de U16 te zeggen?

De U16 is een overlegstructuur. Wethouders spreken daarin met elkaar, stemmen hun plannen op elkaar af en komen met een gezamenlijk totaal bod. De U16 kan geen besluiten nemen. Dat doen de gemeenteraden van de verschillende gemeenten.

Waarover wordt op 25 juni tijdens de raadsvergadering besloten?

De afgelopen maanden hebben bijna alle energieregio’s hun voorlopige plannen openbaar gemaakt. Ook de U16 is gekomen met een voorlopig plan (RES) waarin staat hoeveel stroom de 16 gemeenten gezamenlijk denken op te wekken tot 2030. Deze gezamenlijke hoeveelheid, oftewel het bod, is voor de U16 uitgekomen op 1,8 TWh.

Op 25 juni moet de gemeenteraad van de Utrechtse Heuvelrug besluiten of ze akkoord is met de hoogte van dit regionale bod.

Er wordt op 25 juni niet besloten op welke manier (grote zonnedaken, zonneweides of windparken op land) de duurzame energie per gemeente wordt opgewekt. Ook niet over hoeveel er per gemeente moet worden opgewekt. Daarover wordt komend najaar gesproken.

Kan de gemeenteraad iets aan het bod wijzigen?

Ja, dat kan. Daartoe moet een wijzigingsvoorstel (amendement) ingediend worden. Er liggen op dit moment 2 wijzigingsvoorstellen:

een voorstel van BVHLokaal en SGP om aan het besluit toe te voegen als gemeente Utrechtse Heuvelrug in te zetten op energiebesparing, grootschalig zon op dak en ook te kijken naar de mogelijkheden van zonne-energie op, in en langs infrastructuur, parkeerplaatsen, vuilnisbelten en waterzuiveringen en een voorstel van het CDA aan het besluit toe te voegen dat binnen de gemeente Utrechtse Heuvelrug geen geschikte locaties zijn voor de opwekking van windenergie.

Daarnaast wordt donderdag ook nog gestemd over een 7-tal moties. Deze moties wijzigen het voorstel niet, maar roepen de wethouder op met bepaalde zaken rekening te houden.

* Hoe staat D66 erin?

D66 vindt het belangrijk dat we als gemeente Utrechtse Heuvelrug de komende 10 jaar een steentje bijdragen en verantwoordelijkheid nemen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. We zijn dan ook akkoord met het bod en als het voorstel ongewijzigd blijft, zullen we in elk geval vóór het voorstel stemmen.

D66 ziet graag dat er meer wordt ingezet op energiebesparing (“wat je niet verbruikt, hoef je ook niet op te wekken”), zon op dak en zonnevelden, zeker als die een positieve invloed hebben op de biodiversiteit. Over windmolens doet D66 op dit moment geen uitspraak, behalve dan dat we van mening zijn dat het ondoordacht is om bij voorbaat bepaalde keuzes uit te sluiten. In ons verkiezingsprogramma hebben we aangegeven positief te staan tegenover duurzame energieopwekking zoals zonnepanelen en mini-windmolens, vooral bij nieuwbouw en op bedrijventerreinen.

Ten slotte is de fractie van D66 kritisch over de mate waarop de inwoners de afgelopen maanden zijn betrokken bij de energietransitie. In onze ogen heeft de gemeente daarbij een regierol en is het van wezenlijk belang inwoners breed te informeren én te betrekken bij de RES.

Dat is tot nog toe onvoldoende gebeurd en kan en moet beter.

Bod Regionale Energie Strategie (RES)

D66 D66 SGP Leerdam 03-06-2020 09:39

https://vijfheerenlanden.d66.nl/2020/06/03/bod-regionale-energie-strategie-res/
D66 - D66
https://vijfheerenlanden.d66.nl/2020/06/03/bod-regionale-energie-strategie-res/
D66 - D66
Tijdens de raadsvergadering van 28 mei jl. is het collegevoorstel omtrent de RES (Regionale Energie Strategie) besproken. Daarin wordt de bijdrage omschreven die de gemeente Vijfheerenlanden aan de RES en daarmee aan het vastgestelde klimaatakkoord gaat leveren: 49% minder CO2 in 2030 ten opzichte van 1990 en 95% minder CO2 in 2050.  Deze bijdrage is in overleg met andere Utrechtse gemeenten (de ‘U16’) en allerhande stakeholders tot stand gekomen. Het betreft vooralsnog een concept; het definitieve bod zal naar verwachting op 1 maart 2021 worden vastgesteld.

Heel concreet voorziet dit RES bod in de plaatsing van drie grote windmolens en zonnecollectoren op dak (dus niet in de vorm van zonnevelden). Voor de periode na 2030 zullen zeer waarschijnlijk extra inspanningen moeten worden geleverd. Het is te verwachten (en te hopen) dat daarbij andere energievormen dan wind en zon zullen worden benut. Vooralsnog zijn windmolens en zonnecollecteren echter de meest haalbare opties.

De fractie van D66 Vijfheerenlanden is er zich van bewust dat windmolens niet populair zijn. Wij zijn van mening dat de plaatsing van windmolens niet ten koste mag gaan van de veiligheid of de portemonnee van inwoners, of van de natuur. Daarom is het ook zo belangrijk dat we heel goed kijken naar de wijze waarop het RES bod vorm gaat krijgen. In deze vervolgfase gaat de gemeente met inwoners in gesprek over de vraag bijvoorbeeld, waar de windmolens komen te staan.

Op de fractie van SGP na – en één fractielid van VVD – is de gemeenteraad akkoord gegaan met dit RES bod. Lees hier de bijdrage van onze woordvoerder, Jaap Breur:

“Vanavond nemen we als raad een besluit over het concept bod RES. Met dit bod geven wij aan wat de minimale bijdrage van de Vijfheerenlanden zal zijn voor de komende jaren. Maar waarom moeten we dit bod nu vaststellen en onszelf “verplichten” om te gaan verduurzamen?

Dit doen we om twee redenen:

Ten eerste: om de door mensen versnelde klimaatverandering te stoppen. Zoals afgesproken in het klimaatakkoord van Parijs. En dat is hard nodig.

Sinds het begin van het industriële tijdperk rond 1850 is het tempo van de opwarming van de aarde 10x sneller gegaan dan daarvoor. Hierdoor is elke periode van 10 jaar warmer geweest dan de voorgaande periode. En de gemiddelde tempratuur nu al bijna 1 graad gestegen.

Om nog maar eens een urgent voorbeeld te noemen: ook nu hebben we het droogterecord alweer te pakken. En worden hiervoor worden al kostbare maatregelen genomen. Zoals het oppompen en transporteren van rivierwater. En het herverdelen van ons grootste zoetwaterbekken, het IJsselmeer. Ook gelden er op vele plaatsen in Nederland nu al sproeiverboden. De droogte heeft gevolgen voor de oogsten en daarmee ook voor het inkomen binnen de landbouwsector. Ook zien we in Nederland steeds vaker natuurbranden ontstaan.

Kortom, de consequenties van klimaatverandering zijn dus al duidelijk zichtbaar en voelbaar.

Al sinds 1968 zijn er internationale zorgen over de manier hoe wij omgaan met de aarde en haar hulpbronnen. Helaas is er in die ruim 50 jaar niets of in ieder geval veel te weinig gedaan om deze negatieve invloed van het menselijk handelen op het milieu terug te dringen. En hier in Nederland al helemaal niet. Als één van de rijkste landen van de wereld hebben we het klimaatprobleem altijd weggeschoven en voorrang gegeven aan tal van andere zaken. Hierdoor bungelt Nederland onderaan de ranglijst wat betreft opwek van duurzame energie. Tijd om dit te veranderen! Schone energie heeft namelijk daarnaast nog tal van voordelen zoals: een betere luchtkwaliteit, een kleinere afhankelijkheid van fossiele brandstoffen uit het buitenland of de potentiele risico’s van kernenergie.

Ten tweede: Door het concept RES bod nu vast te stellen houden we voldoende tijd over voor inspraak of, nog beter, samenspraak met onze inwoners, bedrijven en instellingen. Door inspraak en samenwerking kunnen er samen voor zorgen dat er voldoende draagvlak is om de aangeven doelstellingen van minimaal 3 extra windmolens en maximaal zon op dak te realiseren. Wat betreft de inspraak van inwoners wil D66 Vijfheerenlanden graag nog 1 suggestie meegeven aan het college. Ga ook in gesprek met de jeugd, op bijvoorbeeld de basis en middelbare scholen. De beslissingen die wij voor de energie transitie moeten nemen doen wij namelijk vooral voor de komende generaties. Goed is het dan ook om met hen in gesprek te gaan en hun stem mee te nemen in de keuzes die wij voor hen zullen gaan nemen.

Het positieve is dat als we nu doorpakken we daadwerkelijk deze negatieve spiraal kunnen doorbreken en terug kunnen keren naar een goede balans. Hoewel wij ons daarbij ook goed realiseren dat hiervoor maatregelen nodig zijn die niet iedereen even leuk zal vinden. Wat D66 Vijfheerenlanden betreft moeten we daarom ook snel het conceptbod vaststellen, zodat we zo spoedig mogelijk het gesprek aan kunnen gaan met de inwoners, bedrijven en instelling binnen onze gemeente. Waardoor er een optimale participatie kan gaan plaats vinden. Voor zowel de opwek als de besparing van energie! Wij dagen dan ook iedereen binnen de Vijfheerenlanden uit om samen de handschoen op te pakken en de verantwoordelijkheid te nemen voor onze bijdrage in de energietransitie.”(Jaap Breur, 28 mei 2020, Vianen)

Kortom, in afwachting van het bovenstaande bod, zullen wij ons als fractie van D66 blijven bezighouden met alternatieve wijzen van energieopwekking en verdere verduurzaming binnen de gemeente Vijfheerenlanden.

 

The post Bod Regionale Energie Strategie (RES) appeared first on D66 Vijfheerenlanden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.