Nieuws van D66 inzichtelijk

17 documenten

Openbaar onderwijs is volgens Blom een ‘witte vlek’ in de regio Barneveld

D66 D66 Gelderland 04-05-2022 14:56

BARNEVELD

Er is meer behoefte aan openbaar middelbaar onderwijs in Barneveld, dan blijkt uit een recent uitgevoerd gemeentelijk onderzoek. Begin dit jaar bleek hieruit dat deze behoefte onder ouders te klein is om een openbare school voor voortgezet onderwijs te kunnen stichten, maar D66-statenlid Céline Blom zet hier vraagtekens bij. Ze wil dat Gedeputeerde Staten (GS) in gesprek gaan met de gemeente om te zoeken naar mogelijkheden om alsnog openbaar onderwijs in Barneveld te realiseren. Ze stelt er schriftelijke vragen over aan GS.

Er is al jarenlang behoefte aan een openbare school voor voortgezet onderwijs in Barneveld, stelt Blom. Ze kan het weten als oud-Barneveldse, sinds drie jaar is ze woonachtig in Apeldoorn. Eerder was ze fractievolger en ook partijvoorzitter bij van Pro’98. ,,In de periode dat ik in die rollen actief was in Barneveld, speelde dit onderwerp al. Mijn kinderen zaten ook op het Johannes Fontanus College. Maar ook toen hoorde je al heel vaak van ouders dat ze graag openbaar onderwijs in Barneveld willen. Ik weet niet beter dan dat dit leeft. En ook als uit onderzoek blijkt dat bepaalde percentages niet worden gehaald, dan vind ik dat je toch moet voorzien in de behoefte van een relatief grote minderheid. Het gaat om de bereidheid. Is die er, dan volgt de actie vanzelf.”

Een onderzoeksbureau bevroeg ouders van 10- en 11-jarige kinderen in de gemeenten Barneveld en Scherpenzeel over hun voorkeur voor het type onderwijs. 18,8 procent van de ouders gaf aan te willen kiezen voor een middelbare school met openbaar karakter. ,,Wat opvalt in het onderzoek, is dat kinderen van stemmers vóór openbaar voortgezet in slechts 38 procent van de reacties op dit moment ook op een openbare basisschool zit”, aldus Blom. Veertig procent van de benaderde ouders reageerde, wat het onderzoek volgens het college van b. en w. representatief maakt. Blom is het hier niet mee eens. ,,Ik vind de respons echt te laag om hier goede conclusies uit te kunnen trekken.”

Openbaar onderwijs is volgens Blom een ‘witte vlek’ in de regio Barneveld. In de discussie hierover is de provincie Gelderland tot op heden nog niet aan bod gekomen. Het D66-statenlid vindt dat die zich hier nu wel in kan gaan mengen. In de Wet op het voortgezet onderwijs krijgen GS ook nadrukkelijk een rol met betrekking tot het stichten van een school voor openbaar onderwijs. ,,Het behoort niet tot de dagelijkse bezigheden van de provincie. Maar uiteindelijk is de provincie wel verantwoordelijk voor voldoende openbaar voortgezet onderwijs. Ik verwacht niet van GS dat zij nu zelf heel erg actie gaan ondernemen. Wel zou ik het fijn vinden dat er een gesprek plaatsvindt, om samen te kijken hoe er gestart kan worden met openbaar onderwijs voor de mensen die hier gebruik van willen maken. Al begin je met de onderbouw, als dependance van een scholengemeenschap.”

Van GS wil Blom weten hoe zij de wettelijke rol invult voor het openbaar onderwijs in de regio Barneveld en of zij de ‘zwakte’ in het onderzoek erkent met betrekking tot de in haar ogen beperkte deelname van ouders. ,,Hoe kijken Gedeputeerde Staten naar de komst van een school voor openbaar voortgezet onderwijs, vanuit de diversiteitsgedachte dat ook andersdenkenden een plaats hebben in Barneveld?”

 

Bron: Barneveldsekrant

Zomercampus010 voor 6000 scholieren

D66 D66 Rotterdam 02-07-2020 10:43

Wethouder Said Kasmi is blij dat de gemeente samen met partners in de stad een mooi programma heeft gemaakt voor de zomerweken. ‘Het is voor kinderen een bijzondere en soms onzekere tijd geweest. Bovendien zullen veel kinderen de aankomende zomervakantie in de stad doorbrengen. De zomercampus heeft een uitdagend, leerzaam en leuk aanbod van activiteiten op het gebied van sport, spel en cultuur waar Rotterdamse kinderen het beste uit zichzelf kunnen halen. Denk aan het maken van een eigen krant of het bedenken van een nieuwe inrichting van de binnenstad in de anderhalvemeter-samenleving. Hierbij staan talentontwikkeling, ontmoeting, uitdaging en inspiratie centraal.’

De Zomercampus sluit volgens de wethouder juist in deze tijden mooi aan op de ambitie van ons onderwijsbeleid: gelijke kansen voor elk talent. ‘Kinderen wil ik vooral meegeven: meld je aan en blijf niet op de bank zitten deze zomer. Kom naar de Zomercampus010!’

Programma

Veel kinderen konden door corona lang niet naar school en volgden onderwijs op afstand. Om hen een steuntje in de rug te geven organiseert de gemeente met Jeugdfonds Sport en Cultuur en andere partners Zomercampus010.

De Zomercampus010 biedt een programma van tien dagdelen, verspreid over verschillende locaties in de stad. Van sport en theater tot het onderzoeken van ontwikkelingen in de stad, zoals circulaire economie, gezondheid en inrichting van de stad. En wat te denken van het opzetten van een heus persbureau?

Gratis voor 6000 kinderen

Zo’n 6000 kinderen en jongeren kunnen van 20 juli tot en met 28 augustus 2020 gratis deelnemen aan deze campus. Zomercampus010 heeft plek voor 1.500 kinderen uit de voor-examenklassen van het voortgezet onderwijs: 3 vmbo, 4 havo en 5 vwo. 4.500 kinderen uit groepen 3 tot en met 7 van het basisonderwijs.

Kwaliteit staat voorop

Iedere groep krijgt een student-mentor. Professionals geven les en zijn verantwoordelijk voor de inhoud, want kwaliteit staat voorop bij Zomercampus010. Het idee is dat kinderen meer vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen en zich bijspijkeren in bepaalde vakken (voortgezet onderwijs) maar ze verbreden ook hun horizon.

Het bericht Zomercampus010 voor 6000 scholieren verscheen eerst op Rotterdam.

D66 steunt kwaliteitsimpuls Rembrandt College

D66 D66 Veenendaal 19-06-2020 18:03

Veenendaal heeft met het Rembrandt College een voortgezet onderwijs dat openbaar is. Leerlingen met verschillende achtergronden komen op deze school samen en genieten op een prettige manier onderwijs. D66 Veenendaal koestert deze school.

Voor D66 staat de kwaliteit van onderwijs voorop. Om deze reden moet een school continu kunnen werken aan kwaliteitsverbeteringen en vernieuwingen op onderwijsgebied. Leerlingen hebben hier recht op. Momenteel is het College bestuurlijk verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van deze school. D66 steunt het standpunt van het College dat de school verzelfstandigd moet worden middels het instellen van een Raad van Toezicht. Een school met deskundige leden in zo’n raad zorgt voor een extra kwaliteitsimpuls.

Gelet op het belang van deze school voor Veenendaal en haar omgeving verzoekt D66 het College om ook na de verzelfstandiging nauw samen te werken met de school en de gemeenteraad hierin mee te nemen.

The post D66 steunt kwaliteitsimpuls Rembrandt College appeared first on Veenendaal.

Onderwijs en kinderopvang in de coronacrisis

D66 D66 Nederland 17-03-2020 18:12

Onderwijs en kinderopvang in de coronacrisis

Het besluit om de scholen tot nader orde te sluiten is ingrijpend. Voor leerlingen, leraren en ouders is de impact groot. Maar de duidelijkheid die hiermee wordt geboden is meer dan welkom. In een crisis als deze volstaat het niet om ruimte te laten voor interpretatie. We hebben behoefte aan heldere regels voor iedereen.

Alleen kinderen van ouders die werken in vitale functies zoals de zorg, de politie en de brandweer kunnen naar school voor opvang.  Alle andere leerlingen kunnen thuis lessen op afstand volgen. Op initiatief van D66 zendt NPO3 de hele dag schooltv uit. Leraren zijn nu hard aan het werk om dat zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. Er wordt veel van jullie gevraagd. Daar zijn we jullie ongelofelijk dankbaar voor!

Eindexamenleerlingen maken zich begrijpelijkerwijs zorgen. Dit is als een spannende tijd waar nu veel onzekerheid bijkomt. Zij hebben hier jaren hard voor gewerkt en verheugen zich op de vervolgopleiding. Veel docenten doen er alles aan hun leerlingen zo goed mogelijk te blijven ondersteunen. Met onlinelessen, mentortelefoonafspraken en YouTube kanalen.

De school- en praktijkexamens op school kunnen doorgaan. Dat betekent dat eindexamenleerlingen hiervoor naar school kunnen, mits ze geen klachten hebben. Op die manier kunnen ze verder voorbereiden voor het Centraal Examen. Het beleid is er nu op gericht om zoveel mogelijk examens in eerste tijdvak te doen (die starten op 7 mei). Natuurlijk is er souplesse in dit beleid en ruimte voor maatwerk voor leerlingen. Het moet niet zo zijn dat leerlingen uit angst voor het niet behalen van hun diploma zich gedwongen voelen naar school te gaan en daardoor te hoge risico’s nemen.

Leerlingen kunnen bijvoorbeeld ook in tweede of derde tijdvak nog eindexamen doen, in juni of augustus. Ook is er meer maatwerk mogelijk bij schoolexamens, denk aan het afleggen van mondeling examens. Tot slot wordt er ook gekeken naar verschillende inschrijfdata voor vervolgonderwijs.

De volgende beroepen kunnen blijvend gebruik maken van kinderopvang, INDIEN het kind geen ziekteverschijnselen vertoont. Ook als één ouder een cruciaal beroep uitvoert;

Zorg

Onderwijs en kinderopvang

Openbaar vervoer

Voedselketen

Transport van brandstoffen

Vervoer van afval en vuilnis

Media en communicatie

Noodzakelijke overheidsprocessen

Continuïteit van hulpdiensten

Ouders die niet in vitale beroepen zitten maken nu geen gebruik van de kinderopvang. Toch adviseren wij ouders de gehele bijdrage voor de kinderopvang te blijven betalen. Dit stelt de kinderopvang in staat om flexibele opvang te bieden aan kinderen van ouders in vitale beroepen. Bovendien blijft hierdoor het recht op kinderopvangtoeslag behouden en bent  u verzekert van een plek voor uw kind(eren) als de opvang weer opengaat. De inzet van het kabinet is om de eigen bijdrage van de niet gebruikte opvanguren zoveel mogelijk te compenseren.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

D66 zet zich in voor beter onderwijs

D66 D66 Rotterdam 04-03-2020 14:09

De Rotterdamse D66 fractie blijft zich inzetten voor het verbeteren van het onderwijs. Elene Walgenbach komt met een voorstel om leerlingen de kans te geven zich te ontwikkelen naar hun potentie. “Door het gebruik van brede brugklassen hebben kinderen meer tijd om te onderzoeken wat bij hun past. We willen dat Rotterdam dit gaat stimuleren.”

 

Later selectiemoment

Het is een target van de gemeente dat meer jongeren een hoger onderwijsniveau bereiken. Dit target is tot op heden echter nog niet gehaald.  Elene stelt daarom voor om in te zetten op brede brugklassen, niet alleen in het eerste jaar maar ook in het tweede en derde jaar: “Onderzoeken laten zien dat dit een effectief middel is om jonge Rotterdammertjes te stimuleren eruit te halen wat erin zit. Dat heeft voor ons prioriteit.”

Een brede brugklas heeft als grootste voordeel dat een leerling twee jaar extra de tijd krijgt om erachter te komen welk schoolniveau het beste bij hem of haar past. Dit heeft volgens onderzoeken een erg positief effect op de schoolprestaties van een kind.

“Leerlingen die normaal ingedeeld zijn op een hoger onderwijsniveau lijden niet onder deze latere selectie en leerlingen met een kleine achterstand ontwikkelen zich beter”, aldus Elene.

Stimuleren

Nog niet alle scholen hebben brede brugklassen. Dit is iets wat D66 wel graag zou zien. Daarom deed Elene een voorstel voor stimuleringsmaatregelen.

Met het voorstel gaat het stadsbestuur aan de slag met stimuleringsmaatregel voor scholen met brede klassen en zal de wethouder in gesprek gaan met de schoolbesturen over hoe dit precies vorm zal moeten krijgen. Het voorstel werd met ruimte meerderheid aangenomen.

Steun voor leraren

D66 Rotterdam sprak eerder deze maand ook al haar steun uit voor de stakende leraren.

Volgens Elene moet alles uit de kast worden gehaald voor de aanpak van het lerarentekort: “Leraren werken elke dag aan de kansen van kinderen. Deze hele generatie verdient persoonlijke aandacht en het beste onderwijs. Dit staat nu onder druk.”

Daarom kwam ze ook toen met een voorstel om extra administratieve lasten voor Rotterdamse docenten tegen te gaan. Elene riep daartoe het stadsbestuur op om in te zetten op sterkere samenwerking tussen onderwijsopleidingen in de regio en duidelijke afspraken om te voorkomen dat administratieve lasten bij leraren komen te liggen.

Het bericht D66 zet zich in voor beter onderwijs verscheen eerst op Rotterdam.

Dankzij D66 snel een havo/vwo school in Zuidwest

D66 D66 PvdA 's-Gravenhage 07-02-2020 10:14

Zuidwest is een wijk met 70.000 inwoners die zich de komende jaren flink gaat ontwikkelen. Toch is er op dit moment in heel Zuidwest geen havo/vwo school te vinden. Dat terwijl het aantal kinderen met een hoger schooladvies stijgt. Dankzij een motie van D66 en PvdA wordt er versneld gekeken naar een havo/vwo school in dit deel van Den Haag. De motie kreeg de steun van de volledige Haagse gemeenteraad.

Stijgende vraag “We zien steeds meer inwoners in Zuidwest, Vroondaal en het Westland. We zien steeds meer kinderen met een hoger schooladvies. Maar we zien nu dat leerlingen uitwijken naar Rijswijk en Voorburg om het onderwijs te volgen dat bij ze past” zegt Fonda Sahla. “Maar op deze manier geven we het signaal dat een kind dat hoger scoort dan de MAVO niet thuishoort in zijn of haar eigen wijk. Met deze motie willen we zorgen voor een betere toekomst voor héél Zuidwest”.

Wijk in ontwikkeling De gemeente wil dat Zuidwest zich ontwikkelt tot een gemixte wijk met meer middeninkomens en 10.000 extra woningen. Maar volgens de investeringsplannen zou er pas in 2029 worden gekeken naar een havo/vwo school. “Nog minimaal 10 jaar wachten is te lang. Als je een wijk wilt ontwikkelen moet je nu een breed pallet aan onderwijs aanbieden. Gelukkig was de hele gemeenteraad dat met me eens!” zegt Sahla. “D66 Den Haag wil gelijke kansen voor elk kind in Den Haag, en dat begint bij onderwijs voor iedereen”.

The post Dankzij D66 snel een havo/vwo school in Zuidwest appeared first on Onze stad.

Het gedicht van Maxim: De tuinman en de dood

D66 D66 Westland 31-01-2020 14:00

Tijdens de Poëzieweek van 30 januari tot en met 5 februari 2020 presenteert elke dag een van de fractieleden een favoriet gedicht. Het tweede gedicht is uitgekozen door steunraadslid Maxim van Ooijen.

De keuze van Maxim is een van de bekendste gedichten uit vele edities bloemlezingen: De tuinman en de dood van Pieter Nicolaas van Eyck uit 1925. Het is gebaseerd op een deel van de roman Le grand écart van Jean Cocteau die teruggaat op een oud Arabisch volksverhaal.

Maxim: “Dit gedicht heb ik van de middelbare school, het Thomas More College, onthouden. Het idee is dat je wel je best kunt doen om de Dood voor te blijven, maar hij krijgt je toch te pakken. Het klinkt misschien een beetje pessimistisch, maar er is geen speld tussen te krijgen.”

De tuinman en de dood

Een Perzisch Edelman:

Van morgen ijlt mijn tuinman, wit van schrik, Mijn woning in: ‘Heer, Heer, één ogenblik!

Ginds, in de rooshof, snoeide ik loot na loot, Toen keek ik achter mij. Daar stond de Dood.

Ik schrok, en haastte mij langs de andere kant, Maar zag nog juist de dreiging van zijn hand.

Meester, uw paard, en laat mij spoorslags gaan, Voor de avond nog bereik ik Ispahaan!’ –

Van middag – lang reeds was hij heengespoed – Heb ik in ’t cederpark de Dood ontmoet.

‘Waarom,’ zo vraag ik, want hij wacht en zwijgt, ‘Hebt gij van morgen vroeg mijn knecht gedreigd?’

Glimlachend antwoordt hij: ‘Geen dreiging was ‘t, Waarvoor uw tuinman vlood. Ik was verrast,

Toen ‘k ’s morgens hier nog stil aan ’t werk zag staan, Die ‘k ’s avonds halen moest in Ispahaan.’

uit: Verzameld Werk van P.N. van Eyck (1887-1954)

Vragen D66 over aannamebeleid Maurick College

D66 D66 Vught 02-12-2019 19:56

D66 Vught heeft aan het college van B en W vragen gesteld over het aannamebeleid van nieuwe leerlingen op het Maurick College. Voor komend schooljaar gaat de populaire middelbare school loten. D66 vindt dat leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt voorrang zouden moeten krijgen, omdat het Maurick voor deze plaatsen de dichtstbijzijnde, primaire school is. D66 hoopt dat het gemeentebestuur hiervoor een lans wil breken.

D66 is er trots op dat er in Vught zo’n uitstekende school is op het gebied van voortgezet onderwijs. Het Maurick College heeft een onderwijsvorm die zeer succesvol is. De huisvesting is goed op orde en er wordt zelfs uitgebreid. Bovendien zijn de slagingspercentages bij alle onderwijsrichtingen al jaren uitzonderlijk hoog in vergelijking met andere scholen in de regio. Het is dan ook niet raar dat de school al jaren populair is en nog steeds populairder wordt. Dat is niet alleen in het primaire verzorgingsgebied Vught, Helvoirt en Cromvoirt, maar ook (ver) daarbuiten.

Grote aantrekkingskracht van het Maurick College

Inmiddels is de aantrekkingskracht van de school zo groot dat in het komende schooljaar alle nieuwe leerlingen niet meer rechtstreeks geplaatst kunnen worden. Daarom zal er komend schooljaar geloot gaan worden. Er is plaats voor 360 leerlingen. De verdeling is 22 plaatsen op vmbo basis-kader, 122 op vmbo-t en vmbo-t/havo en 216 voor havo/vwo en gymnasium. Alle nieuwe leerlingen loten mee, of ze nou uit Vught, Drunen, Helvoirt of Zaltbommel komen. Alleen de nieuwe leerlingen die al een broer of zus op de school hebben zitten, worden automatisch aangenomen en hoeven niet mee te loten.

D66 wil voorrang voor kinderen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt

D66 begrijpt dat Maurick College op de rem moet trappen, omdat de capaciteit er niet is om nog meer leerlingen te plaatsen. D66 zou echter liever zien dat kinderen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt voorrang zouden krijgen bij de inschrijvingen. Voor deze drie plaatsen (postcodes 5261 t/m 5268)  is de school de meest dichtstbijzijnde. D66 heeft daarom aan het gemeentebestuur gevraagd of zij het met D66 eens dat kinderen in principe in hun eigen plaats voortgezet onderwijs moeten kunnen genieten als dat aanwezig is. Ook vraagt D66 of het college bereid om hierover het gesprek aan te gaan met Maurick College om af te tasten of er met name voor kinderen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt een betere positie te creëren is? Voorrang bij toewijzing zou de voorkeur van D66 hebben, maar een alternatief is om deze kinderen 2 of 3 loten te geven.

Zie ook: – de ingediende schriftelijke vragen

Zie ook het vervolgbericht: – Gemeente weigert gesprek met Maurick; leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt de dupe (17-12-2019)

 

The post Vragen D66 over aannamebeleid Maurick College appeared first on D66 Vught.

D66 en SP: verwijder parkeervakken Noorderhaven

D66 D66 Groningen 14-03-2019 09:36

D66 en SP vragen het college om werk te maken van de parkeeroverlast aan de Noorderhaven, naar aanleiding van een bezoek van Tom Rustebiel (D66) en Wim Koks (SP) bij de bewoners. Auto’s die permanent op  laad- en loosplekken staan blokkeren de vrije doorgang voor voetgangers.

 

Volgens D66 en SP kan laden en lossen, met wat gemeentelijke soepelheid, ook wel op de stoep zonder zoveel vakken. Net zoals elders in de stad. De vaste vakken zijn er voor het avondparkeren, dat wél is toegestaan. Tom: ‘Door die vaste vakken gaan mensen er de hele dag staan. De doorgang tussen de vakken en de gevels is veel te smal, zeker als er ook nog fietsen staan en je met een kinderwagen of rollator loopt.’

 

Daarnaast nemen de geparkeerde auto’s licht en uitzicht weg uit de woningen, zeker als het om busjes gaat. ‘De bewoners hebben bij ons aangegeven dat ze het voordeel van het avondparkeren niet op vinden wegen tegen de overlast die ze de hele dag ervaren. Wij denken dat het verstandig is om te kijken of die vaste vakken kunnen verdwijnen, of dat je ze beperkt tot een kleiner aantal échte laad- en loosplekken. Het college gaat nu in gesprek en de mogelijkheden onderzoeken.’

 

https://groningen.d66.nl/2019/03/14/14288/

Het bericht D66 en SP: verwijder parkeervakken Noorderhaven verscheen eerst op Groningen.

Blog: Voor even terug in de schoolbanken: raadslid in de klas

D66 D66 Almere 13-03-2019 13:25

Toen Bart Buijs van de griffie de vraag stelde wie van de raadsleden zich beschikbaar wilde stellen om mee te doen met het project “raadslid in de klas” hoefde ik daar niet lang over na te denken. Natuurlijk wil ik dat!

De groepen 7 en 8 van basisschool de Caleidoscoop krijgen namelijk de komende periode les in politiek. Zij verkennen de grondbeginselen van het vakgebied politiek door een aantal dagen te ervaren hoe het is om zelf als politicus bezig te zijn. Zo leren zij bijvoorbeeld hoe het is om een partij op te zetten, het daarbij behorende partijprogramma, een naam uit te kiezen voor hun partij, maar ook hoe je aan de hand van een onderwerp leert om tot besluitvorming te komen.

Hoe cool is dat. Ik mijmer terug naar mijn eigen basisschooltijd (écht al even geleden) wij hadden toen ook wel projecten maar die gingen over het leven van een dier, zoals de schildpad of over de riddertijd, uiteraard ook niet geheel onbelangrijk.

Met veel onthaal word ik door heuse klassenmanagers naar het leslokaal gebracht. De les begint; Bart legt met veel verve het algemene verhaal uit en daarna gaan de vingers omhoog, Wat een goede vragen hebben zij voor mij bedacht: “Waarom bent u van D66?”, “Wat betekent die afkorting?”, “Wat doen jullie?”, “Komt u ook op tv?”, “is het niet saai om zoveel te moeten praten?”, enzovoort enzovoort. Daarna gingen de leerlingen bedenken wat zij belangrijk vinden voor Almere. De onderwerpen waren zeer divers van meer snoepwinkels tot aan de stad is van iedereen en van veiligheid op school (stoppen van pestgedrag) tot meer groen in de stad.” Tot slot werden er groepjes/partijen gevormd die mooie namen kregen als “De onderwijsunie”, “Groen rechts” en “D19”.

Fantastisch om de enorme gretigheid en het enthousiasme te mogen aanschouwen en dat ík hier aan bij mag dragen als persoon en namens mijn partij; wij staan immers voor het belang van goed onderwijs voor iedereen, goede onderwijsprogramma’s en uitbreiding van het aantal conciërges op school. En ook wij zijn voor inclusiviteit in de stad en dat een ieder zich veilig en prettig voelt.

Met complimentjes van de klas in mijn zak over mijn enthousiasme, het gebruiken van begrijpelijke taal en fijn dat ik tijd voor hen vrij wilde maken, verlaat ik met een grote glimlach op mijn gezicht en onder begeleiding van de klassenmanagers weer het schoolgebouw.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.