Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

46 documenten

ondernemers opgelet! In gesprek met kamerlid Hilde Palland? Meld u aan voor online gesprek 11 maart van 17-18 uur. Peer Swinkels (Bavaria) ging u al voor!

CDA CDA Breda 07-03-2021 09:54

De afgelopen jaren heeft CDA-kamerlid Hilde Palland-Mulder (nr.12 op de kandidatenlijst) zich in de Tweede Kamer ingezet voor ondernemersbelangen. Zij heeft diverse voor ondernemers belangrijke dossiers en wetsvoorstellen behandeld. Ook heeft ze een plan geschreven over het belang van familiebedrijven. Hilde doet daarin voorstellen om familiebedrijven beter te ondersteunen bij de overdracht aan een volgende generatie. Op 11 maart van 17-18 uur gaat Hilde daarover en over andere onderwerpen in gesprek metBredase Ondernemers en andere geïnteresseerden. Peer Swinkels zal ook aan de sessie deelnemen. Hij isCEO en innmiddels de 7e generatie in het zeer bekende Brabantse familiebedrijf, Swinkels Family Brewers, de brouwers van onder meer Bavaria en Swinckels. De deelnemers krijgen uitgebreid de gelegenheid vragen te stellen en met elkaar in gesprek te gaan. Als u aan deze online sessie wilt , kunt u zich tot en met 10 maart aanmelden via cda@breda.nl Deelnemers kunnen vooraf vragen toezenden via dat mailadres. Caspar Rutten, CDA raadslid en nummer 56 op de kieslijst in West-Brabant treedtop als gastheer. Voor eventuele vragen over de sessie kunt u contact opnemen met hemvia caij.rutten@breda.nl of via bovengenoemd mailadres. Bent u er ook bij?

Het bouwen van appartementen voor senioren langs de Lijsterlaan in Bleiswijk

CDA CDA Lansingerland 12-05-2020 11:39

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE ( Art. 37-Reglement van Orde) Steller(s) van de vragen: Charles van Harn, Hans van der Stelt, Nelleke Bouman Onderwerp: Het bouwen van appartementen voor senioren langs de Lijsterlaan in Bleiswijk. Inleiding: 1 Uit het woonbehoefte onderzoek dat in 2019 voor Bleiswijk is uitgevoerd is gebleken dat er vooral behoefte is aan de bouw van appartementen, woningen voor senioren en starters. Uit het onderzoeksresultaat bleek dat er twee potentiele woonbouwlocaties in beeld zijn waarvan er één ligt tussen de Lijsterlaan en de Merenweg. 2 Uit het zelfde onderzoek komt naar voren dat er niet op korte termijn gebouwd zal worden omdat er nog diverse nadere onderzoeken dienen plaats te vinden. Deze onderzoeken betreffen o.a.: - Welke van de twee potentiele ontwikkellocaties ( Lijsterlaan-Merenweg of Langevaart- Korenmolenweg ) komt het eerst aanbod om bebouwd te worden? - Een onderzoek naar de capaciteit van de aansluiting van de Merenweg en de Hoekeindseweg op de N209. 3 De Gemeente Lansingerland is eigenaar van een aanzienlijk perceel langs de Lijsterlaan in Bleiswijk. Dit kavel is ideaal gelegen nabij voorzieningen zoals winkels, bushaltes en locaties waar sociale activiteiten voor ouderen plaats vinden. Een meer dan zeer geschikte locatie om appartementenwoningen voor senioren te realiseren. 4 3B Wonen heeft in gesprek met de CDA fractie aangegeven dat met name Bleiswijk “op slot” zit en dat (sociale huur) appartementen voor senioren de gewenste doorstroming op gang brengt. Hierbij werd door 3B Wonen de locatie Lijsterlaan als zeer aantrekkelijke mogelijkheid benoemd. 5 Als gevolg van de Corona crisis is weer duidelijk geworden dat eenzaamheid voor onze ouderen een serieus te nemen zaak is. Woningen nabij voorzieningen zorgen ervoor dat de kans op vereenzaming kleiner is, omdat ontmoetingen laagdrempelig kunnen plaatsvinden, ook bij verminderde mobiliteit. De CDA fractie is van mening dat het goed is om woningen voor senioren zoveel als mogelijk nabij voorzieningen zoals zorg, winkels, sociale activiteiten en een opstapplaats voor openbaar vervoer te realiseren. Het College wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden: Hoe kijkt het College aan tegen het idee om woningen voor de doelgroep senioren in zijn algemeenheid zoveel als mogelijk nabij voorzieningen zoals zorg, winkels, sociale activiteiten en een opstapplaats voor openbaar vervoer te realiseren, omdat we hiermee de kans op eenzaamheid verkleinen?Is het College het met de CDA fractie eens dat de locatie bij de Lijsterlaan een ideale locatie is voor appartementen voor senioren, omdat de voorzieningen als winkels, bushaltes en locaties waar sociale activiteiten voor senioren plaatsvinden op loopafstand liggen?Is het correct dat de grond op de beoogde bouwlocatie Lijsterlaan – Merenweg in eigendom is van de gemeente? Zijn er daarnaast nog andere blokkades of claims die ontwikkeling in dit gebied eventueel bemoeilijken?Indien de grond in eigendom is, is het College het eens met de CDA-fractie dat dit een kans op sneller handelen geeft dan indien dit (zoals op veel andere plekken) in samenspraak met een projectontwikkelaar / commerciële grondeigenaar moet? Is het College dan ook bereid om het bedoelde perceel langs de Lijsterlaan in Bleiswijk versneld in ontwikkeling te nemen voor de bouw van een relatief beperkt aantal (sociale huur) appartementen voor senioren en hierbij de samenwerking te zoeken met 3B Wonen?Is het College het met de CDA fractie eens dat de bouw van een relatief beperkt aantal appartementen op deze locatie losgekoppeld kan worden van de onderzoeken naar de inpassing van een groter woningbouwprogramma in Bleiswijk, omdat hier relatief weinig verkeersbewegingen mee gemoeid zijn, waardoor de effecten op bijvoorbeeld de N209 beperkt zullen zijn.

Steun voor kwetsbare Haarlemmers

VVD VVD GroenLinks D66 CDA Haarlem 28-04-2020 10:19

De gemeenteraad sprak op donderdag 23 april over de sociale basis. Het ging om de verdeling van €16 miljoen subsidiegeld voor de ondersteuning van kwetsbare Haarlemmers. Denk hierbij aan de ondersteuning bij mantelzorg, om langer zelfstandig thuis te kunnen wonen, hulp bij schuldenproblematiek of bij een onoverbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt. De VVD heeft het belang van dergelijke ondersteuning onderstreept, vooral waar dit de leefwereld van mensen vergroot. Toch was er ook wederom stevige kritiek op het plan van GroenLinks-wethouder Meijs. Het eerste plan voor de sociale basis werd vorig jaar - in samenwerking met de coalitiepartijen D66 en CDA - terugverwezen naar de tekentafel. En ook het tweede plan bevatte grote budgettaire onzorgvuldigheden. Reden voor de VVD om een ingrijpend amendement in te dienen om het plan te voorzien van een zorgvuldige aansluiting op de begroting. Na een spannende hoofdelijke stemming werd dit amendement verworpen (18 voor – 19 tegen). Lees hieronder de spreektekst van woordvoerder Peter van Kessel.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/39197/steun-voor-kwetsbare-haarlemmers

Peter van Kessel over het kader sociale basis tijdens de gemeenteraadsvergadering van Haarlem op donderdag 23 april 2020:

"De Coronatijd is een bijzondere tijd. Onze wereld is plotseling kleiner geworden. De afstand tot elkaar juist groter. We kunnen niet meer overal naartoe. En een schouderklop of een arm om je heen is ook niet meer vanzelfsprekend. In deze bijzondere tijd voelt iedereen hoe het is om beperkt te zijn in vrijheden.

Voor een aanzienlijke groep kwetsbare Haarlemmers is dit helaas een dagelijkse realiteit. Door ouderdom, of door een beperking, of omdat het leven nu eenmaal zo is gelopen. De VVD vindt het belangrijk dat er steun is voor deze kwetsbare Haarlemmers. Dat er voorzieningen zijn voor ouderen, zodat zij ervoor kunnen kiezen om langer zelfstandig thuis te wonen. Voorzieningen om eenzaamheid tegen te gaan. Steun voor mantelzorgers, zodat zij weten dat zij er niet alleen voor staan in de zorg voor hun dierbaren.

De gemeenteraad van Haarlem heeft het college daarom toestemming gegeven om 16 miljoen per jaar hiervoor uit te geven. Het lukte deze wethouder alleen niet om tot een goed kader te komen om dit geld te verdelen. Het eerste voorstel was oncontroleerbaar en niet evalueerbaar. Terecht heeft de gemeenteraad dat plan teruggestuurd naar de tekentafel. Het siert vooral de fracties van D66 en CDA dat zij destijds niet gezwicht zijn voor de druk vanuit GroenLinks. En het heeft effect gehad. Het tweede plan van deze wethouder zit een stuk beter in elkaar. Qua inhoud, maar er is ook een grote stap gezet om de uitgaven te kunnen controleren. Er is nog wel een flinke onzorgvuldigheid recht te zetten. De rekenkamercommissie wees er terecht op, en dat is dat het kader niet aansluit op de begroting. Dat zou het wel moeten doen. Zonder formele dekking in de begroting zijn uitgaven namelijk niet geautoriseerd. De wethouder heeft toegezegd dit op te pakken, maar vandaag gaan wij stemmen en ik constateer dat er een ongewijzigd kader voorligt.

Vanavond is het aan de raadsleden om aan te geven hoe zij tegen hun budgetrecht aankijken. Als u vindt dat dit collegekader belangrijker is dan uw begroting, dan past u de begroting op het einde van dit jaar gewoon aan. Maar als u juist van mening bent dat de begroting de basis is voor de gemeentelijke uitgaven, en ook als u vindt dat de wethouder zorgvuldiger naar de wens van de raad had moeten luisteren om het kader aan te sluiten op de begroting, dan stemt u in met het amendement dat ik met SP, Actiepartij en Trots heb ingediend. Voorzitter, ik rond af. Tijdens het maken van het amendement viel me op dat het kader twee thema’s bevat die in zijn geheel niet herleidbaar zijn tot de begroting. Dat gaat om het tegengaan van eenzaamheid in Haarlem, en dat jongeren zich veilig en gezond kunnen ontwikkelen. Daarom heb ik ook een motie ingediend die het college oproept dit bij de komende begroting recht te trekken. 

Digitale Sociale Kaart

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie Meppel 27-02-2020 19:00

Tijdens de commissievergadering van vorige week heeft de CDA fractie aangegeven niet overtuigd te zijn van dit raadsvoorstel. Wij hebben daarom goed geluisterd naar de inbreng van andere fracties en de reactie van het college. Wij hebben ook het advies van de Adviesraad Sociaal Domein hierbij goed doorgenomen. Een aantal fracties, waaronder Sterk Meppel, Groen Links en de Christenunie, gaven aan in dit voorstel een kans te zien om te innoveren, zorg toegankelijker te maken en op den duur kosten te besparen. Wij zijn hier echter niet door overtuigd. Wij geloven zeker dat een goede digitale kaart kan helpen. Maar wij twijfelen te veel of een digitale sociale kaart wel noodzakelijk is en deze investering waard is. Waarom de CDA-fractie twijfelt: het gebruik maken van een sociale digitale kaart vraagt, in onze beleving, al een behoorlijke vorm van zelfredzaamheid. Mensen die de digitale kaart kunnen gebruiken, zijn waarschijnlijk ook in staat om zelf te googelen en de juiste hulp te vinden. Met andere woorden; bereiken wij hiermee de mensen die je echt wil bereiken? Wij denken van niet of hooguit beperkt. Wij denken ook dat juist DIE mensen, die dit wellicht niet kunnen, meer geholpen zijn bij directe persoonlijke ondersteuning en menselijk contact, bijvoorbeeld door de onafhankelijke clientondersteuners. Wij denken dan bijvoorbeeld aan ouderen en mensen met een (licht) verstandelijke beperking. Maar ook twijfel bij het gebruik van de kaart door mensen uit het werkveld. De kaart kan voor mensen uit het werkveld zeer helpend zijn, dat onderkennen wij zeker niet! Maar daarbij vragen wij ons af of het de verantwoordelijkheid van de gemeente moet zijn om dit te faciliteren en organiseren. Het actueel houden van de kaart vraagt veel geld en tijd van de gemeente, terwijl het toch ook aan organisaties zelf is om te zorgen dat hun doelgroep ze weet te vinden. Ook digitaal. Bovendien gaan wij er vanuit dat mensen uit het werkveld zelf een goed beeld hebben van de sociale kaart in Meppel. Tenslotte zien wij ook een afbreukrisico in dit voorstel. Zoals gezegd vraagt het bijhouden van een dergelijke kaart nogal wat van onze organisatie qua continuïteit. Als dit niet optimaal gebeurd (zoals ook bij vorige kaart gebeurde) dan is de kans groot dat het juist tegen gaat werken. Niet is funester dan straks een kaart te hebben met onvolledige of niet up-to-date informatie. Kortom, het CDA is voor toegankelijkheid van zorg, maar is ook kritisch als het gaat om doen van extra uitgaven. De kosten van dit voorstel in relatie tot onze twijfels over de effectiviteit, maken dat wij niet voor dit voorstel hebben gestemd.

De sociale agenda van Limburg

CDA CDA Peel en Maas 26-02-2020 12:23

De sociale agenda van Limburg Onlangs lag de “sociale agenda” in het Limburgs Parlement voor.Dat is het beleid vanuit de provincie waarin we dezelfredzaamheid en samenredzaamheid van Limburgers in een kwetsbare positie vergroten en hun kans op participatie in de samenleving verbeteren.Een hele mond vol.In grote lijnen waren we akkoord met dit voorstel.Oog hebben voor elkaar, een samenleving waarin iedereen mee kan doen en initiatief wordt beloond. Dat is de lat waarlangs we als CDAhet uitvoeringskader Sociale Agendagelegd hebben.Opinitiatief van het CDALimburgiseen motieaangenomen die betrekking heeft op eenzaamheid voor ouderen. Het gaat niet alleen om ’vitaal meedoen’ maar ook om ‘vitaal zijn’.Wij vinden dat jeals mens, zeker op hoge leeftijd, voldoende van waarde bent door er gewoon te zijn. Je vitaliteit wordt niet alleen bepaald door mee te doen aan activiteiten, maarjuist door zingeving te ervaren, het gevoel hebben dat je er toe doet.En dat is een zaak en verantwoordelijkheid van ons allemaal.Wij zien hier in Peel en Maas genoeg initiatieven die ouderen die kwetsbaar zijn helpen om een waardige oude dag te beleven. Door middel van de motie hebben we opgeroepen datjuist ookde kleine initiatieven bij de provincie gehoor vinden en op (financiële) steun kunnen rekenen. Marlou Absil, Statenlid

Beleidsuitgangspunten Masterplan en Bestemmingplan Wilderszijde vastgesteld

CDA CDA Lansingerland 01-12-2019 12:02

Donderdag 28 november jl. heeft de gemeenteraad de beleidsuitgangspunten vastgesteld voor het masterplan en het daaropvolgende bestemmingsplan Wilderszijde. De beleidsuitgangspuntenzijn een concretisering van het in oktober 2017 vastgestelde 'ambitiedocument'. Het CDA is blij dat de realisatie van dit al zo lang braak liggend gebied nu met de vaststelling van de beleidsuitgangspunten weer een stap dichterbij is gekomen. De uitgangspuntenvoor de verdere planuitwerkinghebben betrekking op wonen, (publieke en commerciële) voorzieningen, groen / openbare ruimte, water, (energie)transitie, circulariteit en mobiliteit. Met andere woorden: duurzaamheid is één van de aspecten van het op te stellen masterplan en Ontwerp Bestemmingsplan. In Wilderszijde wordt ingezet op een dorps karakter, gericht op sociale samenhang en ontmoeting. In Wilderszijde wordt het dorps karakter gekenmerkt door: een compacte bebouwingeen grote verscheidenheid van woningtypen en dichthedende aanwezigheid van wijkgerichte en kleinschalige voorzieningen in een dorpshartgoede OV-ontsluitingveel ruimte, groen en water. In Wilderszijde worden circa 2.500 tot 3.000 woningen gerealiseerd, waarvan 30 tot 40 % zal bestaan uit een mix van betaalbare woningen (sociale huurwoningen en andere betaalbare huur- en koopwoningen voor specifieke doelgroepen zoals starters en ouderen). Het overige aanbod is vrije sector (midden-hoog). Conform het coalitieakkoord bouwen we in Lansingerland primair voor de behoefte van onze inwoners. Dat is voor het CDA een belangrijk vertrekpunt in gesprekken met de provincie en omliggende gemeenten over de regionale woningbouwopgaven. Naast een goede mix van betaalbare woningen, heeft het CDA in afgelopen raadsvergadering benadrukt dat de commerciële voorzieningen -de detailhandel in het bijzonder- gericht moeten zijn en blijven op de behoefte van de inwoners van de nieuwe wijk; dit ter voorkoming dat een grootschaliger opzet ten koste gaat van de centra van Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en -in veel mindere maten- Bleiswijk. Het CDA is, op basis van gegevens van en ervaringen met winkelcentra elders in Lansingerland en de regio, van mening dat een maximum van 2.500 à 3.000 m2 het beste tegemoet komt aan het uitgangspunt van kleinschaligheid (die uitsluitend op de wijk is gericht). Het college doet daar onderzoek naar, en op basis daarvan, zal het definitieve kader voor commerciële voorzieningen / detailhandel worden bepaald. Over het definitief te realiseren woningbouwprogramma -in samenhang met de duurzame inrichting van de wijk, de (OV)mobiliteit, het parkeren en de voor de wijk benodigde voorzieningen- vindt overleg plaats met de Provincie Zuid-Holland en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het CDA heeft tot slot gepleit voor het actief en gericht betrekken van omwonenden en overige belanghebbenden bij de verdere uitwerking. Het moet absoluut voorkomen worden, dat mensen die in hun belang getroffen worden of om andere redenen wensen in te spreken, niet gekend en gehoord worden. Dat is wat het CDA, naast de formele inspraak- en beslismomenten, een doorlopend proces dat goed moet worden uitgewerkt en gecommuniceerd. De vaststelling van het masterplan en het bestemmingsplan zijn voorzien in het eerste kwartaal van resp. 2020 en 2021. De start van de bouwwerkzaamheden is gepland in het derde kwartaal van 2021. Voor vragen of opmerkingen kunt u zich richten tot Hans van der Stelt (vanderstelthans@gmail.com)

CDA verrast 9 bijzondere Leiderdorpers met bloemen

CDA CDA Leiderdorp 17-11-2019 21:30

De CDA-fractie heeft zaterdag 16 november negen bijzondere vrijwilligers verrast met een bezoekje en een boeket bloemen. De bloemenhulde is een jaarlijks terugkerende activiteit waarmee de fractie extra aandacht wil schenken aan het vrijwilligerswerk dat door velen in Leiderdorp met enthousiasme en belangeloos wordt gedaan. Voor de Leiderdorpse samenleving zijn deze vrijwilligers onmisbaar. De volgende personen ontvingen een bloemetje: Cor den Heijer is bij RCL al circa 50 jaar actief als scheidsrechter bij de voetbalwedstrijden. In het verleden was hij vele jaren een van de redacteuren van ‘Het Bloemerdje’, het blad van RCL dat tijdens het voetbalseizoen elke week uitkwam. Jeanine van Jaarsveld is secretaris van de Buurtvereniging ‘Op Dreef’. De buurtvereniging heeft, samen met de buurtbewoners en de gemeente Leiderdorp, de speeltuin in de wijk opnieuw ingericht. Deze speelruimte is nu al 3 jaar een gezellige ontmoetingsplaats voor de hele buurt, van jong tot oud. Van Jeanine en de andere bestuursleden vraagt het veel inzet om de inrichting en het onderhoud op goed peil te houden. Door buurtactiviteiten te organiseren voelen mensen zich er bijzonder thuis. Henny Verstraaten heeft meer dan 35 jaar diverse bestuursfuncties bekleed binnen volkstuinvereniging De Bloemhof in Leiderdorp. Tevens is hij al 15 jaar penningmeester van de Stichting Schooltuinen De Sterrekers Leiderdorp. (Zie foto samen met raadslid Medea Hempen) Ds. H. Hemstede is een bijzondere persoonlijkheid in de protestante kerkgemeenschap in Leiderdorp. Met zijn kennis, belangstelling voor kerkelijke onderwerpen en maatschappelijke ontwikkelingen weet hij mensen te inspireren met respect voor waarden en privacy. Monique van Trigt is jarenlang actief geweest bij Pluspunt in Leiderdorp. Ze verzorgde groepsuitstapjes, museumbezoeken en activiteiten voor en met ouderen die dit niet meer zelfstandig kunnen. Vanaf 2019 heeft zij deze activiteiten met de beschikbare busjes voortgezet en zorgt zij ervoor dat ouderen maatschappelijk betrokken blijven. Harald van der Water is bij voetbalclub RCL min of meer als vrijwilliger chef van de Onderhoudsploeg en is dagelijks op het complex in De Bloemerd met allerhande werkzaamheden bezig. Thea Dingjan-Zonneveld verzorgt in parochiegemeenschap ‘De Goede Herder’ als voorganger woord- en gebedsvieringen. Zij heeft ook aandacht voor parochianen die bijvoorbeeld door beperkingen deze kerk niet persoonlijk meer kunnen bezoeken. Voor deze, vooral oudere parochianen blijft dit belangrijk. Als vrijwilliger en lid van het dameskoor was zij ook betrokken bij De Menswording. Jan en Gerda de Meer zijn heel actief in de Protestante Gemeente Leiderdorp. Jan is al vele jaren een van de hoofdbezorgers van het kerkblad ‘Ontmoeting’, dat ongeveer 20 maal per jaar verschijnt. Gerda assisteert de kosters bij grote bijeenkomsten, zoals recepties en bijeenkomsten van De Kunstkring. Jan is ook nog actief binnen volkstuinvereniging De Bloemhof. Samen zorgen zij zeer regelmatig voor hun kleinkinderen.

Voor gratis OV voor AOW-gerechtigden

D66 D66 VVD CDA Barendrecht 12-11-2019 15:04

https://barendrecht.d66.nl/2019/11/12/voor-gratis-ov-voor-aow-gerechtigden/

Gratis OV voor AOW-gerechtigden is in 2014 ingesteld. Uit tussentijdse evaluaties en ervaringscijfers blijkt dat hier veel gebruik van gemaakt wordt. 66% van de AOW-gerechtigden maakt er gebruik van. Ook blijkt het de doelen te dienen waarvoor het is ingesteld.

Het mogelijk afschaffen van deze brede regeling heeft de Barendrechtse ouderen geactiveerd om naar de commissievergadering te komen. Daar deden zij collectief de oproep deze bezuinigingsmaatregel te heroverwegen. Daarnaast blijkt uit de beantwoording van de technische vragen en het commissiedebat dat er nog veel onduidelijkheid is over wat de bezuiniging precies oplevert en hoe dit zich verhoudt tot mogelijke kosten. Tevens bleek dat er nog geen eensluidend antwoord is op de vraag welke alternatieve beleidsmaatregelen bijdragen aan het bevorderen van duurzame mobiliteit onder ouderen en het terugdringen van eenzaamheid. Bijvoorbeeld de bijdrage die Automaatje kan leveren.

Marcel van Prehn: “In 2014 heeft D66 samen met VVD en EVB deze regeling voor gratis OV voor AOW gerechtigden mogelijk gemaakt. Onder andere om eenzaamheid tegen te gaan. Eenzaamheid onder deze doelgroep is in 2019 niet ineens verdwenen. Eenzaamheid is niet de enige reden. Wat voor D66 ook heel belangrijk is, is dat zelfstandigheid behouden kan blijven voor deze doelgroep.”

Hierom kwam D66 Barendrecht, samen met de Barendrechtse VVD en CDA, met een amendement waarin niet op het gratis OV voor AOW-gerechtigden wordt bezuinigd. We rekenden ook op de steun van EVB, die eerder al in de media liet blijken dit punt minstens net zo belangrijk te vinden.

Met stemmen van D66, VVD, CDA en EVB is het gratis OV voor AOW-gerechtigden behouden gebleven.

The post Voor gratis OV voor AOW-gerechtigden appeared first on Barendrecht.

Algemene Beschouwingen

CDA CDA Lisse 07-11-2019 08:50

Financiële situatie en oplossingsrichtingen Het CDA hecht traditioneel aan een conservatief verstandig begrotingsbeleid, waarbij elementen als zorgvuldigheid, spaarzaamheid en gematigde lokale lasten leidend zijn. Onze fractie bedankt het College en de ambtelijke financiële afdeling voor de programmabegroting periode 2020 – 2023. De financiële situatie van de gemeente is ronduit zorgelijk. Zonder de gepresenteerde wijzigingen op de begroting gaan 2 belangrijke signalen, namelijk de netto schuldquote en de solvabiliteit op rood. Daarnaast kunnen wij onze begroting niet sluitend houden zonder jaarlijks ruim EUR 1 miljoen te onttrekken aan de reserveringen. Het siert het college dat inzicht is gegeven in de onzekerheden die ons de komende jaren staan te wachten. Ten eerste het beleid van de rijksoverheid, waarbij de trap op, trap af-methodiek de gemeente parten speelt. Ten tweede de inschatting van het CPB van de groei van de Nederlandse economie. Door de gure wind uit het buitenland wordt rekening gehouden met een terugval die uiteindelijk weerspiegeld zal worden in de bijdrage uit het Gemeentefonds. Het CDA vindt het, gezien de slechte solvabiliteit, verstandig om rekening te houden met deze onzekerheden. We kunnen onze ogen niet sluiten en doen alsof er niets aan de hand is. Het College sluit gelukkig zijn ogen niet voor de situatie en heeft oplossingsrichtingen aangedragen die aansluiten bij de visie van het CDA. Wij lichten er een aantal uit. 1. De bezuinigingsopdracht in HLT-verband is gerealiseerd, en, zoals we kunnen lezen in de recente evaluatie, is er sprake van het terugdringen van de externe inhuur. HLT huurt extern minder in dan landelijk gemiddeld. 2. Als Raad zullen we op korte termijn echte keuzes moeten maken op het gebied van het accommodatiebeleid. De huidige functies van de bibliotheek onderbrengen in meer efficiënte accommodaties noemde de CDA-fractie bij de behandeling van de Kadernota al. Op vergelijkbare wijze kan bekeken worden of de het jongerenwerk, nu in De Greef, en het Centrum voor Jeugd en Gezin een passender accommodatie kunnen vinden. Het CDA roept het College op om korte termijn met een tijdspad te komen. Wij zien graag de uitkomst van de bestuursopdracht in dezen tegemoet. 3. De verhoging van de OZB hebben wij altijd als een ultimum remedium gezien. Door de financiële situatie achten wij deze noodzakelijk. Wij nemen daarbij ook mee dat de woonlasten de laatste jaren gelijk gebleven zijn, de woonlasten in vergelijking met omliggende gemeenten gematigd zijn, en we ons moeten realiseren dat ons hoge voorzieningenniveau uiteindelijk betaald moet worden. De CDA-fractie verwacht niet alleen een financieel gezond beleid. We vragen ook aandacht voor ambities zoals die bij de vorming van de coalitie zijn geformuleerd. Aantrekkelijk Lisse Vitale inwoners Eenzaamheid kan grote gevolgen hebben, zowel voor het individu als de maatschappij. De CDA-fractie is een voorstander van preventie. Op het gebied van de bestrijding van eenzaamheid kan dat bestaan uit het versterken van samenwerking tussen inwoners. Tevens vragen we het College om te bewerkstelligen dat voor het einde van deze collegeperiode een beslissing genomen wordt op het dossier Beukenhof en uitvoering te geven aan de raadsmotie. De eerder door het College uitgesproken intentie om daarbij rekening te houden met de wensen van toekomstige ouderen (Beukenhof 2.0) past in onze visie. Armoedebeleid Onze fractie is blij dat de bestrijding van armoede grote aandacht blijft krijgen van het College. Vroeg Eropaf is een methode die aansluit bij onze wens om preventie in te zetten. Wij zijn dan ook blij dat de wethouder overeenkomstig ons verzoek met een armoedenota komt. Wonen De CDA- fractie vraagt aandacht voor het naar voren halen van woningbouw. Wij zien de Woonvisie in dezen graag tegemoet. De CDA-fractie verzoekt het College om de Raad te blijven informeren over de voortgang van jongerenhuisvesting en de rol die de locatie Swets en Zeitlinger hierbij kan spelen. Wij vragen aandacht voor de problematiek van woningen die ter investering worden aangekocht en gebruikt worden voor verhuur, al dan niet voor toeristische en recreatieve doeleinden. Op welke wijze is de gemeente in staat om zelfbewoning te bevorderen? Arbeidsmigranten De CDA-fractie ondersteunt het voornemen van het College om beter inzicht te krijgen waar arbeidsmigranten gehuisvest zijn. Wij vragen het College om te onderzoeken of, in situaties waar arbeidsmigranten niet ingeschreven worden in de BRP, er heffing van toeristenbelasting zal plaatsvinden. Groen Wij vragen het College of het bereid is om beleid te ontwikkelen om inwoners op straat- of pleinniveau uit te nodigen om de verzorging van openbaar groen te verzorgen. Duurzame innovatie Het CDA wil onze schepping netjes doorgeven naar de volgende generatie. Duurzaamheid moet daarom constant aandacht krijgen. Bij uitwerking van het klimaatakkoord vragen wij het college om het draagvlak bij de inwoners serieus te nemen. Wij gaan ervan uit dat de uitgaven die in dit kader door de gemeente zullen worden verricht, gefinancierd worden door een passende bijdrage van de rijksoverheid. Wij vragen het College om te komen tot een prioritering van de projecten die gemeentelijk opgepakt kunnen worden zodra rijksgelden beschikbaar zijn. Wij vragen het College om concreet aan te geven op welke wijze duurzaamheid in bestaand beleid wordt verwerkt. Kan het College aangeven hoe het staat met de vervanging van de straatverlichting? Op welke wijze zal de gemeente bij het de investeringen in het rioleringsstelsel invulling geven aan de duurzaamheidsdoelstellingen? Mobiliteit Het ziet er naar uit de Duinpolderweg vooralsnog uitgesteld wordt. Wij vragen het College om aan te geven op welke wijze dat invloed zal hebben op de gewenste ontsluiting en de ontwikkelingen van de HOV. Participatie De CDA-fractie is enigszins teleurgesteld over de uitkomst van de jongerenparticipatie. Na de jongerentop lijkt dit doodgebloed te zijn. Wij vragen het College om te beoordelen of de maatschappelijke dienstplicht gebruikt kan worden om het gevoel van burgerschap bij jongeren te bevorderen en op welke wijze gebruik gemaakt kan worden van de door het Rijk ter beschikking gestelde gelden. Wij vragen het College om de Raad nog in 2019 te informeren over de locaties die als spoor A ter beschikking staan voor Tiny Houses.

Algemene Beschouwingen

CDA CDA Lisse 07-11-2019 08:50

Financiële situatie en oplossingsrichtingen Het CDA hecht traditioneel aan een conservatief verstandig begrotingsbeleid, waarbij elementen als zorgvuldigheid, spaarzaamheid en gematigde lokale lasten leidend zijn. Onze fractie bedankt het College en de ambtelijke financiële afdeling voor de programmabegroting periode 2020 – 2023. De financiële situatie van de gemeente is ronduit zorgelijk. Zonder de gepresenteerde wijzigingen op de begroting gaan 2 belangrijke signalen, namelijk de netto schuldquote en de solvabiliteit op rood. Daarnaast kunnen wij onze begroting niet sluitend houden zonder jaarlijks ruim EUR 1 miljoen te onttrekken aan de reserveringen. Het siert het college dat inzicht is gegeven in de onzekerheden die ons de komende jaren staan te wachten. Ten eerste het beleid van de rijksoverheid, waarbij de trap op, trap af-methodiek de gemeente parten speelt. Ten tweede de inschatting van het CPB van de groei van de Nederlandse economie. Door de gure wind uit het buitenland wordt rekening gehouden met een terugval die uiteindelijk weerspiegeld zal worden in de bijdrage uit het Gemeentefonds. Het CDA vindt het, gezien de slechte solvabiliteit, verstandig om rekening te houden met deze onzekerheden. We kunnen onze ogen niet sluiten en doen alsof er niets aan de hand is. Het College sluit gelukkig zijn ogen niet voor de situatie en heeft oplossingsrichtingen aangedragen die aansluiten bij de visie van het CDA. Wij lichten er een aantal uit. 1. De bezuinigingsopdracht in HLT-verband is gerealiseerd, en, zoals we kunnen lezen in de recente evaluatie, is er sprake van het terugdringen van de externe inhuur. HLT huurt extern minder in dan landelijk gemiddeld. 2. Als Raad zullen we op korte termijn echte keuzes moeten maken op het gebied van het accommodatiebeleid. De huidige functies van de bibliotheek onderbrengen in meer efficiënte accommodaties noemde de CDA-fractie bij de behandeling van de Kadernota al. Op vergelijkbare wijze kan bekeken worden of de het jongerenwerk, nu in De Greef, en het Centrum voor Jeugd en Gezin een passender accommodatie kunnen vinden. Het CDA roept het College op om korte termijn met een tijdspad te komen. Wij zien graag de uitkomst van de bestuursopdracht in dezen tegemoet. 3. De verhoging van de OZB hebben wij altijd als een ultimum remedium gezien. Door de financiële situatie achten wij deze noodzakelijk. Wij nemen daarbij ook mee dat de woonlasten de laatste jaren gelijk gebleven zijn, de woonlasten in vergelijking met omliggende gemeenten gematigd zijn, en we ons moeten realiseren dat ons hoge voorzieningenniveau uiteindelijk betaald moet worden. De CDA-fractie verwacht niet alleen een financieel gezond beleid. We vragen ook aandacht voor ambities zoals die bij de vorming van de coalitie zijn geformuleerd. Aantrekkelijk Lisse Vitale inwoners Eenzaamheid kan grote gevolgen hebben, zowel voor het individu als de maatschappij. De CDA-fractie is een voorstander van preventie. Op het gebied van de bestrijding van eenzaamheid kan dat bestaan uit het versterken van samenwerking tussen inwoners. Tevens vragen we het College om te bewerkstelligen dat voor het einde van deze collegeperiode een beslissing genomen wordt op het dossier Beukenhof en uitvoering te geven aan de raadsmotie. De eerder door het College uitgesproken intentie om daarbij rekening te houden met de wensen van toekomstige ouderen (Beukenhof 2.0) past in onze visie. Armoedebeleid Onze fractie is blij dat de bestrijding van armoede grote aandacht blijft krijgen van het College. Vroeg Eropaf is een methode die aansluit bij onze wens om preventie in te zetten. Wij zijn dan ook blij dat de wethouder overeenkomstig ons verzoek met een armoedenota komt. Wonen De CDA- fractie vraagt aandacht voor het naar voren halen van woningbouw. Wij zien de Woonvisie in dezen graag tegemoet. De CDA-fractie verzoekt het College om de Raad te blijven informeren over de voortgang van jongerenhuisvesting en de rol die de locatie Swets en Zeitlinger hierbij kan spelen. Wij vragen aandacht voor de problematiek van woningen die ter investering worden aangekocht en gebruikt worden voor verhuur, al dan niet voor toeristische en recreatieve doeleinden. Op welke wijze is de gemeente in staat om zelfbewoning te bevorderen? Arbeidsmigranten De CDA-fractie ondersteunt het voornemen van het College om beter inzicht te krijgen waar arbeidsmigranten gehuisvest zijn. Wij vragen het College om te onderzoeken of, in situaties waar arbeidsmigranten niet ingeschreven worden in de BRP, er heffing van toeristenbelasting zal plaatsvinden. Groen Wij vragen het College of het bereid is om beleid te ontwikkelen om inwoners op straat- of pleinniveau uit te nodigen om de verzorging van openbaar groen te verzorgen. Duurzame innovatie Het CDA wil onze schepping netjes doorgeven naar de volgende generatie. Duurzaamheid moet daarom constant aandacht krijgen. Bij uitwerking van het klimaatakkoord vragen wij het college om het draagvlak bij de inwoners serieus te nemen. Wij gaan ervan uit dat de uitgaven die in dit kader door de gemeente zullen worden verricht, gefinancierd worden door een passende bijdrage van de rijksoverheid. Wij vragen het College om te komen tot een prioritering van de projecten die gemeentelijk opgepakt kunnen worden zodra rijksgelden beschikbaar zijn. Wij vragen het College om concreet aan te geven op welke wijze duurzaamheid in bestaand beleid wordt verwerkt. Kan het College aangeven hoe het staat met de vervanging van de straatverlichting? Op welke wijze zal de gemeente bij het de investeringen in het rioleringsstelsel invulling geven aan de duurzaamheidsdoelstellingen? Mobiliteit Het ziet er naar uit de Duinpolderweg vooralsnog uitgesteld wordt. Wij vragen het College om aan te geven op welke wijze dat invloed zal hebben op de gewenste ontsluiting en de ontwikkelingen van de HOV. Participatie De CDA-fractie is enigszins teleurgesteld over de uitkomst van de jongerenparticipatie. Na de jongerentop lijkt dit doodgebloed te zijn. Wij vragen het College om te beoordelen of de maatschappelijke dienstplicht gebruikt kan worden om het gevoel van burgerschap bij jongeren te bevorderen en op welke wijze gebruik gemaakt kan worden van de door het Rijk ter beschikking gestelde gelden. Wij vragen het College om de Raad nog in 2019 te informeren over de locaties die als spoor A ter beschikking staan voor Tiny Houses.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.