Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

55 documenten

SP-Jongeren voeren actie voor terugkeer nachtbussen

SP SP Nijmegen 10-05-2023 14:08

De Nijmeegse SP-Jongeren zijn begonnen met een initiatief om de nachtbussen terug te laten keren. Ze zijn een petitie gestart met als doel een breed gedragen actie te organiseren. Contactpersoon Noah Vetter legt in het kort uit waarom: “De pandemie was voor de provincie en Breng reden om de nachtbussen te schrappen, het nachtleven stond immers stil. De bussen zijn echter nog altijd niet teruggekeerd terwijl het nachtleven weer is opgepakt, dat valt niet uit te leggen. Daarnaast is het openbaar vervoer een essentiële publieke voorziening voor mensen in de regio, daar moet je niet in willen snijden.”

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2023/05/sp-jongeren-voeren-actie-voor-terugkeer-nachtbussenWanneer de provincie en Breng besluiten de nachtbussen terug te laten keren is maar de vraag. Er is door beide partijen een afspraak gemaakt dat het aantal reizigers terug moet zijn op minstens 85 procent van het aantal van 2019. De verwachting is dat dit niet voor 2024 het geval zal zijn. Vetter: “Het lijkt de provincie alleen maar te gaan om het rendement in plaats van een goede dienst te leveren. Mensen die afhankelijk zijn van het OV worden op deze manier slachtoffer van beleid dat niet de mens maar de begroting centraal zet. Het rendementsdenken moet is afgelopen zijn, daarom komen wij in actie.”

SP steunt stakers: Stop het Haagse afbraakbeleid!

SP SP Groningen 10-02-2023 18:47

Afgelopen Woensdag kwamen de stakende medewerkers van het Openbaar vervoer naar het provinciehuis om daar te demonstreren.

Statenlid en fractievoorzitter Agnes Bakker: ‘Samen staan we op, Samen zijn we sterk!’ Verandering begint niet in zaaltjes, dat begint op straat! Aanbesteding van openbaar vervoer bracht alleen maar ellende. Voor medewerkers en reizigers. Pak de zeggenschap terug! Wat voor ons allemaal is, moet ook van ons allemaal zijn en niet van bedrijven die winst boven mensen zetten. Omdat het anders moet, omdat het anders kan!

De afgelopen 40 jaar zijn heel veel voorzieningen aan de markt verpatst onder het geloof dat concurrentie goed was voor alles en iedereen. We moeten meer zeggenschap hebben over die voorzieningen die grote impact hebben op ons leven. Met een eigen ov-bedrijf kunnen we een goed en bereikbaar openbaar vervoer realiseren met fatsoenlijke werkomstandigheden voor medewerkers. Daar waar de markt duidelijk faalt moeten we niet aan de kant blijven kijken naar de afgrond maar de regie pakken en de boel verbeteren. Zo zorgen we voor sociale vooruitgang en een leefbare toekomst.

SP gaat Limburgs OV betaalbaar maken

SP SP Limburg 06-11-2021 10:48

Met de aangenomen Motie All-in OV ticket van Statenlid Jorge Wolters Gregório wordt het College op pad gestuurd om samen met Arriva informatie over vorm en financiering op te halen bij de Oostenrijkse regering die het concept van een Klimaat OV ticket recent met succes heeft geïntroduceerd. 'Bij zoveel files of geen auto tot je beschikking hebben, moeten we de optie geven om een betaalbare jaarkaart op al het Openbaar Vervoer te nemen.'  aldus Jorge Wolters Gregório. Aan het College is opgedragen om in de 2e helft van 2022 met een voorstel voor een dergelijk ticket in Limburg te komen.

SP FLEVOLAND: MAAK OV RENDABEL & BETER BEREIKBAAR VOOR REIZIGERS

SP SP Flevoland 29-04-2021 11:50

 

28 april 2021: bespreking van het concept Pakket van Eisen voor het OV  IJssel-Vecht in de Provinciale Staten van Flevoland. Vorig jaar bleek Keolis fraude te hebben gepleegd. Daarom moest de aanbesteding van het openbaar vervoer opnieuw. Dit gaf ons de kans om een aantal wensen kenbaar te maken. In nauw overleg met SP-statenlid in Overijssel hebben we een drietal amendementen ingediend. De twee belangrijkste hebben het gehaald:

De gedeputeerden in Flevoland en in Overijssel moeten nu opnemen dat bewoners en reizigers beter betrokken worden bij een verandering of opheffing van een buslijn. Het gaat tenslotte niet om de winsten. Het gaat om het vervoer per bus goed bereikbaar te houden voor degenen die ervan afhankelijk zijn. De gedeputeerde in Flevoland dient mee te nemen dat wij niet willen dat een betaalde chauffeur wordt ingeruild door een vrijwilliger bij het herindelen en/of opheffen van een buslijn. In principe zou iedere chauffeur een betaalde chauffeur moeten zijn. Dat betekent niet dat we tegen vrijwilligers zijn. Deze kunnen absoluut iets toevoegen om een dienst aan te kunnen bieden die wat anders onmogelijk is. Een betaalde kracht mag nooit één op één ingeruild worden voor een vrijwilliger. Dat is broodroof en daar werken we niet aan mee. Definitief Plan van Aanpak (PvE)

Bovengenoemde amendementen zullen in de definitieve versie van het PvE worden opgenomen tenzij dit goed onderbouwd en gemotiveerd wordt weerlegt. Daarmee weten bedrijven waaraan ze moeten voldoen om zich te kunnen inschrijven op deze aanbesteding middels een tender. Gezien de perikelen rond dit onderwerp gaat de voorkeur ernaar uit om de doorlooptijd van deze aanbesteding zo kort mogelijk te houden. Uiteindelijk is het de bedoeling om met de nieuwe partij voor 10 of zelfs 13 jaar een contract aan te gaan.

Vragen over situatie busvervoer in Brabant

SP SP D66 PvdA Noord-Brabant 31-08-2020 10:38

De situatie van het busvervoer in Brabant is zeer zorgelijk . Vanwege veel lagere passagiersaantallen door Corona dreigen lijnen opgeheven te worden of veel minder te gaan rijden.  Daarom heeft de SPfractie samen met D66 en de PvdA de volgende vragen gesteld: 

Via onze partijgenoten in Eindhoven zijn wij geïnformeerd over het exploitatieplan 2021 van Hermes. Het betreft een presentatie en deze is in de bijlage [1]van deze brief meegezonden voor uw informatie.

Sinds maart hebben Hermes en Arriva bijna 90% van hun reizigers verloren. Het herstel gaat voorzichtig en hoe het zich op lange termijn ontwikkeld is nog erg onzeker. Veel mensen denken dat thuiswerken in de toekomst vaker voor zal komen; ook zeggen meer mensen de fiets of de auto te overwegen ten koste van het openbaar vervoer. Hiermee dreigt het basisnetwerk van openbaar vervoer in Brabant als een kaartenhuis in elkaar te vallen. Onze steden en dorpen worden minder bereikbaar, omdat het schrappen van dienstlijnen zeer waarschijnlijk is. Zeker als de tegenvallende reizigersaantallen voortduren. Dat brengt ons tot de volgende vragen:

1. Erkent uw College de noodzaak van het opgebouwde OV-netwerk in onze provincie voor de bereikbaarheid van de steden en dorpen in Brabant en welke impact heeft het schrappen van dienstlijnen volgens haar op het OV-netwerk?

2. Welke mogelijkheden ziet uw College om het huidige OV-netwerk zoveel mogelijk in stand te houden?

3. Welk instrumentarium heeft u om concessiehouders te ondersteunen in deze moeilijke tijd?

4. Waarom heeft uw College nog geen OV-steunpakket gepresenteerd?

5. Als concessieverlener is de provincie voor een groot deel verantwoordelijk voor de banen van werknemers bij de concessiehouder. Hoe ziet u deze verantwoordelijkheid?

6. Zijn er de afgelopen weken al ontslagen gevallen? Zoja, hoeveel? Zijn er in de afgelopen weken als ZZP-chauffeurs danwel chauffeurs die in dienst zijn van uitzendbureau’s minder ingehuurd? Zoja, hoeveel?

7. Welke inspanning verricht u om de werknemers baanbehoud te geven, ondanks tegenvallende reizigersaantallen? Is de inzet van deeltijd-WW volgens u een mogelijkheid voor deze werknemers?

8. Heeft u gesprekken met de concessiehouder over ontslagen van werknemers? Welke inspanning verwacht u van de concessiehouder op het gebied van re-integratie wanneer er ontslagen vallen? Ziet u omscholing, werk-naar-werk trajecten als goede instrumenten en gaat u de concessiehouder hierop wijzen?

9. Kan het College ons informeren over de stand van zaken rond de Buurtbussen? Tot 1 september is het mogelijk om tegen WMOtarief met de Regiotaxi te reizen in plaats van met de buurtbus. Is dit een volgens u een goed alternatief voor de kleine kernen gebleken? Wat is uw verwachting voor de komende periode?

10. Nu de scholen weer beginnen zien we dat ook scholieren en studenten weer gebruik willen gaan maken van de buurtbussen; mogen zij nu ook de Regiotaxi gebruiken? En is dit financieel betaalbaar?

Wij zien uit naar uw spoedige beantwoording en wensen u wijsheid in de besluitvorming rondom het exploitatieplan 2021.

ROOD: stop de overvolle treinen, schaf de eerste klas af!

SP SP Nijmegen 25-08-2020 14:10

Deze week voert ROOD, jong in de SP actie tegen het bestaan van de eerste klas in het openbaar vervoer, op het station en in de trein. Bij de actie hangen de SP-jongeren bordjes op bij lege stoelen in de eerste klas waarop staat dat iemand daar had kunnen zitten om meer afstand te houden, maar dat dat nu niet mag. Daarmee wordt aangekaart dat het systeem met de volle tweede klas en de bijna lege eerste klas niet alleen onpraktisch is, maar met de huidige COVID19-pandemie ook ronduit gevaarlijk is.

Met een pandemie waarbij afstand houden van elkaar en voldoende ventilatie van groot belang zijn, is het niet uit te leggen dat de eerste klas nu nagenoeg leeg blijft. Daarom roept ROOD de NS op om de eerste klas open te stellen voor alle reizigers.

Het tijdelijk opheffen van de eerste klas is echter niet genoeg voor ROOD. Het klassenverschil in de trein is volgens de socialisten niet meer van deze tijd en het is zelfs schadelijk voor de dynamiek in de samenleving. “Dat iemand met meer geld een betere zitplaats mag hebben geeft een totaal verkeerd signaal af en ondermijnd de solidariteit in onze maatschappij. Net nu we tijdens deze pandemie deze solidariteit zo hard nodig hebben kunnen we dit verschil niet langer accepteren.” aldus de activisten van ROOD.

ROOD wil uiteindelijk dat het openbaar vervoer compleet gedemocratiseerd wordt, en er fundamentele verandering komt in hoe wij omgaan met ons openbaar vervoer, zodat ons openbaar vervoer daadwerkelijk openbaar is.

Honderdduizenden reizigers blijven verstoken van de buurtbus

SP SP Noord-Holland 21-08-2020 19:25

        Het openbaar vervoer heeft zwaar te lijden onder de coronacrisis. Het aantal reizigers is - ondanks (of ‘dankzij’) de mondkapjesplicht - nog lang niet op het niveau van vóór 16 maart 2020. Reguliere lijnbussen worden nu massaal voorzien van kuch-schermen, om de chauffeurs te behoeden voor besmettingsgevaar. Hierdoor kunnen passagiers weer gewoon langs de chauffeur aan de voorzijde de bus instappen en zal het aantal zwartrijders weer flink worden teruggedrongen. Maar hoe met het nu verder met de buurtbus?

Voor veel inwoners van onze provincie is de buurtbus het enige nog resterende openbaar vervoer. Met name dorpen en ook kleine steden worden binnen het almaar krimpende openbaar vervoernetwerk nog louter aangedaan door een buurtbus. En die rijden al maandenlang niet. De vrijwillige chauffeurs, vaak ouderen, behoren al snel tot een risicogroep. Ook zijn de kleine bussen niet toegerust op ‘corona-safe’ rijden.

In een statenbreed aangenomen motie van de SP *) is gedeputeerde Jeroen Olthof opgeroepen om snel en constructief met de buurtbusverenigingen en met Connexxion om tafel te gaan. Er moeten oplossingen worden gezocht en gevonden om de buurtbussen uiterlijk 1 september a.s. weer te kunnen laten rijden.  Via de media vernemen we af en toe dat er inderdaad gesprekken plaatsvinden, maar dat een oplossing nog altijd niet gevonden is.

“We hebben nog even, maar dan verwachten we toch echt daden”, aldus SP-statenlid Wim Hoogervorst. “In de omgeving van Rotterdam rijden sommige buurtbussen alweer, met een kuch-scherm achter de chauffeur. Dat lijkt een vrij eenvoudige aanpassing te zijn. Maar mocht dat niet lukken, dan moet de provincie echt met iets anders komen. Het is onacceptabel dat onze inwoners in kleine kernen, maar ook in steden als Enkhuizen en Schagen, ook na 1 september geen gebruik kunnen maken van het OV.”

Als de buurtbus straks nog steeds niet kan rijden, blijven flinke delen van onze provincie verstoken van OV. “Daarmee krijgt het schrappen van reguliere lijndiensten – in het nabije verleden veel gebeurd – een extra zure dimensie. We nemen de vrijwilligers en de buurtbusverenigingen niets kwalijk; zij moeten kunnen rekenen op hulp van Connexxion en het provinciebestuur”, aldus Hoogervorst. “Desnoods laten ze maar weer voorlopig lijnbussen rijden op de buurtbustrajecten”.

*) Lees hier het artikel over de aangenomen SP-motie

De markt heeft gefaald. Tijd voor publieke OV dienst

SP SP Overijssel 08-07-2020 17:53

De provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland hebben laten weten het voornemen te hebben de busconcessie IJssel-Vecht in te trekken. Provinciale Staten debateerden woensdag over dit besluit.

Het intrekken van de concessie heeft mogelijk verstrekkende gevolgen voor reizigers en personeel. Er wordt nu gekeken of de vervoerders die de concessie niet wonnen, de nummer twee of drie,  alsnog de nieuwe concessie willen invullen. Of zij dit nog steeds tegen dezelfde voorwaarden willen doen is onzeker. Voor de concessie Midden Overijssel geldt dat deze al in december afloopt en er eventueel een noodconcessie komt.

De SP stelt het belang van reizigers en werknemers voorop. Het aangeboden OV mag niet verslechteren ten opzichte van de huidige situatie. De verbeteringen die Keolis in haar bod in het vooruitzicht stelde moeten alsnog overgenomen worden. Voor het personeel geldt dat het overnemen van al het personeel het uitgangspunt moet zijn. Vakbonden FNV en CNV drongen vandaag al aan op snelle duidelijkheid voor betrokken personeel.

De onregelmatigheden bij Keolis zijn natuurlijk onacceptabel. Toch is het niet vreemd dat het mis ging. Al verschillende keren gingen aanbieders bij zulke aanbestedingen de mist in zoals bij Abellio in Limburg en EBS in Noord Holland. De enorme belangen en het feit dat er slechts een paar vervoerders in aanmerking komen spelen zulk gedrag in de hand. De SP stelt daarom voor het hele aanbestedingscircus te stoppen. Op lange termijn moet volledig publiek openbaar vervoer weer mogelijk worden. Op korte termijn moeten de drie provincies de concessie zelf invullen in de vorm van een publiek OV bedrijf. Dat scheelt geld en is het beste voor reiziger en werknemers.

SP-motie unaniem aangenomen, Provincie schiet buurtbussen te hulp.

SP SP GroenLinks PvdA Partij voor de Dieren Noord-Holland 30-06-2020 08:37

Provinciale Staten van Noord-Holland heeft afgelopen maandag, tijdens haar laatste Statenvergadering van dit politieke jaar, unaniem een motie van de SP gesteund. De motie riep gedeputeerde Jeroen Olthof op om zich tot het uiterste in te spannen om de buurtbusverenigingen in onze provincie te helpen zodat zij na de zomervakantie het buurtbusvervoer weer zo goed mogelijk kunnen opstarten.

Al snel na de uitbraak van het coronavirus, half maart, vielen grote delen van het openbaar vervoer in onze provincie stil. De buurtbussen bleven op stal, omdat enerzijds de bussen niet geschikt zijn om reizigers op anderhalve meter te vervoeren, maar ook omdat de vrijwillige chauffeurs in grote meerderheid deel uitmaken van een risicogroep – veel chauffeurs vallen in de leeftijdsgroep 65-plus.

Het wegvallen van de buurtbusdienst betekent dat gebruikers van deze lijnen al maanden zonder openbaar vervoer zitten. “Vooral in de kleinere kernen, maar ook in steden als Enkhuizen en Schagen, zijn veel mensen afhankelijk van de buurtbus. In feite zitten er veel mensen opgesloten in hun dorp”, aldus SP-statenlid Wim Hoogervorst, de indiener van de motie. “Met het weer opstarten van het OV blijft de buurtbus nog in de remise. Dat is onacceptabel, ook al beseffen we goed dat buurtbusverenigingen hard werken om snel weer te kunnen beginnen”.

Hoogervorst, die al snel de steun kreeg van de Partij voor de Dieren, GroenLinks en de Partij van de Arbeid, pleitte in de Staten voor extra hulp van de provincie. “Samen met de buurtbusverenigingen, die vast goede ideeën hebben, moet de gedeputeerde nu zoeken naar de best mogelijke oplossingen om de buurtbussen weer te laten rijden”, zegt de motie. “Het kan niet zo zijn dat een flink deel van onze inwoners verstoken blijft van openbaar vervoer, alleen doordat het onmogelijk is om een buurtbus te laten rijden”.

De motie werd door alle partijen in de Staten omarmd. Ook gedeputeerde Olthof was blij met de motie. Hij ziet de motie als steuntje in de rug richting Connexxion en de buurtbusverenigingen. De provincie heeft in het verzorgen van OV een verantwoordelijkheid en wil die ook nemen. Zij is al met de verenigingen in gesprek, maar met de motie in de hand kan er meer bereikt worden.

Het is de ultieme wens van Provinciale Staten dat alle buurtbussen na de zomervakantie weer volop gaan rijden.

Lees ook het artikel van het NHD, 29 juni 2020:
"Als buurtbus na de zomer niet rijdt komt er alternatief vervoer"

 

De SP-motie treft u hieronder in de bijlage (PDF)

 

SP wil gesjoemel ov-bedrijf Keolis niet achter gesloten deuren bespreken

SP SP Gelderland 18-06-2020 19:22

De Statenfracties van de SP in Gelderland, Overijssel en Flevoland willen de gevolgen van de onregelmatigheden bij Keolis in de openbaarheid bespreken. Op dit moment ligt een voorstel voor om dit te behandelen in een geheime commissievergadering. De SP vindt dat behalve bedrijfsgevoelige informatie, de beschikbare informatie openbaar hoort te zijn. Dat schrijven zij in een brief aan Gedeputeerde Staten.

Eind mei kwam naar buiten dat het winnen van een aanbesteding in het openbaar vervoer in de IJssel- en Vechtstreek deels op een frauduleuze manier tot stand is gekomen.[link] Dat geldt ook voor de aanschaf van elektrische bussen door de winnaar van de aanbesteding, vervoersbedrijf Keolis, melden bronnen aan onderzoeksplatform Follow the Money. Het openbaar vervoer in dit gebied wordt gezamenlijk aanbesteed door Overijssel, Flevoland en Gelderland.

Het provinciebestuur stelt voor een besloten vergadering van commissie Verkeer en Vervoer, gezamenlijk met de betreffende commissies van Provinciale Staten van Gelderland en Flevoland te organiseren waarbij geheimhouding opgelegd wordt over het behandelde en stukken die daarin worden overgelegd. De geheimhouding geldt dan voor iedereen die bij de behandeling aanwezig is en die kennis draagt van de stukken (artikel 23 tweede lid en artikel 25 eerste lid Provinciewet).

SP Statenlid en ov-woordvoerder in Gelderland Maurits Gemmink zegt dat, behalve bedrijfsgevoelige informatie, de beschikbare informatie openbaar hoort te zijn: “De informatie moet ook in het openbaar besproken worden. Het is prima mogelijk om bedrijfsgevoelige informatie weg te laten uit de stukken. Maar wij willen weten wat er aan de hand is hoe dit heeft kunnen gebeuren! Het gaat hier om geld en vervoer van ons allemaal! De drie provincies hebben een verantwoordelijkheid naar hun inwoners. ”

Zie ook: Openbaar vervoer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.