Nieuws van CDA inzichtelijk

12 documenten

Hollandsche Zeilvloot dankt Tweede Kamerleden Postma en Palland (CDA) voor inzet

CDA CDA Kampen 01-07-2020 20:15

Na de lancering van de petitie Red de Hollandsche Zeilvloot op 21 mei en de manifestatie voor Pampus op 9 juni, bereikte de Hollandsche Zeilvloot op maandag 22 juni Den Haag. Wytske Postma (CDA), Tweede Kamerlid en woordvoerder scheepvaart, kreeg aan boord van de EUROPA de petitie overhandigd van schipper Joost Martijn. Ook Tweede Kamerlid en woordvoerder arbeidsmarkt Hilde Palland (CDA) uit Kampen aanwezig. Naast de petitie kregen de Tweede Kamerleden aan boord van de EUROPA een plaat van 'De Hollandsche Zeilvloot voor Pampus' op canvas overhandigd van Joost Martijn en Jelte Hibma, één van de kapiteins van de EUROPA. Enerzijds als dank voor wat er reeds is bereikt. Anderzijds symboliseert de overhandiging van 'De Hollandsche Zeilvloot voor Pampus' de situatie waar de schepen nog steeds in verkeren. Hoewel de zee- en kustvaart dankzij inspanningen van het CDA is toegevoegd aan de SBI-lijst voor de TOGS-regeling, is de vloot daarmee nog niet gered. Wytske Postma liet weten dat ‘Nederland trots mag zijn op de vloot van historische zeilschepen, die uniek is in de wereld’. “Ze horen bij Nederland. Het is absoluut belangrijk dat de schepen behouden blijven. Ik ga de minister vragen om een reactie te geven op deze petitie. Het CDA blijft kijken naar maatregelen die deze schippers en hun schepen kunnen helpen." Foto: Arjan de Jager

Jos Leenders: hergebruik loze, oude persleidingen om droogte tegen te gaan

CDA CDA Asten 11-06-2020 07:07

Twee onderwerpen houden het CDA-gemeenteraadslid en algemeen bestuurslid van waterschap Aa en Maas momenteel bezig: corona en de enorme droogte. Om laatstgenoemd probleem te tackelen heeft onze Jos Leenders uit Heusden ‘out of the box gedacht’. Hij wil minder afhankelijk worden van Pluvius en kiest ervoor zelf de grondwaterstanden te beïnvloeden. De oplossing ligt al tijden op enkele meters diepte in de grond. ,,Er is enkele jaren geleden een hoofdpersleiding vervangen in de omgeving waar ik woon. Deze loopt van de rioolwaterzuiveringsinstallatie Asten naar het pompgemaal dat achter in de Hutten staat. Ze hebben hierbij de oude leiding in de grond laten zitten”, weet de Heusdenaar ‘die aan het denken is geslagen’. ,,We moeten meer water in de hoger gelegen gebieden laten infiltreren en hiermee een grotere voorraad opbouwen voor een drogere periode. Kunnen we oude persleidingen die niet meer in gebruik zijn inzetten om water omhoog te pompen? Naar gebieden waar het kan infiltreren in de bodem...” Het gaat volgens Leenders om een relatieve goedkope oplossing. Er hoeft alleen een pomp aangeschaft te worden die het water van de zuiveringsinstallatie naar het hoger gelegen deel van Asten stuwt. Dat kost samen met het onderhoud van de pomp, de stroomkosten en het maken van aftakkingen enkele duizenden euro’s, schat hij voorzichtig in. ,,De buizen zijn vijftig jaar oud en lekken wellicht, maar dat is in dit geval helemaal niet erg. Wat maakt mij het uit waar het water exact het gebied instroomt, als het er maar komt.” De bossen die rond het pompstation aan de Hutten liggen, zouden volgens hem hiermee kunnen worden voorzien van voldoende water. ,,Tevens zou hiermee jaarrond water worden geïnfiltreerd in een gebied dat rond de vijf meter hoger ligt dan het beekdal van de Aa.” Leenders weet dat soortgelijke, niet meer gebruikte leidingen ook in de omgeving van Helmond, Bakel en Deurne liggen. Leenders heeft zijn ideeaangekaart bij het dagelijks bestuur van Aa en Maas. Hij wacht nog op officiële antwoorden. Lees hier meer

'Het water waard' in de Lopikerwaard

CDA CDA Woerden 05-06-2020 10:10

BETERE VAARWEGEN EN VOORZIENINGEN VOOR WATERRECREATIE IN DE LOPIKERWAARD Vijf Utrechtse Groene Hart gemeenten hebben de intentie om samen met het Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden een Regionale Omgevingsagenda voor de Lopikerwaard vast te stellen. Wat volgens de CDA fractie in Woerden echter nog ontbreekt is een gezamenlijke visie op de vaarwegen en waterrecreatie. De gemeenteraad van Woerden heeft daarom besloten om waterrecreatie en vaarwegen toe te voegen aan de prioriteiten. De initiatiefnemer, het CDA Woerden raadslid Arjen Draisma : "Veel inwoners hebben een klein bootje, een surfplank of een kano. Door te varen geniet je met volle teugen van het water, de natuur en de stadjes. De vaarten, riviertjes, plassen en weteringen in de Lopikerwaard liggen hoger dan het omliggende landschap, waardoor je extra ver kan kijken. Dat is uniek in Nederland". In de Omgevingsagenda wordt hierover nu een specifieke tekst toegevoegd, zodat het aantrekkelijker maken van waterrecreatie op de politieke agenda komt te staan. De toegevoegde tekst is de volgende: "De Lopikerwaard is het mooist bezien vanaf het water. Steeds meer inwoners en toeristen genieten van het landschap door te varen, zwemmen in en te schaatsen op de vele riviertjes, weteringen, plassen en vaarten die de Lopikerwaard kenmerken. We willen de vaarwegen en -verbindingen verbeteren en de voorzieningen voor watersporters, zwemmers en schaatsers aantrekkelijker maken. Waterrecreatie draagt bij aan de lokale economie, een gezonde, vitale en aantrekkelijke leefomgeving.” Achtergrondinformatie De concept Regionale omgevingsagenda voor de Lopikerwaard is [KLIK HIER] terug te vinden. Het aangenomen amendement vindt u op de volgende link : [KLIK HIER]

'Het water waard' in de Lopikerwaard

CDA CDA Woerden 05-06-2020 10:10

BETERE VAARWEGEN EN VOORZIENINGEN VOOR WATERRECREATIE IN DE LOPIKERWAARD Vijf Utrechtse Groene Hart gemeenten hebben de intentie om samen met het Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden een Regionale Omgevingsagenda voor de Lopikerwaard vast te stellen. Wat volgens de CDA fractie in Woerden echter nog ontbreekt is een gezamenlijke visie op de vaarwegen en waterrecreatie. De gemeenteraad van Woerden heeft daarom besloten om waterrecreatie en vaarwegen toe te voegen aan de prioriteiten. De initiatiefnemer, het CDA Woerden raadslid Arjen Draisma : "Veel inwoners hebben een klein bootje, een surfplank of een kano. Door te varen geniet je met volle teugen van het water, de natuur en de stadjes. De vaarten, riviertjes, plassen en weteringen in de Lopikerwaard liggen hoger dan het omliggende landschap, waardoor je extra ver kan kijken. Dat is uniek in Nederland". In de Omgevingsagenda wordt hierover nu een specifieke tekst toegevoegd, zodat het aantrekkelijker maken van waterrecreatie op de politieke agenda komt te staan. De toegevoegde tekst is de volgende: "De Lopikerwaard is het mooist bezien vanaf het water. Steeds meer inwoners en toeristen genieten van het landschap door te varen, zwemmen in en te schaatsen op de vele riviertjes, weteringen, plassen en vaarten die de Lopikerwaard kenmerken. We willen de vaarwegen en -verbindingen verbeteren en de voorzieningen voor watersporters, zwemmers en schaatsers aantrekkelijker maken. Waterrecreatie draagt bij aan de lokale economie, een gezonde, vitale en aantrekkelijke leefomgeving.” Achtergrondinformatie De concept Regionale omgevingsagenda voor de Lopikerwaard is [KLIK HIER] terug te vinden. Het aangenomen amendement vindt u op de volgende link : [KLIK HIER]

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor €125.000 per jaar, één senior adviseur beleid voor €125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna €800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al €2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) € 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het überhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vóór de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vóór de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal één jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor €125.000 per jaar, één senior adviseur beleid voor €125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna €800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al €2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) € 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het überhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vóór de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vóór de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal één jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

Teleurstellend besluit kabinet: marinierskazerne niet naar Vlissingen

CDA CDA Vlissingen 14-02-2020 18:01

Het zat er al een paar weken, of misschien wel een paar jaar, aan te komen: de marinierskazerne komt niet naar Vlissingen. Uitermatie teleurstellend, en ook wel boosmakend, want de rijksoverheid toont zich een onbetrouwbare contractpartner. In Den Haag is een afspraak blijkbaar geen afspraak.Vlissingen en Zeeland hebben fors geinvesteerd, dat moet sowieso vergoed worden. De kazerne had er al in 2017 moeten staan, en we zijn als Vlissingen al 3 maal een half miljoen aan onroerendgoedbelasting misgelopen. De beloofde impuls voor de economie blijft ook uit, en dat raakt heel Zeeland. Er moet dus op een andere manier een structurele verbetering van de Zeeuwse economie vanuit de rijksoverheid komen. Er is ook immateriele schade, imagoschade namelijk. De mariniers hebben Zeeland voorgesteld als een provincie waar je niet wilt wonen, als een achtergebleven gebied. Ook dat moet hersteld worden, en ook daar moet de rijksoverheid een bijdrage aan leveren. Fractievoorzitter Coen Bertijn van het CDA Vlissingen gaf een interview aan PowNews, u kunt het hier bekijken.

Terugblik commissie Ruimte van 27 juni 2019

CDA CDA Harderwijk 28-06-2019 09:35

De laatste vergadering van de commissie begon met een werkbezoek aan het Cresentpark dat zijn voltooiing nadert en 15 juli a.s. voor het publiek opengesteld zal worden. Daarna volgde nog een lange vergaderavond over historische schepen, markering stadsmuren, uitvoeringsagenda woonvisie, water en klimaatadaptatie en als laatste de stand van zaken over het project aardgasvrij wonen. Hierbij een aantal punten eruit gelicht. Bij de wandeling door het Cresentpark stonden we stil bij de acht meter hoge aarden wal die als geluidwering gaat dienen voor deelplan-2 van de woonwijk Harderweide. Bovenop de aarde wal, eigen grond van de gemeente, komt nog een ‘innovatief‘ scherm van vier meter hoog, met daarin zonnepanelen. De aanbesteding volgt binnenkort. Op het gedeelte waar ook nieuwe schermen moeten komen langs de A28 (dat deel waarvan het CDA voorstelde de oude schermen te herplaatsen) , is de grond van RWS (Rijkswaterstaat) is. Het is om die reden zeer de vraag of daar ook innovatieve schermen komen. RWS vraagt daar namelijk een bijdrage voor. Het CDA betreurt deze houding van RWS. De vroegere stadsmuren van Harderwijk te markeren door het aanbrengen van glazen stenen vinden wij een mooi plan. De bedoeling is eerst te pionieren op een plek, een voor de hand liggende locatie zal volgens de wethouder het Bergje zijn. De stenen kunnen gebruikt worden om muren op te bouwen, maar kunnen ook in de bestaande bestrating ingebracht worden. Het CDA is benieuwd of de stenen geschikt zijn om als bestrating gebruikt te worden. We bespraken vervolgens de dilemma’s waar de gemeente mee te maken krijgt als een bouwer een plan indient wat niet voldoet aan de woonvisie, hoe ver kom je de ontwikkelaar tegemoet? Hoe belangrijk is het dat een minder populaire kavel invulling krijgt. Door de klimaatverandering krijgt ‘water en klimaatadaptatie’ meer aandacht. Met de plaatsen in een werkregio Noord Veluwe trekken we gezamenlijk op. We staan achter het besluit om als inhoudelijke basis de Visie Natuurlijk Ontwikkelen vast te stellen. In de rondvraag vroeg het CDA aandacht voor een geactualiseerde lijst met locaties waar de Japanse Duizendknoop aangetroffen is, de nu bestaande lijst is niet up to date en bovendien moeilijk te vinden op de website van de gemeente. Ook vroegen we ons af de methode om de duizendknoop met stroomstoten te vernietigen wellicht in Harderwijk gebruikt kan worden. Tenslotte wil het CDA graag dat de evaluatie van het Strandeiland in de commissie besproken wordt. Diverse conclusies in de evaluatie werpen vragen op, zoals bijvoorbeeld sluitingstijd, fiets parkeren en bebouwing.

Bediening fietspont Gaastmeer–It Heidenskip gegarandeerd

CDA CDA Súdwest-Fryslân 25-06-2019 17:03

Het CDA Súdwest-Fryslan heeft op donderdag 20 juni vragen gesteld over de bediening van de pont tussen Gaastmeer en It Heidenskip. Menno Sappé heeft tot en met vorig jaar de pont bij de Yntemasleat bediend. Dit jaar verzorgt dorpsbelang Gaastmeer de bediening met een groot aantal vrijwilligers. Het blijkt een hele opgave om elke keer een goed pontrooster op te stellen, reden voor dorpsbelang om zich zorgen te maken wat de continuïteit betreft. Deze pont heeft een grote toegevoegde waarde in het toeristisch aanbod van onze gemeente Gaastmeer is van mening dat de gemeente een rol heeft in de continuïteit van het varen van de pont, vooral in de zomermaanden. De fietsroute Gaastmeer-It Heidenskip-Workum vv. is een erg aantrekkelijke fietsroute en wellicht zelfs één van de mooiste fietsroutes in onze gemeente. Het CDA vindt dat deze pont een grote toegevoegde waarde heeft in het toeristisch aanbod van onze gemeente en dat we moeten voorkomen dat de bediening spaak loopt. Het gemeentebestuur is inmiddels op de hoogte van de zorgen van Gaastmeer en heeft, bij monde van wethouder Maarten Offinga, het CDA verzekerd dat de gemeente er alles aan zal doen om de continuïteit wat de pontbediening betreft veilig te stellen. Het College is niet voor bediening van de pont door medewerkers van de sociale werkvoorziening Empatec, omdat het ook om zaken als veiligheid en gekwalificeerde mensen gaat. Wellicht kan de naast wonende boer, de pont gaan bedienen. Het college heeft toegezegd in te staan van een adequate bediening. (foto: Ida Hylkema)

Bescherm de Grote Karekiet op basis van de juiste feiten!

CDA CDA GroenLinks Wijdemeren 15-04-2019 14:41

Donderdagavond 4 april hebben we een enerverende raadsvergadering gehad. In de vergadering is een raadsvoorstel over de uitvoering van de Milieu Effect Rapportage unaniem aangenomen en daar zijn wij als CDA fractie heel blij om. Hiermee komt het ontwikkelen van het gebied conform het gebiedsakkoord een stuk dichterbij.Wat tijdens de vergadering opviel is dat er op alle manieren gelobbyd wordt, om bepaalde trajecten van de nieuw te maken vaarverbinding tussen het Hilversums kanaal en de Loosdrechtse plassen niet of wel door te laten gaan.De grote Karekiet was dit keer het lijdend onderwerp. Hij werd genoemd in het raadsvoorstel in de stukken en ook nog in een amendement “Bescherm de Karekiet, dus de LV3 (vaarverbinding over de Loenderveense plas) willen we niet” van PVDA/GroenLinks.Na onderzoek ter voorbereiding van dit amendement viel mij op dat de Grote Karekiet vier vijanden heeft. Nu wordt hij eigenlijk misbruikt om een doel te bereiken om een vaarverbinding niet meer te laten onderzoeken. Terwijl onderzoek eigenlijk uitwijst dat een vaarverbinding de groei van de Grote Karekiet populatie positief beïnvloedt.In een schema bij de vergaderstukken wordt inzichtelijk dat de populatie van de Grote Karekiet vanaf 2005 afneemt van 60 broedparen in de Oostelijke Vechtplassen naar 12 in 2018.De vijanden van de Grote Karekiet zijn: 1. Een goed beheer van de rietkragen. Veel eigenaren van de oevers laten bomen weelderig tieren en plegen geen onderhoud om het hout uit het riet te verwijderen. Zo komt het riet in de knel te zitten. Als het al niet weggehaald is voor een alles vernielende schoeiing. Dus eigenaren sommeren tot onderhoud en herstel rietkragen.2. De grauwe gans vreten ook nog eens stukken riet weg.3. De Grote Karekiet gedijt goed als er fluctuaties van het waterpeil tussen het riet zijn. Dus een vaarverbinding gaat in positieve zin bijdragen.4. De Koekoek legt zijn eieren in het nest van de Grote Karekiet en dat is zoals bekend niet best voor de kleine Grote Karekiet. De titel geeft het al prijs, we missen op dit moment grote getallen aan water- en weidevogels in de plassen. Dit gemis wordt vaak misbruikt om zaken te motiveren om bouw of veranderingen niet door te laten gaan. In dit geval wordt de bedreiging van de Grote Karekiet aangehaald om de vaarverbinding tegen te houden. Het CDA is voor de bescherming van de Grote Karekiet, maar wel op basis van de juiste feiten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.