Nieuws van ChristenUnie over PvdA inzichtelijk

5 documenten

De Vecht verbindt: een zaal vol bruggenbouwers komt met prikkelende ideeën.

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Dalfsen 29-02-2020 09:58

https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1311271/430241/200226-©Geert Bistervels-203.JPG

Als woensdagavond één ding duidelijk werd dan is het wel dat er serieus werk gemaakt moet worden van het verkeersknelpunt bij de brug in Dalfsen. Tijdens de bijeenkomst “de Vecht verbindt”, waar bijna 100 belangstellenden bij waren, werden niet alleen problemen aangewezen, maar werd met elkaar ook nagedacht over oplossingen. Dat leidde vervolgens tot creatieve voorstellen.

Deze puzzel is overigens nog niet snel gelegd, maar vraagt om een integrale benadering.

https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1311271/430241/De Vecht verbindt.png

De verkeersafwikkeling bij de entree van het dorp bij de brug is problematisch. Fietsers voelen zich onveilig bij het oversteken, omdat het verkeer van drie kanten komt. De Vechtdijk en in het verlengde de Rondweg wordt als barrière ervaren binnen de kern. Peter Hermens (Landschap Overijssel) organiseerde tafeltjes om oplossingen te bedenken. En die ontstonden met het nodige enthousiasme: de brug verbreden, een zwevende rotonde en een nieuwe brug in de bocht van de Vechtdijk. De rondweg verdiepen. Maar het gebied werd ook ruimer betrokken. Is er een doorsteek met brug mogelijk van de Poppenallee naar de aansluiting bij de Ankummerdijk? Of is het de verwachting dat er bij Zwolle naast de spoorbrug nog een aansluiting komt richting de N340?

Waterschapbestuurder Breun Breunissen van Drents Overijsselse Delta gaf aan dat het waterschap de komende drie jaren plannen gaat maken om de waterveiligheid te verbeteren en te zorgen dat in droge tijden er voldoende water in het gebied blijft. Dit gaat in eerste instantie over het gebied tussen Dalfsen en Zwolle; het gebied westelijk van de brug. Hij nodigde iedereen uit om mee te denken.

Tegelijk hebben we in het Vechtdal te maken met een gebied dat ecologisch uniek is en tegelijk kwetsbaar. Evert Ruiter nam de aanwezigen mee in de nieuwe soorten dieren die in het gebied leven. Wonderlijke veerkracht als je bedenkt dat 50 jaar geleden de Vecht een stinkende rivier was. Inmiddels is de Vecht mede dankzij de inzet van het waterschap een van de schoonste rivieren van het land geworden.

Afsluitend gaven de fractievoorzitters van ChristenUnie (Luco Nijkamp) en PvdA (Leander Broere) een korte reactie op deze avond. De conclusie is dat deze puzzel meerdere dimensies heeft en dat een integrale benadering nodig is. Ook andere spelers, zoals provincie Overijssel en de gemeente Zwolle, spelen een rol. En zeker is dat dit traject nog de nodige tijd zal vragen. Het kan niet bij deze ene avond blijven.

Deze avond werd georganiseerd door de lokale partijen van Partij van de Arbeid en ChristenUnie.

Foto’s van Geert Bistervels

Voor meer informatie:

· Leander Broere - 06 5337 5811 - l.broere@raaddalfsen.nl - PvdA

· Luco Nijkamp - 06 1860 1191 - lm@nijkamp21.nl - ChristenUnie

Beter plan voor fietsers rond Amerikaweg en Schipholweg

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA Heemstede 15-07-2019 22:39

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278104/48317/DSC02682.JPGDe komende jaren worden veel nieuwe woningen gebouwd in het noordelijke deel van Schalkwijk. Hierdoor loopt het verkeer op het kruispunt Amerikaweg/Schipholweg/Prins Bernhardlaan en op het kruispunt Boerhaavelaan/Amerikaweg steeds meer vast. Het college heeft daarom een plan gemaakt om de doorstroming rond deze twee kruispunten te verbeteren.

De gemeenteraad is ontevreden over het ontwerp omdat het te weinig verbeteringen voor fietsers bevat. Daarom zijn twee moties van de ChristenUnie en de Actiepartij aangenomen. De wethouder heeft daarop het ontwerp teruggetrokken en werkt nu aan een nieuw plan.

Onderdeel van het plan van het college is het aanleggen van extra voorsorteerstroken voor auto’s. Voor fietsers zijn er echter weinig verbeteringen. Zo moeten fietsers straks via de stoplichten bij de Schipholweg maar liefst 11 asfaltstroken kruisen. De raad ziet hier daarom liever een fietstunnel voor fietsers vanuit Schalkwijk richting Haarlem Oost en Haarlem Centrum. Probleem is echter dat hier weinig ruimte voor is omdat de nieuwe woningen tot vlak aan de Amerikaweg worden gebouwd.

Ander pijnpunt is de kruising van de Amerikaweg met de Boerhaavelaan. Oorspronkelijk stond hier een tweerichtingsfietspad aan de zuidzijde langs de Boerhaavelaan ingetekend. In het definitieve voorstel van het college ligt dit fietspad juist aan de noordzijde. Op deze wijze sluit het fietspad beter aan op een regionale fietsroute in de Haarlemmermeer. De ChristenUnie is blij met deze regionale fietsroute, maar is tegen het ontwerp langs de Boerhaavelaan omdat fietsers uit Boerhaavewijk dan 3x een drukke weg moeten oversteken om bij het ziekenhuis te komen terwijl dit in het oorspronkelijke plan niet zo was. Wij hebben daarom gepleit om ook aan de zuidkant een fietsroute te houden. Dit hoeft geen fietspad te zijn, maar kan ook een fietsstraat zijn over de ventwegen die hier al liggen. Feitelijk is in het ontwerp alleen een stukje extra fietspad nodig bij de brug over de Amerikavaart. Raadslid Frank Visser “Deze brug is te smal voor fietspaden aan beide kanten van de Boerhaavelaan en een extra voorsorteerstrook voor auto’s. De beste oplossing lijkt hier een extra fietsbrug te zijn.”

 

MOTIE Ook fietspad zuidzijde Boerhaavelaan oost met gebruik van de ventwegen

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 29 mei 2019,

In beraadslaging over het vrijgeven van het voorlopig ontwerp Amerikaweg voor inspraak;

Constaterende dat:

In het schetsontwerp Amerikaweg een tweerichtingenfietspad was voorzien aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost, inclusief een nieuwe fietsbrug ten zuiden van de Wilsonbrug; In het voorlopig ontwerp Amerikaweg een tweerichtingenfietspad aan de noordzijde van de Boerhaavelaan oost is toegevoegd, ingepast op de bestaande Wilsonbrug, maar het fietspad aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost is geschrapt; Deze variant niet is besproken met belanghebbende partijen zoals de Fietsersbond;

Overwegende dat:

Het nieuwe voorstel voor een betere fietsontsluiting van de nieuwe woonwijk ten noorden van de Boerhaavelaan oost zorgt en ook goed aansluit op het tweerichtingenfietspad langs de N232 (oude Schipholweg); Het nieuwe voorstel echter voor een slechtere fietsontsluiting zorgt van het oude deel van Boerhaavewijk ten zuiden van de Boerhaavelaan oost ten opzichte van de huidige situatie; Bij het schetsontwerp reeds is aangegeven dat bij het ontbreken van een fietspad aan de zuidzijde op veel plekken langs de Boerhaavelaan oost oversteekmogelijkheden moeten worden gemaakt; Het onwenselijke is dat fietsers vanaf het Spaarne Gasthuis straks voor de kortste route 3x een drukke weg moeten oversteken (2x Boerhaavelaan, 1x Amerikaweg) waarvan twee keer met verkeerslichten om in het oude deel van Boerhaavewijk te komen; Om dit te voorkomen niet over de hele weglengte een fietspad noodzakelijk is omdat op een groot deel van het tracé ventwegen beschikbaar zijn, die zijn te gebruiken als fietsstraat;

Verzoekt het college

Voor het definitieve ontwerp voor de Boerhaavelaan oost te onderzoeken of het mogelijk is

een tweerichtingenfietspad aan de zuidzijde toe te voegen vanaf de Amerikaweg tot aan het Zuster Rebelpad inclusief fietsbrug over de Amerikavaart en met behoud van het nu ingetekende fietspad aan de noordzijde; Het daarbij voor fietsers tussen het Zuster Rebelpad en de Professor Eijkmanlaan mogelijk te maken in twee richtingen gebruik te maken van de ventwegen aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost (Frederik Ruyschstraat, Jan van der Horststraat en Malpighistraat)

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

Sacha Schneiders, GroenLinks

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Isabelle Wisse, PvdA

Bas van Leeuwen, D66

 

 

Motie “Integrale benadering kruising Amerikaweg N205 ”

De Gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen, op donderdag 29 mei2019, naar aanleiding van het VO kruising Amerikaweg N205,

constaterende dat,

het college de doorstroming van het autoverkeer op de kruising Amerikaweg en Prins Bernhardlaan met de N205 wil verbeteren, de omgevingswet voorschrijft om infrastructuur projecten integraal te benaderen, het college meermaals heeft gezegd de omgevingswet als uitgangspunt te hanteren,

overwegende dat,

voetgangers en fietsers die vanaf de Boerhaave wijk richting Slachthuis buurt willen straks 11 stroken over moeten steken, de barrière van deze toegangsweg dus alleen nog voor volwassen gezonde mensen te nemen is, waardoor actieve verplaatsingswijzen voor een grote groep mensen, geen reëel alternatief meer zijn,

verzoekt het College,

een aantal varianten van ongelijkvloerse kruising voor fiets, scootmobiel en voetganger met een of meerder bruggen of tunnels uit te werken, daarbij ook de kruising met de Boerhaavelaan te betrekken, de kosten van deze varianten van ongelijkvloerse kruising voor voetgangers, fietsers en scootmobiel met het kruispunt te geven, te onderzoeken of externe financiering door provincie of rijk beschikbaar is voor de aanleg van de benodigde tunnel(s) of brug(gen) voor voetganger, fietser en scootmobiel, varianten, kosten en financieringsmogelijkheden voor te leggen aan de commissie beheer,

en gaat over tot de orde van de dag.

Gertjan Hulster, Actiepartij

Sacha Schneiders GroenLinks

Onderzoek Fietsersbond: ChristenUnie Noord-Holland beste programma

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA Velsen 08-03-2019 13:18

https://ijmond.christenunie.nl/k/n6173/news/view/1272118/43799/20190308 FIETSERSBOND.jpgDe Fietsersbond heeft de verkiezingsprogramma`s van de politieke partijen onderzocht.

Op de site staat daarover : " Uit de inventarisatie blijkt dat er op provinciaal niveau veel aandacht is voor de verbetering van het fietsnetwerk, zowel voor de dagelijkse fietser als voor recreatief fietsen. De aanleg van snelfietsroutes wordt het meest genoemd, mede door de opkomst van de elektrische fiets en de speedpedelec. Er is ook veel aandacht voor verkeersveiligheid en specifiek voor fietsveiligheid. Verder pleiten veel partijen voor uitbreiding van fietsparkeerplekken bij ov-knooppunten, goede fietsbereikbaarheid van ov-haltes en beschikbaarheid van deelfietsen bij stations en haltes".

Bij de beste programma's staat: " Verreweg de beste programma’s zijn die van de ChristenUnie in Noord-Holland en GroenLinks in Gelderland. Deze programma’s verdienen het etiket uitstekend. Goed zijn de programma’s van de ChristenUnie in Overijssel ; D66 in Gelderland, Zuid-Holland en Groningen; GroenLinks in Utrecht en Overijssel en de PvdA in Overijssel".

ChristenUnie Hilversum tegen verbreding N201: er zijn betere oplossingen.

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Hilversum 08-01-2019 21:12

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1236331/65655/N201.pngDe laatste tijd is er op Social Media veel discussie over een mogelijke verbreding van de N201 (Vreelandsweg) en een mogelijke weg over de Hoorneboegse Heide. ChristenUnie Hilversum is alvast heel duidelijk: wij zijn tegen een verbreding van de provinciale weg. En een weg over de Hoorneboegse Heide is wat ons betreft onbespreekbaar.

Op 8 januari zouden Gedeputeerde Staten van Utrecht een beslissing nemen over mogelijke varianten om de doorstroming op de N201 te verbeteren. Later zal de Provincie Noord Holland hierover besluiten.

Wij sluiten ons aan bij de onderbouwing van de PvdA (https://hilversum.pvda.nl/verkeer/geen-verbreding-n201-zet-in-op-ov-en-vermindering-woon-werk-verkeer/ ) en vragen het college van Hilversum om zich proactief hiervoor in te spannen. Ook CU Statenlid van Noord Holland Michel Klein is tegen de verbreding van de weg. Op Twitter meldt hij: “Verbetering van de N201 in de provincie Utrecht mag geen opstap zijn tot een weg door het groen”.

Het is inmiddels duidelijk dat het eenvoudig aanleggen van extra asfalt geen echte oplossing is voor het aanpakken van verkeersknelpunten. Hierdoor zal het autoverkeer over de N201 alleen maar toenemen en daarmee ook de uitstoot van CO2, fijnstof en geluid- en verkeersoverlast.

Bovendien verwachten wij dat knelpunten zich alleen maar zullen verplaatsen. Hoe beter de doorstroming op de N201, hoe meer automobilisten door hun navigatiesysteem vanaf de A2 via deze weg zullen worden gestuurd. Wij verwachten dat de Diependaalselaan en de centrumring van Hilversum hierdoor nog meer worden belast met autoverkeer.

Echte knelpunten in de doorstroming op de N201, zoals bij de afrit van de A2, moeten lokaal worden opgelost. Maar dit moet niet leiden tot een aantrekkende werking voor verkeer tussen A2 en A27. De echte oplossingen zullen vooral gezocht moeten worden in de verbetering van het OV en fietsverkeer. Te denken valt aan een snelle OV verbinding met Wijdemeren en snelfietspaden voor woon-werk verkeer.

Daarnaast vinden we het belangrijk dat de N201 veiliger wordt. Er gebeuren nu regelmatig ongelukken, waarvan sommige ernstig. Zo willen we dat de mogelijkheid onderzocht wordt om de maximumsnelheid op de N201 tussen Hilversum en de A2 te verlagen naar 60 km/h. Bijkomend voordeel daarvan kan zijn dat de N201 minder aantrekkelijk wordt als sluiproute en als route voor (nachtelijk) vrachtverkeer.

Bas Nanninga, commissielid Duurzaamheid en Bereikbaarheid

Coalitie gaat voor Barendrecht

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA SGP D66 CDA Barendrecht 17-07-2018 20:43

https://barendrecht.sgp-christenunie.nl/k/n23412/news/view/1224560/355363/Gemeentehuis Barendrecht v2In de raadsvergadering van 10 juli is de voorjaarsnota vastgesteld. Met deze voorjaarsnota worden de kaders meegegeven voor de begroting van 2019. En hoewel dit nieuwe college start met een financiële uitdaging, zijn de ambities en wensen om voor Barendrecht het beste te bereiken onverminderd. De coalitie van de Barendrechtse CDA, SGP-CU, VVD, PvdA, GL en D66 heeft de handen stevig ineengeslagen om met elkaar het goede en mooie voor Barendrecht te doen. Naast een financieel degelijk en stevig kader, zonder belastingverhogingen, zijn er een aantal echte lokale plannen neergelegd. Het college heeft van ons de opdrachten gekregen om te investeren in Barendrecht. Zo pakken we het onderhoud van de buitenruimte aan, want de klachten en onvrede nemen toe. Gaan we een dag van waardering organiseren voor de vrijwilligers en mantelzorgers die Barendrecht rijk is. Investeren we in verkeersveiligheid, o.a. door snel met een voorstel te komen om de veiligheid voor fietsers en voetgangers bij de Ziedewij te vergroten. En gaan we onderzoeken hoe we jongeren meer bij beleidsvorming kunnen betrekken middels een jongerenraad. Eenheid in verscheidenheid om gezamenlijk Barendrecht nog mooier te maken!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.