Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

293 documenten

Vergroening en herinrichting Koolbogt te Bladel

Bladel Transparant (BT) Bladel Transparant (BT) Bladel 10-04-2024 11:54

In Bladel zijn we continu bezig met het verbeteren van onze leefomgeving. Een van de nieuwste projecten die we op de agenda hebben staan, is de herinrichting van de Koolbogt. In ons verkiezingsprogramma hebben de herinrichting van de Koolbogt als duidelijk vastgelegd. Dit project is niet alleen een opknapbeurt; het is een complete transformatie die de buurt aanzienlijk zal veranderen.

Bij de herinrichting van de Koolbogt nemen we alles onder handen, van de riolering tot het toevoegen van meer groen. Dit betekent dat we de hele ‘vloerbedekking’ van de omgeving vernieuwen. Het is een grootschalig project dat niet alleen de ondergrondse infrastructuur aanpakt, maar ook het straatbeeld aanzienlijk groener maakt.

Wat dit project speciaal maakt, is de input van de bewoners van het plangebied. We hebben jullie meningen en suggesties verzameld tijdens presentaties in oktober 2023 en januari 2024. Deze feedback hebben we gebruikt om de definitieve ontwerpen te maken, die jullie nu kunnen bekijken.

We richten ons op het verbeteren van de toegankelijkheid en het comfort van de voetpaden, onder andere door het leggen van nieuwe betontegels. Tegelijkertijd pakken we het hergebruik van materialen aan, zoals de straatbakstenen die vrijkomen bij de werkzaamheden. Ook gaan er een paar bomen weg, maar daar komen er meer voor terug. En de parkeerplaatsen? Die worden groen, zodat regenwater beter weg kan lopen.

Met de klimaatverandering in gedachten nemen we maatregelen om wateroverlast te beperken. Dit doen we door water van de parkeerplaatsen en uit de grasvelden beter te laten infiltreren. Ook vervangen we het oude rioolsysteem door een nieuw, gescheiden systeem voor regenwater en vuilwater.

Een specifiek onderdeel van dit project is het afkoppelen van regenwater en vuilwater bij woningen. We willen zoveel mogelijk regenwater apart afvoeren naar het nieuwe riool. Dit kan betekenen dat we aanpassingen moeten doen aan de inrit of voortuin, maar dit gebeurt altijd in overleg.

We hopen dat iedereen de verbeteringen zal waarderen en bijdraagt aan een succesvol project. Samen werken we aan een mooiere en duurzamere Bladel.

Terugblik op werkbezoek Rijnvicus

PRO Kaag en Braassem PRO Kaag en Braassem Kaag en Braassem 12-02-2024 16:05

Namens PRO brachten Sandra de Wagenaar, Thea Wesselman, Esther van der Linden, Natasja Homan en Evert Henrotte in januari een bezoek aan Rijnvicus. Ze zijn als raadsleden van Kaag en Braassem ontvangen door de directeur mevrouw Doornbosch na een inleiding door de verantwoordelijk wethouder Gerben van Duin.

Rijnvicus is een duurzaam ontwikkelbedrijf van de Gemeente Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop. Iedereen mag en kan werken, werken is gezond, het zorgt voor samenhang in de samenleving en het is de economische motor van ons land. Rijnvicus re-integreert daarom mensen naar werk. En helpt werkgevers om werk te ontwikkelen naar mensen die begeleid worden door Rijnvicus. In onze regio verbindt Rijnvicus ondernemers, onderwijs en overheid met als doel de arbeidsmarkt werkelijk inclusief te maken. Een mooie organisatie die uitstraalt naar de maatschappij dat iedereen meetelt en van waarde is voor de Nederlandse arbeidsmarkt!

Welkom bij Garage Peters

PvdA PvdA Venlo 25-01-2024 19:14

Welkom bij Garage Peters, dé plek waar je terecht kunt voor al je auto-onderhoud en reparaties. Bij Garage Peters staan we klaar om je te helpen met alle problemen die je tegenkomt met je auto. Of het nu gaat om het vervangen van een band, het uitvoeren van een grote onderhoudsbeurt of het repareren van elektronische problemen, onze professionele monteurs staan voor je klaar.

Bij Garage Peters werken we met een team van ervaren monteurs die zijn gespecialiseerd in verschillende merken en modellen auto’s. We begrijpen dat je auto belangrijk voor je is en daarom zorgen we er altijd voor dat we de hoogste kwaliteit leveren bij elke service die we aanbieden.

Kwaliteit en service

Bij Garage Peters streven we altijd naar de hoogste kwaliteit en service. We begrijpen dat auto-onderhoud soms onverwacht kan komen en daarom zorgen we ervoor dat we snel en efficiënt werken, zodat je zo min mogelijk tijd zonder auto hoeft door te brengen. Daarnaast bieden we altijd eerlijk advies en transparante prijzen, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.

Onze monteurs zijn goed opgeleid en werken met de nieuwste technologieën en gereedschappen. Dit stelt ons in staat om snel en nauwkeurig diagnoses te stellen en eventuele problemen op te lossen. We gebruiken alleen hoogwaardige onderdelen die voldoen aan de specificaties van de fabrikant, zodat je verzekerd bent van de beste kwaliteit en duurzaamheid.

Bovendien streven we naar een persoonlijke benadering. Bij Garage Peters ben je geen nummer, maar een gewaardeerde klant. Onze vriendelijke monteurs luisteren naar je wensen en zorgen ervoor dat je tevreden bent met het resultaat. We nemen de tijd om je vragen te beantwoorden en eventuele zorgen weg te nemen.

Onderhoud en reparatie

Bij Garage Peters kun je terecht voor al het onderhoud en de reparatie van je auto. Of het nu gaat om een kleine beurt, een APK-keuring, het vervangen van de distributieriem of het oplossen van elektronische problemen, onze monteurs hebben de kennis en ervaring om het werk snel en professioneel uit te voeren.

Daarnaast bieden we ook extra services aan, zoals bandenwissels, airco-service en het vervangen van autoruiten. We hebben een breed scala aan banden op voorraad voor alle seizoenen en verschillende automodellen. Onze airco-service zorgt ervoor dat je airconditioning altijd optimaal werkt, wat vooral belangrijk is tijdens de warme zomermaanden. En als je autoruit beschadigd is, kunnen we deze snel en vakkundig vervangen.

Kortom, Garage Peters biedt een uitgebreid scala aan onderhouds- en reparatiediensten om ervoor te zorgen dat je auto altijd in topconditie is. Onze monteurs staan klaar om je te helpen en ervoor te zorgen dat je veilig en met een gerust gevoel de weg op kunt.

Contact en afspraak maken

Wil je graag een afspraak maken bij Garage Peters of heb je een vraag over onze diensten? Neem dan gerust contact met ons op. Onze vriendelijke medewerkers staan je graag te woord en helpen je verder. Je kunt ons telefonisch bereiken op 0123-456789 of een e-mail sturen naar info@garagepeters.nl.

Daarnaast kun je altijd langskomen bij onze garage in het centrum van de stad. Onze monteurs kunnen je auto bekijken en een diagnose stellen om te bepalen welke reparaties of onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. We streven ernaar om je auto zo snel mogelijk weer in topconditie terug te geven, zodat je veilig en zonder problemen de weg op kunt.

Conclusie

Bij Garage Peters kun je rekenen op kwaliteit, service en vakmanschap. Onze ervaren monteurs staan klaar om je te helpen met al je auto-onderhoud en reparaties. Of je nu een kleine beurt nodig hebt, een band moet vervangen of een elektronisch probleem hebt, bij Garage Peters ben je aan het juiste adres. Maak vandaag nog een afspraak en ervaar zelf de uitstekende service van Garage Peters!

Voor meer informatie en het maken van een afspraak, bezoek onze website: garagepeters.nl.

.

Het Helders perspectief

Stadspartij Den Helder Stadspartij Den Helder Den Helder 23-01-2024 12:06

Gisterenavond stond het Helders perspectief op de agenda van de gemeenteraad, nadat het uitgebreid was besproken in de commissie Bestuur en Middelen. Het was wat de Stadspartij betreft een beetje vreemde discussie, omdat het college enige tijd geleden nog het voorstel richting gemeenteraad stuurden om hier een ton op te kunnen bezuinigen. Er moet immers nog steeds bezuinigd worden.

Wat heeft het project ‘Helders Perspectief’ na drie jaar opgeleverd? Die vraag stond centraal in de Raadscommissie Bestuur en Middelen, maar lijkt een vraag te blijven. Het project, waarmee Den Helder op de kaart zou worden gezet om zo het inwoneraantal te vergroten, krijgt sowieso een vervolg. De opmerkelijke conclusie was echter dat juist de meetbaarheid van de doelstellingen te wensen overliet. Zo weet de gemeente bijvoorbeeld dat relatief veel mensen de gemeente verlaten, maar niet waarom.

Wethouder Camara opende de presentatie door te zeggen dat Helders Perspectief ook voor het nieuwe college een belangrijke opdracht blijft. Het belang van het stimuleren van de eigen stad en regio wordt volgens hem onderschreven door het recent verschenen rapport ‘Elke regio telt!’. Daarin wordt aandacht besteed aan de verschillen tussen regio’s en staat centraal dat het Rijk op sommige plekken meer investeert dan op andere plekken. Den Helder moet zichzelf op de kaart zetten zodat investeringen, maar ook mensen en bedrijven, deze kant op komen.

Dat was de afgelopen drie jaar dan ook het doel: Van krimp naar groei. In de evaluatie kwam echter niet helemaal naar voren of dit gelukt is, en hoe. Ook zijn er door het college conclusies en aanbevelingen opgesteld die toch vooral vragen opleveren. Zo blijkt dat relatief veel inwoners de stad verlaten en wordt een nieuwe focus om bestaande bewoners te behouden. Echter is niet bekend waarom ze weggaan en daarmee ook niet hoe de gemeente wil voorkomen dat ze vertrekken. Daarnaast stelt het college dat de focus op toerisme vergroot dient te worden, maar staat nog open hoe dat moet gebeuren. Voor zowel toeristen als (vertrekkende) inwoners wil de gemeente een ‘klantreis’ gaan opstellen. Zo kan misschien wel inzichtelijk worden wat nu de beweegredenen zijn.

Wat cijfers, geen inzichten. Naast wonen en werken was de derde pijler van Helders Perspectief het onderwijs. Ook wat dat betreft bevat de evaluatie vooral vragen en weinig antwoorden. Zo blijkt dat leerlingen in Den Helder heel gemiddeld scoren op de cito toets en het schooladvies. Echter is het opleidingsniveau uiteindelijk lager dan gemiddeld in Nederland. Dat zegt mogelijk iets over de kwaliteit van het onderwijs, of de waardering van de leerlingen. Zo denkt het college. Hoewel één van de belangrijke opgaven was om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en deze beter te laten aansluiten op de arbeidsmarkt moet de raad vooralsnog genoegen nemen met enkel wat statistieken.

De relatie van die statistieken met het Helders Perspectief, of de wijze waarop het project invloed heeft gehad op de bevordering van die statistieken kwam niet naar voren in de evaluatie. Inzicht ontbreekt ook bij promotiebedrijf Citymarketing Den Helder. De partij ontvangt veel subsidie van de gemeente en de ondernemersvereniging, maar over het rendement doet het college geen uitspraken. Onder andere Behoorlijk Bestuur heeft hier meermaals om gevraagd, maar ook bij deze evaluatie wordt geen enkel inzicht geboden. Na drie jaar concludeert het college wel dat er een “scherpere opdracht” moet komen voor de marketeers en dat er een langdurige samenwerking moet worden aangegaan. Ik begrijp wel dat het college hier een ton op wilde bezuinigen, want het resultaat is al met al niet geweldig te noemen natuurlijk.

Toch kwam de wethouder in de raad met een bloedstollend verhaal over dit zelfde Helderse perspectief? Wie houd wie hier voor de gek zou je denken.

Wij staan achter de doelstellingen van het Helders perspectief, maar kijkende naar de opdracht, zou je moeten willen dat de ambtelijke organisatie dit zelf op moet pakken.

De organisatie is onderverdeeld in teams die dit prima zelf moeten kunnen oppakken, maak ze er verantwoordelijk voor en geef ze ook de ruimte om dit te doen, temeer omdat de huidige opzet niet werkt!

Het is jammer te moeten constateren dat de wethouder niet in de commissie, maar ook niet in de raad heeft willen uitleggen, waarom het college drie maanden terug met een voorstel kwam om een ton te bezuinigen op dit Helders perspectief en nu voor het maximale gaat.

Wat er bij ons als Stadspartij niet ingaat is dat je eerst een bezuinigingsvoorstel doet naar de gemeenteraad en nu drie maanden later net doet of je gek bent.

Je mag je zo langzamerhand afvragen hoe geloofwaardig dit college zichzelf nog neemt en waar ze die ton nu op gaan bezuinigen?

Tips om je slaap te verbeteren

D66 D66 Ridderkerk 13-10-2023 01:55

Voldoende slaap kan iemands energieniveau, prestaties, veiligheid en algemene gezondheid verbeteren. Een goede slaaphygiëne en bepaalde veranderingen in de levensstijl kunnen mensen helpen om beter te slapen.

Mensen die slaapproblemen blijven houden nadat ze zolpidem kopen of andere middelen hebben geprobeerd om hun slaapgewoonten te verbeteren, moeten met een arts praten.

Lees hieronder de tips die we voor je hebben verzameld om je slaap te verbeteren.

Neem de tijd om tot rust te komen

Tot rust komen voor het slapengaan kan iemand helpen om beter te slapen. Ontspannende activiteiten kunnen zijn:

meditatie of rustige yoga beoefenen een boek lezen een warm bad of douche nemen naar muziek luisteren

Het vermijden van het gebruik van schermen, zoals televisies, telefoons en tablets, voor het slapengaan kan het ook gemakkelijker maken om de geest te ontspannen.

Vermijd grote maaltijden voor het slapengaan

Het eten van grote of te gekruide maaltijden in de uren voor het slapengaan kan een indigestie veroorzaken die de slaap verstoort. Mensen moeten over het algemeen proberen om het eten van zware maaltijden een paar uur voor het slapengaan te vermijden. Als ze in deze periode honger hebben, kunnen ze in plaats daarvan een licht tussendoortje eten.

Vermijd grote dranken ’s nachts

Te veel drinken voor het slapengaan kan de duur en de kwaliteit van de slaap beïnvloeden. Als mensen te veel drinken, kan dit ervoor zorgen dat ze ’s nachts meerdere keren wakker worden om te plassen.

Vermijd dutjes

Mensen die het moeilijk vinden om ’s nachts in slaap te komen, moeten proberen om overdag dutjes te vermijden, omdat dit het in slaap vallen ’s nachts kan bemoeilijken. Als iemand toch een dutje moet doen, beperk het dutje dan tot minder dan 1 uur en doe het niet na 3 uur ’s middags.

Gebruik de slaapkamer alleen om te slapen

Een sterke associatie creëren tussen de slaapkamer en slapen kan mensen ook helpen om beter te slapen. Dit houdt in:

de slaapkamer alleen gebruiken voor slapen en seksuele activiteiten de slaapkamer niet gebruiken voor werk, hobby’s of lichaamsbeweging de slaapkamer vrij houden van elektronische apparaten zoals computers, televisies en telefoons Cafeïne ’s avonds vermijden

Cafeïne is een stimulerend middel dat iemands energieniveau en concentratie kan verbeteren. Wanneer mensen echter ’s avonds cafeïne gebruiken, kan dit het moeilijker maken om in slaap te vallen en kan het ook de slaapkwaliteit beïnvloeden.

Het consumeren van cafeïne tot 6 uur voor het slapengaan kan de slaapkwaliteit negatief beïnvloeden.

Overweeg om melatoninesupplementen te nemen

Melatonine is een hormoon dat een essentiële rol speelt bij het reguleren van de slaap-waakcycli. Melatonine is verkrijgbaar als voedingssupplement en veel mensen nemen het om slapeloosheid, jetlag en andere slaapproblemen te behandelen.

Melatonine kan kinderen met slaapstoornissen en aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) helpen om sneller in slaap te komen.

Melatoninesupplementen zijn verkrijgbaar in reformwinkels en andere winkels. Het is echter raadzaam om met een arts te overleggen voordat je melatonine neemt of aan een kind geeft.

Lees ook: Wat veroorzaakt slaaptekort?

DeventerNU vraagt aandacht voor onzichtbare beperkingen binnen inclusiebeleid

Deventer NU Deventer NU DENK Deventer 10-10-2023 16:09

Binnen het diversiteit en inclusiebeleid is op dit moment nog geen aandacht voor mensen met een onzichtbare beperking. DeventerNU vindt dat dat anders moet en vraagt daar aandacht voor.

Als gemeente wil Deventer staan voor een samenleving waarin iedereen kan en mag meedoen. Een van de onderdelen is ‘Deventer zonder drempels’ waarbij veel goeds wordt gedaan. Helaas mist hier de aandacht voor mensen met een onzichtbare beperking die ook af en toe wat hulp zouden kunnen gebruiken.

Daarom heeft DeventerNU in een motie gevraagd om hier actief mee aan de slag te gaan. Een voorbeeld die aangedragen is, is de Hidden Disabilities Sunflower. Dit is een laagdrempelig symbool die mensen kunnen kiezen om te dragen. Internationaal en ook in Nederland wordt dit op steeds meer plekken gebruikt (zoals luchthavens, pretparken, musea, scholen en sportclubs). Door dit symbool te dragen laten mensen zien dat ze hulp kunnen gebruiken bij hun onzichtbare beperking.

‘Een gastvrije gemeente is er een die ook voor zo’n grote en diverse groep mensen aandacht en faciliteiten heeft. Want een onzichtbare beperking is zowel mentaal als fysiek. Denk aan autisme, depressies, long-covid, chronische pijn, hartklachten enzovoorts.’ Aldus Aranka Schippers, raadsopvolger van DeventerNU. ‘Ik ben erg trots dat onze motie door de hele raad aangenomen is.’

Nu is de gemeente aan zet. De wethouder gaat onderzoeken waar de behoefte ligt in de gemeente en hoe dit binnen het beleid uitgevoerd gaat worden. Eind dit jaar moet daar duidelijkheid over komen.

Bent u benieuwd naar de motie? Dan kunt u die hier lezen.

Hallo Brunssum, bijna iedereen kan nu meedoen

PAK PAK Brunssum 29-09-2023 07:16

De economie draait als een tierelier. De werkgevers schreeuwen moord en brand: we vinden de mensen niet meer. Anderen roepen dan weer: en er staan zo veel mensen aan de kant. Hoe kan dat dan? Dat is heel simpel. De mens is sluitstuk van elk verdienmodel. Als werknemer word je in de kaartenbak gezet, als er geen werk is en iedereen verwacht dat je er arbeidsfit uitspringt, als de economie weer aantrekt en zich turbulent ontwikkelt zoals nu.

Als jonge leerkracht heb ik ervaren wat het was om in het onderwijs aan de bak te komen. Ik deed er bijna een jaar over en uiteindelijk kreeg ik een baan op de LTS.  Ik hield al die jongens – en later ook de meiden – voor, dat ze er in ieder geval voor moesten zorgen, dat ze een vak leerden, want dan had je de grootste kans op vast werk en een goed loon. Dat advies zou ik nu weer geven. Een goede metselaar, timmerman, automonteur, etc. staat niet vlug aan de kant. Ik weet, dat het ASML in Eindhoven constant op zoek is naar mensen die technisch slim zijn. Ze benaderen bijvoorbeeld heel actief automonteurs. De garages zijn er niet altijd blij mee. Op dit moment staan veel bedrijven te springen om vaklui. Ja, hadden we ze nog maar opgeleid! Ergens is het fout gegaan.

Er is echter één voordeel. Er zijn nu initiatieven om mensen die al langere tijd langs de kant staan aan werk te helpen. Dat gebeurt niet meer volgens regeltjes en moeilijke procedures. Nee, de mens staat voorop. Geen vervoer, nou dan regelen we een fiets of een OV-chipkaart. Geen opvang voor je jonge kind. Dat lossen we op. Dus een onorthodoxe werkwijze. Brunssum heeft het project Betere Buren. Via die weg krijgen mensen de kans hun eigen bestaan op te bouwen door uit te gaan van wat mensen kunnen. Vervolgens zoek je bij de talenten van die persoon passend werk. Als werkgevers ook nog bereid zijn om die mensen een kans te geven, dan is een deel van het probleem opgelost.

En weer wordt het centrumplan duurder

Lokaal Wassenaar! Lokaal Wassenaar! Wassenaar 28-06-2023 18:42

Het centrumplan is voor het eerst aan de Raad gepresenteerd in 2020. Het toenmalig college zei dat het 2,7 miljoen euro zou gaan kosten. Afgelopen april, tijdens de coalitie-onderhandelingen, hoorden we vanuit de ambtelijke ondersteuning al dat de uitvoering van het centrumplan minimaal 5,6 miljoen euro zou gaan kosten. Wij vonden het onverantwoord om zo veel geld uit te geven voor een centrum dat op dit moment nog in goede staat is. Het enige dat er moet gebeuren is het achterstallig onderhoud, want zolang het centrumplan boven de markt zweeft, doet de gemeente niks aan onderhoud.

Deze week maakte de wethouder van Financiën bekend dat uitvoering minimaal 5,8 miljoen gaat kosten, en dan nog moet alles meezitten. Inmiddels is er al krediet verstrekt voor meer dan 6,5 miljoen euro. Het dreigt een project te worden waarbij de kosten niet meer in de hand worden gehouden. Coalitiepartijen hebben zich zo gecommitteerd aan dit prestige plan, dat ze het lastig vinden om toe te geven dat de kosten veel te hoog worden.

Goed dat het college mogelijkheden verkend om via subsidies en private partijen de kosten voor de gemeente omlaag te brengen. Al is het de vraag hoe realistisch dit streven is. Voor subsidie bij het Rijk is risicodragende inleg door minimaal twee private partijen een harde eis. Hiervoor zal het centrumplan eerst weer moeten worden aangepast. Gezien de enorm lange doorlooptijd van dit project en de geringe politieke en maatschappelijke steun, zullen investeerders zich wel twee keer bedenken. De weg die het college in wil slaan, lijkt verspilling van tijd. Ook bestaat binnen de coalitie geen eenduidige visie over wat ze met het centrumplan willen.

Lokaal Wassenaar vindt dat het centrum er netjes uit moet zien. Begin met het vervangen van de verlichting, prullenbakken; doe wat aan die grote boomstronk die nu op het kruispunt staat. Dit alles kan voor een respectabel bedrag; de meeste zaken zijn al ingekocht, dus het kan snel worden gerealiseerd. Hiervoor is brede steun, het kan voor een redelijke prijs en dan kunnen we gewoon nog jaren gezellig blijven winkelen in ons centrum.

Maidenspeech Lieke Muller: regionale samenwerking voor duurzame bereikbaarheid en leefbaarheid

CDA CDA Leidschendam-Voorburg 22-03-2023 11:00

Toen ik ruim 10 jaar geleden vanuit Den Haag naar het groene Leidschendam verhuisde, was de goede bereikbaarheid één van de redenen om hier mijn thuis te maken. Die bereikbaarheid is de afgelopen jaren steeds meer onder druk komen te staan. Dat was dan weer één van de redenen dat ik deze raad en kort daarna de MRDH wilde verrijken met mijn aanwezigheid. Hier en nu maken we beslissingen die gaan over de bereikbaarheid van de toekomst. Die bereikbaarheid van de toekomst is ook exact de reden dat ik namens mijn partij dit amendement heb ingediend voor de strategische agenda van de MRDH. Om die bereikbaarheid in de toekomst te borgen, hebben we echt samenwerking met de regio nodig. Dit jaar is het 20 jaar geleden dat toenmalig Koningin Beatrix de Sijtwendetunnel opende. Een regionale verkeersader die dwars door onze gemeente loopt. Of beter; verkeersaorta, want stel je voor wat er gebeurt met het verkeer in de regio als de N14 een maand dicht is. De eerste plannen voor de bouw van het Sijtwendetracé dateren uit 1938 vanuit de wens om een doorgaande verbinding tussen de Leidse en Rotterdamse regio’s te maken. In de jaren 50 werd de roep om een goede verbinding steeds luider en werd het tracé vastgesteld dat we inmiddels kennen als de N14. In de jaren 70 werd gestart met de aanleg van de N14. Door bezuinigingen kreeg de aanleg een lage prioriteit maar niet veel later werd door toenemende verkeersdrukte de behoefte aan een goede regionale verbinding steeds dringender. Van het begin af aan is dit tracé van grote waarde voor onze gemeente, maar vooral ook voor de regio. Ik noem het niet voor niets een verkeersaorta. Halverwege de jaren 90 werd besloten door Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Den Haag en Voorburg om de N14 aan te leggen zoals we deze nu kennen. Voorburg kwam toen met het plan om de aanleg te combineren met woningbouw. Deze kans deed zich slechts één keer voor en die kans hebben onze voorgangers ten volste benut. Chapeau! De N14 die door onze gemeente loopt, voorziet van oorsprong in een regionale behoefte aan goede regionale verbindingen. De ronkende auto’s die op de N14 regelmatig in de file staan herinneren ons dagelijks aan hoe groot en hoe groeiend die behoefte is. Maar het laat ook zien hoe groot onze eigen behoefte is voor betere verkeersdoorstroom, duurzame verkeersoplossingen, betere leefbaarheid en minder luchtvervuiling. In de jaren 70 liep het N14 project vertraging op wegens bezuinigingen, maar de noodzaak voor een goede regionale verbinding werd er niet minder om. In deze tijd zijn werkzaamheden aan dit tracé vertraagd wegens de stikstofcrisis, maar de noodzaak voor goede regionale verkeersdoorstroom wordt er niet minder om. Het project “verbeteren doorstroming A4-N14”, staat landelijk in de top 10 van hoge prioriteit-projecten van minister Harbers. Dit project zal zorgen voor ingrijpende veranderingen rond die drukke regionale verkeersaorta in het hart van onze gemeente. Die ingrijpende veranderingen brengen ook eenmalige koppelkansen met zich mee. Kansen die niet alleen onze gemeente, maar de hele regio aangaan. Kansen die onze positie als gemeente kunnen versterken. Of, als we ze niet goed benutten; verzwakken. Vandaag de dag staan we wederom voor grote beslissingen die cruciaal zijn voor de bereikbaarheid, verbinding en toekomstbestendigheid van onze gemeente en regio. Vandaag hebben we de kans om, net als vroeger, de regio wederom te betrekken bij de toekomst van deze regionale verkeersaorta. Voorzitter, in uw opening benoemde u dat de verantwoordelijkheden van onze voorgangers ook onze verantwoordelijkheid zijn. Net zoals onze Voorburgse voorgangers destijds de visie hadden om regionaal samen te werken en zo de aanleg van het tracé te benutten om woningen te bouwen, is het nu aan ons om een sterke toekomstvisie op de duurzame bereikbaarheid van onze gemeente en de regio neer te zetten. Om dit te kunnen realiseren is naast steun van het Rijk en RWS echter ook steun en samenwerking vanuit de Metropoolregio hard nodig. Het gaat immers om een belangrijke verbinding in de regio verbeteren. Het door besluiteloosheid laten dichtslibben van die verkeersaorta is een onaanvaardbaar risico voor onze toekomst. Is dat de gemeente of regio die we onze kinderen en kleinkinderen willen nalaten? Voorzitter, beste collega’s, we hebben één keer de mogelijkheid om deze meekoppelkansen te benutten, maar de mobiliteitsopgave die voor ons ligt is te groot voor ons allen. Laten we samen met de Metropoolregio deze kansen bekijken met een blik op de toekomst. Waarbij duurzame verkeersstromen, leefbaarheid, verkeersveiligheid én regionale verbinding worden meegenomen in de ontwikkelingen – en waarbij we samenwerking en verbinding zoeken met onze buurgemeenten. Niet voor vandaag, maar voor de toekomst.

Raadsvergadering 26 jan. Druten

Sociaal Maas en Waal Sociaal Maas en Waal Druten 02-02-2023 14:17

De volgende 4 thema’s zijn behandeld:

– startnotitie arbeidsmarkt- en re-integratiebeleid

* Jeroen heeft een mooi betoog gehouden en aansluitend een motie ingediend waarin we het College verzoeken om meer innovatie(kracht) proactief toe te passen om zoveel mogelijk mensen (alsnog) aan werk te helpen. Deze motie is unaniem gesteund, en wordt ook als positief ervaren door wethouder De Wildt. Goed gedaan dus!

Betoog Startnotitie Arbeidsmarkt en re-integratiebeleid

– zienswijze Kaderbrief 2024 Veiligheidsregio Gelderland-Zuid

– Woondeal 2.0 regio Arnhem-Nijmegen

* Carl heeft een betoog gehouden waarin we in zijn gegaan op het als raad(sfractie) willen hebben van invloed op het moment dat er bij nieuwe projecten keuzes moeten worden gemaakt binnen de grote hoeveelheid ambities die in Woondeal 2.0 is opgenomen. We hebben gemerkt dat de overige partijen hier op een zelfde manier in zitten, wellicht K8D het minst uitgesproken, en hebben een uitspraak van wethouder Brink gekregen dat hij deze wens in de beslisnota van de Woonvisie zal inwilligen. Wordt vervolgd.

Betoog over woondeal door Carl Dolmans

– wijzigingsverordening van de verordening op de heffing en invordering van leges 2023 Druten

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.