Nieuws van SGP over PvdA inzichtelijk

6 documenten

Nog dit najaar duidelijkheid over Zeeuwse bodemkwaliteitskaarten

SGP SGP CDA PvdA Zeeland 22-09-2020 00:00

Per 2 juli is het ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ inclusief de bijlage van het geactualiseerde ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ ingegaan.

Eind 2019 heeft Provinciale Staten (onder meer SGP en PvdA in de Statenvergadering van december 2019) aan Gedeputeerde Staten gevraagd om de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland zo snel mogelijk te actualiseren.

Nu in heel Nederland dezelfde regels van toepassing zijn inzake PFAS, is het ook van groot belang dat de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland in alle gemeentes up-to-date zijn, én dat die kennis breed gedeeld wordt. Als die gegevens niet up-to-date zijn, kunnen werkzaamheden waarbij grondverplaatsing aan de orde is sterk belemmerd worden. Dat is nadelig voor sectoren als de Grond- Weg- en Waterbouw (GWW) en de landbouwsector, die toch al sterk getroffen zijn door de stikstofcrisis alsook de coronacrisis. De SGP-, PvdA-, en CDA-fractie hebben daarom vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten. Het College heeft daar de volgende beantwoording op gegeven:

Vragen:

1. In welke Zeeuwse gemeentes zijn de bodemkwaliteitskaarten inmiddels up-to-date en zijn deze gegevens inzetbaar t.b.v. vraagstukken voor het toepassen van PFAS houdende grond?

Begin 2020 zijn de Zeeuwse gemeenten voortvarend aan de slag gegaan met het aanpassen van de bodemkwaliteitskaar-ten op PFAS waarbij de meeste ge-meenten gezamenlijk per regio optrek-ken.Ondanks dat Corona in dit dossier vooral m.b.t. communicatie voor enige vertraging heeft gezorgd zijn dit voorjaar in alle gemeenten de benodigde data gegenereerd en verwerkt in concept data, kaarten en nota’s. Mede door de verdere verruiming van de norm als ge-volg van de (3e) aanpassing van het Tij-delijk Handelingskader PFAS begin juli, die ook in de nota’s moet worden ver-werkt, heeft vaststelling nog niet plaats-gevonden.Navraag bij alle gemeenten leert dat op dit moment de meeste gemeenten zover zijn dat deze week of in de komende twee weken tot vaststelling door het col-lege van B&W zal worden overgegaan. In een enkel geval (samenwerkingsver-band) moet nog een beperkte aanpas-sing in de nota plaatsvinden alvorens deze kan worden vastgesteld. Ambtelijk is aangegeven dat de verwachting is dat dit eveneens binnen enkele weken zal plaatsvinden.Provincie Zeeland heeft dit voorjaar in samenwerking met Waterschap aanvul-lend een soortgelijke actie uitgevoerd voor het actualiseren van de bodemkwa-liteitskaart van wegbermen. Ook deze is in concept klaar en zal dit najaar bij ge-meenten worden aangeleverd voor vast-stelling.

2. Als er nog gemeentes zijn die de bodemkwaliteitskaarten niet op orde hebben, is GS dan bereid hier werk van te maken dat dit met grote prioriteit alsnog gaat gebeuren?

GS is geen bevoegd gezag met betrek-king tot vaststelling van bodemkwali-teitskaarten. Met de gemeenten is het afgelopen halfjaar regelmatig contact geweest over de voortgang van hetproces bij de gemeenten wat betreft aanpassing op PFAS van de bodem-kwaliteitskaarten.Op basis van ambtelijke navraag naar de huidige stand van zaken, zullen zoals eerder aangegeven de afzonderlijke col-leges van de gemeenten binnen enkele weken over gaan tot vaststelling van de aangepaste bodemkwaliteitskaarten.Indien onverhoopt toch zou blijken dat vaststelling niet binnen deze tijd heeft plaatsgevonden zal de provincie met de gemeenten in overleg treden en bezien wat nodig is om alsnog te komen tot een spoedige vaststelling.

3. In het verleden werd de kennis inzake de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland gedeeld via www.zeeuwsbodemvenster.nl. Kunt u aangeven van welke gemeentes daar de informatie inzake de bodemkwaliteitskaarten - als het gaat over PFAS - actueel is? En als blijkt dat die niet van alle gemeenten actueel is, wanneer kan dit dan alsnog gebeuren?

Omdat de Bkk ten aanzien van PFAS nog niet zijn vastgesteld, zijn de betref-fende gegevens door de gemeenten nog niet aangeleverd en door Provincie Zeeland verwerkt in het Zeeuws Bodem-venster.Zoals hierboven vermeld is de verwach-ting dat alle colleges binnenkort over gaan tot vaststelling en aansluitend zul-len dan dit najaar de gegevens in de in-ternetomgeving verwerkt worden.Aanvullend lijkt het goed om te vermel-den dat de Provincie voornemens is om de informatie op de website van het Zeeuws Bodemvenster onder te bren-gen op een andere locatie vanwege sterke veroudering van deze website. Alle informatie van de bodemkwaliteits-kaarten, bestaand en nieuw, wordt dan in zijn geheel meegenomen.

SGP pleit voor betere communicatie en voor trots op de boer

SGP SGP VVD CDA PvdA Woudenberg 01-11-2019 00:00

Bij de gemeenteraadsvergadering van 31 oktober stond de begroting voor de jaren 2020-2023 op de agenda. Zoals we bij de commissievergadering eerder deze maand al aangaven, was er voor de Raad helaas weinig te kiezen. Toch waren enkele aspecten van de begroting onderwerp van discussie. Daarnaast steunde de voltallige gemeenteraad onze motie "Trots op de boer".
Adviesraad Sociaal DomeinHet college stelde in de begroting voor om 10.000 euro te bezuinigen op de secretariële ondersteuning van de Adviesraad Sociaal Domein. De Adviesraad bestaat uit burgers die de gemeenteraad van waardevolle adviezen voorzien over het sociaal domein. Deze maatregel was niet tot stand gekomen in overleg met of met draagvlak van de Adviesraad. Dit is in strijd met de kaders die de coalitiepartijen in juli zelf hadden gegeven aan het college. Bovendien gaf de Adviesraad aan dat zijn voortbestaan door deze bezuiniging in gevaar zou komen. De oppositie is dus zelf op zoek gegaan naar een oplossing mét draagvlak. Samen met de Adviesraad zijn CDA, PvdA/GL en SGP tot een amendement gekomen om 2.500 euro te besparen en in overleg te zoeken naar verdere besparingen. Dit is unaniem aangenomen.
Publicatie gemeentenieuwsIn de begroting staat ook het plan om de publicatie van het gemeentenieuws (bekendmaking van vergunningen, bestemmingsplannen e.d.) in De Woudenberger af te schaffen. Ter vervanging daarvan zou de gemeente deze berichten op haar website zetten, in een nieuwsbrief met 350 abonnees en op een aanplakbord bij het gemeentehuis. Wat ons betreft is dit veel te mager: burgers hebben een recht om op de hoogte te zijn van dit soort bekendmakingen die hen soms heel direct kunnen raken. Daarom diende onze fractievoorzitter Henk-Jan Molenaar, samen met de VVD, een motie in om deze besparing pas uit te voeren nadat er een waardig alternatief is gevonden met een vergelijkbaar bereik als De Woudenberger. Deze motie werd unaniem aangenomen.
Stijging afvalstoffenheffingDe afvalstoffenheffing zal volgend jaar fors stijgen. De SGP vindt het pijnlijk dat er geen mogelijkheden zijn om deze stijging geleidelijker te maken, omdat de fondsen hiervoor in de afgelopen jaren al gebruikt zijn. Henk-Jan Molenaar diende, samen met de VVD, een motie in om het college op te roepen om tijdig, transparant en helder te communiceren naar burgers over de kostenstijging en over de positieve milieuwinst van Diftar. Deze motie is unaniem aangenomen.
Trots op de boerTot slot dienden SGP, CDA, CU, VVD en GBW een motie 'vreemd aan de orde van de dag' in om uit te spreken dat wij grote waardering hebben voor het werk van de boeren in Nederland en Woudenberg, en om hen een hart onder de riem te steken. Deze motie werd gesteund door alle partijen. Omdat de boeren waardering verdienen, omdat Woudenberg een echte plattelandsgemeente is en omdat het vertrouwen van boeren in de overheid snel hersteld moet worden, spreekt de gemeenteraad van Woudenberg uit dat wij trots zijn op alle boeren, in het bijzonder op de agrariërs uit Woudenberg.



SGP stemt tegen Kadernota

SGP SGP CDA PvdA Woudenberg 12-07-2019 00:00

De SGP zag zich donderdagavond genoodzaakt tegen de Kadernota te stemmen. Alle amendementen van de oppositie werden weer eens weggestemd. Steeds weer met 7 stemmen voor; 8 stemmen tegen. De oude oppositie-coalitie tegenstelling.

Achtergrond

Het college wil €250.000,- per jaar bezuinigen om het huishoudboekje op orde te brengen. Aan de Raad de vraag binnen welke kaders deze bezuinigingsronde zou moeten gaan plaats vinden. Dat is natuurlijk een lastige vraag als je niet precies weet waar op bezuinigd kan worden. Het waren dan ook drie bijzondere vergaderingen over dit onderwerp (twee commissievergaderingen en een raadsvergadering). Veel gepraat en weinig resultaat. Uiteindelijk moest er in de Raad een beslissing vallen.

Mening SGP

Wat ons betreft is het een goede zaak om van tijd tot tijd eens met een stofkam door de begroting te gaan op zoek naar mogelijke besparingen; zeker als er een tekort dreigt. Zeker ook niet verkeerd van het college om aan de Raad te vragen welke kaders zij daarin ziet zitten. Maar, het wordt ingewikkeld als we daarbij geen informatie krijgen en we geen idee hebben wat de mogelijkheden zijn. Daarom hebben wij samen met CDA en PvdA/GL een amendement ingediend, waarin wij het college vroegen om de Raad mogelijkheden voor te leggen ter hoogte van €350.000,-. Uit die opties kunnen we dan een keuze maken die optelt tot de €250.000,- die nodig is. Verder gaven we de volgende kaders mee: Geen bezuinigingen op het sociaal domein, geen bezuinigingen op minimabeleid en geen belastingverhogingen. 

Tips vooraf

Daarnaast dienden we nog een aantal amendement in waarmee we het college vast een paar bezuinigingen aanwezen. Zo stelden wij (samen met CDA en PvdA/GL) voor om de gemeentelijke ploeg niet met 2 personeelsleden, maar met maar één aan te vullen en (samen met het CDA) om de programmacoördinator in het Cultuurhuis minder uit te breiden dan nu het voornemen was. 

Oppositie-coalitie

Helaas bleek dat de coalitie zelf al wat dingen had bedacht: de coalitiepartijen hadden een amendement geschreven, waarin andere kaders werden meegegeven. Bezuinigingen op het sociaal domein zijn voor hen bespreekbaar als de 'partijen in het veld' ermee akkoord kunnen gaan en ook werd er expliciet een opening geboden voor een belastingverhoging. Dit amendement werd met 8 stemmen voor en 7 tegen aangenomen, terwijl het eerste amendement van de oppositie met dezelfde verhoudingen werd weggestemd. Ook onze andere amendementen werden stuk voor stuk verworpen. Jammer dat er eze avond geen verbinding mogelijk was tussen de coalitie en de oppositie. We hopen dat het college onze amendementen wel gaat betrekken bij haar uiteindelijke voorstellen. 

Motie en brandbrief Bravis

SGP SGP PvdA CDA Partij voor de Vrijheid Tholen 24-05-2019 00:00

 

In de raadsvergadering van woensdag 22 mei is een motie van raadslid Kees Knulst aangeboden met een oproep aan het college om opnieuw in gesprek te gaan met de Raad van bestuur van het Bravis ziekenhuis over de voorgenomen verhuizing naar locatie Bulkenaar. 

Aanleiding tot de motie is nieuwe informatie van het RIVM over aanrijtijden van ambulances. 

Tijdens de raadsvergadering is tevens besloten een brief te sturen namens de gemeenteraad. In deze brief zijn de zorgen opgenomen die er zijn over de aanrijtijden voor met name de kern Stavenisse. De tekst van de bijdrage van raadslid Kees Knulst:

Voorzitter,

 Vorige week dinsdag heeft de Raad van Bestuur van Bravis in de commissie Samenleving een toelichting gegeven op zijn voorgenomen besluit om als locatie voor de toekomstige hoofdlocatie van Bravis Ziekenhuis te kiezen voor Bulkenaar bij Roosendaal. 

 In de commissie is toen naar mijn idee voldoende gesproken over het belang van het realiseren van anderhalve lijnszorg op Tholen. Ik zal mij nu beperken tot de inhoud en het doel van voorliggende motie. 

Uit gegevens die onze fractie heeft opgevraagd bij het RIVM, maken wij op dat de ritduur voor het postcodegebied waarin Stavenisse is gelegen, uitkomt op 44,72 minuten, ofwel 44 minuten en 43 seconden. Daarmee wordt de wettelijke norm van 45 minuten, die door Bravis Ziekenhuis een uitsluitingscriterium wordt genoemd, op 17 seconden na, gehaald. 

 Strikt genomen voldoet de locatie Bulkenaar dus aan die eis. De marge is echter zeer klein, en laat geen ruimte voor enige vertraging. In de berekening is uitgegaan van het geografisch middelpunt van het postcodegebied waarin Stavenisse, dat blijkt na navraag bij het RIVM ten oosten van de kern zelf te liggen. Met andere woorden: de ritduur gerekend vanaf het centrum van Stavenisse is feitelijk langer dan de door het RIVM berekende ritduur. In de berekening is bovendien geen rekening gehouden met plannen van de provincie Zeeland om op delen van de provinciale weg, de N286, de maximum snelheid middels drempels te verlagen naar 60 km/u. De geringe marge die er nog is, zal in de praktijk verdampen, wat inhoudt dat de 45-minuten norm structureel zal worden overschreden. 

 Voorzitter, de bereikbaarheid en beschikbaarheid van spoedeisende hulp en acute verloskunde is voor onze inwoners van groot belang. Dat geldt voor alle inwoners, ook voor inwoners van Stavenisse en Anna Jacobapolder. De nieuwe gegevens zijn voor de raad aanleiding geweest om dit belang in een brief nogmaals onder de aandacht te brengenvan de Raad van Bestuur van Bravis, met het verzoek om zijn besluit te heroverwegen. Deze brief wordt vanavond door de fracties ondertekend en zal vervolgens aan de Raad van Bestuur worden toegezonden. 

 In de motie die voorligt, die ik mag indienen namens SGP, CU, PVV, ABT, CDA, PvdA/GL en SP, verzoeken wij het college om op basis van deze gegevens opnieuw in gesprek te gaan met de Raad van Bestuur van Bravis, met het verzoek om de belangen van onze inwoners nadrukkelijker mee te laten wegen in zijn besluitvorming. Verder verzoeken wij het college om onze bevindingen te delen met de regionale ambulancevoorziening, het Witte Kruis, vergezeld van de oproep aan het Witte Kruis dat de maximale ritduur van 45 minuten bij verhuisplannen voor de ambulancepost op Tholen niet verder onder druk mag komen te staan. Tot slot verzoeken wij het college om een oproep van dezelfde strekking neer te leggen bij de Provincie, wanneer op provinciaal niveau plannen worden gemaakt voor aanpassingen aan de provinciale wegen die een negatieve impact zouden kunnen hebben op de ritduur. 

 Ik dank u.

Blog: 'Na de verkiezingen'

SGP SGP VVD CDA PvdA GroenLinks D66 ChristenUnie Gouda 16-06-2018 00:00

Na de verkiezingen

Na de verblijdende verkiezingsuitslag waarbij de SGP-fractie opnieuw met twee zetels in de raad vertegenwoordigd is, startte meteen de coalitievorming. Hiervoor werden door de twee grootste fracties informateurs benoemd, namelijk Alexander Rinnooy Kan (D66) en Heleen van den Berg (CU).

 

Als SGP hebben we ook een advies gegeven waarbij we zoveel mogelijk recht wilden doen aan de verkiezingsuitslag. Ons advies was: D66-ChristenUnie-VVD-CDA-GroenLinks-SGP (zie het advies).

Het advies van de informateurs luidde anders, namelijk D66-CU-PvdA-CDA-GL. Als SGP vinden we deze samenstelling niet helemaal recht doen aan een brede afspiegeling van de raad, omdat deze coalitie een centrum-links profiel krijgt en slechts 19 van de 35 zetels vertegenwoordigt. Als er dan inderdaad 5 partijen in het college zouden moeten komen, had de SGP liever VVD dan GL in het college gezien.

 

Gezien het feit dat de onderhandelende partijen een kleine meerderheid hebben, kondigden ze aan dat de niet-coalitiepartijen zouden worden betrokken bij een zogeheten ‘raadsakkoord’. De bedoeling daarbij is om als raad onderwerpen te benoemen waarover dan raadsbreed overeenstemming is. Hiervoor is door de onderhandelende partijen een bemiddelaar aangesteld, namelijk mevrouw Lint. Jacques en ik zijn bij haar geweest en hebben punten benoemd die voor een raadsbrede overeenkomst in aanmerking zouden komen: water, onderwijshuisvesting,  verkeersveiligheid en Gouda 750 jaar stadsrechten (Havensluis). Dit alles wel binnen een strak financieel kader.

 

Op 23 mei presenteerde mevrouw Lint haar bevindingen. In het debat hierover is besloten om een raadsbreed akkoord te sluiten over de onderwerpen: klimaatadaptatie (groen en water) en Gouda 750 jaar. In een later stadium zal ook “energietransitie” worden meegenomen.

 

De SGP maakt zich wel zorgen over de voortgang van de coalitieonderhandelingen. Waar in diverse plaatsen de nieuwe coalitie is beëdigd, zal het nog zeker weken duren voordat er een akkoord is. Nog belangrijker is wat de uitkomst van de onderhandelingen zal zijn. Zoals iedereen van de SGP gewend is, zal de SGP het akkoord constructief-kritisch beoordelen: steun waar mogelijk, oppositie waar nodig!

 

Harold Hooglander

Raadslid SGP

 

 

Einde formatie was te verwachten, SGP wil meedenken

SGP SGP GroenLinks VVD CDA PvdA De Bilt 08-05-2018 00:00

De formatie van een coalitie in gemeente De Bilt is gestopt. GroenLinks en het CDA hebben zondagochtend 29 april de spreekwoordelijke stekker eruit getrokken. De SGP-fractie kijkt niet op van het stoppen van de besprekingen, al betreurt de fractie het moment waarop dit gebeurd is wel. Fractievoorzitter Johan Slootweg: ‘Naar ons idee had dit ook maandag wel gekund.’

Tijdens de raadsvergadering van 26 april heeft de SGP-fractie de formatiebespreking op de raadsagenda gezet. Dit deed de fractie omdat het op de ‘grens’ van informatiebesprekingen en formatiebesprekingen wenselijk is over de stand van zaken te debatteren. De grote vraag is waarom de VVD gesprekken voerde met GroenLinks, CDA en PvdA. Johan Slootweg: ‘Je hoeft niet lang gestudeerd te hebben om vast te stellen dat deze partijen op sommige punten ver uit elkaar liggen.’ De fractie doelt niet alleen op onderlinge verhoudingen tussen partijen in de achterliggende jaren, maar ook op onderwerpen als woningbouw, waarover heel verschillend gedacht wordt. ‘Wie hier wat beter over nadenkt, zal het niet verbazen dat de onderhandelingen in De Bilt nu gestopt zijn.’ Overigens is dit niet de reden van GroenLinks en CDA om te stoppen, zij denken dat een coalitie van VVD, GroenLinks, CDA en PvdA onvoldoende stabiel zal zijn. Dit verbaast juist weer wel, omdat de partijen enkele dagen eerder juist hebben aangegeven een stabiel college te kunnen vormen.

Tijdens het debat bleef onduidelijk waarom de keuze gemaakt was voor de partijen GroenLinks, CDA en PvdA. De redenen die gegeven werden, zijn volgens de SGP vaag en kunnen ook van toepassing zijn op partijen die niet ‘aan tafel’ zitten. De meeste fracties waren kritisch en vol onbegrip over de situatie zoals die was. Johan Slootweg: ‘Wat dat betreft zou er nog een lastige, wellicht onmogelijke weg te gaan zijn en hadden we in mei echt geen college.’

Hoe nu verder? De SGP-fractie wacht af. Johan Slootweg: ‘Natuurlijk willen we positief en actief meedenken over het vervolg. De SGP-fractie ziet mogelijkheden om te werken naar een breedgedragen daadkrachtige coalitie. Een coalitie die werkt aan woningbouw in de kernen, beter onderhoud van de openbare ruimte, betere ontsluiting van wijken en ga zo maar door. De nieuwe informateur is aan zet!’

Gemeenteraad 26 april 2018 20:00

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.