Nieuws van politieke partijen in Alkmaar over PvdA inzichtelijk

37 documenten

Conceptvoorstel coronawet kabinet is broddelwerk van de bovenste plank

SP SP GroenLinks PvdA Alkmaar 15-06-2020 19:48

Het conceptvoorstel voor de speciale coronawet, zoals die door het kabinet naar buiten is gebracht en op 1 juli van kracht moet worden, ligt zwaar onder vuur.

Het mag ironisch genoemd worden dat juist de linkse partijen in het parlement met de hardste kritiek op het conceptvoorstel komen. Een conceptvoorstel dat de macht van de overheid om in te grijpen op alle vlakken van de maatschappij sterk vergroot.

Het is bizar dat alle partijen die het felst het neo-liberlaisme aanhangen, waarbij we juist met een terugtredende overheid en deregulering te maken hebben, het meest voelen voor een coronawet waarbij we, volgens Willem Voermans, hoogleraar staatsrecht aan de Universiteit Leiden, “terug lijken te gaan naar de regeerperiode van koopman-koning Willem I (1815-1840)” (in de Volkskrant van 10 juni jl.).

Wie was Koning Willem I ook alweer? Hij was een autoritair regerende vorst, die per decreet regeerde, zelf zijn kabinetten samenstelde en het parlement herhaaldelijk naar huis stuurde als het parlement het niet eens was met zijn besluiten.

Willem I investeerde veel in de infrastructuur van Nederland en was indirect verantwoordelijk voor het zogeheten Cultuurstelsel in Nederlands-Indië, waarbij met name de Javaanse boeren minimaal twintig procent van hun landbouwopbrengsten aan de Nederlandse staat moesten overdragen in ruil voor het gebruik van “Nederlandse grond”. Hoe gelukkig de Javaanse bevolking werd van het Cultuurstelsel, waarbij de lokale bevolking gigantisch werd uitgebuit, valt onder andere te lezen in een van de grootste klassiekers van de Nederlandse literatuur, de ‘Max Havelaar’ van Multatuli.

Willem I zorgde er overigens voor dat hij aandelen had in al de hierboven genoemde projecten en zag zijn persoonlijk vermogen tijdens zijn regeerperiode van 10 miljoen tot 200 miljoen gulden groeien. Maar hoe ons Koninklijk Huis zichzelf al eeuwen verrijkt is een ander verhaal.

In het conceptvoorstel, zoals dat er nu ligt, mogen ministers per ministeriële regeling evenementen weigeren, samenscholingen op plekken verbieden, het openbaar vervoer platleggen en naar believen scholen sluiten. Het parlement wordt min of meer buitenspel gezet: pas nadat een regeling in werking is getreden gaat deze naar Tweede en Eerste Kamer. In een gezond functionerende democratie bepaalt het parlement en niet het kabinet.

Het conceptvoorstel voor de speciale coronawet grijpt diep in op grondrechten als het recht op vereniging, vergadering en demonstratie en dat is onaanvaardbaar.

Zoals u misschien nog wel weet uit de tijd dat u in de schoolbanken zat mogen zowel kabinet als Tweede Kamer met wetsvoorstellen komen. In de praktijk worden de meeste wetten ontworpen door gespecialiseerde ambtenaren in Den Haag, die vaak tientallen jaren, de meeste dagen van de week, een van de enorme kantoorkolossen bevolken, die al van tientallen kilometers afstand te zien zijn, als u bijvoorbeeld met de auto besluit naar de Hofstad af te reizen. Specialisten die broddelwerk leveren zijn weinig vertrouwenwekkend.

Het conceptvoorstel voor de coronawet ligt niet alleen onder vuur van linkse partijen als de SP, PvdA en GroenLinks en de academische wereld; ook De Raad van State, die tot taak heeft kabinet en parlement te adviseren over nieuwe wetgeving, vindt dat “een solide juridische basis ontbreekt voor het inperken van grondrechten”. Dezelfde zorgen werden afgelopen week geuit door de Nederlandse Orde van Advocaten en de Nationale Ombudsman.

Een conceptvoorstel voor een coronawet dat op zo weinig maatschappelijke steun kan rekenen kan alleen maar broddelwerk van de bovenste plank genoemd worden. Het is zeer twijfelachtig of onze gespecialiseerde ambtenaren in Den Haag binnen korte tijd met een acceptabel conceptvoorstel voor de coronawet komen.

De economische crisis en de Corona-epidemie.

SP SP VVD D66 CDA PvdA Alkmaar 12-05-2020 10:22

Nog maar kort geleden werden er juichende verhalen verteld over economisch herstel na de vorige crisis. Maar de gevolgen van de  crisis in de jaren 2008-2010 en later zijn nog lang niet verwerkt. En aan de oorzaken is niets gedaan. Van controle op de banken en meer regels voor de financiële sector is niets terecht gekomen.      De dreigende volgende recessie in 2020 werd al ver vóór de corona-epidemie voorspeld. En dreigt nu over te gaan in een echte economische crisis. Nu wordt die epidemie voorgesteld als oorzaak van de economische crisis. Maar de recessie in de economie was er al vóór corona. Corona als oorzaak van de economische crisis: een omkering van de werkelijkheid.  Al ver vóór de epidemie waren de problemen in de economie nog steeds en  opnieuw voelbaar voor heel veel werkende mensen. In de industrie, in de havens en in de bouw, bij de banken en bij de overheid wordt de werkgelegenheid minder, er dreigen ontslagen en loonsverhoging is zeldzaam.                                                                                                   

Nederland: 2018-2019-2020.

In Nederland leven 600.000 huishoudens in armoede, dat zijn 1.100.000 personen, waaronder 300.000 kinderen. Een toenemend aantal zzp-ers loopt een groter risico op armoede dan anderen. Eén op de acht huishoudens staat rood, 110.000 hebben een achterstand in hun hypotheekbetaling. De zorgpremie kan door 270.000 huishoudens niet op tijd betaald worden. Van de huishoudens in Nederland heeft 1 op 5 problematische schulden. De lonen en salarissen van werkende mensen blijven achter bij de kosten van levensonderhoud. Evenals de inkomens van ouderen. Veel mensen hebben dubbele banen voor een fatsoenlijk inkomen voor hun gezin. Het reëel besteedbaar inkomen van huishoudens is in 2018 gelijk aan dat in 1977. En sterk achter gebleven bij de economische groei. Steeds meer mensen werken gedwongen in flexbanen, met tijdelijke contracten, als uitzendkracht of als zzp-er. Veel werk van mensen wordt vervangen door machines, computers en robots. En in plaats van vooruitgang betekent dat werk- en bestaansonzekerheid. De gevolgen van de politiek van afbraak en bezuiniging na de vorige crisis zijn nog iedere dag voelbaar voor grote delen van de bevolking. De verzorgingsstaat is bijna helemaal afgebroken. De zorg voor jeugd en jongeren is een chaos en onbereikbaar, met groeiende wachtlijsten. “Wajongers” met een ernstige handicap wordt verteld dat zij “hun eigen broek moeten ophouden”. De sociale werkplaatsen zijn nagenoeg gesloopt. Werkelozen worden gedwongen zwaar, gevaarlijk en ongezond werk uit te voeren. Voor jongeren op zoek naar een woning zijn geen woningen beschikbaar. De vroegere woningnood als in de jaren vijftig is weer terug. Het aantal vooral jongere daklozen groeit.

De AOW voor de oudere bevolking is al jaren lang niet verhoogd. Ook de pensioenen stagneren, er dreigen zelfs pensioenkortingen. En de pensioenleeftijd gaat omhoog. De verzorgingshuizen voor hulp behoevende ouderen zijn opgeheven. De toegang tot verpleeghuizen wordt bemoeilijkt, zieke ouderen moeten maar door hun kinderen, kleinkinderen en andere familie verzorgd worden. In de uitbraak van de corona-epidemie wordt duidelijk dat de bezuinigingen van de afgelopen jaren hebben geleid tot tekorten aan materialen die voor de zorg voor coronapatiënten nodig. Niet alleen tekort aan bedden, IC-kamers en beademingsapparaten, maar ook een tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor zorgverleners. In de verpleeghuizen hebben mensen wekenlang zonder die middelen gewerkt. Een ruime voorraad van die middelen aanleggen was in de zieken-  en verpleeghuizen verboden. Door die tekorten zijn behandelingen en operaties voor ernstig zieken uitgesteld, zelfs voor baby’s en jonge kinderen. De lonen en salarissen voor werkers in de thuiszorg en in de ziekenhuizen blijven steeds meer achter bij de stijgende kosten van levensonderhoud. Goede zorg is er vooral voor mensen met veel geld, in dure privé klinieken en verzorgingshuizen. De kwaliteit van het basisonderwijs wordt minder, meesters en juffen krijgen onvoldoende betaald, de werkdruk neemt toe, evenals de ongelijkheid van kansen voor de kinderen. Goed onderwijs wordt steeds meer een kwestie van geld. Ook voor de werkers in de publieke sector (politie, brandweer, ambulance) neemt de werkdruk toe en zijn de lonen bevroren.                                                    

Dat is de situatie voor heel veel mensen, nu ook tijdens de corona-epidemie. Maar de crisis was al aanwezig en voelbaar, lang vóór er sprake was van corona.

Met de grote bedrijven, met hun directies, besturen en aandeelhouders ging en gaat het intussen nog steeds uitstekend. De verzekeringsbedrijven die in feite de baas zijn over de gezondheidszorg maken flinke winst. Ook de grote banken maken enorme winsten. De winst van beursfondsen is in vijf jaar verdubbeld van 33 naar 66 miljard. Van alle bedrijven in Nederland samen groeide de winst een kwart, tot 290 miljard. De bedrijfswinsten groeien al jaren vele malen sneller dan het aantal banen of de loonsom. Het deel van het nationaal inkomen dat naar de beleggers gaat stijgt van jaar tot jaar. Het deel van het nationaal inkomen dat naar de werknemers gaat daalt van jaar tot jaar. Het aandeel van de factor arbeid in het nationaal inkomen is gedaald van 92 procent in 1977 naar 73 procent in 2018. In de jaren 1965 tot 1975 was vennootschapsbelasting voor bedrijven 45 tot 48 procent van de winst. In de jaren tot 2020 is dat verlaagd naar nog maar 20 tot 25 procent. Eén procent van de vermogenden in Nederland bezit 25 procent van alle vermogens. En de rijkste 10 procent heeft 60% van het vermogen.

Dank zij het corona-virus zijn Rutte en de VVD plotseling bij veel mensen populair. Maar hoewel zij uitvoerders zijn van de gevoerde politiek, zijn niet alleen Rutte en de VVD aansprakelijk. Het waren ook andere, zogenaamd “progressieve” partijen die afbraak en bezuiniging ondersteunden en uitvoerden. Allereerst moet de PvdA genoemd worden. Het begon al bij Kok, jaren geleden, gestimuleerd en gesteund door zijn Europese collega’s Schroeder (Duitsland) en Blair (Engeland). En door hun Amerikaanse voorbeelden, de presidenten Reagan en Clinton.                                     En dan de PvdA-ers van recenter datum: Wouter Bos, Jeroen Dijsselbloem, Diederik Samsom, Lodewijk Ascher. Maar ook Halsema en Klaver van Groen Links. Samen met CDA en D66. Bij al die partijen krijgen gewone werkende mensen de schuld van heel veel problemen in de schoenen geschoven. En die zelfde mensen moeten opdraaien voor de kosten en de gevolgen.

Financiële steun voor de grote bedrijven. Een oplossing voor de crisis?                  

Als reactie op de vorige crisis kregen de banken massale steun. En in de huidige crisis wordt massale steun aan vooral bedrijven aangekondigd. Die steun voor de banken heeft die vorige crisis niet echt opgelost. Miljarden steun voor de grote bedrijven zal ook nu niet helpen.  Directies, managers, besturen, commissarissen en aandeelhouders zullen daarvan profiteren. Werknemers hebben het nakijken en worden bedreigd met massale werkeloosheid.  De armoede zal toe nemen. Maar tegelijk ook het aantal miljardairs. En ook  de ongelijkheid in rijkdom en vermogen zal groeien. De overheid trekt miljarden uit om de crisis te bestrijden. Maar die miljarden moeten niet naar de grote bedrijven gaan. Bedrijven die kort geleden nog grote bedragen als dividend aan hun aandeelhouders hebben betaald komen niet in aanmerking voor steun. Ondernemingen die met slimme trucs belastingen ontwijken en ontduiken worden van financiële steun uitgesloten. Dat geldt ook voor grote uitzendbureaus die miljarden hebben verdiend aan hun uitzendkrachten. De KLM en Schiphol worden al jarenlang gesteund met belastingvrijstelling en subsidies. De lobby voor de luchtvaart doet het voorkomen dat die bedrijven zeer belangrijk zijn voor het nationaal inkomen en de werkgelegenheid. Die “iconen van ons land” (Mark Rutte!) zijn van veel minder betekenis dan hun leugenachtige lobby ons wil wijs maken. Ook grote verzekeringsmaatschappijen komen niet voor steun in aanmerking, het zelfde geldt voor de grote supermarkten en reisorganisaties. Een reisorganisatie als Booking.Com moet eerst de vooruit betaalde reisgelden maar terug betalen! En natuurlijk komen de banken helemaal niet in aanmerking voor steun. Bovendien moet voor al die bedrijven de dividendbelasting verhoogd worden.  Bedrijven waar “het geld tegen de plinten klotst” (Rutte) hoeven niet gesteund te worden, integendeel.

Geen steun voor kapitaal, maar steun voor arbeid.                                                

Steun moet er zijn voor werknemers die door de crisis hun baan verliezen. De uitkeringen voor werkelozen moeten naar 100% van het laatst verdiende loon. De bijstand en de AOW moeten omhoog. Kleine ondernemers in het midden- en kleinbedrijf moeten ruim gesteund worden, evenals de kleine ondernemers zonder personeel: zzp-ers. Mensen van 65 jaar die nog niet met pensioen zijn moeten direct in aanmerking komen voor hun AOW en pensioen. De pensioenfondsen zullen daarbij door de overheid gesteund moeten worden. De slachtoffers van het toeslagenschandaal bij de belastingdienst worden per direct schadeloos gesteld. De lonen in de zorg (ziekenhuizen, thuiszorg, verpleeghuizen), in het basisonderwijs en in de publieke sector (politie, brandweer en ambulance) moeten direct met 10% verhoogd worden. Steun is er ook nodig voor huisartsen, tandartsen, pedicures, mondhygiënisten, fysiotherapeuten, verloskundigen enz. Die komen nu door de crisis in moeilijkheden, maar ze blijven ook in de toekomst hard nodig. Artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners voor corona-patiënten lopen een groot risico ziek te worden en zelfs te overlijden. Zij werken nu zelf aan een stichting en een fonds om te helpen als zij of hun gezinnen financieel in de problemen komen bij ziekte of overlijden. Eigenlijk is het schandalig dat deze mensen dat zelf moeten organiseren, alsof ze het nog niet druk genoeg hebben. De overheid moet er voor zorgen dat dat fonds er direct komt en gevuld wordt met de nodige miljoenen die de regering beschikbaar heeft voor de bestrijding van de economische crisis. De huurdersheffing (extra belasting voor woningcorporaties) moet gestopt worden.  Die corporaties moeten financieel gesteund worden bij het realiseren van grote aantallen eenvoudige en goedkope prefab starterswoningen. Geproduceerd in een fabriek, gemonteerd op de bouwplaats. De mogelijkheden zijn er al, bedrijven in die sector moeten ondersteund worden. En de regels en voorschriften vereenvoudigd. Ook biologische en duurzame land- en tuinbouw moet een kans krijgen door boeren die hiermee een begin maken financieel te steunen. En eindelijk moet er ook geld beschikbaar komen om de jeugdzorg fatsoenlijk te organiseren. Huisuitzettingen als gevolg van huur- of hypotheekschulden zijn tot het einde van de crisis niet toegestaan. En het werk van deurwaarders wordt stil gelegd zo lang dat werk niet fatsoenlijk en eerlijk wordt georganiseerd. Er zijn nog veel meer zaken die het verdienen ondersteund te worden met de miljarden die minister Hoekstra tot zijn beschikking heeft. Beter dan die miljarden te storten in de bodemloze putten van de banken en de grote bedrijven.                                                                                                                   

Alle hier voorgestelde maatregelen moeten genomen worden, niet alleen omdat ze rechtvaardig en eerlijk zijn, maar ook economisch gezien het meest nuttig zijn.

De kern van de huidige economische problemen is dat er te veel aanbod is (er is te veel geproduceerd) en te weinig vraag (de koopkracht is voor veel mensen onvoldoende). Er is een praktische, eenvoudige en nuttige reactie mogelijk op de crisis, direct te realiseren, met het doel de koopkracht te verbeteren en kleine ondernemers te steunen.

Stimuleer de vraag, steun de middenstand.                                                              

Twaalf jaar geleden was er een financiële crisis, daarna een economische. Nu een gezondheidscrisis en een economische. Reactie op de vorige crisis: steun voor de banken. En nu, in 2020, wordt er geroepen om steun voor het grote bedrijfsleven. Steun voor de grote banken heeft die crisis van 12 jaar geleden niet echt opgelost. De grote bedrijven steunen zal ook nu niet helpen om de crisis te beëindigen.

Bij recessie, depressie en crisis is er altijd sprake van overproductie en onderconsumptie. Een scheve relatie tussen aanbod en vraag. Aan de aanbodzijde worden kleine ondernemers zwaar getroffen. Aan de vraagzijde zien werkende mensen hun inkomen dalen.                                                                                            Begin van een oplossing: een modern distributiesysteem.                                          Alle Nederlanders krijgen van de overheid vijf bonnen van € 10.-, te besteden bij bakker, slager, groenteboer, kaaswinkel en visboer. Geen contant geld, maar bonnen. Niet te besteden in supermarkten, grootwinkelbedrijven of in de winkels van de grote winkelketens. Ondernemers (kleine middenstanders) verkopen hun producten, niet voor geld, maar voor bonnen. En ruilen die bij de overheid in voor geld. Kosten: 850 miljoen euro. Bedrag van niets, vergeleken met  de bedragen die minister Hoekstra beschikbaar heeft. De actie kan na enkele maanden herhaald worden. Dan mogelijk ook voor kleding- en schoenwinkels. Lastig te organiseren, misschien, maar voor slimme i.c.t.-ers goed te bedenken. Stimuleer de vraagzijde van de economie. Breng de economie weer op gang, de reële economie van het dagelijks leven, voor klanten en winkeliers.

Ongeorganiseerd zijn en blijven we slachtoffer.

Tijdens de crisis van 2008-2010 en latere jaren werd er door actievoerders vaak geschreven en gesproken over de 1 procent en de 99 procent. De 1 procent waren de veroorzakers en de profiteurs van de crisis, de 99 procent waren de slachtoffers die voor de kosten moesten opdraaien. En eigenlijk is dat nu nog of weer zo. Die 1% is sterk en goed georganiseerd. De 99% is bijna ongeorganiseerd en dus zwak. En dan zijn zij alleen maar slachtoffers. Dat leidt tot uitspraken als: “Het is altijd zo geweest en zal altijd wel zo blijven”. En: “Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje”. Dat denken maakt mensen machteloos en houdt verandering tegen. Toch is die machteloosheid maar schijn, het kan wel anders.

 

In wat voor maatschappij leven wij eigenlijk? Hoe zit onze samenleving in elkaar?  

In iedere samenleving vindt productie plaats (er wordt gewerkt) waardoor de mensen in hun levensonderhoud kunnen voorzien. In de organisatie van die productie hebben niet alle mensen dezelfde positie.

Algemeen gezegd onderscheiden we ook in het tegenwoordige kapitalisme twee belangrijke groepen mensen: klassen. De  ene groep bezit het vermogen arbeidskracht te verkopen, de andere groep heeft de productie-middelen in bezit en heeft het vermogen arbeidskracht te kopen.

Productiemiddelen zijn niet alleen fabrieken en gebouwen met machines en

grondstoffen, maar ook de middelen van banken, verzekeringen, ziekenhuizen, onderwijsorganisaties en winkelbedrijven.

                                                                                                                                           Werkende klassen: alle werkende mensen die voor hun levensonderhoud aangewezen zijn op hun arbeidskracht, of dat nu hoofd- of handarbeid is. Niet alleen werknemers in fabrieken.

Maar ook in bouw, schoonmaak, transport en openbaar vervoer. Daarnaast administratieve medewerkers in bedrijven en instellingen, bij banken, verzekeringen en de overheid.  En mensen die werken in onderwijs, zorg of winkelbedrijf.

 

Heersende klassen: grootaandeelhouders, financiers en eigenaren van grote, vaak internationaal georganiseerde ondernemingen, met de in hun dienst werkende commissarissen, directies, besturen en managers. En de zich met de heersende klassen identificerende politici, hoge militairen, hoge leidinggevende politiefunctionarissen en duur betaalde juridische, financiële, economische, organisatie- en belastingspecialisten.

                                                                                                                                                  Wie in de tegenwoordige tijd van crisis de eigen belangen wil verdedigen en mee wil delen in welvaart en vooruitgang moet zich realiseren als eenling en individu heel zwak te staan. Degenen die die iets willen bereiken zullen dat samen met anderen moeten doen. En zich moeten realiseren waar zij bij horen. Natuurlijk iedereen hoort bij een gezin, een familie, bij de mannen of bij de vrouwen, bij de ouderen of bij de jongeren, bij de hoog- of de laagopgeleiden, bij de blanke of de gekleurde Nederlanders. Maar vooral moeten zij zich realiseren met wie zij gedeelde belangen hebben. Kort gezegd: hoor je bij de 1 procent of bij de 99 procent? Bij de werkende of bij de heersende klasse? Dat woord “klasse” klinkt ouderwets, maar juist in tijden van crisis is het nog steeds bruikbaar.

De strijd voor de belangen van de 99 procent is niet alleen te voeren, dat moet samen gebeuren. Op basis van gemeenschappelijk belang en solidariteit.

Willem de Vroomen Alkmaar april 2020

 

Motie Seniorenpartij Alkmaar (SPA) over zorgen gezondheidsrisico s 5G

SeniorenPartij Alkmaar (SPA) ouderen SeniorenPartij Alkmaar (SPA) ouderen D66 VVD CDA PvdA Alkmaar 29-11-2019 19:26

Motie Seniorenpartij Alkmaar (SPA) over zorgen gezondheidsrisico s bij uitrol van 5G kreeg geen steun van VVD, D’66, PvdA, Leefbaar Alkmaar en OPA.

De Seniorenpartij Alkmaar (SPA) maakt zich grote zorgen over de gezondheidsrisico’s die de uitrol van 5G ( electromagnetische straling) in Alkmaar met zich meebrengt. Wetenschappers zijn tot op het bot verdeeld over de thermische en biologische effecten ervan op mens en milieu en er is nog geen enkel onafhankelijk opgestelde rapportage waarin genoemde effecten gezamenlijk worden onderzocht.

Dat is de reden dat de Seniorenpartij Alkmaar ( SPA), daarin gesteund door de mede indieners CDA en CU de gemeenteraad vroeg pas in te stemmen met de uitrol van 5G als uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat 5G veilig is voor de gezondheid van mens en milieu. Tijdens de stemming sloten GL en BAS zich bij de indieners aan.

Tegenstemmers beroepen zich op het feit dat “Europa het wel zal regelen” of de onafhankelijkheid van de Gezondheidsraad. Begin december vindt behandeling van een wetsvoorstel tot uitrol plaats in de Tweede Kamer.

Conclusie van de Seniorenpartij Alkmaar (SPA): technologische ontwikkeling gaat voor de gezondheid van mens en milieu: schande!!

AZ-stadion

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar VVD CDA PvdA GroenLinks D66 Alkmaar 27-08-2019 18:30

Op zaterdag 10 augustus is een deel van het dak van het stadion van AZ ingestort. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Had het te maken met de harde wind? Of met de zonnepanelen die later op het dak zijn geplaatst? Is er onvoldoende toezicht geweest op het onderhoud?

Er zijn inmiddels diverse onderzoeken gestart. Na de eerste verkenningen had de Onderzoeksraad al geconcludeerd dat de lasverbindingen in het dak waren bezweken. Op andere plekken in het stadion werden ook breuken en verdachte plekken gevonden, waardoor het risico bestaat dat het dak ook daar nog naar beneden zou kunnen komen. De uitkomsten van de onderzoeken zullen later ongetwijfeld in de gemeenteraad worden besproken.

Wat direct wel naar voren kwam, is dat in 2006, tijdens de bouw van het stadion, een uiterst kritisch rapport over de (brand)veiligheid van het stadion werd uitgebracht. Het rapport werd op verzoek van de Alkmaarse brandweer geschreven door bouw- en brandexpert Ynso Suurenbroek, docent aan de Universiteit Twente en buitengewoon lid van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Suurenbroek zag tal van onvolkomenheden en tekortkomingen in de bouwvergunning en adviseerde de berekeningen te herzien. Suurenbroek: ,,Het is onduidelijk of het stadion veilig is.” Brandweercommandant Foederer was tevreden over het rapport. ,,Wij vinden het een deugdelijk rapport, omdat het antwoord geeft op de door ons gestelde vragen.”

Burgemeester Van Rossen en verantwoordelijk wethouder Van Vliet (PvdA, thans raadslid van de Seniorenpartij) dachten daar anders over. ,,Het uitgebrachte rapport kan in geen enkel opzicht de toets der kritiek doorstaan”, schreef burgemeester Van Rossen in een brief aan de gemeenteraad. ,,Vandaar dat wij het rapport niet hebben geaccepteerd en dus terzijde hebben geschoven. Voor ons maakt het deel uit van het dossier. Dat betekent ook niet dat het rapport geheim is, maar ondeugdelijk, niet relevant en dus onbruikbaar.” Later werd het rapport zelfs als ‘flutrapport’ en ‘een storm in een glas water’ bestempeld.

In de gemeenteraad drongen de raadsfracties van OPA, D66 en Leefbaar Alkmaar aan op een extra onderzoek, maar daarvoor bleek geen meerderheid. De toenmalige coalitiepartijen PvdA, CDA, VVD en GroenLinks zagen daar geen aanleiding toe. Uit de onderzoeken die nu plaatshebben moet onder meer blijken in hoeverre deze politieke besluitvorming van invloed is geweest op het instorten van het stadiondak.

Ongefundeerde beschuldigingen

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar GroenLinks PvdA CDA Alkmaar 08-08-2019 16:21

Hoe graag sommigen de schuld van het fiasco van de Victoriebrug in de schoenen van de ex-wethouders Nagengast (CDA) en Kloos (OPA) willen schuiven, de conclusie van het Feitenonderzoek door bureau B&A is een heel andere. Namelijk dat door de gemeentelijke reorganisatie De Doorbraak veel kennis verloren was gegaan en het ambtelijk een chaos was.

In de raadscommissie van 29 januari 2019 wees de heer Peters met een beschuldigende vinger naar het toenmalige college. Hij zei letterlijk: ,,Ambtenaren hebben gewaarschuwd. Die ambtelijke bedenkingen zijn van tafel geveegd. Die informatie heeft ons bereikt. We hebben gesprekken gehad.” Daarmee suggereert hij dat wethouders bewust adviezen hebben genegeerd. Grote woorden, maar onderbouwing van die grote woorden kunnen wij niet terugvinden in het Feitenonderzoek en ook niet in de overdrachtsdossiers. Wie zijn deze informanten van BAS? Die zouden dus meer duidelijkheid kunnen verschaffen. Kan de heer Peters ons dit ontbrekende stukje informatie geven? Of is het slechts grootspraak?

In de raadsvergadering van 10 januari 2013 besprak de gemeenteraad de reorganisatie De Doorbraak. PvdA, GroenLinks en Leefbaar Alkmaar waren fel tegen de ambtelijke afbraak en stemden dan ook tegen dit plan. Deze drie partijen voorzagen reeds de ambtelijke wanorde die zou ontstaan. Eén woordvoerder van de toenmalige coalitie was laaiend enthousiast. Hij noemde De Doorbraak ‘een kroonjuweel’. Jawel, dat was de heer Peters.

Wat de heer Peters nu doet is heel hard schreeuwen en anderen beschuldigen om het eigen falen te verdoezelen.

De heer Peters bepleit een hoorzitting over de Victoriebrug. Dat lijkt Leefbaar Alkmaar een goede zaak. Dan kunnen we hem ondervragen en van hem vernemen wie zijn informanten zijn. Leefbaar Alkmaar stelt dat hij die informatie met de andere raadsleden hoort te delen. Nu blijft alles in de lucht hangen en uit de heer Peters slechts ongefundeerde beschuldigingen.

Naar onze mening is de nieuwe wethouder Van Zon wél transparant en eerlijk. Leefbaar Alkmaar zal een motie van wantrouwen van BAS niet steunen.

EK wielrennen

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Alkmaar 28-07-2019 05:47

De gemeente Alkmaar organiseert van 7 tot en met 11 augustus het EK wielrennen. De gemeentelijke bijdrage is minimaal 980.000 euro. Dat bedrag gaat gedeeltelijk ten koste van het budget breedtesport in Alkmaar. De raadsfractie van Leefbaar Alkmaar stemde in februari tegen het binnenhalen van dit evenement. De gehele oppositie stemde tegen, maar de collegepartijen GroenLinks, VVD, PvdA, CDA en D66 waren vóór.

De Franse stad Annecy had de organisatie teruggegeven aan de Europese wielerbond, die daarna Nederlandse gemeenten polste om het EK te organiseren. Emmen, Ede en Den Bosch haakten af, waarna Alkmaar zich opwierp als gastheer.

Het EK wielrennen is een betrekkelijk nieuw evenement. En zeker geen topsport-evenement, zoals door de Alkmaarse collegepartijen werd voorgespiegeld. De VVD trok de vergelijking met het WK wielrennen, de start van de Giro of de Vuelta en de Amstel Gold Race. GroenLinks schermde met een opsomming van grote wielernamen die zeker aan de start zouden verschijnen. Feit is echter dat Bauke Mollema, Laurens ten Dam en Anna van der Breggen juist niet present zullen zijn. Het parcours, zonder heuvels, is niet selectief genoeg. De exposure voor Alkmaar zou enorm zijn, volgens de collegepartijen. Maar het Rijk dacht anders over de status van het EK. De landelijke Sportraad acht het EK wielrennen geen topsport-evenement en kwam derhalve niet met een forse subsidie over de brug.

Ondernemers en bewoners klagen steen en been over de verwachte overlast en slechte bereikbaarheid van de binnenstad. Dat het EK gedeeltelijk ten koste gaat van het budget breedtesport is ook een doorn in het oog van Leefbaar Alkmaar. En laten we vooral hopen dat het EK wielrennen niet duurder uitpakt dan begroot.

PVDA WETHOUDER DE BAAS In april ...

Onafhankelijke Partij Alkmaar (OPA) Onafhankelijke Partij Alkmaar (OPA) GroenLinks VVD CDA PvdA Alkmaar 19-07-2019 11:45

PVDA WETHOUDER DE BAAS In april 2018 hebben VVD en CDA nadrukkelijk de keuze gemaakt om met Groen Links en PvdA te gaan regeren. Dit gebeurde in meer plaatsen, bijvoorbeeld in Rotterdam. En ook in de meeste provincies in Nederland zijn deze Haagse partijen bij elkaar gegaan. OPA kwam als grootste partij in de oppositie terecht. VVD en GroenLinks beginnen steeds meer op elkaar te lijken, zo gemakkelijk sluiten die akkoorden met elkaar. OPA- fractieleider Victor Kloos: ‘Soms is dat voor een kiezer moeilijk te begrijpen. In Alkmaar worden voor de bühne nog wel eens prikjes tussen VVD en GroenLinks uitgedeeld, maar je ziet in de praktijk dat deze twee partijen zich beide hebben ontwikkeld als middenpartijen’. Toch mag de PvdA zich uiteindelijk de winnaar van de verkiezingen 2018 noemen. Kloos: ‘Deze partij heeft het slechtste resultaat ooit gehaald in Alkmaar, maar is wel de invloedrijkste partij geworden. Mede mogelijk gemaakt door VVD en CDA’. Wethouder Paul Verbruggen is volgens OPA duidelijk de Grote Leider van dit college. Een rood college, waar hij de touwtjes stak in handen heeft. Zo heeft hij zijn zin gekregen op Overstad. De PvdA was destijds de enige partij die tegen de bioscoop stemde. Gelukkig is die er toch gekomen. OPA heeft altijd ingezet op uitbreiding van het Bazaargebied en entertainment op Overstad. Voorheen steeds met steun van VVD en CDA. Maar nu steunen zij Verbruggen, die een streep haalt door Bazaar en gezelligheid op Overstad. De Sociaaldemocraten hebben ook de portefeuille Ruimtelijke Ordening handig naar zich toegetrokken. Slim om op Overstad op 70 meter hoogte in te zetten en dan toch 50 meter binnen te halen. Weer met uitdrukkelijke steun van VVD/CDA, die eerst niet eens voor 50 meter waren. Volgens Kloos kan Verbruggen ambitie niet worden ontzegd. ‘Hij gaat 15.000 woningen bouwen. En hoge gebouwen neerzetten. Over 3 jaar zal OPA tellen en u vertellen hoeveel woningen er zijn opgeleverd. Ambitie is mooi; Resultaten, daar gaat ‘t om’, aldus Kloos.

BLOG: ADRIAANSE BESCHOUWT COLLEGE ...

Onafhankelijke Partij Alkmaar (OPA) Onafhankelijke Partij Alkmaar (OPA) GroenLinks VVD CDA PvdA Alkmaar 17-07-2019 19:55

BLOG: ADRIAANSE BESCHOUWT COLLEGE #ABC #2019 In het Alkmaars college van VVD tot GroenLinks domineert de Partij van de Arbeid (PvdA). En dat is heel knap gedaan door deze partij. Met het credo ‘bouwen, bouwen en bouwen’ stelen wethouder Paul Verbruggen en fractieleider David Rubio Borrajo de show. Er is weliswaar nog niet gebouwd, maar met een belofte van 15.000 nieuwe woningen maak je goede sier. Voorlopig zijn alle woningen die dit jaar en ook in 2020 worden gerealiseerd het resultaat van besluitvorming in het vorige college. Interessant daarbij is dat Paul helemaal niet de portefeuille Ruimtelijke Ontwikkeling heeft: die heeft Christian! De VVD met de politiek slimme partijleider John van de Rhee verbleekt wat in het geheel. Het ondernemersfonds waar de VVD mordicus tegen was, gaat er nu toch komen. Wethouder Pieter Dijkman breekt zijn hoofd over een goocheltruc, waarbij hij een konijn uit de hoge hoed moet toveren. De balansratio’s moeten ruimte gaan bieden voor investeringen en extra uitgaven. Wethouder Elly Konijn van D’66 doet gewoon haar werk voor de portefeuilles Volksgezondheid en Jeugd en Jeugdhulp. Er dreigen financiële beren op de weg. Dat D’66 het landelijk slecht doet in de peilingen, is haar uiteraard niet aan te rekenen. CDA-wethouder Marcel van Zon wordt buiten zijn schuld geteisterd door de nodige ‘brugshit’ (zijn woorden) en hij moet zich nog politiek profileren. Het openen van een nieuwe kabelbaan op de avonturenheuvel in het park Oosterhout is leuk, maar nog geen prominent politiek resultaat. De sympathieke Wethouder Christian Braak heeft veel op zijn bordje. Zijn GroenLinkse plannen op gebied van duurzaamheid zijn ambitieus. Nu nog het geld. In een bijeenkomst kortgeleden over duurzaamheid was de groene grondhouding van de VVD ver te zoeken. OPA is een stuk groener Christian! Mijn advies: pak de lead in de portefeuille RO. De kaas wordt nu door de PvdA van je brood gegeten. Tenslotte onze burgemeester Piet Bruinooge. Hij nam de leiding in de besluitvorming rond het 7-punten plan van de ondernemers en eerlijk is eerlijk … dat deed hij kundig. Zeer binnenkort heeft de burgemeester zijn ‘finest hour’ met het EK wielrennen. Of de financiële ‘after party’ van het EK ook een succes wordt moet nog worden afgewacht. Hoe dan ook, ik wens iedereen een fijne vakantie. Henk Adriaanse

VICTOR’S BLOG: ‘Als je van ver kijkt ...

Onafhankelijke Partij Alkmaar (OPA) Onafhankelijke Partij Alkmaar (OPA) D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Alkmaar 26-06-2019 18:18

VICTOR’S BLOG: ‘Als je van ver kijkt is 50 meter net zo groot als de Grote Kerk’ Gisterenavond hebben we in de gemeenteraad de eerste bespreking gehad over de Kanaalzone. Er moeten in Alkmaar veel woontorens verschijnen van 35 en op sommige plekken zelfs 50 meter hoog. Het college was volledig aanwezig. Het moet gezegd: dat geeft uitstraling. En zorgt er ook meteen voor dat er eigenlijk geen verschillen zijn tussen de vijf coalitie partijen: Groen Links, PvdA, CDA, VVD en D’66, ze zijn het eigenlijk gewoon met elkaar eens. Kiezers kunnen het soms niet geloven; maar zo werkt dit lokaal, inmiddels een afspiegeling van de landelijke mores. Dat je in een coalitie van de VVD tot en met GroenLinks zit en onderling af en toe compromissen moet sluiten is te begrijpen. Maar dat de hele identiteit van je partij daarmee verloren gaat is soms lastig te begrijpen. Neem bijvoorbeeld het CDA, in april nog duidelijk voor een hoogte op Overstad niet hoger dan de Grote Sint LaurensKerk (35 meter). Nu opeens voor 50 meter. Gosse Postma -een door mij zeer gewaardeerd raadslid omdat hij vaak verwoord wat leeft in de stad- maakte het nu wel erg bont door mij uit te leggen dat deskundigen zeggen dat als je van een grote afstand kijkt, 50 meter even hoog is als de 35 meter van de Grote Kerk. ... Ja, zonder bril misschien, als je bijziend bent. Maar politiek gezien toch wel een beetje blind voor de werkelijkheid. Victor Kloos P.s. Terugkijken kan via https://alkmaar.raadsinformatie.nl/vergadering/560817/Commissie%20Ruimte%20%20%20%20%20%20%20%20%2025-06-2019

Nieuwbouw Trefpuntkerk

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren CDA Alkmaar 19-06-2019 10:41

In de raadsvergadering van 13 juni heeft de gemeenteraad ingestemd met het nieuwbouwplan op de plek van de gesloopte Trefpuntkerk. Leefbaar Alkmaar stemde tegen dit bouwplan.

Terrein voormalige Trefpuntkerk in Alkmaar-Zuid

Het lijkt op het eerste gezicht een fantastisch plan: nieuwe appartementen voor senioren op de plek van de voormalige Trefpuntkerk in Alkmaar-Zuid. Maar door de geplande maatschappelijke plint op de begane grond wordt het geheel te hoog en ontstaat er parkeeroverlast. Het verhaal dat de sociale huurappartementen voor senioren uit de wijk zijn, klopt niet. De sociale huurwoningen worden uitgegeven via het SVNK (Sociale Verhuurders Noord-Kennemerland). Men kijkt naar inschrijftijd en niet per wijk. Leefbaar Alkmaar zegt: maak woningen in de plint waardoor het complex lager wordt, dan is iedereen tevreden.

Tijdens de discussie in de raad bleek dat voormalig wethouder Van de Ven (OPA), net als bij het omstreden bouwplan in het Emmakwartier, te veel toezeggingen aan de projectontwikkelaar had gedaan. De nieuwe wethouder Braak (GroenLinks) heeft nog wat aan het plan kunnen verbeteren, maar dat was volgens de omwonenden onvoldoende. Die vinden het complex nog steeds te hoog en de parkeerdruk zal toenemen.

De stemming in de gemeenteraad was best spannend. BAS, steeds voorstander van het bouwplan, was nu opeens tegen. Bij de stemming gaven de stemmen van de OPA-raadsleden de doorslag. GroenLinks, PvdA, D66, CDA en ChristenUnie steunden de plannen. VVD, BAS, SPA, Leefbaar Alkmaar en de Partij voor de Dieren waren tegen. Na een schorsing stemde OPA vóór de plannen, zodat er een raadsmeerderheid ontstond.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.