Nieuws van SP in Noord-Brabant over D66 inzichtelijk

10 documenten

Brabants provinciebestuur doof voor noodkreet kunst- en cultuursector

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Noord-Brabant 11-09-2020 14:07

Foto: Portraits van Corpo Máquina

 

Ondanks de noodkreet van maar liefst 21 Brabantse cultuurorganisaties om hen te hulp te schieten, heeft het provinciebestuur van VVD, CDA, FvD en LokaalBrabant geen cent extra voor hen over. Het voorstel van de SP om de betrokken instellingen deels tegemoet te komen, vond vandaag geen enkel gehoor. De huidige coalitie heeft niet alleen weinig met cultuur, maar heeft er ook niet veel voor over. De betrokken instellingen zien dat als kapitaalvernietiging. Er dreigt een enorme verschraling, juist nu de eerdere investeringen in de Brabantse cultuur hun vruchten beginnen af te werpen.

En er was reden voor hoop. Gedeputeerde van Pinxteren (Vrije tijd, Cultuur en Sport) heeft immers zelf de minister opgeroepen om met extra geld te komen om daarmee alle door het Fonds Podiumkunsten positief beoordeelde aanvragen waarvoor onvoldoende budget gereserveerd is, alsnog te kunnen honoreren. Daarmee zouden alsnog 12 Brabantse makers/gezelschappen jaarlijks zo’n 1.8 miljoen aan rijksmiddelen ontvangen. Een verzoek dat van Pinxteren deed omdat: “als er nu geen geld bij komt staan veel makers buiten de vier grote steden (red.: in de Randstad) met lege handen”.

Ondanks deze gevolgen wil van Pinxteren die oproep niet op zichzelf van toepassing verklaren. En ook al hebben de betrokken 21 makers/gezelschappen en festivals allen een positief advies van de Adviescommissie BrabantStad Cultuur, er komt geen cent extra bij. Nurettin Altundal, woordvoerder cultuur van de SP, stelde dat van Pinxteren zo zijn geloofwaardigheid verliest. “Het is niet geloofwaardig als u iets van de minister vraagt, wat u zelf weigert te doen”.

Het SP voorstel werd uiteindelijk gesteund door GroenLinks, D66, PvdA en Partij voor de Dieren, maar haalde het niet door de tegenstemmen van VVD, CDA, FvD, PVV, 50plus, Cu/SGP en LokaalBrabant. Een teleurstelling voor de betrokken makers en gezelschappen die nu - zoals gedeputeerde van Pinxteren erkende - met lege handen achterblijven en noodgedwongen een onzekere toekomst tegemoet gaan. Het culturele veld werd natuurlijk al stevig geraakt door de coronacrisis, maar met het uitblijven van deze provinciale hulp is het maar de vraag of de betrokken organisaties dit overleven. Het lijkt het huidige provinciebestuur vooralsnog niets uit te maken.

SP komt met cultuurmotie Goed voorbeeld doet goed volgen

SP SP GroenLinks D66 PvdA Partij voor de Dieren Noord-Brabant 09-09-2020 10:56

 

Op initiatief van de Brabantse SP-fractie doen we aanstaande vrijdag 11 september (middels bijgevoegde actuele motie) een oproep aan het college van Gedeputeerde Staten om ook als provincie Brabant een aantal makers/gezelschappen die ‘een positief advies en geen budget’ van de Adviescommissie BrabantStad Cultuur hebben gehad, alsnog te honoreren.

Aanleiding is de oproep die gedeputeerde van Pinxteren, met collega’s uit andere niet-Randstadprovincies, deed aan de minister van Cultuur en de Tweede Kamer. In die oproep wordt gevraagd om met extra budget om alle door het FPK positief bevonden aanvragen alsnog te honoreren.

We menen dat we vanuit Brabant dan ook zelf gehoor moeten geven aan onze eigen oproep. We vragen daarom - eensluidend aan het verzoek aan de minister en Tweede kamer - om extra budget om de aanvragen die zowel bij BIS, het FPK als in BrabantStad een positief oordeel kregen, maar in Brabant onder de zaaglijn vielen, alsnog te honoreren. Je kunt immers moeilijk volhouden dat de regionale groepen en gezelschappen van grote betekenis en van landelijk en regionaal belang zijn, als je deze zelf niet honoreert.

Het betreft:

BioArt Laboratories, positief advies maar alleen gehonoreerd in de BIS

Afslag Eindhoven, positief advies maar alleen gehonoreerd in FPK

Corpo Maquina, positief advies maar alleen gehonoreerd in FPK

Strijbos & van Rijswijk, positief advies maar alleen gehonoreerd in FPK

Capella Pratensis, positief advies maar nergens gehonoreerd

Stichting The 100-Hands, positief advies maar nergens gehonoreerd

Dyana Donck Company, positief advies maar nergens gehonoreerd

Op dit moment hebben Groenlinks, D66, Partij vd Dieren en PvdA aangegeven de motie mee in te dienen.

Vragen over situatie busvervoer in Brabant

SP SP D66 PvdA Noord-Brabant 31-08-2020 10:38

De situatie van het busvervoer in Brabant is zeer zorgelijk . Vanwege veel lagere passagiersaantallen door Corona dreigen lijnen opgeheven te worden of veel minder te gaan rijden.  Daarom heeft de SPfractie samen met D66 en de PvdA de volgende vragen gesteld: 

Via onze partijgenoten in Eindhoven zijn wij geïnformeerd over het exploitatieplan 2021 van Hermes. Het betreft een presentatie en deze is in de bijlage [1]van deze brief meegezonden voor uw informatie.

Sinds maart hebben Hermes en Arriva bijna 90% van hun reizigers verloren. Het herstel gaat voorzichtig en hoe het zich op lange termijn ontwikkeld is nog erg onzeker. Veel mensen denken dat thuiswerken in de toekomst vaker voor zal komen; ook zeggen meer mensen de fiets of de auto te overwegen ten koste van het openbaar vervoer. Hiermee dreigt het basisnetwerk van openbaar vervoer in Brabant als een kaartenhuis in elkaar te vallen. Onze steden en dorpen worden minder bereikbaar, omdat het schrappen van dienstlijnen zeer waarschijnlijk is. Zeker als de tegenvallende reizigersaantallen voortduren. Dat brengt ons tot de volgende vragen:

1. Erkent uw College de noodzaak van het opgebouwde OV-netwerk in onze provincie voor de bereikbaarheid van de steden en dorpen in Brabant en welke impact heeft het schrappen van dienstlijnen volgens haar op het OV-netwerk?

2. Welke mogelijkheden ziet uw College om het huidige OV-netwerk zoveel mogelijk in stand te houden?

3. Welk instrumentarium heeft u om concessiehouders te ondersteunen in deze moeilijke tijd?

4. Waarom heeft uw College nog geen OV-steunpakket gepresenteerd?

5. Als concessieverlener is de provincie voor een groot deel verantwoordelijk voor de banen van werknemers bij de concessiehouder. Hoe ziet u deze verantwoordelijkheid?

6. Zijn er de afgelopen weken al ontslagen gevallen? Zoja, hoeveel? Zijn er in de afgelopen weken als ZZP-chauffeurs danwel chauffeurs die in dienst zijn van uitzendbureau’s minder ingehuurd? Zoja, hoeveel?

7. Welke inspanning verricht u om de werknemers baanbehoud te geven, ondanks tegenvallende reizigersaantallen? Is de inzet van deeltijd-WW volgens u een mogelijkheid voor deze werknemers?

8. Heeft u gesprekken met de concessiehouder over ontslagen van werknemers? Welke inspanning verwacht u van de concessiehouder op het gebied van re-integratie wanneer er ontslagen vallen? Ziet u omscholing, werk-naar-werk trajecten als goede instrumenten en gaat u de concessiehouder hierop wijzen?

9. Kan het College ons informeren over de stand van zaken rond de Buurtbussen? Tot 1 september is het mogelijk om tegen WMOtarief met de Regiotaxi te reizen in plaats van met de buurtbus. Is dit een volgens u een goed alternatief voor de kleine kernen gebleken? Wat is uw verwachting voor de komende periode?

10. Nu de scholen weer beginnen zien we dat ook scholieren en studenten weer gebruik willen gaan maken van de buurtbussen; mogen zij nu ook de Regiotaxi gebruiken? En is dit financieel betaalbaar?

Wij zien uit naar uw spoedige beantwoording en wensen u wijsheid in de besluitvorming rondom het exploitatieplan 2021.

SP en D66 willen inzet provincie bij tekorten aan stageplaatsen in het MBO

SP SP D66 Noord-Brabant 27-08-2020 10:50

Samen met Eric Logister van D66  heeft Nurettin Altundal vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten over de tekorten aan stageplaatsen in het MBO.

Geacht College,

In Brabant weten we hoe belangrijk talentontwikkeling is voor de economie. Wij zijn in gesprek met onderwijs en bedrijfsleven om ervoor te zorgen dat onze talentvolle jongeren de kennis en vaardigheden krijgen om een goede start op de arbeidsmarkt te krijgen.

Vandaag start het nieuwe onderwijsjaar met het bericht dat er zorgen zijn over praktijklessen en stages. Onder invloed van Corona lijkt het problematisch bij MBO-studenten om een goede start van hun studiejaar te krijgen. De NOS meldt op maandag 24 augustus dat er zo een 21000 stageplekken te weinig zijn in het bedrijfsleven (zie https://nos.nl/artikel/2345216-mbo-s-beginnen-weer-zorgen-bij-studenten-om-te-weinig-praktijklessen.html ). Het kabinet maakt 30 miljoen euro vrij voor voldoende stage- en werkplekken. De Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs maakt zich desondanks zorgen en vreest dat de studenten die de komende weken aan een stage moeten beginnen, daar nog weinig van merken. Ook wij hebben meermalen gepleit om meer in te spannen voor meer (technische) stageplekken.

Dat leidt tot de volgende vragen:

Is het college bekend met de in dit artikel geschetste problematiek? Wat is de orde van grootte van de tekorten in stageplekken in Brabant? Is het college in gesprek met onderwijs en bedrijfsleven over oplossingen voor deze tekorten op korte termijn? Zo ja, wat zijn de oplossingsrichtingen? Zo nee, bent u met ons van mening dat het provinciebestuur hier een aanjagende rol kan spelen?

SP niet eens met de eenzijdig focus van het Actieplan Arbeidsmarkt

SP SP D66 CDA GroenLinks SGP ChristenUnie VVD Partij voor de Dieren Noord-Brabant 21-06-2020 19:06

De provincie heeft op het terrein van de arbeidsmarkt geen wettelijke taken. Toen de SP voor het eerst deelnam in het provinciale college is er voor de eerste keer  een Actieplan Arbeidsmarkt gekomen. De SP is blij dat het  “actieplan arbeidsmarkt” sindsdien onderdeel uitmaakt van het provinciaal beleid. Dat betekent niet dat we geen kritiek hadden op het nieuwe actieplan.

Ongelijke behandeling op arbeidsmarkt

Het nieuwe actieplan arbeidsmarkt van het nieuwe college van VVD-FvD-CDA en Lokaal Brabant, is voornamelijk gericht op kennisindustrie, kenniseconomie en hoogopgeleid talent.

Hoewel de 50plussers en laaggeletterden wel genoemd worden, laten de doelen en ambities van dit college geen twijfel bestaan waar de middelen en inspanningen hoofdzakelijk naar toe zullen gaan nl. kennisindustrie, kenniseconomie, hoogopgeleid talent.

De SP is niet tegen kennisindustrie/-economie en talenten, maar we zijn voor een rechtvaardige en eerlijke verdeling van (provinciale) middelen, inspanningen en kansen in de arbeidsmarkt voor alle Brabanders en alle ondernemingen. Dit college wil dat de provincie zich zelf bezighoudt met werknemers en werklozen met toptalenten. Ze dragen alle andere werknemers en werklozen over aan de 5 arbeidsregio’s waarmee de provincie wegloopt van hun eigen verantwoordelijkheid die zij  voor alle werkenden en werkloze Brabanders zouden moeten hebben.   

Hoewel de wereld om ons heen fors aan het veranderen is, lijkt het dat dit college zich hiervan of niet bewust is, of zich er niets aantrekt. Ze dendert door met het blijven focussen op top, top en nogmaals top. Inmiddels weten we dat het VVD-stokpaardje: door het bedienen van de top zal de rest vanzelf volgen, niet automatisch opgaat.  

Ieder Brabander is even belangrijk

Dit college schrijft de werknemers en werklozen die ongeschoold zijn of een lager opleidingsniveau hebben, in feite af!  In 2019 vormde in Brabant de lager opgeleiden werklozen 60% van het werklozenbestand! Je zou dus verwachten dat bij het actieplan arbeidsmarkt de focus op deze grote groep zou liggen, of dat er minstens evenveel aandacht en inspanning voor zou zijn als voor toptalent en kennisindustrie/-economie. Het tegendeel is echter waar. Onze pogingen in de Statenvergadering van 19 juni 2020 om als provincie ook voor deze groep werknemers en werklozen dezelfde aandacht, inspanning en middelen te geven stuitte op grote weerstand van dit coalitie en de oppositiepartijen…... Ons amendement voor een evenwichtige aandacht, inspanning en toedeling van middelen voor alle werkenden en werkzoekenden in Brabant heeft helaas niet gehaald waardoor wij niet voor het statenvoorstel “Actieplan Arbeidsmarkt” voor de komende 4 jaar hebben ingestemd.

Corona en de effecten

Wij hebben in deze Coronaperiode ervaren welke waardevolle bijdrage werd en nog steeds wordt geleverd door werknemers in de vitale sectoren. Onder hen zijn ook heel veel laaggeschoolde beroepen zoals schoonmaak, huisvuilophalers, vakkenvullers, kassières, transportmedewerkers etc.

Al maanden worden we door deskundigen geattendeerd op de negatieve effecten van de corona op de economie en werkgelegenheid. Inmiddels is duidelijk dat de coronacrisis diepere sporen zal trekken dan de kredietcrisis. Wij zullen in ons land dit jaar rekening moeten houden met mogelijk zo’n 36% meer faillissementen wat gepaard zal gaan met toenemende werkloosheid. Ook in Brabant! Maar dit college lijkt dovemans oren te hebben en wil zich desondanks voornamelijk bezighouden met toptalent, kennisindustrie, kenniseconomie. Onze motie om een plan van aanpak op te stellen voor het behoud en stimuleren van de werkgelegenheid in de vitale beroepen en een evenwichtig verdeling van de middelen en inspanningen voor de werknemers en werklozen die geen of een lagere opleiding hebben, heeft het ook niet gehaald.

Aandachtsgroep Laageletterden

In het Actieplan Arbeidsmarkt wordt ‘170.000 Brabanders die “laaggeletterden” zijn’ als aandachtsgroep genoemd zonder concrete doelen en ambities te vermelden. De dag voor de statenvergadering werden wij ook nog verrast met de mededeling dat na 2020 fors bezuinigd wordt op de subsidie voor taalvaardigheid van Cubiss. Deze subsidie zorgde ervoor dat activiteiten voor laaggeletterden werden gefinancierd.  Dit college wil dat de 5 arbeidsregio’s aandacht gaan geven aan de laaggelleterden! Hiervoor stellen zij 1 miljoen beschikbaar voor 50plussers, laaggeletterden en let op: ook “andere doelen” wat dat dan ook mogen zijn. De laaggeletterden worden dus de dupe van de bezuinigingsoperatie van dit college.

Onze motie waarin wij een concrete doelstelling stelden voor het terugdringen van laaggeletterdheid in Brabant heeft het niet gehaald. D66 die mede-indiener van de motie was,  trok zich terug en nam genoegen met de bereidheid van het college om over de voortgang van tijd tot tijd rapportage uit te brengen.

Aanpak Discriminatie op het Arbeidsmarkt

Er is discriminatie op de arbeidsmarkt of je nou aan de top zit of een stageplaats zoekt. Natuurlijk niet bij ieder bedrijf, maar het komt op alle niveaus voor. Om een voorbeeld te geven uit landelijke cijfers: de bbl- en bol studenten met een niet-westerse migratieachtergrond moeten vaak veel vaker solliciteren dan hun autochtone studiegenoten, soms wel 3 of 4 keer vaker. Een baan vinden kan al lastig zijn, maar is vaak nog moeilijker als je bijvoorbeeld een Turkse, Marokkaanse of Antilliaanse achtergrond hebt. Zij hebben 40 procent minder kans om een reactie te krijgen op hun sollicitatie. Er is sprake van discriminatie op de werkvloer vanwege herkomst of afkomst, geslacht, godsdienst, handicap of leeftijd. Zelfs premier Mark Rutte moest erkennen dat ook Nederland institutioneel racisme kent.

Dit zijn landelijke cijfers maar in Brabant is het niet veel anders. Brabant dat zich internationaal wil profileren, in een arbeidsmarkt waar van laag tot hoog  mensen van verschillende etniciteiten werken, kan naar de mening van de SP niet zonder een duidelijke aanpak om discriminatie tegen te gaan.

Wij zijn van mening dat discriminatie op de arbeidsmarkt tegengegaan moet worden. Werk is een van de wezenlijkste voorwaarden om mee te kunnen doen in onze maatschappij, om te kunnen participeren en het gevoel te hebben er bij te horen in onze samenleving. Vanuit dit belang dienden wij daarom een motie in waarin wij het college hebben gevraagd om met een plan van aanpak te komen om de discriminatie op de arbeidsmarkt in Brabant zoveel mogelijk te voorkomen en tegen te gaan.We zijn dan ook blij dat deze motie met als mede-indieners: GL, D66 en PvdD is aangenomen

Arbeidsmigranten

Als SP hebben wij ook aandacht gevraagd voor de positie van de Arbeidsmigranten. Er is te veel negatieve beeldvorming rondom arbeidsmigranten. Zij worden door sommige werkgevers naar Brabant gehaald, en/of via tussen personen geworven in het land van herkomst of komen uit eigen initiatieven hierheen om te werken. Arbeidsmigranten hebben al jaren te kampen met huisvestigingsproblemen, slechte arbeidsvoorwaarden, ed. De uitkomst van het onderzoek van CoMensha samen met Tilburg University (december 2019) heeft eerder de basis gelegd om de weerbaarheid en zelfstandigheid van arbeidsmigranten te vergroten. De uitbuiting van deze groep wordt door RIEC (Regionaal Informatie- en Expertisecentrum) met een aanvalsplan bestreden.

De SP snapt de gevoeligheid van dit onderwerp voor sommige partijen en bij een deel van de Brabanders. Het fenomeen Arbeidsmigranten is in Brabant een feit en realiteit en zal altijd bestaan. We moeten weten dat arbeidsmigranten in het bestaande liberale kapitalistische denkwereld deel uitmaken van strategieën en worden gebruikt als instrument voor goedkope arbeid, het creëren van concurrentie op arbeidsvoorwaarden en het creëren van concurrentie tussen de werknemers, en  zo een onderdeel vormen van het economische verdienmodel.

De SP voert al heel lang strijd tegen dit verdienmodel waar werknemers/arbeiders -al dan niet van verschillende afkomsten- tegen elkaar uitgespeeld worden. Zolang dit liberale kapitalistische verdienmodel bestaat zal een deel van onze arbeidsmarkt beschikbaar blijven voor de arbeidsmigranten.

De SP is daarom van mening dat in het actieplan arbeidsmarkt ook aandacht en inspanningen moeten zijn voor bijna 92.000 (2018) arbeidsmigranten die een bijdrage leveren aan de Brabantse economie.

Hiertoe hebben wij een motie ingediend met D66, Groen Links, Partij voor de Dieren en ChristenUnie SGP als mede-indieners. We zijn erg blij dat deze is aangenomen. Hier verzoeken wij het college:

Om in de uitvoering van de actieplan Arbeidsmarkt, samen met de gemeenten, vakbonden en ondernemingen/sectoren waar veel arbeidsmigranten werkzaam zijn te komen met een plan van aanpak waarin:

•          de uitbuiting van de arbeidsmigranten tegen gegaan kan worden

•          de positie van de arbeidsmigranten zoals huisvestiging, arbeidsvoorwaarden, scholing te verbeteren zodat hun participatie in onze samenleving bevorderd wordt.

Verband tussen luchtkwaliteit en de impact van corona?

SP SP GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Noord-Brabant 03-05-2020 07:36

Hoewel nog onduidelijk welk verband er precies is, komen er steeds meer aanwijzingen dat de impact van het Corona-virus groter is in gebieden waar de luchtkwaliteit onder druk staat. Zo slaat het virus veel harder om zich heen in Noord-Oost Brabant, juist het gebied waar ook Q-koorts vele slachtoffers heeft gemaakt. Deze week kwam er bovendien een onderzoek naar buiten van de Wereldbank. Die onderzoekers zien hier ook een ‘robust verband’ tussen de concentratie vervuiling in de lucht en het aantal COVID-19 gevallen: als de concentratie met 20% toeneemt, verdubbelt het aantal COVID-19 patiënten dat opgenomen moet worden in het ziekenhuis.

http://documents.worldbank.org/curated/en/462481587756439003/pdf/Incidence-of-COVID-19-and-Connections-with-Air-Pollution-Exposure-Evidence-from-the-Netherlands.pdf

Het zijn allemaal aanwijzingen dat er iets speelt, zonder dat duidelijk is wat dat precies is. Maar - met onze ervaringen met Q-koorts nog in het achterhoofd - lijkt er nu alle reden om uit voorzorg bewoners van gebieden met veel luchtvervuiling beter te beschermen en tevens het onderzoek naar de gezondheidssituatie in deze gebieden op te starten. Nader onderzoek moet ons uiteindelijk wijzer maken.

De SP stelde daarom met GroenLinks, D66 en de Partij van de Dieren hierover verschillende vragen aan het provinciebestuur van Brabant. Uit de beantwoording

https://www.brabant.nl/handlers/SISModule/downloaddocument.ashx?documentID=1380075

blijkt dat het huidige college onze zorgen deelt, maar niet vooruit wil lopen op de uitkomsten van de lopende of nog op te staten onderzoeken. Waar mogelijk initieert en ondersteunt Brabant onderzoek naar deze relatie en is ook bereid aan voor Brabant relevante onderzoeken financieel bij te dragen. Inmiddels is ook via Q-support aandacht voor de gevolgen van corona voor q-koorts en qvs-patiënten en worden gegevens verzameld over deze gevolgen.

Als SP dringen we er op aan hier het voorzorgsbeginsel te hanteren. Misschien is er nog geen onomstotelijk bewijs, maar de eerste aanwijzingen zouden ons extra alert moeten maken. Zeker omdat we de taferelen rond de Q-koorts niet zijn vergeten. Die epidemie is veel te lang vanuit ‘Den Haag’ onderschat en gebagatelliseerd. Dat mag nooit meer gebeuren.

Zondagavond 3 mei spreekt Lilian Marijnissen bij EenVandaag (NPO1 18.15 uur) over dit onderwerp.

https://eenvandaag.avrotros.nl

 

Vragen over verband Corona-luchtkwaliteit (en een Harvardonderzoek)

SP SP D66 Partij voor de Dieren Noord-Brabant 17-04-2020 21:09

Vragen over Corona Groen Links, de SP, D66 en de Partij voor de Dieren hebben samen vragen aan het College van GS gesteld over een verband tussen enerzijds het aantal Coronabesmettingen in onze zwaar getroffen provincie, en anderzijds de matige luchtkwaliteit. De vragen gaan onder andere over de oorzaken van die matige lucht, over de wenselijkheid van meer metingen, en over het al eerder ontdekte verband tussen kippen- en geitenboerderijen en longproblemen. Ook vroegen de vraagstellers zich af of de Q-koorts-epidemie van destijds nog een nasleep had die (ex)patienten vatbaarder maakte. De volledige tekst van de vragen is hier te vinden.

Het Harvardonderzoek Tot het moment van de vragen was de kennis gebaseerd op een epidemiologisch onderzoek in China naar het SARS-virus (2003). Dit onderzoek was mogelijk relevant voor de huidige epidemie en de Europese NGO EPHA bracht het in herinnering. Het EPHA-standpunt werd in de PS-vragen aangehaald. Het toeval wilde dat twee dagen later de universiteit van Harvard een groot onderzoek naar buiten bracht in ruim 3000 counties in de VS (samen goed voor 98% van de bevolking) naar het verband tussen enerzijds de concentratie fijn stof (PM2.5)  in de lucht (jaargemiddeld over 2016), en anderzijds het aantal Coronadoden per miljoen inwoners. In het onderzoek werden zeventien andere variabelen ingebracht zoals armoede, opleidingsniveau, man of vrouw, roken, ethniciteit en een aantal bekende medische risicofactoren als gewicht, hoge bloeddruk en suikerziekte. De belangrijkste uitspraak van Harvard is even eenvoudig als onwelkom: elke 1µgr/m3 meer PM2.5 in de lucht verhoogt de kans om aan Corona te sterven met 15%. De gegevens zijn met  state of the art-statistiek op vele manier herkauwd, waarna het resultaat uiterst robuust bleek. Harvard meldt dat er een grote overlap is tussen de medische condities die door langdurige blootstelling aan PM2.5 verergerd worden, en de doodsoorzaak van COVID-19 patienten. Dat maakt het waarschijnlijk dat de gevonden correlatie inderdaad een oorzakelijk verband is. 

In reactie op de Coronacrisis gaf Trump opdracht aan de milieudienst van de VS om vanaf 26 maart 2020 de lozingen door de industrie en de elektriciteitscentrales drastisch te versoepelen. Van nu af aan mochten die zelf weten of ze in staat waren om aan de wettelijke emissie-eisen te voldoen.

Brabant Hieronder de PM2.5 – kaart in 2017 (Atlas voor de Leefomgeving), de Q-koorts kaart van Brabant (2009) en de COVID-19 kaart (15 april 2020, RIVM)

Behandeling brief GS over advies van Van Geel teleurstellend

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Noord-Brabant 28-06-2019 16:40

Op 14 juni bespraken de statenleden van Noord-Brabant de conceptbrief die GS gemaakt hebben als reactie op het advies van Pieter van Geel over de Proefcasus Eindhoven AirPort.

Veel fracties waren vol lof over het gedegen advies dat de heer Van Geel in relatief korte tijd onder raadpleging van veel uiteenlopende belangengroepen, personen en wetenschappers heeft geproduceerd.

De SP had samen met de PvdA om bespreking van de conceptbrief gevraagd. Een paar dagen daarvoor hadden de statenleden al een reactie op de brief van GS van BVM2 ontvangen.

Bij de meeste andere partijen was er weinig kritiek op de brief. Zij waren dan ook niet aanwezig op de avonden die in de regio door Van Geel zijn georganiseerd.

De SPfractie vroeg zich af, waarom GS kiezen voor een afzonderlijke brief, terwijl er op de twee openbare avonden over het advies van Van Geel de algemene opinie was, om vanuit de regio met een mond een reactie naar de minister te formuleren.  

 

De brief van GS suggereert een verder onderzoek naar de mogelijkheden van fijnstof en klimaatgevolgen te doen naast de mogelijkheden van geluidshinderbeperking. De SP vindt, net als BVM2, dat Van Geel een prima actueel overzicht geeft van wat er op dit moment  op die gebieden mogelijk is.

Curieus is ook de aandacht in de brief voor de Lden in plaats van de Kosteneenheden. Maar het belangrijkste probleem heeft de SPfractie wel met de formulering : “Het lijkt ambitieus om te komen tot een hinderbeperking van 30%.”. Het lijkt wel alsof GS hier de oren laat hangen naar de directie van Eindhoven AirPort , die al tijdens een van de openbare avonden schielijk terugnam wat ze eerder als ambitie had ingezet. Geschrokken van eigen lef? Navraag bij Van Geel leerde ons, dat dit echt in meerdere onderzoeken als haalbaar doel wordt gezien en dat dat daarom ook zo in het advies terecht is gekomen. Het laatste punt van kritiek van de SP op de brief van GS is dat GS tornt aan het maximale percentage van 2,5% groei als de geplande hinderbeperking ( van 30%) is gerealiseerd. Van Geel geeft volgens de SP een goede onderbouwing van dit percentage. Immers met 2,5% maximale groei kunnen de luchthaven en luchtvaartmaatschapppijen afgezet tegen de algemeen economische groei in de regio  volop vooruit.

De reactie van de gedeputeerde was voornamelijk, dat de SP de brief niet goed las. Daarvoor had hij echter wel erg veel woorden nodig, waardoor de SP in ieder geval concludeert dat een ondubbelzinnige reactie in gezamenlijkheid met de regio naar het ministerie onze voorkeur heeft. Helaas ging de (nieuwe) coalitie van VVD, CDA , D66 , Groen Links en PvdA daar niet in mee. Wij hopen, dat de regiogemeentes op de Stuurgroepvergadering van 4 juli GS nog van mening kunnen doen veranderen.

SP: nieuw bestuursakkoord is slap aftreksel zonder echte keuzes

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Noord-Brabant 14-06-2019 14:27

Het bestuursakkoord van de nieuwe coalitie (VVD, CDA, PvdA, GroenLinks en D66) staat volgens Maarten Everling, fractievoorzitter van de SP in de provincie Noord-Brabant, vooral uit veel ronkende woorden: ““Kiezen voor kwaliteit”. Woorden die door het hele akkoord heen veel terugkomen. Maar welke keuzes worden er nu werkelijk gemaakt?”

Het bestuursakkoord beslaat maar liefst 55 pagina’s, maar wat Brabant de komende vier jaar kan verwachten van dit college wordt nergens echt duidelijk: Everling: “Ja. We weten hoe deze coalitie de wereld graag ziet in 2030. Maar wat nu dan? Nú moeten we aan de bak, werk maken van belangrijke thema’s op het gebied van milieu, klimaat en moeten we zorgen dat het goed gaat… niet met Brabant voorop, maar met iedereen die in Brabant woont. Maar daarvoor zijn keuzes nodig. Juist díe ontbreken.”

De SP diendeook een motie in om in ieder geval op het gebied van mobiliteit die keuze wel af te dwingen: “Er staat zelfs letterlijk: stevige investeringen in álle vervoersvormen. Werkelijk? De SP is graag bereid een handje te helpen in het maken van keuzes. Financiën zijn immers steeds beperkter. Alles kan niet meer. En met het oog op een toename van 30-40% van reizigers in het OV, en op het milieu, het klimaat en leefbaarheid lijkt ons het meer dan verstandig om vooral in te zetten op een degelijk openbaar vervoer.” Zei Everling in zijn bijdrage in de staten hierover.

Begroting Provincie: “het werk van socialisten is nooit klaar”

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Brabant 09-11-2018 13:18

Vandaag werd de Provinciale begroting voor 2019 besproken door de Staten. Fractievoorzitter Maarten Everling, sprak daar namens de SP-Fractie:

 “Het werk van socialisten is nooit klaar"Dit zinnetje hoorde ik ooit op een partijbijeenkomst, toen ik net politiek actief begon te worden. Op zich nog niet eens zo heel gek lang geleden, maar toch. Ik weet niet meer wie dit zei – dat kan goed onze eigen wijze oude nestor de heer Heijmans zijn geweest – maar ik weet nog wel dat ik dacht: “okay, het zal wel…”

Maar hij bleef toch hangen, want al snel merkte ik dat er altijd wel iets te doen was en is. Een probleem, groot of klein, dat ik op kon pakken en op zoek kon gaan naar een oplossing. Het liefste samen met de mensen met wie het aangaat. En dat vond – en vind ik heerlijk om te doen. Zeker in combinatie met een mooie actie.

Drieënhalf jaar geleden kwam ik hier voor het eerst binnen. Het Brabants parlement. Heel eerlijk: dat was toch echt even wennen. Met 9 mede SP’ers, in de coalitie. We kregen veel voor elkaar. Maar toch: het werk van socialisten is nooit klaar. Dat zinnetje blijft toch constant in mijn achterhoofd rondzingen. Ja, we doen veel goeds. Maar er moet nog zoveel meer dingen beter. Het klinkt misschien een beetje somber, maar voor mij is dat absoluut niet: het is voor mij een echte drijfveer. Het is voor socialisten een echte drijfveer: onvermoeibaar werken wij door om onze omgeving ten positieve te veranderen.

We hebben de VVD horen zeggen: we moeten keuzes maken. De keuzes die zij voor de toekomst lijken te maken zijn voor mij helder: economie ten koste van milieu, natuur en leefbaarheid. Hun bijdrage eindigde met: we willen een Brabant waar het goed wonen, werken en leven is. Voorzitter. Als ik hun betoog zo beluister krijgen we als het aan de VVD ligt een Brabant waar de biodiversiteit afneemt, milieu in gevaar komt en met als klap op de vuurpijl: een kerncentrale in de achtertuin!

Laten wij daar ook maar meteen helder over zijn: dat zijn niet onze keuzes. Wij zullen blijven strijden voor milieu, natuur en leefbaarheid. Ja. Ook kunst en cultuur. Economie is belangrijk. Maar de Brabantse economie wordt gemaakt door de mensen die hier in Brabant wonen. Als zij het niet goed hebben, gaat het niet goed met de economie.

Milieu, gezondheid en natuur

Ik zei al: wij hebben de afgelopen 3,5 jaar hier toch aardig wat voor elkaar gekregen. Wat ons betreft ten positieve – en ik besef tegelijkertijd dat er hier partijen zijn die daar anders over kunnen denken. Overduidelijk geen socialisten.

Om met meteen met één van de meest in het oog springende zaken te beginnen: 7 juli 2017. Maatregelen ter bescherming van het milieu, de natuur en gezondheid van mensen in Brabant. Zwaarbevochten in dit arena. En terecht, want het ging echt wel ergens over. Dat was ook te zien aan de enorme belangstelling. Dat zal niemand hier ontkennen. Over de uitkomst kunnen wij oprecht tevreden zijn. Het pakket als geheel zal in onze analyse Brabant in de komende jaren ten positieve veranderen… en dan toch weer dat stemmetje in mijn achterhoofd: …nooit klaar! Want wij zien echt wel dat er nog een hoop te doen is. Ja, we hebben stappen genomen om de neerslag van stikstof in natuurgebieden terug te dringen. Ja, we hebben tegelijkertijd maatregelen genomen om een omslag te kunnen maken naar een duurzamere veehouderij. Ja, in de meest veedichte gebieden zal het aantal dieren niet meer toenemen. Toch heb ik van begin af aan steeds benadrukt – en dat doe ik nu dus weer – de échte oorzaken moeten nog aangepakt worden. Het aantal dieren is nog veel te hoog. De slag naar duurzaamheid wordt nog veel te vaak gezocht in dure technieken. We zitten nog steeds met een enorme berg mest, dat ergens heen moet. Wat ons betreft grote vraagstukken waar we in de nabije toekomst nog echt wat mee moeten. We zijn dus nog niet klaar.

Zo ook op andere terreinen. Neem ons succes van de voorgaande perspectiefnota: kleine en middelgrote musea krijgen meer ondersteuning van de provincie. Kei goed. Zijn we hartstikke blij mee. Tegelijkertijd zien we dat niet iedereen in Brabant kan genieten van al de kunst, cultuur en historie dat we te bieden hebben. Graag zouden we zien dat mensen zo nu en dan gratis een bezoekje kunnen brengen. Zo brengen we zoveel mogelijk mensen naar de musea die Brabant te bieden heeft. We zijn dus nog niet klaar.

Q-koorts

Dan een onderwerp waar wij als SP al vaak aandacht voor hebben gevraagd en waar wij hier in de Staten – en natuurlijk ook landelijk – vaak in de voorhoede strijden voor gerechtigheid: de Q-koorts. Ondertussen zijn er 95 dodelijke slachtoffers te betreuren en velen lijden aan QVS – het Q-koorts vermoeidheidssyndroom – of chronische Q-koorts. Daar zijn geen goede medicijnen voor, veel onderzoek is nog nodig. Onlangs is er een crowdfundingsactie daarover gestart, waar wij ook meteen onze steun voor uitspraken. Vandaag dienen wij dan ook een amendement van de D66 mee in – gelukkig samen met vele andere partijen – om daar vanuit de provincie ook een bijdrage aan te leveren. Ook zie ik andere partijen hier in Brabant steeds vaker opkomen voor gerechtigheid voor de slachtoffers. Heel goed. Maar daar komt het weer: we zijn nog niet klaar. Want hier in de provincie staan we volgens mij als Provinciale Staten echt wel achter de slachtoffers. Het is alleen jammer dat een aantal partijen dat op landelijk niveau niet doen. 15.000 duizend euro is een schijntje – en wat mij betreft een belediging – voor de verwoesting die de Q-koorts bij slachtoffers aanricht. Onbegrijpelijk en onrechtvaardig. De provincie spreekt het rijk wel aan. Maar spreken alle partijen hier hun collega’s in de Tweede Kamer hier wel op aan?

Steun Voedselbanken

Nog eentje dan: steun voor de voedselbanken. Om hen te helpen het goede werk te kunnen doen hebben. Samen met de PvdA en het CDA hebben we dat toch mooi voor elkaar gekregen. Maar. Het zinnetje: we zijn nog niet klaar, komt ook hier om de hoek kijken. Want is het eigenlijk niet gewoon van de zotte dat voedselbanken überhaupt nodig zijn?

Er is nog genoeg te doen.

Algemeen over begroting

Voorzitter. Vandaag bespreken we de begroting van 2019. Een bijzonder jaar. Een jaar met verkiezingen. En dat is terug te zien in de begroting. Echt grote verrassingen en plannen staan er niet meer. Logisch, want het grootste deel van 2019 zal onder de hoede staan van een nieuw college. Betekent niet dat we geen op- of aanmerkingen hebben.

Arbeid en economie

Ik begin meteen met een hot-item arbeidsmigratie. Of eigenlijk wil ik het niet eens over de arbeidsmigratie zélf hebben, maar over de oorzaken en de effecten daarvan. Het gaat mij – en de SP – er helemaal niet om wie je bent, of waar je vandaan komt. Het gaat er ons helemaal niet om, om grenzen en deuren te sluiten voor anderen. Het gaat er ons niet om een wij versus zij verhaal. Dat leidt nergens toe, behalve tweedeling, maar zeker geen oplossingen. Waar het ons wél om gaat is gelijke kansen. Om een reële beloning voor het werk wat iemand levert.

Probleem: beloning zware arbeid lang niet voldoende

Want daar hebben we toch wel een probleem. Een veel genoemd argument voor arbeidsmigratie is: ja, maar Nederlands wíllen dat werk helemaal niet doen! Een argument dat we tientallen jaren geleden ook al hoorden, toen we vele gastarbeiders naar Nederland haalden. Maar Ja, het klopt: zolang je werk niet fatsoenlijk beloond dan is dat inderdaad een probleem. Mensen zijn wel gek om hun rug binnen een paar jaar naar de knoppen te werken als aspergesteker, maar ondertussen niet genoeg betaald krijgen om de kosten op te vangen als ze na een paar jaar helemaal niet meer kunnen werken. Dat blijven wij toch uitermate vreemd vinden. Onbegrijpelijk, eigenlijk.

Er wordt geconcurreerd op arbeidsvoorwaarden: loon en werktijden

Dan zul je vrije markt-adepten horen zeggen: ja, vrije markt is goed. Goed voor de concurrentie, goed voor de prijzen. Maar daar wil ik toch wel als socialist de andere kant van de medaille laten zien: want als prijzen steeds lager moeten, gaat dat natuurlijk ten koste van iets. En wat is dat ‘iets’ waar het makkelijkst op bezuinigd kan worden? Dat is het personeel. Je kunt proberen meer met minder mensen te doen, onder andere met behulp van techniek. Een andere oplossing is door ze minder te betalen. Of langer te laten werken voor hetzelfde geld. Daarnaast zie je een vlucht naar flexwerk en schijnzelfstandigen. Bij mij doemt het beeld van rijen dagloners voor de poorten van de fabriek op. Die kant willen wij niet op. Arbeid moet lonen.

Arbeidsmigranten

Nu zijn we tegen dat soort maatregelen in Nederland relatief goed beschermt. Er zijn CAO’s of op andere manieren zijn de arbeidsvoorwaarden goed geregeld. Het is geen perfect systeem, maar welke is dat wel? Toen kwam Europa. Vrije markt, van diensten, goederen en personen. Weet je, zelfs als socialist kan ik daar tot op zekere hoogte mee in komen.

Maar je ziet al jaren het volgende gebeuren: arbeidsmigranten worden naar Nederland gehaald om zo goedkoop mogelijk hier te werken. Vaak via uitzendbureaus, en verrassing: hoe wordt er geconcurreerd? Op arbeidsvoorwaarden als loon en werktijden. Huisvesting speelt hierin ook een rol. Dit vinden wij niet eerlijk.

Gelijke kansen arbeidsmarkt (motie!)

Want de kop was onlangs dan wel: arbeidsmigranten verdringen geen banen, maar als je doorleest zie je op bepaalde delen van de arbeidsmarkt dat wel degelijk gebeurd. Vooral bij ongeschoold of weinig geschoolde arbeid. In de landbouw, maar ook zeker in de logistiek.

En vraag je je misschien af: wat is de rol van de provincie hierin? Simpel:

We moeten ons bewust zijn van de mechanismes die hierachter zitten De provincie heeft wel degelijk een rol, een taak zelfs, om de werkgelegenheid te bewaken.

Voorzitter. Daartoe dient de SP dan ook, samen met de PvdA een motie in. De provincie is met grote regelmaat in gesprek met bedrijven. Om ze hier naartoe te halen, want dat is goed voor de economie en werkgelegenheid! Prima! Maar wat ons betreft doen we dat alleen met bedrijven waar we de afspraak mee kunnen maken dat ze voor iedereen gelijke arbeidsvoorwaarden hanteren. Doen ze dat niet, zijn ze wat ons betreft niet welkom.

Huisvesting migranten

Dan nog even specifiek aandacht voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Met name seizoensarbeiders. Het gaat om vele duizenden mensen. Dat moet fatsoenlijk gebeuren. Tegelijkertijd maken omwonenden zich zorgen. Hoe gaat de provincie hier straks mee om? Ik realiseer me dat hier druk aan gewerkt wordt. Ik hoor graag de stand van zaken.

Praktische opleidingen

Er wordt hier in dit huis vaak prat gegaan op de vele ‘campussen’ in Brabant. We hebben er 18, er is zelfs een kaart van! Zorg, agro, HighTech. Fantastisch. Ook de samenwerking met onderwijs is mooi. HBO’s, universiteiten en ook MBO’s zijn hierbij betrokken. Mooi. Maar wat ik eigenlijk een beetje mis:

We staan aan de vooravond van grote transities in de duurzaamheid als het gaat om energie en de landbouw. Daar gaan we ambachtslieden voor nodig hebben. Installateurs, elektriciens, bouwers. Ik vraag me zomaar even hardop af: waarom is er nog Ambachtencampus? Wat mij betreft moet dit ‘echte’ werk veel meer gewaardeerd worden. Deze groep is volgens mij vele malen belangrijker voor onze economie dan allerlei consultants. Zij vormen de brandstof van de banenmotor.

Milieu en natuur

Ik heb het al eerder even gehad over milieumaatregelen die we vorig jaar genomen hebben. Ik wil daar nog iets anders over kwijt. Zoals u weet is er deze week nog wel het een en ander gebeurd rondom de PAS

PAS

Ik denk dat het de actualiteit dan past om het hier vandaag aandacht voor te vragen, want de uitspraak van het Europees Hof kan nogal wat gevolgen hebben. Paar belangrijke punten:

Voor beweiding en bemesting gaan wellicht vergunningen nodig zijn, wat tot nu niet het geval was Er moet veel steviger wetenschappelijk bewijs komen over de effecten van maatregelen genomen ter vermindering van de stikstofdepositie En zolang dat het onzeker is dat maatregelen het beoogde effect hebben, mogen ze niet genomen worden

De hele PAS-systematiek wordt eigenlijk zo onderuitgehaald. De Raad van State is nu aan zet. Daarna zal de Rijksoverheid al dan niet tot actie over moeten gaan. Tot die tijd leven we in onzekere PAS-tijden.

Nu is de provincie uitvoerder van de PAS-regelgeving, dus ook hier zal er de nodige onzekerheid zijn. Wat ik graag wil weten van GS is hoe zij nu met deze onzekerheid omgaan. Ik kan met goed voorstellen dat lang niet alle gevolgen nu al in beeld zijn, maar kan GS hier alvast een voorschot op geven? Maar wat de SP betreft: tot er zekerheid is, geen nieuwe vergunning verlenen.

Gaswinning

Nog meer actualiteit: Minister WIebes gaat toch door met de gaswinning in Brabant. Ik kan daar heel kort over zijn. Dit laten we niet zomaar gebeuren. Ik heb eerder aangegeven dat ik graag samen met mensen actie onderneem. Desnoods ga ik samen met een groep actievoerders kamperen op het terrein van Vermilion. Maar neem maar van mij aan: actie is onderweg. Vraag aan GS: blijven jullie de bewoners en gemeenten rondom het gasveld, of gasvelden, want Loon op Zand en Tilburg staat ook nog wat te wachten, steunen? Is GS in bereid om in beroep te gaan? Waarom wel of niet?

Legionella

Legionella. Waterzuiveringsinstallaties blijken een bron van legionellabesmettingen te zijn. Tegelijkertijd is daar weinig over bekend en is er nauwelijks beleid. Instanties wijzen na elkaar. Ik ben erg benieuwd naar het standpunt van het college: hoe pakken we deze besmettingsrisico’s aan?

Mobiliteit

De Proefcasus Eindhoven Airport zal volgend jaar uitmonden in een advies van de verkenner ( de hr. Van Geel) aan de minister. Daarop zal de minister aan de partijen van de Stuurgroep, waar GS deel aan neemt, om een reactie op dat advies vragen. Dat is leuk, maar wat ons betreft zou PS hier ook iets over moeten kunnen zeggen. Wij zouden van GS graag horen of zij ons hun voorgenomen reactie richting de Minister, PS vooraf hierover de gelegenheid willen geven daar iets van te vinden?

Er staat, dat in 2019 daadwerkelijk wordt gestart met de realisatie van de N69. Betekent dit, dat de problemen rond de aansluiting van de N69 op de A67 bij Veldhoven opgelost zijn en op goedkeuring kunnen rekenen? Want het is nogal een duur waagstuk om de aanleg te starten, als dat (nog) niet zeker is. Graag een reactie van GS hierop.

Er zou ook begonnen worden in 2019 met het aanbestedingstraject van het voorkeursalternatief rond de N65. Is het dan ook duidelijk hoe de financiering daarvan daaruit gaat zien?

Bestuur en financien

Nog een keer Eindhoven Airport. Nee, ik ga nu even niet beginnen over het aantal vluchten. Nee, ik wil het even over wat anders hebben: dividend uitkering.

Ik heb begrepen er afspraken zijn gemaakt over het percentage dat uitgekeerd wordt, maar dat al jaren minder uitgekeerd wordt dan afgesproken. Mijn vraag aan GS is: hoe zit dat?

Catering

Als eerste een compliment. Wij hebben gevraagd om een wat soberdere en daarmee goedkopere catering. Dat is in de nieuwe aanbesteding gelukt. Mooi. Maar, voorzitter: wij hadden ook gevraagd serieus te onderzoeken of we het personeel in eigen dienst zouden kunnen nemen. Wat is er met dat verzoek gebeurd?

Voorzitter. Als socialist ben ik zeker nog niet klaar, met mijn bijdrage voor nu wel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.