Nieuws van ChristenUnie-SGP over ChristenUnie inzichtelijk

436 documenten

Onderzoeksmotie ineens keiharde vergunningseis voor vreugdevuren - ChristenUnie/SGP verbijsterd over hoe aansprakelijkheidsverzekeringswens gemeenteraad een eis werd

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP VVD ChristenUnie GroenLinks SGP D66 Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 14-11-2019 17:09

Onderzoeksmotie ineens keiharde vergunningseis voor vreugdevuren - ChristenUnie/SGP verbijsterd over hoe aansprakelijkheidsverzekeringswens gemeenteraad een eis werd

Fractievoorzitter Pieter Grinwis: “Het college heeft van een onderzoeksmotie een keiharde eis gemaakt om een vergunning al of niet te verlenen. Daarmee gaat het college een stuk verder dan de raadsuitspraak op 17 oktober. Toen stemde de raad namelijk in met een onderzoek naar de mogelijkheid van het opnemen van de aansprakelijkheid als vergunningsvoorwaarde. Door dit nu ineens als harde vergunningsvoorwaarde op te nemen, slaat het college, nog meer dan degenen die de motie in hebben gediend (GroenLinks, VVD, D66 en Partij voor de Dieren) onze in die raadsvergadering gegeven waarschuwing in de wind. Toen waarschuwde ik er namelijk voor dat de bouwers nooit een verzekeraar zullen kunnen vinden die tegen een schappelijk tarief een aansprakelijkheidsverzekering wil afsluiten. Als het mogelijke gevolg van een calamiteit zo groot is, zullen de premies óók bij een kleine kans van optreden onbetaalbaar zijn voor een vrijwilligersorganisatie.”

Grinwis vraagt het college daarom hoe het kan dat de onderzoeksmotie ineens uitgelopen is op een harde vergunningsvoorwaarde. “Door te zeggen dát de aansprakelijkheid geregeld kan worden met een verzekering heeft het college alleen de vraag: ‘kan het?’ beantwoord. Maar hebben ze ook bedacht wat de praktische consequenties voor de bouwers zijn, als ze zo'n voorwaarde stellen? Kunnen we met de torenhoge, voor een vrijwilligersorganisatie onbetaalbare premies voor een aansprakelijkheidsverzekering in het achterhoofd, dit redelijkerwijs wel van hen verwachten? De vraag stellen is hem beantwoorden.”

Grinwis vraagt zich naar aanleiding hiervan af met welke grondhouding het stadsbestuur eigenlijk kijkt naar de vergunningaanvragen. “Wil je graag een vergunning afgeven en gun je Scheveningen en Duindorp een verantwoord vreugdevuur, of ga je als een boekhouder te werk, waarbij aan alle eisen, inclusief de onredelijke, onverkort moet zijn voldaan? De gemeente verschuilt zich toch niet achter een lijstje af te vinken criteria om daarna droog te constateren dat niet is voldaan aan alle criteria en dus de vergunning niet kan worden verleend? Ik ben benieuwd wat het antwoord van het stadsbestuur hierop is.” Hij heeft het college met klem verzocht de vragen mee te wegen bij de besluitvorming en te beantwoorden vóór het raadsdebat over de vergunningen op 28 november.

Onderzoeksmotie wordt harde vergunningseis.pdf

Bijdrage Judith Klokkenburg bij debat over Vrijheid van demonstratie en vergadering KOZP

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 13-11-2019 16:24

Voorzitter, vrijheid van vergadering en betoging is een groot recht in ons land.  Een recht dat al sinds 1798 is verankerd in onze grondwet. Mensen die in ons land vergaderen, mits binnen de grondwettelijke kaders, moeten dat in vrijheid kunnen doen. En wat je ook van iemand zijn opvatting vindt, dit recht staat als een paal boven water.

Wat er afgelopen vrijdagavond gebeurd is voorzitter, is verwerpelijk. Ik wil daar de grootst mogelijke afstand van nemen. Je mag het hartgrondig met iemand oneens zijn, maar dat bespreek je op een vreedzame manier. Ramen ingooien, vuurwerk naar binnen gooien en auto’s slopen, omdat je het met iemand niet eens bent, dan ben je niet goed bij je hoofd, dat doen we niet in mijn beschaafde Nederland. Althans, dat dacht ik. Het tegendeel bleek vrijdagavond het geval. Ik schaam me voor dit gedrag van stadgenoten. En opnieuw stonden we er gekleurd op als zogenoemde stad van Vrede en Recht. Een stad waar blijkbaar de vrijheid van vergadering in het geding is. Zijn de aanvallers overigens in beeld bij de gemeente c.q. bij de politie, mede met het oog op a.s. zaterdag?

Voorzitter, mijn fractie is daarom ook teleurgesteld dat onze burgemeester pas gisteren met een duidelijke veroordeling kwam in zijn brief. En niet eerder, want ‘de burgemeester had niets over dit incident te zeggen, omdat de openbare orde niet in het geding is geweest’, konden we via een woordvoerder vernemen.  Maar voorzitter, een grondrecht was wel in het geding! Waarom heeft de burgemeester niet direct of zaterdag ondubbelzinnig afstand genomen van deze aanval op onze grondrechten?

Voorzitter, dat mensen zich gediscrimineerd voelen door de figuur van zwarte piet, is een legitiem gevoelen. Dat mensen hechten aan een traditie mét een zwarte piet, is ook een legitiem gevoelen. Het enige wat hier nodig is, is dat deze beide gevoelens worden erkend en dat er wederzijds respect is. We moeten voorbij die polarisatie komen. Die polarisatie die ervoor zorgt dat onze samenleving steeds verder uiteen drijft. Mijn fractie heeft geworsteld hoe voorbij die polarisatie te komen. We hebben dit geprobeerd door enerzijds het voorstel te steunen om in onze stad bij de intocht toe te werken naar roetveegpieten, en anderzijds voor te stemmen om demonstraties in de directe omgeving van kinderen niet toe te staan. Een worsteling, en of onze keuzes hierin het ei van Columbus zijn, dat weet ik niet.

Maar door die polarisatie voorzitter, ben ik bang voor hoe het komende zaterdag zal gaan. Ik maak me grote zorgen. Belangrijke vraag in het leven van veel ouders en kinderen: kan ik zaterdag veilig naar Scheveningse Haven of de verdere route om te genieten van de Sinterklaasintocht? Al weken kijken kinderen, inclusief die van mijzelf, ernaar uit, maar ik heb nog niet durven zeggen of we deze keer wel gaan, terwijl dit nog nooit ter discussie heeft gestaan. Want wat gaan we aantreffen?

Als het aan mijn fractie ligt, wordt er bij de intocht niet gedemonstreerd tussen de kinderen die al weken reikhalzend uitkijken naar de Sint met zijn pieten, maar elders. En we weten dat dit schuurt met het recht op openbare manifestaties. Maar tegelijk biedt de wet mogelijkheden hiertoe. Er kunnen beperkingen worden gesteld aan demonstraties op drie gronden, namelijk ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

En zeker zaterdag lijkt mij het risico op wanordelijkheden groot. Voorzitter, als ChristenUnie/SGP de afweging zou moeten maken tussen het opleggen van beperkingen en een veilig feest of het niet beperken van demonstraties en een grote kans op wanordelijkheden tussen zoveel kinderen, dan kiezen wij voor een ongestoord kinderfeest met enige demonstratiebeperkingen en gaan we zaterdag de polarisatie voorbij. Maakt de burgemeester dezelfde afweging?

Hoe verhoudt zich volgens de burgemeester het grondrecht op demonstratie en de angst bij ouders om kinderen bloot te stellen aan de risico’s? Welke boodschap geeft de burgemeester aan al deze ouders, inclusief mijzelf?

Kan de burgemeester zeggen of de hele route dusdanig goed beveiligd is, zodat de intocht verantwoord en gezellig kan plaatsvinden? Niet alleen in de Haven, maar ook in kleinere straten, zoals de Reinkenstraat. Doet de burgemeester een maximale inspanning, zodat de intocht verantwoord kan doorgaan, of zijn er te veel veiligheidsrisico’s?

Voorzitter, het moge duidelijk zijn, ik ben het echt zat. En velen met mij. Terwijl kleine kinderen reikhalzend uitkijken naar de komst van de goedheiligman, buitelen volwassenen letterlijk over elkaar heen. En zo langzamerhand dringt dat gebuitel steeds meer door tot de hoofdjes van onze kinderen. En voorzitter, daarmee ontnemen we hen het hele sprookje en het Sinterklaasfeest. En volgens mij is dat iets wat niemand wil.

Voorzitter, wat mijn fractie betreft worden er zaterdag beperkingen gesteld aan het recht van betoging. Geen demonstraties in de buurt van kinderen, geen demonstraties in de haven, maar elders. Laten we dit kinderfeest ook daadwerkelijk een kinderfeest houden, en onze grote mensenbesognes elders en op een ander moment uitpraten. Daarom van mijn kant de oproep aan iedereen: gedraag je zaterdag, dan kunnen we het Sinterklaasfeest echt samen vieren.

Bijdrage Ewout de Jong Algemene Beschouwingen gemeenteraad Doetinchem 7 november jl.

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Doetinchem 11-11-2019 13:27

Door CU SGP Doetinchem op maandag 11 november 2019

Bijdrage Ewout de Jong Algemene Beschouwingen gemeenteraad Doetinchem 7 november jl.

Vooraf zouden we een drietal punten willen benoemen.

Hoe staan wij in de politiek

Wat vinden wij als ChristenUnie-SGP in Doetinchem belangrij

Hoe om te gaan met de tekorten

door gemeenteraadslid Ewout de Jong, ChristenUnie-SGP

Klik hier om de volledige tekst in pdf te lezen.

Ik was wat op zoek naar een metafoor. Hij is niet van mijzelf, maar ik wilde hem graag met u delen op dit moment. Het is een kort, inspirerend verhaal over het omgaan met tegenslagen. Hoe je van een nadeel een voordeel maakt en het negatieve overwint.

De boer had op zijn erf een put liggen, die hij nog niet had dichtgemaakt. Op een dag viel de ezel in de put. De boer vroeg zich af wat te doen. Urenlang deed hij pogingen om het beest uit de put te halen, maar op een gegeven moment dacht hij: de ezel was toch al oud en de put moest toch al gedempt worden. Hij besloot om samen met de buren de put dicht te gooien met de ezel erin. Ze pakten allen een schop en gooiden zand in de put. De ezel besefte wat er gebeurde en maakte veel kabaal. Totdat het op een gegeven moment stil werd. Een paar scheppen zand verder besloot de boer een kijkje te nemen. Vol verbazing zag hij dat de ezel elke schep zand die op zijn rug kwam, van zich afschudde. Vervolgens ging hij op het afgeschudde zand staan. Met de ladingen zand die erop volgden, kwam de ezel steeds hoger te staan. Totdat de ezel zelf uit de put kon stappen.

In het leven kom je nog wel eens in lastige situaties terecht. Je krijgt veel zand over je heen. Hoe ga je daar vervolgens mee om? Wat doen wij als gemeenteraad om uit de put te komen? Gooien we zand in de put om hem dicht te gooien of proberen we ook de “zaak”, in dit geval de ezel te redden? Als je de ezel begraaft is wel de put dicht maar verlies je de ezel. Echter de ezel werkte mee.... en zo werd de put gedicht en de ezel behouden.

Ik besef dat het beeld hier en daar mank gaat. Ik adviseer niet al te zeer op zoek te gaan wie of wat de ezel is in dit geval, daar komen waarschijnlijk brokken van..... waar het mij enkel en alleen omgaat is de positiviteit. Wat ik hier mee zou willen zeggen; laten wij als raad onder deze zware opgave die ter besluitvorming voorligt, er eensgezind de schouders onder zetten. In de wetenschap en de hoop dat ons werk gezegend mag worden.

Dit als inleiding voor onze 1e termijn.

Vooraf zouden we een drietal punten willen benoemen.

Hoe staan wij in de politiek

Wat vinden wij als ChristenUnie-SGP in Doetinchem belangrij

Hoe om te gaan met de tekorten

De titel van ons verkiezingsprogramma is: Samenleven doe je niet alleen. Ieder mens is een uniek persoon. Wij zijn geen losse individuen. Dat is ook de manier waarop wij politiek willen bedrijven: in verbondenheid en afhankelijkheid van én áán God en elkaar.

2. Wat vinden wij in Doetinchem belangrijk

In het afgelopen jaar is er veel bereikt en is onze gemeente weer een stuk mooier gemaakt. We denken aan:

- Het mogelijk maken dat het nieuwe Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem blijft.De bedrijventerreinen waarbij de uitgifte momenteel voorspoedig verloopt.

- De ontwikkelingen in de ruimtelijke ordening en de voorbereidingen op het gebied van de Omgevingswet.

- De slagen die zijn gemaakt op het gebied van verdere verduurzaming van onze gemeente.

- De oprichting van het Binnenstadbedrijf.

- Het Aanvalsplan Binnenstad en het betrekken van de IJssel bij de binnenstad blijft belangrijk, zeker als centrumstad. Een bruisende binnenstad met veel economische bedrijvigheid en activiteiten is voor onze fractie een belangrijke motor achter een aantrekkelijkheid en levendige stad met veel werkgelegenheid.

- Handhaving in het kader van de openbare orde is belangrijk. We denken daarbij bijvoorbeeld aan aan drugshandel en dealen.

- Verder hopen wij dat cameratoezicht bij de uitgaanscentra een preventieve werking en een grotere pakkans oplevert bij verstoring van de openbare orde en veiligheid.

Er stonden ook zorgelijke onderwerpen op de agenda: we denken aan Laborijn, de tekorten bij de VNOG, er mag daarnaast van ons meer ‘wij-gevoel’ ontstaan in de regionale samenwerking met minder kerktorenpolitiek.

3. Hoe willen wij omgaan met tekorten

De Taskforce Sociaal Domein was al ingezet. Het is heel verstandig dat er een bureau is ingehuurd; externen met kennis van zaken, om hier een boost aan te geven. De eerste uitkomsten gaven gelijk al de grote urgentie aan om met de bevindingen aan de slag te gaan. De meicirculaire toont ook de noodzaak aan om te bezuinigen én keuzes te maken.

Wij vinden het wel belangrijk om dit beleid van sterk fluctuerende budgetten via de VNG nadrukkelijk aan de orde te blijven stellen. Het geld klotst bij het Rijk tegen de plinten, terwijl de budgetten onverantwoord sterk fluctueren en op onderdelen binnen het sociaal domein zoals jeugdzorg, onverantwoord dalen.

Dit brengt ons bij een begroting die zonder bezuinigingen op geen enkele wijze kan voldoen aan de twee door de raad vastgestelde kaders namelijk: 1. een meerjarig sluitende begroting én 2. voldoende weerstandscapacteit.

En daarmee komen we aan bij de Keuzerichtingen. Allereerst een compliment aan het college en de ambtelijke organisatie! Er is in korte tijd enorm veel werk verzet. Veel dank daarvoor!

Vooraf hadden wij de gedachte, dat er (meer) gekozen zou kunnen worden uit de bezuinigingen. Helaas is de bezuinigingsopgave dermate groot dat er weinig meer te kiezen valt. Desondanks zijn wij wel van mening dat er een evenwichtig pakket voorligt. Praktisch alle taakvelden hebben in meer of mindere mate bijgedragen aan deze bezuinigingen.

Een aantal bezuinigingen waar onze fractie aandacht voor vraagt zijn o.a.:

Armoede (taakstelling van €100.000)

Onze fractie vindt het belangrijk dat deze bezuiniging niet ten koste gaat van de noodzakelijke ondersteuning van onze kwetsbaarste inwoners. De focus ligt op het goed inregelen van het uitvoeringsproces. Daarnaast zou er gekeken kunnen worden naar stapeling van regelingen waardoor dubbelingen kunnen ontstaan. En op termijn hopen wij dat bewindvoering in eigen huis een kostenbesparing op kan gaan leveren. Aan de andere kant brengt stapeling van regelingen vaak een armoedeval bij mensen die uitstromen naar werk. Bij de regelarme bijstand kwam dit ook nadrukkelijk naar voren. Mensen in een uitkeringssituatie zijn hier onzeker en bezorgd over.

Werken moet lonen en als dat niet het geval is dan heeft dat gevolgen voor de motivatie om weer te gaan werken en ook dat is begrijpelijk. Dit is lastig uit te leggen aan mensen die nét bóven elke norm zitten en dan (bijna) van geen enkele regeling gebruik kunnen maken.

De Deelname subsidie (€90.000 structureel)

Het Meedoenarrangement wordt niet beperkt, op die manier kunnen de meest kwetsbare jongeren toch meedoen (aan sport). Dat vinden wij belangrijk!

Het Senioren Ontmoetingspunt (€10.000)

Dit is een heel goed voorbeeld van wat wij heel graag willen in het kader van preventie! Een groot aantal senioren die meedoen met tal van activiteiten in een groot sociaal netwerk. Onze fractie heeft contact met het bestuur gehad. Daaruit bleek dat het bestuur eigenstandig de taakstelling van €10.000 wil opbrengen.

Wij vragen van de wethouder als er op deze wijze aan de taakstelling wordt voldaan de volgende toezegging: Kan er gekeken worden of het ontmoetingspunt op deze locatie kan blijven als aan deze taakstelling wordt voldaan? En als dat eventueel niet mogelijk is, er in goed overleg mét het bestuur, naar een voor alle partijen passende oplossing kan worden gezocht.

De mantelzorg en vrijwilligers (€50.000)

Uit de beantwoording van de vragen bleek dat er niet wordt bezuinigd op de ondersteuning van, en het compliment vóór mantelzorgers. Dat moet vooral zo blijven! Wij vinden dat erg belangrijk, zij zijn het die heel veel waardering verdienen. Zonder hen zou de zorg totaal onbetaalbaar worden!

Uitstel kan kortdurend, daarna moet het budget extra worden opgehoogd. Onze fractie wil zich niet rijk rekenen met dit soort uitstel van kosten, de rekening gaat immers wel komen, al is dat op een later moment.

Er zou nog veel meer te noemen zijn; bezuinigen doet altijd ergens pijn. In Nederland zijn we er goed in om overal regelingen voor te bedenken, dit maakt het geheel complex en onoverzichtelijk. Het moeilijke ervan is dat er altijd uitzonderingen te bedenken zijn die lijden onder (generieke) regels of regelingen. Wij vinden het belangrijk hier oog voor te blijven houden.

Wij als raad moeten de keuzes maken, ook in moeilijke tijden zoals nu! Op een later moment kan het nodig zijn opnieuw een afweging te maken over de keuzerichtingen en afwegingen die nu gemaakt zijn.

DE AMENDEMENTEN M.B.T. DE SEPTEMBERCIRCULAIRE

Onze fractie heeft 3 redenen om hierin niet mee te gaan:

1. De taskforce sociaal domein kent forse ambities. Het is niet ondenkbeeldig dat de ambities voor een deel niet gehaald kunnen worden, in dat geval zal de omvang ervan ten koste gaan van het resultaat begroting 2020 (voor een belangrijk deel geoormerkte gelden).

2. Na een positieve septembercirculaire kan er in bijvoorbeeld de meicirculaire weer een negatieve ontwikkeling zijn.

3. Vanavond ligt de begroting 2020 voor. Wij vinden het belangrijk dat er een meerjarenbegroting is opgesteld! Volgende begrotingsjaren zijn indicatief en daarom niet helemaal in beton gegoten.

Als er in de komende jaren weer meer financiële ruimte ontstaat wil onze fractie dat graag als eerste inzetten op plaatsen waar de bezuiniging het meest is gaan knellen, dat kan bijv. één of meer onderdelen in het sociaal domein zijn. Je kunt die middelen dan echt doelgericht inzetten.

Onze fractie steunt het amendement parkeren. Het langer verblijven in de stad wordt hierdoor bevordert en het korter verblijven ontmoedigd. Daarnaast is er een dekking binnen het parkeren gezocht en gevonden.

Onze fractie kan instemmen met de begroting én de keuzerichtingen. En wenst de raad én het college: Gods zegen en veel wijsheid en kracht voor het komende begrotingsjaar.

Tussen God en de mensen op aarde, of wat wij van deze aarde gemaakt hebben, is een kloof gekomen. Wij zijn onze eigen weg gegaan. Maar Jezus Christus overbrugt die kloof met Zijn grote liefde voor ons.

Laten wij als raad de kloof overbruggen door elkaar te zoeken, verbinding te maken in plaats van verwijdering te bewerkstelligen.

Beschouwingen over de Begroting 2020 en Uitvoeringsprogramma 2019-2023

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Pijnacker-Nootdorp 08-11-2019 21:59

Op dinsdag 5 november 2019 is in de gemeenteraad de 'Begroting 2020' en het 'Uitvoeringsprogramma 2019-2023' behandeld.

De tekst die deze avond door Cock Weerheim is uitgesproken, namens de fractie ChristenUnie-SGP, is weergegeven onder > Standpunten ... > Algemene beschouwingen.

Bijdrages aan het debat over de Perspectiefnota

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP ChristenUnie Gorinchem 07-11-2019 21:12

Donderdag 4 juli vond de raadsvergadering plaats waarin de financiële en beleidsperspectieven van het huidige college behandeld werden. Waar wij vorig jaar tegen de Perspectiefnota èn begroting hebben gestemd vanwege de forse bedragen voor cultuur die niet onderbouwd werden.

Ook nu is dat weer aan de orde en onze afweging was: gaan we opnieuw tegen stemmen, met geen enkel resultaat of gaan we voor stemmen met een waarschuwing om in de aanloop naar de begroting en de begroting zelf de enorme bedragen voor cultuur en onderwijs (beroepencampus) nu wel te gaan onderbouwen.

Daarbij hebben we een motie ingediend om voor de begroting het principe ‘geld volgt beleid’ te hanteren. Tijdens de besprekingen leverde dit in ieder geval een toegankelijker houding van het college op, met van beide kanten een uitgestoken hand.

Lees meer in het onderstaande document.

ChristenUnie Gorinchem - Jaarstukken 2018.pdf

Stem voor een christelijk geluid in Europa!

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Gorinchem 07-11-2019 21:12

Onze vertegenwoordigers in Brussel willen daar voor de christelijke waarden opkomen en ze uitdragen. Uw stem is daarom een steun in de rug voor Peter van Dalen en Bert-Jan Ruissen.

Laat die stem dus niet verloren gaan! Een kleine moeite om even naar het stembureau te gaan met uw stemoproep én legitimatie en zo de Gideonsbende te ondersteunen.

Alvast bedankt voor uw stem!

Marjo Molengraaf

Fractievoorzitter ChristenUnie-SGP Gorinchem

EU parlementsfractie ChristenUnie-SGP in Gorinchem

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Gorinchem 07-11-2019 21:12

Europarlementariër Peter van Dalen van de ChristenUnie en de SGP-kandidaat Bert Jan Ruissen (nr 2 van de kandidatenlijst) lieten zich informeren over het vervoer over water en de weg. Ze genoten zichtbaar van de contacten met mensen op straat en het wijde uitzicht op het rivierlandschap vanaf Buiten de Waterpoort. De mandarijntjes en de flyers werden rondgedeeld en onderwijl vertelde Anne de Jong van de lokale ChristenUnie-SGP fractie over de plannen om de veerboten van Riveer te verduurzamen en benadrukte het belang van deze verbinding met het Brabantse land voor scholieren en forensen. Met de A27 op de achtergrond en de dagelijks bekende filemeldingen was het gesprek over mobiliteit, verkeer en vervoer al snel geanimeerd.

Logistiek en transport

Al snel moest men haast maken om op tijd bij de afspraak bij het Logistiek Centrum Gorinchem te zijn. Daar werd de delegatie ontvangen door Marcel Heuvelman van de HTS Group en werd er gesproken over de Europese wet- en regelgeving op het gebied van containervervoer over de weg en over het water.

Als lid van de Commissie Transport gaf Europarlementariër Van Dalen op de hoogte te zijn van waar de Nederlandse transport- en logistieke sector tegenaan loopt. Maar gaf ook aan wat de begrenzingen zijn aan wat hij kan veranderen en betekenen. Brede steun is nodig om een verschil te kunnen maken.

Omdat in campagnetijd er altijd te weinig tijd is en wel de wil is om contact te houden vervolgde de campagnekaravaan na de belofte gedaan te hebben binnenkort terug te komen.

Burgerinitiatief: Geen gokhal op Gorinchem Oost

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Gorinchem 07-11-2019 21:12

De ChristenUnie-SGP fractie heeft zich vanaf het begin verzet tegen de komst van een Amusino (gokhal) in combinatie met een hotel op Gorinchem Oost. Het hotel was en is welkom, maar liever hadden wij een andere combinatie gezien.

De schadelijke gevolgen van gokken vinden wij zo ernstig, dat wij niet willen dat zoiets plek krijgt in onze stad. Helaas is er steeds een meerderheid in de gemeenteraad geweest die zich voor de komst van het Amusino heeft uitgesproken. Nu is er een burgerinitiatief ontstaan, dat zich door middel van een petitie tegen de komst van het Amusino keert. De besluitvorming hierover is geweest, maar wij vinden het toch een goede zaak dat inwoners zich uiten over deze zaak en daarom plaatsen wij de link naar de petitie op onze site: laat uw stem horen!

Riveer: mislukte aanbesteding elektrische veerboten

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Gorinchem 07-11-2019 21:12

Riveer: mislukte aanbesteding elektrische veerboten

De aanbesteding van 2 elektrische veerboten voor Riveer is op niets uitgelopen. Geen enkele inschrijving is gevolgd op de uitgezette aanbesteding. De ChristenUnie-SGP heeft het college mandaat gegeven op 5 juli 2018: ja tegen elektrisch varen tegen de huidige exploitatiekosten van Riveer. Waarom? De partner oever gemeenten hebben een duidelijk kader getrokken. Meerkosten zouden dan volledig voor Gorinchem komen. En dat willen we niet.

Donderdag 17 januari heeft de gemeenteraad op ons initiatief gedebatteerd over de mislukte aanbesteding. Vooral de vraag ‘hoe verder?’ stond centraal. Uit de evaluatie blijkt, dat er veel onhaalbare eisen zijn gesteld in de aanbesteding. Een hoog gehalte van wensdenken!

Uit de evaluatie van de mislukte aanbesteding trekken we 2 hoofdlijnen:

1. Het dwingend ontwerp verhoogt de kostprijs met +/- 1miljoen euro per boot;

2. De aanbestedingscriteria zijn verre van realistisch.

Het opleggen van een dwingend ontwerp aan de scheepsbouwer, die vervolgens geen ruimte heeft voor verbeter-voorstellen, maar wel 100% aansprakelijk zal zijn voor de geleverde veerboten. Tevens was 10 jaar onderhoud meegenomen in de aanbesteding. Kortom: niet haalbaar voor de gestelde € 2,4 miljoen.

Wij hebben het college bevraagd:

• Hoe kan het dat een ingehuurde werkgroep zo’n niet haalbare aanbesteding heeft opgesteld?

• Wat gaat het college doen om Riveer betaalbaar te houden?

Wethouder Van der Geest gaf zelf ook aan enkele nachten moeilijk geslapen te hebben. De vraag is echter, hoe nu verder?

De ChristenUnie-SGP heeft expliciet gevraagd om een klankbord groep vanuit de raad. Deze klankbordgroep moet worden ingezet om een 2

aanbesteding in concept voor te leggen en te toetsen of deze haalbaar is.

• Krijgt de scheepsbouwer de ruimte om kostprijs verlagende of technische betere voorstellen te doen aan het bestaande ontwerp?

• Valt het binnen de financiële kaders?

De toezegging voor deze klankborggroep hebben wij van de wethouder gekregen.

Wij blijven kort op de bal dit traject volgen: Riveer is voor Gorinchem te belangrijk! Riveer moet behouden worden!

Frank M.Th. Barth

Begroting 2020

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP VVD ChristenUnie Gorinchem 07-11-2019 21:11

De begroting 2020 lijkt qua stijl veel op het coalitieakkoord: veel gepraat, maar weinig wol. Er wordt veel geld geclaimd, waar weinig concrete plannen tegenover staan. Veel is ook gerecycled: mobiliteitsvisie, de subsidioloog, de veerdienst allemaal al in 2018 beloofd. Verder wordt er veel ‘samen met inwoners’ gedaan, het ‘contact met inwoners en actief verbinding met de wijkpartners’ gezocht, maar veel concreter dan onderzoeken, aanscherpen of evalueren wordt het niet. De topprioriteiten, prioriteiten en aandachtspunten zijn na bijna 2 jaar uitgesleten termen en Visie van de stad lijkt ver weg.

Financiën

Een begroting terwijl er sprake is van afkoeling van de economie, stikstof en Pfas: de BV Nederland lijkt op slot te raken. Voor Gorinchem is uitstel van de ontwikkeling van Groote Haar helaas realistisch en we zijn verbaasd dat dit risico als zeer laag ingeschat wordt. De coalitie gaat naar ons idee van zeer scherp aan de wind naar onverantwoord scherp aan de wind varen:

0% investeringsruimte tot 2023

ondanks dalende baten worden forse meerjarenclaims ingeboekt: 7 miljoen DND, 15 miljoen scholencampus en 5 miljoen veerboten

onze schuld per inwoner, onder het vorige college afgebouwd van € 4400,- naar 3900,- wordt weer naar grote hoogte opgestuwd: 4600 euro terwijl het landelijk gemiddelde op 2500 euro ligt. Het beleid om meer met eigen middelen te realiseren is losgelaten en dit legt een zware hypotheek op de toekomst. Dat in de Kbg Fin gesproken gaat worden over het evt. inzetten van Eneco-opbrengsten voor de schulden lijkt een doekje voor het bloeden.

Eenmalige risico’s kunnen worden opgevangen door de algemene reserve, maar wat als de uitgaven structureel gaan stijgen of de inkomsten gaan dalen: minder legesopbrengsten of korting op het gemeentefonds. Willen we onze inwoners dan direct met de gevolgen confronteren:stijgende OZB-aanslagen of bezuinigingen? Wij hebben met de PPN het college het vertrouwen willen geven een verantwoorde begroting op te stellen, maar zien nu dat nieuwe structurele tegenvallers niet op te vangen zijn en de enorme uitgaven ons de komende 20 jaar vastzetten. Dat er een advies ligt om de raad beter te informeren (kbg fin van 4 nov) stelt ons nog niet gerust en is een gele kaart voor het college. Het meerjarig perspectief lijkt niet sluitend en dat baart ons zorgen. Motie: Stel scenario’s op (zie bijlage onderaan de pagina), waarin we het college vragen om keuzeopties in het geval dat.

Mobiliteit en bereikbaarheid

Er zijn op dit programma nauwelijks ambities, die ons gerust stellen. Ondanks alle mooie woorden over topprioriteit, lijkt het bij bamboeborden te blijven. De geconstateerde oost-west problematiek vraagt om een gedurfd plan voor fietsmobiliteit. Zoals in Zwolle, met een oude binnenstad zoals wij ook hebben, waar fietser en wandelaar uitgangspunt zijn gemaakt: een goede en snelle fiets-infrastructuur werpt daar vruchten af voor mobiliteit en bereikbaarheid, maar ook voor de economie.

In het persbericht over de proef met het doseerlicht wordt wel aangegeven welke omleidingsroutes niet gewenst zijn (Concordiabrug naar Avelingen en Paardenwater, Heerenlaantje en Westwagenstraat), maar niet welke dan wel: de ChristenUnie-SGP stelt al langer voor om het autoverkeer om de binnenstad heen te leiden door slimme verbindingen aan te gaan: rondweg Noord ligt er al voor een groot deel. Mag deze wethouder in 2020 geld claimen? Dan graag hiervoor! Verder: ga parkeerterreinen buiten de stad benutten voor park&ride en zorg voor het opwaarderen van de carpoolplaatsen. Dit zijn nu een soort zompige crossterreinen, waar je ’s avonds liever niet alleen bent.

Onderwijs

Wethouder van Doesburg is aan de beurt om een groot bedrag vragen en wel voor een beroepen en innovatiecampus. Maar we gaan precies hetzelfde doen als in Drechtsteden met de RBIC. Doen we dat samen met Drechtsteden of niet en wat betekent dit voor de Gorcumse kansen.

Voor het technasium Fortes wordt dan weer een ander traject gevolgd, wat 1,5 miljoen gaat kosten. Welke relatie dit heeft met het leerpark is onduidelijk.

In februari van dit jaar heeft ook Gorinchem het Taalpact ondertekend om laaggeletterdheid te bestrijden. Ik heb toen met de wethouder afgesproken later terug te komen op de gemeentelijke website in begrijpelijke taal. Dus bij deze: hoe staat het daarmee?

Sociaal Domein

Twee grote onzekerheden:

uitvoering participatiewet en BUIG (budget uitkeringen)

Uitvoering Jeugdwet

Gorinchem heeft kunnen profiteren van een reserve, maar dat gaat knellen. Het lijkt onze fractie wijs te blijven investeren op preventie. Bij de DG&J zien we nog steeds te weinig grip en met een woud aan instellingen en behandelaars is sturing haast onmogelijk.

De aangekondigde Omdenknotitie biedt niet veel nieuws: al 4 jaar is het streven de kosten af te laten nemen, ook in de Knoppennotitie werd dat beoogd, maar de kosten nemen elk jaar toe! Het college meldt, dat alle huisartsen gebruik maken van de Jeugd-GGZ expertise, maar dit is dure generalistische basiszorg. Wij pleitten met onze motie juist voor brede uitrol POH-GGZ jeugd, die elders 50% minder verwijzingen oplevert. Wat is daar tot nu toe mee gedaan?

We zien verder genoeg gespreksstof voor het overleg Sociaal domein: de samenwerking, afstemming en coördinatie binnen dit domein, respijtzorg en voorkomen overbelasting mantelzorgers en de decentralisatie Beschermd Wonen.

Wij willen aandacht vragen voor de schuldenproblematiek en vooral voor snel en preventief handelen. De lichtste vorm van budgethulp wordt niet vergoed, wat een drempel kan opwerpen, met risico op grotere problemen. Wij zijn benieuwd of er mogelijkheden zijn drempels weg te nemen: Motie: Voorkomen is beter (zie bijlage onderaan de pagina).

We zitten onder de norm voor wijkagenten, terwijl er signalen zijn dat de handhaving te wensen over laat: Ziet het college voldoende aanleiding om het op de agenda te zetten bij het Regionaal Veiligheidsoverleg en te gaan lobbyen voor meer wijkagenten. In sommige gemeenten wordt geëxperimenteerd met de inzet van wijk BOA’s: ziet het college iets in dit idee?

Dan de Gorcumse mogelijk- makers: de folder deed ons geloven dat iedere medewerker een Gorcumse mogelijkmaker kan worden mits het juiste traject van opleiding e.d gevolgd zou worden, maar de operatie MENS kost over 2 jaar 1,5 miljoen euro. De beantwoording geeft aan dat de FV’s 1x per jaar worden bijgepraat, wanneer was dat?

Op onze vraag wat de ruimtecoaches gaan doen, was het antwoord: een begrip dat in het coalitieakkoord is opgenomen om de dienstverlening aan de samenleving te verbeteren. Tja….dan weten we nog niks.

Speelruimteplan

Positief dat er speeltoestellen voor kinderen met een handicap worden neergezet, maar het blijkt dat deze kinderen vaak erg eenzaam zijn door hun geïsoleerde bestaan. Wat is er mogelijk om dit te doorbreken?

Digtalisering

de dienstverlening wordt verregaand gedigitaliseerd, maar steeds meer mensen hebben moeite met de complexiteit van de samenleving. De nationale ombudsman heeft onlangs gepleit voor een laagdrempelig fysiek loket in elke gemeente waar inwoners met al hun vragen terecht kunnen en ze verder geholpen worden. Hoe staat het college tegenover dit pleidooi?

Gorinchem inspireert

Gorkum Beweegt voor cultuureducatie en participatie. Alles voor het geluk van de Gorcummers. Gaat het college dit ook meten? Want wij zijn reuze benieuwd of onze inwoners de komende jaren nu ook echt gelukkiger worden en waarvan dan precies.

Uit onderzoek blijkt, dat cultuur het meeste bijdraagt aan het geluk van mensen, als ze het zelf beoefenen. Dat betekent prioriteit voor amateurkunst.

Dit brengt ons bij het cultuurfonds, door de VVD bij de PPN geopperd en waar een aantal partijen en de wethouder positief over waren. Wij vinden het een interessant idee: dan hoeven partijen in ieder geval niet meer voor losse cultuurinitiatieven moties en amendementen in te gaan dienen, maar kan verwezen worden naar het fonds, dat onafhankelijk en vanuit een goed omschreven kader kan toebedelen, wellicht zelfs door de cultuursector zelf beheerd. N.a.v de berichtgeving over geld voor IFFG kregen we een noodkreet binnen van de Gorcumse uitdaging, die blijkbaar niks meer krijgt. Welke overwegingen heeft het college daarbij gehad?

Wat betreft het restafval lijkt de dalende tendens gestopt te zijn. In hoeverre is de landelijke streefnorm van 100 kg restafval per inwoner realistisch en welke stappen overweegt het college om daar in de buurt te gaan komen? In Horst aan de Maas is er per inwoner slechts 23 kilo restafval. Het kan dus wel! Wij willen in ieder geval zo min mogelijk verspilling en afval vandaar de motie Reclamefolders? Nee tenzij (zie bijlage onderaan de pagina).

In het kader van operatie Steenbreek en het vergroten van de biodiversiteit wordt de tuin achter het stadhuis aangepakt. Wij vinden dit niet de juiste prioriteit en voelen er veel meer voor de binnenstad te vergroenen met zgn boombakken en evt.banken die uitnodigen bij dat groen ook wat te verpozen. Motie: Vergroen de Binnenstad (zie bijlage onderaan de pagina).

Over verfraaiing gesproken: wij begrijpen dat de verbeelding van de industriële historie in de plannen voor de Lingeoevers is meegenomen en dat vinden we mooi. Tegelijk is er nog meer historie op dat gebied, die in en om de stad verbeelding verdient. Graag horen we of u dat ook vindt.

Tot slot

We zijn als oppositiepartij kritisch en zo hoort dat ook: juist door de tegenspraak van de oppositie worden plannen scherper, beter en concreter. We hopen dat vandaag inderdaad meer zal zijn dan een opvoering waarvan de afloop al vaststaat en de raad in de breedte betrokken wordt.

We wensen college, organisatie en raad daarbij Gods wijsheid en zegen toe.

Motie - Scenario's behoud sluitende begroting.pdf

Motie - Vergroen de binnenstad.pdf

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.