Nieuws van D66 inzichtelijk

21 documenten

Meer betaalbare woningen, ook voor middeninkomens

D66 D66 s-Hertogenbosch 08-06-2020 11:39

Op dinsdag 9 juni wordt in de raad de Woonvisie ’s-Hertogenbosch besproken. Een belangrijk onderwerp, want er ligt een grote opgave op de woningmarkt en het onderwerp wonen leeft breed in de Bossche samenleving. Hoe kijkt D66 tegen de woonvisie aan?

De doelstelling van de Woonvisie ’s-Hertogenbosch is ‘wonen in een sterke stad met leefbare wijken en dorpen’. D66 herkent veel van haar standpunten in de woonvisie en is blij met het participatieproces dat aan de basis van deze visie ligt. Het college maakt in deze woonvisie een onderscheid tussen woonopgave voor de lange termijn en die voor de komende tien jaar en dat is verstandig, omdat de ontwikkelingen in de gemeente om consistent beleid vragen.

Dat er gebouwd moet worden, dat is duidelijk. De druk op de woningmarkt is groot. Niet alleen in de centrale stad, maar ook in de wijken en de dorpen. In de woonvisie wordt dit onderkend. De vier opgaven die onderscheiden worden, zijn herkenbaar.

Passend en betaalbaar voor iedereen betekent dat er veel aandacht moet zijn voor mensen die moeite hebben met het vinden van een woning, zoals starters, studenten, ouderen en mensen die net niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Leefbaar en inclusief betekent dat maatwerk wordt geleverd en dat kan in de wijken en dorpen anders zijn dan in de centrale stad. Op projectbasis kan, mag of moet dan worden afgeweken van de algemene normstelling, bijvoorbeeld als er in een wijk bovenmatig veel woningen in een bepaalde sector zijn. Toekomstbestendig en duurzaam is voor onze fractie vanzelfsprekend en het is eigenlijk jammer dat dit in deze visie moet worden gemeld. Hopelijk wordt met deze woonvisie een dusdanige trend gezet dat dit bij de volgende actualisatie niet meer als opgave hoeft te worden gemeld. Als fractie worden we écht blij van de vierde opgave: een strategisch en innovatief woonprogramma. Met een stevige woningproductie wordt bijgedragen aan het verminderen van de druk op de woningmarkt. Daarbij moeten we niet uit het oog verliezen dat, om passende woonruimte te kunnen bieden, meer kleine woningen gebouwd moeten worden om het gewenste aantal bewoners te kunnen huisvesten. We pleiten daarbij onder meer voor hoogbouw en meer middenhuur.

Commissielid Omgeving Steven Hommersom: “Er was veel discussie over hoeveel moet worden gebouwd. D66 vindt de in de woonvisie genoemde percentages een duidelijke ondergrens. Voor ons is minimaal 20% middenhuur over een periode van tien jaar een belangrijk aandachtspunt. Waar de Bossche woningcorporaties op korte termijn meer sociale huurwoningen willen bouwen, moet dit kunnen gebeuren, maar het college moet hen dan ook verplichten om middenhuurwoningen te bouwen.”

D66 vindt het, juist nu, belangrijk om anticyclisch te investeren. Daarmee laten we ook zien dat we geleerd hebben van de vorige crisis. We roepen het college dan ook op om nadrukkelijk te sturen op het bouwen van sociale huurwoningen en middenhuurwoningen door de woningcorporaties. Voor de toekomst en voor gelijke kansen voor iedereen!

Meer betaalbare woningen, ook voor middeninkomens

D66 D66 s-Hertogenbosch 08-06-2020 11:39

Op dinsdag 9 juni wordt in de raad de Woonvisie ’s-Hertogenbosch besproken. Een belangrijk onderwerp, want er ligt een grote opgave op de woningmarkt en het onderwerp wonen leeft breed in de Bossche samenleving. Hoe kijkt D66 tegen de woonvisie aan?

De doelstelling van de Woonvisie ’s-Hertogenbosch is ‘wonen in een sterke stad met leefbare wijken en dorpen’. D66 herkent veel van haar standpunten in de woonvisie en is blij met het participatieproces dat aan de basis van deze visie ligt. Het college maakt in deze woonvisie een onderscheid tussen woonopgave voor de lange termijn en die voor de komende tien jaar en dat is verstandig, omdat de ontwikkelingen in de gemeente om consistent beleid vragen.

Dat er gebouwd moet worden, dat is duidelijk. De druk op de woningmarkt is groot. Niet alleen in de centrale stad, maar ook in de wijken en de dorpen. In de woonvisie wordt dit onderkend. De vier opgaven die onderscheiden worden, zijn herkenbaar.

Passend en betaalbaar voor iedereen betekent dat er veel aandacht moet zijn voor mensen die moeite hebben met het vinden van een woning, zoals starters, studenten, ouderen en mensen die net niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Leefbaar en inclusief betekent dat maatwerk wordt geleverd en dat kan in de wijken en dorpen anders zijn dan in de centrale stad. Op projectbasis kan, mag of moet dan worden afgeweken van de algemene normstelling, bijvoorbeeld als er in een wijk bovenmatig veel woningen in een bepaalde sector zijn. Toekomstbestendig en duurzaam is voor onze fractie vanzelfsprekend en het is eigenlijk jammer dat dit in deze visie moet worden gemeld. Hopelijk wordt met deze woonvisie een dusdanige trend gezet dat dit bij de volgende actualisatie niet meer als opgave hoeft te worden gemeld. Als fractie worden we écht blij van de vierde opgave: een strategisch en innovatief woonprogramma. Met een stevige woningproductie wordt bijgedragen aan het verminderen van de druk op de woningmarkt. Daarbij moeten we niet uit het oog verliezen dat, om passende woonruimte te kunnen bieden, meer kleine woningen gebouwd moeten worden om het gewenste aantal bewoners te kunnen huisvesten. We pleiten daarbij onder meer voor hoogbouw en meer middenhuur.

Commissielid Omgeving Steven Hommersom: “Er was veel discussie over hoeveel moet worden gebouwd. D66 vindt de in de woonvisie genoemde percentages een duidelijke ondergrens. Voor ons is minimaal 20% middenhuur over een periode van tien jaar een belangrijk aandachtspunt. Waar de Bossche woningcorporaties op korte termijn meer sociale huurwoningen willen bouwen, moet dit kunnen gebeuren, maar het college moet hen dan ook verplichten om middenhuurwoningen te bouwen.”

D66 vindt het, juist nu, belangrijk om anticyclisch te investeren. Daarmee laten we ook zien dat we geleerd hebben van de vorige crisis. We roepen het college dan ook op om nadrukkelijk te sturen op het bouwen van sociale huurwoningen en middenhuurwoningen door de woningcorporaties. Voor de toekomst en voor gelijke kansen voor iedereen!

D66 Rijswijk blij met stappen college op de woningmarkt

D66 D66 Rijswijk 13-05-2020 12:48

Afgelopen dinsdag werd in de digitale raadsvergadering het beleid van het college op de woningmarkt besproken. Het college heeft, in het bijzonder wethouder Armand van de Laar, serieuze stappen gezet om de Rijswijkse woningmarkt meer in balans te brengen. Zo heeft Rijswijk relatief gezien aan de andere gemeentes veel sociale woningbouw. Dit college heeft daarom stappen genomen om de sociale woningbouw in Rijswijk te verminderen. Ook werkt de gemeente nu samen met de woningcorporaties aan het creëeren van meer middenhuur op de woningmarkt. Dit is een forse stap vooruit ten aanzien van eerder beleid, D66 Rijswijk is daarom blij dat het college deze stappen maakt.

Lees hieronder de gehele bijdrage van D66 tijdens het debat:

Met steun van D66 Rijswijk is in november 2019 de motie ‘onderhoud en energiemaatregelen in plaats van nieuwbouw sociale sector’ door het college overgenomen. Hierbij is ook afgesproken dat bij de uitvoering door het College de vrijheid bestaat om nadere invulling te geven aan deze motie.

D66 Rijswijk hecht grote waarde aan ‘afspraak is afspraak’.

Voor D66 Rijswijk gaf deze motie uit november vorig jaar uitwerking aan het coalitieakkoord, en ook aan ons eigen verkiezingsprogramma.

Citaat uit het coalitieakkoord:

“We zetten vol in op bouwen van betaalbare (koop)woningen voor gezinnen. Zo werken we tegelijkertijd aan de doorstroming op de woningmarkt. Wij bouwen naar behoefte, met extra aandacht voor huurwoningen in het middensegment en houden ons aan de afspraken over het percentage sociale woningbouw zoals overeengekomen is in de regionale woonvisie.

D66 Rijswijk is het eens dat we in Rijswijk het percentage van de sociale woningvoorraad moeten afbouwen. Relatief, niet absoluut. Niet omdat we tegen sociale woningbouw zijn. Maar juist om andere gemeenten in de regio te dwingen hun ‘fair share’ daarin te nemen. En om doorstroming te bezorgen zodat er sociale woningen vrijkomen voor hen die dat echt nodig hebben. Dat is belangrijk om Rijswijk toekomstbestendig en leefbaar te maken en te houden.

Dit College maakt forse stappen door bijvoorbeeld geen sociale woningbouw op te nemen in de ontwikkeling van In de Bogaard en het Havenkwartier. Er is een forse beleidswijziging ingezet. Een forse beleidswijziging in lijn met het coalitieakkoord en in lijn met de motie uit november.

In de nieuwe regionale woningmarktafspraken staat: geen extra sociale huurwoningen bovenop bestaande afspraken.

D66 Rijswijk wil bijzondere aandacht voor doelgroepen. Doelgroepen die onze samenleving draaiende houden in deze tijden zoals verplegers, politieagenten en leraren. De jongere verplegers, politieagenten en leraren zijn overigens ook afhankelijk van sociale huur en goedkopere koopwoningen. D66 Rijswijk vindt de afgewogen beleidskeuzes die het college hierin maakt gewoonweg goed.

D66 Rijswijk is er niet van overtuigd dat de gemeente zelf woningen zou moeten bouwen voor deze doelgroepen. We zijn er niet van overtuigd dat de gemeente de capaciteiten heeft dit de doen. Om ongelukken te voorkomen willen we het College vragen om kritisch te zijn op de eigen mogelijkheden om als projectontwikkelaar op te treden. Ook al gaat het om een goed, gezamenlijk gedragen, doel.

De gemeente Rijswijk moet zich opstellen als een betrouwbare overheid en zich houden aan afspraken waar een handtekening onder staat. D66 Rijswijk staat volop achter de ambitie van het College om corporaties minder sociale huur te laten bouwen en meer te investeren in midden-huur woningen en het verbeteren van de huidige sociale woning voorraad. D66 Rijswijk wil ook dat wijken daar door minder eenzijdig worden. Dus niet nul sociale woningbouw in Rijswijk Buiten maar in overleg met woningcorporaties in de ene wijk transitie naar midden-huur en goedkope koopwoningen, en in Rijswijk Buiten gerichte volkshuisvesting voor doelgroepen. En ja, we mogen als gemeente best een beetje harder staan in onze onderhandelingen wat dit betreft.

D66 Rijswijk ondersteunt wat dat betreft van harte het beleid dat door de wethouders Keus en Van de Laar namens het College en de raad van Rijswijk is ingezet.

De gehele digitale raadsvergadering kan worden teruggekeken via: https://rijswijk.raadsinformatie.nl/vergadering/709892/Raadsvergadering%2012-05-2020

Huurwoningen: we houden verhuurders aan de afspraken

D66 D66 Nederland 08-04-2020 14:17

Huurwoningen: we houden verhuurders aan de afspraken

Het is belangrijk dat iedereen een dak boven zijn hoofd heeft en houdt. Zeker tijdens de Coronacrisis. Daarom heeft onze minister van Wonen Stientje van Veldhoven ervoor gezorgd dat mensen niet uit huis gezet kunnen worden in deze tijd. Daarover zijn afspraken gemaakt met huurders en verhuurders.

D66 wil bovendien dat het voor huurders zo makkelijk mogelijk wordt om afspraken te maken over tijdelijke huurpauzes of betalingsregelingen met de verhuurder. Daarom heeft de minister met verhuurders afgesproken dat zij openstaan voor regelingen met hun huurders. Wij houden de verhuurders aan deze afspraken.

D66 wil vooral en allereerst de mensen helpen die echt in de knel komen. Dat doen we door ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen hun baan kunnen houden. En helpen we zzp’ers en andere ondernemers. Ook zoeken we naar een oplossing om mensen te helpen die nu nog niet in aanmerking komen voor een regeling. Er is ook gesproken over het punt om alle huren te bevriezen.

Alhoewel dit een sympathiek idee is, wil D66 liever dat we er eerst voor zorgen dat we de gezinnen die het hardst zijn getroffen door de coronacrisis als eerste écht helpen. Bijvoorbeeld mensen die bij de overige economische maatregelen onverhoopt tussen wal en schip vallen en daardoor de huur niet kunnen betalen. Als je je baan hebt verloren, dan ben je het meest en het snelst geholpen als je bijvoorbeeld nu even een maand huur niet zou hoeven te betalen. Dat helpt mensen die in de knel zitten meer dan een algemene maatregel. Voor deze groep huurders moet er een oplossing komen. Daarom wil D66 weten welke groepen huurders in de knel komen.

Voorkom dat mensen op straat komen te staan

Met de spoedwet om tijdelijke huurcontracten te verlengen voorkomen we dat in deze crisistijd mensen van wie hun huurcontract afloopt naar een woning moeten gaan zoeken, of zelfs op straat komen te staan. Deze wet maakt het mogelijk om aflopende huurcontracten tot en met september te laten verlengen. Als de coronacrisis langer voortduurt, is verlenging van de wet mogelijk.

Wanneer verhuurders zich niet aan de afspraken houden om zich in deze tijd van crisis redelijk op te stellen, dan sluiten we verdere stappen niet uit. Daarom moet de minister onderzoeken wat de juridische stok achter de deur kan zijn, als afspraken niet worden nagekomen. Zo kunnen we mensen die het hardste door deze crisis worden geraakt het beste helpen, en samen door deze crisis komen.

Heb je momenteel een verhuurder die zich niet aan deze afspraken houdt? Dan hoort ons Kamerlid Jessica van Eijs (j.van.eijs@tweedekamer.nl) dat graag!

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Gemeente in gesprek met zorgaanbieders over combineren wonen en zorg

D66 D66 Pijnacker-Nootdorp 19-02-2020 11:05

De gemeente Pijnacker-Nootdorp gaat met woningcorporaties en zorgaanbieders in gesprek over de mogelijkheden voor woonzorgvormen in onze gemeente. Deze toezegging deed wethouder Frank van Kuppeveld naar aanleiding van de inbreng van D66 tijdens de behandeling van de Woonvisie.

Volgens D66 gaapt er op dit moment een groot gat tussen zelfstandig wonen en het verpleeghuis. Tegelijkertijd is duidelijk dat de gemiddelde leeftijd van de inwoners van Pijnacker-Nootdorp de komende jaren gestaag toeneemt. Dit vraagt om woonvormen waarbij zelfstandig wonen, zorgen en naar elkaar omzien gecombineerd kunnen worden. Landelijk wordt dit ook onderkend door de Taskforce Wonen en Zorg.

Gemeente in gesprek met zorgaanbieders over combineren wonen en zorg

https://pijnacker-nootdorp.d66.nl/2020/02/19/gemeente-in-gesprek-met-zorgaanbieders-over-combineren-wonen-en-zorg/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

De wethouder gaat de Woonvisie actief aanbieden aan woningcorporaties en zorgaanbieders en hen uitnodigen om input te leveren op de woonvisie. Deze input zal het College dan mogelijk verwerken in de definitieve versie van de Woonvisie.

D66 deed tijdens de behandeling van de Woonvisie ook de suggestie om een separate Woonzorgvisie op te stellen. “Gezien de aankomende vergrijzing is dat geen overbodige luxe”, stelt D66-fractievoorzitter Barend van de Kraats. “Tegelijkertijd kunnen we ons voorstellen dat de gesprekken met zorgaanbieders en woningcorporaties breder zullen gaan dan over de woonzorgvormen. Als de combinatie wonen en zorg een stevige plek krijgt in de definitieve Woonvisie is dat ook een prima uitkomst.”

De woonvisie wordt binnenkort ter inzage gelegd zodat inwoners en organisaties hun reactie kunnen geven.

Hoe houden we onze binnenstad levendig?

D66 D66 Utrecht 19-02-2020 08:23

De Utrechtse binnenstad trekt jaarlijks miljoenen bezoekers. Zij komen voor de historie van de binnenstad, horeca, winkels en cultuur. Ze dragen bij aan een aantrekkelijke binnenstad en D66 ziet hen graag komen. Tegelijkertijd ziet D66 dat winkelpanden steeds vaker en langer leeg staan. Hierdoor verliest de binnenstad aan levendigheid. Fractievoorzitter Jony Ferket: “D66 wil dat de gemeente aan de slag gaat met oplossingen voor de leegstand, zoals ruimte bieden aan creatieve en startende ondernemers. Ook wil D66 wonen boven winkels meer stimuleren. Enorm zonde met deze woningnood dat etages boven winkels leeg staan.”

Opvullen die leegstaande panden

Winkelpanden in Utrecht staan steeds vaker en steeds langer leeg. Met de opening van het vernieuwde Hoog Catharijne zijn er veel meer winkelruimten bijgekomen. Leegstand draagt niet bij aan de aantrekkelijkheid van de binnenstad. D66 wil dat het college op verkenning gaat naar creatieve oplossingen en draagt er zelf een aantal aan. Zo zouden vastgoedeigenaren verleid moeten worden om ondernemers in het begin een lagere huur te vragen die langzaam oploopt. Ook zou de gemeente vastgoedeigenaren kunnen prikkelen om startende, creatieve of innovatieve ondernemers tijdelijk een kans te geven in hun panden. En tot slot zouden de etalages bestickerd kunnen worden zodat de leegstand niet zo opvalt.

Wonen boven winkels

Wonen in de etages boven winkels draagt bij aan de gewenste levendigheid. Dat gebeurt nu nog niet altijd, bijvoorbeeld omdat de toegang tot de woning in de winkel zelf is en eigenaren en huurders dit lastig vinden. D66 vindt dat een gemiste kans, zeker met het oog op het woningtekort. We willen weten hoeveel etages boven winkels leegstaan en hoe we deze aantrekkelijker voor woningen kunnen maken. Tenslotte stelt D66 voor om extra onderzoek te doen naar de wensen van bezoekers. Aan welke winkels, musea of evenementen hebben zij behoefte? Die informatie kan er aan bijdragen dat bezoekers zich beter verspreiden over de binnenstad. Zo is er levendigheid in alle straten en voorkomen we hele drukke plekken.

PS 29 januari 2020: Maidenspeech Statenlid Lyke Veen

D66 D66 Utrecht 03-02-2020 13:09

Woensdag 29 januari 2020 stond er weer een vergadering van de Provinciale Staten gepland. Een vergadering met opnieuw een overvolle agenda. Twee agendapunten springen in het oog: Het rapport van de Randstedelijke Rekenkamer “Bouwen aan regie” en daarnaast het punt Afwegingskader uitbreidingslocaties wonen. Beide punten komen voor rekening van Statenlid Lyke Veen die Wonen in haar portefeuille heeft.

Het onderwerp Wonen is Lyke uit het hart gegrepen: “De woningnood in Utrecht dreigt een crisis te worden. Het water staat woningzoekenden inmiddels aan de lippen. Ook ik ervaar aan den lijve hoe moeilijk het is om betaalbare woonruimte te vinden”.

Op 10 december is het rapport “Bouwen aan regie” van de Randstedelijke Rekenkamer (RR) uitgekomen. In dit rapport concludeert de RR dat de provincie haar regierol moet vergroten om haar doelstellingen op het gebied van wonen te halen. In haar maidenspeech (Spreektekst Lyke RR Wonen) benadrukt Lyke dat het van groot belang is dat de regierol van de provincie wordt gekenmerkt door een goede balans tussen het sturen op het gebruik van de ruimte, het stimuleren van het bouwen van passende woningen en de autonomie van gemeenten. D66 doet het dringende verzoek deze regierol vorm te geven met vrijheid en samenwerking met gemeenten, maar ook met oog voor de ruimtelijke ontwikkeling.

Het agendapunt Afwegingskader uitbreidingslocaties voor Woningbouw sluit hierop aan. Dit stuk moet als bouwsteen dienen voor de Provinciale Omgevingsvisie en de Provinciale Omgevingsverordening. Lyke wijst er in haar spreektekst (Spreektekst Lyke Afwegingskader uitbreidingslocaties voor wonen) op dat de provincie al een tijdje werkt met een versnellingsagenda die ervoor moet zorgen dat er meer woningen gebouwd worden in onze provincie. Maar die inspanningen leveren niet het gewenste resultaat op.

Wel positief is D66 over het bieden van ruimte voor kleine kernen om tot 50 woningen uit te breiden zonder regionale afstemming, zonder gelijktijdige groenontwikkeling en zonder mobiliteitstoets. Deze ontwikkeling kan zeker bijdragen aan het behoud van vitaliteit van kleine kernen.

Kritisch is Lyke over het feit dat nieuwe woningbouwlocaties niet langer worden vastgelegd in de verordening. Bovendien worden er in de verordening nog steeds veel eisen gesteld aan uitbreidingen > 50 woningen en wordt er weinig aandacht besteed aan toekomstbestendige woningen. D66 roept de provincie op samen met gemeenten te kijken welke kansen woningbouw biedt op het gebied van groenontwikkeling, innovatie en circulariteit. Daarbij is haast geboden. Lyke: “Wat woningbouw betreft, is het geduld zo langzamerhand wel op. In een versnellingsagenda kan men niet wonen”.

The post PS 29 januari 2020: Maidenspeech Statenlid Lyke Veen appeared first on Provincie Utrecht.

D66 stemt tegen Beleidsregels kamerverhuur & woningsplitsing

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Eindhoven 02-12-2019 16:07

D66 Eindhoven heeft afgelopen week tegen de Beleidsregels voor kamerverhuur en woningsplitsing gestemd. De fractie miste inzicht in de effecten van de maatregelen en vond dat de plannen voor studentenhuisvesting nog te weinig concreet waren. Een amendement om de beleidsregels uit te stellen tot deze zaken op orde waren, heeft het niet gehaald. Daarop heeft de D66-fractie, als enige partij in de gemeenteraad, tegen de Beleidsregels voor Kamerverhuur en woningsplitsing gestemd.

Er waren drie duidelijke redenen om tegen te stemmen: De effecten van de beleidsregels zijn onvoldoende uitgewerkt in het plan, er is geen wetenschappelijke onderbouwing voor en zijn de effecten in andere steden onvoldoende bekend. Een oorzaak-gevolgrelatie tussen kamerbewoning en overlast is nooit aangetoond, hoewel de beleidsregels vaak als oplossing werden gezien daarvoor. Het aantal vergunde en niet-vergunde situaties is momenteel ook niet inzichtelijk, ondanks meerdere pogingen van onze fractie en de vorige fractie om dat inzichtelijk te krijgen.

Hoewel het college stelt dat er “voldoende” ruimte overblijft voor kamerbewoning in de stad, moet zij de precieze vraag naar kamers nog uitwerken en weet zij ook niet hoe groot het aanbod is, omdat de vergunde en niet-vergunde situaties niet bekend zijn. Wij vinden het daarom voorbarig om te stellen dat het invoeren van deze regels tot “voldoende” ruimte zou leiden.

Tot slot hebben we ons kritisch uitgelaten over de plannen voor studentenhuisvesting. Studenten zijn een doelgroep die graag wonen in de vele kamers en studio’s die onze stad rijk is. Zij geven vaak minder om luxe maar willen betaalbare woonruimte. In februari vroeg D66-raadslid Tom Brouwers samen met collega Eva de Bruijn (GroenLinks) al aandacht voor de toekomst van studentenhuisvesting. Helaas zijn er tot op heden maar 300 woningen bijgebouwd, terwijl met dit beleidsplan de mogelijkheden voor kamerbewoning worden aangescherpt.

Als laatste redmiddel heeft de fractie een amendement ingediend om de beleidsregels uit te stellen tot er meer inzicht was in vergunde en niet-vergunde situaties en in vraag en aanbod van kamers en studio’s. Hoewel dit amendement het niet haalde, werd de motie die we samen met GroenLinks, VVD, CDA en DENK hebben ingediend voor het Convenant Studentenhuisvesting wel omarmd door de wethouder.

Het dossier kent een lange geschiedenis: wethouder Torunoglu is hier al lange tijd mee bezig. Tom Brouwers geeft aan dat hij twee jaar geleden als commissielid al bij dit dossier betrokken is. “Sinds die tijd stellen we al kritische vragen en proberen we duidelijkheid te creëren om hoeveel situaties het nu precies gaat en wat de effecten zijn. Die duidelijkheid kwam er nooit helemaal, en ook pas vlak voor de raadsvergadering afgelopen week”. Lange tijd ging de discussie voornamelijk over woonoverlast dat gekoppeld werd aan de hoeveelheid kamers in een woonwijk. Ook dreigden studenten niet mee te worden genomen in het verhaal. Wij zijn blij dat naast D66 inmiddels meerdere partijen ook de belangen van studenten hebben laten meewegen. Ten opzichte van twee jaar geleden is dat vooruitgang.

Wij blijven dit dossier kritisch volgen en zullen de studentenhuisvesting opnieuw agenderen als we merken dat nieuwe huisvesting niet van de grond komt of dit plan negatieve effecten laat zien voor mensen in de stad.

Onze inbreng bij de begroting: De Dordtse woningbouwambitie.

D66 D66 Dordrecht 12-11-2019 17:40

De binnenstad bruist, de horeca beleeft hoogtijdagen en dankzij de bloeiende culturele sector en alle evenementen, is er altijd wel iets te beleven in onze stad. Ondertussen groeit het aantal banen gestaag door. Zetten we stappen in de energietransitie en komt de ontwikkeling van woningbouw echt van de grond. Plannen waar D66 met trots aan bijdraagt.

Tegelijkertijd voelen we de onzekerheid en zorgen van hardwerkende Dordtenaren. Is er voor hun kinderen nog een betaalbaar huis in de stad? D66 is niet tegen de bouw van dure woningen, ook mensen met een ruimer budget moeten hier fijn kunnen wonen. De plannen van het college slaan echter volledig door. We koersen af op een afname van 1207 sociale huurwoningen. Terwijl we zien dat de druk op de beschikbaarheid van sociale huurwoningen scherp oploopt. Dit wordt versterkt door extramuralisering van de zorg en de banenambitie van het college, die vooral werkgelegenheid schept in de horeca en recreatie, transport en logistiek en zorg. Inwoners die zeker in het begin van hun carrière, afhankelijk zijn van een sociale huurwoning.

Het college doet alsof de balans in de stad moet worden hervonden door dure woningen te bouwen en door welvarende inwoners naar onze stad toe te trekken. Een krachtig frame, maar er klopt niets van. Onze prachtstad is de 100.000+ gemeente in Zuid-Holland met het allerlaagste % sociale huurwoningen. Rotterdam, Delft, Leiden, Zoetermeer. Stuk voor stuk steden met procentueel gezien veel en veel meer sociale huurwoningen. Dat is geen framing, maar feit. D66 wil dat er zo snel mogelijk 1207 sociale woningen worden teruggebouwd, zodat Dordtenaren die hier geworteld zijn, hier ook fijn en betaalbaar kunnen blijven wonen en dat de langjarige streefpercentages voor woningbouw worden bijgesteld, naar 25% sociaal, zodat onze stad in balans blijft.

We missen nog meer kansen rondom de woningbouwambitie. De woningbouwambitie wordt nergens expliciet verbonden met de het bestrijden van de tweedeling in de stad en dat is echt keihard nodig. In bepaalde buurten zien we een steeds heftigere stapeling van sociale problematiek, inwoners die het zich kunnen veroorloven verhuizen uit kwetsbare buurten en inwoners met problematiek komen ervoor terug. De kwetsbaarheid neemt daarmee verder toe en de stapeling van problematiek zorgt ervoor dat het woongenot achteruit holt. Inwoners scoren gemiddeld slechter op school, de levenskwaliteit is lager en de gezondheidsverschillen nemen sterk toe. Dat kunnen en mogen wij nooit accepteren. D66 wil de woningbouwambitie gebruiken om te bouwen aan gemengde wijken en daarnaast een sociaal investeringsprogramma optuigen om te investeren in deze kwetsbare buurten, zodat we de tweedeling effectief kunnen bestrijden.

Q&A woningbouwlocaties

D66 D66 De Bilt 28-10-2019 15:47

D66 De Bilt begrijpt de emoties rondom het plannen van woningen op groenlocaties en speelveldjes. Hieronder geven wij antwoord op enkele veel gestelde vragen. 

Waar komt het plan voor de bouw van woningen vandaan? Wat is de noodzaak?

De woningnood in de regio is hoog. De bevolkingspiramide in de gemeente De Bilt lijkt op een zandloper, steeds minder mensen tussen de 20 en 40 kunnen zich hier een huis veroorloven. De wachtlijst voor sociale woningbouw is lang, huren in de vrije sector is voor velen te duur en koopwoningen zijn voor de meesten niet te betalen. In het project Hof van Bilthoven bij de Melkweg meldt de SSW dat er 150 reacties per huurwoning zijn binnengekomen. Woningzoekenden uit onze gemeente mochten hierop met voorrang  reageren.

Om de woningnood aan te pakken moeten in de regio rondom Utrecht in 20 jaar tijd ruim 100.000 woningen worden gebouwd. De helft in de stad Utrecht, de andere helft in de omliggende gemeenten. De ambitie van de gemeenteraad is om 845 woningen (<1% van de regionale opgave) en gedeelte daar bovenop nog 450 sociale huurwoningen te bouwen in de gemeente De Bilt.

Zijn er geen andere mogelijkheden?

Ja, die zijn er. Deze mogelijkheden worden tegelijk verkend. De discussie gaat nu over het aanwijzen van woningbouwlocaties op gemeentelijke grond. Tegelijkertijd worden projectontwikkelaars gedwongen om mee te werken aan de sociale woningbouwambitie van de gemeente, via de bouw van sociale huurwoningen of via een storting in een woningbouwfonds. Op de reeds ingeplande woningbouwlocaties zoals bij het HF Wittecentrum worden sociale huurwoningen en vooral dankzij D66 ook middeldure huurwoningen ingepland. Ten slotte gaat de gemeente in gesprek met de provincie om buiten de bebouwde kom (buiten de ‘rode contouren’) te mogen bouwen op landbouwgronden.

Waarom bouwen in het groen?

Uit meer dan 160 locaties die in gemeentelijk bezit zijn, veelal zijn dit groenlocaties binnen de bebouwde kom, zijn er uiteindelijk 13 locaties voorgesteld, vooral op basis van haalbaarheid.  Voor D66 spelen groenwaarden ook een rol. Groenlocaties met ecologische verbinding naar de hoogwaardige natuur buiten de bebouwde kom (Natuur Netwerk Nederland, de vroegere Ecologische Hoofdstructuur) hebben veelal een hogere natuurwaarde dan meer geïsoleerde groenlocaties. Om op landbouwgrond buiten de bebouwde kom te mogen bouwen is toestemming nodig van de provincie. Om die toestemming te krijgen moet de gemeente aantonen dat er binnen de bebouwde kom niet meer bij kan worden gebouwd. De gemeente is in gesprek gegaan met de provincie om buiten de bebouwde kom (buiten de ‘rode contouren’) te mogen bouwen op landbouwgronden.

Waarom zo plotseling? Dit voelt als een overval.

We begrijpen het goed als mensen overvallen zijn door de planvorming. Graag wil D66 dat mensen mee beslissen over hoe en wat er precies gebouwd wordt. In juli jl. heeft de raad bepaald dat deze participatie start na het aanwijzen van de woningbouwlocaties. De reden hiervoor is dat de volksvertegenwoordiging deze afweging eerst gemeente breed moet maken. D66 is het hier mee eens. Ook wij vinden het onwenselijk als bewonersgroepen onderling gaan wijzen naar mogelijke locaties in andere wijken en dorpen. In december 2018 zijn de randvoorwaarden voor het aanwijzen van de woningbouwlocaties door de gemeenteraad vastgesteld. In het coalitieakkoord van 2018 (‘Bouwen aan een Topklimaat) is besloten dat bouwen een belangrijk thema wordt in deze collegeperiode.

Waarom niet meer bouwen buiten de bebouwde kom (buiten de rode contouren)?

De gemeente is niet de enige overheid die gaat over het bepalen van woningbouwlocaties. Van de provincie mag de gemeente buiten de bebouwde kom bouwen zodra aangetoond is dat de mogelijkheden binnen de bebouwde kom zijn benut. Op het moment dat dit is aangetoond wil D66 gaan bouwen op landbouwgronden buiten de rode contouren, bijvoorbeeld bij Maartensdijk.

Het heeft toch geen zin om te bouwen, want de vraag is eindeloos. Waarom doen we het dan toch?

De vraag naar woningen wordt door het bouwen maar tot op zekere hoogte verminderd De vraag is niet: we bouwen wel of niet. D66 wil in het belang van mensen die geen woning kunnen vinden, een belangrijke bijdrage leveren. D66 geeft kansen aan iedereen, niet alleen aan de mensen die hier in eigen huis of huurwoning wonen, maar ook voor hen die zich dat op dit moment niet kunnen veroorloven of er geen kans op maken.

Waarom de schapenweide niet volledig inzetten voor woningbouw?

De hele schapenweide stond tot voor kort te boek als toekomstig bedrijventerrein. De afgelopen zomer is besloten om naast een groene campus voor Life Sciences, de schapenweide gedeeltelijk voor woningbouw te gebruiken. Met een belangrijk deel sociale huurwoningen en middeldure huurwoningen. Deze gemeente heeft ook behoefte aan behoud van enige werkgelegenheid en kan hiervoor strategisch meeliften op de ontwikkelingen in de Life Sciences.

Verder kunnen we op de schapenweide niet onze hele woningbouwopgave kwijt. Dat zou ook een oneerlijk verhaal zijn. De locatie telt nu mee voor minimaal 150 woningen, en dat moet de gemeente nog zien af te dwingen omdat de grond niet van de gemeente is. Rondom de schapenweide wonen inwoners die ook opkomen voor hun leefomgeving en die grenzen stellen aan de ontwikkelingen. Dat gebeurt met goede argumenten: er is daar bijvoorbeeld nu al veel verkeersdrukte. En ook daar speelt het behoud van groenwaarden een belangrijke rol. D66 vindt het verstandig om de woningbouwopgave te spreiden over de wijken en dorpen.

Heeft dit voorstel het doel om de gemeente wat geld in het laatje te brengen?

Nee, dit voorstel bestaat voor meer dan 70% uit sociale en midden-huur woningen. De raad heeft vastgesteld dat de gemeente het zich financieel niet kan veroorloven verlies te maken op de bouwlocaties. Daarmee worden de reeds forse financiële problemen van de gemeente nog groter. Er is gekozen om een aantal locaties die ook geschikt zijn voor sociale woningbouw voor opbrengsten in te zetten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.