Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

31 documenten

“Houtenaren boos: Eneco verbreekt afspraak en wil windturbines meer laten draaien”

VVD VVD Houten 25-06-2021 05:25

Voor de plaatsing van windturbines aan de Veerwagenweg was afgesproken dat de omwonenden beschermd zouden worden tegen geluidsoverlast door middel van maatwerkvoorschriften. Dat houdt in dat de molens boven een bepaalde geluidssterkte langzamer moesten draaien of zelfs afgeschakeld moeten worden. Nu wil Eneco eenzijdig van die afspraken af. Wat ons betreft niet de manier om met elkaar om te gaan. Afspraak = Afspraak, ook voor Eneco!

RTV Utrecht besteedde er vandaag aandacht aan. Het artikel is hier terug te lezen: https://rtvu.nl/n/3094345/

Meer over dit onderwerp op onze website: “Onbetrouwbaar Eneco wil eenzijdig af van gemaakte afspraken”

Zet cookies aan om de video te tonen.

Hoe gaat het verder op de Posbank?

PvdA PvdA Rozendaal 25-08-2020 19:47

Vorige week stelde Joppe de Ruiter namens de PvdA fractie raadsvragen over de verkeerssituatie rond de Posbank. En afgelopen weekend was het weer zover. Ondanks de Corona weer grote verkeersoverlast rond de Posbank. De politie trad op na klachten van bewoners. Dat leverde maar liefst 233 bekeuringen op, veelal voor snelheid en geluidsoverlast. Het lijkt er  op dat het probleem steeds erger wordt. Dat betekent een grotere druk op de veiligheid, de natuurwaarden van het gebied en stijgende geluidsoverlast.

De vragen van de PvdA gaan over het afgesproken onderzoek naar de verkeerssituatie. Vorig jaar nam de raad een door de PvdA gesteund amendement aan waarin opdracht werd gegeven tot een grootschalig onderzoek. De onderzoeksvraag: ‘Hoe kunnen we komen tot een verantwoorde verkeerssituatie voor het hele natuurgebied’.  De PvdA vraagt nu hoe het staat met het beloofde grootschalige onderzoek? Is het al in gang gezet? Wij willen ook graag weten wat de onderzoeksvraag nu precies is, wie gaat het onderzoek uitvoeren en wanneer krijgen we inzicht in de resultaten? We houden u op de hoogte van de antwoorden.

Het bericht Hoe gaat het verder op de Posbank? verscheen eerst op PvdA Rheden/Rozendaal.

Vragen over toename geluidshinder bij verlegging van de centrumring | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 13-08-2020 00:00

GroenLinks-raadsleden Frank Kool en Lex van Waarden hebben 11 augustus jl. vragen gesteld aan het college over de geluidshinder die omwonenden gaan ondervinden wanneer de centrumring bij de herinrichting van het stationsgebied verlegd gaat worden. Het plan is dat de centrumring niet meer via de stationsstraat loopt , maar via de Koninginneweg, de Schoolstraat en het Langgewenst. Uit onderzoek is gebleken dat dit tot gevolg heeft dat omwonenden te maken krijgen met meer geluidshinder. 

Geluidshinder door optrekkende auto's In het onderzoeksrapport wordt het leggen van reducerend afval genoemd als mogelijke oplossing voor de overschrijding van de geluidsnormen. Frank en Lex vroegen zich af of er niet ook andere oplossingen mogelijk zijn. Zij zijn op bezoek gegaan bij een omwonende aan het Langgewenst en hebben daar gezien dat het geluidsoverlast vooral veroorzaakt wordt door auto's die optrekken nadat zij net een scherpe bocht hebben gemaakt. Het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur op dit deel van de centrumring zou daarvoor een oplossing kunnen zijn.

Artikel 41 vragen Daarom vragen zij het college onder andere of ook onderzocht is wat de effecten zijn van verlaging van de maximumsnelheid. De vragen staan los van de recente discussie over de centrumring als racebaan, nadat een auto met grote snelheid een restaurant bij het Langgewenst had geramd. Maar sluiten daar uiteraard wel mooi bij aan.

Lees hier de vragen die Frank en Lex aan het college hebben gesteld.

 

 

 

Meten is weten

D66 D66 Zuid-Holland 01-07-2020 15:38

Het steunpakket dat de Rijksoverheid heeft samengesteld voor KLM bevat voorwaarden. Een van de voorwaarden is het terugbrengen van het aantal nachtvluchten op Schiphol van 32.000 naar 25.000. In de omgeving van Rotterdam The Haque Airport hebben de omwonenden gemerkt wat het effect is van minder (nacht)vluchten.

Veel minder geluidsoverlast en een schonere lucht. Voor omwonenden is de vermindering van de geluidsoverlast eenvoudig (subjectief) te meten. De afname van het aantal vluchten door de coronacrisis heeft – naast minder geluid – ook voor schonere lucht gezorgd. Op heel veel plaatsen in Nederland en Europa is dit gemeten. “Wij roepen de gedeputeerde op om nú in Zuid-Holland een nulmeting te houden, zodat we duidelijk kunnen volgen wat het effect van het vliegverkeer is op de lucht kwaliteit”, zegt Statenlid Jeroen Heuvelink. “Daarom hebben we, samen met de SP, nog eens schriftelijk gevraagd om de toezegging in de commissie van de Gedeputeerde om meer te meten, zwart op wit te krijgen.”

Het is wel erg wrang dat door de schonere lucht bijna meer levens zijn gered dan door het virus zijn ontnomen.

De fysieke omgeving in tijden van corona | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks SGP CDA Dordrecht 14-04-2020 00:00

De lucht wordt schoner, geluidsoverlast minder, de natuur loopt uit en komt tot bloei. Kunnen we iets daarvan vasthouden als straks corona onder controle is? Of neemt de vervuiling en aantasting van de natuur, de uitstoof van CO2 weer toe naar het oude niveau. Dat hangt af van hoe we ons vervoer en transport regelen, hoe we omgaan met schadelijke stoffen, hoe en waar we bouwen en hoe we ons aanpassen aan en inzetten voor de natuur. Het is daarom noodzakelijk dat het beleid op deze terreinen door gaat en dat we daar kritisch over blijven meedenken. Gelukkig proberen politiek en bestuur in Dordrecht dat met veel energie door online vergaderen en veel schriftelijke communicatie. Ik bespreek hieronder kort een paar relevante zaken die de afgelopen weken aan de orde waren.

      

Geluid

We bespraken een burgerinitiatief om langs de N3 bij Dubbeldrecht geluidsschermen te plaatsen. Het college wil dat niet honoreren omdat er stiller asfalt komt, bomen worden geplant en de weg wellicht een 80 km-weg wordt. GroenLinks hoopt en verwacht bovendien dat er geleidelijk minder autoverkeer zal komen en dat een groter deel van het wagenpark elektrisch wordt. Daarom voor dit moment instemming met het collegestandpunt. Rondom de N3 is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke geluidsnormen. Die vinden wij te hoog. Samen met andere partijen zoeken we naar mogelijkheden om die te verlagen. Het college gaat daar vooralsnog niet in mee. Integendeel, bij woningbouw bij de Hastingsweg en aan de zuidzijde van het station wil men zelfs hogere normen gaan hanteren. Dit wordt binnenkort besproken en wij zullen ons daarbij inzetten voor lagere geluidsbelasting.

Milieu

We spraken over PFOA en GenX. De provincie heeft de hoeveelheden die Chemours jaarlijks mag lozen flink teruggeschroefd. Chemours gaat daartegen in beroep. Wij vinden dat een slecht teken. Het gaat om zgn. zeer zorgwekkende stoffen en daarvan moet maximaal worden tegengegaan dat die in het milieu terechtkomen. Daar is Chemours kennelijk niet toe bereid. Ook het college vindt dat Chemours best méér kan doen. We blijven ons inzetten om uiteindelijk tot een volledig stoppen van lozingen te komen.

In de discussie bleek ook dat er weinig bekend is over hoeveel van deze stoffen er in oppervlakte- en grondwater zit en dat vrij soepel wordt omgegaan met verontreinigde grond. Dat terwijl wordt toegegeven dat er weinig over de uitwerking op gezondheid en natuur bekend is. Wij vinden dat zorgelijk en vermetel. We hebben opgeroepen tot meer onderzoek.

Duurzame mobiliteit

Het is in onze ogen onvermijdelijk dat de automobiliteit geleidelijk wordt teruggedrongen. We gebruiken de auto te veel (namelijk ook als dat niet nodig/gezond is) en te weinig (er zijn te veel auto’s die ongebruikt parkeerruimte staan in te nemen). Samen met onder meer CDA en CU/SGP zetten wij ons in om eerdere oproepen voor een duurzamer mobiliteitsbeleid gestalte te geven. 

Het verkeersplan voor de Spuiboulevard/Schil West ziet er in grote lijnen heel aantrekkelijk uit. Maar ook hier schrikt met en ervoor terug om het autoverkeer in het centrum echt terug te dringen. Onze visie: alleen met de auto naar het centrum als het echt niet anders kan. Dat maakt het centrum tegelijkertijd veel aantrekkelijker.

Gebouwde omgeving

Terwijl het aantal woningen in Dordrecht groeit, neemt het aantal sociale huurwoningen al enkele jaren af. Dat is in strijd het pas-op-de-plaatsbeleid en de ambitie om 10% van de nieuwbouw sociale huur te laten zijn. We hebben daar vragen over gesteld en zullen daar dicht op blijven zitten.

Ook hebben we vragen gesteld over waarom de gemeente groene daken niet wil subsidiëren en waarom nog geen maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat daken van nieuwe bedrijfspanden geschikt zijn voor groen en/of zonnepanelen.

Geluid

We bespraken een burgerinitiatief om langs de N3 bij Dubbeldrecht geluidsschermen te plaatsen. Het college wil dat niet honoreren omdat er stiller asfalt komt, bomen worden geplant en de weg wellicht een 80 km-weg wordt. GroenLinks hoopt en verwacht bovendien dat er geleidelijk minder autoverkeer zal komen en dat een groter deel van het wagenpark elektrisch wordt. Daarom voor dit moment instemming met het collegestandpunt. Rondom de N3 is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke geluidsnormen. Die vinden wij te hoog. Samen met andere partijen zoeken we naar mogelijkheden om die te verlagen. Het college gaat daar vooralsnog niet in mee. Integendeel, bij woningbouw bij de Hastingsweg en aan de zuidzijde van het station wil men zelfs hogere normen gaan hanteren. Dit wordt binnenkort besproken en wij zullen ons daarbij inzetten voor lagere geluidsbelasting.

Milieu

We spraken over PFOA en GenX. De provincie heeft de hoeveelheden die Chemours jaarlijks mag lozen flink teruggeschroefd. Chemours gaat daartegen in beroep. Wij vinden dat een slecht teken. Het gaat om zgn. zeer zorgwekkende stoffen en daarvan moet maximaal worden tegengegaan dat die in het milieu terechtkomen. Daar is Chemours kennelijk niet toe bereid. Ook het college vindt dat Chemours best méér kan doen. We blijven ons inzetten om uiteindelijk tot een volledig stoppen van lozingen te komen.

In de discussie bleek ook dat er weinig bekend is over hoeveel van deze stoffen er in oppervlakte- en grondwater zit en dat vrij soepel wordt omgegaan met verontreinigde grond. Dat terwijl wordt toegegeven dat er weinig over de uitwerking op gezondheid en natuur bekend is. Wij vinden dat zorgelijk en vermetel. We hebben opgeroepen tot meer onderzoek.

Duurzame mobiliteit

Het is in onze ogen onvermijdelijk dat de automobiliteit geleidelijk wordt teruggedrongen. We gebruiken de auto te veel (namelijk ook als dat niet nodig/gezond is) en te weinig (er zijn te veel auto’s die ongebruikt parkeerruimte staan in te nemen). Samen met onder meer CDA en CU/SGP zetten wij ons in om eerdere oproepen voor een duurzamer mobiliteitsbeleid gestalte te geven. 

Het verkeersplan voor de Spuiboulevard/Schil West ziet er in grote lijnen heel aantrekkelijk uit. Maar ook hier schrikt met en ervoor terug om het autoverkeer in het centrum echt terug te dringen. Onze visie: alleen met de auto naar het centrum als het echt niet anders kan. Dat maakt het centrum tegelijkertijd veel aantrekkelijker.

Gebouwde omgeving

Terwijl het aantal woningen in Dordrecht groeit, neemt het aantal sociale huurwoningen al enkele jaren af. Dat is in strijd het pas-op-de-plaatsbeleid en de ambitie om 10% van de nieuwbouw sociale huur te laten zijn. We hebben daar vragen over gesteld en zullen daar dicht op blijven zitten.

Ook hebben we vragen gesteld over waarom de gemeente groene daken niet wil subsidiëren en waarom nog geen maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat daken van nieuwe bedrijfspanden geschikt zijn voor groen en/of zonnepanelen.

Geluidsoverlast van de provinciale Biddingringweg.

CDA CDA VVD Dronten 07-02-2020 11:56

Als CDA-fractie hebben we in oktober 2019 actuele vragen gesteld over de geluidsoverlast van de provinciale Biddingringweg. Er is goed nieuws voor een deel van de inwoners die overlast ondervinden: de Biddingringweg tussen de Elburgerweg en de Dronterweg krijgt geluidsreducerend asfalt en wordt daardoor stiller, zo meldde provincie Flevoland gisteren. Voor de heer Benning, die namens inwoners een zienswijze had ingediend, is dat mooi. Voor inwoners die overlast ondervinden van het deel tussen De Wissel en de Elburgerweg biedt het geen soelaas, dit deel is eind 2019 net opgeknapt met gewoon asfalt. Ook voor die inwoners is er nog hoop, want de Provincie heeft een nieuwe telling/meting toegezegd. Door onze vragen en de inspanningen van inwoners als de heer Benning is het onderwerp door VVD-wethouder Irene Korting de afgelopen maanden aanhoudend onder de aandacht gebracht bij de Provincie. De daadwerkelijke geluidsoverlast wordt nu een jaar lang door de provincie gemeten. Als eind 2020 uit die resultaten blijkt, dat ook bij andere woningen aan de Biddingringweg > 55 dB geluid wordt geconstateerd, zullen we provincie Flevoland vragen ook voor die woningen maatregelen te nemen. Alle reden dus voor ons als CDA-fractie om vinger aan de pols te blijven houden. Wordt vervolgd als het aan ons ligt!

Drukbezochte PvdA thema-avond over geluidshinder Schiphol

PvdA PvdA Heiloo 15-12-2019 14:50

In een goed gevulde zaal in de bibliotheek van Heiloo is dinsdagavond 10 december druk gediscussieerd over de groeiende overlast door Schiphol. De avond werd geopend door Ko Hemminga – fractieleider van de PvdA Heiloo – die de avond had georganiseerd. Ko trapte af met een schets van de historische ontwikkeling van Schiphol en liet zien hoe na de ingebruikname van de Polderbaan in 2003 onze regio pal onder een belangrijke aanvliegroute naar Schiphol kwam te liggen.

De toename van het aantal vluchten en met name het aantal nachtvluchten – zo’n 32.000 per jaar – en de vaak lage aanvlieg-hoogten (circa 600 meter) maken dat de geluidsoverlast door vliegverkeer inmiddels tot recordhoogte stijgt. Ter indicatie: op de route van de parallelle Zwanenburgbaan wordt circa tweeënhalf keer hoger aangevlogen.

https://heiloo.pvda.nl/nieuws/drukbezochte-pvda-thema-avond-over-geluidshinder-schiphol/

Na Ko zijn inleiding gaf Jacobje Visser van GGD Hollands Noorden een inkijkje in de gezondheidsrisico’s die mensen lopen als nachtrust structureel wordt verstoord door geluidsoverlast. Alleen al in Heiloo wordt geschat dat het aantal mensen met ‘ernstige slaapverstoring’ als gevolg van vliegverkeer op circa 4100 inwoners ligt.

Uit GGD-onderzoek blijkt dat Heiloo hoog scoort met klachten over geluidsoverlast, net als onze buurgemeenten Bergen, Castricum en Uitgeest. In de zaal waren ook vertegenwoordigers van het Platform Vlieghinder Regio Castricum (www.vlieghinder.nl/paginas/page/over-ons), die duidelijk uitleg gaven hoe deze vereniging zich inzet om de hinder te verminderen.

Het was een levendige en leerrijke bijeenkomst die ongetwijfeld een vervolg gaat krijgen. De lokale en regionale politiek mag het niet langer laten afweten en moet opkomen voor het recht van inwoners op een onverstoorde nachtrust!

Het bericht Drukbezochte PvdA thema-avond over geluidshinder Schiphol verscheen eerst op PvdA Heiloo.

Plan van aanpak bestrijding overlast Schiphol

PvdA PvdA VVD CDA Heiloo 08-11-2019 10:05

De PvdA Heiloo vraagt regelmatig aandacht voor de toenemende geluidshinder van vliegverkeer. In de raadsvergadering van maandag 11 november deden we dat opnieuw, door een motie in te dienen waarin we het college van VVD-CDA-Heiloo2000 oproepen nu eindelijk eens werk te maken van de overlast door vliegverkeer boven Heiloo. Helaas is deze motie verworpen.

‘Succes op korte termijn is niet te verwachten’, antwoordde het college ons in april jl. al  (antwoord op artikel 33-vragen 24 april 2019). Dat vinden we een merkwaardig standpunt: er is geen enkele reden om de vlieghinder en vervuiling van vliegtuigen te moeten accepteren. Steeds meer burgers klagen over de overlast van vliegverkeer. Onzes inziens is het een urgent probleem dat vraagt om een daadwerkelijke oplossing.

Ernstige slaapverstoring door vliegtuigen

De Gezondheidsmonitor GGD Hollands Noorden meldt dat bijna 76% van de bewoners in Heiloo geluidshinder door vliegverkeer ondervindt en dat ruim 35% deze hinder als ernstig ervaart. De GGD schat dat voor circa 4100 burgers in Heiloo, dit leidt tot ernstige slaapverstoring.

Wat wij willen

Schiphol moet volgens ons aantoonbaar de huidige hinder (geluid en vervuiling) verminderen voor bewoners van Heiloo maar ook voor bewoners uit de gehele regio gemeenten.

Het gaat om aanzienlijke hinder op twee gebieden:

vermindering van CO2-/ (ultra) fijnstof-/ stikstof uitstoot; vermindering geluidshinder.

In de motie die we op 11 november indienen verzoeken we het college om uiterlijk voor het tweede kwartaal van 2020 met een (regionaal) plan van aanpak te komen voor de bestrijding van overlast door Schiphol.

Laag over Heiloo

Vliegtuigen komen vaak erg laag over Heiloo aanvliegen. Onbegrijpelijk laag als je bedenkt dat we hier 35 kilometer van Schiphol vandaan zitten. De minimale vlieghoogte boven Heiloo is 609 m, maar regelmatig wordt er lager gevlogen.

Dat leidt tot veel geluidsoverlast. bovendien heeft het zo laag aanvliegen boven het kwetsbare Natura 2000 gebied van het Noord-Hollands duinreservaat, extra milieubelasting tot gevolg.

Nu is het moment van actie

In de Luchtvaartnota 2020-2050 geeft de minister van Infra- structuur en Waterstaat aan na 2020 het aantal vluchten van en naar Schiphol te willen verhogen van 500.000 naar 540.000 per jaar. De bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2019-2022 d.d. april 2019, is in juni door het CDA/VVD/Heiloo2000-college goedgekeurd. In de commissie en de raad is deze bestuurlijke agenda niet besproken. Op 10 september heeft het Ministerie van I&W de Notitie Reikwijdte en Detailniveau luchtruimherziening gepubliceerd als startpunt voor de inspraak plan Milieueffectrapportage. Nu deze besluitvorming voorligt met een impact voor vele jaren, is dit het momentum om voor Heiloo en de regio duidelijk te maken dat het vliegverkeer niet moet groeien maar juist moet krimpen!

Het bericht Plan van aanpak bestrijding overlast Schiphol verscheen eerst op PvdA Heiloo.

Nieuwe loods: duurzaamheid of leefbaarheid?

Progressieve Partij Progressieve Partij D66 Aalten 25-10-2019 12:07

26 oktober - Op dinsdag 15 oktober sprak Bert Weevers in de raad over de aanvraag van CWV Barlo om een grote loods te mogen bouwen op hun terrein aan de Lichtenvoordsestaartweg. Het voorstel van het college is een logische voortzetting van het raadsbesluit van april 2016 (amendement op Bestemmingsplan Landelijk gebied 2015). Er dienen zwaarwegende redenen te zijn om bestaand beleid te wijzigen. Dat kan inhoudelijk zijn of procedureel. Inhoudelijk is leefbaarheid een zwaarwegende reden. De buren die aan de noordzijde van deze berging wonen hebben bezwaren tegen de werktuigenberging. De bezwaren van de noordelijke buren betreffen hun leefbaarheid, dus moet er een belangenafweging gemaakt worden. Waar gaat het om:

1. Geluidsoverlast buren

2. Beperking uitzicht buren

3. Voordelen van een overkapte berging.

Ad 1. Volgens het akoestisch onderzoek wordt de geluidsoverlast door de geïsoleerde wand en het geluidsscherm juist beperkt. Daartegen wordt door de buren ingebracht dat de overlast door het galm-effect wordt vergroot. De Progressieve Partij heeft, in tegenstelling tot de andere fracties, Adviesbureau de Haan, de opsteller van het rapport, gevraagd hier nog een specifiek oordeel over te geven. In hun uitgebreide antwoord wordt onder meer geconcludeerd dat het reflecteren van geluid automatisch wordt meegenomen in het rekenmodel. Dit geeft echter een veel lagere geluidsbelasting dan wanneer de woning rechtstreeks (dus zonder wand) wordt blootgesteld aan rijdend materieel. ”Bij elkaar geven de deze effecten een reductie van de geluidsbelasting op de woning”, aldus het adviesbureau.

Ad 2. Beperking uitzicht. Er is een groensingel op de grens van de beide percelen die de nieuwe hal grotendeels aan het zicht onttrekt. Beperking van het uitzicht is dus beperkt.

Ad 3. De voordelen van de hal zijn evident. Machines kunnen nu op één locatie overdekt worden geparkeerd. Dit verlengt de levensduur van de machines, is bedrijfseconomisch efficiënt en bovendien vanuit duurzaamheidsoogpunt gunstig.

De belangenafweging door de Progressieve Partij valt dus in het voordeel van het collegebesluit uit.

Bij het beoordelen van het procedurele aspect moeten we bedenken dat de nieuwe hal een lange voorgeschiedenis kent. Al bij de verplaatsing van de woning in 2006 was bekend dat CWV Barlo een nieuwe hal wenste te bouwen. Toen dit zijn formele beslag moest krijgen in het bestemmingsplan in 2015/2016 is uitgebreid met de buurt overleg geweest. Dat dit niet tot overeenstemming heeft geleid is jammer, maar soms onvermijdelijk. Het landschappelijke inrichtingsplan zorgt er in onze ogen voor dat het algemene belang (natuur/biodiversiteit en uitzicht/landschap) voldoende is gewaarborgd.

Alleen D66 stemde tegen het collegevoorstel omdat men vond dat er onvoldoende participatie was geweest.

Snelheid geboden bij gezondere leefomgeving Oosterpark (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

PvdA PvdA VVD Ridderkerk 21-10-2019 05:37

Op 22 november 2018 heeft de raad unaniem een motie aangenomen van de PvdA Ridderkerk, de VVD en andere partijen over het nemen van geluid- en luchtmaatregelen langs de A15 bij het Oosterpark. In deze motie werd het college gevraagd om in overleg met 3VO.Biotoop en andere betrokken inwoners een overzicht op te stellen van maatregelen die de leefbaarheid in dit gebied structureel kunnen verbeteren. De leefbaarheid die door het toenemende wegverkeer en na de bomenkap in het Oosterpark verder onder druk staat.

Als VOORBEELDEN van mogelijke maatregelen noemde de motie het plaatsen van een lucht- en geluidscherm of het aanleggen van een (groene) geluidswal.

Een jaar later is het onderzoek afgerond. Het is een degelijk onderzoek, maar bij de opdrachtverstrekking aan het ingehuurde onderzoeksbureau is het college een essentieel onderdeel ‘vergeten’. De beschrijving van andere (mogelijke) maatregelen dan combinaties van geluidschermen en wallen. Daar waar de motie óók nadrukkelijk om vroeg.

Het resultaat? Er kan vanavond nog geen keuze voor een oplossingsrichting worden gemaakt. In plaats daarvan stelt het college een vervolgonderzoek voor om te doen wat al gedaan had moeten worden. De wereld op zijn kop. Dat betekent vertraging en daarmee dat het geduld van onze inwoners verder op de proef wordt gesteld. Aan hen is negentien jaar geleden de belofte gedaan dat er geluidwerende maatregelen genomen zouden worden. Die belofte moet worden ingelost.

3VO.Biotoop en andere betrokken inwoners zijn blij met het onderzoek, maar hebben ook een aantal kritische kanttekeningen geplaatst. Zo vindt 3VO.Biotoop de vermindering van de geluidsoverlast aan de lage kant geschat. Eigen berekeningen laten een gunstiger beeld zien. Andere inwoners vinden de raming van de kosten aan de hoge kant. Het is daarom een wens van betrokkenen dat het vervolgonderzoek door een ander onderzoeksbureau wordt uitgevoerd. Vraag aan de wethouder: kunt u de toezegging doen dat voor het vervolgonderzoek een ander onderzoeksbureau wordt ingehuurd?

In het onderzoek is geen aandacht besteed aan de vorm van het geluidsscherm. Het maakt voor het verminderen van de geluidsoverlast en het verbeteren van de luchtkwaliteit uit of er een reflecterend, absorberend of een begroeid scherm wordt neergezet. Vraag aan de wethouder: kunt u de toezegging doen dat in het vervolgonderzoek ook aandacht wordt besteed aan de vorm van een mogelijk geluidscherm?

Ik ga afronden. De PvdA Ridderkerk vindt het belangrijk dat in het vervolgonderzoek de vragen en suggesties van 3VO.Biotoop en andere inwoners worden meegenomen. Dat duidelijk is of andere instanties hun medewerking verlenen als er geluidwerende maatregelen op hun grond of wegdek moeten worden genomen. En dat er na afronding van dit onderzoek geen excuses meer zijn om besluitvorming langer uit te stellen. Het gaat om een gezondere leefomgeving voor onze inwoners. En daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan.

Het bericht Snelheid geboden bij gezondere leefomgeving Oosterpark (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk) verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.