Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

1399 documenten

Haagse VVD in het nieuws: ‘Het Hofkwartier moet autoluw’

VVD VVD 's-Gravenhage 03-09-2021 10:57

Door Tanja Verkaik – De Telegraaf

Het vele sluipverkeer door de Prinsestraat is ondernemers van het Haagse Hofkwartier al jaren een doorn in het oog. Marc Tielrooij, bestuurslid BIZ Hofkwartier en ondernemer, maakte een plan voor een autoluw en groener Hofkwartier dat door ruim tachtig procent van de ondernemers wordt gesteund. „Het is hier te chaotisch”, zegt Tielrooij.

Een file met ronkende vrachtwagens en auto’s in de smalle winkelstraat is standaard sinds het stukje Noordwal/Veenkade eenrichtingsverkeer is geworden na het doortrekken van de gracht en aanleg van een volautomatische autoberging. Dat zorgt ervoor dat al dit verkeer vanuit de Mauritskade alleen via de Prinsestraat bij de Grote Markt kan komen.

De doorgaande weg zorgt voor chaos in Prinsestraat waar fietsers, voetgangers en automobilisten elkaar in de weg zitten. „Door de huidige twee pollers in de Molenstraat te verwijderen en te plaatsen aan het begin van de Prinsestraat kan dit probleem worden opgelost. Dan wordt de straat alleen toegankelijk voor hulpdiensten, bewoners en voor laden- en lossen. Hiermee bereik je een autoluw Hofkwartier en ontstaat er een mooie wandelroute van de Paleistuin naar de Grote Kerk”, legt Tielrooij uit. Het verkeer richting de Grote Markt kan dan via de bredere Torenstraat het centrum ingaan.

De ondernemer van interieurzaak Fort M ziet de hele dag verkeer voor zijn zaak rijden dat niets te zoeken heeft in de Prinsestraat richting Grote Kerk. „Soms is de herrie zo groot dat ik mijn klanten niet kan verstaan. Als ik aan het einde van de dag een vinger haal over het etalageraam is die zwart van de roet.’

„Je vraagt je af of de Prinsestraat wel gemaakt is om zoveel verkeer te verstouwen”, vult VVD-raadslid Ayse Yilmaz aan. Zij wil dat het stadsbestuur serieus kijkt naar de uitvoerbaarheid van het plan om de leefbaarheid te vergroten. „Dit voorstel is door de ondernemers zelf gemaakt, dat juichen wij alleen maar toe”, zegt het raadslid, dat potentie ziet in het initiatief. Wel moet er eerst goed worden nagedacht over de gevolgen van het plaatsen van pollers op de verkeerssituatie. Yilmaz stelt schriftelijke vragen aan het stadsbestuur.

„Er is één uitdaging”, zegt BIZ-bestuurslid Tielrooij. „Hoe het verkeer de stad weer uitkomt. Dat moet goed onderzocht worden. Voor het Hofkwartier biedt de aanpak kansen voor meer groen en brede stoepen.”

Het ondernemersinitiatief wordt binnenkort aan het stadsbestuur aangeboden. „Daarnaast zou ook het plein bij de Grote Kerk aangepakt moet worden”, zegt Tielrooij.

 

Beantwoording Schriftelijke vragen: Werkzaamheden N289 Krabbendijke

CDA CDA Reimerswaal 02-08-2021 18:56

In navolging van dit nieuwsbericht (https://www.cda.nl/zeeland/reimerswaal/actueel/nieuws/schriftelijke-vragen-werkzaamheden-n289-krabbendijke) vindt u hier de beantwoording op de door ons gestelde vragen. Hoe kwalificeert ons college de communicatie vanuit de Provincie, omtrent dit onderwerp,richting de gemeente? De communicatie van de provincie was in dit specifieke geval niet voldoende. Wijgaan er vanuit dat dit een incident is geweest. Kan het college inzicht geven in de afwegingen die zijn gemaakt om de werkzaamhedenin september te laten plaats vinden? Er is ambtelijk gesproken met de provincie Zeeland. Tijdens dit gesprek is besloten om de werkzaamheden niet door te laten gaan in de voorgenomen periode voor de bouwvakantie. In samenspraak met de provincie is vastgesteld dat september 2021 de eerste periodeis waarin de werkzaamheden zouden kunnenplaatsvinden. Is er bij deze afweging rekening gehouden met het oogstseizoen van onze fruittelers wattot extra belasting van de omleidingsroutes leidt? In samenspraak met de provincie Zeeland zal worden gekeken naar dealternatieve uitvoeringsperiode en daarbij behorende pro’s en contra’s. Uiteraardzullen daarin ook de belangen van fruittelers worden afgewogen. In hoeverre kan de verkeersveiligheid worden gewaarborgd indien de polderwegen enwoonstraten weer worden gebruikt door schoolgaande kinderen, landbouwverkeer enwoon-werkverkeer? In samenspraak met de provincie Zeeland zal ook het aspect verkeersveiligheidzorgvuldig worden afgewogen. Is ons college bereid om, samen met betrokken partijen, tot een beter passend momentte komen om deze werkzaamheden te verrichten? Of op een andere manier in te vullenwaardoor de langdurige afsluiting van de Oude Rijksweg niet nodig is? Wij zijn ambtelijk in overleg met de provincie Zeeland om de werkzaamheden enbijbehorende omleiding zo goed als mogelijk af te stemmen. Wij wegen hierbijsamen met de provincie zorgvuldig alle belangen af. Inmiddels hebben we ook bijval gekregen van de ZLTO, ziehttps://www.pzc.nl/bevelanden/zlto-oude-rijksweg-niet-dicht-tijdens-oogsttijd~a15e26ae/

Internationale betrekkingen

VVD VVD Arnhem 30-07-2021 09:56

De VVD-fractie heeft van begin af aan gepleit voor het voortzetten van de stedenband tussen Arnhem en Wuhan. 

Tijdens de behandeling ‘Herijking Internationale betrekkingen’ is het voortzetten van de relatie met Wuhan zwaar onder druk komen te staan. De mensenrechtenschending van de Oeigoeren in de regio Xinjiang gaf voor vele fracties de doorslag om tegen de voortzetting van de stedenband te stemmen. De VVD-fractie is van mening dat Arnhem door het contact met Wuhan juist de kans heeft om het verschil te maken voor de mensen die onderdrukt worden. Lokale overheden hebben immers veel invloed in China.

Amnesty International heeft in een handleiding Arnhem als voorbeeld genoemd om aan te tonen hoe een stedenband wel kan werken. In hun handleiding geeft Amnesty aan hoe men de juiste afweging kan maken om mensenrechten in een stedenband met China centraal te stellen. Als VVD-fractie hebben we dit document omarmt en omgezet in het amendement afwegingskader mensenrechten. 

Ons amendement heeft het niet gehaald en de motie om de stedenband te verbreken is met een meerderheid aangenomen. 

Dit is een aderlating voor Arnhem en betekent dat ook de relaties met andere steden waarmee Arnhem via Wuhan in een netwerk verbonden was bij deze beëindigd zijn.

Nicky Eppich Raadslid

VVD vraagt om actie brug Graaf Lodewijklaan Zwartsluis

VVD VVD Zwartewaterland 27-07-2021 06:15

Naar aanleiding van betrokken buurtbewoners die contact met ons opnamen, stelden wij vandaag vragen aan het gemeentebestuur over het onderhoud aan de brug bij de ingang van de Graaf Lodewijklaan. 

Buurtbewoners vertellen ons dat de brug piept en kraakt wanneer er auto's over de brug rijden. Dit leidt tot geluidsoverlast voor zowel directe buurtbewoners als bewoners verderop in de wijk. Door het uitzetten en krimpen van het hout trekken de bouten los waardoor planken los komen te liggen op de brug. We hebben daarom het gemeentebestuur de volgende vragen gesteld:

-    Is het college op de hoogte van vragen van buurtbewoners?

-    Staat deze brug op de lijst voor onderhoud?

-    Is de brug eigendom van de gemeente Zwartewaterland?

-    Zo ja, wanneer vindt er onderhoud plaats aan deze brug?

-    Hoe denkt u dit probleem op te lossen?

Vragen over de parkeerplaatsen op het Middeldijkerplein

D66 D66 Barendrecht 26-07-2021 10:34

Het opknappen van het Middeldijkerplein is in volle gang. Nu zijn de bloembakken geplaatst en die zullen wanneer ze gevuld zijn met planten en bloemen een mooie bijdrage leveren aan de opleving van dit plein.

Alleen hebben we wel vragen over de plaatsing van één van deze bakken en wel die voor het gezondheidscentrum Carnisselande is geplaatst. Bij de ligging van laatstgenoemde bloembak liggen ook parkeerplaatsen voor bezoekers van gezondheidscentrum Carnisselande. Deze zijn redelijk klein/kort.

Zijn er afmetingen waaraan een parkeerplek in Barendrecht op de openbare weg minimaal aan moet voldoen, zo ja wat is die afmeting? Is het college op de hoogte dat deze parkeerplekken kleiner/korter zijn dan de gemiddelde parkeerplek in Barendrecht? Is er bewust voor gekozen om deze plekken kleiner te maken, bijvoorbeeld omdat het om kort parkeren gaat of om het fietsen te stimuleren? Zijn er nog mogelijkheden om deze parkeerplekken te vergroten? Dit naar aanleiding van zorgen van inwoners die niet normaal hun auto daar kunnen parkeren. Kleine auto’s gaan nog wel, maar gemiddelde auto’s passen net (zie foto), maar grote auto’s of bestelbusjes kunnen de doorgang van de weg gaan blokkeren die over het Middeldijkerplein loopt.

The post Vragen over de parkeerplaatsen op het Middeldijkerplein appeared first on Barendrecht.

Vragenhalfuurtje: Ontwikkelingen centrum

CDA CDA Boxtel 21-07-2021 09:27

De laatste tijd zijn we door meerdereinwoners benaderd met vragen enopmerkingen over het centrum.Tijdens het vragenhalfuurtje van dinsdag 20 juli '21 hebben we daarom de volgende vragen gesteld over de ontwikkelingen in het centrum. 1.We hebben begrepen dat er winkeliers zijn die op verzoek van de gemeente een camera op hun gevel hebben gehangen, daarbij is overeengekomen dat de camera's altijd aan zouden staan. De laatste tijd is er sprake geweest van veel vernielingen en overlast in het centrum. Wat kunt u (binnen wet- en regelgeving) met deze camerabeelden doen? Antwoord: gemeentelijke camera's mogen pas ingezet worden als laatste redmiddel. Preventief gebruik is niet toegestaan. 2.Bewoners en winkeliers zijn nog niet op de hoogte hoe en wanneer de kentekenregistratie van start gaat en wat dit betekent voor bewoners met een parkeervergunning.Wanneer worden zij hierover geïnformeerd? Antwoord: In september treedt de kentekenregistratie in werking. 3.Bewoners en winkeliers ervarenmet name in de avondurenveel overlast (en gevaar) van auto's die met hoge snelheid door de Rechterstraat rijden. Wat kunt u hiertegen doen? Zodra de kentekenregistratie van start gaat, zal dit hopelijk verminderen, maar dat is helaas geen garantie. Antwoord: Verzocht wordt om dergelijke overtredingen te melden zodat er stappen ondernomen kunnen worden (zoals inzet van handhaving). 4.De tijdelijke afsluiting van Fellenoord leidt tot veel problemen en onveilige situaties. Is het mogelijk om de tijdelijke afsluiting zo snel mogelijk ongedaan te maken? En kunt u aangeven wat de toekomstige plannen zijn met betrekking tot de eventuele definitieve afsluiting van Fellenoord? Antwoord: Zodra de herinrichting van de Rechterstraat is afgerond, wordt deze afsluiting ongedaan gemaakt. Een definitieve afsluiting van Fellenoord is voorlopigniet aan de orde. 5.Aan het begin van de Stationsstraat is een verkeersbord geplaatst dat vragen oproept. Kunt u aangeven wat precies bedoeld wordt met dit bord? (Zie bijgaande foto) Antwoord: Het ging hier om een fout, het bord is inmiddels verwijderd. 6.In de Stationsstraat zijn de laatste weken meerdere (elektrische) fietsen gestolen. Is er bij de inrichting van de Stationsstraat een mogelijkheid om daar het cameratoezicht uit te breiden? Kan er tot die tijd meer controle op straat plaatsvinden? Antwoord: Ook hier het verzoek om dit te melden zodat er handhaving ingezet kan worden.

CDA wil haalbaarheidsonderzoek vrijliggend fietspad Brandlichterweg

CDA CDA Dinkelland 25-05-2021 07:15

Het college heeft vorige week in een raadsbrief (19 mei 2021-46) gemeld dat een vrijliggend fietspad ter hoogte van het bedrijf W&B net buiten Denekamp niet nodig is. Volgens het college leidt een fietspad niet tot een veiliger situatie en is een fietspad dus niet nodig. CDA Dinkelland wil dat het college toch gaat verkennen of een vrijliggend fietspad aan de Brandlichterweg haalbaar is. Uit het verkeersonderzoek blijkt namelijk dat er verkeersonveiligheidsgevoelens bestaan door de aanwezigheid van fietsers en voetgangers in combinatie met (groot) gemotoriseerd verkeer. ‘’De CDA-fractie neemt deze gevoelens van onveiligheid serieus’’, legt CDA-raadslid Elke Klunder uit. ‘’Met name omdat er naast wonen veel functies samenkomen, zoals loonwerk, wagenbouwloodsen, manege en verenigingen.’’ Het onderzoek wijst uit dat de verkeersveiligheidsgevoelens wel degelijk kunnen worden verbeterd door de aanleg van een vrijliggend fietspad. Daarvoor is geld en medewerking van grondeigenaren nodig. ‘’Allereerst willen we dat het college in gesprek gaat met aanwonenden en gebruikers om te horen wat zij van deze maatregel vinden en dit mee te nemen in het haalbaarheidsonderzoek’’, vindt Klunder. Vervolgens moet volgens de CDA-fractie worden onderzocht of grondeigenaren willen meewerken en of er subsidies beschikbaar zijn om deze maatregel gedeeltelijk te bekostigen.’’ Op basis daarvan wil de CDA-fractie in gesprek met de andere fracties en het college om een gedegen besluit te kunnen nemen of een vrijliggend fietspad meerwaarde heeft. De motie wordt tijdens de raadsvergadering van dinsdag 25 mei behandeld. De CDA-fractie hoopt op steun van de andere politieke partijen.

Motie Stedin en motie Dukaton

ChristenUnie ChristenUnie De Ronde Venen 01-05-2021 12:38

Door RVB werd een motie ingediend over de energietransitie en de rol van Stedin daarbij. Door de PvdA/GL werd een motie ingediend over verkeersmaatregelen op de Dukaton in Mijdrecht.

Over de motie Stedin hebben we het volgende aangegeven. De motie heeft de verkeerde titel. De motie had moeten heten “verbod op windmolens” want dat is wat het dictum feitelijk beoogd. De ChristenUnie-SGP gaat daar niet in mee, in ons verkiezingsprogramma hebben wij altijd aangegeven geen problemen met windmolens te hebben en wat ons betreft zijn er ook best geschikte locaties te vinden (bijvoorbeeld langs het ARK en langs provinciale wegen N212 en N201) waar een aantal molens geplaats kunnen worden zonder hinder voor de bebouwde omgeving en (mits zorgvuldig in lijn geplaatst) ook acceptabel in het landschappelijk beeld.

De aanleiding van de motie Dukaton waren enkele brieven van omwonenden in de buurt van de Dukaton die erg veel overlast (verkeersveiligheid en lawaai) ervaren van met name het vrachtverkeer, wat de Dukaton als ontsluitingsroute ziet. In het verleden (2009) is daar ook al het nodige over te doen geweest en toenmalig wethouder Dekker heeft toen onder andere omleidingsborden laten plaatsen die nu weer verdwenen zijn. In de commissie is hier al uitvoerig over gesproken en de wethouder heeft aangegeven met de bewoners in gesprek te zullen gaan om te zien wat er mogelijk is.

Wij hadden er twee vragen over:

Zijn er gegevens over de overlast? Geluidsmetingen? Verkeerstellingen? Volgens de brief van de inwoners wel, maar wij als raad hebben die gegevens niet. We begrepen dat de Dukaton, omdat het een ontsluitingsweg is, geen 30km weg kan zijn? Dus maatregel vier als vermeld in de motie zou dan niet uitvoerbaar zijn. Daarnaast is er al een kort stukje een 30km deel (hoe kan dat dan).

De motie vroeg enerzijds die borden weer terug te plaatsen en anderzijds van de Dukaton gedeeltelijk een 30km route te maken.

De wethouder heeft aangegeven inmiddels al een afspraak te hebben met de bewoners. Omdat we dat eerst een kans willen geven, vonden wij het niet nodig om nu een motie te steunen. Als de resultaten niet goed zijn en de gegevens over overlast overtuigend zijn, kunnen maatregelen per motie alsnog gevraagd worden. 

Verlieslatend deelautoproject IZOOF kost Haarlem inmiddels al 350.000 euro

VVD VVD Haarlem 15-03-2021 07:26

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/43338/verlieslatend-deelautoproject-izoof-kost-haarlem-inmiddels-al-350-000-euro

We zetten het even kort op een rijtje. Inmiddels draait het IZOOF deelautoproject al ruim 3 jaar sinds 2018. In die tijd heeft Spaarnelanden, dat het IZOOF deelautoproject onder zijn hoede heeft en financieel verantwoordelijk is al minimaal 350.000 euro belastinggeld uitgegeven aan dit project. Belastinggeld ja. Spaarnelanden is immers eigendom van de gemeente Haarlem (90%) en de gemeente Zandvoort (10%.) 

  

Bedroevend laag aantal deelnemers. 

Dan constateren we ook een bedroevend laag aantal deelnemers na 3 jaar. In februari 2019 wordt de Evaluatie Izoof Car Sharing gepresenteerd. Er zijn dan na één jaar 73 actieve deelnemers. Uit het factsheet Pilotproject IZOOF uit oktober 2020 blijkt dat er inmiddels 128 deelnemers zijn. Dus na het 1e proefjaar, zijn er in 2 jaar tijd slechts 55 deelnemers bijgekomen. Een totaal dus van 128 deelnemers. 

  

Subsidiëren van autoritten 

Spaarnelanden heeft dus per IZOOF-deelnemer 2735,- euro uitgegeven om de deelnemer in een deelauto te laten rijden. Of anders gezegd alle Haarlemmer hebben voor 350.000,- euro meebetaald om een zeer kleine selecte groep goedkoop in een deelauto rond te laten rijden. En let wel deze deelnemers betalen nog steeds gereduceerde pilot tarieven, die niet kostendekkend zijn. Je kan wel bedenken wat er gebeurt met het aantal deelnemers, als de tarieven wel kostendekkend en marktconform worden. Die lopen nog verder terug. 

  

Wat we ook constateren blijkt uit onderzoek is dat autodelen, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt, juist lijkt te doen afzien van het gebruik van de fiets of het ov, of dat deelnemers zelfs reizen gaan maken met de auto die ze anders niet zouden maken. We zijn dus eigenlijk op deze manier autoritjes aan het stimuleren en subsidiëren. Anders zouden ze waarschijnlijk de fiets of ov hebben gepakt. 

  

Sociaal wenselijke antwoorden 

De deelnemers IZOOF geven aan tevreden te zijn met het project en Spaarnelanden schermt met de resultaten van deelnemers, die aan hebben gegeven geen auto’s te hebben gekocht of te hebben weggedaan, omdat ze nu een deelauto gebruiken. Het scheelt auto’s op straat, stelt men. Wij stellen echter vast dat dit “onderzoek van Spaarnelanden en de resultaten daarvan dat nog steeds niet ter beschikking is gesteld aan de gemeenteraadsleden. 

  

Daarbij blijkt ook uit een ander onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving met betrekking tot autodelen dat ook daar werd aangegeven in de notitie dat de opstellers van het onderzoek denkt dat de respondenten sociaal wenselijke antwoorden hebben gegeven op de vragen over hun rijgedrag. Dat zal hier in Haarlem niet anders zijn. Zeker als je bedenkt dat de rest van Haarlem meebetaalt aan de goedkope ritjes van de deelnemende IZOOF deelnemers. 

  

Wij vinden dat Spaarnelanden zich vooral moet richten op zijn kerntaken: het huisvuil ophalen en de stad onderhouden. Daar hebben ze hun handen aan vol, blijkt wel uit de aanhoudende stroom klachten over volle afvalcontainers en papierbakken. Belastinggeld uitgeven aan het IZOOF deelautoproject, waar slechts een kleine groep Haarlemmers van profiteert moet zo snel mogelijk ophouden, voordat de financiële schade nog groter wordt. En laten we wel wezen, er bestaan genoeg commerciële autodeelbedrijven, zoals Greenwheels, om deze service aan te bieden aan Haarlemmers, die dat wel graag willen. 

 

VVD Wijdemeren ziet graag wegverlichting op de N201 (Vreelandseweg) van Kortenhoef naar Kerkelanden

VVD VVD Wijdemeren 12-03-2021 10:58

Er komt licht in de duisternis

VVD Wijdemeren ziet graag wegverlichting voor auto, brom- en fietsverkeer die gebruik maken van de N201 (Vreelandseweg) van Kortenhoef naar Kerkelanden. Het gedeelte van de weg buiten de bebouwde kom voorziet nu niet in wegverlichting. Zowel verkeersveiligheid als sociale veiligheid is daardoor in het geding. Daarom hebben wij gisteravond tijdens de raad een motie ingediend waarin wij het college verzoeken om de wegbeheerder te informeren over de huidige situatie en deze snel maatregelen te laten nemen. De N201 is een provinciale weg en wordt niet beheerd en onderhouden door de gemeente. 

Wethouder Boermans (verkeer) heeft aangegeven op korte termijn de situatie onder de aandacht te brengen aan de Gedeputeerde Staten. 

De motie is met 15 voor en 4 tegen aangenomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.