Nieuws van politieke partijen in Lansingerland over Partij voor de Dieren inzichtelijk

4 documenten

Paul Breitbarth over het luchtvaartdebat

D66 D66 GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Lansingerland 24-02-2019 16:35

Als er naast de fiets één onderwerp voor mij centraal stond in de afgelopen Statenperiode, dan was het wel de toenemende overlast van de luchtvaart in Nederland. Een van de eerste debatten na de vorige verkiezingen ging over de mogelijke komst van een helihaven in het Haagse Ypenburg, vlakbij het Prins Clausplein. En afgelopen woensdag besloten we de Statenperiode met een debat over Schiphol en Rotterdam The Hague Airport.

D66 Zuid-Holland erkent het belang van goede vliegverbindingen voor de Zuid-Hollandse economie. Bedrijven en hun medewerkers moeten nu eenmaal voor internationale contacten de wereld over. Dat merk ik ook in mijn eigen werk: ook al doe ik veel via webvergaderingen, soms is persoonlijk contact écht beter. Maar dat hoeft heus niet altijd per vliegtuig. Veel Europese steden zijn prima per trein bereikbaar, zeker wanneer we de komende jaren blijven investeren in het spoor. De overlast van de luchthavens moet dus naar beneden kunnen. En daar draaide het debat dan ook om.

Luchthaven op zee De komende maanden gaan de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Tweede Kamer aan de slag om een nieuwe luchtvaartnota op te stellen. In het kort: de toekomstvisie op de luchtvaart voor de komende 20-40 jaar. D66 (en 50Plus) stelden eerder al voor om werk te maken van een onderzoek naar een luchthaven op zee, zowel ter vervanging van Schiphol, als van Lelystad en Rotterdam The Hague Airport. Dat onderzoek loopt, en de eerste berichten laten zien dat zo’n project niet onmogelijk is. Afgelopen woensdag ondersteunden wij daarom een motie van GroenLinks om ook inzichtelijk te maken wat hergebruik van de gronden van Rotterdam The Hague Airport in theorie zou kunnen opleveren, als de luchthaven naar zee verdwijnt.

Geluidsafspraken Dat is echter een plan voor de lange termijn. Op korte termijn moet er ook iets gebeuren, zeker rondom Rotterdam The Hague Airport. Er is steeds meer discussie over de hoeveelheid helikopters voor maatschappelijk verkeer: de trauma- en politieheli. Voor dat soort vluchten is groot draagvlak – wie gaat nu beweren dat een traumaheli niet zou mogen vliegen? Maar doordat er steeds meer maatschappelijk helikopterverkeer komt, raakt de ruimte die Rotterdam The Hague Airport heeft voor vliegverkeer vol. De luchthaven wil juist groeien, en ziet haar ambities beperkt. Er wordt dus gepleit voor een oplossing, bijvoorbeeld door maatschappelijk verkeer een eigen geluidsruimte te geven of niet mee te laten tellen voor de geluidsafspraken voor de luchthaven. In de ogen van D66 betekent dat echter dat er via een omweg toch meer geluidsoverlast rondom voormalig Zestienhoven komt, en dat willen we niet. Ik heb daarom woensdag een motieingediend om geen enkele groei van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport toe te staan, ook niet als het maatschappelijk helikopterverkeer anders wordt meegeteld. De overlast voor omwonenden is meer dan groot genoeg. Met hakken over de sloot werd de motie aangenomen, met steun van PvdA, SP, GroenLinks, SGP-CU, de Partij voor de Dieren, 50Plus en twee afgesplitste Statenleden.

Zoals ik in het debat woensdag ook zei: Nederland raakt langzaam de grip op de luchtvaart kwijt. Of het nu gaat om toenemende geluidsoverlast, om de luchtkwaliteit of zelfs het leveren van een bijdrage aan de klimaatdoelstellingen: de luchtvaart heeft een flinke status aparte. Stapje bij beetje moeten we die grip terug zien te krijgen. Aan de volgende Provinciale Staten een schone taak om de volgende stappen te zetten.

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Dieren VVD CDA Lansingerland 03-02-2019 14:13

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 2 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd.

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA PvdA GroenLinks ChristenUnie D66 Partij voor de Dieren Lansingerland 03-02-2019 14:11

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 0 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd. lees meer

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 2 T/M 8 JUNI 2018

PvdA PvdA VVD CDA GroenLinks SGP Partij voor de Dieren Partij voor de Vrijheid D66 ChristenUnie Lansingerland 10-06-2018 09:07

Dit is weekverslag 476 van de PvdA fractie in Lansingerland. Het verschijnt aan de vooravond van de publieke presentatie van het akkoord van coalitie van Leefbaar3B, VVD, CDA en ChristenUnie aan de inwoners: maandagochtend 11 juni om 9.30 uur. Bij Outdoor Valley nota bene. Dat staat sinds afgelopen vrijdagmiddag laat op de website van Gemeente. Zo serieus neemt het nieuwe college onze inwoners. De afgelopen week was informatiedicht: een carrousel van Beheer en Onderhoud & presentatie van jaarrapportage Sociaal Domein op dinsdag 5 juni, de omgevingswet en -visie op 6 juni, en op 7 juni een uitgebreide informatieavond over vervoersknoop Bleizo, A12 corridor, Hoefweg-Bleizo en bouwopgave in provincie Zuid-Holland.

NOGMAALS NIEUWS OVER COALITIESAMENSTELLING IN REGIO

Vlak na het verschijnen van ons vorige weekbericht kwam er ook witte rook vanuit het stadhuis op de Rotterdamse Coolsingel. Dat ligt op nauwelijks 10 kilometer afstand, zo’n 30 minuten fietsen van ons vandaan. In Rotterdam gaven VVD, PvdA, GroenLinks, D66, CDA en CU/SGP aan met elkaar een coalitie te willen gaan vormen. Leefbaar Rotterdam, waarvan Simon Fortuyn nog steeds plv. voorzitter is, DENK, Nida, Partij voor de Dieren, PVV, 50Plus en SP gaan, zoals het er nu naar uitziet, bij onze directe buren de oppositie vormen. De politieke ontwikkelingen in Rotterdam onderstrepen onze conclusie van vorige week dat de gemeente Lansingerland – met het op vrijdag 15 juni te installeren rechts-conservatieve college van Leefbaar3B, VVD, CDA en CU – een vreemde politieke eend in onze regio zal gaan vormen. Interessant gaat worden hoe de verschillende rollen van Simon Fortuyn (loco-burgemeester en wethouder van Lansingerland) en tevens plv. voorzitter van de aanstaande oppositiepartij Leefbaar Rotterdam in de bestuurlijke samenwerking tussen beide gemeenten gaan uitpakken. Een échte binnenkomer zal dit zeker niet zijn en dit kan, gezien de stevige verwevenheid van de bestuurlijke agenda’s van Rotterdam en Lansingerland (denk bijvoorbeeld maar aan verkeer en openbaar vervoer, RtHA, economische ontwikkeling, veiligheid, wonen en duurzaamheid), voor onze gemeente slecht gaan uitpakken. Het wordt een relatie met een stevige hypotheek erop tenzij met name de Lansingerlandse VVD in staat is om eventuele bestuurlijke rimpels glad te strijken. Een mooie uitdaging voor de kersverse VVD wethouder Kathy Arends die, voor zover ons bekend is, tot op heden nog geen trouwe bezoekster was van het Rotterdamse Stadhuis. Los hiervan ligt het voor de hand dat het Lansingerlandse coalitieakkoord samenhang gaat vertonen met de coalitieplannen van onze grote buren Rotterdam en Zoetermeer. Anders raakt Lansingerland als kleinere gemeente in het midden in een bestuurlijk isolement. Wat dan rest is 4 jaar lang stilstand en lokaal-politiek navelstaren. Dat zou heel jammer zijn!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-juni-2018/

PvdA Lansingerland weet de Coolsingel al heel lang te vinden.

ARMOEDE ONDER KINDEREN

Misschien leest de lokale CDA ons weekverslag niet, maar een aantal landelijke CDA-ers wel. Althans, daar lijkt het wel op. In het AD van woensdag 5 juni j.l. stond een stuk dat precies het verhaal is dat onze PvdA fractie al jaren houdt. https://www.ad.nl/politiek/onnodig-veel-kinderen-groeien-op-in-armoede~a40516d2/ Het was ook als prioriteit in ons verkiezingsprogramma opgenomen: geen arme kinderen meer in Lansingerland! In het AD stond een oproep tot bestrijding van kinderarmoede van twee kamerleden van het CDA: Ton Rombouts is lid van de Eerste Kamer en René Peters lid van de Tweede Kamer. Zij waren respectievelijk burgemeester en wethouder, en weten dus waarover zij praten. Hun advies luidt:

Zorg dat gemeenten álle kinderen die in armoede opgroeien opsporen; Maak de toegang tot de gemeentelijke hulpverlening transparanter en eenvoudiger; Maak armoede maatschappelijk bespreekbaar; Zorg voor een gefaseerde reductie van het aantal arme kinderen in de periode 2018-2021 met 25% en verder.

De schrijvers denken dat er geld genoeg is maar te verspreid en te ontoegankelijk. Dat zegt onze fractie ook al jaren. Fair om te noemen dat in de afgelopen twee jaar het gebruik van de Jeugdfondsen en Stichting Leergeld zijn toegenomen in Lansingerland, zo blijkt uit de Jaarrapportage Sociaal Domein 2017. Maar worden alle kinderen voldoende bereikt en zijn alle noden daarmee gedekt? Wat zou ons nieuwe college van deze oproep van de CDA-ers vinden?

Lansingerland telde in 2017 ongeveer 800 kinderen die leven in gezinnen met een inkomen op minimumniveau of net er boven. Lang nog niet al deze 800 kinderen doen aan speciale programma’s voor financiële ondersteuning ten behoeve van onderwijs, meedoen aan sport en kunst & cultuur. Met de groei van het aantal inwoners zal dit aantal zeker gaan toenemen. PvdA zal zich ervoor blijven inzetten dat alle 800 arme kinderen in Lansingerland bereikt worden via de speciale financiële ondersteuningsprogramma’s. Bij groei van de bevolking zullen we monitoren of er meer arme kinderen komen. De jaarlijkse Armoede-monitor is van groot belang. PvdA accepteert niet dat kinderen in Lansingerland geen eerlijke kans krijgen op een zorgeloos kind-zijn en een goede toekomst. Onze serie van geanonimiseerde verhalen over kinderen die in armoede opgroeien is nog steeds relevant. https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-serie-wat-betekent-het-om-als-kind-in-lansingerland-in-armoede-op-te-groeien/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-juni-2018/

Groenzoom in bloei

REGIONALE VERSTEDELIJKINGSOPGAVE

Op donderdag 7 juni was er in ’t Manneke in Berkel en Rodenrijs een uitgebreide uitleg over stand van zaken GR Bleizo en Bedrijvenschap Hoefweg voor de raden van Lansingerland en Zoetermeer. De bouw van het station Lansingerland-Zoetermeer ligt op schema en de optie om toch woningen te bouwen op het westelijk deel van Hoefweg-Zuid werd bevestigd. Peter Boelhouwer, Hoogleraar Housing Systems aan de TU Delft (en ook lid Raad van Toezicht van onze corporatie 3B Wonen; u kent hem van het Woondebat op 5 maart 2018), hield een verhaal over de enorme bouwopgave, de verstedelijkingsopgave waar de regio voor staat. Hij maakte een vergelijking met de Deltawerken: een combinatie van toenemende vraag aan woningen en tegelijkertijd vergrijzing, en daarmee dus vraag naar mensen die in de zorg werken. Het aanbod van woningen stagneert enorm en het consumentenvertrouwen in de woningmarkt daalt. De keuze is beperkt en er wordt flink overgeboden. Voor starters is er geen plek: de gemiddelde prijs van een koopwoning ligt nu op €280.000 euro, oftewel 2x modaal. De groeivraag is het hoogst bij oudere alleenstaanden, maar vraag naar woningen komt ook van hoogopgeleide kennismedewerkers (arbeidsmigranten), die per direct een woning moeten hebben. Wat gaan we bouwen? Levensbestendige appartementen, al ligt de vraag nog steeds het meest bij eengezinswoningen. Maar eigenlijk willen we ouderen ook niet uit de wijken ‘jagen’ waar ze hun netwerk hebben. Lastig dus. Waar vinden we plek om extra te bouwen? Open ruimtes in de stad, via stedelijke herstructurering, transformatie van bestaande gebouwen (Boelhouwer noemde de Hergerborch als voorbeeld, goed om daar weer eens een update over te vragen), ‘rafelzones’ (de randen van de stad), en bij OV knooppunten of langs railverbindingen. Daarbij noemde Boelhouwer natuurlijk Bleizo (westelijk deel van Hoefweg-Zuid) als optie voor extra bouwen. “Een visitekaartje voor Zoetermeer, gezien vanaf de A12”, zei hij. Hij ziet daar een mogelijkheid voor ‘levendig bouwen’, geen Vinex. Eens zien of het ons toekomstig college gaat lukken om hier te laten bouwen voor de “behoefte van onze eigen inwoners”, zoals ze zo graag willen. Wat ons betreft jongeren en starters. “Bijbouwen of inwonen, dat is de keuze!”, sprak Boelhouwer. Voor onze PvdA fractie natuurlijk duidelijk, we roepen al jaren om sneller bouwen!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-juni-2018/

Wildersekade: links miljoenen voor energietransitie, rechts bijna niks.

Tot slot: Zoals gezegd, morgenochtend om half 10 wordt het akkoord van de coalitie wereldkundig gemaakt. Wat we daar van vinden heeft Astrid Oosenbrug, ons politiek ervaren PvdA-lid uit Berkel en Rodenrijs, heel mooi verwoord in dit artikel: https://saltmines.nl/2018/06/09/astrid-oosenbrug-burgerparticipatie-pur-sang/ Woensdag 13 juni zijn we bij een themabijeenkomst van de Adviesraad Sociaal Domein over een “rookvrije generatie”. Donderdag 14 juni een hele avond raadsvergadering over de verschillende gemeenschappelijke regelingen en vrijdag 15 juni een raadsvergadering voor een debat over het coalitieakkoord en installatie van de wethouders. Fijne week!

 Aflevering 476 sinds januari 2007

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-juni-2018/

 Outdoor Valley: niet te missen vanaf bushalte de Kulck

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-juni-2018/

Festivalterrein voor Lansingerland Live in AMG Schmidtpark

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-juni-2018/

Rottemeren

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-juni-2018/

Tijdelijk marktplaats in centrum van Berkel

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 2 T/M 8 JUNI 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.