Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

20 documenten

Sybrand BumaEen samenleving is niet ...

CDA CDA Medemblik 16-04-2018 19:15

CDA zet vraagtekens bij het Leidse bestuursakkoord

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Leiden 13-04-2018 18:08

In een open brief aan zijn collega-raadsleden zet CDA fractievoorzitter n.a.v. het debat over de overschrijding in het project huisvesting statushouders en bijzondere doelgroepen vraagtekens bij het Leidse bestuursakkoord. Het akkoord dateert uit 2010 en had (heeft) als doel om de verzuurde verhoudingen in de Leidse Raad te verbeteren. Bleijie zet daar na afgelopen donderdag zijn vraagtekens bij. “Als het akkoord betekent dat we wethouders blijven sparen en ze niet meer verantwoordelijk willen houden omdat dat onvriendelijk overkomt en niet past in onze collegiale omgang met elkaar, dan weet ik niet of het CDA dat bestuursakkoord nog moet ondertekenen. In het DNA van onze partij zit dat we fatsoenlijk met mensen omgaan en dat we niet te pas en te onpas met moties van wantrouwen wapperen. Dat mogen andere partijen van het CDA verwachten. Het is echter ook zo dat er iemand politiek verantwoordelijk is voor het uitvoeren van het beleid. Niet alleen in goede tijden als er successen te vieren zijn, maar ook als het faliekant mis is gegaan. Het college is politiek verantwoordelijk en als wij als Raad ons controle-instrument vanwege de Leidse bestuursakkoord en de daarbij horende bestuurscultuur te grabbel gooien omdat we kosten wat het kost vriendelijk met elkaar om willen gaan, dan moeten we bij onszelf te rade gaan. De bestuurscultuur moet niet ten koste gaan van de plicht die wij als Raadsleden hebben om een college te controleren en het verantwoordelijk te houden als dat nodig is.” Lees onderstaand de open brief van Bleijie aan zijn collega Raadsleden: Beste collega-raadsleden, Afgelopen donderdag ontving ik net als jullie het boek ‘ De Gemeenteraad, ontstaan en ontwikkeling van de lokale democratie’ van de hand van onder andere mijn goede vriend Geerten Boogaard. Met Geerten zat ik tussen 2006 en 2008 in de Commissie Bestuur en Leefbaarheid van de Leidse Gemeenteraad. Geerten was een dijk van een Raadslid en bovenal een bijzonder leuke, gezellige en capabele collega. En inmiddels universitair docent Staats- en Bestuursrecht aan de Universiteit Leiden. Man wat hebben wij vaak met een pils in de hand gelachen om wat er in ‘het theater’ aan de Breestraat zoal plaatsvond. Vooral om de stok waarmee de partijen die toen nog het leuke, lekkere, linkse, Leidse college vormden terug het hok in werden geslagen Als er al een bestuurscultuur was in die tijd, dan werd die vorm gegeven door de lange rode knuppel die in een hoek van de PvdA-fractiekamer stond. En het collegeprogramma was net zo dichtgetimmerd als Fort Knox. Het was een mooie samenloop van omstandigheden dat we juist afgelopen donderdag het boek van Boogaard e.a. kregen. Boogaard is namelijk samen met CDA-er Wouter den Hollander en D66-Tweede Kamerlid Paul van Meenen architect van de nieuwe Leidse bestuurscultuur zoals we die sinds 2010 kennen. Een nieuwe manier van omgaan, vastgelegd in een bestuursakkoord met als doel om niet bij iedere scheet het vertrouwen in een wethouder op te zeggen, niet bij ieder zuchtje kritische tegenwind de collegepartijen terug het hok in te slaan en niet bij iedere Raadsvergadering te grossieren in allerlei jij-bakken die de sfeer en de besluitvorming in de Raad niet ten goede komt. De Raad moest weer de ruimte krijgen om de instrumenten te gebruiken om het college te kunnen controleren. Een akkoord overigens waarbij ten overvloede werd afgesproken dat het college de Raad adequaat en afdoende informeert, ook als dat lastig of negatief is. Het bestuursakkoord en de inherente collegiale manier van samenwerken komt immers van twee kanten. Juist die manier van omgaan stond afgelopen donderdag tijdens het interpellatiedebat centraal. Saillant detail was dus dat het boek van een van de geestesvaders van dit akkoord bij ons op de leggers lag. Waar ging het interpellatiedebat dan om? Twee dingen: als eerste kostenoverschrijding van € 1,2 miljoen die Wethouder Van Gelderen aan de Raad moest melden op het project huisvesting van statushouders en bijzondere doelgroepen. In februari meldde de wethouder het tekort in het college en die besloot pas op 27 maart, een week na de verkiezingen, de Raad hierover te informeren. Het was overigens niet het eerste tekort dat er op dit project te melden was. In 2017 moest de Raad ook al eens een half miljoen bij plussen. Het tweede ging over de informatievoorziening aan de Raad. Die rammelde niet alleen als een ouwe Oost-Duitse Trabant, maar tevens staat die haaks op het gesloten bestuursakkoord. Hadden we immers niet met elkaar afgesproken dat de Raad juist en tijdig geïnformeerd zou worden, ook als het nieuws minder rooskleurig is? Ook als het verkiezingstijd is? Tijdigheid voor volledigheid? Het college wist al veel eerder van dit tekort en toch koos ze ervoor om het pas een week na de verkiezingen aan de Raad te melden. Van Gelderen probeerde de Raad nog te overtuigen dat het ‘echt een toevallige samenloop van omstandigheden was geweest’. Ik vind dat maar lastig te geloven. Na het debat van gisteravond vraag ik me hardop af of de houdbaarheidsdatum van dit bestuursakkoord niet verstreken is. De Raad controleert het college en als de Raad vanwege de bestuursakkoord niet meer van plan is wethouders verantwoordelijk te houden dan is het eind zoek. Anders gesteld: Wat moet een wethouder in Leiden nog doen om politiek verantwoordelijk te worden gehouden? Gaan we alles met de mantel der bestuursakkoordliefde bedekken? Gaan we nu bij ieder debacle ons verschuilen achter het bestuursakkoord om zodoende wethouders maar niet verantwoordelijk te hoeven houden omdat dit onze gezellige manier van samenwerken kan schaden? Natuurlijk ben ik er geen voorstander van dat wethouders te pas en te onpas weggestuurd worden, maar een project dat 2x zo duur wordt, waar 2x geld bijgelegd moet worden en waarvan de Raad al dan niet vanwege de verkiezingen half en veel te laat over geïnformeerd is, is in veel gemeenten gewoon reden tot vertrek. Sterker nog, het controle-instrument van de Raad waarover ook Boogaard in zijn boek schrijf, is wel aan heel veel slijtage onderhevig als een Raad dit vanwege de bestuursakkoord weigert te gebruiken. Maar waarom heeft het CDA dan geen motie van wantrouwen ingediend? Simpel, omdat die het niet zou halen. Andere partijen vonden en vinden dat je zo niet met wethouders omgaat. Het bestuursakkoord en de controlerende rol van de Raad stonden dus lijnrecht tegenover elkaar. Het bestuursakkoord won. Een meerderheid in de Raad vond dit namelijk geen reden om middels motie het vertrouwen in de wethouder op te zeggen omdat dit niet past bij de manier van omgaan met elkaar. Dus werd het de veel minder zware variant van treurnis gebruikt. Het hoogst haalbare voor het CDA om onze verontwaardiging kenbaar te maken. Dan rijst nogmaals de vraag: wat moet je in Leiden dan wel doen om politiek verantwoordelijk te worden gehouden? En waar ligt de grens tussen het bestuursakkoord en de politieke verantwoordelijkheid van een wethouder? Ik kan slechts concluderen dat die grens gisteravond nog verder is opgerekt. Het bestuursakkoord en de inherente manier van aardig met elkaar omgaan is heilig, zelfs als een wethouder een project financieel uit de hand laat lopen en het college er voor kiest de Raad maar half en veel te laat daarover te informeren. Als de Raad niet meer haar tanden wil laten zien omdat ze bang is de goede lieve vrede te verstoren, wordt ze een tandeloze tijger. Af en toe brullen, maar nooit bijten als dat nodig is. Een slechte zaak als je het mij vraagt. Gelukkig krijgen we binnen een maand een nieuwe kans als het college, wellicht nog in de persoon van Van Gelderen inhoudelijk verantwoording af zal leggen over het onderzoek naar dit financiële en organisatorische debacle. Ik ben benieuwd. Ter afsluiting nog een saillant detail: D66, GroenLinks en de VVD werken momenteel aan een nieuw college en hebben daarbij de wens uitgesproken om het bestuursakkoord net als vier en acht jaar geleden opnieuw te bekrachtigen. Als dat in de lijn van het debat van gisteravond betekent dat we wethouders blijven sparen en ze middels onze controlerende taak niet meer verantwoordelijk willen houden, dan weet ik niet of het CDA dat bestuursakkoord nog moet ondertekenen. In het DNA van onze partij zit dat we fatsoenlijk met mensen omgaan en dat we niet te pas en te onpas met moties van wantrouwen wapperen. Dat mogen jullie van het CDA verwachten. Het is echter ook zo dat er iemand politiek verantwoordelijk is voor het uitvoeren van het beleid. Niet alleen in goede tijden als successen te vieren zijn en als er complimenten worden uitgedeeld, maar ook als het faliekant mis is gegaan zoals gisteravond. Het college is politiek verantwoordelijk en als wij als Raad ons controle-instrument vanwege de Leidse bestuursakkoord en de daarbij horende bestuurscultuur te grabbel gooien, dan moeten we bij onszelf te rade gaan. De bestuurscultuur moet niet ten koste gaan van de plicht die wij als Raadsleden hebben om een college te controleren en het verantwoordelijk te houden als dat nodig. Dat was afgelopen donderdag helaas wel het geval. Joost Bleijie, fractievoorzitter CDA Leiden

Went de nieuwe bank al?

CDA CDA Katwijk 10-04-2018 18:13

De CDA-fractie stelde een paar weken geleden vragen aan het college van burgemeester en wethouders over de nieuwe zitbank die aan de noordzijde van de Boulevard, ter hoogte van Villa Allegonda, is geplaatst. Diverse inwoners en bankgebruikers hadden bij raadslid Irene van der Plas aangeklopt met kritische opmerkingen over de bruikbaarheid van de bank en met vragen over het realiseren van aanvullende zitgelegenheid. Irene van der Plas: "Vanmiddag kregen wij de antwoorden van het college binnen. Al lezende hebben wij niet de indruk dat er veel ruimte is voor verbetering en aanpassing. Het college is van mening dat er een functionele en tegelijkertijd eigentijdse zitbank is neergezet, passend in de nieuwe uitstraling van de boulevard van Katwijk. Went de bank al, of nog helemaal niet? Ik hoor het graag!" Lees de volledige antwoorden hieren vindt hier de contactgegevens van Irene.

CDA Culemborg wil afschaffing OZB op verenigingsgebouwen

CDA CDA Culemborg 19-03-2018 10:10

Waar het landelijke CDA vandaag pleit voor een lagere OZB op verenigingsgebouwen gaat het CDA Culemborg nog een stapje verder. Het CDA Culemborg wil dat de verenigingen helemaal geen OZB meer hoeven te betalen. Nu vallen deze verenigingen nog onder het hogere tarief voor niet-woningen. Onnodige rompslomp voorkomenVerenigingen betalen een tarief dat vaak drie keer zo hoog is als het tarief voor woningen. Dat is ongepast volgens kandidaat raadslid Marco van Zandwijk (plek 2 op de lijst). In de praktijk is er ook veel discussie over de hoogte van de WOZ-waarde van de sport accommodaties. Tijd, energie en geld die in die discussie gaat zitten stopt het CDA Culemborg bij voorkeur in de sport en het verenigingsleven zelf. Het voorkomt bureaucratie en onnodige subsidie-trajecten. Geld verdienen aan verduurzaming accommodatiesOm verenigingen in de komende raadsperiode nog beter te ondersteunen wil het CDA Culemborg ook samen met de verenigingen gaan kijken hoe zij geld kunnen besparen op hun energierekening. Op die manier ontstaat er zowel een win-win voor de sport als het milieu. De Hockey-vereniging heeft hierin reeds ervaring opgedaan. Sinds vorige week behoort deze club (die volledig draait op vrijwilligers!!) tot één van de duurzaamste hockey-clubs van Nederland. Met een (voor)investering in 106 zonnepanelen, slim energiebeheer en led-verlichting realiseren zij een enorme besparing. Het CDA Culemborg ziet dit graag een vervolg krijgen voor de andere verenigingsgebouwen in de stad. De gemeente kan daarbij nadrukkelijk een rol spelen in de voorfinanciering. Van Zandwijk noemde dit voorbeeld tijdens het verkiezingsdebat afgelopen zaterdag in de Fransche School. Lokaal belang krijgt landelijke verankeringHet afschaffen van de OZB op verenigingsgebouwen krijgt ook landelijk veel bijval. Tweede kamerleden Omtzigt, Bruins Slot en Van der Molen (allen CDA-ers) riepen de staatssecretaris van Financien en de minister van Binnenlandse zaken op vragen te beantwoorden. Het CDA Culemborg is blij dat het onderwerp leeft en door de Tweede kamer wordt opgepakt, Het laat zien dat lokale zaken er echt toe doen. Het onderstreept ook de toegevoegde waarde van een partij die zowel op lokaal als landelijk actief is.Bekijk onze recente video-boodschap over belang van sport Lees ook ons lokale standpunt over verenigingsgebouwenen Sportvoorzieningen Lees het bericht van de landelijke CDA afdeling. Lees ook de pagina over verduurzamen van de Gelderse Sport Federatie Lees het onderzoek naar besparingspotentieel sportaccommodaties van de Provincie GelderlandBekijk ook devideo met Sybrand Buma

Help de Stemwijzer zegt CDA

CDA CDA 's-Hertogenbosch 18-03-2018 15:29

11 tips om dit advies te overleven Dat was even schrikken! Via de volgende 11 tips willen we jou helpen om over de schrik heen te komen. Bedenk dat je niet alleen bentDe uitslag had altijd erger kunnen zijnDe ontkenningsfase is het lastigsteStiekem ben jij ook voor waarden en normenWe zijn de grootste landelijke partij op lokaal niveauJe ouders hebben ook vast ooit op het CDA gestemdWees gerust: Je hoeft niet meteen een dekbed van Huib van Olden of Marianne van der Sloot te kopenHet CDA is een lokale partijVoor alles is een eerste keerNiet alle vooroordelen over ons zijn waarStemmen is geheim Lees hier meer over de 11 tips (klik hier).

CDA Actieplan voor veiligheid

CDA CDA Zuid-Holland 06-03-2018 08:03

Veiligheid is een basisbehoefte voor ieder mens, en een belangrijke taak van de gemeente. Het CDA komt daarom met een actieplan voor veiligheid in onze gemeente. Er staan zowel voorstellen in voor de samenleving als voor politie en handhaving. Want een veilige omgeving is ieders verantwoordelijkheid. Veiligheid begint thuis, op school en in de buurt. De politie moet klaar staan als het nodig is. Daarnaast moeten de verschillende overheidsdiensten één vuist maken tegen ondermijning, tegen criminaliteit en om te voorkomen dat de boven- en onderwereld vermengen. De CDA voorstellen: Meer geld naar veiligheid: voor extra agenten en speciale projecten.De politie moet zichtbaar op straat aanwezig zijn.Beter ondersteuning van burgerinitiatieven (bijv. WhatsApp-groepen).Makkelijker aangifte kunnen doen in dorp of gemeente.De burgemeester moet werk maken van het binnenhalen van meer wijkagenten.Een verbod op straatintimidatie: het ‘sisverbod’.Effectieve samenwerking tussen Politie, BOA’s, handhavers en particuliere beveiligers: meer ogen en oren op straat die met elkaar samenwerken.Geef in beslag genomen goederen van criminelen terug aan de buurt.Stop in beslag genomen geld in een fonds, waaruit maatschappelijke projecten in deze buurten gefinancierd kunnen worden.Uitstapprogramma’s voor jongeren die een criminele bende willen verlaten.Stel een keurmerk in voor makelaars en verhuurders, zoals het keurmerk Huurveilig.Haal drugs uit de wijken met een ketenaanpak waarbij toezichthouders gezamenlijk controles doen.Stel een gebiedsverbod voor drugsdealers in. Lees hieronder de toelichting op ons "Actieplan voor veiligheid".

CDA Actieplan voor Veiligheid

CDA CDA Zuid-Holland 06-03-2018 07:43

Veiligheid is een basisbehoefte voor ieder mens, en een belangrijke taak van de gemeente. Het CDA komt daarom met een actieplan voor veiligheid in onze gemeente. Er staan zowel voorstellen in voor de samenleving als voor politie en handhaving. Want een veilige omgeving is ieders verantwoordelijkheid. Veiligheid begint thuis, op school en in de buurt. De politie moet klaar staan als het nodig is. Daarnaast moeten de verschillende overheidsdiensten één vuist maken tegen ondermijning, tegen criminaliteit en om te voorkomen dat de boven- en onderwereld vermengen. De CDA voorstellen: Meer geld naar veiligheid: voor extra agenten en speciale projecten.De politie moet zichtbaar op straat aanwezig zijn.Beter ondersteuning van burgerinitiatieven (bijv. WhatsApp-groepen).Makkelijker aangifte kunnen doen in dorp of gemeente.De burgemeester moet werk maken van het binnenhalen van meer wijkagenten.Een verbod op straatintimidatie: het ‘sisverbod’.Effectieve samenwerking tussen Politie, BOA’s, handhavers en particuliere beveiligers: meer ogen en oren op straat die met elkaar samenwerken.Geef in beslag genomen goederen van criminelen terug aan de buurt.Stop in beslag genomen geld in een fonds, waaruit maatschappelijke projecten in deze buurten gefinancierd kunnen worden.Uitstapprogramma’s voor jongeren die een criminele bende willen verlaten.Stel een keurmerk in voor makelaars en verhuurders, zoals het keurmerk Huurveilig.Haal drugs uit de wijken met een ketenaanpak waarbij toezichthouders gezamenlijk controles doen.Stel een gebiedsverbod voor drugsdealers in. Lees hieronder de toelichting op ons "Actieplan voor veiligheid".

7-puntenplan voor meer focus op duurzaamheid

CDA CDA Krimpenerwaard 05-03-2018 07:28

CDA Krimpenerwaard wil meer ambitie op het gebied van duurzaamheid. Uit vergelijkende cijfers in de Duurzaamheidsindex Gemeenten blijkt dat dat nodig is en ook dat het zeer goed mogelijk is. Uit de vergelijkende cijfers blijkt dat de Krimpenerwaard met name achter blijft op de thema's "Milieu en energie" en "Economie". Een 7-puntenplan: 1) Het goede voorbeeld geven door: (a) gebouwen "nul op de meter" te maken; (b) inkoopstrategie te baseren op duurzaam inkopen en (c) eigen elektriciteit in te (blijven) kopen als groene stroom. 2) Werken aan meer duurzame energie! Ruimte bieden aan burgerinitiatieven zoals de "postcode-roos": zonnepanelen op daken van grote gebouwen en/of windmolens die in eigendom zijn van een vereniging van eigenaren of een coöperatie Op dit moment ligt de duurzaam opgewekte energieopbrengst op 338 kWh per inwoner; dat is erg laag en moet naar 7000 kWh per inwoner. 3) Blijven werken aan scheiden van afvalDit moet richting 100 kg per inwoner per jaar (nu geeft de duurzaamheidsindex nog 518 kg per inwoner per jaar aan). 4) Faciliteren elektrisch rijden door een sterke groei van het aantal openbare laadpalen mogelijk te makenNu wordt nog per paal besloten, maar na 2025 zal het aantal elektrische auto's naar verwachting sterk gaan toenemen (prijs wordt gelijkwaardig en actieradius wordt groter). In de gemeente Krimpenerwaard zijn dan duizenden openbare laadpalen nodig, waar mensen niet de auto op hun eigen terrein kunnen plaatsen. Opladen wordt dan net zo logisch als parkeren. 5) Samen met huiseigenaren, woningbouwcorporaties en bedrijven werken aan 15% energiebesparing in woningen en bedrijven 6) Duurzame overheid: doorontwikkeling burgerparticipatie: De burgers serieus nemen betekent niet alleen dat ze mogen deelnemen aan de acties van de gemeente, dat ze inspraak hebben, maar het betekent idealiter dat die burgers zelf initiatieven nemen voor de leefbaarheid van hun woonkern of wijk. De rollen zijn dan omgedraaid: de gemeente participeert dan in dat burgerinitiatief. 7) Tot slot, maar zeker niet het minst belangrijk: de stimulering van de "economie"; bij uitstek een zaak voor marktpartijenToch kan de gemeente hier ook veel in betekenen: vestigingsklimaat; bereikbaarheid; beschikbaarheid bedrijfsterreinen, medewerking ambtenaren, enz. Ook blijvend op bestuurlijk niveau met ondernemers in gesprek zijn om snel te kunnen inspelen op ontwikkelingen en behoeften. Lees ook de blog 'Duurzaam is Goed Koop' van ons huidig raadslid én opnieuw kandidaat bij de komende gemeenteraadsverkiezingen Kees Larooij.

Wanneer ondernemers de vrijheid ...

CDA CDA Hilversum 22-02-2018 10:32

Wanneer ondernemers de vrijheid krijgen om te ondernemen, innovatieve ideeën de ruimte krijgen om te groeien en buurtwinkelcentra de mogelijkheid krijgen om zich te onderscheiden van online concurrenten, dan wordt Hilversum dé plek om te wonen en te werken. Het CDA Hilversum heeft een reeks aan doordachte plannen voor de komende vier jaar om dit zo goed mogelijk te ondersteunen. Benieuwd? Lees verder op www.goedvoorhilversum.nl

CDA benadrukt geen vervuild slib in de Redichemse Waard!

CDA CDA D66 Culemborg 17-02-2018 15:43

Het CDA Culemborg wil zoals eerder aangegeven geen vervuild slib in de Redichemse Waard. Waarom dit standpunt nu nogmaals benadrukken? Daar zijn voor ons vier redenen voor. 1. Er is nog altijd geen duidelijkheid over de mogelijk negatieve effecten voor natuur, recreatie en sport. 2. Er is nog altijd geen duidelijkheid naar inwoners. De tijd dat er voor inwoners duidelijkheid komt over wat er met de Redichemse Waard gaat gebeuren, is inmiddels opgelopen tot bijna drie jaren. Het is langer dan een jaar geleden dat betrokken partijen er samen uit proberen te komen. 3. De verantwoordelijk wethouder heeft in een politiek debat als lijsttrekker duidelijk aangegeven dat storten van vervuild slib moet kunnen. Dit terwijl de D66 wethouder op vragen van het CDA nog benadrukte dat er geen inhoudelijke zaken naar buiten gebracht zouden worden omwille van het proces met zoveel tegenstrijdige belangen. 4. Op 21 maart as. vinden gemeenteraadsverkiezingen plaats. Het onderwerp ‘Redichemse waard’ verdient een duidelijk standpunt van de politieke partijen, zodat Culemborgers dit mee kunnen nemen in hun keuze voor een stem aan een van de politieke partijen. Vorig jaar heeft de gemeenteraad, mede op initiatief van het CDA ingestemd met een laatste ultieme poging om er met de betrokken partijen uit te komen onder leiding van een onafhankelijke procesbegeleider. Momenteel vinden de gesprekken nog steeds plaats tussen de gemeente, het collectief Redichemse Waard (veel verenigingen en liefhebbers van natuur, recreatie en sport), de eigenaar van het gebied en een projectontwikkelaar. De laatste twee willen geld verdienen met het storten van vervuild slib. Het CDA Culemborg heeft daarbij het uitgangspunt ingebracht dat er GEEN vervuild slib wordt gestort. Het CDA heeft aangedrongen op duidelijkheid voor inwoners over de toekomst van de Redichemse Waard rond de zomer van 2017. Nu er keer op keer uitstel wordt gevraagd en het geven van duidelijkheid nu ook over de verkiezingen lijkt te worden getild, is het genoeg. Het is voor de politiek nu tijd om kleur te bekennen. Kiezen we voor een schone toekomst voor onze Redichemse Waard of het risicovol storten van vervuild slib? Voor het CDA Culemborg is er geen twijfel. We gaan uit van ons erfpachtrecht voor de komende 40 jaar en geven duidelijkheid aan iedereen: het risico is te groot en daarom kiest het CDA voor geen slibstort in de Redichemse Waard. De gemeente moet streng handhaven op ongewenste ontwikkelingen en samen met het collectief en andere vrijwilligers inzetten op een kwaliteitsimpuls voor natuur, landschap, cultuurhistorie en recreatie. Lees hier ons nieuwsbericht van vorig jaar.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.