Nieuws van D66 over SGP inzichtelijk

13 documenten

D66 bezorgd over de groeiende inhuur en overheadkosten van onze gemeente

D66 D66 SGP VVD CDA ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 17-07-2020 08:37

In de laatste raadsvergadering van het politieke seizoen 2019-2020 heeft de gemeenteraad de Jaarrekening 2019 vastgesteld. D66 heeft bij deze jaarrekening bezwaar gemaakt tegen de overschrijding van de kosten van het eigen ambtelijk apparaat, waaronder ook de inhuur van externen. Dit wordt met één woord ‘overhead’ genoemd.

Ten opzichte van de resultaten van 2018 moest de ambtelijke organisatie ruim €200.000 bezuinigen. Dat was een raadsbesluit, vastgelegd in de begroting 2019. In de jaarrekening 2019 komen de overheadkosten echter ruim €500.000,- hoger uit. Dat is een fors verschil van ruim €700.000,-. De jaarrekening geeft aan dat dit voor een groot deel komt door te sterk opgelopen inhuurkosten.

Voor D66 zijn die cijfers reden om aan te nemen dat er door college van B&W en het management van de organisatie onvoldoende gestuurd wordt op de eigen interne kosten. Dat is niet acceptabel, zeker nu we als gemeente financieel onder grote druk staan. Daarom stelden we voor expliciet te besluiten dat dit in 2020 niet nog eens mag gebeuren. Dat voorstel kreeg steun van de fracties van CDA en BVH Lokaal die ons voorstel mede indienden.

De fracties van OPEN en ChristenUnie gaven echter aan dat een goede organisatie wat mag kosten. VVD en SGP keken wel bezorgd, maar kozen ervoor om een harde uitspraak over de te hoge overheadkosten geen steun te geven.

Het signaal wat D66 wilde geven, is helder: in deze tijd van krappe budgetten moeten we als gemeente extra scherp zijn op de eigen kosten. Daar willen we niet voor wegkijken.

Er is door de Raad wél besloten de toekomstige ontwikkeling van de ambtelijke organisatie (‘Klaar voor de Toekomst’) later dit kalenderjaar uitgebreider te bespreken en daarbij de impact van Corona nog eens te beschouwen. D66 zet daarbij in op een sterke eigen organisatie, die minder afhankelijk wordt van (duurdere) externe consultants en projectleiders van buitenaf.

Verhuur deel gemeentekantoor, wijs of niet?

D66 D66 SGP CDA ChristenUnie VVD Utrechtse Heuvelrug 10-05-2020 12:19

Open zenuw Bij de vorming van de gemeente Utrechtse Heuvelrug is besloten een nieuw gemeentehuis te bouwen. Het idee was dat dat het effectiever werkt als de ambtenaren van de gemeente bij elkaar zitten i.p.v. in al die losse gemeentehuizen en we de oude gemeentehuizen en –werven konden verkopen om de nieuwbouw grotendeels te betalen. Best een goed idee, als je het verstandig en volledig uitvoert. Maar helaas, het nieuwe gemeentehuis blijkt vanaf de start al te groot voor onze ambtelijke organisatie, de bouwkosten waren niet goed in de hand en de opbrengsten door verkoop van gemeente-eigendom zijn zelfs na 10 jaar nog niet volledig gerealiseerd. Het woord “Gemeentehuis” raakt in de lokale politiek al snel openliggende zenuwen, zeker bij raadsleden die al lang meedraaien. Enkele wethouders mochten (mede) daardoor in de loop der jaren een nieuwe baan gaan zoeken.

Voorstel extra investeringen Verschillende colleges van B&W hebben afgelopen jaren gezocht naar (financiële) oplossingen voor het te dure gemeentehuis. Zo is een deel van het gebouw verhuurd aan de Regionale ICT Dienst (RID). De huidige wethouder-Financiën (Gerrit Boonzaaijer, SGP) had van onze Raad ook opdracht gekregen nog verder te zoeken naar opbrengsten met het gemeentehuis. Hij stelde in januari 2020 aan de Raad voor nóg een deel van het gemeentekantoor 10 jaar te verhuren aan zorginstelling QuaRijn. Dat levert jaarlijks serieuze huurpenningen op. Daarvoor wilde hij €1,4 miljoen investeren om de ambtenaren in het resterende deel van het gemeentehuis bij te plaatsen. Zijn idee was dat we die investering in 8 jaren zullen terugverdienen met de huur. Hij wilde daarvoor eerst de schuld laten oplopen en dan later aflossen. Met name die extra uitgaven zat veel raadsfracties niet lekker.

D66 steunt het idee om overbodige ruimte te verhuren. Maar als gemeente wéér extra schulden maken, terwijl onze gemeente steeds bewijst het aflossen van die schulden te verwaarlozen, dat willen we niet.

Impact Corona En toen we in de Raad hierover discussie voerden, kwam de Corona-crisis. Hierdoor werkt een groot deel van de organisatie thuis, wordt er veel minder vergaderd en wordt het gebouw nauwelijks gebruikt. Omdat we niet weten hoe lang de situatie met en door Covid 19 (corona) nog duurt, is het goedkeuren van investeringen in extra werkplekken, onverstandig. Ook speelt mee dat Rijk en gemeenten (via VNG) samen overleggen hoe de extra investeringen die alle Nederlandse gemeenten opeens moeten doen in thuiswerken en extra ICT, worden gedekt. Grote kans dat ook onze gemeente hier extra geld voor krijgt, wat terecht en noodzakelijk is, de verhuur van gemeentekantoor heeft hier feitelijk niets mee te maken.

Besluit gemeenteraad Samen met VVD, CDA, SGP en ChristenUnie diende D66 een voorstel in om in te stemmen met verhuur en nu geen investeringen te doen in werkplekken. Dat levert ons namelijk in 10 jaar tijd ongeveer €2,0 mln op. Dit besluit is breed aangenomen, met alleen een tegenstem van BVH Lokaal. Als we dan op een later moment weten hoe de ambtelijke organisatie zal (moeten) gaan werken, dan bespreken we als Raad of er eigenlijk nog extra geld nodig is voor huisvesting, en hoeveel. D66 denkt daarbij bijvoorbeeld ook aan een beter gebruik en efficiënter beheer van de ruimtes in het deel dat we kennen als “Cultuurhuis Pleiade”. Het college krijgt van de Raad tijd en ruimte om die toekomstplannen te maken, met alle betrokkenen af te stemmen en dan de gevolgen door te rekenen. We gaan die plannen dan weer kritisch beoordelen. In de tussentijd hebben we als Raad nu wel de opbrengst van verhuur van een deel van het gemeentekantoor voor 10 jaar veiliggesteld.

Discussieavond over lokale politiek

D66 D66 SGP Barendrecht 09-02-2020 10:32

D66 Barendrecht organiseert op woensdag 19 februari samen met EVB, Echt Voor Barendrecht, een discussieavond over lokale democratie. Aan de hand van drie prikkelende stellingen worden bezoekers en panelleden van beide partijen uitgedaagd om met elkaar de discussie aan te gaan.

Geerten Waling zal als gespreksleider en deskundige steeds de thema’s kort toelichten.

De discussieavond in theater Het Kruispunt is gratis bij te wonen en wordt om 20:00 geopend door de twee partijvoorzitters. Wij staan vanaf 19:30 klaar om jullie allen welkom te heten.

Samenwerking

D66 Barendrecht is voor samenwerking. Maar we zijn ook voor een vrije, open discussie. Eerder vond al een besloten bijeenkomst met SGP/CU plaats over de verschillende betekenissen van de regenboog voor de christelijke gemeenschap en de sociaal democraten. Nu komen we samen met EVB op het onderwerp democratie. Het plan is om, in aanloop naar de verkiezingen van 2022, met elk van de partijen in de Barendrechtse politiek in gesprek te gaan om overeenkomsten en verschillen voor het voetlicht te brengen.

Geerten Waling

Geerten Waling is columnist in Elsevier Weekblad sinds januari 2019, daarvoor schreef hij al wekelijkse columns op de Elsevier-website. Ook schreef hij columns, opiniestukken en commentaren voor de Volkskrant. Daarnaast schrijft hij boekbesprekingen voor de Nederlandse Boekengids, onder meer in de vorm van een briefwisseling met collega-historicus Rob Hartmans. Waling voert ook gesprekken met auteurs voor het Youtube-kanaal Café Weltschmerz en is zo nu en dan commentator in diverse radio- en televisieprogramma’s, waaronder Buitenhof. Hij geeft lezingen over democratie in verleden, heden en toekomst en aanverwante sociale, politieke, historische en filosofische onderwerpen.

Sinds zijn studie geschiedenis en wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam werkt Waling als docent en onderzoeker aan de Universiteit Leiden. Daar promoveerde hij in 2016 op het boek 1848 – Clubkoorts en revolutie, onder begeleiding van prof. dr. Henk te Velde en dr. Maartje Janse. Sindsdien werkt hij als postdoc onderzoeker aan dezelfde universiteit, waar hij onder meer coördinator is van het interfacultaire onderzoeksnetwerk Politieke Legitimiteit.

Zijn proefschrift werd genomineerd voor de Libris Geschiedenis Prijs. Zijn daaropvolgende boek Zetelroof werd genomineerd voor de Prinsjesboekenprijs van 2017; het jaar erop gold dat voor het boek dat Waling schreef met prof. dr. Wim Voermans: Gemeente in de genen.

The post Discussieavond over lokale politiek appeared first on Barendrecht.

Gemengde gevoelens over de begroting voor 2020

D66 D66 SGP CDA VVD Utrechtse Heuvelrug 15-11-2019 18:34

Op donderdag 8 en maandag 11 november bespraken we in de gemeenteraad het voorstel voor de begroting. Door de voortdurende tegenvallers , met name in het sociaal domein, in combinatie met de precaire schuldenpositie van onze gemeente, was de opdracht te komen tot het opstellen van een sluitende begroting een flinke uitdaging voor de wethouder. Dat dit leidde tot onontkoombare maatregelen was terug te zien in de vele bezuinigingen op voorzieningen en de lastenverzwaring voor onze inwoners. 

Over 99,5% van de begroting waren de verschillende fracties het eens. De urenlange vergadering van afgelopen maandag ging over de laatste 0,5%.

VVD, BVH, CDA en SGP stelden voor 556.000 euro (van de 114.546.541 miljoen euro) in te zetten voor een minder hoge stijging van de OZB, zodat de gemiddelde huizenbezitter met een stijging van 40 euro in plaats van de begrote 60 euro te maken krijgt. Een eenzijdige focus, terwijl bezuinigingen op zaken als duurzaamheid, onderwijsachterstandbeleid en fietsveiligheid volledig buiten de discussie werden gehouden. Net als de oorzaken van het probleem: de tekorten binnen het sociaal domein en de schuldenpositie van onze gemeente.

D66 riep dan ook op als raad voorafgaand aan de begroting  van volgend jaar eerst te komen met een raadsbrede visie op wat voor gemeente we willen zijn. Daar hoort ook een visie bij over het in stand houden van onze voorzieningen. Kunnen we toe met minder? Zo ja, wat zijn de maatschappelijke effecten hiervan? En zo nee, wat hebben we daar dan voor over? Dus: pas financiële keuzes maken als we als raad een heldere toekomstvisie voor onze gemeente hebben neergelegd in plaats van omgekeerd.

Daarnaast diende D66 een motie in met als doel raadsbrede afspraken te maken over het verlagen van de schuld en riepen we de verschillende raadsfracties op bij hun partijgenoten in de Tweede Kamer aandacht te blijven vragen voor de situatie van onze gemeente en het verdeelmodel dat leidt tot een te lage bijdrage vanuit het Rijk.

Voor dit jaar lijkt 99,5% van de begroting echter onontkoombaar. Een meerderheid van de D66 fractie gaf daarom steun aan wethouder Boonzaaijer en stemde in met de gewijzigde begroting.  Voor raadsleden Wim Hak en Lennart van der Burg woog de gang van zaken rondom en de inhoud van de invulling van de wijziging echter zwaarder. Zij legden onderstaande stemverklaring af en stemden tegen de begroting.

De fractie van D66 geeft daarmee als geheel duidelijk het signaal af gemengde gevoelens te hebben over zowel inhoud als proces rondom de begroting van 2020. Dat wij hierin niet de enigen waren, blijkt aan onderstaande stemverhoudingen.

Raadsvoorstel begroting 2020-2023

Voor Tegen VVD 6 VVD 1 D66 3 D66 2 CDA 4 OPEN 6 BVH 3 CU 1 SGP 2 Totaal 18 10

Stemverklaring Lennart van der Burg en Wim Hak: “ Wij stemmen niet in met deze begroting en schamen ons ook voor de discussie zoals gevoerd in de raad. We zien veel andere gemeenten , met minder kapitaalkrachtige inwoners die ook een kleinere klimaatafdruk hebben, maar wel hun verantwoordelijkheid nemen voor hun toekomst. Op het gebied van klimaatduurzaamheid, voor de mensen die zorg nodig hebben, voor het onderwijs en om initiatieven van inwoners te kunnen faciliteren. Met deze begroting staat onze gemeente nu op slot.”

D66: “Financiële wandel coalitie is eindig”

D66 D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Leidschendam-Voorburg 14-11-2019 19:24

Coalitie geeft iedere werkdag 12.500 euro meer uit dan er binnenkomt D66-fractievoorzitter Jacco van Maldegem is bang voor de financiële gevolgen van het coalitiebeleid: “De coalitie van VVD-CDA-PvdA-ChristenUnie/SGP slaagt er niet in financieel deugdelijke keuzes ...

Lokale belasting goed en eerlijk incasseren

D66 D66 SGP Utrechtse Heuvelrug 04-10-2019 06:17

In de gemeenteraad wordt veel gediscussieerd over de hoogte van onze lokale belastingen. We horen wel eens partijen heel hard roepen dat belastingen omlaag moeten, zonder te melden waar ze dan gaan bezuinigen. Dan worden loze beloften vaak niet waargemaakt. In de gemeenteraad zitten ook partijen die menen dat belastingen horen bij een goed voorzieningenniveau voor inwoners. Die fracties zoeken een werkbare balans tussen inkomsten en uitgaven. Dat is de hoek waar D66 zich thuis voelt.

Alle partijen zijn het er gelukkig wél over eens dat lokale belastingen goed en netjes geïnd moeten worden. Onze gemeente doet dat samen met meerdere gemeenten, via een gemeenschappelijke organisatie: BGHU.

Als raadsrapporteur ging D66-raadslid Erik van Buiten dit voorjaar op werkbezoek bij de BGHU, om de wijze van incasseren door te nemen. De belastingaanslag maakt immers maar weinig mensen vrolijk en soms komt de aanslag erg ongelegen. Dan is het belangrijk dat er goede afspraken gemaakt kunnen worden, zoals gespreid betalen. Dat kan bij BGHU goed geregeld worden, via formulier, internet of telefoon. Maar dan nóg kan het gebeuren dat mensen er niet uit komen. Door geldproblemen, scheidingen, slechte administratie of taalproblemen. Het blijkt dat ruim 10% van de verstuurde belastingaanslagen tot een dwangbevel leidt, waarna een deurwaarder op pad gaat om uit te zoeken waar het mis gaat. Boete op boete is vaak voor deze mensen het effect en daar is niemand mee geholpen. De specialisten van BGHU gaven aan dat er meer mogelijk is om mensen met geldproblemen eerder te helpen, maar dat dit politieke keuzes vraagt.

D66 heeft dit deze zomer met wethouder Gerrit Boonzaaijer (SGP) besproken en gezamenlijk besloten we aan de gemeenteraad voor te leggen dat we van BGHU graag initiatieven willen “om het huidige percentage van rond de 10% dwangbevelen te verlagen, bijvoorbeeld door een mix van het versterken van communicatie met belastingplichtigen over hun verplichtingen en hun betaalmogelijkheden en het versterken van samenwerking met overige overheidsorganisaties om mensen/bedrijven met structurele schulden eerder en effectiever te kunnen benaderen in incassotrajecten.”

Dit citaat staat letterlijk in de brief die het college van B&W aan BGHU zal sturen. In deze brief vraagt onze gemeente aandacht voor een aantal zaken die efficiency, effectiviteit en communicatie rondom de belastingheffing verhogen. In de raadscommissie stemden alle fracties in.

Over de hoogte van lokale belastingen mogen de meningen dan verschillen, over goede en eerlijke belastinginning zijn we het eens. En daar blijven we aan werken!

Het tweede trimester in West Betuwe

D66 D66 SGP ChristenUnie VVD Gelderland 15-09-2019 12:11

Hollen en (bijna) stilstaan

Het was buffelen voor onze fractie en steunfractie de laatste twee maanden voor het zomerreces. Naast het campagnevoeren voor de Europese Verkiezingen ging veel energie zitten in de voorbereidingen op de raadsvergadering van begin juli waarin de perspectievennota besproken en vastgesteld werd. Op basis van deze nota wordt op dit moment ambtelijk de begroting voor 2020 opgesteld die op donderdag 7 november in de gemeenteraad besproken gaat worden. Ondertussen namen we ook tijd voor heel andere zaken.

BEZOEK GEOFORT HERWIJNEN

Met kandidaat voor het Europarlement Rita Braam en kandidaat-lid Eerste Kamer Alexandra van Huffelen hebben we samen met D66 Culemborg op zondag 19 mei een bezoek gebracht aan het Geofort in Herwijnen. D66 West Betuwe is trots op hoe het Geofort op een innovatieve manier onderwerpen als cartografie aan bezoekers overbrengt en daarbij gebruik maakt van het landschap en de omgeving.

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/

 

RADARTOREN HERWIJNEN

De vaste Tweede Kamercommissie defensie behandelde 4 september het besluit van de staatssecretaris Barbera Visser van Defensie om in Herwijnen een nieuwe radartoren te plaatsen. De gemeenteraad en het college van B&W van Lingewaal wilden niet meewerken aan plaatsing van de radar en daarom besloot Defensie tot toepassing van de Rijkscoördinatieregeling (gedwongen inpassing). Meerdere partijen uit West Betuwe verzochten daarna de Eerste en Tweede Kamer om over dit besluit te debatteren. Namens D66 West Betuwe was fractievoorzitter Ashley Karsemeijer aanwezig bij de bespreking door de Tweede Kamer, Salima Belhaj voerde voor D66 het woord. De aanwezige inwoners en politici van West Betuwe kregen complimenten voor het werk dat ze hebben verzet voor dit dossier. Dit blijft een actueel en maatschappelijk gevoelig dossier.

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/

GRIP OP DE REGIO

In mei is er een bijeenkomst geweest voor de raadsleden uit de regio Rivierenland. Eén van de besproken thema’s was hoe de raden meer grip konden krijgen op regionale samenwerkingsverbanden. De zogenaamde gemeenschappelijke regelingen (GR’en). Uit die bijeenkomst volgden vier moties, die D66 (mede) heeft ingediend in de raad van juni. De moties Synchroniseren van de agenda’s en Informatievoorziening vanuit colleges werden unaniem aangenomen, alleen de VVD was tegen de motie Transparantie van bestuur. De motie Raadskring Regio Rivierenland heeft het helaas niet gehaald. Op dit moment ligt er overigens een wetsvoorstel voor die beoogt de positie van raadsleden te versterken. Daarmee wordt het onder andere mogelijk dat raadsleden te laten plaatsnemen in het bestuur van gemeenschappelijke regelingen (GR)een GR. Op verzoek van D66 West Betuwe gaat de wethouder onderzoeken of dat, vooruitlopend op de nieuwe wet, alvast kan bij de nog op te richten GR Breedband. Deze maand besluit West Maas en Waal als laatste gemeente in de regio over deze vier moties. Wij hopen dat hiermee de gemeenteraden meer ‘grip’ krijgen op de samenwerkingsverbanden en zich daardoor minder ‘overvallen’ voelen door de uitvoering van een GR. Zoals onlangs bij de invoering van de ondergrondse afvalcontainers door AVRI. Zie ook onze eerdere berichtgeving op Facebook hierover

BEGRAAFPLAATSEN

Er zijn van die onderwerpen waarover de gemeenteraad spreekt en besluit die gevoeliger liggen dan andere. Het begraafplaatsenbeleid is daar een van. Met name die tarieven roepen nogal wat emoties op. Inwoners van de voormalige gemeente Geldermalsen moeten in de toekomst waarschijnlijk meer gaan betalen voor begraven. En dat terwijl er in het verleden al vraagtekens waren bij de hoogte van de tarieven. Is begraven straks nog wel voor iedereen betaalbaar? Ter voorbereiding was er op initiatief van verantwoordelijk wethouder Jacoline Hartman zaterdag 25 mei een excursie voor raadsleden georganiseerd. Er werden een aantal van de in totaal 31 begraafplaatsen die de gemeente West Betuwe in beheer heeft bezocht.

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/

Over de kwaliteit van het onderhoudsniveau was later in de raad amper discussie. Niveau A vond alom steun. Niet alle 31 begraafplaatsen voldoen hier aan. Om ze allemaal op niveau A te brengen zijn echter extra investeringen nodig. Hoewel onze fractie in principe achter de investeringen staat hebben we uiteindelijk als enige fractie toch tegengestemd omdat tijdens een chaotische raadsvergadering op initiatief van de SGP zonder goede onderbouwing en mogelijk ten koste van het minimabeleid het raadsvoorstel werd aangepast. Bij de behandeling van de begroting zal een en ander nogmaals aan de orde komen.

 

MINIMABELEID

Ook het minimabeleid, dat nog niet geharmoniseerd is, is om ons verzoek weer op de agenda gekomen en op dinsdag 10 september besproken. Er zijn nog geen algemeen geldende regels. Daardoor hebben met name inwoners met een minimum inkomen in voormalig Neerijnen minder recht op extra (financiële) ondersteuning. Het college wil graag het advies van de ombudsman overnemen en 120% van het minimum rekenen voor recht op ondersteuning, dit wordt door een aantal partijen in twijfel getrokken. Er lijkt gelukkig een meerderheid voor die grens te zijn. Eind dit jaar moet dit wel geregeld zijn vinden wij. In de begroting moet er wel extra geld gevonden worden. Wat ons betreft heeft ondersteuning van kwetsbare inwoners de hoogste prioriteit.

PERSPECTIEVENNOTA

Fractievoorzitter Ashley Karsemeijer nam tijdens de behandeling van de perspectievennota iedereen mee naar 5 juli 2039 waar de gemeenteraad van Rivierenland de laatste raadsvergadering voor het zomerreces houdt. Zij beschreef een grote gemeente met veel gemeenschapszin waar onder andere dankzij de invoering van het basisinkomen sociale contacten, vrijwilligerswerk en mantelzorg sterk zijn toegenomen. Een gemeente waar woonwijken bestaan uit een mix van sociale huur tot aan dure koop waardoor arm en rijk elkaar gewoon op straat tegenkomen. Een gemeente waar gebouwen geïsoleerd zijn, schone energie opgewekt en vrijwel alle afval hergebruikt wordt, regenwater zoveel mogelijk buiten het riool gehouden is in water opvang locaties en de tuinen overwegend groen zijn. Omdat het inclusiebeleid sinds 2020 topprioriteit kreeg krijgt iedereen, ongeacht afkomst, inkomen, handicap of geaardheid volop kans om deel te nemen aan de samenleving. Dat is waar D66 West Betuwe naar toe wil, vandaar ook dat onze fractie moties van andere partijen steunden die vroegen om een inclusie uitvoeringsagenda (Christen Unie) en extra aandacht voor laaggeletterdheid (Dorpsbelangen). In feite ging het hier om voortzetting van het in de gemeente Geldermalsen mede op initiatief van D66 gevoerde beleid.

JONGERENRAAD

Zelf deed D66 tijdens de behandeling van de perspectievennota het voorstel tot invoering van een jongerenraad voor West Betuwe. Dit werd door (bijna) alle partijen omarmt. De uitvoering laat door onderbezetting van de griffie op dit moment nog op zich wachten tot 2020.

De volledige inbreng van onze fractie in het debat is hier te lezen.

DE ZWARTE POPULIER ALS SYMBOOL

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/Tijdens het zomerreces van de gemeenteraad gaat het raadswerk voor D66 West Betuwe gewoon door. Juist het ‘vergaderloze’ reces biedt wat meer ruimte voor verdieping in een aantal onderwerpen, zoals in die van de strijd van Marrigje Scheurwater voor het behoud van de ruim honderdjarige Zwarte Populier in haar hoogstam boomgaard aan de voet van de Waaldijk in Opijnen. Vrijdag 19 juli bezochten we haar. We namen uitgebreid de tijd om haar verhaal aan te horen. Toen bleek dat Marrigjes strijd voor het behoud van de Zwarte Populier in feite symbool staat voor wat er op dit moment, opnieuw, gaande is langs de Waal: het nieuwe dijkversterkingsproject waarbij inwoners en overheden soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Geld lijkt namelijk leidend te zijn, niet het belang van inwoners en het behoud van lokale cultuurhistorie.  

 

Voor de geïnteresseerden hier een uitgebreid verslag van ons bezoek.

 

ENERGIENEUTRAAL 2030

De regio Rivierenland zal juni 2020 een zogenaamd ‘bod’ moeten doen aan de Rijksoverheid (net als alle andere regio’s in Nederland, 30 in totaal) hoe de regio denkt voldoende groene stroom en warmte op te wekken voor de inwoners van het gebied. In het voorjaar zijn twee klimaattafels georganiseerd (in Asperen en in Geldermalsen) waarin hierover met inwoners/belanghebbenden/politici is gebrainstormd. Duidelijk werd dat de huidige 14 windmolens die nu gebouwd worden bij lange na niet genoeg zijn. Het coalitieakkoord waarin staat dat er geen windmolen meer bij mogen komen is dus allang achterhaald. De coalitiepartijen (behalve de Christen Unie die allang tot dit besef is gekomen) zullen echter nog moeten worden overtuigd. Ook als de doelstellingen van West Betuwe bijgesteld worden naar energieneutraal in 2050 (de landelijke doelstelling) kan de coalitie er niet omheen om veel meer maatregelen te nemen. Aangezien we dit samen met de andere regiogemeenten moeten afspreken zal dit onderwerp de komende tijd de discussies waarschijnlijk gaan overheersen. Het verschil in kennisniveau tussen/binnen de verschillende fracties is zorgelijk. Ook het wantrouwen of de cijfers kloppen is bij een aantal fracties groot wat de discussies en latere besluitvorming bemoeilijkt. Waarschijnlijk speelt dat ook in andere gemeenten. Als fractie proberen wij daarin in ieder geval de verbinding met onze collegafracties in de regiogemeenten sterk te laten zijn. Wie hierin mee wil denken/ondersteunen is van harte uitgenodigd om onze fractie daarin te ondersteunen.

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/

VACCINATIEGRAAD

Tijdens het zomerreces hebben we een bijeenkomst van de gemeenteraad van Eindhoven bezocht waarin de problemen rondom het vaccineren besproken werden en de GGD Brabant Zuid-Oost uitleg gaf over extra inzet, met name op het gebied van voorlichting, die mogelijk is. Deze informatie is ook voor West Betuwe van belang. In met name voormalig Neerijnen is de vaccinatiegraad namelijk alarmerend laag. Het college is vooralsnog niet van plan hier veel extra aandacht aan te besteden en wijst naar wat de GGD nu al doet. Er kan echter veel meer. Dat een SGP wethouder verantwoordelijk is voor dit dossier is een complicerende factor, vandaar ook dat onze fractie daarbij steun zoekt en krijgt vanuit de Tweede Kamerfractie en collega raadsleden uit andere gemeenten. Wordt vervolgd.

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/ https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/ BEËDIGING MARIEKE

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/De fractie is blij dat Marieke Vermeulen na haar zwangerschapsverlof weer terugkomt als burgerraadslid van onze fractie (aangezien Simone Jilderda tot afdelingsvoorzitter is gekozen draagt zij het stokje weer over). Tijdens de gemeenteraadsvergadering van dinsdagavond 24 september aanstaande wordt Marieke officieel beëdigd. Zij is inmiddels alweer bij het fractieoverleg aangeschoven.

D66 initieert dialoog over seksuele diversiteit in Krimpen aan den IJssel

D66 D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Krimpen aan den IJssel 01-02-2019 10:38

Een voorstel van D66 om in Krimpen aan den IJssel een dialoog te starten over het thema seksuele diversiteit werd in de raadsvergadering van 31 januari 2019 met algemene stemmen aangenomen. In het eerste halfjaar van 2019 zal het gemeentebestuur een dialoogdag organiseren om binnen een grote verscheidenheid aan opvattingen over thema’s als homoseksualiteit en genderdiversiteit de verbinding te zoeken. Op deze manier wil D66 polarisatie voorkomen en een veilige omgeving voor kwetsbare groepen bevorderen.

In de motie wordt gevraagd om bij de dialoog over seksuele diversiteit maatschappelijke organisaties te betrekken, zoals de Raad van Kerken, COC Rotterdam Rijnmond, Rutgers kenniscentrum seksualiteit, Gender and Sexuyality Alliance netwerk en andere partijen die een inhoudelijke bijdrage kunnen leveren aan de dialoog.

De motie werd in samenspraak met de CDA-fractie ingediend en mede ondertekend door Stem van Krimpen, Leefbaar Krimpen, VVD, PvdA en Krimpens Belang. Bij de stemming schaarden ook de fracties van SGP en ChristenUnie zich achter de motie.

Fractievoorzitter Larry Köster is blij met de unanieme beslissing van de gemeenteraad. “Dat we ondanks grote verschillen in levensbeschouwing toch elkaar vinden in een dialoog over seksuele diversiteit laat zien dat Krimpen echt een inclusieve samenleving wil zijn. Na alle commotie over de Nashville verklaring wordt duidelijk dat we in Krimpen respectvol omgaan met elkaars vrijheden en de verbinding zoeken.”

Motie dialoogdag seksuele diversiteit

Regionale samenwerking Jeugdhulp en langer thuis wonen voor ouderen

D66 D66 VVD CDA SGP Pijnacker-Nootdorp 07-10-2018 11:34

D66 heeft een belangrijke stap gezet om de jeugdhulp in Haaglanden betaalbaar en toegankelijk te houden. Een motie om meer grip te krijgen op de jeugdhulp werd raadsbreed gesteund. Onze zorgspecialist Sylvia Markerink licht toe:

Onze fractie heeft het initiatief genomen om samen met raadsleden uit andere gemeenteraden het voorstel te doen om een regionale Raadswerkgroep Jeugdhulp in te stellen. Hierdoor kunnen Gemeenteraden elkaar makkelijker vinden, weten ze wat er in elkaars gemeente speelt en waar de knelpunten liggen. Het biedt een extra instrument om grip te houden op regionale afspraken. Dit voorstel is eind september raadsbreed aangenomen, nadat het in de Gemeenteraden van Zoetermeer en Rijswijk al was omarmd. Er werd vanaf het begin nauw samengewerkt met VVD en Progressief Pijnacker-Nootdorp, al snel gevolgd door CDA, CU/SGP, Trots en Eerlijk Alternatief. Uiteindelijk ging de gehele Raad met ons mee; deze gezamenlijke inzet geeft ook vertrouwen voor onze D66-collega’s in de gemeenten waar de motie nog behandeld moet worden.

Door deze gezamenlijke maatregel werken we aan een jeugdhulp die betaalbaar en toegankelijk is voor alle kinderen die het nodig hebben in de regio Haaglanden.

Sinds de jeugdhulp in 2015 de verantwoordelijkheid van de gemeente is geworden, is er veel veranderd. Pijnacker-Nootdorp werkt met 9 andere gemeentes in de regio Haaglanden samen om gespecialiseerde jeugdhulp in te kopen: we hebben laagdrempelige lokale voorzieningen gerealiseerd, specialistische jeugdhulpaanbieders werken nu beter samen en er is meer verbinding tussen jeugdhulp en andere onderdelen van het sociaal domein.

Wij willen dat de jeugdhulp ook in de toekomst betaalbaar, toegankelijk en zonder onnodige administratie aangeboden kan worden. Hiervoor gaan we in de regio Haaglanden over op een financiering waarbij het resultaat van een geheel traject centraal staat, en niet het aantal uren dat door jeugdhulpverleners is geleverd. De regionale samenwerking moet verder worden versterkt om hier samen goede afspraken over te maken. Wethouders en ambtenaren hebben al een overleg om dit regionale beleid voor te bereiden. Ook voor de Gemeenteraad is het belangrijk om interlokaal met andere Raden vroeg betrokken te worden in dit traject. En juist deze regionale werkgroep gaat daar mede voor zorgen.

Ook heeft D66 met succes een amendement ingediend zodat mensen met een zorgbehoefte zo lang mogelijk thuis kunnen wonen.

Een tweede punt van zorg, in dit geval over de verordening ‘Wet maatschappelijke ondersteuning-tarieven’ werd ook weggenomen: Ons amendement om een hoger bedrag te hanteren bij het criterium “primaat verhuizen” werd aangenomen. In het kort: al een paar maal vergaderde de Raad over de Wmo verordeningen. Een van de uitgangspunten van de Wmo is dat mensen zolang mogelijk thuis moeten kunnen blijven wonen. Daar staan wij pal voor. Daarom verbaasde het onze fractie dat het bedrag – dat als grens wordt gehanteerd om te beoordelen of verhuizen niet een betere optie kan zijn – veel lager lag dan in omringende gemeenten. Het was zelfs lager lag dan de kosten van bijvoorbeeld een eenvoudige traplift met één bocht. Het College was de Raad al enigszins tegemoet gekomen door het eerder voorgestelde bedrag van €5.000 te verhogen naar €7.500. Omdat de meeste fracties zich al eerder hadden uitgesproken voor een bedrag van €10.000 werd ons amendement met succes aangenomen.

Prettig was het om met name bij de H10 motie Jeugdhulp het idee te hebben dat je als fractie werkt aan een zo breed mogelijk draagvlak, dat zich in dit geval zelfs uitstrekt tot andere gemeenten waar deze motie ook op de agenda komt. Deze maand volgen er nog andere gemeenten waar zal wordt gestemd. Wordt vervolgd!

Herindelingsproces: ordinaire annexatie op basis van valse argumenten

D66 D66 SGP Partij voor de Vrijheid Haren 13-06-2018 09:56

Het herindelingsproces loopt naar een einde. De kans dat de Eerste Kamer nog iets kan betekenen voor een zelfstandig Haren bestaat nog steeds. Die kans zou zelfs groot kunnen zijn als de herindeling door de senatoren wordt beoordeeld aan de hand van de vraag: ‘Voor welk probleem in Haren is dit een oplossing?’ Want – zo wordt ons dat al jaren voorgehouden door de Provincie – deze herindeling is nodig omdat Haren het niet zelfstandig KAN. De stad Groningen hield zich op de achtergrond, deed net alsof het voor de stad niet uitmaakt, stelde zelfs voorwaarden waaraan helemaal niet voldaan wordt en zegt uiteindelijk toch volmondig JA tegen dit gedwongen huwelijk. Dat roept de vraag op of het eigenlijk wel gaat om de beste oplossing voor de inwoners van Haren. Raadslid Wil Legemaat is ervan overtuigd dat de werkelijke reden van deze opschalingsmanoeuvre niet de zorg om Haren is, maar de wens van stad en provincie om de stad te versterken vanuit de illusie dat dat goed is voor de hele provincie. Het herindelingsproces is daarmee niet meer of minder dan een ordinaire annexatie op basis van valse argumenten.

Hier haar opvatting over dit proces:

Op 18 januari vorig jaar konden we inspreken in de vergadering van Provinciale Staten van Groningen. Mijn bijdrage leest u hier:

Voorzitter, dames en heren Statenleden, Op 7 november 2016 heb ik een zienswijze ingediend. Over de reactie op mijn zienswijze ben ik zeer ontevreden. Het antwoord op de meeste opmerkingen is een dooddoener: daar herkennen wij ons niet in of: daar hebben wij een andere mening over. Als er al een antwoord terug te vinden in de reactienota. In mijn zienswijze stel ik ook acht heldere vragen en daarop is in het geheel geen antwoord gekomen. De eerste vraag is bijvoorbeeld: kunt u aangeven wat de meerwaarde voor de inwoners van Haren is van een herindeling met de stad? Want van de Provincie horen wij voortdurend dat herindeling beter is voor onze inwoners. Nog niemand heeft mij kunnen uitleggen wat er verbetert. Deze herindeling is, zoals ik in een zienswijze las: een oplossing voor een niet bestaand probleem. En eigenlijk is dat niet zo verwonderlijk als je in historisch perspectief kijkt naar wat hier gebeurt. Al meer dan honderd jaar doet de stad Groningen pogingen om Haren bij de stad te voegen. In 1915 kwam Haren er onderuit door Helpman af te staan, vijf jaar later door flink verzet te plegen. In de jaren zestig door een deel van Waterhuizen en Eelderwolde af te staan, in de jaren negentig werd de regiovisie Groningen-Assen het recept om annexatie in het kader van het C20-beleid tegen te gaan. Telkens was het met open vizier: de stad wilde Haren hebben, omdat dat goed was voor de stad. En het lukte nooit. Mogelijk is dat de reden om het in deze ronde over een andere boeg te gooien: te doen alsof het goed is voor de inwoners van Haren. Grenzeloos Gunnen heeft daar verder geen argumenten voor, dat rapport beroept zich hoofdzakelijk op het nodale principe: de inwoners uit Haren winkelen toch in de stad, gaan er naar de schouwburg en liggen in de stadse ziekenhuizen. Alsof de stad niet betaald wordt voor de centrumfunctie en alsof de inwoners van Haren niet betalen voor hun boodschappen en theatertickets. Al gauw bleek dat niemand duidelijk kon maken wat de meerwaarde voor de inwoners is, dus werd geprobeerd aan te tonen dat Haren het niet zelfstandig kan: eerst door de decentralisaties, daarna was het bestuurskracht, vervolgens zouden het de financiën zijn en toen het COELO dat weerlegde werd het de positie van het weeskind in een opgeschaalde wereld. Telkens als een vermeende zwakte weerlegd was, kwam er een nieuw konijntje uit de hoge hoed. Er waren wel eerlijke geluiden: zo zei de burgemeester van Groningen tegen ons dat hij zijn uiterste best zou doen Haren bij Groningen te krijgen, omdat dat beter was voor de stad, zo laat de uitkomst van het Open Overleg in de Verkenning eerlijk zien dat het erom gaat dat Groningen de vijfde stad van het land wil worden en daar Haren voor nodig heeft. Statenleden, u weet dat dit herindelingsadvies volstrekt niet voldoet aan drie belangrijke beginselen uit de Wet Algemeen Bestuursrecht. Niet aan het fairplay-beginsel, het motiveringsbeginsel en het zorgvuldigheidsbeginsel. Het voldoet volstrekt niet aan het collegeprogramma van uw college van GS. U bent er om eerlijk en onbevooroordeeld te wegen en te oordelen. Verschuil u niet achter vijf rapporten, want als u ze echt onbevooroordeeld gelezen hebt, dan weet u net zo goed als ik dat Haren het best zelfstandig kan. U weet net zo goed als ik dat herindeling nauwelijks meerwaarde heeft voor de inwoners van Haren. Wees dan eerlijk over het motief: de meerwaarde voor de stad en daarmee voor de provincie zelf. Dan hoeft u zich niet in bochten te draaien en van alles uit de kast te halen om Haren zwart te maken, zoals een van uw gedeputeerden voortdurend doet. Het lijkt er helaas verdacht veel op dat de meesten van u al jaren geleden besloten hebben dat Haren bij Groningen moet. Toen er nog geen rapporten waren! Sommigen van u wilden zelfs niet met ons in gesprek omdat het besluit al genomen was. Daar hebben die 1127 zienswijzen dus geen invloed op. En deze inspraakronde ook niet. Zoals de heldere uitslag van de burgerraadpleging in Haren geen invloed heeft en het feit dat twee derde van de gemeenteraad niet instemt met uw plannen. Al ver tevoren hebben GS zich van steun verzekerd in de huidige TK, zo wordt zelfs onbeschaamd rondverteld door gedeputeerden. Zonder maar iets inhoudelijks gezien te hebben zou een meerderheid van de TK al steun hebben toegezegd. Het gaat dus niet om argumenten, niet om inhoud, niet om een fatsoenlijk democratisch proces, het gaat om macht. Als dat zo is, voeren wij hier vandaag in uw poppenkast de zoveelste rituele dans uit, terwijl in de achterkamertjes de zaken bekonkeld zijn. En als dat zo is staat de Provincie Groningen in mijn ogen symbool voor alles waardoor mensen het vertrouwen in de politiek verliezen, waardoor ze boos worden en cynisch. Plato zei ooit dat democratie de op één na slechtste staatsvorm was. Slechts tirannie was slechter. In mijn ogen is er één ding nog slechter: schijndemocratie. Statenleden, aan u de kans om het vertrouwen in de politiek en in de democratie te herstellen. ____________________________________

Al snel werd duidelijk dat de meeste partijen in PS kritiekloos het herindelingsontwerp omarmden. Slechts enkele kleine partijen hadden zich inhoudelijk in de materie verdiept en zij stelden kritische vragen en dienden een motie in om Haren uit het herindelingsontwerp te halen. Vergeefse moeite: het herindelingsadvies ging ongewijzigd naar Den Haag. Een mokerslag voor het vertrouwen in de politiek en de democratie. Daarna was er de hoop op en het vertrouwen in een zuivere zorgvuldige behandeling door de Tweede Kamer. Daar lag een nieuwe kans om het vertrouwen in de politiek en de democratie te herstellen. Na de hoorzitting werden er zelfs kritische vragen gesteld aan minister Ollongren, waarbij je in Haren dacht: nu zal de waarheid aan het licht komen. Wie kon vermoeden dat de minister de vragen liet beantwoorden door de Provincie? Slager, kwade tongen zeggen dat uw vlees niet deugt. Klopt dat? In de Tweede Kamer bleek het standpunt ook al lang tevoren vastgesteld en daar werd door de meeste partijen louter informatie aangewend die daar goed bij te pas kwam. De ene onwaarheid na de andere kwam voorbij en ook al werd die weersproken door de woordvoerders van SP, PVV, SGP, 50plus en FvD, daar stond niemand voor open. Zal het in de Eerste Kamer anders gaan? Ook hier wordt door velen beweerd dat de TK dat allang heeft afgekaart bij de fracties in de EK. Uit gesprekken die wij hadden met senatoren bleek dat de inhoud (bestuurskracht, financiën, draagvlak) weinig indruk maakt. Want… het gaat toch niet werkelijk om de vraag of Haren het wil en kan?! Het gaat om het belang van een grote sterke stad, de economische motor van de hele probleemprovincie. En een sterke stad is goed voor de hele provincie. ‘Jullie kijken in Haren alleen naar de belangen van Haren. Wij kijken naar het belang van de hele regio.’ De bestuurders in Den Haag geloven maar wat graag dat de multi-problematiek in de provincie Groningen verlicht zal worden door versterking van de stad. Dat mag dan wel een dorpje de kop kosten… Het proces verdient misschien geen schoonheidsprijs, maar het doel heiligt niet zelden de middelen. In ‘Blad’, een magazine voor Noord Groningen van februari 2018 komt René Paas, de CvdK, aan het woord. Citaat: ‘Nog een jaar te gaan en dan zal de gemeente Groningen uitgebreid worden met de gemeenten Ten Boer en Haren. Een en ander is al in voorbereiding sinds 2006: er wordt niet over een nacht ijs gegaan. Deze gemeentelijke herindeling is noodzakelijk omdat er zich op uitgebreide schaal problemen voordoen, zoals de aardbevingen, krimp van de bevolking en ook werkeloosheid.’ Conclusie: de annexatie van Haren is bedoeld als oplossing voor niet Harense problemen. En daarmee zijn we terug bij mijn inspraakbijdrage uit januari 2017: dit herindelingsproces is een ordinaire annexatie op basis van valse argumenten. Hadden we dat proces maar eerlijk en met open vizier gevoerd! Dan was de uitkomst misschien hetzelfde, maar dan was er héél veel schade voorkomen. Polarisatie, woede, frustratie, cynisme… De manier waarop Provincie, stad Groningen en Den Haag dit hebben gedaan, is unfair en beschamend en daarmee een enorme aanslag op het vertrouwen dat burgers hebben in de politiek en in de democratie. De meest gehoorde opmerking in Haren is: ‘Ik ga nooit meer stemmen.’ Dat komt er van als regenteske macht het wint van de democratie. Maar o, wat een dieptriest gevolg…

Wil Legemaat

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.