Nieuws van PvdA inzichtelijk

100 documenten

Lagere huren is minder leegstand

PvdA PvdA Lelystad 11-09-2020 20:12

Deze week heeft onze fractie vragen gesteld aan het college over de leegstand van winkelpanden in het centrum van onze stad. Naast vele positieve reacties blijkt uit sommige reacties ook, dat niet iedereen begrijpt wat het doel is van onze actie. Om die reden willen wij hierop graag een toelichting geven.

Onze stelling is, dat het erop lijkt dat vastgoedeigenaren – en dan bedoelen we daarmee met name de grotere ondernemingen die meer panden in bezit hebben – winkelpanden liever leeg laten staan dan ze tegen een lagere prijs te verhuren. Het resultaat is dat veel panden langdurig leeg staan en als we niet oppassen leidt dit tot verpaupering en een trieste aanblik van onze winkelstraten.

De huren voor winkelpanden in ons centrum zijn fors en wat wij vooral willen bereiken is dat deze huren omlaag gaan en het daardoor gemakkelijker wordt huurders daarvoor te vinden. Als je de situatie in het centrum bijvoorbeeld vergelijkt met die in het Lelycentre, dan valt op dat daar geen sprake is van leegstand en er zelfs een wachtlijst is van ondernemers die willen huren. En dat is te verklaren vanuit de hoogte van de huren.

Een leegstandsbelasting zou een financiële prikkel kunnen zijn om vastgoedeigenaren ertoe te bewegen huren te verlagen en panden sneller weer verhuurd te krijgen. De werking van een leegstandsverordening zou als volgt kunnen zijn: vastgoedeigenaren dienen na bijv. 3 of 6 maanden leegstand bij de gemeente te melden, waarna de gemeente een vinger aan de pols houdt en het verdere verloop volgt. De gemeente kan dan in overleg gaan met de vastgoedeigenaar en wordt geïnformeerd over de stand van zaken. Als er te lang niets gebeurt, zou de gemeente een leegstandsbeschikking kunnen vaststellen en bijv. een leegstandsboete kunnen opleggen. Een dergelijke regeling dient verder in detail uitgewerkt te worden.

Aan het college zijn nu vragen gesteld over de huidige situatie en acties/afwegingen op dit gebied. Zodra die antwoorden er zijn, zullen wij ons beraden op een eventuele motie of een initiatiefvoorstel.

Het bericht Lagere huren is minder leegstand verscheen eerst op PvdA Lelystad.

Kan Maastricht de stroom schuldhulpvragen van zzp’ers aan?

PvdA PvdA Maastricht 03-08-2020 15:26

Nu de tijdelijke Corona-inkomensregelingen van de rijksoverheid zullen stoppen, zullen vele zzp’ers mogelijk met problematische schulden te kampen krijgen. De wetgeving rond schuldhulpverlening was verwarrend, met als gevolg dat de zzp’ers met lege handen bleven staan. Men moest de onderneming eerst uitschrijven alvorens men “als privé persoon” in aanmerking kon komen voor schuldhulp. Laat duidelijk zijn dat dit een misvatting was. Gemeenten zijn verplicht de zzp’ers schuldhulp te bieden.

Een grote groep zzp’ers zal het hoofd niet meer boven water kunnen houden als gevolg van de coronacrisis. De financiële noodmaatregelen vanuit de rijksoverheid zullen ophouden te bestaan en dat zal leiden tot een schuldengolf. Eerder deze maand becijferden SchuldenlabNL en Deloitte dat er alleen dit jaar al naar verwachting 307.000-566.000 zzp’ers voor langere tijd hun inkomen zien dalen en daar komen de komende jaren meer zzp’ers met problematische schulden bij.

PvdA Maastricht dook in de kwestie en stelt daarom de volgende vragen aan het college.

Wij vragen ons af, of de gemeente Maastricht er klaar voor is deze groep zzp’ers op de juiste wijze te helpen? Ziet Maastricht het ook als haar taak om deze ondernemers te helpen met deze problematische schulden? Bent u het met ons eens dat het sedert 2012 de plicht van de gemeente is om zzp’ers schuldhulp aan te bieden zonder dat deze personen direct verplicht zijn hun onderneming uit te schrijven uit de KvK? Bent u ermee bekend dat per 01 januari 2021 de wetgeving wordt aangepast, waardoor de misverstanden rond schuldhulpverlening aan de zzp’ers tot het verleden zullen behoren? Heeft de gemeente Maastricht een speciaal loket voor schuldhulpverlening aan ondernemers? Heeft Maastricht er zicht op, hoeveel zzp’ers zich mogelijk zullen gaan melden voor schuldhulpverlening? Zo nee, wat gaat u eraan doen om dit nog dit jaar in kaart te hebben? Indien nodig, heeft Maastricht dan voldoende personeel (met kennis van zaken) ter beschikking om de extra stroom aan aanvragen te kunnen behandelen?

 

Lees ook: NOS: gemeenten zijn niet klaar

 

Het bericht Kan Maastricht de stroom schuldhulpvragen van zzp’ers aan? verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Voortgang Woon- en winkelcomplex Concourslaan-Tuinweg te Hoofddorp

PvdA PvdA VVD CDA Haarlemmerliede en Spaarnwoude 05-07-2020 07:31

In het kader van de voorgenomen centrumvernieuwing Hoofddorp is zo’n 10 jaar geleden gestart met een proces om het woon- en winkelcomplex Concourslaan-Tuinweg te ontwikkelen.

Het grootste gedeelte wordt ontwikkeld door Square Garden BV. Zij hebben de door hen verworven panden intussen gesloopt.

Een kleiner deel (Concourslaan 53-55) wordt ontwikkeld door de eigenaren Khemai en Bakker. Zij doen dit op basis van ‘zelfrealisatie’.

Op 5 november heeft de gemeente de eigenaren van Concourslaan 53-55 een onherroepelijke vergunning verleend voor het door hen ingediende bouwplan.

De VVD, CDA, HAP en PvdA zijn van mening dat het woon- en winkelcomplex zo snel als mogelijk gerealiseerd moet worden. Er bereiken ons ook veel signalen van ondernemers en omwonenden. De straat is nu zeer onaantrekkelijk, hetgeen niet bevorderlijk is voor de omzet van ondernemers en voor het woon- en leefklimaat van omwonenden.

Helaas zien wij geen enkele voortgang. Wel heeft ons vandaag een raadsadres namens de heren Khemai en Bakker bereikt waarin een verklaring wordt gegeven voor het uitblijven van voortgang. De verklaring zou gezocht moeten worden in:

een door Square Garden BV ingediend bezwaar bij de gemeentelijke bezwaarschriftencommissie en bij de rechtbank;  een wijziging van het bouwplan; een trage reactie van de gemeente op vragen m.b.t. de voorgenomen wijziging van het bouwplan.

Bovendien wordt in het raadsadres gesteld dat het college in haar brief van 24 juni 2020 onterecht beweert dat de advocaat van  Khemai en Bakker in zijn brief van 3 april 2020 duidelijk heeft gemaakt dat zij geen enkele intentie zouden hebben om hun bouwplan te realiseren.

 

De VVD, HAP, CDA en PvdA hebben grote behoefte aan duidelijkheid over dit dossier en hebben daarom de volgende vragen aan het college gesteld:

Bent u het eens met de in het raadsadres genoemde redenen voor de vertraging in het ontwikkelproces? Wij zien graag een gedetailleerde motivering van uw antwoord tegemoet. Na de vergunningverlening heeft de ontwikkelaar 26 weken de tijd om met de werkzaamheden te starten. Bent u op basis van uw antwoord op vraag 1 bereid deze termijn te verlengen? Kunt u uw antwoord motiveren? Geven het raadsadres met bijlagen en uw antwoorden op voorgaande vragen een compleet beeld op de huidige situatie met betrekking tot de ontwikkeling van de percelen Concourslaan 53-55? Zo nee, kunt u ons dan voorzien van de ontbrekende informatie?

HAP , VVD, CDA en PvdA

Het bericht Voortgang Woon- en winkelcomplex Concourslaan-Tuinweg te Hoofddorp verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

Voortgang Woon- en winkelcomplex Concourslaan-Tuinweg te Hoofddorp

PvdA PvdA VVD CDA Haarlemmermeer 05-07-2020 07:31

In het kader van de voorgenomen centrumvernieuwing Hoofddorp is zo’n 10 jaar geleden gestart met een proces om het woon- en winkelcomplex Concourslaan-Tuinweg te ontwikkelen.

Het grootste gedeelte wordt ontwikkeld door Square Garden BV. Zij hebben de door hen verworven panden intussen gesloopt.

Een kleiner deel (Concourslaan 53-55) wordt ontwikkeld door de eigenaren Khemai en Bakker. Zij doen dit op basis van ‘zelfrealisatie’.

Op 5 november heeft de gemeente de eigenaren van Concourslaan 53-55 een onherroepelijke vergunning verleend voor het door hen ingediende bouwplan.

De VVD, CDA, HAP en PvdA zijn van mening dat het woon- en winkelcomplex zo snel als mogelijk gerealiseerd moet worden. Er bereiken ons ook veel signalen van ondernemers en omwonenden. De straat is nu zeer onaantrekkelijk, hetgeen niet bevorderlijk is voor de omzet van ondernemers en voor het woon- en leefklimaat van omwonenden.

Helaas zien wij geen enkele voortgang. Wel heeft ons vandaag een raadsadres namens de heren Khemai en Bakker bereikt waarin een verklaring wordt gegeven voor het uitblijven van voortgang. De verklaring zou gezocht moeten worden in:

een door Square Garden BV ingediend bezwaar bij de gemeentelijke bezwaarschriftencommissie en bij de rechtbank;  een wijziging van het bouwplan; een trage reactie van de gemeente op vragen m.b.t. de voorgenomen wijziging van het bouwplan.

Bovendien wordt in het raadsadres gesteld dat het college in haar brief van 24 juni 2020 onterecht beweert dat de advocaat van  Khemai en Bakker in zijn brief van 3 april 2020 duidelijk heeft gemaakt dat zij geen enkele intentie zouden hebben om hun bouwplan te realiseren.

 

De VVD, HAP, CDA en PvdA hebben grote behoefte aan duidelijkheid over dit dossier en hebben daarom de volgende vragen aan het college gesteld:

Bent u het eens met de in het raadsadres genoemde redenen voor de vertraging in het ontwikkelproces? Wij zien graag een gedetailleerde motivering van uw antwoord tegemoet. Na de vergunningverlening heeft de ontwikkelaar 26 weken de tijd om met de werkzaamheden te starten. Bent u op basis van uw antwoord op vraag 1 bereid deze termijn te verlengen? Kunt u uw antwoord motiveren? Geven het raadsadres met bijlagen en uw antwoorden op voorgaande vragen een compleet beeld op de huidige situatie met betrekking tot de ontwikkeling van de percelen Concourslaan 53-55? Zo nee, kunt u ons dan voorzien van de ontbrekende informatie?

HAP , VVD, CDA en PvdA

Het bericht Voortgang Woon- en winkelcomplex Concourslaan-Tuinweg te Hoofddorp verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

Oppositiepartijen vragen en krijgen mediator De Raadskamer

PvdA PvdA Sint-Michielsgestel 30-06-2020 16:44

https://sintmichielsgestel.pvda.nl/nieuws/oppositiepartijen-vragen-en-krijgen-mediator-de-raadskamer/Het omvormen van het Centrum van Sint-Michielsgestel tot een mooi nieuw woon- winkel- en verblijfsgebied is in volle gang. Veel panden zijn gesloopt en er wordt druk gebouwd. Behalve op de plek waar de Raadskamer moet verrijzen, tussen de toren en de Albert Heijn. Daar ligt een weliswaar bouwrijp gemaakt, maar braakliggend terrein. En een maand of 2  geleden werd ook voor de Gemeenteraad pas duidelijk, dat hier een impasse was ontstaan. Toen pas kregen de raadsleden informatie, dat als gevolg van een aantal bezwaarschriften die deels ook al bij de Raad van State lagen, de bouw van de Raadskamer ernstig zou worden vertraagd. Een vertraging met waarschijnlijk enkele jaren! Een vervelende kwestie, want dat zou betekenen dat als het nieuwe Centrum over afzienbare tijd klaar zou zijn, er nog een aantal jaren een lelijke puist midden in dat nieuwe Centrum zou liggen.Met alle gevolgen van dien voor alle burgers, maar met name voor( toekomstige ) bewoners van het nieuwe Centrum en zeker ook voor de ondernemers, die het als gevolg van de huidige crisis in de komende tijd toch al“ hard te halen “ hebben. Onverteerbaar vindt de PvdA en na voorbereidend werk hebben we in de Raadsvergadering, die inmiddels in Juni weer “ live “ gehouden werd, samen met de andere oppositiepartijen  een motie ingediend, die het college van B en W  opriep om een externe mediator aan te stellen. Deze kan in samenspraak  met alle betrokkenen in het Centrum een oplossing zoeken voor de gerezen problemen met als doel : in de herfst beginnen met de bouw van de Raadskamer. De ingediende motie werd tot volle tevredenheid van de PvdA unaniem aangenomen door de raadsleden. Wij verwachten, dat alle betrokkenen in dit mediationtraject zich maximaal zullen inzetten om het nieuwe Centrum zo snel mogelijk compleet af te leveren, inclusief de Raadskamer.

Reacties :   email :  vlieg914@planet.nl  en telefoonnummer 0651330800 of onder dit bericht.

Het bericht Oppositiepartijen vragen en krijgen mediator De Raadskamer verscheen eerst op PvdA Sint-Michielsgestel.

PvdA: Voor een sterk centrum!

PvdA PvdA Voorschoten 29-06-2020 12:04

Op 9 juli praat de gemeenteraad met B&W over de speerpunten van beleid in de komende jaren. Waar richten we ons op? Hoe doen we dat dan? Hebben we er geld voor? Eén van de uitdagingen gaat over een levendig centrum. Belangrijk voor een vitaal Voorschoten en belangrijk voor werkgelegenheid.

B&W wil geld vrijmaken voor het bestrijden van leegstand van winkels en kwaliteitsverbeteringen in het centrum. De PvdA steunt maatregelen voor versterking van het centrum. Maar dan geen hap-snap maatregelen zoals het weer eens bestraten van de Schoolstraat, het plaatsen van nieuwe bankjes of het weghalen van leilindes.

Belangrijker zijn initiatieven die aansluiten bij modern consumentengedrag. De beleveniseconomie, het gevoel, de sfeer spelen daarbij een belangrijke rol. Nu hebben we horeca in de Voorstraat. De Voorstraat heeft een sterk profiel: het is dorps, gezellig en best veilig. Verdere groei is risicovol want het tast de kracht van het profiel aan: het wordt massaal en verstoort de balans tussen horeca en woonfunctie.

In de Schoolstraat doe je boodschappen. Niets mis mee, maar veel consumenten willen meer. Die willen gezellig winkelen, zich vermaken of vermaakt worden. Daarom wil de PvdA een actief vestigingsbeleid, meer diversiteit en brancheverbreding. Een actief vestigingsbeleid kan zorgen voor meer bedrijven die de traditionele grenzen van detail en horeca overstijgen. Het is bijvoorbeeld doodzonde dat het kidscafé net buiten het centrum is gevestigd. In een winkelstraat is zo’n kidscafé makkelijker bereikbaar voor ouders, opa’s en oma’s die er met (klein)kind even uit willen, een boodschap willen doen. Met een actief vestigingsbeleid kan de gemeente partner zijn om te komen tot een acceptabele huurprijs. Leegstand wordt voorkomen, aantrekkelijkheid en omzet nemen toe.

Maar, kan Voorschoten de concurrentie met de Mall of the Netherlands en webwinkels wel aan? Volgens Ad de Graaf van de PvdA moet je daar een ander profiel naast zetten. Dat is moeilijk als we alleen denken vanuit het bestaande met horeca in de Voorstraat en winkels in de Schoolstraat. Een actief vestigingsbeleid helpt, maar is niet genoeg. Neem de herontwikkeling van het gebied rond de Kruispuntkerk met een multifunctionele accommodatie. Het is een prima locatie voor een bibliotheek van de 21e eeuw, een kennis- en informatiecentrum voor burgers en bedrijven. Een plek met faciliteiten voor zzp’ers waar functies kunnen worden gedeeld. Een plaats waar cursussen worden gegeven, lezingen of uitvoeringen zijn en exposities plaatsvinden. Een gemeenschapshuis waar je dingen kunt beleven waarna je ook makkelijk even het dorp inloopt om te winkelen.

Een droombeeld wellicht. Maar zonder ambitie blijf je met lege handen achter. Daarom wil de PvdA een actieve aanpak!

Het bericht PvdA: Voor een sterk centrum! verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Vinger aan de pols bij ondernemers in Coronatijd

PvdA PvdA Deventer 16-06-2020 15:47

Veel ondernemers hebben het zwaar in deze Coronatijden. Klantenstromen en inkomsten vallen weg en in aangepaste vorm ontvangen ze mondjesmaat klanten terwijl veel kosten wel doorlopen. Contact met inwoners en bedrijven was lastig in de voorbije maanden maar de PvdA-fractie heeft recent een uitgebreid rondje langs ondernemers in de binnenstad gemaakt om – op anderhalve meter – te horen hoe het gaat en waar zij tegenaan lopen.

Wat opvalt is de grote veerkracht en creativiteit die de ondernemers van de binnenstad de afgelopen tijd hebben getoond en nog steeds tonen. Binnen de kortste keren stond er een website en waren er gebundelde initiatieven voor bezorging en marketing. Weer blijkt hoe goed onze binnenstad is georganiseerd, met een zeer actieve binnenstadsmanager die de krachten bundelt en in samenwerking met de gemeente. Ook waren ondernemers zeer te spreken over de dagelijkse updates via de website van MKB Deventer.

De verhalen die we hebben opgehaald laten een zeer wisselend beeld zien. Sommige winkeliers, bijvoorbeeld van kledingwinkels hebben meer dan 75% omzetverlies geleden de afgelopen periode en maken zich grote zorgen om de toekomst. Andere winkels, met bijvoorbeeld huishoudelijke artikelen, hebben juist een goede omzet gedraaid. De crisis heeft er bij onze horeca in ieder geval fors ingehakt.

Als fractie hebben we geluisterd naar de verhalen en zorgen van de winkeliers en horeca. Die zorgen lopen uiteen van het betalen van de huur op lange termijn, het uitbaten van horeca in de nauwe straatjes in de binnenstad, over contacten met de gemeente, de informatievoorziening over de regelingen waar gebruik van gemaakt kan worden en de souplesse waarmee geld uitgekeerd wordt of juist de obstakels die men ondervindt in de pogingen het hoofd boven water te houden. En natuurlijk speelde het dilemma om zowel marktkooplui als horeca de ruimte te bieden op de Brink.

Oplossingen voor problemen die optreden in complexe en hectische tijden kunnen soms eenvoudig gevonden worden en soms is dat een stuk lastiger. Voor de PvdA-fractie geldt dat we deze informatie gebruiken om in gesprek te gaan met de gemeente en het college om te kijken waar het beter kan en om te kijken wat we voor de langere termijn kunnen doen om onze ondernemers te helpen. Daarbij zullen we goed kijken wat voor een gemeente reëel is in tijden die ongekend zijn en waarbij veel mensen geholpen moeten worden. Het is belangrijk dat ondernemers en inwoners weten dat er korte en snelle lijnen zijn om in contact te komen met de raadsfractie en deze gesprekken bij ondernemers in de binnenstad hebben daar weer aan bijgedragen.

Het bericht Vinger aan de pols bij ondernemers in Coronatijd verscheen eerst op PvdA Deventer.

Half miljoen euro uit Helders steunfonds voor horecaondernemers en detailhandel

PvdA PvdA Den Helder 06-06-2020 08:04

De coronacrisis heeft een zeer grote impact op de Nederlandse samenleving. Dat geldt ook voor de gemeente Den Helder. De Rijksoverheid heeft verschillende regelingen om ondernemingen en organisaties financieel te helpen. Daarnaast helpt de gemeente hen met 2 miljoen euro van het Helders Steunfonds. Voor winkel- en horecaondernemers is een half miljoen euro beschikbaar.

Het geld is voor een tijdelijke regeling die ondernemers in het stadshart en de winkelcentra tegemoetkomt in de huisvestingskosten. Zo wil de gemeente voorkomen dat ondernemers in de detailhandel en horeca de deuren moeten sluiten vanwege de coronacrisis. Dat is niet alleen van belang voor de inwoners maar ook voor bezoekers en toeristen in de stad.

De verwachting is dat dit ook een bijdrage levert aan behoud van werkgelegenheid bij deze bedrijven.

Meer informatie over de regeling en wijze van aanvragen. Meer informatie over maatregelen en steun voor ondernemers vindt u op www.denhelder.nl/ondernemers

De gemeente doet ook een beroep op de huurder en verhuurder. De crisis raakt ons allemaal en daarom stelt de gemeente voor om ieder een derde deel te betalen. Met deze inzet van middelen kan gezamenlijk verantwoordelijkheid worden genomen om de positieve ontwikkeling van de Den Helder vast te houden. Om leegstand van winkelpanden te voorkomen en Den Helder aantrekkelijk en levendig te houden.

https://denhelder.pvda.nl/nieuws/half-miljoen-euro-uit-helders-steunfonds-voor-horecaondernemers-en-detailhandel/

Het bericht Half miljoen euro uit Helders steunfonds voor horecaondernemers en detailhandel verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Steun voor maatschappelijke organisaties die last hebben van coronacrisis

PvdA PvdA GroenLinks Peel en Maas 03-06-2020 17:00

https://pvdagroenlinks.nl/steun-voor-maatschappelijke-organisaties-die-last-hebben-van-coronacrisis/

Overal worden gevolgen van de coronacrisis voelbaar: mensen worden ziek, worden werkloos of vereenzamen; veel bedrijvigheid valt stil met ernstige gevolgen voor de bestaanszekerheid van mensen en ondernemingen; culturele organisaties, sportorganisaties en andere maatschappelijke instellingen hebben hun activiteiten moeten stopzetten of drastisch terugschroeven. Er zijn landelijke regelingen om mensen en bedrijven door de crisis te helpen en zich aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid. Deze landelijke regelingen kunnen aangevuld worden met lokale regelingen.

De gemeente heeft een pakket aanvullende maatregelen genomen. Prima. Ook wordt gewerkt aan een steunfonds voor maatschappelijke organisaties. Dat is hard nodig want juist die organisaties zijn van belang om de sociale infrastructuur in gemeenschappen overeind te houden. Om meer duidelijkheid te krijgen over de gemeentelijke mogelijkheden in dit verband, heeft PvdA/GroenLinks vragen gesteld aan het college. Is het college met ons van mening dat er in onze gemeente niet-commerciële maatschappelijke organisaties op onder meer de terreinen van gemeenschapsvorming, sport en cultuur zijn, die financiële ondersteuning nodig hebben om hun functie van medebouwer van de sociale infrastructuur in onze dorpen en in onze gemeente te kunnen blijven waarmaken, zo nodig op aangepaste en wellicht vernieuwende wijzen?

Kan het college de voorwaarden noemen waaraan maatschappelijke organisaties moeten voldoen om in aanmerking te komen voor financiële ondersteuning? Kan daarbij gedacht worden aan zaken als: aantoonbare bijdrage die geleverd wordt aan het goede leven in Peel en Maas; levensvatbaarheid van de organisatie; het werken met voornamelijk vrijwilligers en het werken zonder winstoogmerk? Kan de financiële ondersteuning gegeven worden in de vorm van renteloze leningen en/of schenkingen? Kan het college kwijtschelding en/of opschorting geven van de betaling van huur, heffingen of andere verplichtingen? Kan een regeling gemaakt worden met zo weinig mogelijk bureaucratie en zo min mogelijk extra werk voor organisaties en voor gemeente?

Annigje Primowees, Frits Berben, Raf Janssen Raadsleden PvdA/GroenLinks

Het bericht Steun voor maatschappelijke organisaties die last hebben van coronacrisis verscheen eerst op PvdA Groenlinks.

Coronafonds voor acute problemen

PvdA PvdA VVD CDA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Flevoland 31-05-2020 14:52

Op initiatief van de coalitie in Flevoland, bestaande uit PvdA, VVD, GroenLinks, CDA, CU en D66, is Provinciale Staten 27 mei akkoord gegaan met een nieuw fonds ter bestrijding van de gevolgen van de coronacrisis.

Door het coronavirus is Nederland in een economische en sociale crisis beland en hebben veel inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en culturele instellingen het moeilijk. Het kabinet heeft diverse landelijke crisisregelingen geïntroduceerd om ondersteuning te bieden. Dit zijn voor een groot deel regelingen voor de kortere termijn en met een beperkte omvang. De mate waarin de maatregelen effectief zullen zijn in Flevoland is nog onbekend. Ook is onduidelijk en onzeker of er maatregelen voor de wat langere termijn zullen komen, specifiek voor Flevoland.

Daarom heeft PvdA Flevoland samen met een aantal andere fracties een motie ingediend, in de vergadering van Provinciale Staten Flevoland van 27 mei, om per direct een Coronafonds in te stellen. De motie roept het College op om een budget van maximaal 4 miljoen euro aan te wenden voor urgente maatregelen die gerelateerd kunnen worden aan de coronapandemie, waar geen ruimte voor is in bestaande reguliere budgetten en die niet voor compensatie van het Rijk in aanmerking komen.

Dekking kan gevonden worden in de algemene reserve (eventueel buiten de kaders van het weerstandsniveau). Het College wordt gemandateerd om maatregelen te nemen die urgent en direct noodzakelijk zijn, of direct cofinanciering genereren, of een multiplier effect hebben. Bij de Najaarsnota zal het College gevraagd worden om verantwoording af te leggen over de eventuele uitgaven uit het fonds en dit te betrekken bij de aanpak die nodig is voor de langere termijn. Van belang is dan ook dat er een breder inzicht is in welke inhoudelijke en financiële inzet nodig is op de strategische middellange- en lange termijn.

Voor ons was het belangrijk dat de omvang van het beschikbare bedrag voldoende zou zijn om het College echte slagkracht te geven zodat ook daadwerkelijk effectieve maatregelen genomen kunnen worden. Het gaat om de beste combinatie van het opvangen van de grootste klappen en steunmaatregelen ter stimulering van de economie, duurzame ontwikkeling en sociale infrastructuur. Zo heeft dit fonds het grootste nut voor Flevolandse inwoners en ondernemers.

Voor het herstelbeleid op de strategische middellange- en lange termijn moet het College brede welvaart als uitgangspunt nemen. Hierbij is de economie belangrijk, maar gaat het ook om andere zaken die mensen belangrijk vinden: gezondheid, onderwijs, veiligheid, de toegankelijkheid van voorzieningen, de kwaliteit van onze leefomgeving en sociale gelijkheid. Dit sluit naadloos aan op het schrijven van het Centraal Planbureau (CPB), het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een briefadvies aan het kabinet.

Opvallend is, tenslotte, dat oppositiepartijen Forum, PVV en 50+ de motie niet gesteund hebben en daarmee ondernemingen, instellingen en verenigingen juist nu in de kou laten staan.

Willem de Jager, fractievoorzitter PvdA Flevoland

Het bericht Coronafonds voor acute problemen verscheen eerst op PvdA Flevoland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.