Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

176 documenten

Verordeningen belastingen en heffingen

ChristenUnie ChristenUnie De Ronde Venen 21-12-2020 12:18

Jaarlijks moeten de verordeningen over de gemeentelijke belastingen en heffingen worden vastgesteld. Dit jaar waren er geen inhoudelijke wijzigingen (muv de verwerking van een aangenomen motie over de watertoeristenbelasting) maar ging het vooral over de tarieven en dan met name de toeristenbelasting.

De ChristenUnie-SGP steunt de aanpassingen in de verordeningen met uitzondering van de aanpassing van artikel 6 in de verordening watertoeristenbelasting. Die aanpassing is in concept opgenomen naar aanleiding van een motie van RVB bij de recente begrotingsraad. Die aanpassing betreft het opheffen van een aparte categorie voor boten tot 15 m2 voor zover er sprake is van seizoen verblijf.

Die motie hebben wij met stemverklaring ondersteund. Een belangrijk onderdeel van die motie is, dat het college voor het vaststellen van de verordening inzage kan geven in de gevolgen van de aanpassing. Dat blijkt het college nu niet te kunnen doen. Wij vinden het niet gepast deze ingreep nu wel door te voeren zonder de consequenties en de omvang daarvan te kunnen beoordelen.

Daarbij speelt ook mee, wat de heer Goldhorn in de commissie terecht opmerkte, dat er al een lastenverzwaring in de verordening is opgenomen door de forse stijging van het tarief (wat de ChristenUnie-SGP overigens niet heeft gesteund).

Daarom dienen wij nu een amendement om de verordening watertoeristenbelasting 2021 vast te stellen met dien verstande dat het bepaalde in artikel 6 niet wordt gewijzigd ten opzichte van de verordening 2020.

Naschrift: er werden drie amendementen ingediend, waarvan er twee werden aangenomen. Die van ons over het niet aanpassen van dat artikel 6 en een amendement om de forse verhoging van het tarief van de toeristenbelasting terug te brengen van € 1,50 naar € 1,20.

Terecht economisch stevige afspraken als ruil voor hulp, maar Europa als waardengemeenschap zet een te kleine stap vooruit

ChristenUnie ChristenUnie Kies Gemeente/Lokale afdeling 21-07-2020 09:40

Europa kan alleen samen verder komen als alle landen bereid zijn hun economie te hervormen. Dat is in het belang van de EU en van Nederland. Daarom is het een goede stap dat de leningen en subsidies die zijn afgesproken op de Europese Top gepaard gaan met stevige afspraken op het gebied van economische hervorming.

Terecht economisch stevige afspraken als ruil voor hulp, maar Europa als waardengemeenschap zet een te kleine stap vooruit

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 21-07-2020 09:40

Europa kan alleen samen verder komen als alle landen bereid zijn hun economie te hervormen. Dat is in het belang van de EU en van Nederland. Daarom is het een goede stap dat de leningen en subsidies die zijn afgesproken op de Europese Top gepaard gaan met stevige afspraken op het gebied van economische hervorming.

Europa: bijzondere tijden vragen om bijzondere maatregelen

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 20-07-2020 15:52

Door Peter van Dalen, Peter Ester op 20 juli 2020 om 17:23

Europa: bijzondere tijden vragen om bijzondere maatregelen

De spanningen in Europa lopen hoog op. Met name tussen zuidelijke landen als Italië en Spanje enerzijds, en noordelijke landen als Nederland anderzijds. Het “zuiden” verwijt het “noorden” een harde, ongevoelige opstelling die wars is van solidariteit. Het “noorden” wil staatsschulden niet in één gezamenlijke Europese pot stoppen. Dat zou leiden tot vergemeenschappelijking van nationale schulden en de druk bij zuidelijke landen wegnemen om drastisch te hervormen.

Nationalistische partijen roepen om het hardst dat de Europese geldkraan niet permanent open mag staan voor Rome of Madrid. Zelfs wordt gepleit voor ontbinding van de eurozone en ook de Nexit-gedachte wordt weer beluisterd. Globalistische, eurofiele partijen zien hun kans schoon en eisen een versnelde federalisering van de Europese Unie. Het politieke debat verhardt in snel tempo.

Derde weg

Wij bepleiten een derde weg. De weg van redelijkheid, die nuchterheid en solidariteit verbindt. Het is ook Nederlands belang dat we Zuid-Europa niet opzadelen met een schuldenlast waaronder ze bezwijken. Nederland exporteert stevig naar zuidelijke landen, van vis tot bloemen, van agrarische machines tot kaas. Ons MKB is hier zeer actief. Tal van Nederlandse bedrijven en instellingen hebben financiële belangen ten zuiden van de Alpen en Pyreneeën. Het is dus ook in ons belang dat zuidelijke landen financieel-economisch overeind blijven en maatschappelijk niet verslonzen. Maar minstens zo belangrijk: het spoort met fundamentele waarden van barmhartigheid en gerechtigheid. We laten landen die in de gevarenzone zitten niet aan hun lot over en hun bevolking niet verkommeren.

Bijzondere tijden vragen om bijzondere maatregelen. Uitgebreide leenfaciliteiten bijvoorbeeld voor landen die hun toch al hoge staatsschuld verder zien oplopen, met Italië voorop. Om de coronacrisis te overleven heeft Italië geld nodig, veel geld. Hun zo belangrijke toeristische sector is ineengestort. Veel Italianen komen nauwelijks rond. Miljoenen Italianen hebben een collectieve oudedagsvoorziening van amper 500 euro. Onze AOW is het dubbele. Een sociaal drama dreigt voor landen als Italië, ook voor de jongste generatie. Juist nu moet Nederland laten zien dat onze principes van saamhorigheid en gerechtigheid hier leidend zijn. Kredieten uit het Europees stabiliteitsmechanisme (ESM) voor zuidelijke landen moeten worden versterkt. Laten we de voorwaarden niet te hard maken. Wij denken aan soepele terugbetalingsregelingen. De rentestand maakt dat mogelijk.

Vergroening

Voorts willen wij het ESM-pakket versterken met andere constructies zoals herstelobligaties of ‘corona-bonds’. Dat zijn leningen die door de Europese Unie worden aangegaan met als specifiek doel om voor een bepaalde looptijd (zeg 15 jaar) in de lidstaten de klappen van de coronacrisis op te vangen en te bestrijden. Omdat de EU gezamenlijk leent, kan de rente zeer laag zijn. Lager dan wanneer Italië of Spanje zelf zouden lenen op de kapitaalmarkt. Dergelijke leenfaciliteiten willen we koppelen aan milieu- en klimaatdoelstellingen zoals die (gaan) gelden voor de EU als zodanig. Lidstaten die projecten en bedrijven steunen die groener uit de crisis willen komen, zouden voor een dubbeldeel van deze obligaties in aanmerking kunnen komen. We sturen daarmee op de noodzakelijke verduurzaming van Europa. Let wel: dit zijn geen eurobonds waarbij tegen een vrijwel onbeperkte looptijd ongericht obligaties worden uitgegeven. Die leiden immers tot collectivisering van schulden in de gehele eurozone. Onze derde weg verbindt solidariteit met zuidelijke landen met gericht herstelbeleid en verduurzaming van hun economie.

De richting die de ministers van Financiën van de Eurogroep de afgelopen dagen in zijn geslagen, zien we als een goede stap: crisisondersteuning vanuit het ESM. Noodzakelijk omdat de situatie nu echt anders is dan bij de eurocrisis van enkele jaren geleden. En, er zijn in zuidelijk Europa sindsdien stappen gezet; denk aan de hervormingen op de arbeidsmarkt in Spanje en de reductie van de Portugese staatsschuld. Italië heeft een begin gemaakt met hervorming van de pensioenen. Het zou bijzonder cru zijn dit allemaal te laten vervliegen.

Wij bepleiten de ESM-faciliteit aan te vullen met onze voorstellen zoals herstelobligaties of ‘corona-bonds’, hand-in-hand met vergroening. Zo blijft de Europese solidariteit in stand en wordt de duurzame ontwikkeling aangejaagd. Deze waardengedreven combinatie is de kern van onze derde weg. Ook voor Nederland geldt dat in deze bijzondere tijden, bijzondere maatregelen moeten worden genomen.

Peter van Dalen is Europarlementariër voor de ChristenUnie en Peter Ester is Senator voor de ChristenUnie

Motie hulp aan vluchtelingenkinderen verworpen

SP SP D66 ChristenUnie Nederland 03-07-2020 10:43

De motie van SP-Kamerlid Jasper van Dijk om alleenstaande vluchtelingenkinderen op de Griekse eilanden in Nederland op te vangen, is vannacht helaas verworpen. Van Dijk had goede hoop dat de motie een meerderheid zou halen, maar uiteindelijk trokken coalitiepartijen ChristenUnie en D66 hun steun toch in.

De afgelopen maanden groeide de steun voor het plan om alleenstaande kinderen van de Griekse eilanden te halen enorm. Circa 150 gemeenten en ook provincies betuigden hun steun. In Europa zijn meer dan tien landen die zich bereid verklaarden om kinderen op te nemen. Dit in reactie op het Griekse verzoek aan de lidstaten om 2.500 alleenstaande kinderen op te nemen. De Nederlandse regering koos echter voor een plan om kinderen in Griekenland zelf op te vangen. Dit was overduidelijk een poldercompromis tussen de zwaar verdeelde coalitiepartijen. Het plan komt echter nauwelijks van de grond, blijkt uit onderzoek van de onder andere de Groene Amsterdammer. Om die reden nam opnieuw de druk toe om kinderen in Nederland op te vangen.

Van Dijk: ‘De kinderen bevinden zich in erbarmelijke omstandigheden op de Griekse eilanden. Het is Europees grondgebied, dus ook Nederland heeft hierin een taak. Dat was immers de afspraak na de vluchtelingencrisis in 2015. Er komt ondanks mooie beloften weinig terecht van een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa. Over twee weken is er een nieuwe kans om het voorstel te doen, bij het debat over de Europese top.’

GrensInfoPunt

ChristenUnie ChristenUnie Wierden 06-04-2020 10:27

Corona heeft een grote impact op ons dagelijks leven. Dat geldt zeker ook voor grensgangers, die vaak met vragen zitten. Zij kunnen ook in de actuele situatie contact opnemen met het GrensInfoPunt….

Op de website van de EUREGIO staat een directe link naar de website van de GrensInfoPunten https://grenzinfo.eu/nl, zodat de actuele informatie voor grensgangers en voor de aangesloten gemeenten nog sneller te vinden is.

Belangrijke links:

EU, weersta de chantage en laat de Turkse acties gepaard gaan met consequenties

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 06-03-2020 13:33

Door Joël Voordewind op 6 maart 2020 om 14:23

EU, weersta de chantage en laat de Turkse acties gepaard gaan met consequenties

Laat Nederland binnen de EU en de NAVO duidelijk maken dat Turkse acties in Syrië die schadelijk zijn voor Europese veiligheid, consequenties moeten hebben voor Turkije.

Nu Turkije door eigen toedoen in de Syrische provincie Idlib in botsing gekomen is met Rusland en het Assad-regime, wil het steun van de NAVO-bondgenoten. Maar op dezelfde dag dat Turkije vroeg om een NAVO-spoedoverleg zette het migranten op de bus naar de grens met Griekenland voor een ongecontroleerde oversteek. Daarmee schendt Turkije en passant de afspraken die zijn gemaakt over opvang van vluchtelingen, waar het notabene zes miljard euro van de EU voor ontvangt.

Turkije weigert tegelijkertijd vluchtelingen vanuit Idlib binnen te laten. Syrische vluchtelingen worden met een hoge muur langs de grens tegengehouden. Wie probeert erover te klimmen wordt beschoten, vaak met dodelijk gevolg.

Het gaat Turkije dus niet om het lot van de vluchtelingen uit Idlib, maar het gebruikt vluchtelingen juist als drukmiddel richting de EU. De inzet: blijvende Europese steun, ondanks de Turkse agressie in Syrië. Turkije geen kritiek op de illegale inval en mensenrechtenschendingen in Afrin en Noordoost-Syrië. Geen kritiek op de steun voor het extremisme aldaar.

De eigen militaire operatie in Idlib is er vanwege de Turkse drang om een deel van Syrië onder controle te houden, waarbij het samenwerkt met al-Qaeda (HTS) in Idlib en andere jihadisten elders in het noorden van Syrië.

De mensen in Afrin en Noordoost-Syrië - de Koerden, christenen en andere minderheden - zijn verzameld in wat de Syrian Democratic Council heet. Zij zijn het die samen met de Amerikanen en de EU, ook Nederland, ISIS versloegen en daarbij ruim 10.000 mannen en vrouwen opofferden in die strijd. En juist zij zijn het die nu door Turkije aangevallen en deels verdreven worden, of lijden nu onder vreselijke mensenrechtenschendingen.

Libië

Maar er speelt meer. Turkije heeft een tweede front geopend in Libië en de oostelijke Middellandse Zee. Turkije verplaatste duizenden jihadisten uit Syrië naar Libië, zodat de regering in Tripoli controle krijgt over de oostelijke kuststreek van Libië. Als dat lukt, willen Tripoli en Turkije hun claim op de oostelijke Middellandse Zee zo verleggen dat Turkse en Libische claims aan elkaar grenzen. Zo willen ze bodemschatten in internationale wateren claimen en de geplande gaspijplijn tussen Israël, Egypte en Griekenland afsnijden. Deze gaspijplijn zal de Europese Unie minder afhankelijk maken van Russisch gas.

Door middel van de deal met Tripoli legt Turkije ook een claim op bodemschatten in Grieks-Cypriotische en Griekse wateren. Nu al probeert Turkije naar gas te boren in Grieks-Cypriotische wateren. De EU protesteert tevergeefs tegen deze schendingen van de soevereiniteit van EU-lidstaten.

Dit alles roept een fundamentele vraag op. Is dit Turkije in lijn met, of juist tegengesteld aan dat wat de NAVO wil?

Turkije steunt het terrorisme dat een bedreiging is voor NAVO-lidstaten. Turkije houdt zich niet aan de afspraken over opvang van vluchtelingen, ondanks Europese miljardensteun die hiervoor is gegeven. Telkens weer wordt er geroepen dat ‘Turkije onze NAVO-partner is’. Maar dat kan alleen waar zijn als Turkije niet doelbewust in strijd handelt met het NAVO-verdrag en NAVO-belangen, en niet langer doelbewust de veiligheid en stabiliteit van NAVO-lidstaten ondermijnt.

Steun voor moskeeën

In dat licht is het goed dat de Kamer nu ook kijkt naar de manier waarop Turkije opereert via Turkse moskeeën. Het tegengaan van integratie is tegenstrijdig met de veiligheid en de belangen van Nederland. We moeten naar een beleid toe dat dit gedrag ontmoedigt. Maar dat Turkije zich verzekerd voelt van NAVO-steun, moedigt dit gedrag juist aan.

Nederland kan nu al binnen de EU en de NAVO duidelijk maken dat Turkse acties die schadelijk zijn voor Europese veiligheid, gepaard moet gaan met consequenties voor Turkije. Het doelbewust verslepen van vluchtelingen naar de Griekse en Bulgaarse grenzen kan ontmoedigd worden door verscherpte Europese sancties zoals bevriezing van alle NAVO-steun, bevriezen van leningen, opschorten van de douane-unie met Turkije en het formeel stoppen van de toetredingsonderhandelingen.

De boodschap van dit verhaal is niet dat we anti-Turkije moeten zijn. Turkije ligt aan de buitengrenzen van de Europese Unie en dus is het belangrijk om daar waar mogelijk afspraken te maken. Maar die afspraken vallen of staan wel met ook het nakomen van die afspraken, zowel van Europese als van Turkse zijde. En ook de EU moet daarin meer doen, bijvoorbeeld in de hervestiging van vluchtelingen binnen de EU.

De EU heeft een andere mogelijkheid dan toegeven aan Turkse dreigementen en chantage. Alleen als Turkije zich terugtrekt uit Noordoost-Syrië, Afrin en Libië en de steun aan jihadisten opgeeft, kan er weer sprake zijn van steun op basis van NAVO-lidmaatschap en kan er gesproken worden over nieuwe steun voor de opvang van vluchtelingen in Turkije, met wederzijds commitment om die afspraken na te komen. Pas als Turkije zich gedraagt als een waardige NAVO-lidstaat die de NAVO-waarden serieus neemt, kan het als zodanig behandeld worden.

Deze column verscheen op 6 maart in het Nederlands Dagblad en is een co-productie van Joël Voordewind en Johannes de Jong, directeur Sallux, de denktank van de European Christian Political Movement.

Segers (ChristenUnie): “Coalitie met Forum niet geloofwaardig”

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 06-03-2020 10:45

Door Webredactie op 6 maart 2020 om 10:08

Segers (ChristenUnie): “Coalitie met Forum niet geloofwaardig”

ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers acht het vormen van een coalitie tussen zijn partij en het Forum voor Democratie van Thierry Baudet ‘niet geloofwaardig’. Segers reageert hiermee op de stellingname van WI-directeur Wouter Beekers, die vindt dat de partij moet nadenken over samenwerking. Volgens de partijleider “ondermijnt Forum de rechtsstaat, houdt partijleider Baudet onvoldoende afstand tot racisme en trekt hij wetenschap en onafhankelijk onderzoek voortdurend in twijfel. Het is niet geloofwaardig om ons daaraan te verbinden.”

Segers: “Ik ben het met Beekers eens dat je heel goed moet luisteren naar de stem van alle kiezers, ook van hen die op populistische partijen stemmen. Maar uiteindelijk moeten we die zorgen voorzien van een eigen, christelijk-sociaal antwoord. Dat wil dus ook niet zeggen dat je met iedere partij móet samenwerken in een coalitie. Ik zie het momenteel niet gebeuren.”

De ChristenUnie sluit uit principe nooit een partij op voorhand uit: democratisch gekozen partijen worden door de kiezer verplicht om samen te zoeken naar oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken.

Segers: “Ik zal dat ook nu principieel niet doen. Je kunt altijd een bak koffie doen, je kunt altijd praten. Soms steunen we moties, of dienen we ze zelfs samen in. Daarbij zijn onze idealen leidend, bijvoorbeeld als het gaat om het omgaan met de schepping en het bouwen aan een samenleving waarin elk leven waardevol is, waarin we omzien naar elkaar en waarin we tegenstellingen verkleinen. Maar als je uiteindelijk de afweging moet maken of je geloofwaardig met elkaar in een coalitie kunt stappen, dan denk ik van niet. Dan zou er zó veel moeten veranderen bij Forum en zou Baudet terug moeten komen op bepaalde uitspraken die hij heeft gedaan, dat je op dit moment moet zeggen: een coalitie met Forum is niet realistisch.”

Eerder sprak de ChristenUnie in Zuid-Holland kortstondig met onder andere Forum voor Democratie over een mogelijke coalitie. De ChristenUnie brak deze gesprekken uiteindelijk af, mede vanwege uitingen van partijleider Baudet op Twitter. In het Europees Parlement verliet de ChristenUnie de ECR-fractie toen die fractie mede door toetreding van Forum voor Democratie steeds meer opschoof van een conservatieve naar een rechts-populistische fractie.

Doortrekken fietspad langs de Oostelijk Randweg.

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD CDA Bunschoten 03-02-2020 08:03

https://bunschoten.christenunie.nl/k/n6018/news/view/1310371/50529/oostelijkerandweg.pngHet fietspad langs de Oostelijke Randweg stopt bij de Kleine Pol. Bewoners van Rengerswetering zien graag dat dit wordt doorgetrokken tot tenminste de rotonde bij de Smeerweg.

Nu is dat altijd al de bedoeling geweest, maar pas als de andere eilanden ook ontwikkeld en bebouwd worden. 

De huidige coalitie heeft het doortrekken ook in het coalitie akkoord opgenomen, maar daar geen termijn bij vermeld. In de commissie ruimte pleiten meerdere partijen voor het zo spoedig mogelijk doortrekken van het fietspad. Daarom hebben we in de afgelopen raadsvergadering een motie ingediend om de kosten van het doortrekken van het fietspad alvast te berekenen en de uitkomst hiervan mee te nemen in de kadernota van 2020. In de kadernota worden alle plannen genoemd die de gemeente wil uitvoeren in 2021 of de jaren daarna. Wanneer de kosten bekend zijn kan de raad prioriteiten stellen over wat wel en niet wordt uitgevoerd in 2021. Het doortrekken van het fietspad is dan ook een keuze die in 2021 uitgevoerd zou kunnen worden.

De motie is niet aangenomen, daar de coalitie partijen (VVD,CDA,SGP en CAP)  dit niet nodig vonden. Wethouder Beukers gaf wel aan dat het fietspad is doorgetrokken voor het einde van deze raadsperiode, zijnde maart 2022. En daar gaan we hem aan houden.

Voorbereidingen voor een nieuwe coalitie in Bunschoten

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD CDA Bunschoten 29-01-2020 20:09

https://bunschoten.christenunie.nl/k/n6018/news/view/1279721/50529/Alma botter (portretcu35)Dinsdagavond zijn de vertegenwoordigers van alle politieke partijen bij elkaar gekomen op uitnodiging van de ChristenUnie om te spreken over de ontstane politieke situatie. Namens de ChristenUnie waren Bert Koops en Alma Broekmaat hierbij aanwezig.

Het gesprek werd met instemming van alle partijen voorgezeten door Alma Broekmaat als fractievoorzitter van de grootste partij. Ook Esther Hoogstraten, griffier van de gemeente Bunschoten was aanwezig om een verslag te maken.

Bij de start van de bijeenkomst werd gevraagd aan alle partijen om een duiding te geven van de politieke situatie en te starten met de oppositiepartijen. Vooraf werd door de SGP gevraagd om eentoelichting van de VVD en de ChristenUnie op de ontstane breuk. Beide partijen gaven hun weergave van de gebeurtenissen en sloten aan bij de verklaringen zoals ze die beiden gegeven hadden. Voorbeelden van dossiers of situaties waarover onenigheid zou zijn werden niet genoemd.

Vervolgens gaven alle partijen hun visie over de ontstane situatie en de oplossing daarvan. Alle oppositiepartijen gaven aan beschikbaar te zijn voor coalitievorming nu de samenwerking tussen ChristenUnie en VVD verbroken is. Ze waren zeer eensgezind door aan te geven dat ze allen eeneerste voorkeur hadden om een samenwerking te onderzoeken van VVD, CDA, SGP en CAP. De VVD sloot zich hierbij aan.

De ChristenUnie gaf op haar beurt aan dat een brede en stabiele coalitie nodig is gezien de situatie. Dat betekent een coalitie van meer dan twee partijen. Zoals altijd wil de ChristenUnie haar verantwoordelijkheid nemen en met de andere partijen in gesprek gaan om te kijken of er eennieuwe coalitie gevormd kan worden. Daarnaast pleitten we voor een transparant proces wat zou starten met een informatiefase, geleiddoor een informateur. Door met alle partijen te spreken en daar een verslag van te maken zou de raad dat in een debat kunnen bespreken. Vervolgens zou de formatiefase kunnen starten. De ChristenUnie stelde voor om geen informateur te kiezen van ChristenUnie- of VVD-huize maar juist van een andere partijkleur, bij voorkeur CDA of SGP.

De overige partijen gaven aan dit overbodig te vinden aangezien nu al duidelijk werd dat de voorkeur er lag om als vier partijen samen verder te kijken. Wat hen betreft was de informatiefase hiermee afgehandeld en kon de ChristenUnie van tafel vertrekken. Navraag van de ChristenUnie leerde dat de ChristenUnie niet uitgesloten werd, maar niet de eerste voorkeur had van de overige partijen. 

Daarop heeft Alma de vergadering afgesloten en iedereen bedankt voor de inbreng. Bij de sluiting werd afgesproken dat Alma het resultaat van de bespreking zou delen in de pers: VVD, CDA, SGP en CAP onderzoeken de mogelijkheid om samen een coalitie te vormen.Na het vertrek van de ChristenUnie vervolgden de overige partijen de bespreking.

De ChristenUnie wacht de resultaten van de besprekingen af.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.